Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3128 - Uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
Kulturministeriet
11. november 2011
Samlenotat
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 28.-29. november 2011
Kultur og sport
8. Kulturelle og kreative kompetencer og deres rolle i opbygningen af Europas intellek-
tuelle kapital
– side 2
KOM-dokument foreligger ikke.
- Rådskonklusioner
9. Kultursektorens bidrag til økonomisk vækst, beskæftigelse og samfundsudviklingen
– fremme af datagrundlaget
– side 5
KOM-dokument foreligger ikke.
- Politisk drøftelse
10. Rådets afgørelse om undertegnelse af den europæiske konvention om retlig beskyt-
telse af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester
– side 7
KOM (2010) 753
- Vedtagelse
11. Kommissionens rapport om gennemførelsen af henstillinger om beskyttelse af min-
dreårige m.v. – Beskyttelse af børn i den digitale verden
– side 11
KOM (2011) 556
- Rådskonklusioner
12. Repræsentation og koordinering af EU’s position i Det Internationale Antidopinga-
gentur (WADA)
– side 15
KOM-dokument foreligger ikke.
- Rådsresolution
13. Frivillighed inden for sport
– side 19
KOM-dokument foreligger ikke.
- Rådskonklusioner
14. Bekæmpelse af match-fixing i sport
– side 21
KOM-dokument foreligger ikke.
- Rådskonklusioner
15. God forvaltningspraksis i sport
– side 24
KOM-dokument foreligger ikke.
- Politisk drøftelse
Dok. nr. 1117117
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Ad 8. Kulturelle og kreative kompetencer og deres rolle i opbygningen af Eu-
ropas intellektuelle kapital
KOM-dokument foreligger ikke.
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har bl.a. med henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling
fra 2006 om nøglekompetencer for livslang læring (2006/962/EF), herunder nøglekom-
petencen om kulturel bevidsthed og udtryksevne, fremlagt forslag til rådskonklusioner
om kulturelle og kreative kompetencer og deres rolle i opbygningen af Europas intellektu-
elle kapital. Initiativet skal ses i sammenhæng med det polske formandskabsprogram,
der har Europas intellektuelle kapital som en tværgående prioritet.
Forslaget understreger, at kulturelle og kreative kompetencer danner grundlag for krea-
tivitet og innovation, som igen bidrager til intelligent, bæredygtig og inkluderende vækst.
Konklusionsudkastet opfordrer medlemsstaterne til at anerkende og synliggøre kulturelle
og kreative kompetencers bidrag inden for uddannelse, beskæftigelse, social inklusion,
økonomisk udvikling mv. Endvidere opfordres Kommissionen til at tage hensyn til de
kulturelle og kreative kompetencer ved gennemførelsen af relevante politikker og indsat-
ser; bl.a. i forbindelse med arbejdsgrupper under Rådets kulturarbejdsplan 2011-2014,
der arbejder på grundlag af den åbne koordinationsmetode.
Forslaget forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den
28.-29. november 2011.
2. Baggrund
Forslaget skal ses med baggrund i en række politiske dokumenter med relevans for kul-
turelle og kreative kompetencer, heriblandt Europa-Parlamentets og Rådets henstilling
om nøglekompetencer for livslang læring, hvor nøglekompetencen ”kulturel bevidsthed
og udtryksevne” indgår i rækken af i alt otte nøglekompetencer.
Endvidere følger forslaget op på formandskabsprogrammet, der udpeger Europas intel-
lektuelle kapital som en ressource, der kan bidrage til økonomisk vækst og samfunds-
mæssig fremgang, og som derfor bør udnyttes fuldt ud i forbindelse med initiativer in-
den for bl.a. områderne ungdom, uddannelse, innovation, forskning, kulturelle kompe-
tencer og kreative partnerskaber.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at anerkende og synliggøre, at kulturelle og kreative kompeten-
cer danner grundlag for kreativitet og innovation, som igen bidrager til intelligent, bæ-
redygtig og inkluderende vækst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
I den forbindelse peger forslaget på, at nøglekompetencen om kulturel bevidsthed og
udtryksevne indgår i viften af kulturelle og kreative kompetencer, som bl.a. kan bidrage
til:
Opbygningen af intellektuel kapital.
Alle former for innovation, især ikke-teknologisk og social innovation.
Udvikling af kulturelle og kreative industrier.
Uddannelse og videreuddannelse.
Generelt forbedrede uddannelsesresultater.
Medlemsstaterne opfordres på den baggrund bl.a. til:
At udbrede viden om den rolle, som udviklingen af kulturelle og kreative kompe-
tencer, herunder nøglekompetencen om kulturel bevidsthed og udtryksevne, kan
have inden for områder som f.eks. livslang læring og beskæftigelse.
At fremme opkomsten af kreative partnerskaber, som er rettet mod udvikling af
kulturelle og kreative kompetencer.
Kommissionen opfordres endvidere til – uden at foregribe drøftelserne om EU’s fremti-
dige budget – bl.a.:
At støtte kreative partnerskaber, som har til formål at styrke kulturelle og kreative
kompetencer.
At tage hensyn til de små kulturelle og kreative virksomheders behov, især de ny-
ligt etablerede og de af virksomhederne, som er ledet af unge entreprenører.
At øge støtte til grænseoverskridende efteruddannelse med henblik på at udvikle
samarbejde mellem kultur og uddannelse for kunstnere, lærere, ungdomsarbejdere,
ungdomsledere og frivillige.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres endelig til:
At styrke anerkendelsen af potentialet ved kulturel bevidsthed og udtryksevne in-
den for f.eks. livslang læring, ungdomspolitikker og -programmer.
At have øget fokus på interkulturel læring og kreative partnerskaber med tredje-
lande, især i forbindelse med ungdomsprogrammer.
At fremme forskning inden for kulturelle og kreative kompetencer.
At udveksle information om resultaterne af forslaget som led i evalueringen af Rå-
dets arbejdsplan vedr. kultur for 2011-2014.
I et bilag til forslaget opfordres relevante arbejdsgrupper, der arbejder på grundlag af
den åbne koordinationsmetode, til at udveksle viden og erfaringer om kulturelle og kre-
ative kompetencer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041650_0004.png
Side 4
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Rådskonklusionsudkastet har ingen konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller kon-
sekvenser for EU’s budget
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser,
administrative konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget. Det understreges i
den forbindelse i udkastet, at de kommende forhandlinger om EU’s nye flerårige ram-
mer ikke må præjudiceres.
Det vurderes endvidere for usandsynligt, at en konkret opfølgning på rådskonklusio-
nerne vil have væsentlige udgiftskonsekvenser. Eventuelle udgifter i forbindelse med en
konkret opfølgning afholdes i givet fald inden for eksisterende bevillinger.
8. Høring
Konklusionsudkastet har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til bemærk-
ninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at tilslutte sig det foreliggende forslag.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for formandskabets bestræbelser på at synliggøre og aner-
kende kulturelle og kreative kompetencers brede potentiale og bidrag til kreativitet og
innovation.
