Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3133 - Konkurrenceevne
Offentligt
1453923_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
18115/11
(OR. en)
PRESSE 475
PR CO 77
PRESSEMEDDELELSE
3133. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri, forskning og rummet)
Bruxelles, den 5.–6. december 2011
Formand
Waldemar PAWLAK
Polens vicepremierminister og økonomiminister
Barbara KUDRYCKA
Polens minister for videnskab og videregående uddannelse
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8847 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
18115/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0002.png
5.XII.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om gennemførelsen af
industripolitik
i hele Europa.
Rådet vedtog konklusioner om resultaterne af det første
forum for det indre marked
og om
mulighederne for at forbedre
konsekvensanalyser
i EU's lovgivningsproces. Det vedtog også
konklusioner om
toldsamarbejdet med de østlige nabolande.
Rådet vedtog en generel indstilling til et udkast til direktiv om
sammenkobling af selskabsregistre.
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af forslagene til et
program for konkurrenceevne
og SMV'er (små og mellemstore virksomheder) for 2014-2020.
Ministrene fortsatte deres overvejelser om indførelsen af en
fælles patentdomstolsordning
i
forbindelse med oprettelsen af
enhedspatentbeskyttelse.
Et stort flertal af delegationerne støttede
målet om at opnå enighed inden udgangen af 2011.
Rådet havde en første generel debat om det fremtidige
rammeprogram for forskning og innovation
"Horisont 2020"
for årene 2014-2020 efter en fremlæggelse af Kommissionens forslag.
Det vedtog konklusioner om
partnerskaber om forskning og innovation
og lancerede fem
fælles
programlægningsinitiativer
vedrørende: "Sunde og produktive have og oceaner", "Den mikrobielle
udfordring - en ny trussel for folkesundheden", "Interface mellem handling og klimaviden for
Europa, "Byernes Europa - globale udfordringer, fælleseuropæiske løsninger" og
"Vandudfordringer i en verden under forandring".
På det
ottende møde i Rumrådet
mellem EU og Den Europæiske Rumorganisation (ESA) blev
fordelene
ved rummet for de europæiske borgeres sikkerhed
drøftet, og der blev vedtaget en
resolution.
18115/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0003.png
5.XII.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EN STYRKET GENNEMFØRELSE AF INDUSTRIPOLITIK
- Rådets konklusioner.....................
8
SAMMENKOBLING AF SELSKABSREGISTRE............................................................................ 9
FORUMMET FOR DET INDRE MARKED -
Rådets konklusioner
................................................ 10
KONSEKVENSANALYSE I RÅDET -
Rådets konklusioner..........................................................
17
TOLDSAMARBEJDET MED DE ØSTLIGE NABOLANDE -
Rådets konklusioner.....................
17
PROGRAM FOR VIRKSOMHEDERS KONKURRENCEEVNE OG SMÅ OG
MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER (2014-2020) ........................................................................ 18
FÆLLES PATENTDOMSTOL......................................................................................................... 19
RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING OG INNOVATION: "HORISONT 2020" .................... 22
PARTNERSKABER OM FORSKNING OG INNOVATION
- Rådets konklusioner
..................... 24
LANCERING AF FEM FÆLLES PROGRAMLÆGNINGSINITIATIVER INDEN FOR
FORSKNING
- Rådets konklusioner.................................................................................................
24
OTTENDE MØDE I RUMRÅDET: FORDELENE VED RUMMET FOR BORGERNES
SIKKERHED ..................................................................................................................................... 25
EVENTUELT .................................................................................................................................... 26
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
1
Italiens medtagelse af yderligere drivhusgasser og aktiviteter .............................................................................. 34
Oplagring af metallisk kviksølv ............................................................................................................................ 34
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
18115/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.XII.2011
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 34
18115/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0005.png
5.XII.2011
DELTAGERE
Belgien:
Jean-Marc NOLLET
Kris PEETERS
Vincent VAN QUICKENBORNE
Olivier BELLE
Bulgarien:
Milena DAMYANOVA
Peter STEFANOV
Den Tjekkiske Republik:
Martin TLAPA
Ivan WILHELM
Jiří �½ÁK
Danmark:
Ole SOHN
Morten ØSTERGAARD
Tyskland:
Max STADLER
Guido PERUZZO
Estland:
Jaak AAVIKSOO
Gert ANTSU
Irland:
John PERRY
Thomas HANNEY
Grækenland:
Anna DIAMANTOPOULOU
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Cristina GARMENDIA
José Pascual MARCO MARTINEZ
Frankrig:
Jean LEONETTI
Laurent WAUQUIEZ
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Enzo MOAVERO MILANESI
Francesco PROFUMO
Cypern:
George ZODIATES
Letland:
Roberts
ĶĪLIS
Juris PŪCE
Jānis BORDĀNS
Litauen:
Giedrius KADZIAUSKAS
Nerija PUTINAITE
Arūnas VINČIŪNAS
Viceministerpræsident samt minister for børnevelfærd,
forskning og offentlig forvaltning
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, udenrigspolitik, landbrug og
landdistrikter
Erhvervsminister og minister for forenkling
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for uddannelse, ungdom og videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for industri og handel
Viceminister for forskning og videregående uddannelse
Vicetransportminister
Erhvervs- og vækstminister
Minister for forskning, innovation og videregående
uddannelser
Statssekretær under forbundsjustitsministeren, medlem af
Forbundsdagen
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister med ansvar for mindre virksomheder
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse, livslang læring og trossamfund
Stedfortrædende fast repræsentant
Videnskabs- og innovationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister under ministre d'État, udenrigs- og
Europaministeren, med ansvar for Europaspørgsmål
Minister for videregående uddannelser og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister med ansvar for Europaspørgsmål
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær
Viceøkonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
18115/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0006.png
5.XII.2011
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
François BILTGEN
Minister for økonomi og udenrigshandel
Justitsminister, minister for offentlig forvaltning og
administrative reformer, minister for videregående
uddannelse og forskning, minister for kommunikation og
medier, minister for trossamfund
Statssekretær for strategiske anliggender,
Økonomiministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Finans-, Økonomi- og
Investeringsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for videnskab og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicepremierminister, økonomiminister
Minister for videnskab og videregående uddannelse
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Understatssekretær, Miljøministeriet
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Understatssekretær, Udenrigsministeriet
Økonomi- og beskæftigelsesminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Økonomi-, Handels- og Erhvervsministeriet
Formand for det nationale agentur for videnskabelig
forskning
Uddannelses- og sportsminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Kontorchef, Ministeriet for Uddannelse
Arbejdsminister
Erhvervsminister
Statssekretær
Uddannelsesminister, vicestatsminister
Handels- og udenrigsminister
Statssekretær
Statssekretær
Viceminister for erhverv, innovation og
erhvervskompetencer (minister for universiteter og
Stedfortrædende fast repræsentant
videnskab)
Ungarn:
Zoltán CSÉFALVAY
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Jason AZZOPARDI
Patrick MIFSUD
Nederlandene:
Halbe ZYLSTRA
Derk OLDENBURG
Østrig:
Karlheinz TÖCHTERLE
Harald GÜNTHER
Polen:
Waldemar PAWLAK
Barbara KUDRYCKA
Grazyna HENCLEWSKA
Beata JACZEWSKA
Ilona ANTONISZYN KLIK
Marcin SZPUNAR
Portugal:
Álvaro SANTOS PEREIRA
Nuno CRATO
Pedro COSTA PEREIRA
Rumænien:
Constantin Claudiu STAFIE
Dragos Mihael CIUPARU
Slovenien:
Igor LUKŠIČ
Janko BURGAR
Slovakiet:
Peter JAVORČÍK
Miroslav SIVÁČEK
Finland:
Lauri IHALAINEN
Jyri HÄKÄMIES
Jouni HAKALA
Sverige:
Jan BJÖRKLUND
Ewa BJÖRLING
Håkan EKENGREN
Det Forenede Kongerige:
Baroness WILCOX
David WILLETTS
Andy LEBRECHT
18115/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0007.png
5.XII.2011
Kommissionen:
Antonio TAJANI
Joaquín ALMUNIA
Neelie KROES
Máire GEOGHEGAN-QUINN
Michel BARNIER
John DALLI
Algirdas ŠEMETA
Næstformand
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
18115/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0008.png
5.XII.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EN STYRKET GENNEMFØRELSE AF INDUSTRIPOLITIK
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om en styrket gennemførelse af industripolitik i hele EU.
