Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3136 - Udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
1049887_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 29. november 2011
Rådsmøde (udenrigsanliggender - WTO) den 14. december 2011
SAMLENOTAT
1. WTO ..............................................................................................................................................2
2. EU/Indien-frihandelsaftale ..........................................................................................................5
3. Forslag om ændring af visse forordninger vedrørende den fælles handelspolitik for så vidt
angår procedurerne for vedtagelse af visse foranstaltninger 2011/0039 (COD) (”Omnibus I”). ....9
4. Forslag om ændring af visse forordninger vedrørende den fælles handelspolitik for så vidt
angår procedurerne for vedtagelse af delegerede retsakter 2011/0153 (COD) (”Omnibus II”). ... 13
5. Rådets afgørelse om EU’s stilling i Verdenshandelsorganisationen (WTO) til Ruslands
tiltrædelse af Verdenshandelsorganisationen ................................................................................ 17
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1049887_0002.png
1. WTO
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender – handel) den 26. september 2011. Nye
afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte EU's linje, herunder forventninger til udfaldet af ministerkonferencen, på grundlag af en
briefing fra Kommissionen.
2. Baggrund
Den 15. – 17. december 2011 afholdes den 8. ministerkonference i WTO.
Ministerkonferencens store positive resultat ventes at blive optagelsen af Rusland som nyt med-
lem af WTO efter 18 års forhandlinger. Rusland er dermed den sidste store økonomi, der opta-
ges i det multilaterale handelssystem.
Forhandlingssituationen i Genève er fortsat meget vanskelig. Til trods for positive meldinger fra
topmøderne i regi af både G20 og APEC om at se på Doha-runden med fornyet energi i 2012 og
lade ministrene på konferencen enes om en ny og troværdig tilgang, er det svært at opnå tilslut-
ning til, at der kan igangsættes et egentlig arbejdsprogram som resultat af ministerkonferencen.
Den primære knast i forhandlingerne er spørgsmålet om markedsadgang til de nye vækstøkono-
mier inden for industrivarer, hvor det indtil nu har været umuligt at få parterne til at mødes.
EU har spillet en meget aktiv rolle i forsøget på at konkretisere perspektiverne for WTO og Do-
ha-runden efter ministerkonferencen, herunder forsøge at gå efter konkrete delresultater. Det må
imidlertid konstateres, at der i medlemskredsen ikke har været villighed hertil. Der ventes imid-
lertid at være et udbredt ønske om at benytte ministerkonferencen til at markere en positiv,
fremadrettet dagsorden for WTO og det multilaterale handelssystem. Der er bred anerkendelse
af, at der er stort behov for at understøtte systemets troværdighed og stabilitet, uanset at WTO
netop har bevist sit værd som afgørende værn imod protektionisme under den økonomske krise.
Ministerkonferencen ventes at munde ud i en udtalelse fra formanden, Nigerias handelsminister,
som også er formand for Det Generelle Råd, WTO’s øverste beslutningsorgan.
Drøftelserne på ministerkonferencen ventes struktureret i de følgende tre punkter: 1) betydnin-
gen af det multilaterale handelssystem og WTO, 2) udvikling og 3) Doha-udviklingsrunden.
Dagsordenen forventes bl.a. at omfatte optagelse af nye WTO-medlemmer, en styrkelse af arbej-
det i WTO’s faste komiteer, optagelse af de fattigste lande, forbedringer af særlig og differentieret
behandling af de fattigste landes deltagelse i WTO’s arbejde, en bedre kobling mellem handel og
udvikling og en anerkendelse af de resultater, som man har opnået gennem Aid for Trade-
programmerne. Dertil kommer drøftelser om Doha-udviklingsrunden, hvor det pt. tegner til, at
der i medlemskredsen alene vil kunne samles støtte til at fortsætte forhandlingerne på samme
måde som hidtil. Det mest sandsynlige er derfor, at Doha-forhandlingerne vil køre videre i 2012
på lavt blus.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1049887_0003.png
Sagen har hjemmel i TEUF art. 207 og skal behandles som en international aftale, Europa-
Parlamentet skal samtykke.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte EU's linje, herunder forventninger til udfaldet af ministerkonferencen, på
grundlag af en briefing fra Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal give sit samtykke til en endelig aftale. Plenarforsamlingen vedtog den
14. september 2011 et forslag til beslutning om betydningen af WTO og forhandlingerne om
Doha-udviklingsdagsordenen, hvori der opfordredes til at afslutte forhandlingerne, fastholde
udviklingsfokus og arbejde for et stærkt regelbaseret multilateralt handelssystem.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af en afslutning på Doha-runden, da
dette afhænger af indholdet af det endelige resultat. Overordnet set forventes det, at såfremt de
globale WTO-forhandlinger om handelsliberalisering afsluttes med en samlet aftale, der nedsæt-
ter told og andre barrierer samt skaber mere gennemsigtige regler for samhandel, vil det få posi-
tive konsekvenser for samfundsøkonomien. Dette skyldes primært forventningerne til øget sam-
handel med deraf afledte effekter i form af øget beskæftigelse, lavere forbrugspriser m.m.
