Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3132 - Almindelige anl.
Offentligt
1453918_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
18089/11
(OR. en)
PRESSE 472
PR CO 76
PRESSEMEDDELELSE
3132. samling i Rådet
Almindelige anliggender
Bruxelles, den 5. december 2011
Formand
Mikołaj Dowgielewicz
Polens statssekretær for Europaspørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
18089/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0002.png
5.XII.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om EU's politik angående
udvidelsen
og om stabiliserings- og
associeringsprocessen for
det vestlige Balkan.
Det vedtog en afgørelse om godkendelse af
Kroatiens
tiltrædelse af EU. Tiltrædelsestraktaten
forventes at blive undertegnet den 9. december i Bruxelles; med forbehold for indgåelse af
ratifikationsprocedurerne vil Kroatien blive medlem af EU den 1. juli 2013.
Rådet forberedte også mødet i Det Europæiske Råd i december, som vil fokusere på økonomisk
politik, herunder en styrket økonomisk styring i euroområdet, og på energipolitik.
18089/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0003.png
5.XII.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN FLERÅRIGE FINANSIELLE RAMME.................................................................................... 6
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I DECEMBER .................................... 7
KOMMISSIONENS ARBEJDSPROGRAM FOR 2012 .................................................................... 8
ÅRLIG VÆKSTUNDERSØGELSE ................................................................................................... 9
UDVIDELSEN .................................................................................................................................. 10
EVENTUELT .................................................................................................................................... 25
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDVIDELSEN
Kroatiens tiltrædelse af EU ................................................................................................................................... 26
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond........................................................................................................................... 26
Madagaskar ........................................................................................................................................................... 26
HANDELSPOLITIK
Ajourføring af EU's liste over produkter med dobbelt anvendelse........................................................................ 27
FØDEVARER
Plast bestemt til kontakt med fødevarer ................................................................................................................ 28
INDRE MARKED
1
Motorkøretøjer - typegodkendelse hvad angår indstigningsforhold og manøvreevne........................................... 28
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
18089/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0004.png
5.XII.2011
DELTAGERE
Belgien:
Dirk WOUTERS
Bulgarien:
Nickolay MLADENOV
Den Tjekkiske Republik:
Jiri SCHNEIDER
Vojtěch BELLING
Danmark:
Nicolai Halby WAMMEN
Tyskland:
Werner HOYER
Estland:
Urmas PAET
Matti MAASIKAS
Irland:
Lucinda CREIGHTON
Grækenland:
Stavros DIMAS
Spanien:
Diego LÓPEZ GARRIDO
Frankrig:
Jean LEONETTI
Italien:
Enzo MOAVERO MILANESI
Cypern:
Erato KOZAKOU-MARCOULLIS
Andreas MAVROYIANNIS
Letland:
Andris TEIKMANIS
Litauen:
Egidijus MEILŪNAS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Ungarn:
János MARTONYI
Malta:
Tonio BORG
Nederlandene:
Ben KNAPEN
Østrig:
Michael SPINDELEGGER
Wolfgang WALDNER
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Viceudenrigsminister og statssekretær for
Europaspørgsmål
Statssekretær for Europaspørgsmål
Europaminister
Viceminister, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Viceminister for EU-spørgsmål, Taoiseachs kontor og
Udenrigs- og Handelsministeriet
Udenrigsminister
Statssekretær for Den Europæiske Union
Minister under ministre d'État, udenrigs- og
Europaministeren, med ansvar for Europaspørgsmål
Minister for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Viceminister for Europaspørgsmål under præsidenten for
Republikken Cypern
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Viceudenrigsminister
Vicepremierminister, udenrigsminister
Udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Europaminister og minister for internationalt samarbejde
Vicekansler og forbundsminister for europæiske og
internationale spørgsmål
Statssekretær i Forbundsministeriet for Europæiske og
Internationale spørgsmål
18089/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0005.png
5.XII.2011
Polen:
Mikołaj DOWGIELEWICZ
Portugal:
Miguel MORAIS LEITÃO
Rumænien:
Leonard ORBAN
Slovenien:
Mitja GASPARI
Slovakiet:
Ivan KORČOK
Finland:
Alexander STUBB
Erkki TUMIOJA
Sverige:
Birgitta OHLSSON
Carl BILDT
Det Forenede Kongerige:
David LIDINGTON
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Attacheret statssekretær under udenrigsministeren med
ansvar for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Minister for udvikling og Europaspørgsmål
Fast repræsentant
Europaminister og minister for udenrigshandel
Udenrigsminister
Europaminister
Udenrigsminister
Viceminister for udenrigs- og Commonwealthspørgsmål
Den højtstående repræsentant
Catherine ASHTON
Kommissionen:
Maroš ŠEFČOVIČ
Janusz LEWANDOWSKI
Štefan FÜLE
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
Næstformand
Medlem
Medlem
18089/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0006.png
5.XII.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN FLERÅRIGE FINANSIELLE RAMME
På en offentlig samling noterede Rådet sig fremskridtsrapporten fra formandskabet om EU's fler-
årige finansielle ramme (FFR) for perioden 2014-2020 (17448/1/11
REV 1)
1
.
Ministrene støttede generelt fremskridtsrapporten, som de mente var afbalanceret og et godt
grundlag for det fremtidige arbejde.
Det kommende danske formandskab tilkendegav, at det vil fortsætte den tekniske undersøgelse af
Kommissionens forslag, inden der gøres forsøg på at indsnævre afstanden mellem medlemsstaternes
holdninger. Målet er at sikre en vedtagelse af FFR inden udgangen af 2012.
Rådet og dets forberedende organer har under det polske formandskab holdt en række orienterende
debatter om alle forhandlingspakkens hovedelementer. Dette åbnede mulighed for at opnå en bedre
forståelse af forslagene til den flerårige finansielle ramme og for at fremlægge medlemsstaternes
holdninger. Der blev afdækket spørgsmål, som er centrale i forhandlingerne.
1
Kommissionens forslag og ledsagende meddelelse kan findes i
12474/11
+
12475/11
.
6
18089/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0007.png
5.XII.2011
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I DECEMBER
Rådet drøftede udkastet til konklusioner fra Det Europæiske Råds møde, der finder sted den 9.
december.
Det Europæiske Råd vil fokusere på
økonomisk politik:
– en gennemgang af den økonomiske situation i Europa, herunder de temaer, der blev
behandlet på dets møder i juni og oktober
– de medlemsstater, der deltager i europluspagten, vil gøre status over fremskridtene med
gennemførelsen af deres tilsagn
– en debat om de overvejelser, som euroområdets medlemsstater har gjort sig med hensyn
til at styrke den økonomiske konvergens i euroområdet.
energi: navnlig energieffektivitet, det indre energimarked, energiinfrastrukturudvikling,
den eksterne energipolitik og nukleare stresstest
andre punkter: navnlig EU-udvidelsen.
Traktaten om Kroatiens tiltrædelse af EU forventes at blive undertegnet den 9. december i
tilknytning til Det Europæiske Råds møde.
Udkastet til konklusioner vil blive revideret i lyset af Rådets drøftelser. Rådet godkendte et forslag
til kommenteret dagsorden på samlingen den 15. november (15950/11).
