Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3131 - Beskæftigelse m.v. Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato: 16. november 2011
Samlenotat vedrørende rådsmøde (sundhed)
den 2. december 2012
Dagsordenspunkt 1: Luftvejssygdomme hos børn ……………………………………2
Dagsordenspunkt 2: Kommunikationsforstyrrelser hos børn ………………………..4
Dagsordenspunkt 3: Reduktion af social ulighed i sundhed …………………………6
Dagsordenspunkt 4: Handlingsprogrammet ”Sundhed til gavn for vækst” 2014-
2020 ………………………………………………………………………………………..9
Dagsordenspunkt 5: Kommissionens forslag til ændring af lægemiddeldirektivet og
-forordningen for så vidt angår information til offentligheden om receptpligtige læ-
gemidler og for så vidt angår lægemiddelovervågning ……………………………...13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041918_0002.png
Side 2
Dagsordenspunkt 1: Luftvejssygdomme hos børn
-
rådskonklusioner (vedtagelse)
Nyt notat.
1. Baggrund
Det polske formandskab har ønsket at sætte fokus på kroniske luftvejssygdomme
hos børn og har i den forbindelse forelagt udkast til rådskonklusioner med henblik
på vedtagelse på rådsmødet (sundhed) den 2. december 2011.
Det polske formandskab afholdt den 21. – 22. september 2011 en ekspertkonfe-
rence i Warszawa under overskriften: "Prevention
and control of childhood asthma
and allergy in EU from public health point of view: urgent need to fill the gaps”,
hvor
det blev konkluderet, at der er et påtrængende behov for at forbedre forebyggelse,
tidllig opsporing og behandling af kroniske luftvejssygdomme hos børn, og at dette
bør ske ved at tage hånd om problemstillingen i sundhedspolitikerne på lokalt,
regionalt, nationalt og EU-niveau.
2. Formål og indhold
Baggrunden for udkastet til rådskonklusioner er blandt andet, at kroniske luftvejs-
sygdomme hos børn er den almindeligste ikke-smitsomme sygdomstype hos børn,
og at forekomsten af luftvejssygdomme hos børn i EU er steget igennem de sidste
årtier. Det anføres desuden i udkastet, at undladelse af diagnosticering og behand-
ling af kroniske luftvejssygdomme hos børn medfører en økonomisk og social byr-
de, som kan begrænses ved forebyggelse, tidlig opsporing og behandling.
Konklusionerne inviterer medlemslandene til bl.a.
at rette passende opmærksomhed imod forebyggelse, tidlig diagnosti-
cering og behandling af kroniske luftvejssygdomme hos børn i natio-
nale og/eller lokale sundhedsprogrammer,
at fortsætte, og hvor det et passende, at stramme forebyggelsen af
rygning,
at følge rådshenstillingen fra 2009 om røgfrie miljøer,
at udveksle “best practice” i forhold til forebyggelse, tidlig diagnostice-
ring og behandling af kroniske luftvejssygdomme, og
at styrke samarbejdet imellem nationale centre og forstærke eksiste-
rende internationale forskningsnetværk, der beskæftiger sig med kro-
niske luftvejssygdomme.
Konklusionerne inviterer medlemslandene og Kommissionen til bl.a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041918_0003.png
Side 3
at styrke bestræbelserne på at forebygge astmarelaterede handicaps
og for tidlige dødsfald ved at udvikle ”best practice” på internationalt
niveau,
at understøtte nationale centre og eksisterende internationale forsk-
ningsnetværk med henblik på at finde frem til omkostningseffektive
procedurer, der vil kunne forbedre sundhedssystemernes tilgang til
kroniske luftvejssygdomme,
at fortsætte og styrke programmer og politikker med henblik på at for-
bedre den indendørs- og udendørs luftkvalitet, og
at overveje brug af sundheds-IT og innovativ teknologi i forbindelse
med forebyggelse, tidlig diagnosticering og behandling af kroniske
luftvejssygdomme.
Endelig inviterer konklusionerne bl.a. Kommissionen til fortsat at inkludere kroniske
luftvejssygdomme i forsknings- og sundhedsrelaterede aktiviteter og til at støtte
medlemslandene i at udvikle og implementere effektive politikker, der har til formål
at forhindre kroniske luftvejssygdomme hos børn.
3. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det ikke medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
6. Høring
Der er ikke gennemført høring.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
8. Regeringens generelle holdning
Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041918_0004.png
Side 4
Dagsordenspunkt 2: Kommunikationsforstyrrelser hos børn
-
rådskonklusioner (vedtagelse)
Nyt notat.
1. Baggrund
Det polske formandskab har ønsket at sætte fokus på kommunikationsforstyrrelser
hos børn som en vigtig årsag til længerevarende handicap og funktionsnedsættel-
se. Høre-, syns- og taleforstyrelser er signifikante årsager til forsinket indlæring og
vanskeligheder med erhvervelse af sproglige færdigheder, hvilket igen er afgøren-
de for, at børn kan kommunikere effektivt.
Udkastet til rådskonklusioner fremsættes i forlængelse af en kongres, som den
Europæiske Sammenslutning af Audiologiske Selskaber afholdt i juni 2011 i War-
szawa, Polen, om kommunikationsforstyrrelser hos børn, og hvor man fokuserede
på betydningen af tidlig påvisning og indgriben, samt i forlængelse af ministerkon-
ferencen om e-Health (sundheds-IT), som blev afholdt i maj 2011 i Budapest, Un-
garn, om bedre og mere udbredt brug af e-Health og telemedicin.
2. Formål og indhold
Baggrunden for udkastet til rådskonklusioner er at sætte fokus på betydningen af
tidlig screening for kommunikationsforstyrrelser hos børn.
Formålet med rådskonklusionerne er at medvirke til, at medlemslandene i deres
nationale, regionale og/eller lokale sundhedsprogrammer inkluderer tidlig høre-,
syns- og talescreening af børn med henblik på at sikre lige muligheder for børn -
uddannelsesmæssigt såvel som i social og økonomisk henseende.
Konklusionerne inviterer medlemslandene til bl.a.
-
at fortsætte med at prioritere tidlig påvisning af kommunikationsforstyrrel-
ser hos børn og give opfølgning høj prioritet,
at tilskynde til, at der bliver skabt opmærksomhed om problemet, og
at styrke samarbejder på området gennem udveksling af information, vi-
den, erfaringer og bedste praksis samt ved brug af e-Health (sundheds-IT)
og innovative teknologier med henblik på at opnå de mest omkostningsef-
fektive løsninger og sikre lige muligheder for børn.
-
-
Konklusionerne inviterer medlemslandene og Kommissionen til bl.a. at overveje at
afsætte flere ressourcer, herunder særlig ekspertise, til området, og at fremme
samarbejde og vidensdeling og at vise emnet passende hensyn bl.a. med henvis-
ning til EU’s aktuelle initiativer i relation til e-Health (sundheds-IT).
Endelig inviterer konklusionerne Kommissionen til at fremhæve vigtigheden af
kommunikationsforstyrrelser som en faktor, der kan forringe det enkelte menne-
skes udvikling, og give problemet opmærksomhed ved fremtidige handlinger, og til
– inden udgangen af 2013 – at vedtage kriterierne og betingelserne for europæiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
referencenetværk i overensstemmelse med bestemmelserne i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2011/24/EU af 9. marts 2011 om patientrettighe-
der i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser.
3. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det ikke medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
6. Høring
Der er ikke gennemført høring.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
8. Regeringens generelle holdning
Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041918_0006.png
Side 6
Dagsordenspunkt 3: Reduktion af social ulighed i sundhed
-
rådskonklusioner (vedtagelse)
Nyt notat.
