Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3139 - miljø
Offentligt
1453926_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
18786/11
(OR. en)
PRESSE 506
PR CO 83
PRESSEMEDDELELSE
3139. samling i Rådet
Miljø
Bruxelles, den 19. december 2011
Formand
Marcin KOROLEC
Polens miljøminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 7040 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
18786/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0002.png
19.XII.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet noterede sig statusrapporterne om tre forslag til
-
-
-
en forordning om eksport og import af farlige kemikalier
et direktiv om svovlindholdet i skibsbrændstoffer
et direktiv om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer.
Rådet vedtog endvidere konklusioner om
-
-
EU's biodiversitetsstrategi frem til 2020
køreplanen for et ressourceeffektivt Europa.
Under frokosten havde ministrene en uformel drøftelse om fremtidige tiltag på området for miljø-
beskyttelse og klimapolitik samt om forbindelserne mellem Miljørådets opgaver og det europæiske
semester.
Endelig havde ministrene en udveksling af synspunkter om resultatet af 17. samling i partskon-
ferencen under De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC), der
fandt sted fra den 28. november til den 9. december 2011 i Durban.
18786/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0003.png
19.XII.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Risikoen for større uheld med farlige stoffer (Seveso III) ................................................................... 7
Eksport og import af farlige kemikalier............................................................................................... 8
Svovlindholdet i skibsbrændstoffer ..................................................................................................... 9
EU's biodiversitetsstrategi.................................................................................................................. 10
Køreplanen for et ressourceeffektivt Europa ..................................................................................... 11
Klimakonferencen i Durban............................................................................................................... 12
Eventuelt ............................................................................................................................................ 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Suspensionen af toldsatser samt afgiftsfritagelser og reduktioner - De Kanariske Øer......................................... 21
Reduceret punkafgiftssats for rom fremstillet i Frankrigs oversøiske departementer ........................................... 21
Merværdiafgiftssystem med hensyn til behandlingen af finansielle tjenester ....................................................... 22
Adfærdskodeks (erhvervsbeskatning) - Rådets konklusioner................................................................................ 22
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Integreret havpolitik -
Rådets konklusioner...........................................................................................................
22
UDENRIGSANLIGGENDER
1
Restriktive foranstaltninger - Burma ..................................................................................................................... 23
Restriktive foranstaltninger - Den Demokratiske Folkerepublik Korea ................................................................ 23
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
18786/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.XII.2011
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Fælles udgifter til militære operationer ................................................................................................................. 23
New Zealands deltagelse i EU's krisestyringsoperationer ..................................................................................... 23
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Tilbagetagelses- og visumaftaler med Armenien og Aserbajdsjan........................................................................ 24
MILJØ
Konventionen om grænseoverskridende luftforurening over store afstande ......................................................... 24
Den Internationale Hvalfangstkommission ........................................................................................................... 24
DET INDRE MARKED
Gødninger - Teknisk opdatering............................................................................................................................ 25
INTELLEKTUEL EJENDOMSRET
Fjernsynsforetagender - Konvention fra Europarådet ........................................................................................... 25
HANDELSPOLITIK
Suspension af toldsatser og åbning af toldkontingenter* ...................................................................................... 25
Antidumping - Trichlorisocyanursyre - Kina ........................................................................................................ 25
SUNDHED
Ændring af listen over advarsler om tobaksvarer .................................................................................................. 26
FORSKNING
Aftale mellem EU og Algeriet om videnskabeligt og teknologisk samarbejde ..................................................... 26
Euratomprogrammet for forskning på det nukleare område for 2012 og 2013 ..................................................... 26
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Rådets forretningsorden - Stemmevægtning ......................................................................................................... 27
Tilpasning af vederlag til EU-tjenestemænd ......................................................................................................... 27
UDNÆVNELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg ..................................................................................................................... 28
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 28
AFGØRELSE TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Portugal - Gennemgang af det økonomiske tilpasningsprogram........................................................................... 28
18786/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0005.png
19.XII.2011
DELTAGERE
Belgien:
Evelyne HUYTENBROECK
Minister med ansvar for miljø, energi, vandpolitik,
byfornyelse, brandbekæmpelse og akut lægehjælp samt
boligspørgsmål
Minister for miljø og vandforvaltning
Miljøminister
Miljøminister
Klima-, energi- og bygningsminister
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og
reaktorsikkerhed
Miljøminister
Minister for miljø, lokalsamfund og lokalstyre
Minister for miljø, energi og klimaændringer
Statssekretær for klimaændringer
Asturiens minister for offentlige arbejder, fysisk
planlægning og miljø
Stedfortrædende fast repræsentant
Miljøminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Minister for miljøbeskyttelse og regionaludvikling
Miljøminister
Vicemiljøminister
Minister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Boligminister, viceminister for bæredygtig udvikling og
infrastruktur
Understatssekretær for EU-anliggender og internationale
forbindelser, Ministeriet for National Udvikling
Understatssekretær, Ministeriet for Landdistriktudvikling
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Statssekretær for turisme, miljø og kultur
Bulgarien:
Nona KARADZJOVA
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš CHALUPA
Danmark:
Ida AUKEN
Martin LIDEGAARD
Tyskland:
Norbert RÖTTGEN
Estland:
Keit PENTUS
Irland:
Phil HOGAN
Grækenland:
Giorgos PAPACONSTANTINOU
Spanien:
Teresa RIBERA
María Isabel MARQUES GARCIA
Frankrig:
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Corrado CLINI
Cypern:
Sofoklis ALETRARIS
Letland:
Edmunds SPRŪD�½S
Litauen:
Gediminas KAZLAUSKAS
Aleksandras SPRUOGIS
Luxembourg:
Claude WISELER
Marco SCHANK
Ungarn:
Tamás KOVÁCS
András RÁCZ
Malta:
George PULLICINO
Mario DE MARCO
18786/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0006.png
19.XII.2011
Nederlandene:
Joop ATSMA
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Polen:
Marcin KOROLEC
Beata JACZEWSKA
Portugal:
Assunção CRISTAS
Pedro AFONSO DE PAULO
Rumænien:
Laszlo BORBELY
Slovenien:
Roko �½ARNIĆ
Slovakiet:
Branislav CIMERMAN
Finland:
Ville NIINISTÖ
Sverige:
Lena EK
Det Forenede Kongerige:
Caroline SPELMAN
Stewart STEVENSON
Statssekretær for infrastruktur og miljø
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Miljøminister
Understatssekretær, Miljøministeriet
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og fysisk
planlægning
Statssekretær for miljø og fysisk planlægning
Miljø- og skovbrugsminister
Miljøminister
Statssekretær, Miljøministeriet
Miljøminister
Miljøminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Minister for miljø og klimaændringer (den skotske
regering)
Kommissionen:
Connie HEDEGAARD
Janez POTOČNIK
Medlem
Medlem
Den tiltrædende statregering var repræsenteret således:
Kroatien:
Nikola RU�½INSKI
Statssekretær, Ministeriet for Miljøbeskyttelse, Fysisk
Planlægning og Byggeri
18786/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0007.png
19.XII.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Risikoen for større uheld med farlige stoffer (Seveso III)
Rådet noterede sig under sin offentlige forhandling en statusrapport om forslaget til direktiv om
kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer
(18257/10).