Konklusionerne peger på en række industripolitiske spørgsmål, som Kommissionen og
medlemsstaterne bør tage op som en prioritet. De er i overensstemmelse med Det Europæiske Råds
politiske vejledning fra oktober, som peger på et antal nøgleprioriteter for den økonomiske politik
med henblik på økonomisk vækst og jobskabelse.
Teksten til konklusionerne findes i
17851/11.
18115/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0009.png
5.XII.2011
SAMMENKOBLING AF SELSKABSREGISTRE
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et udkast til direktiv om sammenkobling af
centrale registre og handels- og selskabsregistre (16968/1/11).
Formålet med direktivet er at forbedre adgangen til ajourførte og pålidelige oplysninger om
selskaber.
Under det foreslåede system påtager alle medlemsstaterne sig at muliggøre elektronisk
kommunikation mellem registre og overføre oplysninger til de enkelte brugere på en standardiseret
måde ved hjælp af identisk indhold og interoperable teknologier i hele Unionen. Registrenes
interoperabilitet bør sikres ved, at medlemsstaterne udleverer oplysninger fra deres registre ved
hjælp af tjenester, der udgør grænseflader til en europæisk central platform. Denne platform er et
centraliseret sæt it-redskaber og tjenester, der bruges af alle nationale registre.
Den europæiske e-justice-portal
1
kommer til at fungere som en af de elektroniske kvikskranker.
Selskaber og deres filialer i andre medlemsstater får en unik identifikator, som gør det muligt at
identificere dem utvetydigt.
En flersproget støttefunktion letter adgangen til og brugen af oplysninger for både forbrugere og
virksomheder.
Det kommende direktiv kræver en ajourføring af tre eksisterende direktiver om selskabsret:
direktiv 89/666/EØF om offentlighed vedrørende filialer oprettet i andre medlemsstater
direktiv 2005/56/EF om grænseoverskridende fusioner af selskaber med begrænset ansvar
og
direktiv 2009/101/EF om samordning af de garantier, som blandt andet sikrer, at
dokumenter og oplysninger i registret gøres tilgængelige.
1
https://e-justice.europa.eu
18115/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0010.png
5.XII.2011
FORUMMET FOR DET INDRE MARKED -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om resultaterne af det første forum for det indre marked (SIMFO), der
fandt sted den 3.-4. oktober 2011 i Krakow i Polen.
Det er hensigten, at SIMFO, som Europa-Parlamentet, Kommissionen og det polske formandskab
havde tilrettelagt i fællesskab, skal være udgangspunktet for en permanent platform for debat
mellem EU's institutioner, interessenter og borgere om udviklingen af det indre marked.
Konklusionerne behandler spørgsmålene i Krakowerklæringen
1
, som deltagerne i SIMFO gav deres
tilslutning til.
"RÅDET (konkurrenceevne),
SOM MINDER OM
Det Europæiske Råds konklusioner af 23. oktober 2011, der fremhæver den centrale rolle, det
indre marked spiller, når det gælder om at skabe vækst og beskæftigelse, og erklærer, at alle
bestræbelser bør sættes ind på at sikre enighed inden udgangen af 2012 om de 12 prioriterede
forslag i akten for det indre marked, idet de forslag, der kan indebære de største fordele for
vækst og beskæftigelse, prioriteres højest
2
konklusionerne fra Rådet (konkurrenceevne) af 10. december 2010 om akten for det indre
marked
3
konklusionerne fra Rådet (konkurrenceevne) af 30. maj 2011 om prioriteterne for relancering
af det indre marked, der fremhæver, at der især bør lægges vægt på foranstaltninger, der
skaber vækst og beskæftigelse og fører til konkrete resultater for borgere og virksomheder, og
påpeger, at der er behov for ambitiøse tiltag for at opnå et ægte og fuldt udviklet indre
marked, samt at det indre marked endvidere skal hvile på et stærkt økonomisk og socialt
grundlag, så der kan opbygges en social markedsøkonomi med høj konkurrenceevne
4
1
2
3
4
http://www.mg.gov.pl/files/upload/14617/20111004 THE KRAKOW DECLARATION.pdf
Dok. 52/11.
Dok. 17799/10.
Dok. 10993/11.
10
18115/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0011.png
5.XII.2011
Kommissionens meddelelse af 13. april 2011 med titlen "Akten for det indre marked - Tolv
løftestænger til at skabe vækst og øget tillid"
1
udtalelsen fra Regionsudvalget
2
og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
3
Europa-Parlamentets beslutning af 20. maj 2010 om realisering af et indre marked for
forbrugere og borgere
4
Europa-Parlamentets beslutninger af 6. april 2011 om styring og partnerskab i det indre
marked
5
, om et indre marked for europæere
6
og om et indre marked for virksomheder og
vækst
7
Kommissionens interne arbejdspapir af 31. august 2011 om det indre marked set gennem
befolkningens øjne: En oversigt over de 20 vigtigste spørgsmål, der optager borgere og
virksomheder
8
;
FREMHÆVER, at det indre marked med dets 27 medlemsstater og ca. 500 mio. borgere er det
største integrerede marked i verden og grundlaget for vækst, beskæftigelse, velstand og velfærd for
Unionens borgere,
BEKRÆFTER sin vilje til fortsat at anvende det indre markeds grundlæggende principper og gøre
det stadig mere velfungerende, også i en tid med store økonomiske og finansielle udfordringer,
UNDERSTREGER i den forbindelse behovet for ambitiøse foranstaltninger, der drives frem af en
klar og sammenhængende strategi med henblik på at fremme konkurrenceevnen og bidrage til
Europas økonomiske genopretning,
1
2
3
4
5
6
7
8
KOM(2011) 206/4.