1. Baggrund
Det polske formandskab har ønsket at sætte fokus på ulighed i sundhed og i den
forbindelse udarbejdet et udkast til rådskonklusioner ”Closing
health gaps within
the EU through concerted action to promote healthy lifestyle behaviours”
med hen-
blik på vedtagelse på rådsmødet (sundhed) den 2. december 2011.
Formandskabet har herudover været vært for en konference med titlen ”Solidarity
in Health. Closing health gaps within the EU”,
som fandt sted den 7. - 8. november
2011 i Poznan i Polen.
Rådskonklusionernes fokus er ulighed i sundhed og ligger i forlængelse af tidligere
EU-initiativer, hvor spørgsmålet om ulighed i sundhed indgår. Kommissionens
meddelelse fra efteråret 2009 om ”Solidarity
in Health: Reducing Health Inequaliti-
es in the EU”
skitserer således en række kommende EU-initiativer med henblik på
at reducere ulighed i sundhed mellem medlemslandene såvel som internt i det
enkelte medlemsland. I juni 2010 vedtog Rådet et sæt konklusioner om “Equity
and
Health in All Policies: Solidarity in Health”.
Internationalt kan EU’s fokus på ulighed i sundhed ses i sammenhæng med
WHO’s ”World
Health Assembly Resolution (WHA62.14) on reducing health inequi-
ties through action on the social determinants of health”,
der i 2008 blev fulgt op af
kommissionsrapporten ”Closing
the gap in a generation: Health equity through
action on the social determinants of health”
fra den såkaldte Commission on So-
cial Determinants of Health, 2008. Fra dansk side er der fulgt op på WHO’s initiativ
med en analyse af sociale determinanters betydning for sundheden.
Den 19.- 21. oktober 2011 afholdtes i WHO-regi en international konference med
titlen ”Social
Determinants of Health – All for equity”.
På konferencen blev deklara-
tionen
”Rio Political Declaration on Social Determinants of Health”
vedtaget.
2. Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner fokuserer på den enkeltes livsstil. Det vil sige på det
forhold, at rygning, alkoholindtagelse, usund mad og for lidt motion er af stor be-
tydning for udvikling af livsstilssygdomme som fx kræft, hjerte-karsygdomme, ån-
dedrætssygdomme og diabetes.
Livsstilen har således stor indflydelse på for tidlig død og udvikling af langvarig,
belastende sygdom. Konklusionsudkastet nævner særskilt betydningen af initiati-
ver med skærpet tobakskontrol på både nationalt, EU- og internationalt niveau.
Rådskonklusionerne henviser her bl.a. til relevant EU-lovgivning og WHO’s ram-
mekonvention om tobakskontrol. Det nævnes, at EU-initiativer, som sigter mod at
reducere rygning og alkoholindtagelse, forbedring af kosten samt fysisk aktivitet,
bør inkludere fokus på udsatte grupper, og fremhæves som væsentlige faktorer for
at reducere forskelle i sundhed inden for EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041918_0007.png
Side 7
Udkastet til rådskonklusioner adresserer også sociale determinanter, det vil sige
med strukturelle forhold.
Konklusionerne inviterer medlemslandene til bl.a.
-
at fortsætte, intensivere og/eller udvikle indsatser, der fremmer sund livsstil
og adresserer sociale determinanter med henblik på at medvirke til, at for-
skellene i sundhed reduceres,
at optimere brugen af de ressourcer, som afsættes til sundhedsfremmende
og forebyggende aktiviteter,
at udveksle ”best practices”, der kan medvirke til at reducere forskellene i
sundhed inden for EU, og
at styrke indsatsen mod rygning og fremme af røgfri miljøer.
-
-
-
Konklusionerne inviterer bl.a. medlemslandene og Kommissionen til
-
at udvikle mål og indikatorer for sundhedsfremme og sygdomsforebyggel-
se, der kan anvendes til at overvåge udviklingen i befolkningens sund-
hedsadfærd såvel som sociale determinanter for sundhed,
med baggrund i overvågning/vurdering af befolkningens sundhedsadfærd
at fortsætte og styrke indsatser, herunder tage nye initiativer, der effektivt
kan reducere forskelle i sundhed med vægt på både sundhedsadfærd og
sociale determinanter, herunder
o
fremme tobakskontrol i såvel det enkelte medlemsland, i EU som
internationalt i overensstemmelse med relevant EU-lovgivning og
WHO’s rammekonvention om tobakskontrol,
o
fremme implementeringen af WHO’s anbefalinger om markedsfø-
ring af fødevarer og ikke-alkoholiske drikke til børn og voksne,
o
implementere alkoholpolitikker og -programmer med henblik på at
adressere alkoholrelaterede skader,
o
opmuntre til, at de fysiske omgivelser tilrettelægges og udvikles, så
fysisk aktivitet i befolkningen fremmes.
-
Konklusionerne inviterer Kommissionen til
-
at opretholde og sætte yderligere fokus på forskelle i sundhed imellem og
indenfor de enkelte medlemslande såvel som mellem regioner og sociale
grupper, jf. Kommissionens meddelelse ”Solidarity
in Health: Reducing
Health Inequalities in the EU”,
at overveje en bedre udnyttelse af eksisterende og sammenlignelige data
om livsstil, sociale determinanter og kroniske sygdomme,
at prioritere støtte til omkostnings- og effektivitetsvurderinger af sundheds-
fremmende og sygdomsforebyggende initiativer med henblik på at tilveje-
bringe et bedre grundlag for at implementere politikker og initiativer i de
enkelte medlemslande om ulighed i sundhed, og
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
-
at yde støtte til de eksisterende organer, der koordinerer og udveksler god
praksis om ulighed i sundhed inden for EU.
3. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det ikke medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
6. Høring
Der er ikke gennemført høring.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
8. Regeringens generelle holdning
Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041918_0009.png
Side 9
Dagsordenspunkt 4: Handlingsprogrammet ”Sundhed til gavn for vækst” 2014-
2020 (KOM (2011) 709)
-
udveksling af synspunkter
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har den 9. november 2011 vedtaget et forslag til det tredje hand-
lingsprogram for sundhedsområdet ”Sundhed til Gavn for Vækst” 2014-20 med et
foreslået budget på 2.946 mio. kr. (396 mio. €). Programmets overordnede mål er
at fremme innovation og bæredygtighed i sundhedsvæsenet, at fremme de euro-
pæiske borgeres sundhed og at beskytte dem mod grænseoverskridende sund-
hedstrusler.
Programmet skal erstatte det eksisterende handlingsprogram, som udløber ved
udgangen af 2013. Det nye sundhedsprogram indgår i forhandlingerne om EU's
flerårige finansielle ramme.
Forslaget blev præsenteret i Coreper den 9. november 2011, men har endnu ikke
været drøftet på arbejdsgruppeniveau. Forslaget er på dagsordenen for rådsmødet
(Beskæftigelse, Socialpolitik, Sundhed og Forbrugerpolitik) den 2. december 2011
med henblik på en første udveksling af synspunkter.
2. Baggrund
Kommissionen har den 9. november 2011 vedtaget et forslag til det tredje hand-
lingsprogram for sundhedsområdet ”Sundhed til Gavn for Vækst” 2014-20 – KOM
(2011) 709. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 168 om folkesundhed
og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Programmet skal erstatte det eksisterende handlingsprogram på sundhedsområ-
det, som udløber ved udgangen af 2013. Det nye sundhedsprogram indgår i for-
handlingerne om EU's flerårige finansielle ramme.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag tager afsæt i, at sundhed ikke blot er en værdi i sig selv,
men også en vigtig katalysator for vækst. Det fremhæves, at sundhed kan bidrage
til opfyldelsen af målsætningerne i Europa 2020-strategien, særligt for så vidt an-
går beskæftigelse, innovation og bæredygtighed. Der lægges i den forbindelse op
til at koncentrere indsatsen om udvalgte områder, hvor et samarbejde på europæ-
isk niveau kan hjælpe medlemslandene med at finde innovative og omkostningsef-
fektive løsninger på de udfordringer, de står over for på sundhedsområdet og der-
med tilføre merværdi.