Rådet noterede sig også en rapport fra formandskabet om bidraget fra Rådet for Beskæftigelse,
Socialpolitik, Sundhed og Forbrugerpolitik til Det Europæiske Råds møde i december (17938/11).
18089/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0008.png
5.XII.2011
KOMMISSIONENS ARBEJDSPROGRAM FOR 2012
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af arbejdsprogrammet for 2012 (17394/11
+
ADD 1).
Punktet blev drøftet offentligt og kan ses på internettet: http://video.consilium.europa.eu/
18089/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0009.png
5.XII.2011
ÅRLIG VÆKSTUNDERSØGELSE
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af den årlige vækstundersøgelse, som skitserer de
prioriterede foranstaltninger, som medlemsstaterne skal træffe for at sikre bedre koordinerede og
mere effektive politikker til at spore Europas økonomi ind på bæredygtig vækst (17229/11
+
ADD 1, ADD 2, ADD 3
og
ADD 4).
I dette års årlige vækstundersøgelse lægges der særlig vægt på behovet for implementering. I 2012
bør indsatsen på nationalt plan og EU-plan ifølge vækstundersøgelsen koncentreres om følgende
områder:
fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk konsolidering
genetablering af normale lånemuligheder for erhvervslivet
fremme af vækst og konkurrenceevne i dag og i fremtiden med særlig fokus på både den
digitale økonomi, det indre marked for tjenesteydelser og udenrigshandel og på en bedre
anvendelse af EU-budgettet
håndtering af arbejdsløshed og sociale konsekvenser af krisen, herunder især gennem
mobilisering af arbejdskraften, støtte til beskæftigelse af unge og beskyttelse af udsatte
befolkningsgrupper
modernisering af den offentlige forvaltning.
Den årlige vækstundersøgelse er udgangspunktet for det
europæiske semester,
der omfatter samtidig
overvågning af medlemsstaternes finanspolitikker og strukturreformer efter fælles regler i en
periode på seks måneder hvert år.
I marts måned vil Det Europæiske Råd vurdere gennemførelsen af de landespecifikke anbefalinger,
der er udarbejdet inden for rammerne af det
europæiske semester
for 2011, og udstede retningslinjer
for 2012.
Den danske minister underrettede Rådet om det kommende formandskabs planer for håndtering af
det
europæiske semester
for 2012.
18089/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0010.png
5.XII.2011
UDVIDELSEN
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"UDVIDELSESSTRATEGIEN
1.
I overensstemmelse med den nye konsensus om udvidelsen, som Det Europæiske Råd
godkendte den 14.-15. december 2006, og Rådets konklusioner af 14. december 2010
hilser Rådet Kommissionens meddelelse af 12. oktober 2011 om udvidelsesstrategien og
de vigtigste udfordringer i 2011-2012 og udtalelsen om Kroatiens tiltrædelse af Den
Europæiske Union, udtalelsen om Serbiens anmodning om medlemskab samt
fremskridtsrapporterne om Tyrkiet, Kroatien, Island, Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien, Montenegro, Albanien, Bosnien-Hercegovina og Kosovo
1
velkommen og
noterer sig konklusionerne og henstillingerne heri.
Udvidelsesprocessen styrker fortsat freden, demokratiet og stabiliteten i Europa og sætter
EU bedre i stand til at imødegå globale udfordringer. Udvidelsesprocessens
forandringspotentiale skaber vidtrækkende politiske og økonomiske reformer i
udvidelseslandene, som også gavner EU som helhed. Den vellykkede afslutning af
tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien udgør et stærkt bevis på dette og sender et
positivt signal til regionen som helhed.
Rådet bekræfter betydningen af en sammenhængende gennemførelse af den nye konsensus
om udvidelsen, der bygger på konsolidering af forpligtelser, retfærdig og streng
konditionalitet og bedre kommunikation kombineret med EU's evne til at optage nye
medlemmer, idet hvert land vurderes ud fra sine egne forudsætninger. En troværdig
udvidelsespolitik er afgørende for at opretholde reformtempoet i de pågældende lande og
for folkelig opbakning til udvidelsen i medlemsstaterne. Rådet er fortsat fast besluttet på at
fremme udvidelsesprocessen på grundlag af de vedtagne principper og konklusioner.
2.
3.
1
Ifølge FN's Sikkerhedsråds resolution 1244/99. Henvisningerne til Kosovo i disse
konklusioner er med forbehold af medlemsstaternes holdning til status.
10
18089/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.XII.2011
4.
Der er stadig centrale udfordringer i de fleste udvidelseslande. Styrkelse af retsstaten og
reform af den offentlige forvaltning er afgørende for at komme tættere på EU, og for
senere at påtage sig forpligtelserne ved EU-medlemskab fuldt ud. Erfaringerne fra
forhandlingerne med Kroatien bør udnyttes til gavn for kommende forhandlinger, især
vedrørende forhandlingskapitlerne om retsvæsen og grundlæggende rettigheder og
retfærdighed, frihed og sikkerhed. Rådet ser positivt på Kommissionens forslag om en ny
tilgang til disse kapitler og ser frem til at udvikle sin holdning til den nye tilgang i
forbindelse med de kommende forhandlingsrammer på grundlag af Kommissionens forslag
og den praksis, der er fastlagt inden for de nuværende forhandlingsrammer i henhold til
den nye konsensus om udvidelsen. Ovennævnte spørgsmål bør tackles tidligt i
udvidelsesprocessen for at sikre, at der er mest mulig tid til at vedtage den nødvendige
lovgivning, oprette institutioner og skabe solide resultater af gennemførelsen, inden
forhandlingerne afsluttes. Rådet opfordrer Kommissionen til regelmæssigt at aflægge
rapport om de fremskridt, der gøres med hensyn til ovennævnte kapitler og fremsætte
henstillinger med henblik på at sikre afbalancerede samlede fremskridt i forhandlingerne.
Rådet finder det positivt, at Kommissionens forslag indebærer incitamenter og støtte til
kandidatlandene samt korrigerende foranstaltninger, når det er hensigtsmæssigt. Rådet ser
med tilfredshed på det øgede samspil med medlemsstaterne, som den nye tilgang lægger op
til.
Rådet minder om, at problemer omkring ytringsfrihed og medierne også fortsat giver
anledning til særlig bekymring, og opfordrer Kommissionen til at overvåge udviklingen på
dette område nøje. Desuden bør arbejdet med at forbedre den sociale og økonomiske
inklusion af sårbare grupper, herunder romaerne, fortsætte, navnlig gennem EU-rammen
for de nationale strategier for romaernes integration. Rådet understreger vigtigheden af at
beskytte rettigheder for personer, der tilhører seksuelle mindretal, og fremme en kultur
præget af tolerance.
Udvidelseslandene er også ramt af den globale økonomiske og finansielle krise og er i
gang med at skabe et økonomisk opsving, om end i forskelligt tempo. Opsvinget og
væksten kan fremskyndes ved at gøre en endnu større indsats for strukturreformer og
finanspolitisk konsolidering samt EU-relaterede reformer, herunder tilslutning til Europa
2020-strategien, og hjælpe disse lande med at forberede sig til de nye
overvågningsprocedurer i Den Økonomiske og Monetære Union. Rådet understreger, at
udvikling af transport- og energisamarbejdet med udvidelseslandene kommer europæiske
borgere og virksomheder direkte til gode.