Regeringen kan i den forbindelse støtte, at der sættes fokus på at udvikle og konkretise-
re nøglekompetencen for livslang læring om kulturel bevidsthed og udtryksevne fra
2006.
Regeringen er enig i, at kulturelle og kreative kompetencer – ud over at have en værdi i
sig selv – har et potentiale, der kan bidrage positivt til andre politikker inden for bl.a.
uddannelse, ungdom, kreativitet og innovation.
Der er imidlertid behov for et stærkere videngrundlag, herunder bl.a. udviklingen af et
stærkere datagrundlag, for at udvikle effektive indsatser, der kan bidrage til bedre ud-
nyttelse af de kulturelle og kreative kompetencers brede potentiale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Regeringen kan på den baggrund og som opfølgning på det polske formandskabs tvær-
gående prioritet vedr. Europas intellektuelle kapital tilslutte sig rådskonklusionsudka-
stet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 9. Kultursektorens bidrag til økonomisk vækst, beskæftigelse og sam-
fundsudviklingen – fremme af datagrundlaget
KOM-dokument foreligger ikke.
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har bl.a. som led i opfølgningen af Rådets arbejdsplan vedr. kultur
2011-2014, hvor kulturstatistik er et prioriteret indsatsområde, sat fremme af data-
grundlaget for kultursektorens samfundsmæssige bidrag på dagsordenen for rådsmødet
(uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 28.-29. november m.h.p. en politisk drøftelse.
Som oplæg til drøftelsen har formandskabet stillet en række spørgsmål, der vedrører: 1)
muligt behov og merværdi af fælles tilgange til måling af kultursektorens bidrag på EU-
niveau 2) mulige konkrete initiativer på nationalt og EU- niveau, herunder i forhold til
forslag fra ekspertnetværket ESSnet-Culture (European Statistical System network on
Culture) og 3) medlemsstaternes interesse i videreudvikling af ekspertnetværkets arbejde.
Rådet bad i kulturarbejdsplanen for 2008-2010 Kommissionen og medlemsstaterne om
at udvikle data, statistikker og metoder for kultursektoren samt forbedre disses sammen-
lignelighed. Resultaterne heraf er dels en statistikpublikation (Cultural Statistics, Pock-
etbook), dels en rapport fra om metoder og pilotforsøg fra ekspertnetværket ESSnet-
Culture, som samler eksperter fra statistikinstitutioner og kulturministerier.
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannelse, ung-
dom, kultur og sport) den 28.-29. november 2011.
2. Baggrund
European Statistical System Network Culture
(ESSnet-Culture) blev etableret i 2009
med det formål bl.a. at undersøge muligheden for at tilpasse eller udvikle eksisterende
statistiske metoder for at imødekomme nye behov for kulturdata og om nødvendigt at
dække nye områder. Netværkets arbejde, som Danmark har deltaget i, er mundet ud i
en rapport fra oktober 2011.
Rapportens anbefalinger er i hovedtræk:
1. En referenceramme for, hvordan kultur kan beskrives statistisk.
2. At Eurostat skal sætte et konkret statistikprogram op for kulturen – herunder
evt. udforme pilotprojekter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041650_0006.png
Side 6
3. Anbefalinger til videre metodeudvikling og indsamling af data vedr. offentlige
udgifter til kultur samt en taskforce til udvikling af et ”satellitregnskab”, der er
en slags mini-nationalregnskab.
4. Anbefalinger til indsamling af indikatorer for kulturerhvervene.
5. Detaljerede anbefalinger vedr. EU-kulturvaneundersøgelser.
I Danmark er der en lang tradition for at undersøge befolkningens kulturvaner, og i
2012 vil der blive iværksat en ny undersøgelse. Siden slutningen af 1990’erne har der
været gennemført undersøgelser af de kreative industriers bidrag og potentiale. Netop
metodeproblemer og manglende sammenligningsgrundlag har udfordret tidligere un-
dersøgelser, og der mangler desuden troværdige muligheder for at sammenligne lande-
nes offentlige udgifter til kultur.
Kulturministeriet har i de senere år samarbejdet med Danmarks Statistik om en for-
bedring af den nationale statistik om kultur. Dels om de kulturelle ydelser fra landets
biblioteker, musikskoler, medier, museer og meget mere. Dels om de kulturelle erhverv
og beskæftigelsen i disse. Arbejdet er foregået parallelt med arbejdet i ESSnet-Culture,
og de to bestræbelser korresponderer fint.
For offentlige udgifter er de statistiske klassifikationer og data relativt svage set fra et
kulturperspektiv. Da mange lande har differentieret moms for kulturprodukter/-ydelser
synes en sammenligning af offentlige udgifter uden en tilsvarende sammenligning af of-
fentlige indtægter mindre hensigtsmæssig.
3. Formål og indhold
Punktet lægger op til en politisk drøftelse om behovet for troværdige og sammenligneli-
ge data på kulturområdet og for mulighederne for at udvikle sådanne data på linje med
anbefalingerne fra ESSnet-Culture. Debatten skal i den forbindelse bidrage til at afkla-
re og eventuelt understrege et fælles behov for, at Kommissionen og Eurostat priorite-
rer arbejdet med udarbejdelse af kulturstatistik.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant i forbindelse med den politiske
drøftelse.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
Den politiske drøftelse har ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser, ad-
ministrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Det vurderes endvidere for usandsynligt, at en konkret opfølgning på den politiske drøf-
telse vil medføre væsentlige udgiftskonsekvenser.
En indsamling af kulturstatistik på europæisk niveau vil kunne betyde, at Danmarks
Statistik via Eurostat bliver pålagt at levere data mm. Størrelsen af den øgede indsats i
Danmarks Statistik afhænger af den konkrete udformning af Eurostats program. Del-
tagelse i evt. pilotprojekter vil kunne kræve yderligere ressourcer.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål
med frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser det velkomment, at der nu eksisterer et metodegrundlag, der kan bi-
drage til at løfte kulturstatistikken på både nationalt og europæisk niveau.
Regeringen er positiv over for, at metodearbejdet nu følges op af konkret statistikpro-
duktion. Det er i den forbindelse vigtigt, at man prioriterer den statistik, der først vil
kunne blive offentliggjort – dvs. statistik der kan udarbejdes på grundlag af de nationa-
le erhvervsstatistikker. Regeringen ser gerne, at man desuden prioriterer periodiske
fælles EU-undersøgelser af kulturvaner til belysning af kulturvaner set i et bredere
samfundsperspektiv.
Regeringen finder, at der stadig er behov for metodearbejde vedr. offentlige udgifter til
kultur, idet denne del dog bør have en lavere prioritet.
Regeringen kan som led i arbejdet med den nationale kulturstatistik generelt bakke op
om referenceramme og principper anbefalet i ESSnet Cultures rapport, ligesom rege-
ringen er positiv over for at fortsætte det europæiske ekspertsamarbejde med henblik
på løbende udveksling af ”best practise”.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men de priorite-
rede indsatser i Rådets arbejdsplan vedr. kultur for 2011-2014 blev forelagt for udvalget
til orientering på mødet den 12. november 2010 forud for rådsmødet (uddannelse, ung-
dom, kultur og sport) den 18.-19. november 2010.