Programmet fastsætter de overordnede mål for indsatsen og lægger op til at ope-
rationalisere disse gennem fastsættelse af fire specifikke målsætninger med tilhø-
rende indikatorer. For hver målsætning defineres desuden et antal konkrete ind-
satsområder, som vil være støtteberettigede efter programmet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
Overordnede mål
Programmets overordnede mål er at samarbejde med medlemslandene med hen-
blik på at fremme innovation og bæredygtighed i sundhedsvæsenet, at fremme de
europæiske borgeres sundhed og at beskytte dem mod grænseoverskridende
sundhedstrusler.
Specifikke mål, indikatorer og indsatsområder
Programmet fastsætter fire målsætninger med tilhørenede indikatorer, som skal
bidrage til opfyldelsen af de overordnede mål:
At udvikle fælles redskaber og mekanismer på EU-niveau, som kan bidrage til
at imødegå ressourceknaphed (menneskelig og økonomisk) og fremme
inno-
vation og bæredygtighed i sundhedsvæsenet.
Indsatsen skal efter forslaget måles på antallet af medlemslande, som benytter
disse redskaber og instrumenter samt de anbefalinger mv. som arbejdet vil fø-
re frem til.
Samarbejde inden for medicinsk teknologivurdering og sundheds-IT er eksem-
pler på konkrete indsatsområder, som vil kunne få støtte fra programmet under
denne målsætning.
At fremme adgangen til sundhedsfaglig ekspertise og information om specifik-
ke lidelser, også på tværs af grænserne samt at udvikle løsninger og guide-
lines med henblik på at fremme kvalitet og patientsikkerhed med det overord-
nede mål at fremme borgernes adgang til
bedre og mere sikre sundheds-
ydelser.
Den foreslåede indikator for denne målsætning er stigningen i antallet af sund-
hedspersonale, som benytter sig af den ekspertise, som vil blive samlet gen-
nem de såkaldte europæiske referencenetværk, antallet af patienter som be-
nytter denne ekspertise samt antallet af medlemslande, som anvender de ret-
ningslinjer, der vil blive udviklet som led i samarbejdet.
Etableringen af europæiske referencenetværk, indsats vedrørende sjældne
sygdomme og kroniske sygdomme samt udvikling af retningslinjer for ansvarlig
anvendelse af antibiotika er eksempler på indsatsområder, som vil kunne få
støtte fra programmet under denne målsætning:
At identificere, udbrede og fremme anvendelsen af validerede og omkost-
ningseffektive tiltag på forebyggelsesområdet. Indsatsen skal adressere de vig-
tigste risikofaktorer, dvs. rygning, alkoholmisbrug og fedme, såvel som
HIV/AIDS, og skal have fokus på de grænseoverskridende aspekter med hen-
blik på at
forebygge sygdom og fremme sundhed.
Opfyldelsen af denne målsætning skal især måles på stigningen i antallet af
medlem, som anvender de validerede metoder i deres bestræbelser på at fo-
rebygge sygdom og fremme sundhed
Som eksempler på indsatsområder, som vil kunne få støtte under denne mål-
sætning kan nævnes udveksling af ”best practice” vedrørende forebyggelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 11
rygning, alkoholmisbrug og fedme, samarbejde vedrørende forebyggelse af
kroniske sygdomme samt tiltag, som kan bidrage til opfyldelsen af målsætnin-
gerne i EU-lovgivningen på tobaksområdet.
At udvikle og demonstrere værdien af fælles tilgange til beredskabsplanlæg-
ning og koordination med henblik på at
beskytte borgerne mod grænse-
overskridende sundhedstrusler.
Den foreslåede indikator for denne målsætning er antallet af medlemslande,
som indarbejder de fælles tilgange i deres nationale beredskabsplaner.
Styrkelse af indsatsen på EU-niveau vedrørende risikovurdering, beredskabs-
planlægning og krisehåndtering samt kapacitetsopbygning i medlemslandene i
relation til f.eks. vaccinationsstrategier og indkøb af lægemidler er eksempler
på indsatsområder, som vil kunne få støtte fra programmet under denne mål-
sætning.
Der lægges op til, at programmet inden for rammerne af de fire målsætninger kan
understøtte foranstaltninger, som er påkrævede i henhold til relevant EU-lovgivning
eller som i øvrigt kan bidrage til opfyldelsen af lovgivningens målsætninger. Pro-
grammet kan endvidere bidrage til opbygning af viden inden for de fire indsatsom-
råder, herunder til dataindsamling, udarbejdelse af analyser og formidling af pro-
grammets resultater.
Kommissionen foreslår et samlet budget for programmet på 2.946 mio. kr. (396
mio. €) over en periode på 7 år. Midlerne udmøntes gennem de årlige arbejdspro-
grammer, som vedtages i komitologi-procedure.
Midlerne kan efter forslaget anvendes til tilskud, offentlige indkøb eller andre nød-
vendige foranstaltninger til gennemførelse af programmets målsætninger. Tilskud
kan gives til organisationer (herunder til NGO’er og internationale organisationer på
sundhedsområdet), offentlige myndigheder og offentlige organer, herunder særligt
forsknings- og sundhedsinstitutioner, universiteter og højere læreanstalter.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres, men har endnu ikke
påbegyndt sin behandling af forslaget. Forslaget ventes behandlet i Parlamentets
Udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i sin redegørelse for nærhedsprincippet, at forslaget er i
overensstemmelse med målsætningerne i TEU artikel 168, hvorefter EU’s indsats
på sundhedsområdet skal være et supplement til de nationale politikker. Unionen
fremmer samarbejdet mellem medlemslandene og støtter om nødvendigt med-
lemslandenes indsats. Kommissionen kan – i nær kontakt med medlemsstaterne –
tage ethvert passende initiativ for at fremme denne samordning. På den baggrund
giver Artikel 168 Rådet og Parlamentet beføjelse til at vedtage tilskyndelsesforan-
staltninger med henblik på beskyttelse og forbedring af folkesundheden.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens betragtninger, idet der er tale om en
tilskyndelsesforanstaltning i form af et handlingsprogram, som med de foreslåede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12
overordnede mål og indsatsområder vurderes at kunne tilføre merværdi i forhold til
at udvikle og styrke de sundhedspolitiske foranstaltninger i medlemslandene. Re-
geringen finder på den baggrund, at forslaget må anses for at være i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget berører ikke gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vil med den foreslåede udgiftsramme indebære udgifter på EU’s budget
på 2.946 mio. kr. over en 7-årig periode (2011-niveau). Danmark betaler ca. 2 % af
EU’s udgifter, svarende til en udgift ved programmet på 58,9 mio. kr. i perioden
2014-20. Herudover kan der være mindre statslige udgifter i form af national med-
finansiering af konkrete projekter, som vil kunne finansieres inden for de eksiste-
rende bevillinger. Hjemtagelsen af EU-midlerne er frivillig.
Programmets budget skal ses i sammenhæng med de horisontale drøftelser om
EU’s flerårige finansielle ramme og de kommende drøftelser om forslaget må ikke
præjudicere fastsættelsen af et konkret beløb.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Det vurderes, at forslaget blandt andet gennem en styrket viden- og erfaringsud-
veksling på europæisk niveau indirekte vil kunne påvirke sundhedsbeskyttelsesni-
veauet i medlemslandene i positiv retning.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været drøftet i regi af Rådet. Det forventes, at der vil væ-
re generel støtte blandt medlemslandene til etableringen af et nyt handlingspro-
gram på sundhedsområdet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen stiller sig positivt til forslaget om at etablere et tredje handlingsprogram
på sundhedsområdet og kan tilslutte sig forslagets overordnede målsætninger.
