Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3129 - økofin Bilag 6
Offentligt
1048620_0001.png
29. november 2011
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den
30. november 2011
1)
Revision af kapitalkravsdirektivet (CRR/CRD-IV)
-
Statusrapport og orienterende debat
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2011) 452, KOM(2011) 453
Forberedelse
af Det Europæiske Råd den 9. december 2011 (UDGÅET)
KOM-dokument foreligger ikke
)
Side
2)
3)
Side
Side
Opfølgning af G20-topmødet den 3.-4. november 2011 i Cannes (UDGÅET)
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
(evt.) Revideret adfærdskodeks for Stabilitets- og Vækstpagten (UDGÅET)
-
Godkendelse
KOM-dokument foreligger ikke
Årlig vækstundersøgelse
-
Forelæggelse ved Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Økonomiske og finansielle konsekvenser af EU-lovgivning
-
Udkast til rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
EU-statistikker
-
Udkast til rådskonklusioner
-
Aftale om udnævnelser til Det Rådgivende Organ for Statistisk Styring på Europæisk
Plan
KOM-dokument foreligger ikke
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
-
Rapport til Rådet
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Revisionsrettens årsberetning om gennemførelsen af budgettet for regnskabs
året 2010
-
Forelæggelse
KOM-dokument foreligger ikke
4)
Side
5)
Side
6)
Side 3
7)
Side
8)
Side
9)
Side
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
10)
Revision af direktiv om investorgarantiordninger
-
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 30. november 2011.
KOM(2010) 371
Kommissionens forslag vedr. kreditaftaler i forbindelse med fast ejendom til
beboelse (boligkreditdirektivet)
- Sagen kommer ikke på dagsordenen for rådsmødet den 30. november 2011.
KOM(2011) 142
Kommissionens forslag til retsakter vedr. styrket eurosamarbejde
- Forelæggelse ved Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
(Evt.)Udnævnelse af nyt direktionsmedlem i Den Europæiske Centralbank
(ECB)
- Vedtagelse af indstilling
Eventuelt
Siden sidst
Side
11)
Side
12)
Side
13)
Side
14)
15)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 6:
Økonomiske og finansielle konsekvenser af EU-
lovgivning
Resumé
Der er på nuværende tidspunkt ikke tilstrækkeligt overblik over økonomiske konsekvenser
forbundet med EU-lovgivning. I udkast til rådskonklusioner inviteres COREPER til at styrke
fokus på statsfinansielle konsekvensvurderinger af forslag til EU-retsakter.
Baggrund
Det polske formandskab lægger op til at styrke den tværgående monitorering af
økonomiske konsekvenser af større EU-retsakter i from af et styrket fokus på
statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser. Initiativet begrundes med,
at der er en manglende sammenhæng mellem det forhold, at der p.t. pågår
betydelige konsolideringsbestræbelser på nationalt niveau samtidig med, at der på
EU-niveau træffes mange beslutninger med væsentlige statsfinansielle konsekven-
ser.
Erfaringsmæssigt viser det sig, at udgiftsdrivende effekter af EU-lovgivning på
nationalt niveau i en række tilfælde er blevet undervurderet i Kommissionens
konsekvensvurderinger. Dertil kommer, at EU-retsakter alene behandles i
sektorarbejdsgrupper, der traditionelt anlægger et sektorperspektiv. I modsætning
til nationale systemer er det Kommissionen, som er ansvarlig for at vurdere om-
kostningerne ved en EU-retsakt. Der er imidlertid ikke – hverken i Kommissio-
nen eller i Rådet – nogen institutionaliseret proces, der sikrer tværgående pri-
oritering og styring af nationale udgiftskonsekvenser af forslag til EU-lovgivning.
Dette arbejde afhænger således af medlemsstaterne og hvorvidt disse har velfun-
gerende hjemlige koordinationsprocedurer. Fraværet af en central udgiftsstyring
sammenholdt med mangelfulde konsekvensvurderinger og en sagsbehandling
kendetegnet ved stærke sektorinteresser betyder, at der ikke er tilstrækkelig sikker-
hed for et oplyst beslutningsgrundlag.
Det bemærkes, at der i Rådet for konkurrenceevne (COMPET) behandles et
lignende initiativ. Her lægges op til, at den relevante rådsformation kan udarbejde
konsekvensvurderinger af rådsformationernes egne substantielle ændringsforslag
til EU-lovgivning.