Fsva. de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at komme til udtryk gennem EU-
budgettet. Dels vil nedsatte toldsatser betyde lavere egenindtægter for EU-budgettet. Det vil dog
sandsynligvis modvirkes af øget samhandel. Dels vil en aftale på landbrugsområdet have betyd-
ning for fordelingen af udgifterne til EU’s landbrugspolitik, f.eks. i forbindelse med udfasningen
af eksportrestitutioner. De endelige effekter kendes dog først, den dag aftale og modaliteter måt-
te være fastlagt.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred opbakning fra EU’s medlemslande til Kommissionens forhandlingslinje og aktive
bestræbelser på at styrke WTO som organisation.
10. Regeringens generelle holdning
Det multilaterale handelssystem og forhandlingerne i WTO om Doha-runden er regeringens
handelspolitiske hovedprioritet. Danmark vil fortsat støtte op om, at EU spiller en konstruktiv
og proaktiv rolle i forhandlingerne og bidrager til at styrke WTO som organisation.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1049887_0004.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Doha-forhandlingerne har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 19. september
2011 til orientering.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1049887_0005.png
2. EU/Indien-frihandelsaftale
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 26. september 2011. Nye
afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Forhandlingerne om en frihandelsaftale pågår fortsat, og hovedelementerne i en kommende aftale er endnu ikke
færdigforhandlet. Kommissionen stiler imidlertid mod at nå et politisk gennembrud i forhold til hovedområderne af
en frihandelsaftale med Indien frem mod det ventede topmøde mellem EU og Indien i februar 2012.
2. Baggrund
Som en konsekvens af ”Global Europe”-strategien fra 2006 blev Kommissionen i april 2007 af
Rådet bemyndiget til at indlede forhandlingerne med Indien, ASEAN-landene og Sydkorea om
indgåelse af bilaterale frihandelsaftaler (FTA).
Kommissionen har endvidere fremsat forslag om udvidelse af forhandlingsdirektiverne til også at
omfatte investeringer, i lighed med forhandlingerne med Canada og Singapore.
Forhandlingerne er et led i EU’s strategi om at indgå frihandelsaftaler med EU’s vigtigste sam-
handelspartnere for at sikre EU’s eksterne konkurrenceevne og herigennem bidrage til at skabe
øget vækst og beskæftigelse.
Størrelsen af det indiske marked med en hastigt voksende mellemklasse på flere hundrede millio-
ner og høje økonomiske vækstrater har gjort Indien til et naturligt mål for en frihandelsaftale.
Der er stor interesse for Indien blandt europæiske og danske virksomheder. Samtidig har Indien
fortsat væsentlige toldmæssige og ikke-toldmæssige handelshindringer, der skaber begrænsninger
for europæiske og danske kommercielle interesser.
En frihandelsaftale med Indien vil desuden være et vigtigt led i opbygningen af et strategisk part-
nerskab mellem EU og Indien.
Forhandlingerne med Indien pågår fortsat. Kommissionen stiler imidlertid imod at nå til en snar-
lig enighed med Indien om de væsentligste elementer i en aftale, således at de tekniske forhand-
linger kan afsluttes i løbet af foråret 2012.
Forhandlingerne har hjemmel i TEUF art. 207. Der stiles mod en blandet aftale med Fællesska-
bet og medlemsstaterne som aftalepartnere på europæisk side. Den endelige aftale ventes derfor
vedtaget med enstemmighed.
3. Formål og indhold
Det er målet, at forhandlingerne, der begyndte i juni 2007, skal resultere i en frihandelsaftale med
et bredt og ambitiøst anvendelsesområde og højest mulig grad af liberalisering, herunder vidtgå-
ende liberalisering af handel med varer og tjenesteydelser samt adgang for investeringer. Aftalen
skal således udgøre et WTO-foreneligt supplement, som går længere end EU og Indiens multila-
terale forpligtigelser i WTO.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1049887_0006.png
Mens forhandlingerne med Indien tidligere har været præget af uenighed om bl.a. frihandelsafta-
lens ambitionsniveau, så har der de seneste måneder været fremskridt inden for de fleste for-
handlingsområder. Kommissionen stiler på det grundlag mod at nå et politisk gennembrud i for-
hold til hovedområderne af en frihandelsaftale med Indien frem mod det ventede EU/Indien-
topmøde i februar 2012. Det kan ikke udelukkes, at de afsluttende forhandlinger kan forløbe
hurtigt, når der er udvekslet tilbud på hovedområderne i en aftale.
Hvorvidt det vil være muligt at nå til en snarlig afslutning af forhandlingerne, afhænger især af
resultatet af de videre forhandlinger om handel med industri- og landbrugsvarer (især biler, teks-
tiler samt vin og spiritus), tjenesteydelser, offentlige indkøb og geografiske indikationer. På de
nævnte områder har EU betydelige offensive interesser.