Der har fundet omfattende og intensive forhandlinger sted i Rådet og med Europa-Parlamentet om
dette forslag, og selv om der er gjort fremskridt på flere politiske og tekniske punkter, er der fortsat
en række centrale elementer i direktivet, der må drøftes yderligere, inden der kan opnås enighed
mellem medlovgiverne.
Kommissionens forslag
(18257/10),
der blev fremlagt i december 2010, skal senest den 1. juni 2015
erstatte det nuværende Seveso II-direktiv, som gælder for omkring 10 000 virksomheder i EU.
Forslagets hovedformål er:
at tilpasse bilag I (der definerer de stoffer, der falder ind under direktivets anvendelses-
område) til ændringer af den EU-ordning for klassificering af farlige stoffer, som direktivet
bygger på
at tilpasse bilag I, så det kan tage højde for situationer, som vil opstå efter tilpasningen, når
der skal indføjes eller slettes stoffer, som udgør eller ikke udgør en risiko for et større
uheld
at styrke bestemmelserne vedrørende offentlig adgang til sikkerhedsoplysninger, deltagelse
i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse og forbedre den måde,
hvorpå information indsamles, styres, gøres tilgængelig og udbredes
at indføre strengere standarder for inspektioner af anlæg for at sikre en effektiv gennem-
førelse og håndhævelse af sikkerhedsregler.
Kommissionen fremsatte en erklæring til optagelse i Rådets protokol med hensyn til en række
elementer under afsnit V i statusrapporten, navnlig hvad angår delegerede retsakter og
sammenligningstabeller.
18786/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0008.png
19.XII.2011
Eksport og import af farlige kemikalier
Rådet noterede sig under sin offentlige forhandling en statusrapport om forslaget til forordning om
eksport og import af farlige kemikalier
(9896/11).
Formålet med forslaget er at erstatte forordning (EF) nr. 689/2008
1
, der gennemfører Rotterdam-
konventionen om proceduren for forudgående informeret samtykke for visse farlige kemikalier og
pesticider i international handel.
Hovedformålene med den foreslåede nye forordning er:
at tilpasse den til forordning (EF) nr. 1272/2008
2
om klassificering, mærkning og emballe-
ring af stoffer og blandinger
at inddrage Det Europæiske Kemikalieagentur
3
i nogle af de administrative, tekniske og
videnskabelige opgaver, som anvendelsen af forordningen fører med sig
at opstille yderligere betingelser for, at eksporten kan finde sted, selv om importlandet ikke
har svaret, men uden at importlandenes beskyttelse derved forringes.
Forordningens bestemmelser er mere vidtgående end konventionens og giver importlandene bedre
beskyttelse, da de gælder for alle lande - ikke kun dem, der er part i konventionen. Forordningen
omfatter ikke kun kemikalier, der er forbudt eller underkastet strenge restriktioner i henhold til kon-
ventionen, men også sådanne kemikalier på EU-plan. Endelig sikrer forordningen, at alle kemikalier
er korrekt emballeret og mærket ved eksport.
1
2
3
EUT L 204 af 31.7.2008.
EUT L 353 af 31.12.2008.
http://echa.europa.eu
8
18786/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0009.png
19.XII.2011
Svovlindholdet i skibsbrændstoffer
Rådet noterede sig under sin offentlige forhandling en statusrapport om forslaget til direktiv om
ændring af direktiv 1999/32/EF for så vidt angår svovlindholdet i skibsbrændstoffer (12806/11).
Rådet vil arbejde videre med teksten under det kommende danske formandskab.
Forslaget, der blev fremlagt af Kommissionen i juli 2011, tager sigte på at tilpasse direktiv
1999/32/EF til de nyeste IMO-regler om brændstofstandarder
1
, navnlig forebyggelse af forurening
fra skibe, samt styrke EU's overvågnings- og håndhævelsesordning. Det sigter også mod at yde et
højt beskyttelsesniveau for menneskers sundhed og for miljøet og er i overensstemmelse med såvel
Europa 2020-strategien som de hermed forbundne flagskibsinitiativer, navnlig dem, der vedrører
køreplanerne for et lav-CO2-samfund og innovation i EU samt eksisterende EU-politikker for
bæredygtig transport.
Medlemsstaterne hilste generelt rapporten velkommen, og flere ministre understregede, at emissio-
ner fra skibsfart, som skyldes forbrænding af skibsbrændstoffer med et højt svovlindhold, er skade-
lige for menneskers sundhed og bidrager til forurening af luften med svovldioxid og partikler,
hvilket også medfører forsuring.
Flere medlemsstater og Kommissionen opfordrede til, at de strengere brændstofkvalitetsstandarder
for SO2-emissionskontrolområder (SECA-områder) skal være gældende for alle EU-medlemssta-
ternes territorialfarvande. Nogle af ministrene påpegede dog, at det kan føre til konkurrenceforvrid-
ninger, eftersom andre lande uden for EU ikke anvender samme regler, og derfor bør enhver udvi-
delse af SECA-områder kun foretages inden for rammerne af IMO.
