Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3147 - Konkurrenceevne
Offentligt
1453939_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6675/12
(OR. en)
PRESSE 56
PR CO 8
PRESSEMEDDELELSE
3147. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri, forskning og rummet)
Bruxelles, den 20.-21. februar 2012
Formand
Ole SOHN
Danmarks erhvervs- og vækstminister
Morten ØSTERGAARD
Danmarks minister for forskning, innovation og
videregående uddannelser
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8847 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6675/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0002.png
20.-21.II.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede
Europa 2020-strategien for vækst og beskæftigelse
i forbindelse med Kommis-
sionens
årlige vækstundersøgelse
som forberedelse af EU's forårsmøde den 1.- 2. marts.
Det havde offentlige forhandlinger om tre prioriterede områder i
akten for det indre marked,
som
skal hjælpe EU's virksomheder med at øge deres konkurrenceevne og evne til at skabe
beskæftigelse:
reform af
regnskabsreglerne
med særligt fokus på et forslag om gennemsigtighed i
forbindelse med betalinger foretaget til myndigheder
modernisering af politikken for
offentlige indkøb
og
forbedring af
SMV'ers adgang til finansiering
gennem oprettelsen af et EU-pas til
forvalterne af venturekapitalfonde og sociale iværksætterfonde.
Rådet vedtog konklusioner om dagsordenen for
smart regulering,
der har til formål at forenkle de
erhvervsreguleringsmæssige rammer, som EU's virksomheder opererer indenfor med stor fokus på
slutbrugerne.
Delegationerne noterede sig også formandskabets orientering om status vedrørende
patentpakken.
Rådet havde en debat om det fremtidige rammeprogram for finansiering af
forskning og innova-
tion
for perioden 2014-2020, også kaldet "Horisont
2020".
Det påhørte også Kommissionens
forelæggelse af forslaget til nye skridt for
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi
(EIT).
Under den del af samlingen, der vedrørte rummet, havde Rådet en udveksling af synspunkter om
gennemførelsen af
flagskibsprogrammet for rummet GMES
(europæisk
jordovervågningsprogram) fra 2014 og frem.
6675/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0003.png
20.-21.II.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ÅRLIG VÆKSTUNDERSØGELSE: FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS
FORÅRSMØDE .................................................................................................................................. 8
REFORM AF POLITIKKEN FOR OFFENTLIGE INDKØB.......................................................... 10
REVISION AF REGNSKABSKRAVENE TIL VIRKSOMHEDER ............................................... 12
VENTUREKAPITALFONDE OG SOCIALE IVÆRKSÆTTERFONDE ...................................... 14
DAGSORDEN FOR SMART REGULERING
Rådets konklusioner
............................................ 15
RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING OG INNOVATION: "HORISONT 2020" .................... 16
DET EUROPÆISKE INSTITUT FOR INNOVATION OG TEKNOLOGI (EIT) .......................... 18
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅDS KONKLUSIONER OM INNOVATION........... 19
DET EUROPÆISKE JORDOVERVÅGNINGSPROGRAM (GMES) ............................................ 20
EVENTUELT .................................................................................................................................... 21
Beskyttelse af et enhedspatent: .......................................................................................................... 21
Bioøkonomi: handlingsplan for innovation og grøn vækst................................................................ 21
Det europæiske forskningsrum: resultater af den offentlige høring .................................................. 22
ITER: international termonuklear forsøgsreaktor .............................................................................. 22
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6675/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.II.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Interoperabilitet mellem de europæiske jernbanesystemer - trafiktelematik for godstrafikken............................. 23
Fælles sikkerhedsmål for jernbanesystemet .......................................................................................................... 23
FØDEVARELOVGIVNING
Fødevarefarvestoffer - kontrol med dioxiner og andre forurenende stoffer i fødevarer ........................................ 24
KULTUR
Det europæiske kulturarvsmærke - udnævnelser................................................................................................... 24