Regeringen er i den forbindelse enig i, at samarbejde på europæisk niveau på de
foreslåede indsatsområder vil kunne tilføre merværdi i forhold til at udvikle og styr-
ke de sundhedspolitiske foranstaltninger i medlemslandene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041918_0013.png
Side 13
Dagsordenspunkt 5: Kommissionens ændrede forslag til ændring af lægemiddeldi-
rektivet og -forordningen for så vidt angår information til offentligheden om recept-
pligtige lægemidler og for så vidt angår lægemiddelovervågning (KOM (2011) 632
og (KOM (2008) 662) og (KOM (2011) 633 og KOM (2008) 663)
-
information fra formandskabet
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har den 11. oktober 2011 fremsat ændrede forslag om information
til offentligheden om receptpligtige lægemidler og om lægemiddelovervågning. De
oprindelige forslag blev fremsat i december 2008.
Hovedformålet med forslagene er at indføre et fælles regelsæt for lægemiddelvirk-
somheders information til offentligheden om receptpligtige lægemidler og gennem-
føre enkelte justeringer af lovgivningen om lægemiddelovervågning.
De foreslåede regler om information til offentligheden skal sikre, at Unionens bor-
gere har lige adgang til information om receptpligtige lægemidler, men det skal
fortsat ikke være tilladt at reklamere for disse lægemidler. Det foreslås således at
fastsætte regler for, hvilke typer af information, der må gøres tilgængelig for offent-
ligheden. Det foreslås desuden at fastlægge kvalitetskrav til informationen og krav
om, at informationen skal gøres tilgængelig via bestemte distributionskanaler. End-
videre foreslås det at indføre foranstaltninger, som skal sikre overvågning og kon-
trol af regelsættet, herunder bestemmelser om at der skal udføres forhåndskontrol
af informationen inden den gøres tilgængelig.
De foreslåede bestemmelser om lægemiddelovervågning skal styrke visse elemen-
ter i den regulering af området, som blev vedtaget i december 2010 ved direktiv
2010/84/EU, og som senest i juli 2012 skal være gennemført i national lovgivning.
Det foreslås således at supplere det nye regelsæt med krav, der skal sikre en ens-
artet og kvalificeret vurdering og behandling af sikkerhedsspørgsmål.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil indebære, at der skal foretages æn-
dringer af dansk lovgivning.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 632 af 11. oktober 2011 fremsendt ændret
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 726/2004 for så vidt angår information til offentligheden om receptpligtige
humanmedicinske lægemidler og for så vidt angår lægemiddelovervågning.
Kommissionen har desuden ved KOM (2011) 633 af 11. oktober 2011 fremsendt
ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2001/83/EF for så vidt angår oplysninger til offentligheden om receptpligtige læge-
midler og for så vidt angår lægemiddelovervågning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 14
Forslagene er oversendt til Rådet den 21. oktober 2011 i dansk sprogversion.
Forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og 168, stk. 4, litra c), og
skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Direktiv 2001/83/EF af 6. november 2001 om oprettelse af en fællesskabskodeks
for humanmedicinske lægemidler fastlægger harmoniserede regler for reklame for
lægemidler til mennesker. Direktivet indeholder i artikel 88 a en forpligtelse for
Kommissionen til at udarbejde en analyse af medlemslandenes praksis på informa-
tionsområdet og i givet fald udarbejde forslag til en informationsstrategi, der sikrer
god, objektiv, pålidelig og reklamefri information om lægemidler.
Med henblik på at opfylde forpligtelsen efter artikel 88 a sendte Kommissionen den
20. december 2007 en rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om lægemiddel-
virksomhedernes muligheder for at levere lægemiddelinformation til patienterne i
de enkelte medlemslande. Af rapporten fremgår det, at medlemslandene har ved-
taget indbyrdes afvigende regler og praksis på området. Mens nogle medlemslan-
de regulerer adgangen restriktivt, tillader andre lande offentliggørelse af adskillige
typer information. Det fremgår desuden, at der er forskellig praksis for, hvem der
må udsende information om lægemidler, uden at det betragtes som reklame.
Kommissionen har på baggrund af rapporten konkluderet, at der inden for EU eksi-
sterer en ulige adgang for borgerne til information om lægemidler.
Kommissionen har ved KOM (2008) 662 af 10. december 2008 fremsendt forslag
til Europa-Parlamentets of Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvåg-
ning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og ved KOM (2008) af
10.december 2008 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring
af direktiv 2001/83/EF om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicin-
ske lægemidler for så vidt angår oplysninger til offentligheden om receptpligtige
lægemidler.
Europa-Parlamentet har den 24. november 2010 afsluttet sin førstebehandling af
disse forslag og vedtaget en udtalelse med en række ændringer.
Kommissionen har herefter ændret sine forslag på en række punkter som led i en
hel eller delvis accept af Europa-Parlamentets ændringer. Kommissionen har sam-
tidig foreslået, at der gennemføres en mindre tilpasning af lovgivningen om læge-
middelovervågning efter at en analyse (”stress test”) af EU’s lægemiddelovervåg-
ningssystem har identificeret en række områder, hvor lovgivningen, som for nyligt
er blevet revideret ved direktiv 2010/84/EU, kan styrkes yderligere.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag er at skabe klare rammer for lægemiddel-
virksomhedernes information til offentligheden om receptpligtige lægemidler med
henblik på at fremme rationel anvendelse af lægemidlerne og sikre, at patienter og
andre borgerne i EU har lige adgang til information om receptpligtige lægemidler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041918_0015.png
Side 15
Det foreslås samtidig at fastholde det eksisterende forbud mod at reklamere for
receptpligtige lægemidler over for offentligheden (ikke sundhedsprofessionelle).
Med henblik på at skabe en klar ramme for lægemiddelvirksomhedernes informati-
on foreslår Kommissionen at:
Indføre en klarere sondring mellem (lovlig) information og (ulovlig) rekla-
me.
Indføre specifikke krav til lægemiddelvirksomhedernes information ved
bl.a. at fastlægge:
Hvilke typer af information, der
skal
og
kan
gøres tilgængelig for of-
fentligheden.
Kvalitetskrav til informationen.
Hvilke distributionskanaler der må benyttes, når informationen gøres
tilgængelig for offentligheden.
Forslaget har desuden til formål at forstærke visse elementer i overvågningen af
lægemidler for at sikre en ensartet og kvalificeret vurdering og behandling af sik-
kerhedsspørgsmål.
Nærmere om hovedindholdet i forslagene
Præcisering af reklamebegrebet
I artikel 86, stk. 1, i direktiv 2001/83/EF defineres ”reklame for lægemidler” som:
”enhver form for opsøgende informationsvirksomhed, kundesøgning eller hold-
ningspåvirkning, der tager sigte på at fremme ordinering, udlevering, salg eller
forbrug af lægemidler”.
Kommissionen foreslår, at det præciseres, at definitionen alene omfatter sådanne
aktiviteter, der foretages direkte af indehaveren af markedsføringstilladelsen for det
pågældende lægemiddel (lægemiddelvirksomheden) eller indirekte via en tredje-
part, der handler på dennes vegne eller dennes anvisninger.
Krav til lægemiddelvirksomheders lovlige information om receptpligtige læ-
gemidler
Kommissionen foreslår, at der i et nyt afsnit VIIa i direktiv 2001/83/EF fastsættes
specifikke krav til lægemiddelvirksomhedernes lovlige information til offentligheden
om receptpligtige lægemidler. Der er tale om information om myndighedsgodkend-
te receptpligtige lægemidler, som stilles til rådighed for borgere, herunder patienter
(ikke sundhedsprofessionelle). Direktivets bestemmelser om reklamer for lægemid-
ler finder ifølge forslaget ikke anvendelse på denne type af information.