Endvidere gav en række ministre også udtryk for bekymring over udsigten til, at en tilpasning af
fartøjer med henblik på overholdelse af de nye regler medfører yderligere omkostninger for skibs-
ejere, og anmodede om en overgangsperiode. Nogle medlemsstater udtrykte tvivl om, hvorvidt
brændstoffer med lavt svovlindhold ville være tilgængelige på direktivets ikrafttrædelsesdato.
Kommissionen erkender, at der bør træffes foranstaltninger for at afhjælpe mulige økonomiske tab,
men mente, at søfartssektoren også skal gøre sin del for at nå Europa 2020-målene.
1
Bilag VI i den internationale konvention om forebyggelse af forurening fra skibe
(Marpol) 73/78
(http://www.imo.org).
9
18786/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0010.png
19.XII.2011
EU's biodiversitetsstrategi
Rådet havde under sin offentlige forhandling en meningsudveksling og vedtog konklusioner
(18862/11)
om gennemførelsen af EU's biodiversitetsstrategi frem til 2020, der fokuserede på de
konkrete foranstaltninger, der er nødvendige for at nå de centrale mål heri: beskytte arter og
levesteder, bibeholde og retablere økosystemer, forankre biodiversitetsmål i andre EU-politikker,
bekæmpe invasive fremmede arter og intensivere EU's bidrag til at standse tabet af biodiversitet på
globalt plan.
Efter konklusionerne fra samlingen i Rådet (miljø) i juni 2011
(11978/11),
der godkendte strategien
som foreslået i Kommissionens meddelelse "Vores livsgaranti, vores naturkapital: EU's biodiversi-
tetsstrategi frem til 2020" (9658/11), udgør de seneste konklusioner Rådets anden politiske reaktion,
der kommer i forbindelse med de igangværende forhandlinger om den flerårige finansielle ramme
for perioden 2014-2020 og på et tidspunkt, hvor andre relevante EU-politikker for opnåelsen af det
overordnede mål for EU's biodiversitet inden 2020, navnlig den fælles landbrugspolitik, den fælles
fiskeripolitik og samhørighedspolitikken, er under reform.
Uden at foregribe resultaterne af disse forhandlinger understregede Rådet, at det er nødvendigt at
integrere biodiversitetshensyn i alle sektorspecifikke politikker på EU- og nationalt plan med
henblik på at vende den fortsatte tendens med tab af biodiversitet og forringelse af økosystemet.
18786/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0011.png
19.XII.2011
Køreplanen for et ressourceeffektivt Europa
Ministrene havde en udveksling af synspunkter om Kommissionens meddelelse "Køreplan til et
resourceeffektivt Europa" (14632/11), der blev fremlagt i september 2011. Rådet vedtog også
konklusioner (18346/11) og understregede, at køreplanen er et nøgleelement i gennemførelsen af
flagskibsinitiativet "Et ressourceeffektivt Europa"
(5869/11)
inden for rammerne af Europa 2020-
strategien, der vil medføre en økonomisk omstilling af EU til en mere bæredygtig og konkurrence-
præget økonomi og bidrage til den verdensomspændende indsats for at sikre overgangen til en grøn
økonomi
1
.
Køreplanen fastlægger de mål på mellemlang og lang sigt, der skal til for at opnå ressourceeffekti-
vitet og omfatter en lang række områder - energi, transport, klima, industri, råvarer, landbrug,
fiskeri, biodiversitet og regionaludvikling. Inden for en langsigtet vision for 2050 fastsætter køre-
planen milepæle for 2020, som illustrerer, hvad der på det tidspunkt er nødvendigt for gradvis at
opnå ressourceeffektivitet og bæredygtig vækst.
Ministrene erkendte generelt, at overgangen til en økonomi og et samfund i Europa, der er bære-
dygtige og ressourceeffektive, foruden teknologisk innovation vil kræve nye styringsmodeller, nye
forretnings- og uddannelsesmodeller, nye forbrugsmønstre og en ny livsstil, der er gearet til bære-
dygtig ressourceforvaltning.
På grundlag af den vanskelige økonomiske situation opfordrede nogle medlemsstater til innovative
finansieringsløsninger, også inden for rammerne af det europæiske semester, idet de slog til lyd for
et tættere samarbejde med erhvervslivet. Der skal fastsættes passende betingelser både i form af
lovgivningsinstrumenter og markedsbaserede instrumenter og gennem frivillige ordninger for at
fremme ressourceeffektivitet.
Flere ministre henledte også opmærksomheden på den direkte forbindelse mellem køreplanen for
ressourceeffektivitet og det kommende 7. miljøhandlingsprogram, som skal være komplementære
og gensidigt styrke hinanden henholdsvis med henblik på integration af miljøaspekter i gennem-
førelsen af Europa 2020-strategien og fastlæggelsen af de miljøpolitiske prioriteter og foranstalt-
ninger.
Kommissionen fremsatte en erklæring, hvori den anførte, at den ville have foretrukket nogle mere
ambitiøse konklusioner.
1
Se også: Rådets konklusioner om Rio+20: mod en bæredygtig udvikling gennem en
grønnere økonomi og bedre governance
(15388/11).
11
18786/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0012.png
19.XII.2011
Klimakonferencen i Durban
Rådet havde en udveksling af synspunkter om resultaterne af den 17. partskonference under De
Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC), der fandt sted fra den
28. november til den 9. december i Durban, Sydafrika.
EU deltog aktivt i de internationale forhandlinger og i Durbankonferencen, og der var almindelig
enighed om, at EU spillede en central rolle i bestræbelserne for at få en endelig aftale på plads.
Selv om de fleste medlemsstater hilste resultaterne af konferencen velkommen, var der også bred
enighed om, at det blot var et første vigtigt skridt. EU må fortsat udøve et pres og fortsætte sine
bestræbelser på at sikre et lovgrundlag for en klimaindsats, der denne gang forpligter alle lande, og
som bør vedtages i 2015 og træde i kraft i 2020.
Ministrene og kommissæren så frem til EU's arbejde i de kommende måneder med henblik på at
formalisere det, der blev opnået enighed om i Durban, og med henblik på at lette en god start på
forhandlingscyklussen.