Regionalt samarbejde og gode naboskabsforbindelser er fortsat en væsentlig del af
udvidelsesprocessen. De bidrager til velstand, stabilitet, forsoning og et klima, der er
gunstigt for at tackle udestående bilaterale spørgsmål og spørgsmål, der er levn fra
fortiden. Rådet opfordrer alle de berørte parter til hurtigst muligt at tackle bilaterale
spørgsmål, der ikke er omfattet af EU's kompetence og/eller aftalemæssige forpligtelser
over for EU, i en konstruktiv ånd og under hensyn til EU's generelle interesser og værdier.
5.
6.
7.
18089/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0012.png
5.XII.2011
8.
Rådet ser frem til, at Kommissionen forelægger forslag til de nye rammer for bevilling af
førtiltrædelsesbistand under den flerårige finansielle ramme for 2014-2020. På baggrund af
de positive resultater af den finansielle og tekniske bistand, som udvidelseslandene har
modtaget under det nuværende instrument til førtiltrædelsesbistand (IPA), ser Rådet med
tilfredshed på hensigten om bl.a. at styrke forbindelsen mellem finansiel bistand og de
politiske prioriteter for hvert udvidelsesland, øge fleksibiliteten og forenkle procedurerne
og samtidig sikre synlighed og fuld gennemsigtighed i forbindelse med de foranstaltninger,
der er truffet, styrket ejerskab og de forbedrede resultater og virkninger. Civilsamfundets
rolle bør styrkes både i de programmer, der gennemføres gennem offentlige organer, og i
de programmer, som er direkte modtagere af EU-bistand.
Kroatien
9.
Rådet glæder sig over den vellykkede afslutning af tiltrædelsesforhandlingerne med
Kroatien den 30. juni 2011, som markerer et historisk skridt på Kroatiens vej mod EU og
skaber ny fremdrift i det europæiske perspektiv for landene i det vestlige Balkan.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at arbejdet med tiltrædelsestraktaten er afsluttet. Rådet
ser med tilfredshed på Kommissionens positive udtalelse af 12. oktober 2011 og på
Europa-Parlamentets godkendelse af 1. december 2011 og ser frem til undertegnelsen af
tiltrædelsestraktaten den 9. december 2011 i Bruxelles. I afventen af den vellykkede
afslutning på ratificeringsprocedurerne ser Rådet frem til at byde Kroatien velkommen som
nyt medlem pr. 1. juli 2013.
Rådet noterer sig de resultater og henstillinger, som Kommissionen fremlagde i sin
fremskridtsrapport for 2011 om Kroatien, og de ajourførte overvågningstabeller, som
Rådet fik forelagt den 27. oktober 2011. Rådet noterer sig med tilfredshed, at Kroatien har
nået et højt forberedelsesniveau med henblik på medlemskab, og opfordrer Kroatien til at
fortsætte sine bestræbelser på at tackle alle de spørgsmål, der peges på deri, navnlig inden
for retsvæsenet og grundlæggende rettigheder, retfærdighed, frihed og sikkerhed og
konkurrencepolitik. Gennemførelsen af strukturelle reformer for at forbedre økonomiens
vækstpotentiale og internationale konkurrenceevne skal optrappes. Kroatien skal også
fortsat bygge videre på de reformer, det har gennemført, og de resultater, som det har
opnået under tiltrædelsesforhandlingerne.
10.
11.
18089/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0013.png
5.XII.2011
12.
Kroatiens tiltrædelse bekræfter EU's engagement i det vestlige Balkans europæiske
perspektiv og vil bidrage til at styrke stabiliteten, friheden og velstanden i Europa. Rådet
ser med tilfredshed på Kroatiens erklæring om at fremme europæiske værdier i
Sydøsteuropa og navnlig Kroatiens tilsagn om, at bilaterale spørgsmål ikke skal stå i vejen
for kandidatlandenes tiltrædelsesproces. Kroatien forventes fortsat at spille en aktiv rolle i
det regionale samarbejde i det vestlige Balkan, herunder på områder som flygtninges
tilbagevenden, retligt samarbejde samt grænseforvaltning. Under hensyn til betydningen af
gode naboskabsforbindelser tilskynder Rådet Kroatien til fortsat at løse alle udestående
bilaterale og regionale spørgsmål, herunder arvespørgsmål, på grundlag af de fremskridt,
der er opnået hidtil. Rådet beklager nylige udtalelser og tiltag, der kan så tvivl om
vigtigheden af forsoning og behovet for at lade retfærdigheden ske fyldest ved at rejse
tiltale i sager om krigsforbrydelser, og opfordrer de politiske ledere til at undgå sådanne
udtalelser og tiltag i overensstemmelse med de tilsagn, Kroatien har givet under
tiltrædelsesforhandlingerne. Fuldt samarbejde med Det Internationale
Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien (ICTY) er fortsat vigtigt.
I overensstemmelse med Det Europæiske Råds konklusioner af 23.-24. juni 2011
understreger Rådet den betydning, det tillægger kontrollen med Kroatiens opfyldelse af de
forpligtelser, der blev indgået under tiltrædelsesforhandlingerne, herunder dem, der skal
opfyldes inden tiltrædelsesdatoen, og med landets videre forberedelser med henblik på ved
tiltrædelsen at kunne påtage sig det ansvar, der er forbundet med EU-medlemskab. Rådet
ser frem til den næste halvårsevaluering, der udsendes af Kommissionen i foråret 2012, og
en generel tilsynsrapport i efteråret 2012 i overensstemmelse med tiltrædelsestraktatens
bestemmelser.
13.
Tyrkiet
14.
Rådet bekræfter på ny den betydning, det tillægger EU's forbindelser med Tyrkiet. Tyrkiet
er kandidatland og en central partner for Den Europæiske Union. I den forbindelse ser
Rådet med tilfredshed på afviklingen af det seneste parlamentsvalg i juni, der fandt sted
med fuld respekt for de demokratiske standarder og retsstatsprincippet. Den høje
valgdeltagelse og den bredere repræsentation i det nye parlament viser det tyrkiske folks
ønske om demokrati, stabilitet og fremskridt.
Rådet noterer sig også, at Tyrkiets dynamiske økonomi, der fortsætter med at vokse i et
støt tempo, bidrager til hele det europæiske kontinents velstand. Med sine nære handels- og
investeringsforbindelser med EU er Tyrkiet en værdifuld del af Europas konkurrenceevne.
Desuden anerkender Rådet Tyrkiets indflydelsesrige regionale rolle i forbindelse med
støtte til reformer, herunder i forbindelse med den seneste udvikling i Nordafrika.
15.
18089/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.XII.2011
16.
Rådet hilser det velkommen, at Tyrkiet fortsat er fast besluttet på at deltage i
forhandlingsprocessen og den politiske reformdagsorden, hvilket også bekræftes af
oprettelsen af det nye EU-ministerium. Der er blevet behandlet vigtige prioriteter, herunder
civil kontrol med sikkerhedsstyrkerne, reform af retsvæsenet, religionsfrihed og
ratificering af den valgfri protokol til FN-konventionen mod tortur. Rådet gentager, at
forfatningsreformpakken er et vigtigt skridt i den rigtige retning, og lægger fortsat vægt på,
at gennemførelse i overensstemmelse med de europæiske standarder fortsat er central.