6675/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0005.png
20.-21.II.2012
DELTAGERE
Belgien:
Johan VANDE LANOTTE
Jean-Marc NOLLET
Kris PEETERS
Paul MAGNETTE
Bulgarien:
Julieta HUBENOVA
Peter STEFANOV
Den Tjekkiske Republik:
Martin TLAPA
Ivan WILHELM
Danmark:
Ole SOHN
Morten ØSTERGAARD
Michael DITHMER
Tyskland:
Peter HINTZE
Birgit GRUNDMANN
Georg SCHÜTTE
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Richard BRUTON
Seán SHERLOCK
Vicepremierminister samt økonomiminister og minister
for forbrugerbeskyttelse og Nordsøen
Viceministerpræsident samt minister for børnevelfærd,
forskning og offentlig forvaltning
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, udenrigspolitik, landbrug og
landdistrikter
Minister for offentlige virksomheder, videnskabspolitik og
udviklingssamarbejde med ansvar for storbyer
Viceminister for økonomi, energi og turisme
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for industri og handel
Viceminister for forskning og videregående uddannelse
Erhvervs- og vækstminister
Minister for forskning, innovation og videregående
uddannelser
Departementschef, Økonomi- og Erhvervsministeriet
Statssekretær under forbundsministeren for økonomi og
teknologi, medlem af Forbundsdagen
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Statssekretær, Forbundsministeriet for Uddannelse og
Forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Viceminister med ansvar for forskning og innovation,
Beskæftigelses-, Erhvervs- og Innovationsministeriet samt
Ministeriet for Uddannelse og Kvalifikationer
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for forskning, udvikling og innovation
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister under ministre d'État, udenrigs- og
Europaministeren, med ansvar for Europaspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister med ansvar for Europaspørgsmål
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Statssekretær, Ministeriet for Videnskab og Uddannelse
Grækenland:
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Carmen VELA
José Pascual MARCO MARTÍNEZ
Frankrig:
Jean LEONETTI
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Enzo MOAVERO MILANESI
Francesco PROFUMO
Cypern:
George ZODIATES
Letland:
Daniels PAVĻUTS
Mareks GRUŠKEVICS
6675/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0006.png
20.-21.II.2012
Litauen:
Giedrius KADZIAUSKAS
Nerija PUTINAITE
Luxembourg:
Etienne SCHNEIDER
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Zoltán CSÉFALVAY
Malta:
Jason AZZOPARDI
Nederlandene:
Derk OLDENBURG
Østrig:
Karlheinz TÖCHTERLE
Harald GÜNTHER
Polen:
Barbara KUDRYCKA
Andrzej DYCHA
Portugal:
Carlos OLIVEIRA
Maria Leonor PARREIRA
Rumænien:
Dragos Mihael CIUPARU
Cristian BADESCU
Slovenien:
�½iga TURK
Uroš VAJGL
Slovakiet:
Peter JAVORČÍK
Finland:
Lauri IHALAINEN
Jyri HÄKÄMIES
Sverige:
Ewa BJÖRLING
Stefan ATTEFALL
Peter HONETH
Det Forenede Kongerige:
Norman LAMB
Andy LEBRECHT
Viceøkonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Minister for økonomi og udenrigshandel
Stedfortrædende fast repræsentant
Juniorminister for strategiske anliggender,
Økonomiministeriet
Minister for fair konkurrence, små virksomheder og
forbrugere
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for videnskab og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for videnskab og videregående uddannelse
Forbundsminister for videnskab og forskning
Statssekretær for iværksætteri, konkurrenceevne og
innovation
Statssekretær for videnskab
Statssekretær, formand for det nationale agentur for
videnskabelig forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse, videnskab og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsminister
Erhvervsminister
Handelsminister
Civil- og boligminister
Statssekretær med ansvar for videregående uddannelse og
forskning, Uddannelsesministeriet
Minister for arbejdsmarkedsforhold, forbrugerspørgsmål
og postvæsen
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Antonio TAJANI
Michel BARNIER
Androulla VASSILIOU
Máire GEOGHEGAN-QUINN
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
6675/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0007.png
20.-21.II.2012
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
KROATIEN
�½eljko JOVANOVIĆ
Tamara OBRADOVIĆ MAZAL
Minister for videnskab, uddannelse og sport
Viceøkonomiminister
6675/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0008.png
20.-21.II.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ÅRLIG VÆKSTUNDERSØGELSE: FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS
FORÅRSMØDE
Rådet drøftede den årlige vækstundersøgelse for 2012, der indgår i alle relevante rådsdrøftelser som
forberedelse af Det Europæiske Råds forårsmøde den 1.-2. marts.