CdR 330/2010-ECOS-V-009.
INT/548-CESE525/2011.
Vedtaget den 20. maj 2010, P7_TA(2010)0186.
P7_TA-PROV(2011)0144 vedtaget den 6. april 2011.
P7_TA-PROV(2011)0145 vedtaget den 6. april 2011.
P7_TA-PROV(2011)0146 vedtaget den 6. april 2011.
SEK(2011) 1003 endelig.
11
18115/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0012.png
5.XII.2011
GLÆDER SIG OVER Krakowerklæringen fra deltagerne i det første forum for det indre marked,
der blev afholdt den 2.-4. oktober 2011 i Krakow, og som samlede repræsentanter for alle det indre
markeds interessenter: europæiske virksomheder, herunder SMV'er, borgerne, forbrugerne,
arbejdsmarkedets parter, ngo'er, tænketanke, medier, nationale parlamenter, europæiske
institutioner og offentlige myndigheder på centralt, regionalt og lokalt plan; PÅSKØNNER i den
forbindelse Europa-Parlamentets initiativ og de fælles bestræbelser og det omfattende samarbejde
med Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen, der for første gang har gjort dette arrangement
muligt,
UNDERSTREGER betydningen af dialog om nuværende interesseområder og fremtidige
udfordringer, der involverer alle deltagere i det indre marked, og ANERKENDER det bidrag,
forummet for det indre marked kan yde ved at give ny fremdrift til en fælleseuropæisk debat om det
indre markeds fremtid med direkte deltagelse af virksomheder og borgere fra samtlige
medlemsstater,
Rådet tager resultatet af alle de workshops, der blev afholdt under det første forum for det indre
marked, med i betragtning tillige med de yderligere drøftelser om det indre markeds fremtid og
Europæisk erhvervspas
1.
ER REDE til at drøfte indførelse af et europæisk erhvervspas, der understøttes af IMI-
systemet, og som kan være med til at fremme mobilitet på tværs af grænserne i Den
Europæiske Union, navnlig ved at fremskynde og forenkle anerkendelsesprocedurerne, give
erhvervsfolk mere sikkerhed og øge tilliden blandt nationale myndigheder, idet udgifterne til
udvikling og udstedelse af passet dog skal gennemgås mere grundigt,
Alternativ konfliktløsning og onlinekonfliktløsning
2.
LÆGGER STOR VÆGT på at sikre, at europæiske virksomheder og forbrugere, der køber
varer og tjenesteydelser (online, offline, på tværs af grænserne eller på hjemmemarkedet), har
adgang til effektive, økonomisk overkommelige og enkle metoder til at løse deres konflikter
med erhvervsdrivende under hensyntagen til de forskellige nationale ordninger for alternativ
konfliktløsning,
FINDER det afgørende at øge virksomhedernes og borgernes kendskab til og forståelse af
alternative konfliktløsningsordninger i hele Europa,
3.
18115/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0013.png
5.XII.2011
4.
UNDERSTREGER, at enkle, effektive og økonomisk overkommelige ordninger for
onlinekonfliktløsning, der giver forbrugerne mulighed for at løse deres problemer effektivt,
når de handler online, er afgørende for at skabe større tillid til det digitale indre marked,
"Kvikskranker"
5.
OPFORDRER medlemsstaterne til at sikre, at kvikskrankerne er fuldt operative, og prioritere
kvaliteten af dem og gøre dem lettere tilgængelige og mere brugervenlige for at lette og
fremme handel på tværs af grænserne og forenkle adgangen til og brugen af kvikskrankerne
for erhvervsdrivende fra andre medlemsstater,
TILSKYNDER medlemsstaterne til at fremme oprettelsen af fuldgyldige e-forvaltningscentre,
der kan give erhvervsdrivende mulighed for at afvikle administrative procedurer og
formaliteter online,
UNDERSTREGER BETYDNINGEN af at overvinde hindringerne for grænseoverskridende
brug af kvikskrankerne, navnlig ved at forbedre interoperabiliteten og den gensidige
anerkendelse af elektroniske id-kort, elektroniske signaturer og elektroniske dokumenter, og
øge bestræbelserne på at gøre kvikskrankerne og deres fordele kendt af borgere og
virksomheder, navnlig SMV'er,
ANERKENDER fordelene ved at oprette links mellem kvikskrankerne og andre tjenester for
virksomheder på EU-plan og nationalt plan og, hvor det er relevant, omfattende
produktkontaktpunkter inden for medlemsstaternes forvaltninger,
6.
7.
8.
E-handel
9.
ANERKENDER e-handelens store potentiale med hensyn til at sætte skub i væksten i Europa
og skabe beskæftigelse; UNDERSTREGER, at øget tillid fra både forbrugerne og
virksomhederne, navnlig fra SMV'erne, har afgørende betydning for, at e-handelen på tværs
af grænserne fortsat kan vokse, og OPFORDRER derfor medlemsstaterne og Kommissionen
til at fortsætte deres bestræbelser på at give samtlige aktører på det indre marked mulighed for
at drage nytte af e-handelen og støtte innovation i denne sektor,
18115/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0014.png
5.XII.2011
10.
ANERKENDER, at det er nødvendigt at give forbrugerne effektive instrumenter til at løse
deres problemer, når de handler online på tværs af grænserne, at opdatere lovgivningen om
databeskyttelse, at modernisere Europas ophavsretsordning med henblik på at sikre Unionens
konkurrencefordel og skabe muligheder for nye forretningsmodeller, samtidig med at der
sikres et højt niveau for beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder og tages hensyn til
den kulturelle mangfoldighed, at fjerne barrierer og forskelsbehandling på grundlag af
forbrugernes bopælsland og undgå, at der opstår nye barrierer og ny forskelsbehandling, hvor
dette hindrer en tilfredsstillende funktion af det indre marked, og at håndhæve eksisterende
lovgivning bedre,
UNDERSTREGER betydningen af, at Kommissionens meddelelse om e-handel vedtages
snarest, OPFORDRER som svar på Det Europæiske Råds forslag Kommissionen til hurtigt at
forelægge køreplanen for fuldførelsen af det digitale indre marked i 2015 og prioritere forslag,
der tager sigte på at fremme et fuldt integreret digitalt indre marked ved at befordre e-handel
og brug af onlinetjenester på tværs af grænserne,
11.
