Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3128 - Uddannelse m.v.
Offentligt
1453927_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17640/11
(OR. en)
PRESSE 454
PR CO 72
PRESSEMEDDELELSE
3128. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom, kultur og sport
Den 28. november 2011 i Bruxelles
Formænd
Krystyna SZUMILAS
Uddannelsesminister
Joanna
MUCHA
Sports- og turismeminister
Bogdan
ZDROJEWSKI
Minister for kultur og den nationale kulturarv
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8847 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17640/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0002.png
28.XI.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
UDDANNELSE
Rådet vedtog en
resolution om en ny europæisk dagsorden for voksenuddannelse.
Rådet vedtog endvidere konklusioner om
sprogkundskaber med henblik på at øge mobiliteten
moderniseringen af videregående uddannelser
et benchmark for læringsmobilitet.
Ministrene havde en offentlig orienterende debat om
effektiv investering i uddannelse i en krisetid.
UNGDOM
Ministrene havde en offentlig debat om
ungdomssamarbejde uden for EU.
Rådet vedtog desuden
konklusioner om
den østlige dimension af ungdomsdeltagelse og ungdomsmobilitet.
AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af
den europæiske konvention om retlig beskyttelse af
adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester.
Det vedtog endvidere konklusioner om
beskyttelse af
børn i den digitale verden.
KULTUR
Ministrene havde en offentlig debat om
kultursektorens bidrag til økonomisk genopretning og
vækst.
Rådet vedtog derudover konklusioner om
kulturelle og kreative kompetencer
og deres
betydning for opbygning af intellektuel kapital i Europa.
17640/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0003.png
28.XI.2011
SPORT
Rådet vedtog en resolution om
EU-medlemsstaternes repræsentation i WADA's bestyrelse
og
koordinationen af EU's og dets medlemsstaters holdninger forud for møderne i WADA.
Rådet vedtog endvidere konklusioner om
den rolle, som frivilligt arbejde inden for sport kan spille med hensyn til at fremme aktivt
medborgerskab
bekæmpelse af aftalt spil.
Desuden havde ministrene en offentlig debat om
god forvaltningspraksis inden for sport.
17640/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0004.png
28.XI.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE................................................................................................................................... 9
Sprogkundskaber.................................................................................................................................. 9
Moderniseringen af videregående uddannelser.................................................................................... 9
Dagsordenen for voksenuddannelse................................................................................................... 10
Et benchmark for læringsmobilitet .................................................................................................... 11
Investering i uddannelse i en krisetid................................................................................................. 11
Eventuelt ............................................................................................................................................ 13
UNGDOM.......................................................................................................................................... 15
Den østlige dimension af ungdomsdeltagelse.................................................................................... 15
Unge og verden .................................................................................................................................. 15
Eventuelt ............................................................................................................................................ 17
AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL................................................................................................... 18
Adgangsstyring .................................................................................................................................. 18
Beskyttelse af børn i den digitale verden ........................................................................................... 19
KULTUR ........................................................................................................................................... 20
Kulturelle og kreative kompetencer................................................................................................... 20
Styrkelse af dokumentationen om kultursektorens bidrag til vækst .................................................. 20
Eventuelt ............................................................................................................................................ 22
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17640/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2011
SPORT ............................................................................................................................................... 25
Det Internationale Antidopingagentur ............................................................................................... 25
Frivilligt arbejde inden for sport ........................................................................................................ 25
Bekæmpelse af aftalt spil ................................................................................................................... 26
Forvaltningspraksis inden for sport.................................................................................................... 27
Eventuelt ............................................................................................................................................ 28
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Reform af EU's eksterne finansielle instrumenter ................................................................................................. 30
SUNDHED
Erklæring fra EU om verdens aidsdag................................................................................................................... 30
DET INDRE MARKED
Kemikalier – REACH-systemet – teknisk ajourføring .......................................................................................... 30
Medicinsk udstyr – elektroniske brugsanvisninger – ajourføring som følge af den tekniske udvikling................ 31
FØDEVARER
Kontrol af en kommissionsafgørelse om fødevareenzymer................................................................................... 31
17640/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0006.png
28.XI.2011
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Isabelle WEYKMANS
Marie-Dominique SIMONET
Joke SCHAUVLIEGE
Bulgarien:
Petya EVTIMOVA
Mitko TODOROV
Lasar KAMENOV
Den Tjekkiske Republik:
Jan KOCOUREK
Jakub DÜRR
Danmark:
Uffe ELBÆK
Christine ANTORINI
Tyskland:
Helge BRAUN
Bernd NEUMANN