Det understregede de foranstaltninger, der inden for Konkurrenceevnerådets ansvarsområde kan
forbedre de økonomiske resultater og skabe merværdi både på kort og lang sigt, bl.a.:
at fremme konkurrenceevnen gennem bæredygtig vækst, hvilket indebærer konkrete,
realisable tiltag iværksat af det digitale indre marked og af det indre marked for
tjenesteydelser, samt at hjælpe EU-virksomheder med at udvikle deres
udenrigshandelspotentiale
at lette europæiske virksomheders adgang til finansiering, hvilket omfatter større udnyttelse af
finansielle instrumenter såsom lånegarantier og venturekapitalinvesteringer og
at modernisere den offentlige forvaltning, ved at forenkle de erhvervsreguleringsmæs-sige
rammer og lette e-forvaltningsinitiativer.
Strukturreformer og tiltag på det indre marked skal suppleres af større investeringer i forskning og
innovation og i andre vækstfremmende områder. Der er behov for at søge nye og skærpede
innovationstiltag for at få den europæiske økonomi tilbage på sporet og tackle de samfundsmæssige
udfordringer ved bl.a. at gennemføre forpligtelserne i forbindelse med "Innovation i EU".
Derudover er forskning og innovation som led i finanspolitisk konsolidering vigtige elementer i
fastlæggelsen af passende EU-strategier og nationale strategier for vækst og beskæftigelse. I den
forbindelse fremhævede ministrene betydningen af at opretholde eller øge investeringsniveauet på
disse områder og bibeholde ambitiøse forsknings- og udviklingsmål.
I november sidste år offentliggjorde Kommissionen vækstundersøgelsen for 2012, der er en analyse
af de fremskridt, der er gjort med Europa 2020-målene for skabelsen af økonomisk vækst og
beskæftigelse
1
1
http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/ags2012_en.pdf
6675/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.II.2012
For at tilskynde til vækst og konkurrenceevne anbefaler meddelelsen, at indsatsen på EU-plan og
nationalt plan fokuseres på følgende fem prioriteter: fortsættelse af en differentieret og
vækstfremmende finanspolitisk konsolidering, genetablering af normale lånemuligheder for
erhvervslivet, fremme af vækst og konkurrenceevne, håndtering af arbejdsløsheden og de sociale
konsekvenser af krisen samt modernisering af den offentlige forvaltning.
Den årlige vækstundersøgelse lancerer det europæiske semester, der indgår i en ny
forvaltningsarkitektur med henblik på at gennemgå medlemsstaternes budget- og strukturpolitikker
for at påvise manglende konsekvens og nye ubalancer. Målet er at styrke koordinationen allerede
under forberedelsen af vigtige budgetbeslutninger.
Det Europæiske Råds forårsmøde vil identificere de vigtigste økonomiske udfordringer, som EU
står over for, og yde strategisk rådgivning. Under hensyn til denne vejledning vil medlemsstaterne
forelægge deres budgetstrategier i deres stabilitets- og konvergensprogrammer. Samtidig vil de
udarbejde nationale reformprogrammer, der fastlægger den indsats, der skal gøres for at styrke
deres politikker på flere områder.
6675/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0010.png
20.-21.II.2012
REFORM AF POLITIKKEN FOR OFFENTLIGE INDKØB
Rådet havde en orienterende debat om modernisering af politikken for offentlige indkøb.
Det var den første ministerdebat, siden Kommissionen i december 2011 forelagde forslagene til en
omfattende reform af reglerne om offentlige indkøb i hele EU.