Information der skal eller kan stilles til rådighed for offentligheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 16
Det foreslås at indføre en
pligt
for lægemiddelvirksomheder (indehaveren af en
markedsføringstilladelse til et lægemiddel) til at gøre en række former for informati-
on tilgængelig for offentligheden. Det drejer sig bl.a. om lægemidlers produktresu-
méer, indlægssedler og evalueringsrapporter, der skal være tilgængelig i den se-
nest opdaterede eller offentligt tilgængelige version.
Det foreslås desuden at indføre en
ret
for virksomhederne til at gøre andre former
for information tilgængelig. Det drejer sig bl.a. om information om et lægemiddels
miljøvirkninger, prisoplysninger og oplysninger om brugen af lægemidlet. Det drejer
sig også om information om farmaceutiske og prækliniske eller kliniske forsøg med
et lægemiddel og et resumé af ofte forekommende anmodninger om information og
svarene på sådanne anmodninger.
Informationskanaler
Efter forslaget må information om receptpligtige lægemidler, som lægemiddelvirk-
somheder gør tilgængelig for offentligheden, ikke gøres tilgængelig gennem fjern-
syn, radio eller trykte medier.
Det fastslås samtidig, at denne information kun må gøres tilgængelig gennem:
Trykt materiale om et lægemiddel, som lægemiddelvirksomheden har ud-
arbejdet, og som gøres tilgængelig for offentligheden på anmodning eller
gennem sundhedsprofessionelle.
Websteder om lægemidler på internettet. Det gælder dog ikke materiale,
der uanmodet og aktivt er distribueret til offentligheden.
Skriftlige besvarelser af specifikke anmodninger om information om et læ-
gemiddel fra en borger.
Kvalitetskrav til informationen
Efter forslaget skal information om receptpligtige lægemidler opfylde en række
nærmere opregnede kvalitetskrav. Informationen skal blandt andet være objektiv
og neutral. Den skal desuden være patientorienterende for på passende vis at
kunne opfylde patienternes behov og forventninger. Endvidere skal den være evi-
densbaseret, ajourført, faktuel korrekt, forståelig og læselig. Den må heller ikke
indeholde oplysninger, som er i strid med oplysninger i lægemidlets produktresumé
eller indlægsseddel.
Når informationen gøres tilgængelig af andre end lægemiddelvirksomheden
Det foreslås at indføre krav om, at andre personer (end lægemiddelvirksomheder),
der gør en lægemiddelvirksomheds information tilgængelig for offentligheden, skal
oplyse om økonomiske og andre fordele, som denne modtager af virksomheden.
Kontrol af informationen
Medlemslandene skal ifølge forslaget sikre, at information om receptpligtige læge-
midler, der er godkendt af medlemslandenes kompetente myndigheder, og som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 17
lægemiddelvirksomhederne gør tilgængelig for offentligheden, bliver godkendt
(kontrolleret) af medlemslandenes kompetente myndigheder,
inden
den offentlig-
gøres. Som en undtagelse hertil vil medlemslande, for hvem et krav om forudgå-
ende kontrol af information ikke vil være foreneligt med forfatningsmæssige be-
stemmelser, dog kunne anvende andre mekanismer til kontrol af informationen.
Information om receptpligtige lægemidler, der er godkendt centralt ved en fælles-
skabsmarkedsføringstilladelse, vil ifølge forslaget skulle godkendes af Det Euro-
pæiske Lægemiddelagentur (EMA)
inden
den gøres tilgængelig for offentligheden
(offentliggøres).
Kontrol med internet-websider
Efter forslaget skal medlemsstaterne sikre, at lægemiddelvirksomheder hos de
kompetente myndigheder registrere alle internet-websider, der indeholder informa-
tion om receptpligtige lægemidler, før offentligheden får adgang til siderne. Regi-
streringen og kontrollen af den information, der gøres tilgængelig på siderne, skal
foretages af den kompetente myndighed i den medlemsstat, hvis landekode-
topdomæne der anvendes på det pågældende websted. Hvis webstedet ikke an-
vender et landekode-topdomæne, vælger virksomheden selv, hvilket land registre-
ringen (og kontrollen) skal foregå i.
Medlemslandene vil efter forslaget også skulle sikre, at information om lægemidler,
der er godkendt centralt ved en fællesskabsmarkedsføringstilladelse, ikke gøres
tilgængelig på internet-websteder, som de har registreret,
før
informationen er ble-
vet godkendt af Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA).
Sanktioner
Medlemslandene skal efter forslaget træffe passende foranstaltninger for at sikre,
at de foreslåede bestemmelser overholdes. Disse foranstaltninger skal bl.a. omfat-
te en adgang for myndighederne til at nedlægge forbud mod, at information, der
ikke opfylder kravene i forslaget, gøres tilgængelig for offentligheden samt mulig-
hed for at offentliggøre navnet på lægemiddelvirksomheder, der ikke overholder de
i forslaget nævnte krav til information.
Justering af reglerne for lægemiddelovervågning
Monitoreringslisten
Der lægges med forslaget op til, at alle lægemidler, der er underlagt betingelser om
supplerende overvågning,
automatisk
optages på den såkaldte monitoreringsliste.
Ifølge regler om lægemiddelovervågning, der blev vedtaget i december 2010 ved
direktiv 2010/84/EU, skal Det Europæiske Lægemiddelagentur (EM;A) offentliggø-
re en liste over lægemidler, der er underlagt supplerende overvågning. Listen skal
indeholde navne på lægemidler, der er godkendt i Unionen og indeholder nye akti-
ve substanser som pr. 1. januar 2011 ikke var indeholdt i lægemidler godkendt i
Unionen, og biologiske lægemidler godkendt efter den 1. januar 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 18
Andre lægemidler, der er underkastet særlige betingelser om supplerende over-
vågning, kan kun blive optaget på listen efter anmodning fra Europa-
Kommissionen (centralt godkendte lægemidler) og de nationale kompetente myn-
digheder (lægemidler godkendt efter national procedure og decentrale procedurer).
Efter forslaget skal disse lægemidler automatisk optages på monitoreringslisten.
Listen offentliggøres på EMA’s web-portal, og listen skal også være tilgængelig på
de nationale lægemiddelmyndigheders hjemmesider om lægemidler.
Hvis en indehaver af en markedsføringstilladelse ophører med at markedsføre sit
produkt
I tilfælde af, at en lægemiddelvirksomhed (en indehaver af en markedsføringstilla-
delse) frivilligt ophører med at markedsføre sit produkt, lægges der med forslaget
op til, at denne skal forklare baggrunden herfor over for lægemiddelmyndigheder-
ne. Dette begrundelseskrav gælder uanset, om ophør af markedsføring er midlerti-
digt eller permanent.
Automatisk procedure i tilfælde af specifikke sikkerhedsproblemer
Det foreslås at fastsætte en automatisk procedure på europæisk plan i tilfælde af
specifikke alvorlige sikkerhedsproblemer i forbindelse med lægemidler, der er god-
kendt nationalt af medlemslandenes kompetente myndigheder. Dette skal sikre, at
sagen bliver vurderet og behandlet i alle de medlemslande, hvor lægemidlet er
godkendt. Vurderingen skal ske under koordination af Det Europæiske Lægemid-
delagentur (EMA) med inddragelse af ekspertudvalg, og der skal træffes en fælles
beslutning, der skal implementeres i de medlemsstater, hvor produktet er god-
kendt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har den 24. november 2010 vedtaget en lang række ændrin-
ger til Kommissionens oprindelige forslag fra 2008.
Det overordnede fokus for disse ændringer har været at sikre, at information om
receptpligtige lægemidler gøres tilgængelig for offentligheden og tilpasses patien-
ters behov, snarere end at sikre industriens ”ret” til at offentliggøre informationen.