18786/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0013.png
19.XII.2011
Eventuelt
Konventionen om beskyttelse af migrerende arter
Rådet noterede sig Kommissionens og formandskabets rapport om resultatet af tiende konference
mellem parterne i konventionen om beskyttelse af migrerende arter af vilde dyr, der fandt sted den
20.-25. november 2011 i Bergen, Norge (18740/11).
Konventionen om beskyttelse af migrerende arter af vilde dyr (også kaldet Bonnkonventionen)
sigter mod at sikre beskyttelsen af migrerende arter på land, i vand og i luften. Den trådte i kraft den
1. november 1983, og er på nuværende tidspunkt tiltrådt af 116 parter, der repræsenterer Afrika,
Mellemamerika og Sydamerika, Asien, Europa, Australien og Oceanien.
Mellemstatslig forhandlingskomité for kviksølv
Rådet noterede sig Kommissionens og formandskabets rapport om resultatet af tredje møde i den
mellemstatslige forhandlingskomité for kviksølv (INC3), der fandt sted fra den 31. oktober til den
4. november 2011 i Nairobi
(18444/11).
Det blev på mødet bekræftet, at de vigtigste udfordringer
på området er luftemissioner og økonomisk støtte til udviklingslande, så de kan opfylde deres for-
pligtelser.
På EU-plan er kviksølv omfattet af en lang række kontrolforanstaltninger i henhold til fællesskabs-
strategien for kviksølv, der blev vedtaget i 2005
(5999/05),
og EU har lige siden opfordret til for-
handlinger om et globalt juridisk bindende instrument for kviksølv i UNEP's regi. Det første
gennembrud i de internationale forhandlinger fandt sted i februar 2009, da USA ændrede holdning
og gik ind for et globalt juridisk bindende instrument for kviksølv. Forhandlingerne forventes af-
sluttet i begyndelsen af 2013.
FN-konferencen om bæredygtig udvikling (Rio+20)
Rådet noterede sig orienteringen fra formandskabet om resultatet af de følgende forberedende
møder i forbindelse med forberedelsen af FN-konferencen om bæredygtig udvikling (Rio+20), der
afholdes i juni 2012 i Rio de Janeiro:
ministerkonferencen om "Rio+20" (den 11.-12. oktober 2011 i Warszawa)
det regionale forberedende møde i UNECE (den 1.-2. december 2011 i Genève)
andet intersessionelle møde (den 15.-16. december 2011 i New York)
18786/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0014.png
19.XII.2011
Konferencen i Rio vil fokusere på to emner:
en grøn økonomi i forbindelse med bæredygtig udvikling og fattigdomsudryddelse
den institutionelle ramme for bæredygtig udvikling.
Konferencen "Planning for biodiversity"
Formandskabet orienterede Rådet om resultatet af ekspertkonferencen "Planning for biodiversity",
der blev holdt den 7.-9. november 2011 i Warszawa
(18513/11).
Klimapolitisk samarbejde mellem EU og landene i det østlige partnerskab
Formandskabet orienterede Rådet om resultatet af workshoppen for eksperter om det klimapolitiske
samarbejde mellem EU og landene i det østlige partnerskab, der fandt sted den 17.-
18. november 2011 i Warszawa
(18630/11).
Gmo-dyrkning
Formandskabet orienterede Rådet om status med hensyn til forslaget til forordning om ændring af
direktiv 2001/18/EF for så vidt angår medlemsstaternes mulighed for at begrænse eller forbyde
dyrkning af gmo'er på deres område (12371/10).
Forslaget blev forelagt for Rådet i juli 2010 både i sammensætningerne "landbrug" og "miljø" og
har siden været underkastet en grundig teknisk gennemgang i Rådets relevante organer. Selv om der
er sket fremskridt i denne sag, har det endnu ikke været muligt at nå til enighed om en
kompromistekst.
Det polske formandskab forberedte et kompromisforslag, hvori der tages hensyn til drøftelserne og
delegationernes skriftlige bemærkninger efter arbejdsgruppens sidste møde, hvilket dermed giver
det kommende danske formandskab et teknisk grundlag for det videre arbejde.
18786/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0015.png
19.XII.2011
Konventionen om bæredygtig udvikling af Karpaterne
Formandskabet og Kommissionen orienterede Rådet om status med hensyn til EU's tiltrædelse af
rammekonventionen om beskyttelse og bæredygtig udvikling af Karpaterne
(18519/11).
På den seneste partskonference i Bratislava (den 25.-27. maj 2011) blev Den Europæiske Union
opfordret til at blive part i Karpaterkonventionen, der er et grundlæggende instrument for det
mellemstatslige samarbejde mellem syv lande i Karpaterne: Polen, Den Tjekkiske Republik, Den
Slovakiske Republik, Ungarn, Ukraine, Rumænien og Serbien.
Hovedformålet i Karpaterkonventionen er at fastlægge en helhedspolitik og styrke samarbejdet
mellem parterne om beskyttelse og bæredygtig udvikling af regionen med henblik på at forbedre
livskvaliteten, styrke den lokale økonomi og de lokale samfund samt fremme bevarelsen af natur-
værdier og kulturarv.
Programmet for miljø- og klimaindsatsen (Life)
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af sit nylige forslag til en forordning om opret-
telse af et program for miljø- og klimaindsatsen (Life) (18627/11).
I den flerårige finansielle ramme for perioden 2014-2020
1
foreslår Kommissionen at behandle
miljø- og klimaspørgsmål som en integrerende del af EU's hovedinstrumenter og -foranstaltninger,
og den agter at øge andelen af EU-budgettet til klimaindsatsen til mindst 20 % med bidrag fra
forskellige politikker.
Kommissionen bemærker dog også, at EU's primære finansieringsinstrumenter ikke opfylder alle de
specifikke behov på miljø- og klimaområdet, og Kommissionen foreslår derfor at ændre Life-
programmet, der i øjeblikket reguleres af Life+-forordningen
2
, så det bringes i bedre overensstem-
melse med Europa 2020-målene og dermed i højere grad kan imødegå de miljømæssige udfordrin-
ger, Unionen står over for. Bevillingsrammen til Life-programmet vil i alt stige fra 2,1 mia. EUR til
3,2 mia. EUR.
1
2
Kommissionens meddelelse "Et budget for Europa 2020" (12475/11).