Resultatet af debatten udstikker retningslinjerne for fortsættelsen af det tekniske arbejde. Det
mellemliggende mål er et opnå enighed om hovedprincipperne for reformen på
Konkurrenceevnerådets samling i maj med det endelige mål at få reformen godkendt i en fælles
beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet inden udgangen af 2012.
De tre forslag til modernisering af offentlige indkøb er:
et forslag til direktiv om den nye lovgivningsmæssig ramme (erstatter direktiv 2004/18/EF)
(18966/11)
et forslag til direktiv om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og
energiforsyning, transport samt posttjenester (erstatter direktiv 2004/17/EF) (18964/11) og
et forslag til direktiv om tildeling af koncessionskontrakter (18960/11).
Revisionen af de gældende regler om offentlige indkøb, som stammer fra 2004, er en af de 12
prioriterede nøgleaktioner i akten for det indre marked
1
.
Debatten fokuserede på den nye generelle retlige ramme. Nærmere betegnet drejede den sig om to
aspekter, som formandskabet havde fremhævet (6436/12):
1
http://ec.europa.eu/internal_market/smact/index_en.htm
6675/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.II.2012
1. Den grad af fleksibilitet, der bør udvises ved anvendelsen af udbud med forhandling.
Et flertal af delegationerne mente, at øget anvendelse af udbud med forhandling i forbindelse med
offentlige kontrakter bør være mulig, og at der endvidere bør træffes visse forholdsregler for at
garantere ligebehandling af tilbud. Andre delegationer foretrak begrænset anvendelse af denne
procedure i overensstemmelse med Kommissionens forslag.
Sammenlignet med de nuværende regler vil Kommissionens forslag øge antallet af tilfælde, hvor
medlemsstaterne kan tillade anvendelsen af udbud med forhandling, men ikke give mulighed for
ubegrænset adgang til denne procedure.
2. Regler for visse kategorier af tjenesteydelser: sociale, kulturelle, sundhedsmæssige osv.
Mange af delegationerne understregede, at det nye system bør skabe den rette balance mellem at
fremme effektiviteten gennem konkurrence ved tildeling af kontrakter og at nå målet om lempe-
ligere regler om offentlige indkøb for visse tjenesteydelser.
Kommissionen foreslår at ophæve den nuværende sondring mellem visse tjenesteydelser (sociale,
kulturelle, sundhedsmæssige, uddannelsesmæssige osv.), der kan udliciteres i henhold til enklere
ordninger, så der anvendes standardregler på alle tjenesteydelser, medmindre de udtrykkeligt er fri-
taget.
6675/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0012.png
20.-21.II.2012
REVISION AF REGNSKABSKRAVENE TIL VIRKSOMHEDER
Rådet havde en orienterende debat om revisionen af de regnskabsregler, der gælder for virksom-
heder i EU, navnlig vedrørende beretning om betalinger til myndigheder.
Resultatet af debatten udstikker retningslinjerne for fortsættelsen af det tekniske arbejde med det
formål at opnå enighed om forenkling af regnskabsdirektiverne inden udgangen af juni 2012 i
overensstemmelse med en anmodning fra Det Europæiske Råd.
Forslaget om en forpligtelse til at indberette betalinger til myndigheder foretaget af virksomheder
inden for udvindingsindustrien eller skovning af primærskove (også kaldet regnskabsaflæggelse for
hvert enkelt land), er et led i Kommissionens strategi for "socialt ansvarlige virksomheder". Det
indgår i det forslag til direktiv, der vil erstatte de gældende "regnskabsdirektiver" (16250/11).
"Regnskabsdirektiverne" omhandler årsregnskaber og konsoliderede regnskaber i aktieselskaber og
anpartsselskaber i Europa. Det drejer sig om:
Rådets fjerde direktiv af 25. juli 1978 om årsregnskaberne for visse selskabsformer
(78/660/EØF) og
Rådets syvende direktiv af 13. juni 1983 om konsoliderede regnskaber (83/349/EØF).