Rådet hilser Tyrkiets første skridt i retning af forfatningsreform velkommen og tilskynder
Tyrkiet til at sikre den bredest mulige høring i forbindelse med dette arbejde og inddrage
alle politiske partier og civilsamfundet. Rådet forventer, at en gennemførelse og
opfølgning af den demokratiske åbning, især for at løse det kurdiske spørgsmål, vil
begynde at give de forventede resultater. Forfatningsreformen er i den forbindelse en nyttig
ramme.
På grundlag af de fremskridt, der er opnået, opfordrer Rådet Tyrkiet til yderligere at
forbedre overholdelsen af grundlæggende rettigheder og friheder både retligt og i praksis,
især med hensyn til ytringsfrihed. Begrænsningerne i praksis af mediefriheden, det store
antal retssager, der er indledt mod forfattere, journalister, akademikere og
menneskerettighedsforkæmpere og hyppige tilfælde af forbud mod internetsider vækker alt
sammen alvorlig bekymring, som det er nødvendigt at forholde sig til. Der er også behov
for en yderligere indsats i retning af at overholde Københavnskriterierne fuldt ud, bl.a. med
hensyn til religionsfrihed, ejendomsrettigheder, fagforeningsrettigheder, rettigheder for
personer, der tilhører mindretal, kvinders og børns rettigheder, antidiskrimination og
ligestilling mellem kønnene samt bekæmpelse af tortur og mishandling. Den nylige
vedtagelse af lovgivning om ændring af lovgivningen om religiøse sammenslutninger, som
skal gøre det lettere for ikkemuslimske samfund at generhverve konfiskeret ejendom, er et
vigtigt og velkomment skridt, såfremt det gennemføres på effektiv vis.
Rådet fordømmer på det kraftigste alle terrorhandlinger på tyrkisk område og giver udtryk
for sin fulde solidaritet med den tyrkiske befolkning. Det minder om, at PKK står på EU's
liste over terrororganisationer. Rådet gentager sin faste støtte og vilje til at uddybe dialogen
og samarbejdet med Tyrkiet i kampen mod terrorisme, der skal føres under overholdelse af
menneskerettighederne, de grundlæggende frihedsrettigheder og folkeretten, samtidig med
at der opretholdes fred og stabilitet i regionen.
Tyrkiet har fortsat været aktivt i forhold til nabolandene og er en betydningsfuld regional
aktør i Mellemøsten, i det vestlige Balkan, i Afghanistan/Pakistan, i det sydlige Kaukasus
og på Afrikas Horn. I overensstemmelse med de principper, der er fastlagt i
forhandlingsrammen tilskynder Rådet Tyrkiet til at udvikle sin udenrigspolitik som et
supplement til og i samråd med EU og gradvis tilpasse sig EU's politikker og holdninger. I
den forbindelse er Rådet fortsat fast besluttet på yderligere at styrke EU's nuværende
politiske dialog med Tyrkiet om udenrigspolitiske spørgsmål af fælles interesse.
17.
18.
19.
18089/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.XII.2011
20.
Tyrkiet er et af de vigtigste oprindelseslande og transitlande for ulovlig indvandring til EU,
og Rådet opfordrer Kommissionen og Tyrkiet til i overensstemmelse med fastlagt praksis
at indlede en dialog om visum, mobilitet og migration og understreger behovet for at indgå
den forhandlede tilbagetagelsesaftale mellem EU og Tyrkiet og gennemføre den i praksis.
Mens man afventer dette, er en passende gennemførelse af eksisterende bilaterale
tilbagetagelsesaftaler og tilbagetagelsesbestemmelserne i lignende aftaler fortsat en
prioritet.
I overensstemmelse med forhandlingsrammen og Det Europæiske Råds og Rådets tidligere
konklusioner understreger Rådet, at Tyrkiet utvetydigt skal forpligte sig til at etablere gode
forbindelser med nabolandene og finde en fredelig løsning på tvister i overensstemmelse
med De Forenede Nationers pagt, herunder om nødvendigt ved hjælp af Den Internationale
Domstol. I den forbindelse giver Unionen udtryk for alvorlig bekymring, og den opfordrer
til at undgå enhver form for trussel eller handling, som rettes mod en medlemsstat, eller
kilde til konflikt eller handlinger, som kan skade gode naboskabsforbindelser og en
fredelig bilæggelse af tvister. Desuden understreger EU igen alle EU-medlemsstaternes
suveræne rettigheder, der bl.a. omfatter indgåelse af bilaterale aftaler og efterforskning og
udnyttelse af deres naturressourcer i overensstemmelse med gældende EU-ret og
folkeretten, herunder FN's havretskonvention.
Rådet beklager Tyrkiets erklæringer om at fastfryse sine forbindelser med EU's
formandskab i anden halvdel af 2012 og understreger, at formandskabet for Rådet for Den
Europæiske Union er fastsat i traktaten om Den Europæiske Union.
Rådet minder om sine konklusioner af 11. december 2006 og erklæringen af 21. septem-
ber 2005 og beklager dybt, at Tyrkiet trods flere opfordringer fortsat nægter at opfylde sin
forpligtelse til fuld, ikkediskriminatorisk gennemførelse af tillægsprotokollen til
associeringsaftalen i forhold til alle medlemsstater. Dette kunne ellers i væsentlig grad
fremskynde forhandlingsprocessen. Hvis der ikke sker fremskridt i forbindelse med dette
spørgsmål, vil Rådet fastholde sine foranstaltninger fra 2006, hvilket vil få en vedvarende
effekt på de samlede fremskridt i forhandlingerne. Endvidere har Tyrkiet stadig ikke gjort
fremskridt hen imod den nødvendige normalisering af sine forbindelser med Republikken
Cypern. Rådet opfordrer Kommissionen til på tæt hold at følge og aflægge særlig rapport
om alle de spørgsmål, der er omfattet af erklæringen fra Det Europæiske Fællesskab og
dets medlemsstater af 21. september 2005, i den kommende årlige rapport. På denne
baggrund vil Rådet fortsat nøje følge og gennemgå de fremskridt, der gøres i
overensstemmelse med dets konklusioner af 11. december 2006 og 14. december 2010.
Der forventes nu fremskridt uden yderligere forsinkelse.
21.
22.
23.
18089/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0016.png
5.XII.2011
24.
Som understreget i forhandlingsrammen forventer Rådet også, at Tyrkiet aktivt støtter de
igangværende forhandlinger med henblik på en retfærdig, samlet og holdbar løsning på det
cypriotiske problem inden for rammerne af FN, i overensstemmelse med FN's
Sikkerhedsråds relevante resolutioner og under overholdelse af de principper, som EU
bygger på. Tyrkiets konkrete tilsagn om og bidrag til en sådan samlet løsning er meget
vigtige.