EUT L 149 af 9.6.2007.
15
18786/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0016.png
19.XII.2011
Hovedelementerne i den nye Life-forordning omfatter:
skabelse af to delprogrammer under Life: et for miljø (med et budget på 2,4 mia. EUR) og et
for klimaindsatsen (med tildeling af 800 mio. EUR)
særlig fokus på bedre forvaltning
skabelse af "integrerede projekter", der gennemføres i stor skala, og som sigter mod en
bedre gennemførelse af miljø- og klimapolitikken og integrationen heraf i andre politikker
bedre definition af de aktiviteter, der støttes inden for hvert prioriteret område.
Overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af sit nylige forslag om en forordning om en
mekanisme til overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner og rapportering af andre oplys-
ninger vedrørende klimaændringer på nationalt plan og EU-niveau
(17549/11),
der skal erstatte den
nuværende overvågningsmekanisme, som blev oprettet i henhold til beslutning 280/2004/EF
1
.
Formålet med forslaget er at styrke rammerne for overvågning, rapportering og evaluering inden for
EU på grundlag af erfaringerne med gennemførelsen af den nuværende beslutning, tage hensyn til
udviklingen på EU-plan og internationalt plan og sikre udformningen af yderligere politikker. For-
slaget indeholder navnlig nye krav til rapportering og overvågning, der er opstået som følge af
klima- og energipakken fra 2009 og de relevante målsætninger i Europa 2020-strategien, samt krav
som følge af de seneste beslutninger vedtaget under UNFCCC.
Direktivet om brændstofkvalitet
Kommissionen orienterede Rådet om gennemførelsesforanstaltningerne vedrørende visse bestem-
melser i direktivet om brændstofkvalitet
2
, der kræver, at leverandørerne reducerer med 6% inten-
siteten af vugge til grav-drivhusgasemissioner i brændstoffer til brug i vejkøretøjer. Kommissionen
skal vedtage gennemførelsesforanstaltninger bl.a. vedrørende metoden til beregning af drivhusgas-
intensiteten i fossile brændstoffer
(18459/11).
Kommissionen foreslår drivhusgasværdier for alle kulstofintensive alternative energikilder, idet den
gør det klart, at disse kilder har en større drivhusgaseffekt end almindelig råolie. Der er drøftelser i
gang med repræsentanter for medlemsstaterne i det relevante udvalg.
1
2
EUT L 49 af 19.2.2004.
Direktiv 2009/30/EF (EUT L 140 af 5.6.2009).
16
18786/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0017.png
19.XII.2011
Fluorholdige drivhusgasser
Rådet noterede sig Kommissionens rapport om gennemførelsen af forordning (EF) nr. 842/2006
1
om visse fluorholdige drivhusgasser ("forordningen om F-gasser")
(18472/11),
der omfatter en
række af denne type gasser i stationære anvendelser såsom køling, luftkonditionering og brand-
slukkere.
Efter vedtagelsen af rapporten blev der iværksat en offentlig høring om mulighederne for at styrke
de nuværende foranstaltninger til at reducere emissionen af F-gasser, og den afsluttes den 19. de-
cember 2011. Herudover skal der ifølge Kommissionens arbejdsprogram for 2012
2
fremsættes et
lovgivningsforslag om en revision af forordningen om F-gasser.
Plastikbæreposer
Rådet noterede sig de oplysninger, som Kommissionen på anmodning af den italienske og østrigske
delegation fremlagde vedrørende resultaterne af Kommissionens offentlige høring om emnet, der
sluttede den 9. august, samt de planlagte foranstaltninger på EU-plan, der sigter mod at reducere
anvendelsen af plastikposer
(18397/11).
Kommissionen er i øjeblikket ved at gennemgå de mod-
tagne bidrag, der vil indgå i en konsekvensanalyse af et muligt forslag fra Kommissionen.
Den samlede mængde plastikbæreposer, der blev produceret i Europa i 2008, var 3,4 mio. tons,
hvilket svarer til over 2 mio. personbiler. Plastikposernes lave vægt og lille størrelse betyder, at de
ofte undslipper affaldshåndtering og ender i havmiljøet, hvor deres eventuelle opløsning kan tage
flere hundrede år.
Faciliteten for risikodeling ved industrikatastrofer
Rådet noterede sig den ungarske delegations orientering om yderligere skridt til at etablere en fælles
europæisk facilitet for risikodeling ved industrikatastrofer, der skal finansieres af en obligatorisk
forsikringspræmie på miljøområdet, som er harmoniseret på europæisk niveau
(18596/11).
I oktober 2010 kostede en stor industriulykke i det vestlige Ungarn, foruden ufattelige menneskelige
tragedier, skatteyderne omkring 115 mio. EUR i form af udgifter til katastrofehjælp og rehabilite-
ring. Selskabet var ude af stand til at dække mere end en brøkdel af disse udgifter, og uden statslig
indgriben står det over for at gå konkurs med risiko for nedlæggelsen af tusindvis af arbejdspladser
og skabelsen af en stor miljøgæld.
1
2
EUT L 161 af 14.6.2006.
KOM(2011) 777 endelig.
17
18786/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0018.png
19.XII.2011
Konferencen "The Water, Energy and Food Security Nexus"
Den tyske delegation orienterede Rådet om resultatet af konferencen "The Water, Energy and Food
Security Nexus - Solution for a Green Economy", der fandt sted den 16.-18. november 2011 i Bonn
(18659/11).
Formålet med konferencen var at understrege, at der er behov for en bedre forståelse af sammen-
hængen og den indbyrdes afhængighed mellem vand, energi og fødevarer for at finde en passende
løsning på de modstridende anvendelser og dermed i højere grad dække efterspørgslen fra den
stigende verdensbefolkning.
Emissionshandel i luftfartsektoren
Kommissionen orienterede ministrene om status med hensyn til anvendelsen af EU's emissions-
handelssystem (ETS) for luftfart, der forventes iværksat den 1. januar 2012, og forbindelserne med
de lande uden for EU, som er imod modtagelsen af international luftfart i Unionens emissions-
handelssystem. Kommissionen fortsætter sine bilaterale drøftelser med disse lande og arbejder sam-
tidig videre i Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO) for at finde en global løsning
på dette spørgsmål.