Ad 10. Rådets afgørelse om undertegnelse af den europæiske konvention om
retlig beskyttelse af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester
KOM (2010) 753
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041650_0008.png
Side 8
- Vedtagelse
Revideret notat. Ændringer markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionen har den 17. december 2010 fremlagt forslag til Rådets afgørelse om hhv.
undertegnelse og indgåelse af den europæiske konvention om retlig beskyttelse af ad-
gangsstyrede og adgangsstyrende tjenester.
Forslaget tager udgangspunkt i, at Direktiv 98/84/EF om retlig beskyttelse af adgangs-
styrede og adgangsstyrende tjenester og den europæiske konvention om retlig beskyttelse
af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester, der blev vedtaget den 24. januar 2001,
er stort set enslydende.
Formålet er at udvide sikringen af de omfattede tjenester – primært betalings-tv-tjenester
– til at omfatte flere af Europarådets medlemslande end de 9, der har ratificeret konven-
tionen.
Siden forslagets fremlæggelse den 17. december 2010 har der blandt medlemslandene
været drøftelser om det korrekte hjemmelsgrundlag for forslaget til Rådets afgørelser.
Med udgangspunkt i drøftelserne har formandskabet udarbejdet revideret forslag til Rå-
dets afgørelser, hvori hjemmelsgrundlaget er ændret til TEUF art. 114 om det indre
marked i stedet for TEUF art. 207 om handelspolitik, og som tager højde for, at der skal
foreligge en blandet aftale, hvor konventionen skal indgås af såvel EU og medlemslan-
dene.
Formandskabets forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse af konventionen er sat på
dagsordenen for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 28.-29. november
2011 med henblik på vedtagelse. Forslaget forventes vedtaget på rådsmødet. Forslag til
afgørelse om indgåelse af konventionen vil først kunne vedtages, når Europa-
Parlamentet har godkendt forslag til afgørelse om indgåelse af konventionen og alle med-
lemslande har ratificeret konventionen.
Med den nuværende danske regulering på området er der ikke behov for yderligere im-
plementeringstiltag ved en dansk tiltrædelse af konventionen.
2. Baggrund
Kommissionen har den 17. december 2010 fremlagt forslag til Rådets afgørelse om hhv.
undertegnelse og indgåelse af den europæiske konvention om retlig beskyttelse af ad-
gangsstyrede og adgangsstyrende tjenester (KOM (2010) 753 og KOM (2010) 755). For-
slaget er fremsat med hjemmel i TEUF art. 207, stk. 4 sammenholdt med art. 218, stk.
5, og TEUF art. 207, stk. 4, sammenholdt med art. 218, stk. 6, litra a), nr. v).
Forslaget tager udgangspunkt i, at Direktiv 98/84/EF om retlig beskyttelse af adgangs-
styrede og adgangsstyrende tjenester og den europæiske konvention om retlig beskyt-
telse af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester, der blev vedtaget den 24. januar
2001 og trådte i kraft i 2003, er stort set enslydende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041650_0009.png
Side 9
Direktivet – og konventionen – har til hensigt at bekæmpe ulovlige anordninger, der
muliggør uautoriseret adgang til betalings-tv.
Siden fremlæggelsen af Kommissionens forslag den 17. december 2010 har der blandt
medlemslandene – med udgangspunkt i udtalelse fra Rådets Juridiske Tjeneste og non-
paper fra Kommissionen – været drøftelser om det korrekte hjemmelsgrundlag for for-
slaget til Rådets afgørelser. Blandt landene er der generel enighed om, at TEUF art.
114 om det indre marked i stedet for TEUF art. 207 om handelspolitik er den korrekte
hjemmel. Endvidere er der blandt landene præference for en blandet aftale, hvor kon-
ventionen skal indgås af såvel EU og medlemslandene, idet medlemslandene har natio-
nal kompetence i forhold til bestemmelserne i konventionens art. 6 om konfiskation og
beslaglæggelse, som ikke er indeholdt i direktivets regler.
Med udgangspunkt i drøftelserne har det polske formandskab udarbejdet reviderede
forslag til Rådets afgørelser om henholdsvis undertegnelse og indgåelse af den europæi-
ske konvention om retlig beskyttelse af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester,
hvori hjemmelsgrundlaget er ændret til TEUF art.114 sammenholdt med TEUF art.
218(5) og TEUF art. 114 sammenholdt med TEUF art. 218(6)(a)(v), og hvori der er taget
højde for præferencen for en blandet aftale. Formandskabets forslag til Rådets afgørelse
om undertegnelse af konventionen er sat på dagsordenen for rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 28.-29. november 2011 med henblik på vedtagelse. Forslag
til afgørelse om indgåelse af konventionen vil blive sendt til Europa-Parlamentet med
henblik på godkendelse og vil herefter kunne vedtages, når Europa-Parlamentet har
godkendt forslaget, og alle medlemslande har ratificeret konventionen.
3. Formål og indhold
Formålet med forslagene er at påvirke en udvidelse af sikringen af de omfattede tjene-
ster til at omfatte flere af de lande, der er medlemmer af Europarådet, end de 9, der har
ratificeret konventionen, idet den anden beretning af gennemførelsen af direktiv 98/84
EF i 2008 viste, at problemerne i Europa med uautoriseret adgang til de beskyttede tje-
nester ikke skyldtes reguleringen internt i EU, men bl.a. kunne tilskrives manglende
regulering i nabolande.
Kommissionen deltog i konventionsforhandlingerne, som resulterede i, at konventionen
har stort set samme ordlyd som direktivet. Kommissionen anbefaler derfor, at Rådet
undertegner og indgår konventionen. Beslutningen om indgåelse af konventionen vil
skulle træffes efter Europa-Parlamentets godkendelse.
Kommissionen har i et bilag vedlagt følgende erklæring:
”[som meddeles Europarådets generalsekretær ved deponeringen af godkendelsesin-
strumentet for konventionen.]
Konventionen giver Europarådets ministerkomité beslutningskompetence vedrørende
vedtagelsen af ændringer og tiltrædelsen af stater, der ikke er medlemmer. Selv om EU
deltager i denne konvention, konstateres det igen, at den uden stemmeret i minister-
komitéen ikke har adgang til at udøve en sådan kompetence på lige fod med Europarå-
dets medlemsstater, selv når disse ikke deltager i konventionen. Denne situation giver
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041650_0010.png
Side 10
ikke EU mulighed for på fyldestgørende vis at udøve alle de rettigheder, som konventi-
onen giver, selv om den er underlagt alle de forpligtelser, som konventionen medfører.
EU ser ligesom ved tidligere lejligheder på denne situation med stor bekymring. Den
kan således ikke acceptere dette brud på ligestillingen mellem parter, og dens deltagel-
se i denne konvention skal derfor ikke anses for at danne præcedens for en accept af
denne situation i fremtiden.
EU er af den opfattelse, at der bør indledes forhandlinger med Europarådets kompeten-
te myndigheder for at undersøge mulighederne for at tilpasse disse procedurer i Euro-
parådets eksisterende konventioner, der er åbne for undertegnelse for EU, og/eller i
fremtidige konventioner.”