Guido PERUZZO
Estland:
Jaak AAVIKSOO
Rein LANG
Gert ANTSU
Irland:
Ciaran CANNON
Dinny MCGINGLY
Michael RING
Tom HANNEY
Grækenland:
Yiannos LIVANOS
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Ángeles GONZÁLEZ-SINDE REIG
Ángel GABILONDO PUJOL
José Pascual MARCO MARTINEZ
Ana Isabel ALVAREZ GONZALEZ
Manuel CAMPOS SANCHEZ
Frankrig:
David DOUILLET
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Vincenzo GRASSI
Cypern:
Giorgos DEMOSTHENOUS
George ZODIATES
Kultur-, medie- og turismeminister
Minister for obligatorisk undervisning og voksen-
uddannelse
Flamsk miljø-, natur- og kulturminister
Viceminister for uddannelse, ungdom og videnskab
Vicekulturminister
Viceminister for idræt og sport
Viceminister for sport og ungdom
Stedfortrædende fast repræsentant
Kulturminister
Børne- og undervisningsminister
Statssekretær under forbundsministeren for uddannelse og
forskning
Viceminister, forbundskanslerens kontor
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Kulturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister med særligt ansvar for uddannelse og
kvalifikationer, Ministeriet for Uddannelse og
Kvalifikationer særligt ansvar for de irsktalende
Viceminister med
områder, Ministeriet for Spørgsmål vedrørende
Lokalsamfund, Ligestilling og de Irsktalende Områder
Viceminister med særligt ansvar for turisme og sport,
Turisme-, Kultur- og Sportsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Generalsekretær for ungdom
Stedfortrædende fast repræsentant
Kulturminister
Uddannelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og universitetsminister i den selvstyrende
region Asturien
Minister for regeringens kontor i den selvstyrende region
Murcia
Sportsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og kulturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
17640/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0007.png
28.XI.2011
Letland:
Roberts KILIS
Juris ŠTĀLMEISTARS
Litauen:
Arūnas GELŪNAS
Gintaras STEPONAVIČIUS
Dalius BITAITIS
Arūnas VINCIUNAS
Luxembourg:
Octavie MODERT
Uddannelses- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Kulturminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Vicesocial- og arbejdsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Kulturminister, minister for forbindelserne med
parlamentet, minister for administrativ forenkling under
premierministeren samt viceminister for offentlig
forvaltning og administrative reformer
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling,
sportsminister samt minister for økonomisk solidaritet
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicesportsminister
Statssekretær for turisme, miljø og kultur
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for uddannelse, kunst og kultur
Forbundsminister for videnskab og forskning
Forbundsminister for forsvar og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelsesminister
Sports- og turismeminister
Minister for kultur og den nationale kulturarv
Statssekretær, Ministeriet for Videnskab og Videregående
Uddannelse
Uddannelses- og videnskabsminister
Statssekretær for kultur
Statssekretær for ungdomsspørgsmål og sport
Statssekretær under ministeren for parlamentariske
anliggender
Minister for uddannelse, forskning, ungdom og sport
Statssekretær for ungdomsspørgsmål og sport
Statssekretær for kultur og den nationale kulturarv
Stedfortrædende fast repræsentant
Kulturministeriet, midlertidig under ministeren med
ansvar for slovenere i udlandet
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Kulturministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for undervisning og videnskab
Kultur- og sportsminister
Romain SCHNEIDER
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Attila CZENE
Malta:
Mario DE MARCO
Patrick MIFSUD
Nederlandene:
Dirk OLDENBURG
Østrig:
Claudia SCHMIED
Karlheinz TÖCHTERLE
Norbert DARABOS
Harald GÜNTHER
Polen:
Krystyna SZUMILAS
Joanna MUCHA
Bogdan ZDROJEWSKI
Zbigniew MARCINIAK
Portugal:
Nuno CRATO
Francisco José VIEGAS
Alexandre Miguel MESTRE
Feliciano BARREIRAS DUARTE
Rumænien:
Daniel Petru FUNERIU
Doina MELINTE
Irina CAJAL MARIN
Cristian BADESCU
Slovenien:
Boštjan �½EKŠ
Uroš VAJGL
Slovakiet:
Natália CEHLÁRIKOVÁ
Peter JAVORČÍK
Finland:
Jukka GUSTAFSSON
Paavo ARHINMÄKI
17640/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0008.png
28.XI.2011
Sverige:
Lena ADELSOHN-LILJEROTH
Peter HONETH
Jan OLSSON
Det Forenede Kongerige:
Shona ROBINSON
Andy LEBRECHT
Kultur- og sportsminister
Statssekretær med ansvar for videregående uddannelse og
forskning, Uddannelsesministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for Commonwealthlegene og sport (det skotske
parlament)
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Neelie KROES
Androulla VASSILIOU
Næstformand
Medlem
17640/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0009.png
28.XI.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE
Sprogkundskaber
Rådet vedtog konklusioner om sprogkundskaber med henblik på at øge mobiliteten
(16744/11),
som
først og fremmest har til formål igen at fremhæve, at sproglæring er en nøglefaktor for styrkelse af
den enkeltes mobilitet og beskæftigelsesegnethed og har positiv indvirkning på konkurrenceevnen.
Det polske formandskab mindede om, at sproglæring er en af dets hovedprioriteter på
uddannelsesområdet: Ud over det sociale og kulturelle udbytte ved sproglæring er flersprogede
borgere bedre i stand til at drage fordel af de mange uddannelsesmæssige, erhvervsmæssige og
økonomiske muligheder, som det integrerede Europa skaber.
Kommissær Androulla Vassiliou orienterede Rådet om, at Kommissionen har iværksat en
undersøgelse af sprogfærdigheder i 14 medlemsstater, hvis resultater vil blive offentliggjort i løbet
af 2012. Hun mindede desuden om, at sproglæring og flersprogethed er blandt hovedprioriteterne i
det nye EU-program "Erasmus for Alle".
Moderniseringen af videregående uddannelser
Rådet vedtog konklusioner om dette emne
(16746/11),
først og fremmest som svar på
Kommissionens meddelelse fra september
(14198/11 +
ADD 1),
som understregede, at der er behov
for reformer inden for videregående uddannelse for at få mest muligt ud af sektorens potentiale, og
for at den bidrager til at sikre økonomisk genopretning og bæredygtig vækst.
Konklusionerne anerkender desuden, at videregående uddannelse som følge af forbindelserne med
forskning og innovation spiller en afgørende rolle for at nå målene i Europa 2020-strategien, som
fastsætter et ambitiøst mål specifikt på dette område, nemlig at andelen af 30-34-årige, der har
afsluttet en videregående eller tilsvarende uddannelse, bør være mindst 40 % senest i 2020.
17640/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0010.png
28.XI.2011
Der findes i dag omkring 4 000 højere uddannelsesinstitutioner i Europa med mere end 19 millioner
studerende og 1,5 millioner ansatte. Det er konsekvent dokumenteret, at arbejdsløshedsprocenten
for personer, der har en videregående uddannelse, er næsten halvt så høj som for dem, der ikke har
en sådan uddannelse. Alligevel har kun 26 % af arbejdsstyrken i EU i dag gennemført en
videregående uddannelse.