ETS-direktivet
1
udgør et centralt instrument til reduktion af emissioner fra energiintensive indu-
strier, og bidrager til ibrugtagning af de nødvendige lavemissionsteknologier. EU ETS udgør den
retlige ramme for EU's uafhængige (dvs. uafhængige i forhold til det, der sker i de internationale
klimaforhandlinger) tilsagn om senest i 2020 at reducere sine emissioner med 20 % i forhold til
1990-niveauerne.
FN-konventionen om bekæmpelse af ørkendannelse
Formandskabet og Kommissionen orienterede Rådet om resultatet af tiende samling i partskon-
ferencen under De Forenede Nationers konvention om bekæmpelse af ørkendannelse, der blev holdt
den 10.-21. oktober 2011 i Changwon (Republikken Korea) (18735/11).
Ørkendannelse er et stort økonomisk, socialt og miljømæssigt problem for mange lande i alle dele
af verden. Konventionen om bekæmpelse af ørkendannelse trådte i kraft i 1996. I øjeblikket er 194
lande part i konventionen.
1
2003/87/EF (EUT L 275 af 25.10.2003).
18
18786/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0019.png
19.XII.2011
Baselkonventionen
Formandskabet og Kommissionen orienterede Rådet om resultatet af den tiende konference mellem
parterne i Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende transport af farligt affald og
bortskaffelse heraf, der fandt sted den 17.-21. oktober 2011 i Cartagena (Colombia)
(18501/11).
EU er part i Baselkonventionen
1
, der trådte i kraft i 1992 og nu tæller 175 parter, og ændringen til
denne konvention, der forbyder eksport af farligt affald med henblik på slutdeponering og genan-
vendelse fra lande på en liste over industrilande (hovedsagelig OECD-lande) til udviklingslande
(det såkaldte "Baselforbud"). Bestemmelserne i Baselkonventionen og Baselforbuddet blev gen-
nemført i EU-lovgivningen ved forordning (EF) nr. 1013/2006 om overførsel af affald
2
.
REACH-systemet for kemiske stoffer
Særligt problematiske stoffer
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om den aktuelle situation for kandidatlisten over
særligt problematiske stoffer efter meddelelsen fra næstformand Antonio Tajani og kommissær
Janez Potočnik om, at der bliver optaget 136 særligt problematiske stoffer på kandidatlisten inden
udgangen af 2012 og alle relevante særligt problematiske stoffer, der for øjeblikket kendes, inden
udgangen af 2020
(18488/11).
Formålet med REACH-forordningen
3
er at yde et højt beskyttelsesniveau for menneskers sundhed
og for miljøet og samtidig fremme konkurrenceevne og innovation. REACH udgør grundlaget for
identifikation af særligt problematiske stoffer og for oprettelse af den såkaldte "kandidatliste" med
henblik på eventuel godkendelse. Stofferne identificeres på grundlag af forslag fra medlemsstaterne
eller Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) på vegne af Kommissionen.
Revision af systemet på baggrund af EU's konkurrenceevne
Rådet noterede sig også den tjekkiske og slovakiske delegations bekymringer vedrørende REACH-
systemets indvirkning på den europæiske kemikalieindustris konkurrenceevne i lyset af den almin-
delige beretning, som Kommissionen agter at fremlægge til næste år om erfaringerne med anven-
delsen af forordningen og om revisionen for at vurdere, hvorvidt forordningens anvendelsesområde
skal ændres for at undgå overlapninger med andre relevante fællesskabsbestemmelser
(18487/11).
1
2
3
EFT L 39 af 16.2.1993.
EUT L 190 af 12.7.2006.
Forordning (EF) nr. 1907/2006.
19
18786/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0020.png
19.XII.2011
Årlig vækstundersøgelse
Rådet noterede sig Kommissionens mundtlige orientering om den årlige vækstundersøgelse for
2012 (17229/11
+ ADD 1-4),
der blev offentliggjort den 23. november 2011, og som indleder det
europæiske semester for økonomisk styring i 2012. Undersøgelsen er grundlaget for den fælles for-
ståelse, der nødvendigvis skal opbygges med hensyn til prioriteringen af indsatsen på såvel nationalt
som EU-plan i de næste tolv måneder, og som skal indgå i medlemsstaternes økonomiske og bud-
getmæssige beslutninger, der skal afspejle EU's landespecifikke henstillinger og de forpligtelser, der
eventuelt er indgået under europluspagten.
Kommissionen vil forelægge Det Europæiske Råd i juni en detaljeret gennemgang af medlems-
staternes gennemførelse af de landespecifikke henstillinger og forpligtelserne i europluspagten i
analysen af de enkelte lande.
Miljømøde mellem Visegradlandene
Rådet noterede sig den tjekkiske ministers orientering om mødet mellem miljøministrene fra
Visegradlandene samt Bulgarien og Rumænien, der blev holdt den 7.-8. november 2011 i Zbiroh
(18576/11).
Konventionen om beskyttelse af Europas vilde dyr og planter samt naturlige levesteder
Formandskabet og Kommissionen orienterede Rådet om det 31. møde i det stående udvalg under
konventionen om beskyttelse af Europas vilde dyr og planter samt naturlige levesteder
(Bernkonventionen), der fandt sted fra den 29. november til den 2. december 2011 i Strasbourg
(18739/11).
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Det kommende danske formandskab forelagde Rådet sit arbejdsprogram for det næste halvår, der
kommer til at omfatte videreførelsen af igangværende sager såsom gmo, brændstoffers svovlind-
hold, eksport og import af farlige kemikalier samt "Seveso". Det forventer bl.a. at fortsætte arbejdet
med syvende miljøhandlingsprogram, grøn økonomi og biodiversitet. Det vil også deltage aktivt i
de kommende internationale klimaforhandlinger.
18786/11
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0021.png
19.XII.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Suspensionen af toldsatser samt afgiftsfritagelser og reduktioner - De Kanariske Øer
Rådet vedtog en forordning om forlængelse af suspensionen af toldsatser ved indførsel af visse
industrivarer til De Kanariske Øer med ti år (17977/11). Forordningen forlænger ligeledes suspen-
sionen af toldsatser til visse nye varer. Foranstaltningerne tager hensyn til De Kanariske Øers fjerne
beliggenhed, hvorved de erhvervsdrivende lider under alvorlige økonomiske og handelsmæssige
ulemper, som har negative følger for den demografiske udvikling, beskæftigelsen og den sociale og
økonomiske udvikling.