Erklæringen indgår ikke i det polske formandskabs reviderede forslag til afgørelse om
indgåelse af den europæiske konvention om retlig beskyttelse af adgangsstyrede og ad-
gangsstyrende tjenester henset til, at erklæringen ikke vurderes at være af juridisk ka-
rakter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Formandskabets forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse af konventionen er sat
på dagsordenen for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 28.-29. no-
vember 2011 med henblik på vedtagelse, mens forslag til afgørelse om indgåelse af kon-
ventionen vil blive sendt til Europa-Parlamentet med henblik på godkendelse, jf. TEUF
art. 114 sammenholdt med TEUF art. 218(6)(a)(v).
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Konventionen omhandler forhold,
hvor EU og medlemsstaterne har blandet kompetence. Det indebærer, at konventionen
skal indgås af både EU og medlemslandene.
6. Gældende dansk ret
Regler om uautoriseret adgang til indholdet af et kodet radio- eller tv-program og til in-
formations- og indholdstjenester er fastsat i hhv. §§ 91 og 94 i lov om radio- og fjern-
synsvirksomhed og §§ 65 og 81 i lov om elektroniske kommunikationsnet og – tjenester.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Med den nuvæ-
rende danske regulering på området er der ikke behov for yderligere implementerings-
tiltag ved en tiltrædelse af konventionen.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s
budget. Det vurderes for usandsynligt, at forslaget vil blive fulgt op af konkrete retsak-
ter, meddelelser, rådskonklusioner eller andet, der vil have væsentlige udgiftskonse-
kvenser.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041650_0011.png
Side 11
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Rammenotat om Kommissionens forslag blev udsendt i høring til i EU-specialudvalget
for kulturpolitiske spørgsmål den 3. februar 2011. Der var ingen bemærkninger. Revi-
deret rammenotat om formandskabets reviderede forslag blev udsendt i høring til Spe-
cialudvalget den 10. oktober 2011. Der var ingen bemærkninger. Med henblik på råds-
mødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 28.-29. november 2011 har forslaget
været udsendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist den
11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Under den første udveksling af synspunkter havde medlemslandene primært procedu-
remæssige spørgsmål, som Kommissionen lovede at vende tilbage til. Enkelte lande
støttede forslaget. Under de efterfølgende drøftelser har medlemslandene støttet forsla-
get, idet der blandt landene for så vidt angår hjemmelsgrundlaget for forslaget dog er
generel enighed om, at TEUF art. 114 om det indre marked i stedet for TEUF art. 207
om handelspolitik er den korrekte hjemmel, og præference for en blandet aftale, hvor
konventionen skal indgås af såvel EU og medlemslandene, idet medlemslandene har
national kompetence i forhold til enkelte af konventionens bestemmelser. Alle lande
forventes at tilslutte sig formandskabets reviderede forslag til Rådets afgørelser, hvori
hjemmelsgrundlaget er ændret til TEUF art. 114, og som tager højde for, at der skal fo-
religge en blandet aftale.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har i udgangspunktet stillet sig positiv over for forslaget. Regeringen støt-
ter forslaget, der har til formål at påvirke en udvidelse af sikringen af de omfattede tje-
nester til at omfatte flere af de lande, der er medlemmer af Europarådet, end de 9, der
har ratificeret konventionen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er orienteret ved grundnotat af 18. januar 2011.
Formandskabets reviderede forslag til afgørelser om henholdsvis undertegnelse og ind-
gåelse af den europæiske konvention om retlig beskyttelse af adgangsstyrede og ad-
gangsstyrende tjenester med henblik på EU’s og Danmarks indgåelse af konventionen
har ikke været forelagt for Folketingets Europaudvalg, da forslaget ikke skønnes at væ-
re af væsentlig betydning.
Ad 11. Kommissionens rapport om gennemførelsen af henstillinger om beskyt-
telse af mindreårige m.v. – Beskyttelse af børn i den digitale verden
KOM(2011) 556
- Rådskonklusioner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt forslag til rådskonklusioner om beskyttelse af børn i den
digitale verden. Konklusionsudkastet adresserer Kommissionens rapport af 13. septem-
ber 2011 til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
og Regionsudvalget om gennemførelsen af Rådets henstillinger fra 1998 og 2006 om be-
skyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed m.v. inden for audiovisuelle tje-
nester og online-informationstjenester - Beskyttelse af børn i den digitale verden.
Det foreliggende konklusionsudkast opfordrer bl.a. medlemsstaterne til at fremme udvik-
ling og adgang til kvalitetsindhold m.v. til mindreårige, herunder ved brug af passende
tekniske instrumenter og mærkning af indhold. Medlemsstaterne opfordres endvidere til
at overvåge eksisterende foranstaltninger til bekæmpelse af ulovligt og skadeligt indhold,
til øget samarbejde om ulovligt og skadeligt indhold med oprindelse i andre medlemssta-
ter og udenfor EU samt yderligere implementering af hotlines til afrapportering af ska-
deligt onlineindhold. Kommissionen opfordres bl.a. til at bygge videre på igangværende
fundering og tiltag på området primært gennem Safer Internet Programmet, der har til
formål at styrke og beskytte børn og unge på nettet ved opmærksomhedsskabende tiltag
og bekæmpelse af ulovligt og skadeligt online indhold. Endvidere opfordres Kommissio-
nen til at anvende resultaterne i Kommissionens rapport af 13. september 2011 om be-
skyttelse af børn i den digitale verden i sammenhæng med kommende initiativer med re-
lation til beskyttelse af mindreårige, særligt inden for online medier. Endelig opfordres
Kommissionen og medlemsstaterne bl.a. til at fremme opmærksomhedsskabende tiltag
samt undervisning i skoler, pasningsinstitutioner m.v. om sikkerhed på nettet og evnen
til kritisk at vurdere indhold, og til under hensyntagen til kulturelt betingede forskelle
medlemslandene imellem, at tilskynde til større overensstemmelse i Europa af alders-
mærkning og indholdsklassificeringssystemer anvendt af medlemsstater.
Forslaget forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den
28.-29. november 2011.
2. Baggrund
Forslaget skal ses med baggrund i Kommissionens rapport af 13. september 2011 til
Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regi-
onsudvalget om gennemførelsen af Rådets henstilling af 24. september 1998 med hen-
syn til beskyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed samt Europa-
Parlamentets og Rådets henstilling af 20. december 2006 om beskyttelse af mindreårige
og den menneskelige værdighed og om berigtigelsesretten i forbindelse med den euro-
pæiske industris konkurrenceevne inden for audiovisuelle tjenester og online-
informationstjenester - Beskyttelse af børn i den digitale verden.