Europa-Parlamentet har med de vedtagne ændringer desuden ønsket at indføre en
sondring mellem information, som lægemiddelvirksomhederne
skal
gøre offentligt
tilgængelig, og information, som virksomheden
kan
gøre offentligt tilgængelig. Par-
lamentet har i den forbindelse ønsket, at lægemiddelvirksomhederne bl.a. skal
være forpligtede til at offentliggøre lægemidlernes produktresuméer og indlægs-
sedler. Andre ændringer fastlægger de typer af information, som virksomhederne
kan
offentliggøre, herunder oplysninger om et lægemiddels miljøpåvirkninger, op-
lysninger om prækliniske og kliniske forsøg med lægemidler og information, der
skal sikre, at lægemidlet anvendes korrekt.
Parlamentet har endvidere vedtaget ændringer om de informationskanaler, som
skal benyttes, når informationen gøres tilgængelig for offentligheden, herunder et
forbud mod gøre den tilgængelig gennem aviser, tidsskrifter og lignende publikati-
oner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 19
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om Kommissionens reviderede for-
slag.
5.
Nærhedsprincippet
De fremgår af de oprindelige forslag fra december 2008, at Kommissionen finder,
at forslagene om information til offentligheden om receptpligtige lægemidler er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
De nuværende forskelle i adgangen til information om receptpligtige lægemidler
skyldes ifølge Kommissionen manglende klarhed i EU’s regler med hensyn til defi-
nitionen af reklame. Kommissionen anfører, at dette indebærer, at sondringen mel-
lem reklame og information ligeledes er uklar.
Kommissionen anfører, at dette problem ikke kan reguleres tilfredsstillende på
nationalt plan, men at en tydeliggørelse af denne sondring mellem reklame og
information skal finde sted på fællesskabsniveau. Kommissionen fremhæver også
andre grunde til en fælles regulering, herunder at eventuelle nationale regler om
information vil kunne skabe ubalance i forhold til den allerede vedtagne fælles-
skabsregulering af lægemiddelreklame. Desuden fremhæver Kommissionen, at
målet om at sikre samme niveau for sundhedsbeskyttelsen i hele EU – ved de fuldt
harmoniserede nøgleoplysninger om lægemiddelprodukter – vil blive undergravet,
hvis der tillades forskellige nationale regler for spredning af disse oplysninger.
Regeringen finder, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet og
er enig i, at en mere ensartet adgang til information om receptpligtige lægemidler
på tværs af EU bedst kan opnås gennem en præcisering og udbygning af den nu-
værende fællesskabslovgivning på området.
Kommissionen har ikke begrundet de foreslåede regler om lægemiddelovervåg-
ning i forhold til nærhedsprincippet. Men det er regeringens opfattelse, at forslage-
ne er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen finder det imidlertid
vigtigt, at overvågningsfunktionerne i praksis ikke centraliseres i alt for høj grad.
Det er således vigtigt, at de nationale lægemiddelmyndigheder fortsat har ansvaret
for den nationale lægemiddelovervågning, således at de har mulighed for at løse
deres opgaver tæt på patienter, sundhedsprofessionelle og lægemiddelindustri.
6. Gældende dansk ret
Regler for lægemiddelinformation
Lægemiddelvirksomhederne har i dag adgang til at levere information om læge-
midler, herunder om receptpligtige lægemidler, til offentligheden.
§ 2 i bekendtgørelse nr. 272 af 21. marts 2007 om reklame m.v. for lægemidler
opregner forskellige typer af information, der ikke opfattes som reklame og derfor
falder uden reglerne om reklame for lægemidler i lægemiddellovens kapitel 7.
Det fremgår endvidere forudsætningsvis af lægemiddellovens § 54, at indehaveren
af en markedsføringstilladelse må informere om nye oplysninger vedrørende læ-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 20
gemiddelovervågning og sikkerhed ved lægemidlet. Ifølge lægemiddellovens § 54
må indehaveren af en markedsføringstilladelse ikke uden forudgående eller samti-
dig underretning af Lægemiddelstyrelsen offentliggøre nye oplysninger af betyd-
ning for afvejningen af forholdet mellem fordele og risici ved lægemidlet, der
stammer fra overvågningen af bivirkninger. Sådanne oplysninger skal ifølge be-
stemmelsen fremlægges på en objektiv og ikke vildledende måde.
Herudover antages grundlovens § 77 at være til hinder for ordninger, hvorefter
offentliggørelse af visse ytringer er formelt forbudt, således at offentliggørelsen kun
vil være lovlig, hvis forbuddet gennembrydes af en tilladelse. Et krav om, at der
iværksættes en forudgående kontrol af information, der ønskes udbredt til offent-
ligheden, kan derfor efter Justitsministeriets opfattelse ikke antages at være for-
eneligt med grundlovens § 77.
Regler for lægemiddelovervågning
Lægemiddelloven indeholder i kapitel 5 regler om lægemiddelovervågning. Det
fremgår bl.a. af lægemiddellovens § 53, at indehaveren af en markedsføringstilla-
delse efter regler fastsat af ministeren for sundhed og forebyggelse skal føre for-
tegnelser over formodede bivirkninger, stille fortegnelserne til rådighed for Læge-
middelstyrelsen, indberette oplysninger om bivirkninger til Lægemiddelstyrelsen og
udarbejde og indsende periodiske sikkerhedsopdateringer til Lægemiddelstyrelsen.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at regeringen i det nye år vil fremsætte et
lovforslag med henblik på at revidere den nuværende lovgivning på området. Dette
vil ske som led i gennemførelsen af direktiv 2010/84/EU om lægemiddelovervåg-
ning, der skal være gennemført i medlemslandenes nationale lovgivning senest
den 21. juli 2012.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget til ændring af direktiv 2001/83/EF vil indebære, at der
skal vedtages ny dansk lovgivning om information om receptpligtige lægemidler til
offentligheden.
Desuden vil der skulle gennemføres en justering af bekendtgørelse nr. 272 af 21.
marts 2007 om reklame m.v. for lægemidler, der opregner forskellige typer af in-
formation, der ikke er omfattet af reglerne om reklame for lægemidler.
I forhold til de foreslåede ordninger om overvågning og kontrol må det sikres, at
disse er i overensstemmelse med grundlovens § 77 om ytringsfrihed. Det bemær-
kes herved, at forordningsforslaget indeholder en ordning, hvorefter Det Europæi-
ske Lægemiddelagentur –
før
en lægemiddelvirksomhed gør information om re-
ceptpligtige lægemidler tilgængelig for offentligheden - skal kontrollere, om denne
information opfylder direktivets kvalitetskrav mv., og godkende, at dette er tilfældet.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil desuden indebære, at der skal gen-
nemføres en ændring af kapitel 5 i lægemiddelloven om lægemiddelovervågning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 21
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagene indebærer, at Lægemiddelstyrelsen skal føre kontrol med, at lægemid-
delvirksomhederne overholder reglerne om information om receptpligtige lægemid-
ler. Det må forventes, at den arbejdsbyrde, der er forbundet med kontrollen, vil
være ganske omfattende – både fordi der markedsføres et meget stort antal re-
ceptpligtige lægemidler, og fordi den nye informationsadgang må forventes udnyt-
tet af et stort antal lægemiddelvirksomheder. Kontrol med overholdelse af kvali-
tetskravene og overvågning af websider vil derfor kræve et stort antal medarbejde-
re med særlig lægemiddelfaglig ekspertise.
Der er stor usikkerhed om de samlede offentlige udgifter ved forslagets gennemfø-
relse. Ifølge Kommissionens konsekvensanalyse varierer nettogevinsten ved indfø-
relse af en informationsordning med kontrol af de nationale kompetente lægemid-
delmyndigheder. Nettogevinsten varierer fra -88 mia. til +329 mia. euro set over en
10-årig periode for hele EU. Tallene dækker henholdsvis en pessimistisk og en
optimistisk vurdering af situationen. Kommissionens analyse indeholder også en
”mellemvurdering”, hvor man har anslået, at den samfundsmæssige nettogevinst
over en 10-årig periode vil være 44 mia. euro. Det er Kommissionens vurdering, at
nettogevinsten i mellemscenariet er det mest realistiske bud.