Rådet besluttede også at bemyndige Spanien til i yderligere to år indtil den 31. december 2013 at
indrømme fritagelse for eller reduktion af en afgift med betegnelsen "AIEM" for visse varer, der
fremstilles lokalt på De Kanariske Øer (17993/11). Det skal opveje de ugunstige vilkår, som præger
De Kanariske Øer, navnlig det forhold, at de høje produktionsomkostninger gør lokalt producerede
varer mindre konkurrencedygtige end varer, der fremstilles andre steder, selv når der tages hensyn
til transportomkostninger.
Reduceret punkafgiftssats for rom fremstillet i Frankrigs oversøiske departementer
Rådet besluttede at forhøje det kontingent for traditionel rom fremstillet i Frankrigs oversøiske
departementer, som kan pålægges en reduceret punkafgiftssats, fra 108.000 HRA til 125.000 HRA
(17995/11). Det forlængede også anvendelsesperioden for ordningen med en reduceret punkafgifts-
sats med ét år frem til den 31. december 2013.
18786/11
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0022.png
19.XII.2011
Merværdiafgiftssystem med hensyn til behandlingen af finansielle tjenester
Rådet noterede sig en situationssrapport fra formandskabet om forslag om merværdiafgiftssystemet
med hensyn til behandlingen af forsikringstjenester og andre finansielle tjenester (18650/11).
Forslagene til direktiv og forordning skal præcisere bestemmelserne i direktiv 2006/112/EF
1
for så
vidt angår finansielle tjenester, der er fritaget for moms.
Forslagene har til formål at styrke retssikkerheden for de økonomiske aktører og de nationale
skattemyndigheder, at mindske den administrative byrde og at reducere momsens skjulte indvirk-
ning på omkostningerne for leverandører af tjenester.
De eksisterende bestemmelser blev fastsat i 1970'erne og har medført en uensartet fortolkning i
medlemsstaterne og konkurrenceforvridninger. Momsfritagelsen af finansielle tjenester medfører
høje efterlevelsesomkostninger, og den uensartede anvendelse heraf har resulteret i et stigende antal
retssager, navnlig hvad angår nye typer tjenester.
Forslagene er fra 2007. I november 2010 godkendte Rådet retningslinjerne for arbejdet med sagen.
Under det polske formandskab (juli til december 2011) fokuserede arbejdsgruppen på definitioner
af de finansielle tjenester, der er fritaget for afgift. Rapporten giver en oversigt over de fremskridt,
der er gjort i den periode, og vurderer mulighederne for at nå frem til et overordnet kompromis i
sagen.
Adfærdskodeks (erhvervsbeskatning) - Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning). Yderligere oplysninger
findes i
18398/11.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Integreret havpolitik -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i
18279/11.
1
Direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem.
22
18786/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0023.png
19.XII.2011
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger - Burma
Rådet ajourførte oplysningerne vedrørende én enhed, som er omfattet af restriktive foranstaltninger
på grund af menneskerettighedssituationen i Burma/Myanmar. Rådet reviderer løbende disse foran-
staltninger.
Restriktive foranstaltninger - Den Demokratiske Folkerepublik Korea
Rådet reviderede de restriktive foranstaltninger som følge af bekymringer for så vidt angår Nord-
koreas politik i forbindelse med landets program vedrørende atomvåben, ballistiske missiler og
andre masseødelæggelsesvåben. Det opretholdt listen over personer og enheder, som er omfattet af
restriktive foranstaltninger.
Rådet tilføjede yderligere to personer med ansvar for denne politik og én person med ansvar for at
finansiere dette program på listen over de personer, der er omfattet af indefrysningen af aktiver og
forbuddet mod at indrejse i EU. Yderligere otte enheder involveret i det nævnte program samt yder-
ligere fire enheder involveret i finansieringen af dette blev også omfattet af indefrysningen af
aktiver.
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Fælles udgifter til militære operationer
Rådet godkendte en revideret mekanisme til finansiering af de fælles udgifter til EU's militære ope-
rationer (Athenamekanismen).
New Zealands deltagelse i EU's krisestyringsoperationer
På vegne af Unionen godkendte Rådet en aftale om rammerne for New Zealands deltagelse i EU's
krisestyringsoperationer og gav bemyndigelse til undertegnelsen heraf.
18786/11
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0024.png
19.XII.2011
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Tilbagetagelses- og visumaftaler med Armenien og Aserbajdsjan
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om ind-
gåelse af tilbagetagelses- og visumaftaler med Armenien og Aserbajdsjan.
Når Kommissionen vurderer, at forhandlingerne med de to lande er afsluttet, skal Rådet vedtage
afgørelser om undertegnelse og indgåelse af aftalerne med kvalificeret flertal, og Europa-
Parlamentet skal give sin godkendelse.
MILJØ
Konventionen om grænseoverskridende luftforurening over store afstande
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på vegne af Den Europæiske
Union at deltage i forhandlingerne om revision af protokollen (Göteborgprotokollen) til konventio-
nen af 1979 om grænseoverskridende luftforurening over store afstande angående reduktion af for-
suring, eutrofiering og ozon ved jordoverfladen.
Den Internationale Hvalfangstkommission
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af Den Europæiske Unions holdning på de næste tre
møder i Den Internationale Hvalfangstkommission til forslag til ændringer af den internationale
konvention angående regulering af hvalfangst og dens vedtægter.
Den Internationale Hvalfangstkommission (IWC) er den kompetente internationale organisation
hvad angår bevarelse og forvaltning af hvalbestande på globalt plan. Medlemskab af IWC er kun
åbent for regeringer. For øjeblikket er 25 EU-medlemsstater parter i IWC. Den Europæiske Union
har observatørstatus i IWC og er repræsenteret af Kommissionen.
18786/11
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0025.png
19.XII.2011
DET INDRE MARKED
Gødninger - Teknisk opdatering
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring af
forordning nr. 2003/2003 om gødninger med henblik på tilpasning af bilag I og IV til den tekniske
udvikling.