Dagsordenen for voksenuddannelse
Rådet vedtog en resolution om en ny europæisk dagsorden for voksenuddannelse (16743/11), der
har til formål at skabe ny fremdrift for dette vigtige uddannelsesområde. Dagsordenen fastlægger
både en langsigtet vision på dette område indtil 2020 og en række kortsigtede prioriteter, der skal
nås senest i 2014.
Voksenuddannelse savner stadig den anerkendelse og de ressourcer, som andre uddannelsesområder
nyder godt af, men det er almindelig anerkendt, at sådan uddannelse spiller en vigtig rolle for
beskæftigelsesegnethed og mobilitet samt for styrkelse af den sociale inklusion og personlige
udvikling. Dette er særlig relevant, fordi Europa står over for den tredobbelte udfordring, at den
erhvervsaktive befolkning bliver ældre, at den teknologiske udvikling går stadig hurtigere, og at
verdensøkonomien i stigende grad er konkurrencepræget.
For at nå det ambitiøse mål, som medlemsstaterne har sat sig, nemlig at sikre, at 15 % af
befolkningen i den erhvervsaktive alder deltager i en form for voksenuddannelse senest i 2020, er
det derfor nødvendigt at lægge særlig vægt på foranstaltninger til løbende udvikling af færdigheder
og voksenuddannelse for det store antal af kortuddannede europæere
1
. Et første skridt vil være at
forbedre læse- og skrivefærdighederne, talfærdighederne og de digitale færdigheder samt at styrke
foranstaltningerne til at give en ny chance.
1
I 2010 deltog gennemsnitlig 9,1 % af den voksne befolkning i livslang uddannelse, hvilket var
en nedgang fra 9,8 % i 2005.
10
17640/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0011.png
28.XI.2011
Et benchmark for læringsmobilitet
Rådet vedtog konklusioner om et benchmark for læringsmobilitet
(16745/11)
for at supplere de fem
nuværende referenceværdier for europæiske gennemsnitsresultater (eller "benchmarks")
1
, der er
vedtaget inden for strategirammen for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet
(ET 2020)
2
.
Det nye benchmark skelner mellem tre områder, mobilitet inden for videregående uddannelse,
mobilitet inden for erhvervsrettet uddannelse og ungdomsmobilitet i almindelighed, og vil føre til
større pålidelighed og sammenlignelighed med hensyn til måling af de forskellige typer
læringsmobilitet, som EU fremmer.
Investering i uddannelse i en krisetid
Ministrene drøftede under sin offentlige forhandling på baggrund af de betydelige nedskæringer af
de offentlige udgifter i EU relevante spørgsmål såsom følgerne af finanskrisen for medlemsstaternes
uddannelsessystemer, hvad "effektiv investering" indebærer, og hvilke områder der bør gives
prioritet i en tid med begrænsede midler .
Forud for debatten redegjorde professor Ludger Wössmann fra instituttet for økonomisk forskning
ved Münchens universitet kort for en undersøgelse, som European Expert Network on Economics
of Education
(www.eenee.org)
har foretaget af omkostningerne for samfundet ved ringe
uddannelsesmæssige resultater.
Medlemsstaterne anerkendte den afgørende betydning af investering i uddannelse med henblik på at
fremme vækst og beskæftigelse på mellemlang sigt. En række af dem tilkendegav, at de ikke har
nedskåret uddannelsesudgifterne til trods for den nuværende vanskelige økonomiske situation, og
nogle medlemsstater har endda øget udgifterne i visse sektorer. Flere medlemsstater mente f.eks., at
førskoleundervisning bør gives høj investeringsprioritet, eftersom dette er et uddannelsesområde,
som almindeligvis anses for at have langsigtede fordele for alle elever, men især for elever med en
ugunstig baggrund.
Flere af ministrene understregede desuden i denne forbindelse, at vellykket investering i uddannelse
mindre er et spørgsmål om det faktiske beløb, der anvendes, end om at sikre kvalitet og værdi for
pengene. De argumenterede også for en mere resultatbaseret tildeling af midler og en mere effektiv
anvendelse af de europæiske strukturfonde.
1
2
Voksnes deltagelse i livslang læring: 15 %, gennemførelse af en videregående uddannelse:
40 %, skolefrafald: 10 %, personer med ringe grundlæggende færdigheder: 10 % og
førskoleundervisning: 95 %.
EUT C 320 af 16.12.2008.
11
17640/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2011
Et betydeligt antal ministre var imidlertid også enige om, at der skal findes nye og holdbare former
for finansiering – navnlig til videregående uddannelse – og at samarbejdet med virksomhederne og
den private sektor generelt bør styrkes.
Flere ministre understregede endvidere, at erhvervsrettet uddannelse har afgørende betydning for at
fremme social inklusion og styrke den enkeltes beskæftigelsesegnethed. Formel og ikkeformel
uddannelse bør derfor værdsættes og anerkendes.
Et aspekt, som næsten alle medlemsstaterne fremhævede, er betydningen af lærerne. Der bør lægges
særlig vægt på at tiltrække de bedste kandidater til lærergerningen og sikre relevant faglig
uddannelse af høj kvalitet.
17640/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0013.png
28.XI.2011
Eventuelt
"Erasmus for Alle"
Rådet noterede sig kommissær Androulla Vassilious orientering om forslaget til forordning om
oprettelse af "Erasmus for Alle": det nye EU-program for almen uddannelse, erhvervsuddannelse,
ungdom og idræt
(17188/11).
Forslaget indeholder en integreret tilgang, der i et enkelt program
omfatter uddannelses-, ungdoms- og sportssektorerne samt de forskellige internationale
samarbejdsprogrammer på uddannelsesområdet.
"Erasmus for Alle"-programmet fokuserer på tre typer nøgleaktioner, nemlig læringsmobilitet for
enkeltpersoner, samarbejde om innovation og god praksis samt støtte til politisk reform. Samtidig
er en af prioriteterne i "Erasmus for Alle" i forbindelse med den nye flerårige finansielle ramme at
lægge vægt på strømlining, forenkling og resultatbaseret tildeling af midler.