Forslagene om ændring af reglerne om lægemiddelovervågning vurderes ikke at
have administrative eller økonomiske konsekvenser af betydning.
8. Høring
Forslagene har været sendt i høring hos: Brancheforeningen af Farmaceutiske
Industrivirksomheder i Danmark, Coop Danmark A/S, Danmarks Apotekerforening
Det Farmaceutiske Fakultet, Dansk Erhverv, Danske Regioner, Danske Patienter,
De samvirkende Invalideorganisationer, Den Almindelige Danske Lægeforening,
Farmakonomforeningen, Forbrugerrådet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Foreningen af Parallelimportører af Lægemidler, Industriforeningen for Generiske
Lægemidler, Lægemiddelindustriforeningen, Patientforeningen, Pharmadanmark,
Sundhedsstyrelsen og Telekommunikationsindustrien i Danmark.
Danmarks Apotekerforening
er enig i, at patienter skal have let adgang til objek-
tiv information af høj kvalitet om konkrete lægemidler, og at patienterne allerede i
dag er sikret en sådan adgang navnlig via Lægemiddelstyrelsens hjemmeside,
hvor lægemidlernes indlægssedler og produktresuméer er tilgængelige.
Foreningen er imidlertid meget bekymret ved udsigten til en øget adgang for læ-
gemiddelproducenterne til at informere patienterne om receptpligtige lægemidler.
Foreningen bemærker i den forbindelse, at patienterne har krav på fuldstændig
uvildig rådgivning om deres medicin, og at en sådan rådgivning bør ydes af de
relevante sundhedspersoner, herunder af læger i forbindelse med ordinationen og
apotekspersonalet i forbindelse med udleveringen af medicinen.
Endvidere finder Apotekerforeningen det vanskeligt at afdække grænsen mellem,
hvad der er reklame og information, og finder, at dette vil stille store krav til myn-
dighedernes overvågning af denne information til patienterne. Foreningen kan der-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 22
for ikke støtte den foreslåede udvidelse af virksomhedernes adgang til at informere
om receptpligtige lægemidler.
Endelig finder foreningen det hensigtsmæssigt, at tredjepart som fx patientorgani-
sationer pålægges at oplyse om tilhørsforhold til industrien, når de gør lægemiddel-
information tilgængelig for offentligheden.
Dansk Erhverv
bemærker, at Kommissionens forslag giver en unik mulighed for at
forbedre og skabe mere lige adgang til kvalitetsinformation om sundhed og recept-
pligtige lægemidler for Europas borgere og patienter.
Dansk Erhverv støtter de helt overordnede hovedprincipper i forslaget, herunder at
der skal sondres mellem den information, som patienterne selv efterspørger (”pull”)
og den information, som fx stilles til rådighed via TV og radio (”push”). Dansk Er-
hverv er også tilfreds med, at der med forslaget ikke åbnes op for at lovliggøre
reklame for receptpligtige lægemidler over for offentligheden.
Danske Regioner
finder det hensigtsmæssigt, at patienter sikres adgang til opda-
teret saglig viden, uden at det tillades at reklamere for receptpligtige lægemidler
over for offentligheden. Danske Regioner finder det imidlertid vigtigt, at der define-
res en klar grænse mellem information og reklame, og at patienternes sikres ad-
gang til industriuafhængig information om lægemidler.
Danske Regioner finder det desuden væsentligt, at det fastsættes i forslagene, at
sundhedsprofessionelle, der gør informationer tilgængelige ved offentlige begiven-
heder, skal oplyse om deres økonomiske forbindelser til lægemiddelvirksomheder.
Endvidere foreslås det, at informationsmateriale om lægemidler som fx produktre-
suméer, indlægssedler og evalueringsrapporter lægges ind i en offentlig database,
så man lettere kan sammenligne informationerne på tværs.
Endelig finder Danske Regioner det positivt, at kontrollen af lægemiddelvirksom-
hedernes information skal foregå inden offentliggørelsen, og at informationen ikke
må udbredes via bl.a. radio og TV, da det dermed ikke udsendes bredt til borgerne
sammen med fx reklamer.
Farmakonomforeningen
glæder sig over, at Kommissionens oprindelige forslag
er blevet ændret men mener alligevel ikke, at det vil være en fordel for danske
medicinbrugere.
Foreningen bemærker, at lægemiddelindustrien ingen interesse har i at levere
uvildig information, og at enhver lempelse af de nuværende regler vil sætte rekla-
mebegrebet under pres. Dermed risikerer patienterne at blive udsat for skjult re-
klame maskeret som uvildig information. Foreningen foreslår, at reglerne for leve-
ring af information og reklame i stedet skærpes, så det også bliver forbudt at re-
klamere for ikke-receptpligtige lægemidler.
Lægeforeningen
tager skarpt afstand fra forslaget om at åbne op for lægemiddel-
industriens muligheder for at informere om receptpligtige lægemidler, som efter
foreningens opfattelse vil være at sidestille med reklame og ikke information.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 23
Foreningen er af den grundlæggende opfattelse, at det er lægens ansvar at infor-
mere patienter om lægemidlers anvendelse, virkninger og bivirkninger suppleret af
apotekets information i forbindelse med lægemidlets udlevering.
Foreningen frygter, at man ved at åbne op for virksomhedernes muligheder for at
informere om receptpligtige lægemidler vil lægge et unødigt pres på lægen og pa-
tienten, når den faglige korrekte ordination skal foretages.
Foreningen frygter også, at der vil ske en ikke fagligt begrundet stigning i salget af
de lægemidler, der informeres om, med øgede sundhedsudgifter, herunder øgede
udgifter til medicintilskud.
Foreningen frygter desuden, at yderligere information kan medvirke til at sygeliggø-
re befolkningen og skabe unødvendig efterspørgsel – og dermed også en række
unødvendige henvender til egen læge.
Endelig er det Lægeforeningens frygt, at billedet af, at anvendelse af medicin kan
være den lette vej til et bedre liv, vil konkurrere med den ofte hårdere, men mere
langsigtede kamp for forebyggende livsstilsændringer.
Lægeforeningen finder generelt, at danske patienters nuværende adgang til infor-
mation om receptpligtige lægemidler er høj og af lødig kvalitet og oplever ikke, at
patienterne efterspørger yderligere information ud over den information, de nuvæ-
rende regler giver mulighed for.
I stedet for at åbne for lægemiddelindustriens informationsmuligheder og etablere
forskellige offentlige godkendelses- og overvågningssystemer, finder foreningen, at
den enkle løsning må være at forbedre de offentlige europæiske myndigheders
information, således at alle borgere får let adgang til objektiv lægemiddelinformati-
on af høj kvalitet. Foreningen opfordrer til, at EU sammen med de enkelte med-
lemslande arbejder på at forbedre den offentlige information fx via en fælles EU-
strategi for sundhedsinformation.
Lægemiddelindustriforeningen
hilser forslagene velkomne og finder, at de ska-
ber en unik mulighed for både at forbedre og skabe mere lige adgang til kvalitetsin-
formation om sundhed og receptpligtige lægemidler for Europas borgere og patien-
ter.
Foreningen støtter det grundlæggende princip i forslaget om, at den information,
som patienterne på eget initiativ efterspørges (fx via informationssøgning på inter-
nettet) lovliggøres, mens det er forbudt at benytte fx TV og radio som kommunika-
tionskanaler. Foreningen er også tilfreds med, at der ikke åbnes op for at lovliggøre
reklame for receptpligtige lægemidler.