Rapporten indeholder analyser af gennemførelsen og effektiviteten i medlemsstaterne
af de foranstaltninger, der er indeholdt i henstillingerne fra 1998 og 2006, jf. punkt 6 i
henstillingen fra 2006. Rapporten er udarbejdet på baggrund af oplysninger, der er le-
veret af medlemsstaterne, og den supplerer flere tiltag i den digitale dagsorden for Eu-
ropa.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 13
I rapporten konkluderes, at medlemsstaterne er bevidste om de udfordringer, der er
forbundet med at beskytte mindreårige online, og at de i stigende grad bestræber sig på
at reagere på dem. Endvidere konkluderes, at en sammensætning af politiske foran-
staltninger kombineret med en væsentlig bestanddel af selvregulerende foranstaltnin-
ger synes at være det bedste middel til så fleksibelt og lydhørt som muligt at reagere på
konvergensen mellem platforme og audiovisuelt indhold. Imidlertid viser den detaljere-
de vurdering af medlemsstaternes politiske løsninger et mønster af meget forskellige –
og i en række tilfælde modstridende – handlinger i Europa. Det gælder især bekæmpel-
sen af ulovligt og skadeligt indhold, forsøgene på at gøre sociale netværk til mere sikre
steder og strømliningen af ordninger til indholdsklassificering. Det konkluderes endvi-
dere, at de regulerende eller selvregulerende foranstaltninger også ofte mangler ambiti-
oner og sammenhæng med lignende foranstaltninger i andre medlemsstater eller de ik-
ke gennemføres effektivt i praksis.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at adressere Kommissionens rapport.
Det foreliggende forslag til rådskonklusioner understreger bl.a., at
Mediekendskab og opmærksomhedsskabende tiltag er vigtige redskaber, der
kan øge børns, forældres og læreres digitale færdigheder samt udvikle deres kri-
tiske tilgang til onlineindhold, men at indsatsen på området skal øges.
Foranstaltninger mod ulovligt onlineindhold mv. er af en anden karakter end
foranstaltninger, der har til formål at hindre mindreårige i at komme i kontakt
med skadeligt onlineindhold.
Mens medlemsstaterne aktivt har fremmet foranstaltninger, der har til formål
at forbedre beskyttelsen af mindreårige, er der stadigvæk vedvarende bekym-
ring over, at der ikke er opnået et tilstrækkeligt højt niveau for beskyttelse og
mediekendskab, og at nogle af disse foranstaltninger mangler sammenhæng.
Medlemsstaterne opfordres på den baggrund under hensyntagen til ytringsfrihed og
principper om netneutralitet bl.a. til:
Fremme af udvikling og adgang til kvalitetsindhold m.v. til mindreårige, her-
under ved brug af passende tekniske instrumenter og mærkning af indhold.
Overvågning af eksisterende foranstaltninger til bekæmpelse af ulovligt og ska-
deligt indhold.
Øget samarbejde om ulovligt og skadeligt indhold med oprindelse i andre med-
lemsstater og udenfor EU.
Yderligere implementering af hotlines til afrapportering af skadeligt onlineind-
hold, idet den digitale dagsorden for Europa opfordrer medlemsstaterne til fuldt
ud at iværksætte hotlines til rapportering af sådan indhold inden udgangen af
2013.
Aktørerne opfordres bl.a. til:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041650_0014.png
Side 14
Yderligere at involvere brugere og offentlige myndigheder i den audiovisuelle
industris og internetudbyderes proces med udarbejdelse af selvregulerende for-
anstaltninger (adfærdskodeks).
Yderligere at udvikle og implementere selvregulerende ordninger, der tager
højde for beskyttelse af mindreårige.
Udvikle et paneuropæisk adfærdskodeks for salg af videospil til mindreårige.
Kommissionen opfordres bl.a. til:
At bygge videre på igangværende fundering og tiltag på området primært gen-
nem Safer Internet Programmet, der har til formål at styrke og beskytte børn og
unge på nettet ved opmærksomhedsskabende tiltag og bekæmpelse af ulovligt
og skadeligt onlineindhold.
Anvende resultaterne i Kommissionens rapport af 13. september 2011 om be-
skyttelse af børn i den digitale verden i sammenhæng med kommende initiati-
ver med relation til beskyttelse af mindreårige, særligt inden for online medier.
Kommissionen og medlemsstaterne opfordres endelig bl.a. til:
Gennem undersøgelser og forskning at søge bedre forståelse for den positive og
negative virkning på børn af brugen af online og digitale medier.
Fremme opmærksomhedsskabende tiltag samt undervisning i skoler, pasnings-
institutioner m.v. om sikkerhed på nettet og evnen til kritisk at vurdere ind-
hold.
Opdatere arbejdet med og styrke implementeringen af retningslinier for online-
kvalitetsindhold til børn gennem offentlig-private partnerskaber og mediekend-
skabsaktiviteter.
under hensyntagen til kulturelt betingede forskelle medlemslandene imellem,
at tilskynde til større overensstemmelse i Europa af aldersmærkning og ind-
holdsklassificeringssystemer anvendt af medlemsstater.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Forslaget om rådskonklusioner har ingen konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller kon-
sekvenser for EU’s budget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 15
Forslaget om rådskonklusioner medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle kon-
sekvenser, administrative konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget.
Det vurderes endvidere for usandsynligt, at en konkret opfølgning på rådskonklusio-
nerne vil have væsentlige udgiftskonsekvenser. Eventuelle udgifter i forbindelse med en
konkret opfølgning på rådskonklusionerne afholdes i givet fald inden for eksisterende
bevillinger.
8. Høring
Konklusionsudkastet har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til bemærk-
ninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at tilslutte sig forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for formandskabets bestræbelser på at synliggøre og videre-
føre bestræbelserne på at beskytte mindreåriges interesser i mediesamfundet.
Regeringen finder, at man i de fremtidige bestræbelser på at beskytte mindreåriges in-
teresser i mediesamfundet skal lægge vægt på den positive vekselvirkning mellem læ-
ring og kompetenceudvikling af børn og unge på den ene side og beskyttelse, opmærk-
somhedsskabende tiltag og dialog med indholdsudbydere og operatører på den anden
side. Regeringen kan i tråd hermed støtte, at medlemsstaterne
under hensyntagen til
kulturelt betingede forskelle medlemslandene imellem – tilskyndes til at arbejde på at
skabe større overensstemmelse i Europa af metoder og instrumenter, som tilskynder til
adgang til kvalitetsonlineindhold m.v. til børn og unge.
Regeringen kan på den baggrund tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 12. Repræsentation og koordinering af EU’s position i Det Internationale
Antidopingagentur (WADA)
KOM-dokument foreligger ikke.
- Rådsresolution
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt et udkast til en rådsresolution om EU-medlemsstaternes
repræsentation i WADA’s bestyrelse og koordineringen af EU’s og medlemsstaternes posi-
tioner forud for møder i WADA.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 16
I resolutionsudkastet foreslås en model for EU-medlemsstaternes repræsentation i
WADA, som indebærer, at de tre pladser, EU har til rådighed i WADA’s bestyrelse, forde-
les til en ministerrepræsentant fra det siddende trio-formandskab, en ministerrepræsen-
tant fra det kommende trio-formandskab og en ministerrepræsentant med passende vi-
den og erfaring på dopingområdet udvalgt af alle 27 medlemsstater. Der foreslås endvi-
dere en proces for, hvordan koordineringen af EU’s og medlemsstaternes positioner kan
finde sted forud for møder i WADA.