Behandlingen af det nye forslag begynder i næste måned og vil fortsætte i hele 2012 under det
danske og det cypriotiske formandskab med henblik på at nå til enighed med Europa-Parlamentet
hen imod slutningen af året.
Vigtige formandskabsarrangementer på uddannelsesområdet
Rådet noterede sig orienteringen om det polske formandskabs vigtigste arrangementer, navnlig
ministerkonferencen afholdt den 11. oktober 2011 i Gdańsk og ministerdebatten "Go East,
Erasmus", der fandt sted den 28. september 2011 i Białystok
(http://www.prezydencja.men.gov.pl/images/stories/pdf/en.pdf).
Juvenes Translatores
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om oversættelseskonkurrencen
Juvenes Translatores
(14432/11)
for 17-årige skole- og gymnasieelever i alle EU-medlemsstaterne, der har til hensigt at
fremme sproglæring, flersprogethed og oversættelse blandt unge. Populariteten af
Juvenes
Translatores
er vokset støt; konkurrencen er nu fem år gammel og har deltagelse af 700 skoler og
gymnasier over hele Europa, hvor konkurrencen blev afholdt den 24. november 2011.
17640/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2011
Det kommende danske formandskabs arbejdsprogram på uddannelsesområdet
Rådet noterede sig den danske delegations orientering om formandskabets prioriteter for det
kommende halvår, navnlig:
behandling af forslaget til "Erasmus for Alle"
benchmarket for beskæftigelsesegnethed
iværksætterånd og innovation.
17640/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0015.png
28.XI.2011
UNGDOM
Den østlige dimension af ungdomsdeltagelse
Rådet vedtog konklusioner om
den østlige dimension af ungdomsdeltagelse og
ungdomsmobilitet
(15952/11),
der støtter samarbejde og letter mobilitet for unge,
ungdomsarbejdere, ungdomsledere og ungdomsorganisationer fra Den Europæiske Union, særlig
med de østeuropæiske lande (Hviderusland, Armenien, Aserbajdsjan, Georgien, Moldova, Ukraine
og Rusland), i forbindelse med de nye rammer for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet
1
.
Den østlige dimension er en vigtig prioritet for det polske formandskab.
Konklusionerne indeholder flere horisontale henstillinger vedrørende mobilitet på kultur-,
samfunds-, politik- og privatlivsområdet, som har til formål at angive de mest effektive metoder til
udvikling af samarbejdet og forøgelse af mobilitetskvaliteten, især inden for ikkeformel uddannelse
og frivilligt arbejde.
Kommissær Androulla Vassiliou oplyste, at der bliver oprettet et "vindue vedrørende det østlige
partnerskab" i programmet Aktive unge, som allerede har fået tildelt 31,5 mio. EUR for de næste to
år. Desuden bliver Den Europæiske Ungdomsportal forbedret og gjort mere brugervenlig for
nabolandene.
Unge og verden
Ministrene drøftede under den offentlige forhandling "unge og verden", dvs. unges samarbejde med
regioner uden for EU, hvilket er et af de otte indsatsområder i resolutionen om nye rammer for det
europæiske samarbejde på ungdomsområdet, der blev vedtaget i 2009, og som har tæt forbindelse
med Europa 2020-flagskibsinitiativet "Unge på vej"
(13726/10).
De fleste medlemsstater fremhævede betydningen af programmet Aktive Unge som et vigtigt
instrument til styrkelse af civilsamfundene i nabolandene og fremme af mobilitetsmulighederne i
forhold til ikke-EU-lande. Øgede mobilitetsmuligheder, frivilligt arbejde og andet former for
samarbejde med tredjelande vil øge kendskabet til andre kulturer og styrke færdighederne og
dermed forbedre unges beskæftigelsesegnethed.
1
EUT C 311 af 19.12.2009.
15
17640/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2011
Mange medlemsstater samarbejder allerede med lande uden for EU, især med Middelhavs- og
Balkanlandene og med de østeuropæiske lande. Dette samarbejde fokuserer hovedsagelig på
konferencer, ungdomsudveksling, sproglæring og udveksling af bedste praksis om ungdomsarbejde
og -forskning.
I denne forbindelse understregede ministrene, at det er vigtigt at udvide de eksisterende EU-
programmer, som f.eks. Aktive Unge og det østlige partnerskab, med henblik på at give bedre
adgang til oplysninger, forbedre samarbejdet mellem sektorerne, fremme sproglæringen og gøre det
lettere for unge at få visum. De unge har også selv gentagne gange rejst disse spørgsmål.
Formandskabet påpegede, at det desuden er nødvendigt at have direkte kontakter med de unge, og
at dette bedst kan foregå inden for den strukturerede dialog mellem de offentlige myndigheder og
de unge.
17640/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0017.png
28.XI.2011
Eventuelt
"Erasmus for Alle"
Rådet noterede sig kommissær Androulla Vassilious orientering om forslaget til forordning om
oprettelse af "Erasmus for Alle": det nye EU-program for almen uddannelse, erhvervsuddannelse,
ungdom og idræt
(17188/11),
idet hun især fokuserede på ungdomsspørgsmål.
EU's strukturerede dialog med de unge
Rådet noterede sig formandskabets rapport om EU's ungdomskonference – den sidste fase af
dialogen på europæisk plan – der fandt sted den 5.-7. september 2011 i Warszawa
(http://www.prezydencja.men.gov.pl/images/stories/pdf/en.pdf).
Formålet med konferencen var at
sammenfatte resultaterne af de høringer med unge, der fandt sted i alle medlemsstaterne fra juni til
august 2011 og havde mere end 12 000 deltagere.
EU's ungdomskonference havde ikke kun deltagelse af unge, men også af repræsentanter for de
offentlige myndigheder og forskellige eksperter på dette område samt Europa-Kommissionen og
andre institutioner. Anbefalingerne blev udarbejdet af alle deltagerne i fællesskab i workshopper.