Udstationering af arbejdstagere og grundlæggende sociale rettigheder
12.
FREMHÆVER, at det er et afgørende element af et dynamisk indre marked, at virksomheders
levering af tjenesteydelser i en anden medlemsstat befordres. Enhver arbejdstager, der
udstationeres i en anden medlemsstat for at levere tjenesteydelser, bør desuden være
garanteret en passende grad af beskyttelse, samtidig med at nationale kompetencer
respekteres,
UNDERSTREGER, at udstationering af arbejdstagere bør bidrage til, at det indre markeds
muligheder udnyttes effektivt, og samtidig sikre et klima med fair konkurrence og forbedre
arbejdsvilkårene for udstationerede arbejdstagere i hele Unionen i overensstemmelse med
gældende EU-ret, OPFORDRER medlemsstaterne til at give adgang til oplysninger om
ansættelsesvilkår og effektivt bekæmpe manglende respekt for udstationerede arbejdstageres
rettigheder i overensstemmelse med reglerne om udstationering af arbejdstagere,
OPFORDRER Kommissionen til for at undgå misbrug at sikre, at reglerne om udstationering
af arbejdstagere er gennemsigtige og klare, og at de om nødvendigt præciseres på passende
vis, uden at der lægges hindringer i vejen for den fri levering af tjenesteydelser, ligesom
medlemsstaterne også bør forbedre gennemførelsen, anvendelsen og håndhævelsen af
direktivet om udstationering af arbejdstagere, hvor det er nødvendigt,
13.
14.
18115/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0015.png
5.XII.2011
EU’s lovgivning om offentlige indkøb
15.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens hensigt om at modernisere og
forenkle direktiverne om offentlige indkøb for at sikre, at den offentlige sektor kan købe varer
og tjenesteydelser på en gennemsigtig og ikkediskriminerende måde, hvor skatteydernes
penge udnyttes bedst muligt, mens virksomhederne, navnlig SMV'erne har en god og rimelig
chance for at indgå en offentlig kontrakt, og omkostningerne ved transaktionen forbliver så
lave som muligt for alle parter,
ANERKENDER behovet for yderligere at professionalisere offentlige indkøb gennem bedre
uddannelse, at stimulere brugen af e-indkøb og at styrke medlemsstaternes gennemførelse af
reglerne om offentlige indkøb for at sikre stabile og forudsigelige lovrammer,
16.
At slå bro over informationskløften mellem borgerne og det indre marked
17.
UNDERSTREGER, at oplysninger om det indre markeds muligheder er afgørende for
borgerne og virksomhederne, navnlig for SMV'er, og TILSKYNDER derfor Kommissionen
til at videreudvikle Your Europe-portalen i samarbejde med medlemsstaterne, så alle
interessenter får strukturerede, opdaterede, praktiske oplysninger og bistand,
OPFORDRER Kommissionen til systematisk at afholde offentlige høringer om ny
lovgivning, inden den forelægges Europa-Parlamentet og Rådet, hvor det er relevant i
partnerskab med nationale og lokale interessenter, og de skal være til rådighed på alle
officielle EU-sprog,
STØTTER FULDT UD anbefalingen fra det første forum for det indre marked om, at
samtlige eksisterende netværk i højere grad bør inddrages i arbejdet med at fremme
oplysninger og bidrage til at finde løsninger, og at dette arbejde bør bringes nærmere til
borgerne,
18.
19.
Gennemførelse af reglerne om det indre marked
20.
UNDERSTREGER, at rettighederne i det indre marked kun kan garanteres, hvis den
nødvendige politiske vilje er til stede på alle niveauer - en stærk vilje til at give dem
gennemslagskraft, GIVER TILSAGN OM at give politisk prioritet til en mere korrekt og
rettidig gennemførelse af direktiverne om det indre marked,
18115/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0016.png
5.XII.2011
21.
ANERKENDER de vanskeligheder, der er ved at gennemføre og håndhæve EU-retten over
for myndigheder på forskellige forvaltningsniveauer, og TILSKYNDER derfor til tæt
samarbejde mellem Unionen og de nationale, regionale og lokale myndigheder om alle
spørgsmål vedrørende det indre marked,
UNDERSTREGER betydningen af en effektiv og sammenhængende håndhævelse af EU-
retten i hele det indre marked og af, at virksomheder og borgere får redskaber til uformel
problemløsning, såsom SOLVIT, der tilbyder praktiske løsninger for virksomheder og
borgere, OPFORDRER Kommissionen til at fremsætte konkrete forslag til om nødvendigt at
styrke dette redskab yderligere,
22.
KONKLUSION
23.
OPFORDRER Kommissionen til at fremsætte samtlige 12 prioriterede forslag i akten for det
indre marked i overensstemmelse med den tidsplan, der er bebudet i akten for det indre
marked; OPFORDRER medlemsstaterne og Europa-Parlamentet til i tæt samarbejde med
Kommissionen at gøre alt, hvad de kan, for at sikre enighed om disse 12 prioriterede forslag
inden udgangen af 2012 og således skabe ny fremdrift til det indre marked,
GIVER TILSAGN OM at tage de nødvendige skridt til en øget styring af det indre marked
ved at sikre korrekt og sammenhængende håndhævelse af reglerne idet daglige,
OPFORDRER Kommissionen til regelmæssigt at gøre status over det indre marked og tage
yderligere initiativer til at gøre det mere velfungerende. Kommissionens arbejdspapir med de
20 vigtigste punkter er i den forbindelse et værdifuldt redskab. De spørgsmål, der påpeges,
bør undersøges grundigt, og der bør tages passende skridt til at sikre, at der sker fremskridt på
de områder, hvor der er problemer,
UNDERSTREGER betydningen af, at forummet for det indre marked bliver regelmæssigt
tilbagevendende, så virksomheder og borgere samt lokale og regionale myndigheder kan
deltage direkte og få indflydelse på det indre markeds videreudvikling,
UNDERSTREGER nødvendigheden af at følge op på resultaterne af det første forum for det
indre marked og OPFORDRER Kommissionen til at udvikle og bruge onlineredskaber som
en platform med offentlig adgang, så alle det indre markeds aktører kan være opdateret med
udviklingen på det indre marked og aktivt deltage i udformningen af det samt dele erfaringer
og aktuelle spørgsmål med tilknytning til det indre marked."
24.
25.
26.
27.
18115/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0017.png
5.XII.2011
KONSEKVENSANALYSE I RÅDET -
Rådets konklusioner
Rådet havde en udveksling af synspunkter og vedtog konklusionerne i
16976/11.