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at Kommissio-
nen nu, da Rådet har givet sin godkendelse, kan vedtage direktivet, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig det.
INTELLEKTUEL EJENDOMSRET
Fjernsynsforetagender - Konvention fra Europarådet
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, gav Kommissionen
og EU-formandskabet bemyndigelse til at deltage i forhandlingerne om en konvention fra Europa-
rådet om beskyttelse af radio- og fjernsynsforetagenders rettigheder.
HANDELSPOLITIK
Suspension af toldsatser og åbning af toldkontingenter*
Rådet vedtog en forordning om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse
landbrugs- fiskeri- og industriprodukter (18131/11
+
18324/11+ ADD 1).
Rådet vedtog også en
forordning om åbning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter
(18122/11). Formålet med de to forordninger er at sikre en tilstrækkelig og fortsat forsyning af visse
varer, der ikke produceres i tilstrækkelige mængder i EU, og at undgå forstyrrelser på markederne
for visse landbrugs- og industriprodukter.
Antidumping - Trichlorisocyanursyre - Kina
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af trichlo-
risocyanursyre med oprindelse i Kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til forordning
nr. 1225/2009 (17739/11).
18786/11
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0026.png
19.XII.2011
SUNDHED
Ændring af listen over advarsler om tobaksvarer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens direktiv om ændring af direk-
tiv 2001/37/EF om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer (16944/11). Ifølge udkastet til
ændringsdirektiv er det nødvendigt at ændre listen over supplerende advarsler, som har skullet an-
bringes på alle pakninger til røgtobak siden september 2003 og på pakninger til andre tobaksvarer
siden september 2004. Der er tegn på, at virkningen af de nugældende supplerende advarsler er
svækket med tiden, efterhånden som advarslernes nyhedskarakter er aftaget. Medlemsstaterne har to
år til at gennemføre direktivet i national ret.
Kommissionens direktiv er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen nu, da Rådet har givet sin godkendelse, kan vedtage direktivet, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig det.
FORSKNING
Aftale mellem EU og Algeriet om videnskabeligt og teknologisk samarbejde
Rådet gav bemyndigelse til undertegnelse og midlertidig anvendelse af aftalen om videnskabeligt
og teknologisk samarbejde med Algeriet
(17318/11).
Euratomprogrammet for forskning på det nukleare område for 2012 og 2013
Rådet forlængede Det Europæiske Atomenergifællesskabs (Euratoms) rammeprogram for forskning
på det nukleare område for en toårig periode (17503/11
+
COR1)
Euratomprogrammet, der udløber ved udgangen af 2011, er blevet forlænget således, at det udløber
samtidig med EU's nuværende finansielle cyklus i 2013. Euratoms programmer er i henhold til
Euratomtraktaten begrænset til fem år, hvorimod det generelle 7. forskningsrammeprogram, der
løber indtil udgangen af 2013, er et syvårigt program.
Rammeprogrammet omfatter to typer aktiviteter, nemlig indirekte og direkte aktioner.
Nærmere oplysninger findes i pressemeddelelsen:
18807/11.
18786/11
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0027.png
19.XII.2011
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Rådets forretningsorden - Stemmevægtning
Rådet ændrede sin forretningsorden ved at ajourføre oversigten over befolkningstallet i EU-
medlemsstaterne for 2012 i forbindelse med afstemning med kvalificeret flertal i Rådet
(17116/11).
Rådets forretningsorden fastsætter, at, når der træffes en afgørelse med kvalificeret flertal, kontrol-
leres det, hvis et medlem af Rådet kræver det, at de medlemsstater, der udgør dette kvalificerede
flertal, repræsenterer mindst 62 % af EU's samlede befolkning.
Med henblik herpå ajourføres EU-befolkningstallene hvert år i overensstemmelse med oplysninger
fra Eurostat (EU's statistiske kontor).
Det kvalificerede flertal i Rådet er fastsat til 255 stemmer af i alt 345 og et flertal af de 27 medlems-
stater.
Tilpasning af vederlag til EU-tjenestemænd
Rådet besluttede ikke at vedtage et udkast til forordning foreslået af Kommissionen om tilpasning af
vederlag og pensioner til tjenestemænd og øvrige ansatte ved EU for 2011(18646/11
REV 2).
Det
besluttede også at anlægge sag ved Domstolen på grund af Kommissionens holdning med hensyn til
eksistensen af en alvorlig og pludselig forringelse af den økonomiske og sociale situation og dens
afvisning af at forelægge et forslag om anvendelse af undtagelsesklausulen i artikel 10 i bilag XI til
personalevedtægten.
18786/11
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453926_0028.png
19.XII.2011
UDNÆVNELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet udnævnte Jörg FREIHERR FRANK VON FÜRSTENWERTH (Tyskland)
til medlem af Det Økonomiske og Sociale Udvalg for den resterende del af mandatperioden,
dvs. indtil den 20. september 2015
(17952/11).
Regionsudvalget
Rådet udnævnte Søren Pape POULSEN (Danmark) til medlem af Regionsudvalget for den reste-
rende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015
(18316/11).
Overvågningsudvalget for Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig
Rådet godkendte følgende fem kandidater til posterne som medlemmer af Overvågningsudvalget
for Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF): Herbert BÖSCH, Johan DENOLF,
Catherine PIGNON, Rita SCHEMBRI og Christiaan Timmermans. Mandatperioden er tre år og kan
fornyes én gang.
AFGØRELSE TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Portugal - Gennemgang af det økonomiske tilpasningsprogram
Rådet vedtog den 14. december en afgørelse om ændring af betingelserne for tildeling af finansiel
støtte til Portugal under den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme (EFSM).
Afgørelsen ændrer afgørelse 2011/344/EU for så vidt angår de økonomisk-politiske betingelser og
tager hensyn til de ændrede økonomiske udsigter for at sikre, at det økonomiske tilpasningsprogram
for Portugal kan gennemføres uden problemer.
Ministrene gav i maj 2011 grønt lys til en finansiel bistandspakke på 78 mia. EUR, herunder
26 mia. EUR tildelt under EFSM.
18786/11
28
DA