Det kommende danske formandskabs arbejdsprogram på ungdomsområdet
Rådet noterede sig den danske delegations orientering om formandskabets prioriteter for det
kommende halvår, navnlig:
unges kreativitet, innovative evner og talent
samfundsdeltagelse og aktivt medborgerskab samt
ungdomsaspekterne af "Erasmus for Alle"-programmet.
17640/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0018.png
28.XI.2011
AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL
Adgangsstyring
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på Unionens vegne af den europæiske konvention om
retlig beskyttelse af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester
(16275/11).
Denne konvention er
et Europarådsinstrument, som trådte i kraft i 2003, og dens bestemmelser er næsten identiske med
dem, der findes i Rådets direktiv 98/84/EF
1
.
Formålet med de to retsakter er at indføre retlig beskyttelse mod piratkopiering af teknologiske
systemer såsom betalings-tv, video on demand mv. De omfatter både fjernsyns- og radiotjenester
samt internetudsendelser. Efter undertegnelsen vil Rådet fremsætte forslag til en afgørelse om
indgåelse af konventionen, som vil blive forelagt Europa-Parlamentet til godkendelse.
Ministrene var af den opfattelse, at EU og dets medlemsstaters tiltrædelse af konventionen vil
bidrage til at skabe opmærksom om den, tilskynde andre lande til at ratificere den (indtil videre har
kun ni lande gjort dette, af hvilke fire er EU-medlemmer) og derved udvide den retlige beskyttelse
af betalingstjenester til områder uden for EU's grænser.
Kommissionen fremsatte to erklæringer til optagelse i Rådets protokol, en om retsgrundlaget og
EU's enekompetence til at tiltræde konventionen og en anden om konventionens afsluttende
bestemmelser, særlig vedtagelse af ændringer og accept af nye kontraherende parter. Det Forenede
Kongerige fremsatte desuden en erklæring, der præciserer, at det fuldt ud støtter vedtagelsen af
afgørelsen og vil være bundet af konventionens bestemmelser.
1
EFT L 320 af 28.11.1998.
18
17640/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0019.png
28.XI.2011
Beskyttelse af børn i den digitale verden
Rådet vedtog konklusioner om beskyttelse af børn i den digitale verden
(16155/11)
som svar på
Kommissionens rapport fra september 2011 om dette spørgsmål
(14268/11).
Rapporten vurderer,
hvordan medlemsstaterne har gennemført foranstaltningerne i de to henstillinger, som Rådet vedtog
henholdsvis i 1998
1
og, sammen med Europa-Parlamentet, i 2006
2
.
Konklusionerne understreger, at det er nødvendigt at uddanne børn og deres forældre i
onlinesikkerhed. Oplysning, tilegnelse af digital kompetence og mediekendskab er
nøgleredskaberne til at sætte børn i stand til at klare de problemer, som de kan møde på internettet,
og disse redskaber bør derfor fremmes og styrkes på nationalt plan og EU-plan.
Konklusionerne opfordrer endvidere den audiovisuelle industri til at udforme sine tjenester og
produkter således, at der tages fuldt hensyn til beskyttelse af mindreårige. I overensstemmelse med
den digitale dagsorden for Europa
(9981/1/10)
– et af flagskibsinitiativerne i Europa 2020-strategien
– blev medlemsstaterne desuden opfordret til yderligere at iværksætte hotlines til rapportering af
ulovligt indhold og sikre, at teknologiske redskaber såsom forældrekontrol og automatiske
privatlivsindstillinger er bredt tilgængelige og brugervenlige.
I denne forbindelse oplyste kommissær Neelie Kroes, at hun allerede har afholdt et møde med flere
af industriens direktører, hvor hun opfordrede dem til fremme navnlig bedre konsekvens med
hensyn til klassificering efter alder og indhold i hele EU. Flere medlemsstater anmodede i denne
sammenhæng Kommissionen om at fortsætte det arbejde, som den har indledt i det nuværende Safer
Internet-program
3
.
1
2
3
Henstilling om beskyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed (EFT L 270 af
7.10.1998, s. 48).
Henstilling om beskyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed og om
berigtigelsesretten i forbindelse med den europæiske industris konkurrenceevne inden for
audiovisuelle tjenester og online-informationstjenester (EUT L 378 af 27.12.2006).
http://ec.europa.eu/information_society/activities/sip/policy/programme/index_en.
19
17640/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0020.png
28.XI.2011
KULTUR
Kulturelle og kreative kompetencer
Rådet vedtog konklusioner om kulturelle og kreative kompetencer og deres betydning for
opbygning af intellektuel kapital i Europa
(16227/11)
– dets befolkning, samfundsgrupper og
institutioner – hvilket i stigende grad anses for at være en nøglefaktor for velstand i samfundet.
Kulturelle og kreative kompetencer udgør grundlaget for innovation og kreativitet: De fremmer
kritisk og innovativ tænkning og øger fleksibiliteten.
Konklusionerne omhandler også udviklingen af synergi mellem kultur og kreativitet på den ene side
og uddannelse, innovation, forskning og beskæftigelse på den anden. De kan gennemføres gennem
kreative partnerskaber, der giver mulighed for overførsel af kreative færdigheder til forskellige
økonomiske sektorer og dermed er til gavn for hele samfundet. Nedbringelse af skolefrafald,
fremme af ikketeknologisk og social innovation, forbedring af beskæftigelsesegnetheden og
styrkelse af kreativiteten og iværksætterånden på alle uddannelsesniveauer er eksempler på
merværdien ved kulturelle og kreative kompetencer.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres desuden til at øge investeringerne i kulturel
infrastruktur, både fysisk og digital, med midler fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.
Styrkelse af dokumentationen om kultursektorens bidrag til vækst
Ministrene drøftede under den offentlige debat måder og midler til forbedring af oplysningerne om
kultursektorens bidrag til væksten, jobskabelsen og den sociale udvikling.