Rådsresolutionen forventes vedtaget på råsdmødet (uddannelse, ungdom, kultur og
sport) den 28.-29. november 2011.
2. Baggrund
Det Internationale Dopingagentur, WADA, blev oprettet i 1999 med det formål at
fremme og koordinere den internationale indsats for at bekæmpe doping i idrætten.
WADA er finansieret via regeringsbidrag (50 procent) og bidrag fra sportsbevægelsen
(50 procent). Agenturets øverste beslutningsmyndighed er bestyrelsen, som består af 38
medlemmer, hvoraf halvdelen er regeringsrepræsentanter og halvdelen er repræsentan-
ter for sportsbevægelsen.
Regeringsrepræsentanterne er fordelt på kontinenter, således at fem udpeges fra Euro-
pa, fire udpeges fra Nord- og Sydamerika, fire fra Asien, fire fra Afrika og to fra Oceani-
en. Af de fem europæiske repræsentanter udpeges to af Europarådet og tre blandt EU’s
medlemsstater. EU’s medlemsstater beslutter, hvordan de ønsker at fordele de tre plad-
ser.
I dag fordeles de tre EU-pladser efter trojka-princippet, således at det forhenværende,
det siddende og det kommende formandskab tildeles en plads hver. Denne udpegelses-
metode er vedtaget uformelt blandt de sportsansvarlige ministre i EU.
Det foreliggende resolutionsforslag beskriver en ny model for proceduren for udpegelse
af EU-medlemmer til WADA’s bestyrelse og for varigheden af de udpegede EU-
medlemmers mandater, ligesom det beskriver retningslinjer for koordinering af EU’s og
medlemsstaternes positioner forud for møder i WADA.
Forslaget skal ses i lyset af, at EU’s medlemsstater anerkender, at der er et behov for,
før det første, at styrke kontinuiteten i EU’s repræsentation i WADA samt, for det an-
det, at præcisere retningslinjer for koordineringen af EU’s og medlemsstaternes positi-
oner forud for møder i WADA med respekt for kompetencefordelingen mellem EU og
medlemsstaterne.
Anerkendelsen af dette behov skal ses i sammenhæng med, at Rådet og repræsentan-
terne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, i konklusioner af 18. novem-
ber 2010 (EFT C 324 af 1. december 2010) har udtrykt, ”at
det er af afgørende betydning
at sikre, at EU’s og dets medlemsstaters synspunkter tillægges den fornødne vægt i WADA’s
drøftelser” og ”at EU’s og medlemsstaternes holdninger, hvor det er hensigtsmæssigt, f.eks. i
lyset af gældende EU-ret og pligten til loyalt samarbejde, under formandskabets ansvar skal
koordineres i god tid og på effektiv vis forud for møder i WADA.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 17
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at fastlægge en model for, hvordan EU skal være repræsen-
teret i WADA’s bestyrelse, herunder hvordan repræsentanterne skal udvælges blandt
EU’s medlemsstater, samt at beskrive retningslinjer vedrørende Rådets, medlemssta-
ternes og Kommissionens forberedelser forud for møder i WADA.
I resolutionsforslaget fremhæves det, at EU og dens medlemsstater skal være i stand til
at udøve deres kompetence og spille en passende rolle i forhold til WADA’s aktiviteter,
at det er nødvendigt at fastlægge vilkårene for EU’s og medlemsstaternes repræsentati-
on og koordination i forhold til WADA, at koordinationen af de europæiske kontinen-
talmandaters position sker i regi af Europarådet, og at der er et behov for at sikre kon-
tinuitet i EU-medlemsstaternes repræsentation i WADA’s bestyrelse.
Der lægges i resolutionsforslaget op til, at repræsentanterne for EU-medlemsstaterne
skal være på ministerniveau og fordeles således, at én plads går til et medlem af det
siddende trio-formandskab, én plads går til et medlem af det kommende trio-
formandskab, mens én plads tildeles af de 27 medlemsstater i fællesskab til en person
på ministerniveau med passende erfaring og viden på dopingområdet.
Videre lægges der op til, at ordningen træder i kraft den 1. januar 2013, og at den skal
evalueres af Rådet og repræsentanter for medlemsstater, forsamlet i Rådet, inden 31.
december 2013 med henblik på eventuelle justeringer.
Formandskabet har herudover lagt op til, at repræsentationsmodellen uddybes i et an-
neks til resolutionen, hvoraf det bl.a. fremgår, hvordan de tre repræsentanter udvælges,
hvad der sker i tilfælde af, at en repræsentant ophører med at fungere på ministerni-
veau, at mandatperioden for alle tre repræsentanter er tre år samt at repræsentanten
for det kommende trio-formandskab, for at sikre kontinuitet, forbliver i bestyrelsen, når
pågældende trio-formandskab overgår til at blive det siddende trio-formandskab.
Endelig er det foreslået, at der i et andet anneks beskrives retningslinjer for, hvordan
Rådet, medlemsstaterne og Kommissionen skal forberede møder i WADA. Heraf frem-
går det, i tråd med ordlyden i rådskonklusionerne fra december 2010, at
EU’s og med-
lemsstaternes holdninger, hvor det er hensigtsmæssigt og i henhold til gældende EU-ret og
pligten til loyalt samarbejde, under formandskabets ansvar skal koordineres i god tid og på
effektiv vis forud for møder i WADA.
Videre lægges der i annekset bl.a. op til, at processen for koordination forud for møder i
WADA forløber således, at formandskabet, rådssekretariatet og Kommissionen i fællesskab
analyserer dagsordenen for et givet WADA-møde, hvorefter Kommissionen fremsætter for-
slag om en EU-position på de områder, hvor EU har vedtaget regler (acquis-spørgsmål),
mens formandskabet efterfølgende, under inddragelse af Kommissionens forslag, forbereder
et udkast til en position, hvorom der søges opnået enighed blandt alle 27 medlemsstater. I
annekset beskrives også, hvordan positionen skal præsenteres i Europarådet med henblik
på inklusion i den kontinentaleuropæiske position forberedt af Europarådet, ligesom der be-
skrives en procedure for afrapportering fra WADA-møder til Rådet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041650_0018.png
Side 18
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Doping-bekæmpelse er i Danmark er reguleret i lov nummer 1438 af 22.december 2004
om fremme af dopingfri idræt samt i bekendtgørelse nummer 1579 af 16. december
2010 om fremme af dopingfri idræt.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at have
væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Resolutionsudkastet er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til bemærk-
ninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes at tilslutte sig forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på en effektiv indsats mod doping, nationalt såvel som interna-
tionalt. En forudsætning for, at Danmark og EU kan bidrage så effektivt som muligt til
den internationale dopingbekæmpelse er, at EU spiller en central rolle i de drøftelser,
der finder sted i regi af WADA.
Regeringen ser derfor positivt på formandskabets forslag om et sikre en repræsentati-
onsmodel, som øger kontinuiteten i EU-medlemsstaternes repræsentation i WADA’s be-
styrelse ved på den ene side at forlænge medlemmernes mandatperiode til tre år og på
den anden side at sikre, at de tre EU-repræsentanter udskiftes i flere tempi, således at
der altid er EU-repræsentanter med bestyrelseserfaring til stede i WADA’s bestyrelse.