TOLDSAMARBEJDET MED DE ØSTLIGE NABOLANDE -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om toldsamarbejdet med de østlige nabolande, der fokuserer på
prioriterede samarbejdsområder og er i overensstemmelse med EU's og dets østlige nabolandes
tilsagn om at styrke den politiske associering og økonomiske integration yderligere.
Konklusionerne behandler navnlig særlige områder med henblik på et bedre samarbejde, der
omfatter behovet for at udvikle sikre og problemfri handelsruter, bekæmpelse af svig ved EU's
østlige grænse og investeringer i modernisering af toldvæsenet.
De findes i
16881/11.
18115/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0018.png
5.XII.2011
PROGRAM FOR VIRKSOMHEDERS KONKURRENCEEVNE OG SMÅ OG
MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER (2014-2020)
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af forslagene til et program for virksomheders
konkurrenceevne og små og mellemstore virksomheder for årene 2014-2020
(17489/11).
"Programmet for virksomheders konkurrenceevne og små og mellemstore virksomheder" afløser
den del af det nuværende "Rammeprogram for konkurrenceevne og innovation" (CIP), der ikke
vedrører innovation. Al forsknings- og innovationsstøtte til små og mellemstore virksomheder
(herunder den del af CIP, der vedrører innovation) er omfattet af rammeprogrammet for forskning
og innovation "Horisont 2020".
Det nye flerårige program, der har et foreslået samlet budget på 2,5 mia. EUR for hele perioden,
fokuserer hovedsagelig på foranstaltninger til fremme af mere dynamiske og internationalt
konkurrencedygtige små og mellemstore virksomheder.
Foranstaltningerne omfatter:
tiltag til at forbedre EU-industriens konkurrenceevne og bæredygtighed
innovative finansielle instrumenter til fremme af vækst med henblik på at give små og
mellemstore virksomheder lettere adgang til finansiering
foranstaltninger til støtte for EU-virksomheder, som forsøger at opnå bedre adgang til
markederne
aktiviteter til fremme af iværksætterånd.
18115/11
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0019.png
5.XII.2011
FÆLLES PATENTDOMSTOL
Ministrene med ansvar for sager vedrørende intellektuel ejendomsret holdt en orienterende debat
om oprettelsen af en fælles patentdomstol som en del af en pakke, der sigter mod at få fastlagt et
patentsystem med ensartet retsvirkning, der kan sikre ensartet beskyttelse af opfindelser i hele
Europa, tillige med de nødvendige oversættelsesordninger.
Debatten fandt sted på grundlag af en kompromispakke, som formandskabet har udarbejdet.
Kompromiset blev i stor udstrækning accepteret, men det fremgik af debatten, at der skal arbejdes
videre med indholdet. Det polske formandskab er fast besluttet på at videreføre arbejdet med
henblik på at nå til enighed om oprettelsen af en fælles patentdomstol inden udgangen af 2011.
De væsentlige elementer i kompromiset omfatter:
1.
Hjemstedet for førsteinstansdomstolens centrale afdeling, appeldomstolen med
registreringskontoret og centret for voldgift i patentsager
Der er fremsat flere forslag af medlemsstater, som er interesseret i at være værter for
hjemstederne.
2.
Det finansielle bidrag fra de medlemsstater, der er værter for en lokal afdeling, en
regional afdeling, den centrale afdeling eller appeldomstolen
Værtsmedlemsstaten sørger for de nødvendige faciliteter, det nødvendige udstyr og i
den første tid også for forvaltningen af det administrative personale.
3.
Andre finansielle bidrag fra medlemsstaterne
Mens målet bør være, at den fælles patentdomstol med tiden bliver selvfinansierende, er
der brug for finansielle bidrag i oprettelsesfasen på grundlag af en afbalanceret og
gennemsigtig formel.
18115/11
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.XII.2011
4.
Proceduresprog
Mens man bør fastholde princippet om, at en lokal afdelings proceduresprog kun kan
ændres med begge parters samtykke, kan en part rette anmodning til domstolens
præsident, som kan ændre proceduresproget af nemheds- og rimelighedsgrunde.
5.
Indbringelse af søgsmål for den centrale afdeling
Muligheden for at styrke den centrale afdelings rolle og give parterne mulighed for at
indbringe søgsmål om krænkelse, der vedrører en række medlemsstater, for den centrale
afdeling i stedet for at indbringe dem for en lokal eller regional afdeling.
Ifølge kompromiset vil parterne få mulighed for at indbringe et søgsmål om krænkelse
for den centrale afdeling, hvis sagsøgte har sin bopæl uden for EU.
6.
Nødvendigt antal ratifikationer for ikrafttræden
Der er almindelig enighed om, at den fælles patentdomstol bør indlede sin virksomhed,
når et mindsteantal medlemsstater har ratificeret aftalen.
7.
Overgangsperiode
Der fastsættes en overgangsperiode for "klassiske" europæiske patenter uden
enhedskarakter, hvorunder søgsmål stadig kan indbringes for den nationale ret.
8.
Revisionsklausul
En række af bestemmelserne vil skulle revideres af Administrationskomitéen med det
formål at få den fælles patentdomstol til at fungere bedre og mere effektivt og
omkostningseffektivt og forbedre kvaliteten af dens domme.
18115/11
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0021.png
5.XII.2011
Debatten følger op på drøftelserne på mødet på ministerplan den 29. september 2011
(se
pressemeddelelse
14691/11,
side 9)
på grundlag af udkastet til en aftale om oprettelse af en fælles
patentdomstol, der sikrer overholdelse af EU-traktaterne. Tidligere, den 30. maj 2011, godkendte et
stort flertal af medlemsstaterne oprettelsen af en fælles patentdomstol ved en aftale, der skulle
indgås mellem medlemsstaterne uden for EU's institutionelle rammer.
I de seneste uger har EU's forberedende organer arbejdet intensivt med de andre dele, som pakken
består af: to udkast til forordninger om gennemførelsen af et forstærket samarbejde om beskyttelse
af et enhedspatent
http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/11/st11/st11328.en11.pdf
(se
pressemeddelelse
11831/11).
Efter forhandlinger med Europa-Parlamentet blev der opnået foreløbig
enighed mellem Rådet og Parlamentet, der omfatter yderligere bestemmelser til fordel for små og
mellemstore virksomheder (SMV'er) ved den fremtidige anvendelse af enhedspatentbeskyttelse.
Europa-Parlamentet forventes at stemme om de to udkast til forordninger om indførelse af
beskyttelse af et enhedspatent og de relevante oversættelsesordninger i begyndelsen af 2012.