Det anføres i rapporten om den europæiske konkurrenceevne fra 2010, at de kulturelle og kreative
erhverv tegner sig for 3,0 % af den samlede beskæftigelse (2008) og 3,3 % af BNP (2006), og at
beskæftigelsen i sektoren mellem 2000 og 2007 i gennemsnit voksede meget hurtigere end i EU's
økonomi som helhed
1
.
1
Rapport om den europæiske konkurrenceevne 2010, arbejdsdokument fra Kommissionens
tjenestegrene (SEK(2010) 1276, s. 166).
20
17640/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0021.png
28.XI.2011
Ministrene var generelt enige om, at pålidelige og sammenlignelige oplysninger, som klart påviser
den kulturelle og kreative sektors bidrag til den europæiske økonomi, er afgørende for både national
og europæisk politikudformning på kulturområdet. Ministrene hilste derfor den nylige endelige
rapport fra ESS-net om kultur
1
velkommen og tilkendegav, at de agter at indlede gennemførelsen af
rapportens anbefalinger.
Flere af medlemsstaternes nationale institutter har allerede udarbejdet statistikker om visse
kulturaspekter, men de er hverken fuldstændige eller sammenlignelige. Mange ministre efterlyste
derfor en fælles europæisk tilgang på dette område, som vil føre til et permanent og nøjagtigt
system for kulturstatistikker. I denne forbindelse viste de sig også villige til at udveksle bedste
praksis og deltage i pilotprojekter, og nogle ministre slog desuden til lyd for oprettelse af offentlige
og private partnerskaber.
En række af ministrene understregede endvidere, at pålidelige, sammenlignelige og aktuelle
oplysninger vil være særdeles nyttige ved udarbejdelsen af nationale og europæiske budgetter og
muliggøre en bedre anvendelse af de europæiske strukturfonde, navnlig i forbindelse med de
igangværende drøftelser om den flerårige finansielle ramme.
Endelig fremhævede mange medlemsstater og kommissær Androulla Vassiliou, at kulturens bidrag
ikke kun kan måles økonomisk, men også socialt.
1
Projektet kulturnet i det europæiske statistiske system (2009-2011).
21
17640/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0022.png
28.XI.2011
Eventuelt
Uformelt møde mellem ministrene for kultur og audiovisuelle spørgsmål
Det polske formandskab orienterede Rådet om dette uformelle møde, der fandt sted den 9.
september 2011 i Wroclaw sideløbende med et stort kulturarrangement ("The European Cultural
Congress"), og redegjorde også kort for andre vigtige formandskabsarrangementer, f.eks.
konferencerne om henholdsvis mobilitet og kulturelle kompetencer
(http://www.prezydencja.men.gov.pl/images/stories/pdf/en.pdf).
Det europæiske kulturarvsmærke
Rådet noterede sig formandskabets orientering
(16324/11)
om status vedrørende procedurerne for
Rådets udnævnelse af fire medlemmer af det europæiske panel, der er ansvarligt for udvælgelsen af
steder, som skal tildeles det europæiske kulturarvsmærke
1
, og for den efterfølgende overvågning
heraf. Panelet vil bestå af 13 eksperter, der bliver udnævnt for tre år.
Digitalisering og onlineadgang til kulturelt materiale
Rådet noterede sig kommissær Neelie Kroes' orientering om Kommissionens henstilling om
digitalisering og onlineadgang til kulturelt materiale og digital opbevaring
(16291/11 +
ADD 1).
Den digitale dagsorden for Europa
2
har defineret de foranstaltninger, der er nødvendige for at
maksimere informations- og kommunikationsteknologiens bidrag til Europa 2020-strategien i bred
forstand. Et af hovedområderne i dagsordenen er digitaliseringen af vores kulturarv og
videreudviklingen af
Europeana,
EU's digitale bibliotek.
1
2
EUT L 303 af 22.11.2011.
9981/1/10
.
22
17640/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0023.png
28.XI.2011
Kommissæren understregede betydningen af digitaliseringen af kultursamlingerne – bøger, kort,
lydoptagelser, film, manuskripter, museumsgenstande osv. – eftersom den ikke alene bevarer
videnressourcerne i Europas enestående kulturarv, men også gør dem lettere tilgængelige for alle
borgerne. Samtidig omdanner digitaliseringen disse ressourcer til et varigt aktiv for den digitale
økonomi. Kommissæren opfordrede derfor medlemsstaterne til at sikre, at 30 millioner
kulturgenstande gøres tilgængelige i
Europeana
senest i 2015.
Den audiovisuelle sektor i den digitale tidsalder
Rådet noterede sig i denne forbindelse også en mundtlig orientering fra kommissær Neelie Kroes
om situationen og perspektiverne for den audiovisuelle sektor i den digitale tidsalder.
Kommissæren mindede om, at den audiovisuelle sektor gennemgår store forandringer og har et
enormt potentiale for vækst og beskæftigelse, men ikke drager fordel af det digitale indre marked.
Der er behov for en ambitiøs strategisk tilgang i denne sektor, og EU må ikke gå glip af denne
mulighed. Kommissæren orienterede desuden Rådet om, at formand José Manuel Barroso vil sende
en skrivelse til medlemsstaterne med opfordring til at udnævne en "digital mester".
Programmet Et Kreativt Europa
Rådet noterede sig kommissær Androulla Vassilious orientering om Kommissionens forslag til
forordning om oprettelse af programmet Et Kreativt Europa 2014-2020
(17186/11),
der er et nyt
støtteprogram for den kulturelle og den kreative sektor, som forener de nuværende programmer
Kultur, Media og Media Mundus. Programmets budget er øget med 37 % sammenlignet med de
tidligere programmer. Hovedformålet med dette enkle samlede rammeprogram er at strømline
procedurerne og mere effektivt støtte de kulturelle og kreative aktører i at drage fordel af de
muligheder, der ligger i den digitale forandring og globaliseringen.
De Europæiske Kulturhovedstæder i 2012
Rådet noterede sig den portugisiske og den slovenske delegations orientering om
kulturprogrammerne for byerne Guimarães og Maribor, der bliver næste års Europæiske
Kulturhovedstæder
(16961/11).