Man havde fra regeringens side gerne set, at repræsentationsmodellen tildelte en stær-
kere rolle til det til enhver tid siddende formandskab, idet det er regeringens vurdering,
at en stærk rolle til formandskabet ville have sikret en tættere relation og en mere ef-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 19
fektiv kommunikation mellem EU-repræsentanterne i WADA og Rådet. Samtidig havde
regeringen gerne set en klarere rolle til Kommissionen i repræsentationsmodellen, idet
det er regeringens vurdering, at dette ville have bidraget til at styrke kontinuiteten i
EU’s repræsentation. Disse synspunkter har imidlertid ikke fundet opbakning blandt
øvrige medlemsstater.
Regeringen finder dog, at den foreslåede repræsentationsmodel i tilfredsstillende grad
imødekommer både behovet for kontinuitet og behovet for en tæt relation til Rådet. Re-
geringen er desuden tilfreds med, at resolutionsudkastet indeholder en evalueringspa-
ragraf, som vil muliggøre justeringer af repræsentationsmodellen, hvis sådanne skulle
vise sig nødvendige.
For så vidt angår processen for koordinering af EU’s og medlemsstaternes positioner
forud for møder i WADA er regeringen tilfreds med, at resolutionsudkastet præciserer
proceduren for koordinationen og ansvarsfordelingen mellem formandskabet, medlems-
staterne, rådssekretariatet og Kommissionen, og at der beskrives procedurer for afrap-
portering fra WADA-møder til Rådet såvel som til rådsarbejdsgruppen om sport.
Regeringen kan på denne baggrund støtte det foreliggende resolutionsforslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ad 13. Frivillighed inden for sport
KOM-dokument foreligger ikke.
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt et forslag til rådskonklusioner om værdien af frivillige ak-
tiviteter i idrætten for udviklingen af aktivt medborgerskab. I rådskonklusionerne invite-
res medlemsstater, idrætsbevægelsen og Kommissionen til på forskellige måder at frem-
me frivillighed i idrætten, bl.a. gennem udveksling af gode praksisser og fjernelse af
unødvendige administrative barrierer for frivillighed i idræt.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og
sport) den 28.-29. november 2011.
2. Baggrund
De foreslåede rådskonklusioner skal ses i lyset af, at formandskabet har prioriteret at
fremhæve værdien af frivillighed i idræt, bl.a. på baggrund af, at 2011 er udnævnt til
EU’s frivillighedsår.
Derudover har formandskabet ønsket at sætte særlig fokus på frivilliges indsats i for-
bindelse med afviklingen af store idrætsbegivenheder, herunder efterfølgende fasthol-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041650_0020.png
Side 20
delse af de frivillige i et varigt frivilligt engagement i idrætten. Dette fokus skal ses i ly-
set af, at Polen sammen med Ukraine er vært for europamesterskabet i fodbold i som-
meren 2012.
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at fremhæve værdien af frivillighed i idrætten,
både for idrætten selv og for samfundet som helhed, samt at invitere medlemsstater,
idrætsbevægelsen og Kommissionen til på forskellige måder at fremme frivillighed i
idrætten.
Medlemsstater og idrættens aktører inviteres bl.a. til at skabe fordelagtige vilkår for
frivillighed, særlig gennem udveksling af erfaringer, respekt for sportens autonomi
kombineret med passende statslig støtte til idrætten samt tilvejebringelse af træning og
uddannelse for frivillige, ligesom de inviteres til at bidrage til at fremme et positivt bil-
lede af frivillige i idrætten.
Medlemsstater og Kommissionen opfordres bl.a. til at tilstræbe, at unødvendige barrie-
rer for frivillighed i idræt fjernes og til, i det omfang det er hensigtsmæssigt og passen-
de, at inkludere aspekter vedrørende frivillighed i idrætten i arbejdet i de ekspertgrup-
per, der er nedsat med Rådets arbejdsplan for sport for 2011-2014.
Derudover inviteres Kommissionen bl.a. til i relation til at frivillighed i idræt at identi-
ficere succesfaktorer, eksempler på gode praksisser samt områder, som kræver yderli-
gere samarbejde på EU-niveau.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant, idet frivillighed i idrætten ikke
som selvstændigt område er reguleret ved lov.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at have
væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 21
8. Høring
Resolutionsudkastet er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til bemærk-
ninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes at tilslutte sig forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det vigtigt at fremme frivillighed i idrætten, idet frivillighed bidrager
til at styrke idrætten og dens demokratiske og dannende funktion. Derudover kan frivil-
lighed i idræt have en række afledte positive konsekvenser for både de frivillige selv og
for samfundet som helhed, herunder i relation til udvikling af kompetencer hos de frivil-
lige, kultivering af aktivt medborgerskab, integration af forskellige befolkningsgrupper
samt udvikling af social kapital og generel tillid i samfundet.
Frivillighed i idrætten spiller desuden en grundlæggende rolle i den danske idrætsmo-
del, som i høj grad er baseret på frivilliges indsats. Det er den danske regerings vurde-
ring, at det er vigtigt og i Danmarks interesse at fastholde et stærkt fokus på frivillig-
hed i idræt, på nationalt niveau såvel som på EU-niveau, både for at kunne styrke og
udvikle den danske idrætsmodel og for at kunne bidrage til udviklingen af frivillighed i
idrætten i det øvrige EU.
Regeringen ser derfor positivt på formandskabets bestræbelser på at fremhæve værdien
af frivillighed i idrætten. Regeringen har samtidig lagt vægt på, at formandskabets for-
slag til rådskonklusioner bør tilstræbe at bibringe merværdi til EU-samarbejdet på
idrætsområdet. Følgelig har man fra dansk side arbejdet for at gøre rådskonklusionerne
så fokuserede og konkrete som muligt, samtidig med, at rådskonklusionerne bør re-
spektere de traditioner for idrættens selvbestemmelse, som er fremherskende i en ræk-
ke medlemsstater, herunder Danmark.
Det er regeringens vurdering, at rådskonklusionerne med fordel kunne være blevet fo-
kuseret yderligere, men at de på tilfredsstillende vis fremhæver værdien af frivilligt ar-
bejde og indeholder invitationer til relevante initiativer til fremme af frivillighed i
idrætten.
Regeringen kan på denne baggrund støtte det foreliggende forslag om rådskonklusio-
ner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ad 14. Bekæmpelse af match-fixing i sport
KOM-dokument foreligger ikke.
- Rådskonklusioner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 22
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt et forslag om rådskonklusioner om bekæmpelse af match-
fixing. I forslaget lægges der op til, at Rådet sender et klart signal om, at man tager
match-fixing alvorligt og er fokuseret på at løse problemet, bl.a. ved at sikre oplysning og
uddannelse af sportsfolk, ved at fremme et tæt samarbejde mellem relevante aktører,
herunder om udveksling af gode praksisser, og at ved at støtte arbejdet i ekspertgruppen
om god forvaltningspraksis i idrætten, som har fået til opgave at udvikle anbefalinger
vedrørende bekæmpelse af match-fixing.