18115/11
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0022.png
5.XII.2011
RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING OG INNOVATION: "HORISONT 2020"
Rådet havde en offentlig debat om den nye fælles strategiske ramme for forskning og innovation for
årene 2014-2020, der benævnes "Horisont 2020". Debatten fulgte op på Kommissionens
fremlæggelse af forslaget, der blev offentliggjort den 30. november 2011
(17932/11).
"Horisont 2020" viderefører EU's syvende rammeprogram (RP7), som løber indtil udgangen af
2013.
Ministrene hilste programmets overordnede arkitektur velkommen. De gav udtryk for deres
foreløbige synspunkter vedrørende programmet, som forventes at forhindre opsplitning på dette
område og sikre større sammenhæng, herunder med de nationale forskningsprogrammer.
Der blev fremhævet en række elementer, der har til formål at fremme væksten og håndtere de
udfordringer, som samfundet står over for, herunder:
at der er opnået en betydelig forenkling med en simplere programarkitektur, et fælles
regelsæt og mindre bureaukrati
at programmet gøres mere rummeligt med adgang for nye deltagere, og at det dermed
sikres, at forskere og innovatører på eliteniveau i og uden for Europa kan deltage
at der ydes mere støtte til innovation gennem regelmæssig og sammenhængende
finansiering fra idé til marked, hvorved økonomien stimuleres direkte
at der sættes kraftigt fokus på at skabe forretningsmuligheder, navnlig for SMV'er, når de
større samfundsmæssige udfordringer håndteres ved hjælp af videnskab og innovation
at der skabes synergier med andre finansieringskilder og -instrumenter til forskning i
Europa.
18115/11
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.XII.2011
Horisont 2020 indgår i det nuværende RP7-koncept, rammeprogrammet for konkurrenceevne og
innovation (CIP) og Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT). Det er tæt knyttet
til store samfundsmæssige udfordringer såsom sundhed, fødevaresikkerhed, energi og
klimaændringer mv., og det har tætte forbindelser til såvel samhørighedspolitikken som udvikling af
landdistrikterne.
Kommissionen foreslog at afsætte 80 mia. EUR for perioden 2014-2020 til Horisont 2020-
rammeprogrammet i det næste flerårige EU-budget.
I februar 2011 efterlyste Det Europæiske Råd gennemførelse af en strategisk og integreret tilgang,
der kan sætte skub i innovation og udnytte Europas intellektuelle kapital fuldt ud til gavn for
borgere, virksomheder - navnlig SMV'er - og forskere, inden for rammerne af Europa 2020-
strategien med henblik på at skabe vækst og beskæftigelse.
18115/11
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0024.png
5.XII.2011
PARTNERSKABER OM FORSKNING OG INNOVATION
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne om partnerskaber om forskning og innovation, jf.
17427/11.
LANCERING AF FEM FÆLLES PROGRAMLÆGNINGSINITIATIVER INDEN FOR
FORSKNING
- Rådets konklusioner
Rådet lancerede i form af konklusioner følgende fælles programlægningsinitiativer:
"Sunde og produktive have og oceaner"
"Byernes Europa – globale udfordringer, fælleseuropæiske løsninger"
"Interface mellem handling og klimaviden for Europa"
"Vandudfordringer i en verden under forandring"
"Den mikrobielle udfordring – en ny trussel for folkesundheden".
Konklusionerne findes i
17424/11.
18115/11
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0025.png
5.XII.2011
OTTENDE MØDE I RUMRÅDET: FORDELENE VED RUMMET FOR BORGERNES
SIKKERHED
Det ottende møde i Rumrådet mellem EU og Den Europæiske Rumorganisation (ESA
1
) fandt sted
den 6. december i tilknytning til samlingen i Rådet for Konkurrenceevne.
Rumrådet udvekslede synspunkter og godkendte retningslinjerne vedrørende værdien af og
fordelene ved rummet for de europæiske borgeres sikkerhed.
Under drøftelserne udvekslede ministrene nationale erfaringer og bedste praksis på dette område og
vurderede, i hvilket omfang rummet bidrager til europæiske borgeres trivsel og sikkerhed. De gav
også udtryk for deres synspunkter med hensyn til, hvilke yderligere foranstaltninger der bør træffes
på nationalt og europæisk plan for at maksimere fordelene ved rummet for civilsamfundet.
Ministrene noterede sig endvidere resultatet af den tredje konference om udforskning af rummet,
der fandt sted den 9.-10. november i Lucca i Italien.
Efter drøftelserne vedtog EU-Rådet resolutionen i
17828/1/11.
I forlængelse af det ottende møde i Rumrådet noterede EU's ministre med ansvar for rumspørgsmål
sig Kommissionens forelæggelse af meddelelsen om GMES (global miljø- og
sikkerhedsovervågning) og de kommende aktiviteter fra 2014 og frem
(17072/11).
1
http://www.esa.int
25
18115/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0026.png
5.XII.2011
EVENTUELT
Industri
Skibsbygningsindustrien - nuværende situation og perspektiver
Rådet noterede sig Kommissionens oplysninger om situationen for den europæiske
skibsbygningsindustri og dens konkurrenceevne
(17069/11).
REACH-systemet for kemiske stoffer
- Særligt problematiske stoffer
Rådet noterede sig en rapport fra Kommissionen vedrørende det løbende arbejde med kandidatlisten
over særligt problematiske stoffer, hvis anvendelse fremover vil kræve godkendelse (17862/11).
Kommissionen tilskyndede medlemsstaterne til at deltage aktivt i en fælles indsats med henblik på i
højere grad at erstatte særligt problematiske stoffer med mindre farlige stoffer ved at foreslå
optagelse af sådanne stoffer på kandidatlisten.
Godkendelse er en af de to procedurer i REACH-forordningen, der skal begrænse anvendelsen af
farlige kemiske stoffer. I henhold til denne procedure er det kun tilladt for et lille antal brugere at
anvende visse særligt problematiske stoffer såsom kræftfremkaldende stoffer. En godkendelse kan
kun opnås, hvis brugeren enten kan godtgøre, at håndteringen af det særligt problematiske stof er
tilstrækkeligt kontrolleret, eller at de socioøkonomiske fordele mere end opvejer risiciene for
menneskers sundhed og miljøet i forbindelse med anvendelsen, og at der ikke findes passende
alternative stoffer. Stoffer, hvis anvendelse kræver godkendelse, erstattes i overensstemmelse med
REACH efterhånden med mindre farlige stoffer.
- Revision af systemet ud fra et konkurrencemæssigt synspunkt
Rådet noterede sig også de betænkeligheder, som den tjekkiske og slovakiske delegation gav udtryk
for, med hensyn til REACH-systemets indvirkning på den europæiske kemiske industris
konkurrenceevne.