På baggrund af de seneste måneders fremskridt i forhandlingerne tegner der sig nu følgende fo-
reløbige konturer af modaliteterne for en aftale:
På området for industrivarer ventes der opnået enighed om en omfattende toldliberalisering,
hvor et af de væsentligste udestående områder er bilområdet. Her ventes en kompromisløsning
at indebære toldnedsættelser for biler over en vis motorstørrelse samt indførelsen af toldkvoter
for biler under en tilsvarende motorstørrelse. Der ventes tilsvarende ikke en fuld liberalisering på
områder som bl.a. maskiner, kemikalier og tekstiler.
På området for landbrugsvarer ventes enighed om en delvis toldliberalisering, som giver EU øget
markedsadgang på væsentlige områder som bl.a. vin og spiritus, fjerkræ, mejeri- og kornproduk-
ter. Der ventes ligeledes enighed om en forbedret procedure for beskyttelse af geografiske indi-
kationer på landbrugs- og fødevareområdet. Som modydelse for den øgede indiske markedsåb-
ning ventes en aftale at indeholde en særlig beskyttelsesforanstaltning på landbrugsområdet knyt-
tet til et begrænset antal toldlinjer i tilfælde af en markant stigning i eksporten til skade for par-
ternes industri.
På området for tjenesteydelser forventes en aftale at indebære en øget markedsadgang på områ-
der som navnlig bankvæsen, forsikring, juridisk rådgivning, revision, telekommunikation samt
postudlevering. Idet de særskilte forhandlinger om en maritim aftale med Indien ikke forventes
afsluttet ved afslutning af forhandlingerne om frihandelsaftalen, ventes frihandelsaftalen at inde-
bære visse forpligtelser på området for maritime tjenesteydelser. Som modydelse for den øgede
indiske markedsåbning ventes en aftale bl.a. at indeholde en af Kommissionen nærmere fastsat
kvote for to ud af fem nærmere definerede kategorier af tjenesteydere i henhold til GATS, som
ifølge aftalen får adgang til midlertidigt ophold i EU i forbindelse med leveringen af tjenesteydel-
ser. Kommissionen lægger op til, at Danmarks andel af en samlet kvote på 40.000 i hele EU vil
blive mellem 459-689 personer årligt.
På området for offentlige indkøb ventes en øget markedsadgang i form af bestemmelser om na-
tional behandling, øget informationsniveau og klare kriterier for tildelingen af kontrakter på of-
fentlige udbud. Det er endnu uklart, hvor bredt bestemmelserne om øget markedsadgang vil
dække i forhold til de indiske delstater.
EU arbejder fortsat for, at en frihandelsaftale indeholder bestemmelser, som forpligter parterne
til at opretholde sociale standarder og miljøbeskyttelse. Fra EU’s side arbejdes der derudover
fortsat for, at en frihandelsaftale juridisk knyttes til en politisk partnerskabsaftale, som bl.a. inde-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1049887_0007.png
holder en menneskerettighedsbestemmelse eller alternativt, at politiske standardklausuler om bl.a.
menneskerettigheder indsættes i selve frihandelsaftalen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 207, stk. 3 godkende den endelige aftale. Der
foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Frihandelsaftalen forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af øget
samhandel, øget beskæftigelse, lavere forbrugspriser m.m. Konsekvenserne lader sig dog vanske-
ligt kvantificere på nuværende tidspunkt, da forhandlingerne fortsat pågår.
De statsfinansielle konsekvenser forventes primært at ske via EU-budgettet. Isoleret set vil ned-
satte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet, som i nogen grad vil kunne mod-
virkes af øget handel.
Frihandelsaftalen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelses-
niveauet. Udmøntningen af aftalernes forventede bestemmelser på området for bæredygtig ud-
vikling kan dog på længere sigt have positive konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
En vedtagelse af aftalen forventes ikke at få lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Høring
Handelspolitisk specialudvalg i udvidet kreds, dvs. inklusive erhvervsorganisationer og de faglige
organisationer, er blevet konsulteret.
Dansk Erhverv bemærker, at man støtter regeringens generelle holdning, og at man er varm til-
hænger af en frihandelsaftale med Indien, som i en ambitiøs form omfattende tjenesteydelser,
offentlige udbud og intellektuelle ejendomsrettigheder vil kunne styrke eksportmulighederne
yderligere på serviceområdet. Det bemærkes, at ambitionsniveauet på disse områder derfor må
fastholdes i den afsluttende del af forhandlingerne. Man hilser desuden en mode 4-aftale vel-
kommen.
Danmarks Rederiforening bemærker, at det på grund af de beskedne fremskridt i forhandlinger
om en søfartsaftale mellem EU og Indien er ønskeligt, at en frihandelsaftale indeholder forplig-
telser vedrørende maritime tjenesteydelser. Det bemærkes, at danske rederier i dag har en accep-
tabel adgang til det indiske marked, men at det særligt i forbindelse med evt. indrømmelser fra
EU’s side i forhold til mode 4 vil være hensigtsmæssigt at få en juridisk konsolidering af mar-
kedsadgangen.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1049887_0008.png
LO bemærker, at arbejdsklausuler efter ILO-konvention 94 ikke er nævnt specifikt men udgør et
godt udgangspunkt for opretholdelse af sociale standarder. Dertil bemærkes, at man savner in-
formation om, hvordan selvstændige omfattes ved bl.a. offentlige udbud, og hvorledes overhol-
delsen af aftaler sikres.
