Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3131 - Beskæftigelse m.v. Bilag 5
Offentligt
1056657_0001.png
NOTAT
9. december 2011
Referat af EPSCO-rådsmødet den 1. december 2011
J.nr. 2011-968
JAIC/rmh
Implementering af Europa 2020 Strategien på social- og beskæftigelsesområ-
det
Kommissionen (ved kommissær Andor) gjorde det klart, hvor vigtigt det var at fin-
de en løsning på de store økonomiske udfordringer i EU, hvor man samtidig tog
hensyn til de sociale modeller i medlemslandene. Især var det vigtigt at forebygge
risikoen for arbejdsløshed og fattigdom. Kommissionen ville på den baggrund prio-
ritere de følgende områder i 2012: en beskæftigelsespakke med fokus på jobskabel-
se og vedvarende jobs samt effektivt ressourcebrug i forbindelse med den Europæi-
ske Socialfond.
Der var herefter en næsten fuld bordrunde, hvor formandskabet blev takket for det
gode arbejde. Der var bred enighed om, at man samtidig med at tænke pragmatisk
og i fælles EU-strategier ville være nødt til at påtænke forskellighederne i med-
lemsstaterne, og flere nævnte dog også nationale planer, der havde givet gode re-
sultater.
Fra dansk side lagde man særlig vægt på uddannelse som nødvendigt i forhold til
ledigheden, idet man ikke fandt det tilstrækkeligt blot at sende ledige i aktivering.
Der blev derudover peget på den danske finanslov, hvor man med en kick-starter
ville fremrykke offentlige investeringer, hvormed man ville sikre national vækst og
beskæftigelse. Afsluttende opfordrede man Rådet til at udvise optimisme og til at
holde sig for øje, at EU’s sociale modeller under alle omstændigheder ikke måtte
blive glemt under en økonomisk krise.
Rådets konklusioner om det europæiske semester blev vedtaget.
Forslag om ændring af forordning 883/2004 om koordinering af social sikring
Det polske formandskab gennemgik udviklingen i forhold til dette forslag under
det polske formandskab og præsenterede kompromisforslaget med en revisionspe-
riode på 2 år.
Kommissionen (ved kommissær Andor) gennemgik forslagets udvikling og udfor-
dringer under det ungarske og polske formandskab. Man takkede derpå det polske
formandskab for det gode arbejde i forhold til at finde et kompromis. Kommissio-
nen fremlagde derpå en erklæring, hvor man gjorde det klart, at man på ingen måde
ønskede at skabe harmonisering med dette forslag.
Flere lande udtrykte bekymring i forhold til det polske formandskabs kompromis-
forslag, bl.a. fordi man mente, at det nærmede sig harmonisering (frem for koordi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1056657_0002.png
nering). På trods af bekymringerne ville man dog ikke stemme imod flertallets op-
bakning til forslaget, bl.a. pga. den afkortede revisionsperiode.
Flere lande afgav erklæringer til vedtagelsen, herunder Danmark, som takkede det
polske formandskab for det gode arbejde, men samtidig gjorde det klart, at man ik-
ke ville acceptere harmonisering på området, jf. erklæringen.
Det polske formandskab takkede for de mange indlæg og takkede særligt de med-
lemsstater, der på trods af modvilje og bekymring alligevel havde udvist kompro-
misvillighed og støttet forslaget. Det blev herpå konkluderet, at Rådet havde vedta-
get den generelle indstilling med den afkortede revisionsperiode.
Den Europæiske Globaliseringsfond
Der var næsten fuld bordrunde, hvor samtlige lande fastholdt deres positioner.
Flere lande anbefalede at forlænge krisemekanismen, så længe krisen udgjorde en
stor trussel i forhold til arbejdsmarkederne og beskæftigelsen generelt og opfordre-
de andre medlemslande til at gå på kompromis, så man ville kunne finde en løsning
inden årets udgang.