18115/11
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0027.png
5.XII.2011
De opfordrede navnlig til en vurdering af indvirkningen på SMV'er og af nogle REACH-
bestemmelsers forenelighed med EU-initiativer, der har til formål at begrænse bureaukrati, og til, at
resultaterne tages i betragtning ved den fremtidige revision af systemet.
I juni 2012 offentliggør Kommissionen efter planen en generel rapport om erfaringerne i
forbindelse med REACH-forordningens gennemførelse og fremsætter i nødvendigt omfang
ændringsforslag.
Målene for REACH er at sikre et højt niveau for beskyttelsen af menneskers sundhed og miljøet,
styrke den europæiske kemiske industris konkurrenceevne og fremme innovation.
Standardiseringsreform
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om de fremskridt, der er gjort med et udkast til
forordning, der sigter mod at modernisere europæisk standardisering
(16982/11).
Forordningen har blandt andet til formål at strømline de eksisterende procedurer med henblik på
vedtagelse af de europæiske standardiseringsorganisationers harmoniserede standarder i henhold til
Kommissionens mandater.
En første ministerdebat om reformen af standardiseringssystemet i Europa fandt sted den 29.
september 2011. Ministrene gav udtryk for bred støtte til at styrke den rolle, de europæiske
standarder spiller, med henblik på at forbedre EU's økonomi, og de var enige om behovet for at
udarbejde en mere fleksibel standardiseringsmodel, der kan tilpasses de skiftende omstændigheder.
Debatten om den fremtidige reform fandt sted på grundlag af Kommissionens meddelelse "En
strategisk vision for europæiske standarder" (11471/11) og udkastet til forordning om europæisk
standardisering (11300/1/11).
Turisme: Uformelt ministermøde - europæisk forum
Rådet noterede sig resultatet af det uformelle ministermøde og det europæiske turismeforum, der
fandt sted den 5.-7. oktober 2011 i Krakow i Polen
(17070/11).
18115/11
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0028.png
5.XII.2011
Ministerdebatten tog sit udgangspunkt i titlen "Fremme af Europa i tredjelande: styrkelse af det
tværnationale samarbejde mellem Europa-Kommissionen, EU's medlemsstater (og kandidatlande)
og deres nationale turistorganisationer i samarbejde med Den Europæiske Rejsekommission".
Temaet for forummet var: "Stimulering af konkurrenceevnen i den europæiske turismesektor".
De europæiske turismeinteressenter drøftede to hovedemner i forbindelse med konkurrenceevne:
"Konsolidering af den socioøkonomiske videnbase for turisme" og "Udvikling af innovation og
informations- og kommunikationsteknologier i turisme". Den rolle, som "det virtuelle
turistobservatorium" og "platformen for ikt og turisme" spiller som strategiske redskaber til
udvikling af turismepolitik, var også centrale emner for drøftelserne.
Lead market-initiativet og innovationspartnerskaber
Rådet noterede sig resultatet af et politikseminar om gennemførelsen af lead market-initiativet og
europæiske innovationspartnerskaber, der fandt sted den 26.-27. oktober 2011 i Warszawa
(17071/11).
Der var fokus på to spørgsmål på seminaret: gennemførelsen af lead market-initiativet og dets
indvirkning på den europæiske industris konkurrenceevne og Europa 2020-målene for skabelsen af
vækst og beskæftigelse og fremtiden for dette initiativ, som Kommissionen foreslår at indarbejde i
det nye koncept for europæiske innovationspartnerskaber.
http://en.lmiwarsaw.pl/seminar.html
Årlig vækstundersøgelse for 2012
Efter anmodning fra den tyske delegation gav Kommissionen en koncis præsentation af
meddelelsen "Årlig vækstundersøgelse 2012", der blev offentliggjort den 23. november
(17229/11).
Med den årlige vækstundersøgelse for 2012 lanceres det europæiske semester for økonomisk
styring 2012. Det udgør grundlaget for opbygningen af den nødvendige fælles forståelse for de
prioriterede indsatsområder på nationalt plan og EU-plan i de næste tolv måneder, som
efterfølgende bør indgå i de nationale økonomiske beslutninger og budgetbeslutninger.
18115/11
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0029.png
5.XII.2011
Det indre marked
Akten for det indre marked - servicedirektivet - status for gennemførelse
Kommissionen orienterede ministrene om, hvor langt man er kommet med gennemførelsen af akten
for det indre marked.
Kommissionen forelagde i april 2011 sin meddelelse om "akten for det indre marked", der omfatter
tolv prioriterede indsatsområder med henblik på at skabe vækst og øget tillid til det indre marked,
og som Rådet og Parlamentet bør vedtage inden udgangen af 2012.
Der er allerede forelagt seks forslag for lovgiverne (om et fælles patentsystem, standardisering,
energibeskatning, forenkling af regnskabsdirektiverne, transeuropæiske net og alternativ
tvistbilæggelse). Der skal forelægges fire forslag inden udgangen af 2011, og de sidste to (om
elektronisk autentifikation/elektronisk signatur og udstationering af arbejdstagere) forelægges i
løbet af de første måneder af 2012.
Kommissionen orienterede også om, hvor langt man er kommet med gennemførelsen af
servicedirektivet. Indtil videre er 24 medlemsstater færdige med at omsætte direktivet til national
ret.
Reform af EU's statsstøtteregler for tjenesteydelser af almen økonomisk interesse
Rådet noterede sig den franske delegations betænkeligheder for så vidt angår udkastene til forslag
til revision af statsstøttereglerne fra 2005, der gælder for tjenesteydelser af almen økonomisk
interesse
(17856/11).
Disse betænkeligheder går på, om udkastene til forslag er egnede med hensyn til at nå målene om
forenkling og præcisering af de eksisterende regler, og om den procedure, som Kommissionen har
valgt, er hensigtsmæssig.
Disse betænkeligheder kom også til udtryk i en fælles skrivelse fra Østrigs, Tysklands, Ungarns,
Frankrigs, Luxembourgs, Nederlandenes og Spaniens myndigheder til Kommissionen den 18.
november 2011.
18115/11
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0030.png
5.XII.2011
Intellektuel ejendomsret: rapporter om tre sager, som undersøges
Ministrene noterede sig de fremskridt, der er gjort med hensyn til tre sager, som undersøges af
Rådets forberedende organer på området intellektuel ejendomsret:
et udkast til direktiv om beskyttelse af forældreløse værker (17864/11)
et udkast til forordning om bemyndigelse af Kontoret for Harmonisering i det Indre
Marked til at varetage visse opgaver i forbindelse med beskyttelsen af intellektuelle
ejendomsrettigheder
(17865/11)
og
et udkast til forordning om toldhåndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder.