Indhold
I udkast til rådskonklusioner understreges vigtigheden af en tilgang med in-
tegrerede
konsekvensvurderinger,
der
styrker
kvaliteten
af
EU-
beslutningsprocessen. Idet betydningen af Kommissionens konsekvensvurderin-
ger anerkendes som et vigtigt bidrag til beslutningsgrundlaget for EU-retsakter,
refereres til den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning og herunder Rådets
forpligtelse til at forberede konsekvensvurderinger af egne ændringsforslag, hvor
dette er krævet samt Europa-Parlamentets og Rådets mulighed for at udarbejde
konsekvensvurderinger, hvor det vurderes nødvendigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Endvidere fremhæves behovet for at sikre stabile offentlige finanser samt job- og
vækstskabelse for at overkomme den økonomiske krise. I denne kontekst under-
streges behovet for, at Rådet, hvor det er nødvendigt, overvejer, dets
konsekvensvurderinger af nye forslag til EU-retsakter fsva. medlemslandenes og
EU's konkurrenceevne og offentlige finanser.
I udkast til konklusioner genkalder 2006-retningslinjer for konsekvensvurderinger
i Rådet og COREPER inviteres til at overveje måder til at fremme implementer-
ingen af retningslinjerne, herunder gennem inddragelse af ECOFIN og Konkur-
renceevnerådet mhp. at vurdere initiativer med større hhv. statsfinansielle og
konkurrencemæssige konsekvenser.
Afslutningsvis inviteres formandskabet til at rapportere til Rådet om de initiativer,
Coreper tager.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke om rådskonklusioner.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådskonklusionerne har ingen konsekvenser for dansk lov.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Tiltaget vurderes at kunne forbedre lovkvaliteten ved at skabe overblik over de
forventede økonomiske konsekvenser af større EU-retsakter. Det vurderes
således, at tiltaget på sigt vil kunne medføre positive statsfinansielle og sam-
fundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Fra dansk side kan man grundlæggende støtte initiativer, som styrker
konsekvensvurderinger. Det er således problematisk, at der på EU-niveau i en
række tilfælde er blevet forhandlet og vedtaget retsakter af større rækkevidde,
uden at der er blevet tilvejebragt et tilstrækkeligt overblik over de statsfinansielle,
samfundsøkonomiske og øvrige konsekvenser på nationalt og europæisk niveau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Det er imidlertid væsentligt, at udmøntningen af en styrkelse af
konsekvensvurdering sker på en måde, der spiller konstruktivt sammen med den
eksisterende måde, Rådet fungerer på, således at det ikke mindsker effektiviteten i
Rådets lovgivningsproces eller forøger de administrative byrder, samtidig med at
det finansieres inden for Rådets eksisterende budget. Det er i den forbindelse hen-
sigtsmæssigt, at der sker en styrkelse af det analytiske arbejde med statsfinansielle
og samfundsøkonomiske konsekvenser, herunder også i ECOFIN og COMPET,
samt vurdering af alle konsekvenser af EU-retsakster nyttiggøres. Arbejdet under
ECOFIN og COMPET skal fungere som et konstruktivt bidrag til det arbejde,
der pågår i de enkelte sektorarbejdsgrupper, og med respekt for andre rådsfor-
mationers arbejde.
Derudover bør Kommissionen i forlængelse af den nyligt vedtagne styrkelse af
kommissæren for økonomiske anliggender opfordres til at forbedre dens analyti-
ske kapacitet og styrke vurderinger af de økonomiske konsekvenser.
Det er hensigtsmæssigt, at der alene fokuseres på sager af ”større rækkevidde” for
samfundsøkonomien og statsfinanserne, og at man i udformningen sikrer, at
udvælgelsen af sager ikke ”misbruges” af medlemsstater og/eller de roterende
EU-formandskaber f.eks. ved alene at fokusere på sager, de er skeptiske overfor.
Det er derfor væsentligt, at udvælgelsen af de konsekvensvurderinger, som gøres
til genstand for nærmere analyse, sker på basis af objektive kriterier (f.eks.
beløbstærskler) og dækker alle sektorformationer, således at der ikke fokuseres
særligt på visse sektorer frem for andre.