Andre lande fastholdt deres modstand mod forlængelsen med argumenter om, pen-
gene i Globaliseringensfonden ikke var ”nye” penge, men derimod blev taget fra de
nationale budgetter. Man ville hellere fokusere arbejdet på at sikre effektiviteten og
fordelingen af de eksisterende fonde. Et andet argument for ikke at støtte forlæn-
gelse var, at midlerne ikke nåede ud til befolkningerne og i øvrigt ikke blev søgt i
de lande, der var hårdest økonomisk og socialt udfordret. Der blev også argumente-
rede for, at mekanismen ikke fungerede optimalt, idet administrative byrder var så
tunge, at pengene ville kunne bruges bedre på et direkte lokalt niveau.
Det polske formandskab takkede for debatten og fortalte, at man ville fremlægge
en fremskridtsrapport, som man håbede ville kunne bidrage til det forsatte arbejde.
Efter en afstemning kunne formandskabet konkludere, at der var et blokerende
mindretal mod det fremlagte kompromisforslag.
Graviditetsdirektivet
Det polske formandskab fortalte, at man ved et møde med repræsentanter fra Euro-
pa-Parlamentet havde gjort det klart, at Rådet ikke ville kunne acceptere 20 uger
med fuld løn. Ved samme møde havde meddelelsen fra EP dog været, at man var
parat til at gå på kompromis. Man var dog ikke kommet nærmere ind på antal uger
og nærmere kompromisløsninger. Det polske formandskab tilbød sin hjælp til det
kommende danske formandskab.
Kommissionen (ved kommissær Reding) takkede det polske formandskab for det
store arbejde. Afsluttende fortalte kommissæren, at man fra Kommissionens side
ikke ville kunne acceptere de fleste af forslagene fra Europa-Parlamentet. Dog ville
man gerne arbejde videre med et kompromis med en passerelle-løsning som grund-
lag for den videre forhandling.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1056657_0003.png
Forslag om direktiv mod diskrimination udenfor arbejdsmarkedet på bag-
grund af alder, handicap, seksualitet, religion eller tro
Det polske formandskab fremlagde en fremskridtsrapport.
Kommissionen (ved kommissær Reding) takkede det polske formandskab for det
store arbejde og så frem til arbejdet under det kommende danske formandskab.
Rådskonklusioner om arbejds- og familieliv (opfølgning på Beijing-
handlingsplanen)
Det polske formandskab orienterede om rådskonklusionerne.
Kommissionen (ved kommissær Reding) takkede det polske formandskab for ar-
bejdet og konklusionerne, som man fandt af høj kvalitet. Man så derudover frem til
arbejdet med Barcelona-målene under kommende formandskaber.
Rådskonklusionerne blev vedtaget.
Kommissionens rapport om bulgarske og rumænske arbejdstageres frie be-
vægelighed
Kommissionen (ved kommissær Andor) præsenterede og redegjorde for rapporten,
hvor man lagde særligt vægt på de resultater, der viste, at disse arbejdstagere havde
ingen eller meget lille negativ effekt på modtagerlandenes økonomi og beskæfti-
gelse. Man forventede fra Kommissionens side, at de medlemsstater, der agtede at
forlænge restriktionerne efter årets udgang, kunne argumentere grundigt herfor.
Man bad disse medlemsstater om at genoverveje, hvorvidt man ønskede at fasthol-
de restriktionerne og dermed begrænse den frie bevægelighed – en af EU’s kerne-
værdier.
Forslag til direktiv om elektromagnetisk stråling
Det polske formandskab informerede om forslagets udvikling siden fremlæggelsen
i juli 2011.
Kommissionen (ved kommissær Andor) takkede det polske formandskab for arbej-
det, som man fandt effektivt og konstruktivt i forhold til at nå et kompromis inden
implementeringsfristen den 30. april 2012.
Enkelte lande påpegede, at sagen var teknisk tung og ønskede ikke haste en løsning
igennem, hvorfor man opfordrede Kommissionen til at forlænge implementerings-
fristen med to år. Der var samtidig forsikringer om at arbejde konstruktivt sammen
med det kommende danske formandskab for at nå en løsning.
Rådskonklusioner om aktiv aldring
Rådskonklusionerne blev vedtaget.
***
Præsentation af det kommende danske formandskab (orienteringspunkt)
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved mødets afslutning takkede de tre danske ministre (beskæftigelsesministeren,
social- og integrationsministeren og ministeren for ligestilling og kirke) det polske
formandskab for det gode arbejde og præsenterede derpå prioriteterne for det dan-
ske formandskab på EPSCO-området.
4