Rådet erindrer om, at forhandlingerne er gået ind i en mere krævende fase, og noterer sig,
at Tyrkiet vil kunne sætte mere skub i forhandlingerne ved at fremskynde opfyldelsen af
benchmarks, imødekomme kravene i forhandlingsrammen og opfylde sine aftalemæssige
forpligtelser over for EU.
I den forbindelse ser Rådet positivt på Kommissionens forslag om en positiv dagsorden
med Tyrkiet. Rådet understreger, at en positiv dagsorden skal støtte forhandlingsprocessen
i overensstemmelse med forhandlingsrammen og de relevante rådskonklusioner.
Dagsordenen kunne omfatte en bred vifte af områder af fælles interesse, bl.a. politiske
reformer, udenrigspolitisk dialog, tilpasning til gældende EU-ret, visum, mobilitet og
migration, handel, energi, terrorbekæmpelse og deltagelse i EU-programmer. Landets
bidrag til EU vil kun have fuld virkning, hvis det ydes i forbindelse med en troværdig
tilgang til forhandlingsprocessen.
25.
26.
Island
27.
Rådet ser med tilfredshed på Kommissionens fremskridtsrapport af 12. oktober 2011 om
Island og noterer sig resultaterne og henstillingerne heri. Rådet roser Island for de
fremskridt, som det har gjort i år. Screeningsprocessen af gældende EU-ret er næsten
afsluttet, og der er opnået solide resultater i tiltrædelsesforhandlingerne, hvilket skaber god
fremdrift.
Rådet noterer sig, at Island generelt stadig er velforberedt til at opfylde kravene i gældende
EU-ret og er velintegreret i den på grund af landets medlemskab af Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) og Schengenaftalen samt kvaliteten af dets
offentlige forvaltning. Rådet er engageret i at gøre fremskridt i forhandlingsprocessen i
overensstemmelse med kravene i forhandlingsrammen, herunder Islands opfyldelse af sine
forpligtelser i henhold til EØS-aftalen under fuld hensyntagen til blandt andet Det
Europæiske Råds konklusioner af 17. juni 2010. Tiltrædelsesforhandlingerne har som mål,
at Island overtager gældende EU-ret som helhed og sikrer, at den gennemføres og
håndhæves fuldt ud senest ved tiltrædelsen, samtidig med at Islands egne forudsætninger
og bestemmelserne i forhandlingsrammen afspejles på passende vis.
28.
18089/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0017.png
5.XII.2011
29.
Rådet noterer sig med tilfredshed Islands fremskridt med hensyn til stabilisering af
økonomien og genopretning efter den finansielle og økonomiske krise i 2008-2009 samt
den vellykkede fuldførelse af IMF-programmet i august 2011. Island skulle være i stand til
at klare konkurrencepresset og markedskræfterne i Unionen på mellemlang sigt, forudsat at
landet viderefører sin indsats med at rette op på de nuværende svagheder gennem
hensigtsmæssige makroøkonomiske politikker og strukturreformer.
I overensstemmelse med den nye konsensus om udvidelsen glæder Rådet sig over
kommunikationsaktiviteterne til fremme af en informeret offentlig debat om Islands
tiltrædelsesproces og understreger, at det er vigtigt at fortsætte med at give oplysninger om
EU-medlemskabet.
30.
DET VESTLIGE BALKAN
31.
Rådet bekræfter på ny sit fulde engagement i det europæiske perspektiv for landene i det
vestlige Balkan, som fortsat er afgørende for regionens stabilitet, forsoning og fremtid. Det
bekræfter desuden behovet for retfærdig og streng konditionalitet i forbindelse med de
politiske Københavnskriterier og stabiliserings- og associeringsprocessen og i
overensstemmelse med den nye konsensus om udvidelsen, som Det Europæiske Råd
godkendte den 14.-15. december 2006.
Rådet minder om, at de tilbageværende potentielle kandidatlande i det vestlige Balkan alt
efter deres egen indsats bør opnå kandidatstatus med EU-medlemskab som det endelige
mål, hvis de gør solide fremskridt med hensyn til økonomiske og politiske reformer og
opfylder de nødvendige betingelser og krav. Det er endvidere afgørende for EU's vurdering
af en eventuel medlemskabsansøgning, at ansøgerlandet på tilfredsstillende måde har
opfyldt sine forpligtelser i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen, herunder
bestemmelserne om handel.
Rådet hilser det velkommen, at landene i det vestlige Balkan har gjort yderligere
fremskridt med hensyn til regionalt samarbejde og forsoning, men understreger, at alle de
berørte parter bør sikre, at denne proces er inklusiv. Regionalt samarbejde og gode
naboskabsforbindelser er fortsat en væsentlig del af stabiliserings- og
associeringsprocessen. De berørte parter i det vestlige Balkan skal sikre, at eventuelle
indbyrdes stridigheder ikke får en negativ indvirkning på deres fælles mål om fremskridt i
retning af EU-medlemskab. Uløste stridigheder og spørgsmål bør løses i overensstemmelse
med folkeretten og fastlagte principper, herunder ved gennemførelsen af juridisk bindende
aftaler, bl.a. aftalen om arvespørgsmål. Rådet udtrykker tilfredshed med, at
Sarajevoprocessen vedrørende bæredygtige løsninger for flygtninge og fordrevne personer
er afsluttet.
32.
33.
18089/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0018.png
5.XII.2011
34.
Rådet anerkender betydningen af visumliberalisering for alle borgerne i landene i det
vestlige Balkan. Det opfordrer Kommissionen til fortsat nøje at følge gennemførelsen af
alle de betingelser, der blev fastsat for visumliberaliseringen, gennem
opfølgningsmekanismen og regelmæssigt aflægge rapport til Rådet og Europa-Parlamentet.
Rådet opfordrer indtrængende myndighederne i landene i det vestlige Balkan til at træffe
alle nødvendige foranstaltninger til at hindre misbrug af visumfritagelsesordningen med
henblik på at sikre, at den kan fortsætte uden begrænsninger.
Rådet gentager, at det vigtigt at beskytte alle mindretallene, og henstiller til regionens
regeringer at træffe de nødvendige foranstaltninger til at finde en løsning på de
tilbageværende problemer.
35.
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
36.
Rådet hilser det velkommen, at Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien har gjort
yderligere fremskridt på vigtige reformområder, og at landet opfylder sine forpligtelser i
henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen. Rådet bifalder også forbedringerne i
forbindelse med afviklingen af parlamentsvalget i juni, som var konkurrencepræget,
gennemsigtigt og velforvaltet i hele landet. Der er imidlertid behov for en yderligere
indsats for at fremme og beskytte grundlæggende rettigheder, især for så vidt angår
ytringsfriheden i medierne, retsvæsenets uafhængighed, reformen af den offentlige
forvaltning og bekæmpelsen af korruption og forbedring af erhvervsmiljøet, hvor der
stadig er betydelige udfordringer. Rådet hilser det velkommen, at den nye regering har sat
skub i reformprocessen, og opfordrer den til at øge sine bestræbelser. Gennemførelsen af
Ohridrammeaftalen er fortsat afgørende for demokrati og retsstatsforhold i landet.