3F bemærker, at man finder det vigtigt, at der i forhandlingerne med Indien sættes særligt fokus
på arbejdstagerrettigheder og et ordentligt arbejdsmiljø jf. gældende ILO-standarder og IMO-
aftalen om skibsophugning. Konsekvensen af en manglende fokus på dette er en stor konkur-
renceforvridning i forhold til lande, der overholder disse rettigheder og regler.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På trods af forskellige særinteresser tegner der sig en generel konsensus blandt medlemslandene
om aftalens overordnede fordele og vigtige betydning for EU’s strategiske partnerskab med Indi-
en. Såfremt EU’s offensive hovedinteresser bliver imødekommet af Indien, forventes der enig-
hed om en endelig aftale med Indien.
10. Regeringens generelle holdning
En aftale med Indien er i overensstemmelse med regeringens offensive handelspolitiske strategi.
Fra dansk side er man generelt interesseret i en mest muligt ambitiøs frihandelsaftale, som både
fjerner toldbarrierer og ikke-toldmæssige barrierer, som ofte udgør det største problem for uden-
landske virksomheder.
Regeringen betoner endvidere vigtigheden af, at hensynet til bæredygtig udvikling indgår i for-
handlingerne, således at en endelig aftale kommer til at udgøre et reelt bidrag til fremme af bære-
dygtig udvikling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Udkastet til Rådets direktiver til Kommissionen om frihandelsforhandlingerne med Indien blev
forelagt Folketingets Europaudvalg den 20. april 2007 til orientering. Status for forhandlingerne
blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 6. maj 2011 samt den 19. september 2011 til orien-
tering. Folketingets Europaudvalg er endvidere den 9. september 2011 blevet orienteret om ud-
videlse af forhandlingsdirektiverne til også at omfatte investeringer, i lighed med forhandlingerne
med Canada og Singapore.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1049887_0009.png
3. Forslag om ændring af visse forordninger vedrørende den fælles handelspolitik for så
vidt angår procedurerne for vedtagelse af visse foranstaltninger 2011/0039 (COD) (”Om-
nibus I”).
Nyt notat.
1. Resumé
Omnibus I-forordningsforslaget har til hensigt at udbrede komitologi-reglerne under Lissabon-traktaten til han-
delspolitiske retsakter, der ikke tidligere har været omfattet af komitologiprocedurerne. Regeringen kan generelt
støtte udbredelsen af komitologireglerne. Regeringen lægger samtidig vægt på, at de ændringer, der indføres, alene
sker som en følge af de justerede komitologiregler.
2. Baggrund
Lissabontraktatens ikrafttræden indebærer ændringer af bestemmelser for vedtagelse af delegerede
retsakter og gennemførselsretsakter for udøvelsen af den fælles handelspolitik. Ændringerne på det
handelspolitiske område efterfølger vedtagelsen af de generelle komitologiregler under Lissabon-
traktaten: ”Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de ge-
nerelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse
af gennemførelsesbeføjelser”.
Nærværende forslag (’Omnibus I’) vedrører procedurer for kontrol med eller vedtagelse af retsakter
i 24 grundforordninger
1
inden for den fælles handelspolitik, som ikke tidligere har været underlagt
Rådets afgørelse 1999/468/EF (komitologi).
Rådet og Europa-Parlamentet skal godkende ændringerne i de omtalte forordninger i henhold til
TEUF artikel 207 vedr. den fælles handelspolitik.
Kommissionen har også fremlagt forslag til tilpasning (‘Omnibus II’) af de grundforordninger inden
for den fælles handelspolitik, som tidligere har været underlagt Rådets afgørelse 1999/468/EF.
3. Formål og indhold
Forslaget bringer udøvelsen af kontrol med Europa-Kommissionen inden for de 24 omfattede for-
ordninger på linje med kravene i Lissabontraktatens artikel 291, som foreskriver, at Kommissionen
kan tildeles gennemførelsesbeføjelser, når ensartede betingelser for gennemførelse af juridisk bin-
dende retsakter er nødvendige, og at medlemsstaterne og ikke lovgiveren (Rådet og Europa-
Parlamentet) udøver kontrol med Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelserne.
Omnibus I-forslaget omfatter en række forskellige typer forordninger, hvor nogle omhandler be-
stemmelser knyttet til specifikke stabiliserings- og associeringsaftaler, mens andre er af mere generel
karakter. Under sidste kategori hører forordningerne om beskyttelse mod hhv. dumping og subsidi-
eret indførsel af varer fra lande, der ikke er medlemmer af EU.
Ændringerne i forordningerne er en naturlig følge af vedtagelsen af den nye komitologiforordning
(forordning nr. 182/2011), der udmønter traktatens artikel 291 og medfører, at handelspolitik frem-
over bliver omfattet af bestemmelserne i komitologireglerne.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mens hovedparten af justeringerne i de berørte forordninger har teknisk karakter, har Kommissio-
nen foreslået ændringer i visse forordningers beslutningsprocedurer, hvor konsultationer af med-
lemsstater er fjernet uden at disse er erstattet af komitologiregler.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal inddrages i medfør af den almindelige lovgivningsprocedure. Europa-
Parlamentets endelige holdning foreligger endnu ikke.