Forbrugerpolitik
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse om følgende emner:
forbrugerprogram for 2014-2020
I november 2011 forelagde Kommissionen et forslag til udkast til forordning om et
forbrugerprogram for 2014-2020. Det nye forbrugerprogram, som har et foreslået budget på
175 mio. EUR, afløser programmet for 2007-2013 på området forbrugerpolitik.
alternativ tvistbilæggelse og onlinetvistbilæggelse
Kommissionen orienterede om to lovgivningsforslag, der blev forelagt den 29. november 2011: et
udkast til direktiv om alternativ tvistbilæggelse og et udkast til forordning om onlinetvistbilæggelse.
Målet er at skabe en fælles ramme for alternativ tvistbilæggelse i EU's medlemsstater ved at
fastlægge fælles principper for alternativ tvistbilæggelse og tilskynde til etablering af alternativ
tvistbilæggelse i de medlemsstater, hvor dette ikke findes. Eksisterende alternativ tvistbilæggelse
bør fortsat kunne fungere inden for denne ramme. I overensstemmelse med direktivet om alternativ
tvistbilæggelse foreslår Kommissionen desuden en ordning til onlinetvistbilæggelse, der omfatter
etablering af en europæisk platform til onlinetvistbilæggelse (der er tale om et interaktivt
elektronisk tilgængeligt websted, som er gratis og på alle EU-sprog).
18115/11
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0031.png
5.XII.2011
Der er oprettet ordninger til alternativ tvistbilæggelse, der også kaldes "udenretslige ordninger", i
hele Europa for at hjælpe borgere, der er involveret i bilæggelse af tvister, som de ikke har kunnet
bilægge direkte med den handlende. Disse ordninger er udformet på forskellig vis i EU-landene,
enten offentligt eller privat, og der er stor forskel på, hvilken status de afgørelser, som vedtages af
de respektive organer, har.
Mellem den 18. januar og 15. marts 2011 gennemførte Kommissionen en offentlig høring om dette
emne.
resultattavle for forbrugermarkedet
Kommissionen forelagde et resumé
(17794/11)
af den sjette udgave af resultattavlen "Sådan får
man markederne til at fungere for forbrugerne", som blev offentliggjort i oktober 2011
(15961/11).
Resultattavlen for forbrugermarkedet, som blev taget i brug i 2008, er Kommissionens vigtigste
redskab til kortlægning af sektorer i det indre marked, som potentielt præsterer for lidt.
Størstedelen af resultattavledataene leveres via en undersøgelse af 51 forbrugermarkeder, som
tegner sig for mere end 60 % af husholdningsbudgettet (bolig, uddannelse og de fleste medicinske
produkter og tjenesteydelser er ikke omfattet).
Forskning
Euratoms program for forskning på det nukleare område (2012-2013)
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om de næste trin i færdiggørelsen inden udgangen
af 2011 af udvidelsen af "Euratomprogrammet
for 2012-2013"
vedrørende
fusionsenergiforskning, nuklear fission og strålingsbeskyttelse.
Euratoms rammeprogram vedrører forskningsaktiviteter inden for kerneenergi (fusion og fission) og
strålingsbeskyttelse. Det gennemføres ved hjælp af afgørelser til fastlæggelse af indirekte og direkte
aktioner og en forordning, der fastsætter reglerne for virksomheders, forskningscentres og
universiteters deltagelse i indirekte aktioner.
Den 28. juni vedtog Rådet en generel indstilling til udvidelse af Euratoms rammeprogram for
forskning på det nukleare område til 2012 og 2013
(12161/11).
Den 30. september vedtog Rådet en generel indstilling til resten af Euratompakken: to afgørelser
om specifikke programmer og en forordning om reglerne for deltagelse.
18115/11
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0032.png
5.XII.2011
Forenkling af procedurerne i europæiske forskningsprogrammer
Rådet noterede sig henstillingerne fra den uformelle ministergruppe om forenkling, der indgår i
gruppens endelige rapport om forenkling af regler og procedurer i europæiske forsknings- og
innovationsprogrammer
(17727/11).
Aktiv og sund aldring - det europæiske innovationspartnerskab
Rådet noterede sig Kommissionens oplysninger om pilotprojektet til et europæisk
innovationspartnerskab vedrørende aktiv og sund aldring
(17658/11)
og planen for dets
gennemførelse
(17854/11).
Det europæiske innovationspartnerskab vedrørende aktiv og sund aldring er det første pilotprojekt
inden for en ny tilgang, som Kommissionen har foreslået med henblik på at sætte skub i innovation
og gennembrud for at tackle større samfundsmæssige udfordringer - i dette tilfælde udfordringen i
forbindelse med den europæiske befolknings aldring.
Landbrugsforskning inden for bæredygtig fødevareproduktion
Rådet noterede sig den ungarske delegations oplysninger om opfølgningen af konferencen med
titlen "Overgang til bæredygtigt fødevareforbrug og bæredygtig fødevareproduktion i en
ressourceknap verden", der fandt sted den 4.-5. maj 2011 i Budapest (17855/11).
Samhørighedspolitik
Rådet noterede sig Kommissionens skriftlige oplysninger om komplementariteten mellem den
fremtidige samhørighedspolitik og andre EU-instrumenter og -finansieringsprogrammer
(17990/11).
18115/11
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.XII.2011
Det kommende danske formandskabs arbejdsprogram
Den danske delegation informerede ministrene om det danske formandskabs arbejdsprogram for
konkurrenceevne i første halvår af 2012.
Hvad angår det indre marked og industri bliver en af de vigtigste prioriteter udvikling af de tolv
initiativer, der er omhandlet i akten for det indre marked.
På forskningsområdet vil det danske formandskab arbejde videre med forberedelserne af
rammeprogrammet for forskning og innovation "Horisont 2020".
18115/11
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453923_0034.png
5.XII.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Italiens medtagelse af yderligere drivhusgasser og aktiviteter
Rådet traf beslutning om ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens afgørelse om Italiens
ensidige medtagelse i EU’s emissionshandelsordning af yderligere drivhusgasser og aktiviteter
1
(16132/11).
Kommissionens forordning er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Da Rådet
nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig det.
Oplagring af metallisk kviksølv
Rådet vedtog et direktiv vedrørende specifikke kriterier for oplagring af metallisk kviksølv, der
betragtes som affald (16085/11).
Direktivet ændrer direktiv 1999/31/EF om deponering af affald. Medlemsstaterne skal efterkomme
dette direktiv senest den 15. marts 2013.
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede A.E. (Anne) BLIEK-DE JONG, J.C. (Co) VERDAAS, P.G. (Piet) DE VEY
MESTDAGH, W.B.H.J. (Wim) VAN DE DONK, W.H. (Hester) MAIJ og R.E. (Ralph) DE VRIES,
(Nederlandene) som medlemmer af Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs.
indtil den 25. januar 2015
(17667/11).
1
EUT L 275 af 25.10.2003.
34
18115/11
DA