Rådet deler i det store og hele Kommissionens vurdering af, at Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien i tilstrækkelig grad opfylder de politiske kriterier, og noterer sig, at
Kommissionen på ny har gentaget sin henstilling om, at der bør indledes
tiltrædelsesforhandlinger med landet. Rådet er villigt til at vende tilbage til sagen under det
næste formandskab.
Det er vigtigt at opretholde gode naboskabsforbindelser, og at der sættes ind på at finde en
gensidigt accepteret forhandlingsløsning på navnespørgsmålet under FN's auspicier. Rådet
ser frem til, at den igangværende dialog på højt plan snarligt fører til resultater.
37.
38.
18089/11
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0019.png
5.XII.2011
Montenegro
39.
Rådet ser positivt på Kommissionens vurdering af, at Montenegro har gjort gode
fremskridt og opnået generelt tilfredsstillende resultater, navnlig når det gælder de
nøgleprioriteter, EU opstillede i 2010 med henblik på indledning af
tiltrædelsesforhandlinger. Montenegro har opnået en høj grad af overholdelse af kriterierne
for medlemskab, navnlig de politiske kriterier, og har gjort yderligere fremskridt i retning
af at etablere en markedsøkonomi. Landet har også fortsat gennemført forpligtelserne i
henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen planmæssigt. Montenegro er i stand til på
mellemlang sigt at påtage sig de forpligtelser, der følger af et medlemskab, på de fleste
områder inden for gældende EU-ret.
På baggrund af Montenegros fremskridt noterer Rådet sig Kommissionens henstilling, som
Det Europæiske Råd vil tage stilling til i overensstemmelse med den fastlagte praksis.
Rådet minder om, at fuld gennemførelse af reformerne, navnlig på det vigtige
retsstatsområde, er afgørende. I denne forbindelse understreger Rådet, at fortsatte
bestræbelser på at gennemføre reformer med særlig fokus på retsstatsområdet og
grundlæggende rettigheder, navnlig bekæmpelsen af korruption og organiseret kriminalitet,
for at sikre solide resultater fortsat vil være af afgørende betydning under hele
Montenegros proces med tiltrædelsesforhandlinger. I den forbindelse ser Rådet positivt på
Kommissionens forslag om en ny tilgang til kapitlerne om retsvæsen og grundlæggende
rettigheder og retfærdighed, frihed og sikkerhed.
40.
41.
Albanien
42.
Rådet noterer sig med tilfredshed de seneste positive skridt vedrørende samarbejdet
mellem regeringen og oppositionen med hensyn til nedsættelse af et parlamentarisk udvalg
om valgreform og en arbejdsgruppe om reform af parlamentets forretningsorden samt
fastlæggelse af en tidsplan for vedtagelse af love, der kræver tre femtedeles flertal, hvilket
har ført til vedtagelse af de tre første sådanne love. Denne positive udvikling bør bidrage til
at bringe landet ud af det dødvande, der har domineret den hjemlige politiske scene.
Lokalvalgene i maj blev generelt betragtet som konkurrenceprægede og gennemsigtige.
Valgprocessen var dog afgjort skæmmet af mangler, som der skal rettes op på inden for
rammerne af en samlet valgreform. Albanien har generelt gjort begrænsede fremskridt med
hensyn til at opfylde de politiske kriterier for medlemskab og de tolv hovedprioriteter for
indledning af tiltrædelsesforhandlinger.
18089/11
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0020.png
5.XII.2011
43.
Rådet tilskynder regeringen og oppositionen til at bygge videre på den seneste positive
udvikling, fuldt ud genoprette og fastholde en konstruktiv politisk dialog samt støtte, at de
vigtigste demokratiske institutioner, navnlig parlamentet og retsvæsenet, fungerer korrekt
og er uafhængige. EU agter fortsat at støtte Albaniens europæiske perspektiv og dets
bestræbelser på at gennemføre denne proces.
I overensstemmelse med sine konklusioner fra den 20. juni 2011 tilskynder Rådet også de
albanske myndigheder til at intensivere arbejdet med reformdagsordenen, navnlig
gennemførelsen af de tolv hovedprioriteter. Yderligere tiltag kræves især inden for
nøgleområder som f.eks. retsvæsen, bekæmpelse af organiseret kriminalitet og korruption
og beskyttelse af alle mindretal såvel som ejendomsrettigheder. Det er fortsat afgørende, at
regering og opposition i samarbejde med civilsamfundet når til enighed om en omfattende
valgreform, som tager hensyn til alle anbefalinger fra OSCE/ODIHR siden 2007 inden
næste valg. Først når ovennævnte er opfyldt, vil Albanien kunne fortsætte sin tilnærmelse
til EU i overensstemmelse med Rådets konklusioner fra december 2010.
44.
Bosnien-Hercegovina
45.
Rådet gentager sin opfordring til Bosnien-Hercegovinas politiske ledelse om gennem en
inklusiv proces meget hurtigt at danne en regering på statsniveau og tage fat på de
udestående og nødvendige reformer for at gøre kvalitative skridt fremad på landets vej
mod EU. Rådet ser med alvorlig bekymring på det fortsatte politiske dødvande, der står i
vejen for et velfungerende statsapparat og gennemførelsen af EU-relaterede reformer.
Rådet opfordrer alle Bosnien-Hercegovinas politiske ledere til at leve op til deres ansvar i
den forbindelse og udvikle en fælles vision for landets fremtid.
Rådet noterer sig den seneste udvikling i forbindelse med centrale EU-relaterede reformer,
navnlig lovgivningen om henholdsvis statsstøtte og folketælling samt nedsættelse af og det
indledende arbejde i ad hoc-fællesudvalget vedrørende fuldbyrdelse af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols domme. Rådet tilskynder til, at de hurtigst muligt omsættes i
konkrete resultater. Rådet erindrer om de nødvendige skridt for at opnå fremskridt på
landets vej mod EU som skitseret i Rådets konklusioner fra den 21. marts 2011, herunder
hvad angår stabiliserings- og associeringsaftalens ikrafttrædelse. Rådet understreger
betydningen af, at statens og institutionernes effektive funktion forbedres og styrkes,
herunder gennem de nødvendige forfatningsmæssige ændringer. Landet vil navnlig skulle
være i stand til at overtage, gennemføre og håndhæve EU's lovgivning og regler.
46.
18089/11
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0021.png
5.XII.2011
47.
Rådet erindrer om sine konklusioner af 21. marts og 10. oktober 2011 og bekræfter sit
tilsagn om at styrke sin støtte til Bosnien-Hercegovina. Rådet bekræfter inden for
rammerne af sit refokuserede engagement sin fulde støtte til, at EU's særlige
repræsentant/chefen for EU's delegation står i spidsen for støtten til Bosnien-Hercegovina i
EU-relaterede spørgsmål. Rådet bekræfter sin støtte til oprettelsen af en struktureret dialog
om retlige anliggender i forbindelse med stabiliserings- og associeringsprocessen og
opfordrer Bosnien-Hercegovinas myndigheder til fortsat at engagere sig konstruktivt heri.
Rådet understreger, at oprettelsen af en effektiv koordinationsmekanisme for samarbejdet
med EU, herunder instrumentet til førtiltrædelsesbistand, er nøglen hertil.