Foreningen opfordrer regeringen til at prioritere sagen under det kommende dan-
ske EU-formandskab med henblik på at arbejde for, at der skabes den fornødne
politiske opbakning i Ministerrådet. Det foreslås i den forbindelse, at Danmark ar-
bejder for, at udgangspunktet om, at lægemiddelinformationen skal forhåndsgod-
kendes, helt udgår af forslaget. Dette bør ifølge foreningen ske af hensyn til de
forfatningsretlige problemer, som er forbundet med forhåndskontrol af information i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 24
visse lande (herunder Danmark) og fordi der risiko for, at modellen bliver unødven-
digt bureaukratisk.
Lægemiddelindustriforeningen bakker desuden op om forslaget om, at en person,
der formidler information om et lægemiddel, uden at være ansat af lægemiddel-
virksomheden, skal deklarere al form for økonomisk ydelse eller anden støtte, som
denne modtager fra virksomheden. Foreningen er også tilfreds med, at der nu stil-
les krav om, at lægemiddelvirksomhederne skal stille en række minimumsoplys-
ninger til rådighed for offentligheden (bl.a. produktresumé og indlægsseddel).
Endelig kan foreningen støtte, at der indarbejdes en række elementer om læge-
middelovervågning i forslaget.
Gigtforeningen
bemærker, er man er tilfreds med flere af de ændringer og op-
stramninger, der er foretaget. Foreningen finder det bl.a. positivt, at alle fag-
personer skal angive et eventuelt tilhørsforhold til medicinproducenter, såfremt de
udtaler sig offentligt om medicin.
Foreningen er dog bekymret for, om det kan sikres, at patienterne får en uvildig
information og rådgivning om deres medicin. Det anerkendes, at lægemiddelpro-
ducenterne er i besiddelse af en unik viden om sygdom og behandling, men for-
eningen finder, at en sådan viden udelukkende bør nyttiggøres via kampagner fra
offentlige myndigheder eller gennem direkte henvendelser til lægerne.
Pharmadanmark
hilser det reviderede forslag velkomment og finder det positivt, at
det reviderede forslag – i modsætning til det oprindelige forslag fra 2008 – ikke
åbner døren for reklamer med receptpligtige lægemidler til offentligheden. Forenin-
gen finder det samtidig glædeligt, at adskillelsen mellem ”pull” og ”push” informati-
oner opretholdes, og understreger, at patienterne selv skal kunne vælge, hvor og
hvornår de ønsker at opsøge informationer. Foreningen støtter derfor, at det ikke
skal være lovligt at for lægemiddelindustrien at benytte informationskanaler som fx
aviser, TV og radio.
Pharmadanmark bakker op om det ændrede fokus i Kommissionens reviderede
forslag fra lægemiddelvirksomhedernes ”ret” til at informere om deres produkter til
patienternes ”ret” til at have adgang til information.
Pharmadanmark støtter desuden forslaget om, at personer, der formidler informati-
oner om et lægemiddel, og modtager økonomiske ydelser eller anden form for
støtte herfor, skal oplyse herom.
Endelig støtter foreningen de foreslåede ændringer af reglerne om lægemiddel-
overvågning.
De øvrige høringsparter har enten ikke svaret eller ikke haft bemærkninger til for-
slagene.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På møderne i rådsarbejdsgruppen er der fra medlemsstaternes side udtrykt stor
skepsis over for, om det skal tillades lægemiddelvirksomheder at udsende informa-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 25
tion om receptpligtige lægemidler direkte til offentligheden, og der er især rejst tvivl
om mulighederne for i praksis at skelne mellem lovlig information og ulovlig rekla-
me.
Der var endvidere generel enighed om, at en gennemførelse af forslagene vil med-
føre store økonomiske udgifter og administrative byrder for medlemsstaterne, lige-
som der var stor skepsis med hensyn til, om de vil have nogen merværdi i forhold
til patienterne.
Endvidere har et antal lande (heriblandt Danmark) givet udtryk for, at forslaget om,
at Det Europæiske Lægemiddelagentur skal foretage forhåndskontrol af lægemid-
delinformation, inden den gøres tilgængelig for offentligheden, giver anledning til
forfatningsretlige problemer. For enkelte lande rejser forslagene om at fastsætte
kvalitetskrav til lægemiddelindustriens information og regulere informationskana-
lerne desuden forfatningsmæssige udfordringer.
Derimod stiller landene sig generet positivt til de foreslåede ændringer af lovgiv-
ningen om lægemiddelovervågning. Et stort flertal af landene har dog givet udtryk
for, at de ønsker en opsplitning af forslaget i to selvstændige afsnit: ét om læge-
middelinformation og ét om lægemiddelovervågning. Spørgsmålet om en opsplit-
ning af forslagene drøftes i øjeblikket internt i Kommissionen.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er der generelt støtte til at forbedre patienters muligheder for at få
adgang til saglig og objektiv information om lægemidler.
Regeringen kan derfor tilslutte sig initiativer, der er egnede til at harmonisere prak-
sis i medlemsstaterne vedrørende information om receptpligtige lægemidler og
skabe klare rammer for den information, som lægemiddelvirksomheder gør tilgæn-
gelige for offentligheden.
Efter regeringens opfattelse er det dog en afgørende forudsætning for, at en sådan
regulering kan fungere og overholdes i praksis, at der tilvejebringes klare definitio-
ner af henholdsvis reklame og information, således at de to begreber kan adskilles.
Det er nødvendigt, fordi der gælder et generelt forbud mod at reklamere for recept-
pligtige lægemidler over for offentligheden.
Regeringen finder ikke, at Kommissionens forslag indeholder en tilstrækkelig klar
sondring mellem reklame og information. Endvidere er flere af foreslåede typer af
lovlig information meget bredt formulerede og kan principielt også være omfattet af
den gældende definition af reklame for lægemidler. Beskrivelsen af de forskellige
typer lovlig information sikrer således ikke en klar adskillelse mellem henholdsvis
reklame og information.
Det er regeringens umiddelbare opfattelse, at en præcisering af de typer af infor-
mation, som ikke skal være omfattet af direktivets regulering af reklame, vil være et
bedre redskab til at opnå den ønskede klarhed og harmonisering.
Regeringen ønsker desuden at undersøge mulighederne for at samle den informa-
tion om lægemidler, som myndighederne allerede i dag er forpligtet til at stille til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 26
rådig for offentligheden, således at patienter og andre borgere får én indgang til
informationen.
Som nævnt ovenfor under
Gældende dansk ret
må det desuden sikres, at ordnin-
ger vedrørende overvågning og kontrol af information om lægemidler er i overens-
stemmelse med grundlovens § 77 om ytringsfrihed. Som det fremgår ovenfor inde-
holder forslaget en ordning, hvorefter Det Europæiske Lægemiddelagentur skal
udføre forhåndskontrol af visse typer af information. En sådan ordning kan efter
Justitsministeriets opfattelse ikke antages at være forenelig med grundlovens § 77.
Regeringen vil lægge afgørende vægt på at finde en kompromisløsning i forhold til
dette forslag.
Det er endvidere regeringens vurdering, at der er tale om meget ressourcetunge
forslag, som vil medføre øgede økonomiske og administrative byrder for Det Euro-
pæiske Lægemiddelagentur (EMA), medlemsstaterne og lægemiddelindustrien.
Regeringen kan overordnet tilslutte sig, at der fortages en justering af lovgivningen
om lægemiddelovervågning med henblik på yderligere styrkelse af patientsikker-
heden i lyset af de seneste erfaringer på området.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændrede forslag af
11. oktober 2011 den 16. november 2011.
Der er desuden oversendt grundnotat om Kommissionens oprindelige forslag fra
2008 den 6. maj 2009. Sagen har desuden været nævnt forud for rådsmødet (be-
skæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. juni 2009 og
den 27. november 2009 i forbindelse med rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik,
sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 30. november – 1. december 2009.