Forslaget er blevet drøftet i Europa-Parlamentets udvalg for international handel (INTA) den 22.
november 2011. Fristen for ændringsforslag er fastsat til januar 2012.
Europa-Parlamentet ønsker at drøfte Omnibus I-forslaget parallelt med Omnibus II, hvor Euro-
pa-Parlamentet har stærkere interesser. I relation til Omnibus I har Parlamentet indikeret, at
Kommissionens eksisterende konsultationer af medlemslandene bør begrænses på en række om-
råder, herunder i relation til antidumping.
5. Nærhedsprincippet
De forordninger, der er omfattet af Kommissionens Omnibus I-forslag, hører alle under fællesska-
bets kompetence. Desuden retter forslaget sig mod at udmønte TEUF art. 291. Forslaget vurderes
på den baggrund at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekven-
ser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været i høring Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds. Der er ikke modtaget
bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Omnibus I-forslaget har været behandlet løbende i Handelsgruppen i Rådet. De fleste medlemslan-
de har givet udtryk for, at de støtter tekniske ændringer som følge af udmøntningen af komitologi-
forordningen, idet de dog samtidig har betonet, at ændringerne ikke bør gå videre end, hvad der
følger af komitologiforordningen.
Det forventes, at der kan opnås enighed om et kompromis i Rådet under det danske EU-
formandskab, og at der kan indledes uformelle trilogforhandlinger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at de allerede vedtagne handelspolitiske forordninger tilpasses de gældende ko-
mitologibestemmelser i forordning 182/2011. Danmark lægger samtidig vægt på, at ændringerne
alene følger af komitologiforordningen.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forbindelse med forhandlingerne om retsakterne i Omnibus I-pakken vil regeringen arbejde for, at
medlemsstaterne effektivt kan kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelserne,
idet der dog samtidigt skal tages hensyn til behovet for smidige og effektive beslutningsprocedurer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 15. april.2011. Den
generelle komitologiforordning 182/2011 blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 23. juni
2010.
1
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
Rådets forordning (EØF) nr. 2841/72 af 19. december 1972 om de i overenskomsten mellem Det europæiske
økonomiske Fællesskab og Schweiz fastsatte beskyttelsesforanstaltninger
Rådets forordning (EØF) nr. 2843/72 af 19. december 1972 om de i overenskomsten mellem Det Europæiske
Økonomiske Fællesskab og Republikken Island fastsatte beskyttelsesforanstaltninger
Rådets Forordning (EØF) nr. 1692/73 af 25. juni 1973 om de beskyttelsesforanstaltninger, der er fastsat i
overenskomsten mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Kongeriget Norge
Rådets forordning (EF) nr. 3286/94 af 22. december 1994 om fastsættelse af fællesskabsprocedurer på området
for den fælles handelspolitik med henblik på at sikre udøvelsen af Fællesskabets rettigheder i henhold til
internationale handelsregler, navnlig regler fastlagt i Verdenshandelsorganisationens regi
Rådets forordning (EF) nr. 385/96 af 29. januar 1996 om beskyttelse mod skadelig prisfastsættelse for fartøjer
Rådets Forordning (EF) nr. 2271/96 af 22. november 1996 om beskyttelse mod virkningerne af den
eksterritoriale anvendelse af lovgivning vedtaget af et tredjeland og af foranstaltninger, som er baseret herpå
eller er en følge heraf
Rådets forordning (EF) nr. 1515/2001 af 23. juli 2001 om de foranstaltninger, der kan træffes af EF på grundlag
af en rapport vedtaget af WTO's Tvistbilæggelsesorgan vedrørende antidumping- og antisubsidieforanstaltninger
Rådets forordning (EF) nr. 2248/2001 af 19. november 2001 om visse procedurer for anvendelsen af
stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene
side og Republikken Kroatien på den anden side samt af interimsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og
Republikken Kroatien
Rådets forordning (EF) nr. 153/2002 af 21. januar 2002 om visse procedurer for anvendelse af stabiliserings- og
associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien på den anden side og for anvendelse af interimsaftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
Rådets forordning (EF) nr. 427/2003 af 3. marts 2003 om en varespecifik overgangsbeskyttelsesordning for
indførsel med oprindelse i Folkerepublikken Kina
Rådets forordning (EF) nr. 452/2003 af 6. marts 2003 om foranstaltninger, som Fællesskabet kan træffe med
hensyn til den kombinerede virkning af antidumping- eller antisubsidieforanstaltninger sammen med
beskyttelsesforanstaltninger
Rådets forordning (EF) nr. 673/2005 af 25. april 2005 om indførelse af tillægstold på importen af visse produkter
med oprindelse i Amerikas Forenede Stater
Rådets forordning (EF) nr. 1616/2006 af 23. oktober 2006 om visse procedurer for anvendelsen af stabiliserings-
og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og
Republikken Albanien på den anden side samt for anvendelsen af interimsaftalen mellem Det Europæiske
Fællesskab og Republikken Albanien
Rådets forordning (EF) nr. 1528/2007 af 20. december 2007 om anvendelse af de ordninger for varer med
oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler
om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske
partnerskabsaftaler
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15. Rådets forordning (EF) nr. 55/2008 af 21. januar 2008 om indførelse af autonome handelspræferencer for
Republikken Moldova samt om ændring af forordning (EF) nr. 980/2005 og Kommissionens afgørelse
2005/924/EF
16. Rådets forordning (EF) nr. 140/2008 af 19. november 2007 om visse procedurer for anvendelsen af
stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene
side og Republikken Montenegro på den anden side samt for anvendelsen af interimsaftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab på den ene side og Republikken Montenegro på den anden side
17. Rådets forordning (EF) nr. 594/2008 af 16. januar 2008 om visse procedurer for anvendelsen af stabiliserings-
og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Bosnien-
Hercegovina på den anden side samt for anvendelsen af interimsaftalen om handel og handelsanliggender
mellem Det Europæiske Fællesskab på den ene side og Bosnien-Hercegovina på den anden side
18. Rådets forordning (EF) nr. 732/2008 af 22. juli 2008 om anvendelse af et arrangement med generelle
toldpræferencer for perioden 1. januar 2009 til 31. december 2011
19. Rådets forordning (EF) nr. 260/2009 af 26. februar 2009 om den fælles importordning
20. Rådets forordning (EF) nr. 597/2009 af 11. juni 2009 om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der
ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
21. Rådets forordning (EF) nr. 625/2009 af 7. juli 2009 om den fælles ordning for indførsel fra visse tredjelande
22. Rådets forordning (EF) nr. 1061/2009 af 19. oktober 2009 om fastlæggelse af en fælles udførselsordning
23. Rådets forordning (EF) nr. 1215/2009 af 30. november 2009 om exceptionelle handelsforanstaltninger for lande
og territorier, der deltager i eller er knyttet til Den Europæiske Unions stabiliserings- og associeringsproces
24. Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der
ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1049887_0013.png
4. Forslag om ændring af visse forordninger vedrørende den fælles handelspolitik for så
vidt angår procedurerne for vedtagelse af delegerede retsakter 2011/0153 (COD) (”Om-
nibus II”).
Nyt notat.
1. Resumé
Omnibus II-forordningsforslaget har til hensigt at justere visse handelspolitiske retsakter, der tidligere har været
omfattet af komitologiprocedurerne fastlagt ved Rådets afgørelse af 28. juni 1999. Regeringen kan generelt støtte
justeringen af disse forordninger, så de deraf følgende sekundære implementerende retsakter fastsættes af Kommissi-
onen som delegerede retsakter. Regeringen lægger samtidig vægt på, at de ændringer, der indføres i de berørte han-
delspolitiske forordninger, alene omfatter de ikke-væsentlige beføjelser, som herefter delegeres til Kommissionen i de
berørte handelspolitiske retsakter.
2. Baggrund
Lissabontraktatens ikrafttræden indebærer omfattende ændringer af bestemmelser for vedtagelse af
delegerede retsakter og retsakter for gennemførslen af den fælles handelspolitik. Kommissionens
forslag til ændringerne på det handelspolitiske område efterfølger vedtagelsen af de generelle komi-
tologiregler under Lissabontraktaten: ”Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 182/2011 af
16. februar 2011 om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere
Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser”.
Nærværende forslag (”Omnibus II”) vedrører procedurer for Rådets og Europa-Parlamentets kon-
trol med Kommissionens vedtagelse af delegerede retsakter i 14 grundforordninger
1
inden for den
fælles handelspolitik, som tidligere har været underlagt Rådets afgørelse 1999/468/EF (komitologi).
Rådet og Europa-Parlamentet skal godkende ændringerne i de omtalte forordninger i henhold til
TEUF artikel 207 vedr. den fælles handelspolitik.
Kommissionen har tidligere fremlagt forslag til tilpasning (”Omnibus I”) af de grundforordninger
inden for den fælles handelspolitik, som tidligere ikke har været underlagt Rådets afgørelse
1999/468/EF.
3. Formål og indhold
Forslaget bringer udøvelsen af kontrol med Kommissionen inden for disse forordninger på linje
med kravene i TEUF artikel 290, som foreskriver, at Kommissionen i en lovgivningsmæssig retsakt
kan få delegeret beføjelse til at vedtage almengyldige, ikke-lovgivningsmæssige retsakter, der udbyg-
ger eller ændrer visse ikke-væsentlige elementer i den lovgivningsmæssige retsakt.
De lovgivningsmæssige retsakter i hvilke, der delegeres beføjelser til Kommissionen, skal tillige ud-
trykkeligt fastlægge de betingelser, der gælder for delegationen. De kan være følgende:
Europa-Parlamentet eller Rådet kan beslutte at tilbagekalde delegationen.
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør
indsigelse inden for den frist, der er fastsat i den lovgivningsmæssige retsakt.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet og Rådet kan indskrive en udløbs- eller revisionsklausul (sun set
clause), hvorefter den delegerede retsakt udløber efter en given periode og lovgiverne
derved skal tage fornyet stilling til, om Kommissionen skal have delegeret beføjelsen.