Initiativet De Europæiske Kulturhovedstæder blev iværksat i 1985 for at bistå med at knytte
medlemsstaternes borgere tættere sammen. Siden da er flere end 40 byer blevet udpeget, og indtil
2019 vil byer fra to medlemsstater hvert år blive udpeget som Europæiske Kulturhovedstæder.
17640/11
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2011
Det danske formandskabs arbejdsprogram for den kulturelle og audiovisuelle sektor
Rådet noterede sig den danske delegations orientering om det kommende formandskabets prioriteter
for næste halvår, navnlig:
gennemgang af det nye program "Et Kreativt Europa"
udvikling af den kulturelle dialog med tredjelande
fremme af digitaliseringen.
17640/11
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0025.png
28.XI.2011
SPORT
Det Internationale Antidopingagentur
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, vedtog en resolution
om EU-medlemsstaternes repræsentation i bestyrelsen for Det Internationale Antidopingagentur
(WADA) og koordinationen af EU's og dets medlemsstaters holdninger forud for møderne i
WADA
1
(16958/11).
Agenturet, der blev oprettet i 1999, er et privatretligt organ, selv om halvdelen
af dets bestyrelsesmedlemmer repræsenterer regeringer. Dets opgave er at fremme, koordinere og
overvåge bekæmpelsen af alle former for doping i sport.
Resolutionen fastlægger de praktiske ordninger for Den Europæiske Unions og dens medlemsstaters
deltagelse i WADA's arbejde, dvs. agenturets udarbejdelse af, forhandlinger om og vedtagelse af
bl.a. regler, standarder og retningslinjer. Et vigtigt aspekt af de nye ordninger er at sikre større
kontinuitet for EU's repræsentanter med henblik på at forbedre EU's mulighed for at øve reel
indflydelse i WADA's beslutningsproces væsentligt.
Resolutionen indeholder også retningslinjer for Rådet, medlemsstaterne og Kommissionen forud for
møderne i WADA og Europarådet.
Frivilligt arbejde inden for sport
Rådet vedtog konklusioner om den rolle, som frivilligt arbejde inden for sport kan spille med
hensyn til at fremme aktivt medborgerskab
(16349/11),
i forbindelse med det europæiske år for
frivilligt arbejde 2011
2
.
Ifølge en Eurobarometerundersøgelse fra 2010 er der 35 millioner frivillige (7 % af den samlede
befolkning) inden for sport i Europa. Et meget stort antal nonprofit- og civilsamfundsorganisationer
er hovedudbyderne af sport og fysiske aktiviteter for de europæiske borgere på lokalt plan. Frivilligt
arbejde inden for sport har desuden høj national prioritet for formandskabet, eftersom EURO 2012
(Europamesterskaberne i fodbold) vil finde sted i juni og juli 2012 i Polen og Ukraine, og dette er et
af de arrangementer, som er helt afhængigt af hjælp fra frivillige.
1
2
http://www.wada-ama.org
EUT L 17 af 22.1.2010.
25
17640/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0026.png
28.XI.2011
Konklusionerne søger derfor at øge bevidstheden om værdien og betydningen af frivilligt arbejde,
forbedre vilkårene for udviklingen af frivilligt arbejde inden for sport – som udgør rygraden i og
grundlaget for organiseringen af hele sportssektoren – og tilskynde til anerkendelse af nye
færdigheder, der er erhvervet gennem ikkeformelle og uformelle læringserfaringer på dette område.
Bekæmpelse af aftalt spil
Rådet vedtog konklusioner om bekæmpelse af aftalt spil
(16819/11),
der har til formål at fremme
tæt samarbejde og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne, Kommissionen,
sportsverdenen og spiludbyderne med henblik på at bekæmpe dette farlige fænomen.
Som følge af den hurtige vækst i onlinespil
1
har sportsverdenen i Europa i de senere år været ramt
af flere skandaler, der har forbindelse med manipulering af resultaterne i mange sportsgrene, f.eks.
fodbold, rugby, tennis, kricket og billard. Denne form for bedrageri omfatter generelt kriminalitet,
såsom korruption, svig og hvidvaskning af penge, og fortjenesten herfra indgår i andre kriminelle
netværk.
Konklusionerne opfordrer til udvikling af uddannelsesprogrammer og bedre overvågningssystemer;
de opfordrer desuden Kommissionen til at iværksætte en undersøgelse af situationen vedrørende
aftalt spil og til på baggrund af konklusionerne at forelægge et forslag til henstilling om dette
alvorlige problem.
Der erindres desuden om, at allerede EU-arbejdsplanen for sport 2011-2014
2
, som Rådet vedtog i
maj, fremhævede bekæmpelsen af aftalt spil som et prioriteret spørgsmål. Kommissær Androulla
Vassiliou mindede i denne forbindelse om, at Europa-Parlamentet også er inddraget i dette
spørgsmål og udvikler forberedende foranstaltninger inden for sport.
Spørgsmålet blev også drøftet under frokosten i den strukturerede dialog med de højtstående
repræsentanter for sportsbevægelsen (UEFA, EPFL (De Europæiske Professionelle Fodboldligaer),
EU Athletes (European Elite Athletes Association), EOC (Den Europæiske Olympiske Komité) og
Recreation and sport Alliance).
1
2
Grønbog om onlinespil i det indre marked
(8313/11).
EUT C 162 af 1.6.2011.
26
17640/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2011
Forvaltningspraksis inden for sport
Ministrene havde en offentlig orienterende debat om god forvaltningspraksis inden for sport, efter at
de under frokosten havde haft en uformel udveksling af synspunkter med offentlige EU-myndig-
heder og repræsentanter for sportsbevægelsen om dette emne.
Der var bred enighed om de principper, der ligger til grund for god forvaltningspraksis inden for
sport, f.eks. gennemsigtighed, demokrati, ansvarliggørelse, finansiel solidaritet og socialt ansvar,
herunder ligestilling mellem mænd og kvinder.