Forslaget forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den
28.-29. november 2011.
2. Baggrund
Match-fixing betegner ulovlig manipulation af sportsresultater, herunder som middel til
at opnå økonomisk gevinst, f.eks. gennem spil på sport. Match-fixing vurderes at være
et internationalt problem, som truer sportens integritet på tværs af grænser og sports-
grene.
Problemet har gennem de seneste år fået stigende opmærksomhed fra internationale
organisationer, regeringer, idrætsbevægelsen og spilindustrien. Bl.a. har Europarådet i
september i år vedtaget anbefalinger om bekæmpelse af match-fixing (CM/Rec(2011)
10), IOC har tidligere i år nedsat en arbejdsgruppe (Joint Declaration from the 1st Mee-
ting on the fight against irregular and illegal betting in sport, Lausanne, 1 March
2011), der skal komme med forslag til løsninger på problemet, Kommissionen har be-
handlet problemet i sin meddelelse om udvikling af sportens europæiske dimension fra
januar i år (KOM(2011) 12) og iværksat en undersøgelse af medlemsstaters lovgiv-
ningsmæssige grundlag for efterforskning og sanktionering af match-fixing, og Rådet
har med sin EU-arbejdsplan for sport for 2011-14 nedsat en ekspertgruppe om god for-
valtningspraksis i idrætten, der som sin første opgave skal udarbejde anbefalinger ved-
rørende bekæmpelse af match-fixing.
Under ungarsk formandskab indledtes drøftelser om de sportsrelaterede aspekter af on-
linespil, herunder risikoen for match-fixing i forbindelse med spil på sport. Formand-
skabet har prioriteret et fortsat stærkt fokus på sagen og har ønsket at supplere igang-
værende initiativer i andre fora med en klar politisk udmelding fra EU’s medlemssta-
ter. Forslaget om rådskonklusioner skal ses i lyset heraf.
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at anerkende, at match-fixing udgør et alvorligt
problem for idrætten, og at opfordre medlemsstater, sportsbevægelsen og øvrige rele-
vante aktører samt Kommissionen til at gennemføre initiativer til bekæmpelse af
match-fixing.
I forslaget til rådskonklusioner inviteres medlemsstater og interessenter til at udvikle
oplysnings- og uddannelsesprogrammer for at øge opmærksomheden omkring proble-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041650_0023.png
Side 23
met og til at sikre tæt samarbejde og informationsudveksling mellem relevante parter
med henblik på bekæmpelse af match-fixing.
Medlemsstaterne, formandskabet og Kommissionen anmodes desuden bl.a. om at over-
våge og bidrage til den internationale kamp mod match-fixing, herunder i form af in-
formationsdeling, samt til at støtte det igangværende arbejde vedrørende match-fixing i
ekspertgruppen om god forvaltningspraksis.
Kommissionen inviteres bl.a. til at inkludere match-fixing problemet på dagsordenen
for bilaterale møder med tredjelande samt til at iværksætte en undersøgelse af proble-
mets omfang og karakter i EU og andre områder af verden.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Der findes ikke særskilt lovgivning vedrørende match-fixing i Danmark.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at have
væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kultur-
politiske spørgsmål med frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til
bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes at tilslutte sig forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens vurdering, at match-fixing er et omfattende og internationalt fæno-
men, som udgør en trussel mod sportens integritet. Match-fixing underminerer værdien
af sport, svækker befolkningens tillid til og interesse for idrætten og kan desuden være
forbundet til alvorlig organiseret kriminalitet så som hvidvaskning af penge og drift af
ulovlige spilkarteller.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 24
Regeringen ser derfor positivt på, at formandskabet ønsker at sende et klart signal om,
at EU tager problemet alvorligt, samt at pege på mulige fremtidige fokusområder i
kampen mod match-fixing.
Regeringen lægger vægt på, at kampen mod match-fixing sker på et oplyst og evidens-
baseret grundlag, således at man kan indrette indsatsen så effektivt og hensigtsmæssig
som muligt.
Regeringen er derfor tilfreds med, at de foreslåede rådskonklusioner i et rimeligt om-
fang tager højde for, at en række initiativer og undersøgelser vedrørende bekæmpelse af
match-fixing allerede er igangsat, og at man med fordel vil kunne inddrage erfaringerne
fra disse aktiviteter i den videre bekæmpelse af match-fixing. Blandt de igangsatte ak-
tiviteter er bl.a. Kommissionens studie om anvendeligheden af national lovgivning i
EU’s medlemsstater i forhold til sportsbedrageri, særlig match-fixing, som forventes
færdiggjort primo 2012, samt arbejdet i ekspertgruppen om god forvaltningspraksis,
som forventes at udmunde i anbefalinger vedrørende bekæmpelse af match-fixing me-
dio/ultimo 2012.
Regeringen kan på denne baggrund tilslutte sig forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ad 15. God forvaltningspraksis i sport
KOM-dokument foreligger ikke.
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har lagt op til en politisk drøftelse af god forvaltningspraksis i sport,
hvilket bl.a. skal forstås i sammenhæng med EU arbejdsplanen for sport, som Rådet ved-
tog i maj 2011, og hvori fremme af god forvaltningspraksis nævntes som et element i ar-
bejdet for at fremme sportens integritet. Formålet med drøftelsen er at diskutere, hvad
god forvaltningspraksis i idrætten består i, og hvordan man på EU-niveau kan bidrage
til at fremme god forvaltningspraksis i idrætten.
Til brug for drøftelsen på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 28.-29.
november 2011 forventes formandskabet at stille to konkrete spørgsmål om emnet.
2. Baggrund
Den politiske drøftelse af god forvaltningspraksis i idrætten skal ses i sammenhæng
med bl.a. nævnelsen af emnet i EU arbejdsplanen for sport fra maj 2011, hvoraf det
fremgår, at der skal nedsættes en ekspertgruppe, som bl.a. vil få til opgave at udvikle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041650_0025.png
Side 25
indledende forslag til principper for gennemsigtighed og god forvaltningspraksis i
idrætten.
3. Formål og indhold
Formålet med den politiske drøftelse er at drøfte, hvordan man kan fremme god for-
valtningspraksis i idrætten, herunder gennem en diskussion af, hvordan god forvalt-
ningspraksis i idrætten kan måles, og hvilke initiativer man på EU-niveau kan iværk-
sætte.
Til brug for drøftelsen forventes formandskabet at stille nogle konkrete spørgsmål om
emnet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Der findes ikke særskilt lovgivning vedrørende match-fixing i Danmark.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at have
væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Punktet om politisk drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpo-
litiske spørgsmål med frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til
bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes at bidrage til den politiske drøftelse.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser positivt på formandskabets initiativ til en politisk drøftelse, idet emnet
for drøftelsen er relevant i forhold til de fælles EU-prioriteter, som er anført i Rådets
EU arbejdsplan for sport 2011-2014 fra maj 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 26
Regeringen kan under drøftelsen bidrage med oplysninger om danske overvejelser på
området.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.