I forbindelse med EU's samlede strategi for Bosnien-Hercegovina ser Rådet frem til at
fortsætte drøftelserne med det internationale samfund om omstruktureringen af den
internationale tilstedeværelse, herunder en nedskæring af denne og en mulig flytning af
Den Høje Repræsentants Kontor, i det rette forum. I den forbindelse noterer det sig de
igangværende drøftelser om overlappende opgaver mellem Den Høje Repræsentants
Kontor og EU. Rådet opfordrer Bosnien-Hercegovina til at opfylde de udestående mål og
betingelser, hvilket er en nødvendig forudsætning for lukningen af Den Høje
Repræsentants Kontor.
Rådet gentager sit utvetydige engagement i Bosnien-Hercegovinas europæiske perspektiv.
Det bekræfter desuden sin uforbeholdne støtte til Bosnien-Hercegovinas territoriale
integritet som et selvstændigt og forenet land.
48.
49.
Serbien
50.
Rådet hilser Kommissionens udtalelse om Serbiens ansøgning om EU-medlemskab
velkommen. Serbien har gjort betydelige fremskridt i retning af at opfylde de politiske
kriterier, der blev opstillet af Det Europæiske Råd i København, og stabiliserings- og
associeringsprocessens krav. Rådet anerkender, at Serbien med fængslingen af Ratko
Mladić og Goran Hadžić nu samarbejder med ICTY på fuldt tilfredsstillende vis. Et fortsat
fuldt samarbejde med ICTY er stadig vigtigt. Rådet glæder sig også over, at Serbien spiller
en stadig mere aktiv rolle for at fremme forsoning i regionen, navnlig i forhold til Bosnien-
Hercegovina og Kroatien. Hvad de økonomiske kriterier angår, har Serbien taget vigtige
skridt til at etablere en velfungerende markedsøkonomi og har opnået et vist mål af
makroøkonomisk stabilitet. Serbien har opnået positive resultater, hvad angår
gennemførelsen af de forpligtelser, der følger af stabiliserings- og associeringsaftalen og
interimsaftalen. Serbien vil være i stand til på mellemlang sigt at påtage sig de
forpligtelser, der følger af et medlemskab på næsten alle områder inden for gældende EU-
ret.
18089/11
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.XII.2011
51.
Reformtempoet i arbejdet for at opnå den nødvendige grad af overensstemmelse med
medlemskabskriterierne, herunder konsekvent gennemførelse af den vedtagne lovgivning,
skal fastholdes, idet der lægges særlig vægt på retsstaten. Der bør lægges særlig vægt på
ikkediskriminerende behandling af nationale mindretal og på en forbedring af
erhvervsmiljøet.
Rådet gentager sin fulde støtte til dialogen mellem Beograd og Pristina og ser med
tilfredshed på de hidtil opnåede fremskridt, navnlig vedrørende told, accept af
universitetseksaminer, personregistre, fri bevægelighed for personer, matrikelregistre og
integreret grænseforvaltning. Det opfordrer begge parter til at gå konstruktivt ind i hele
rækken af spørgsmål og tackle dem tidligt og i en konstruktiv ånd. Rådet opfordrer til
fortsat gennemførelse af de aftaler, der hidtil er indgået, for hurtigt at nå frem til effektive
og bæredygtige resultater. Rådet understreger dialogens betydning for fremskridt med
hensyn til et inklusivt regionalt samarbejde, bl.a. om handel. Rådet minder om, at dialogen
og de aftaler, der er indgået i løbet af dialogen, fortsat vil være af afgørende betydning for
begge parter, efterhånden som de tager yderligere skridt hen imod opfyldelsen af deres EU-
perspektiver, og opfordrer begge parter til at intensivere arbejdet i den kommende periode
med henblik på at nå målene i Europa-Kommissionens meddelelse om udvidelsesstrategien
og de vigtigste udfordringer i 2011-2012.
I lyset af Serbiens foreløbige fremskridt, og idet det noteres, at Serbien allerede har
genoptaget dialogen og hurtigt er gået i gang med i god tro at gennemføre de hidtil
indgåede aftaler, noterer Rådet Kommissionens positive vurdering og henstillingen om at
give Serbien status som kandidatland, hvilket Det Europæiske Råd vil tage stilling til i
overensstemmelse med den fastlagte praksis. Rådet forventer, at Serbien finder en løsning
på spørgsmålet om regionalt samarbejde.
Rådet noterer sig, at Det Europæiske Råd vil tage stilling til indledningen af
tiltrædelsesforhandlingerne i overensstemmelse med den fastlagte praksis, når
Kommissionen har vurderet, at Serbien har opnået den nødvendige grad af overholdelse af
kriterierne for medlemskab, især den nøgleprioritet, at der skal tages skridt i retning af en
synlig og bæredygtig forbedring af forbindelserne med Kosovo, der i overensstemmelse
med stabiliserings- og associeringsaftalens betingelser er fastlagt i Kommissionens
udtalelse, navnlig ved fuldt ud at overholde principperne for et inklusivt regionalt
samarbejde, fuldt ud at overholde bestemmelserne i energifællesskabstraktaten, at finde
løsninger for telekommunikation, fortsat at gennemføre alle indgåede aftaler i god tro og at
samarbejde aktivt med EULEX. Rådet opfordrer Kommissionen til at aflægge beretning
om Serbiens gennemførelse af ovennævnte nøgleprioritet, så snart der er opnået
tilstrækkelige fremskridt.
Rådet lægger stor vægt på, at EULEX og KFOR uhindret kan udøve deres mandater.
52.
53.
54.
55.
18089/11
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0023.png
5.XII.2011
Kosovo
56.
Rådet ser med tilfredshed på Kosovos engagement i den europæiske dagsorden, bl.a.
gennem en vedvarende indsats på områder som visumpolitik, handel og retsvæsen og
etableringen af et nationalt råd for EU-integration. Det ser også med tilfredshed på den
forbedrede integrering af serberne syd for floden Ibër/Ibar. Rådet noterer sig, at der er
opnået begrænsede fremskridt med reformdagsordenen i et år, der har været præget af valg.
Rådet tilskynder Kosovo til hurtigst muligt at tage skridt til at rette op på de konstaterede
mangler i valgprocessen og sætte reformtempoet betydeligt op samt forbedre den
finanspolitiske situation i tæt samarbejde med IMF. Der kræves en større indsats, navnlig
med hensyn til at styrke reformerne af den offentlige forvaltning og konsolidere
retsstatsprincippet, især ved at lægge resultater for dagen inden for bekæmpelse af
organiseret kriminalitet og korruption, reform af retsvæsenet og ytringsfrihed. Det
opfordrer Kosovo til at lancere en inklusiv og langsigtet dagsorden for det nordlige Kosovo
i tæt samarbejde med Den Europæiske Union og ser med tilfredshed på Kommissions
hensigt om at yde sin fulde støtte.
Rådet tilskynder Kosovo til at styrke samarbejdet med EULEX og sikre støtte til EULEX's
arbejde inden for alle områder af mandatet.