En række ministre understregede, at sportsbevægelsens uafhængighed skal opretholdes, og at der
bør være en klar fordeling af opgaverne mellem de offentlige myndigheder og
sportsorganisationerne, men dette indebærer ikke, at disse organisationer er hævet over loven.
Selv om sporten er organiseret på forskellige måder i medlemsstaterne, modtager den ofte
statsstøtte, men de fleste ministre var enige i, at denne bistand er betinget af, at der opnås høje
standarder for forvaltningspraksis inden for sport.
Mange medlemsstater venter med stor interesse på anbefalingerne fra den nyligt nedsatte
ekspertgruppe om god forvaltningspraksis inden for sport, der indleder sit arbejde den 6. december
med det sigte at udvikle principper for gennemsigtighed på dette område.
Flere ministre påpegede endelig, at der kan skabes EU-merværdi gennem samarbejde med
internationale organisationer og sammenslutninger såsom IOC, UEFA og FIBA med henblik på at
tilskynde til positive initiativer inden for god forvaltningspraksis, f.eks. Den Internationale
Sportsdomstol (CAS) og UEFA's finansielle fairplayinitiativ.
17640/11
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0028.png
28.XI.2011
Eventuelt
"Erasmus for Alle"
Rådet noterede sig kommissær Androulla Vassilious orientering om forslaget til forordning om
oprettelse af "Erasmus for Alle": det nye EU-program for almen uddannelse, erhvervsuddannelse,
ungdom og idræt
(17188/11),
idet hun især fokuserede på sportsspørgsmål.
Delprogrammet for sport har et budget på 34 mio. EUR for i år ud af et samlet beløb på
238 mio. EUR i de kommende syv år. Dets vigtigste mål er at yde støtte til amatørsport, fremme
dobbeltkarrierer (uddannelse og sport) og udvikle partnerskabsaftaler med private organer.
Uformelt sportsministermøde
Rådet noterede sig formandskabets orientering om dette uformelle møde, der fandt sted den
13.-14. oktober 2011 i Krakow
(http://www.prezydencja.men.gov.pl/images/stories/pdf/en.pdf)
og
omhandlede spørgsmålene aftalt spil og sportens økonomiske aspekter.
Møde i bestyrelsen for Det Internationale Antidopingagentur (WADA)
Rådet noterede sig formandskabets orientering om dette møde, der fandt sted den 20.
november 2011 i Montréal. EU var repræsenteret af trojkaen (HU, PL og DK), og dagsordenen
omfattede vedtagelsen af budgettet, revision af den internationale antidopingkodeks og forskellige
databeskyttelsesspørgsmål.
UEFA EURO 2012
Rådet noterede sig formandskabets orientering om dette arrangement, der blev efterfulgt af en kort
pr-film.
17640/11
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0029.png
28.XI.2011
OL i London 2012
Rådet noterede sig den britiske delegations orientering om dette arrangement, der blev efterfulgt af
en kort pr-film.
Første europæiske møde om udendørssport
Rådet noterede sig den franske delegations orientering om Nature & Sports Euro'meet, der fandt
sted den 5.-8. oktober 2011 i Annecy
(17146/11).
Mødet varede i fire dage og havde næsten
500 europæiske deltagere fra netværk inden for sport, turisme, miljø og udendørssportsindustrien.
Deltagerne udvekslede erfaringer, udviklede fælles ekspertise og udarbejdede henstillinger om
større anerkendelse af udendørssport i de europæiske struktur- og sektorpolitikker.
Det danske formandskabs arbejdsprogram for sportssektoren
Rådet noterede sig den danske delegations orientering om det kommende formandskabs prioriteter
for næste halvår, navnlig:
"Erasmus for Alle" og dets delprogram for sport
bekæmpelse af doping og aftalt spil
socialt ansvar
styrkelse af frivilligt arbejde og sport for alle.
17640/11
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0030.png
28.XI.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Reform af EU's eksterne finansielle instrumenter
Rådet godkendte ændringerne af visse eksterne finansielle EU-instrumenter og et program med et
budget på 190 mio. EUR til at bistå bananproducenter i AVS-landene (56/11
REV 1
+
57/11 REV 1
+
58/11 REV 1
+
59/11 REV 1).
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
13823/11.
SUNDHED
Erklæring fra EU om verdens aidsdag
Rådet vedtog en erklæring fra EU om verdens aidsdag (den 1. december 2011), jf.
17261/11.
DET INDRE MARKED
Kemikalier – REACH-systemet – teknisk ajourføring
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af forordningerne om ajourføring
af bilag XIV og XVII til forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse
af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
1
for så vidt angår klassifikationen af visse stoffer.
Udkastene til Kommissionens forordninger er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Dette
betyder, at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage forordningerne,
medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
1
EUT L 136 af 29.5.2007, s. 3.
30
17640/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453927_0031.png
28.XI.2011
Medicinsk udstyr – elektroniske brugsanvisninger – ajourføring som følge af den tekniske
udvikling
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om levering af
brugsanvisninger til medicinsk udstyr i elektronisk format.
Direktiv 90/385/EØF og 93/42/EØF om medicinsk udstyr indeholder bestemmelser om måden,
hvorpå oplysningerne i de to direktiver om medicinsk udstyr kan anføres på baggrund af den
tekniske udvikling og under hensyntagen til de tilsigtede brugere af bestemt medicinsk udstyr.
Udkastet til forordning er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Dette betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage forordningen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
FØDEVARER
Kontrol af en kommissionsafgørelse om fødevareenzymer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en afgørelse om ændring af
afgørelse 2011/263/EU og 2011/264/EU for at tage hensyn til udviklingen i klassifikationen af
enzymer, jf. bilag I til Rådets direktiv 67/548/EØF og bilag VI til forordning (EF) nr. 1272/2008
(14637/11).
Kommissionens afgørelse er underlagt den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Dette betyder,
at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage afgørelsen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
17640/11
31
DA