Omnibus II-forslaget omfatter en række forskellige typer af forordninger, hvor nogle omhandler
bestemmelser knyttet til specifikke stabiliserings- og associeringsaftaler, mens andre er af mere gene-
rel karakter. Under sidste kategori hører fx forordningen om den fælles ordning for indførsel af
visse tekstilvarer med oprindelse i tredjelande.
I forbindelse med beslutningen om forordning 182/2011 aftalte Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen, at Kommissionen skulle gennemgå de forordninger, der har været underlagt de
tidligere kommitologiregler fra 1999 med henblik på at stille forslag om tilpasninger af disse til regi-
met for delegerede retsakter, hvor det vurderes at være nødvendigt af hensyn til effektivisering af
beslutningsprocedurerne.
Mens hovedparten af justeringerne i de berørte retsakter har teknisk karakter, har Kommissionen
foreslået ændringer i visse forordningers beslutningsprocedurer, hvor konsultationer af medlemssta-
terne inden for fx safeguards på tekstilområdet er fjernet uden at disse er erstattet af nye komitolo-
giprocedurer..
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal inddrages i medfør af den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
art. 294, jf. art. 289. Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
Det forventes, at der bliver indledt trilogforhandlinger under dansk formandskab. Europa-
Parlamentet ønsker at drøfte Omnibus II-forslaget parallelt med Omnibus I-forslaget og har
samtidig indikeret at have stærkere interesser i Omnibus II-forslaget end i Omnibus I-forslaget.
5. Nærhedsprincippet
De forordninger, der er omfattet af Kommissionens Omnibus II-forslag, hører alle under fællesska-
bets kompetence. Desuden retter forslaget sig mod at udmønte TEUF art. 290. Forslaget vurderes
på den baggrund at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds. Der er ikke modtaget
bemærkninger
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er enighed mellem medlemslandene om at støtte tekniske ændringer som følge af udmøntnin-
gen af artikel 290s bestemmelser om delegation, idet det dog samtidig betones, at ændringerne alene
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bør omfatte ikke-væsentlige elementer i den lovgivningsmæssige retsakt, der indeholder delegatio-
nen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt, at de handelspolitiske retsakter, der tidligere har været underlagt komi-
tologi-reglerne fra 1999, i nødvendigt omfang tilpasses regimet for delegerede retsakter, hvor dette
kan sikre mere effektive beslutningsprocedurer. Danmark lægger imidlertid vægt på, at ændringerne
alene vedrører ikke-væsentlige elementer i de omfattede forordninger således som det også er hen-
sigten med TEUF art. 290.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 19. juli 2011. Den
generelle komitologiforordning 182/2011 blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 23. juni
2010.
1
1.
Rådets forordning (EØF) nr. 3030/93 af 12. oktober 1993 om den fælles ordning for indførsel af visse tekstilva-
rer med oprindelse i tredjelande
2. Rådets forordning (EF) nr. 517/94 af 7. marts 1994 om den fælles ordning for indførsel af tekstilvarer fra en
række tredjelande, som ikke er omfattet af bilaterale aftaler, protokoller eller andre arrangementer eller af andre
specifikke fællesskabsregler for indførsel
3. Rådets forordning (EF) nr. 2248/2001 af 19. november 2001 om visse procedurer for anvendelsen af stabilise-
rings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og
Republikken Kroatien på den anden side samt af interimsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Repu-
blikken Kroatien, med senere ændringer
4. Rådets forordning (EF) nr. 953/2003 af 26. maj 2003 om hindring af omlægning til Den Europæiske Union af
handelen med visse essentielle lægemidler
5. Rådets forordning (EF) nr. 673/2005 af 25. april 2005 om indførelse af tillægstold på importen af visse produkter
med oprindelse i Amerikas Forenede Stater
6. Rådets forordning (EF) nr. 1616/2006 af 23. oktober 2006 om visse procedurer for anvendelsen af stabiliserings-
og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Repu-
blikken Albanien på den anden side samt for anvendelsen af interimsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab
og Republikken Albanien
7. Rådets forordning (EF) nr. 1528/2007 af 20. december 2007 om anvendelse af de ordninger for varer med oprin-
delse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om
indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaf-
taler
8. Rådets forordning (EF) nr. 55/2008 af 21. januar 2008 om indførelse af autonome handelspræferencer for Repu-
blikken Moldova samt om ændring af forordning (EF) nr. 980/2005 og Kommissionens afgørelse 2005/924/EF
9. Rådets forordning (EF) nr. 140/2008 af 19. november 2007 om visse procedurer for anvendelsen af stabilise-
rings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og
Republikken Montenegro på den anden side samt for anvendelsen af interimsaftalen mellem Det Europæiske
Fællesskab på den ene side og Republikken Montenegro på den anden side
10. Rådets forordning (EF) nr. 594/2008 af 16. juni 2008 om visse procedurer for anvendelsen af stabiliserings- og
associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Bosnien-
Hercegovina på den anden side samt for anvendelsen af interimsaftalen om handel og handelsanliggender mel-
lem Det Europæiske Fællesskab på den ene side og Bosnien-Hercegovina på den anden side
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Rådets forordning (EF) nr. 732/2008 af 22. juli 2008 om anvendelse af et arrangement med generelle toldpræfe-
rencer for perioden 1. januar 2009 til 31. december 2011 og om ændring af forordning (EF) nr. 552/97, (EF) nr.