Rådet bekræfter, at Kosovo også har udsigt til visumliberalisering med tiden, når samtlige
betingelser er opfyldt. Rådet understreger, at yderligere fremskridt inden for området
retfærdighed, frihed og sikkerhed er nødvendige. I betragtning af Kosovos fremskridt med
tilbagetagelse og reintegrering og i overensstemmelse med Rådets konklusioner fra
december 2010 ser Rådet med tilfredshed på Kommissionens hensigt om at indlede en
visumdialog, uden at det berører medlemsstaternes holdninger med hensyn til status, hen
mod slutningen af året, hvis alle betingelserne faktisk opfyldes, med henblik på fuldt ud at
inddrage Rådet og EU's medlemsstater i alle trin i dialogen og at fremlægge regelmæssige
rapporter om Kosovos fremskridt med vedtagelsen og gennemførelsen af de relevante
reformer, bl.a. på grundlag af rapporter fra medlemsstaternes eksperter på stedet.
Rådet gentager sin fulde støtte til dialogen mellem Beograd og Pristina og ser med
tilfredshed på de hidtil opnåede fremskridt, navnlig vedrørende told, accept af
universitetseksaminer, personregistre, fri bevægelighed for personer, matrikelregistre og
integreret grænseforvaltning. Det opfordrer begge parter til at gå konstruktivt ind i hele
rækken af spørgsmål og tackle dem tidligt og i en konstruktiv ånd. Rådet opfordrer til
fortsat gennemførelse af de aftaler, der hidtil er indgået, for hurtigt at nå frem til effektive
og bæredygtige resultater. Rådet understreger dialogprocessens betydning for fremskridt
med hensyn til et inklusivt regionalt samarbejde, bl.a. om handel. Rådet minder om, at
dialogen og de aftaler, der er indgået i løbet af dialogen, fortsat vil være af afgørende
betydning for begge parter, efterhånden som de tager yderligere skridt hen imod
opfyldelsen af deres EU-perspektiver, og opfordrer begge parter til at intensivere arbejdet i
den kommende periode.
57.
58.
59.
18089/11
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.XII.2011
60.
I overensstemmelse med de relevante rådskonklusioner minder Rådet om, at Den
Europæiske Union er rede til at støtte Kosovos økonomiske og politiske udvikling gennem
et klart europæisk perspektiv i overensstemmelse med regionens europæiske perspektiv.
Det understreger behovet for at tage konkrete skridt med henblik herpå. Uden at det
berører medlemsstaternes holdninger med hensyn til status, opfordrer Rådet
Kommissionen til at vurdere Kosovos fremskridt på handelsområdet og foreslå det videre
arbejde med henblik på en aftale, så snart der er gjort tilstrækkelige fremskridt. Rådet
anerkender, at Kosovos socioøkonomiske udvikling også vil blive styrket gennem
medlemskab af Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling, dog med forbehold
af medlemsstaternes holdning til status.
Rådet er fast besluttet på at nå til enighed om Kosovos deltagelse i EU-programmer, dog
med forbehold af medlemsstaternes holdning til status. Rådet ser med tilfredshed på
Kommissionens hensigt om at indlede en struktureret dialog om retsstaten. Det imødeser
Kommissionens revision af sin meddelelse fra 2009."
61.
18089/11
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0025.png
5.XII.2011
EVENTUELT
Reform af statutten for Den Europæiske Unions Domstol
Rådet blev underrettet om fremskridtene med de foreslåede ændringer af statutten for Den
Europæiske Unions Domstol (17657/11).
Den foreslåede reform tager sigte på at forbedre effektiviteten af de tre retter, som Domstolen består
af, og fremskynde deres sagsbehandling.
18089/11
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0026.png
5.XII.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDVIDELSEN
Kroatiens tiltrædelse af EU
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af Kroatiens tiltrædelse af Den Europæiske Union.
Tiltrædelsesforhandlingerne blev afsluttet den 30. juni. Tiltrædelsestraktatens tekst blev godkendt af
parterne den 3. oktober. Kommissionen afgav udtalelse den 12. oktober, og Europa-Parlamentet gav
sin godkendelse den 1. december.
Tiltrædelsestraktaten forventes at blive undеrtegnet den 9. december i Bruxelles; den offentliggøres
derefter i EU-Tidende.
Med forbehold for indgåelse af ratifikationsprocedurerne vil Kroatien blive medlem af EU den
1. juli 2013.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond
Rådet fastsatte de finansielle bidrag, medlemsstaterne skal betale til Den Europæiske
Udviklingsfond i 2012 og 2013. Rådet anmodede også om de enkelte medlemsstaters bidrag til
første tranche i 2012.
Madagaskar
Rådet fastsatte EU's betingelser for at genoptage udviklingssamarbejdet med Madagaskar efter
undertegnelsen af en køreplan for løsning af krisen i landet.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse 18104/11.
18089/11
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0027.png
5.XII.2011
HANDELSPOLITIK
Ajourføring af EU's liste over produkter med dobbelt anvendelse
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til forordning om ajourføring af EU's liste over
produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, der er omfattet af kontrol med udførsel og transit,
med henblik på at tilpasse listen til de internationale regler
(17331/11 og
17331/11 ADD1).
Udkastet til forordning bringer forordning (EF) nr. 428/2009, hvorved EU's ordning for kontrol med
udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med dobbelt
anvendelse blev indført, i overensstemmelse med den seneste udvikling i de relevante internationale
eksportkontrolordninger
1
.
Forordning (EF) nr. 428/2009 indeholder den fælles liste over produkter og teknologi med dobbelt
anvendelse, som regelmæssigt skal ajourføres, for yderligere at begrænse risikoen for, at følsomme
produkter med dobbelt anvendelse benyttes til militære formål og/eller i spredningsprogrammer,
samtidig med at det sikres, at lovlig handel ikke hindres.
Europa-Parlamentet forventes at bekræfte ændringerne af forordning (EF) nr. 428/2009 ved en
kommende afstemning i plenarforsamlingen.
1
Australiengruppen (AG) for biologiske og kemiske produkter, Gruppen af Leverandører af
Nukleart Materiale (NSG) for civile nukleare produkter, the Missile Technology Control
Regime (MTCR) og Wassenaararrangementet (WA) for konventionelle våben og produkter
og teknologi med dobbelt anvendelsesformål.
18089/11
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453918_0028.png
5.XII.2011
FØDEVARER
Plast bestemt til kontakt med fødevarer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring og
berigtigelse af Kommissionens forordning nr. 10/2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til
kontakt med fødevarer (14633/11).
Udkastet til forordning er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen nu, da Rådet har givet sin godkendelse, kan vedtage den, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig det.
INDRE MARKED
Motorkøretøjer - typegodkendelse hvad angår indstigningsforhold og manøvreevne
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om
typegodkendelseskrav for motorkøretøjer hvad angår indstigningsforhold og manøvreevne.
Udkastet til forordning vil gennemføre forordning nr. 661/2009, hvori der fastsættes krav til
typegodkendelse for så vidt angår indstigningsforhold, navnlig indstigningstrin, håndgreb og
trinbræt, samt manøvreevne, navnlig bakgear. Der fastsættes derfor særlige procedurer og
prøvninger til sådanne typegodkendelser af køretøjer i klasse M og N.
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen nu, da Rådet har givet sin godkendelse, kan vedtage den, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig det.
18089/11
28
DA