1933/2006 og af Kommissionens forordning (EF) nr. 1100/2006 og (EF) nr. 964/2007
12. Rådets forordning (EF) nr. 1215/2009 af 30. november 2009 om exceptionelle handelsforanstaltninger for lande
og territorier, der deltager i eller er knyttet til Den Europæiske Unions stabiliserings- og associeringsproces
13. Rådets forordning (EF) nr. 1342/2007 af 22. oktober 2007 om forvaltning af visse restriktioner for indførslen af
visse stålprodukter fra Den Russiske Føderation
14. Rådets forordning (EF) nr. 1340/2008 af 8. december 2008 om handel med visse stålprodukter mellem Det Eu-
ropæiske Fællesskab og Republikken Kasakhstan.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1049887_0017.png
5. Rådets afgørelse om EU’s stilling i Verdenshandelsorganisationen (WTO) til Ruslands
tiltrædelse af Verdenshandelsorganisationen
KOM(2011) 0720 endelig.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet skal tage stilling til Ruslands optagelse i WTO på det grundlag, som er forhandlet.
2. Baggrund
WTO’s ministerkonference den 15.-17. december 2011 skal tage stilling til de forhandlede betin-
gelser for Ruslands optagelse. Protokollen om optagelse ventes underskrevet af WTO’s general-
sekretær på vegne af WTO den 16. december 2011. Medlemskabet ventes at få gyldighed fra au-
gust 2012 efter russisk ratifikation.
Kommissionen foreslår også, at Rådet godkender underskrivelse af 4 bilaterale EU-Rusland-
aftaler, der indgår i den samlede pakke om Ruslands optagelse:
-
-
-
-
Fortsat gyldighed af forpligtelserne i Partnerskabs og Samarbejdsaftalen mellem EU og
Rusland vedrørende handel med tjenesteydelser.
Administration af TRQ’er (tariff-rate quota) for eksport af træ fra Rusland.
Safeguards for handel med komponenter til biler.
Konsultationer før russisk introduktion af eksporttold på råmaterialer.
Der er enighed i Rådet om, at retsgrundlaget for beslutningen er TEUF art. 91, art. 100(2) og art.
207 sammenholdt med art. 218 (9). Dette indebærer, at beslutningen skal træffes med enstem-
mighed.
Rusland har forhandlet om medlemskab af WTO siden 1993. Processen er i de senere år blevet
forsinket af, at Rusland under krisen har gennemført protektionistiske tiltag bl.a. i form af told-
forhøjelser. Situationen blev yderligere kompliceret af, at Rusland, Kasakhstan og Hviderusland i
2009 besluttede at etablere en toldunion fra 1. januar 2010.
3. Formål og indhold
Rådet skal tage stilling til et meget omfattende sæt af betingelser, som er forhandlet med Rusland.
Væsentlige betingelser for medlemskabet er en transparent og ikke-diskriminerende handelspoli-
tik samt bl.a. følgende:
-
-
-
-
-
Nedsættelse af toldsatser
Markedsåbning i servicesektoren (forsikring, bankvæsen, transport og telekommunikati-
on)
Transparent og ikke-diskriminerende anvendelse af sanitære og fyto-sanitære regler for
import af fødevarer
Tilpasning af tekniske standarder til WTO’s aftale om tekniske handelsbarrierer
Anvendelse af WTO’s aftale om handelsrelaterede aspekter af intellektuel ejendomsret
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På kort sigt vil Ruslands WTO-medlemskab indebære, at Rusland skal fjerne en række told-
mæssige og ikke-toldmæssige handelshindringer. På langt sigt er det vigtigt, at Rusland bliver ind-
draget i det internationale regel-baserede samarbejde på handelsområdet med veletablerede pro-
cedurer for løsning af konflikter. Medlemskabet vil give et bedre erhvervsklima i Rusland, idet
Rusland vil være forpligtet til at følge transparente regler.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om Rusland medlemskab, men Parlamentet skal godkende
de fire bilaterale aftaler, som indgår i pakken.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ruslands optagelse i WTO forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i Dan-
mark i form af øget kommercielt samarbejde med Rusland med deraf følgende øget vækst og
beskæftigelse. Den forøgede økonomiske aktivitet kan få indirekte konsekvenser for statsfinan-
serne og miljøet. Konsekvenserne lader sig dog vanskeligt kvantificere.
Sagen vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelses-
niveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring, men Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet formation, her-
under bl.a. erhvervsorganisationerne, har været holdt orienteret i detaljer gennem den 18-årige
forhandlingsproces.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget ventes vedtaget uden debat.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Ruslands medlemskab i WTO.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 23. september 2011
til orientering
18