Det nye forslag til direktiv, som blev forelagt i december sidste år som led i de prioriterede aktioner
i akten for det indre marked, skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige
lovgivningsprocedure.
De centrale målsætninger for den foreslåede revision er:
reduktion af den administrative byrde og anvendelse af forenklede regnskabsregler for
SMV'er
at øge klarheden og sammenligneligheden af regnskaber og
at øge gennemsigtigheden i forbindelse med betalinger foretaget til myndigheder af
virksomheder inden for udvindingsindustrien og skovning af primærskove.
Med udgangspunkt i et spørgeskema fra formandskabet (5930/12) fokuserede drøftelsen på
sidstnævnte mål.
6675/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.II.2012
For at fremme myndighedernes ansvarlighed, gennemsigtighed og god forvaltningspraksis indføres
der med forslaget nye indberetningskrav for store virksomheder og alle virksomheder af interesse
for offentligheden inden for udvindingsindustrien eller skovning af primærskove. Forslaget til
direktiv foreslår, at disse virksomheder skal give oplysning om de betalinger, de foretager til
myndigheder i hvert land, hvor de opererer, og for hvert projekt.
Ministrenes drøftelse viste, at der var en tydelig accept af målet om at forbedre gennemsigtigheden
på dette område. Nogle delegationer gav imidlertid udtryk for, at det er nødvendigt at undersøge
forslaget nærmere og overveje samtlige aspekter af den virkning, som lovgivningsforslaget vil få på
europæiske virksomheders konkurrenceevne.
Et stort antal delegationer udtrykte betænkeligheder med hensyn til at aflægge regnskab på
"projekt" basis. Desuden foretrak de fleste delegationer, at det kommende direktiv indeholder en
definition af begrebet "væsentlighed" i forbindelse med betalinger.
6675/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0014.png
20.-21.II.2012
VENTUREKAPITALFONDE OG SOCIALE IVÆRKSÆTTERFONDE
Rådet havde en orienterende debat om udkast til forordninger vedrørende europæiske
venturekapitalfonde (18499/11) og europæiske sociale iværksætterfonde (18491/11).
Forslagene blev forelagt i december 2011 og er en del af akten for det indre marked og Kommis-
sionens handlingsplan om bedre adgang til finansiering for SMV'er (18619/11).
Ministrene godkendte det overordnede mål med forslagene og gav tilsagn om hurtigt at indlede
forhandlinger med Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed i juni 2012, som Det
Europæiske Råd ønsker det (6277/12).
Det overordnede mål med forslagene er at fremme vækst blandt SMV'er ved at forbedre deres
adgang til finansiering gennem oprettelsen af et EU-pas til forvalterne af venturekapitalfonde og
sociale iværksætterfonde i forbindelse med markedsføringen af deres fonde.
Forslagene indfører ensartede krav til forvalterne af kollektive investeringsvirksomheder, som
ønsker at anvende EU-passet. De indfører krav til investeringsporteføljen, investeringsteknikker og
kvalificerede virksomheder, som kvalificerede fonde kan henvende sig til. De indfører også
ensartede regler for, hvilke kategorier af investorer kvalificerede fonde kan henvende sig til, og om
den interne organisation hos forvaltere, som markedsfører sådanne kvalificerede fonde. Identiske
materielle bestemmelser i hele EU vil medvirke til at skabe lige vilkår for alle markedsdeltagere.
Kommissionen har forelagt særskilte udkast til forordninger om venturekapitalfonde og sociale
iværksætterfonde, fordi disse to typer fonde er af forskellig karakter. Normalt yder
venturekapitalfonde primært egenkapitalfinansiering til SMV'er i virksomhedens opstartsfase,
hvorimod sociale iværksætterfonde råder over flere kvalificerede investeringsinstrumenter såsom
kombineret offentlig og privat finansiering, gældsinstrumenter eller små lån.
Venturekapitalfonde er aktører, som hovedsagelig skaffer egenkapitalfinansiering til almindeligvis
meget små nystartede virksomheder. I EU har venturekapitalfinansiering et stort, men hovedsagelig
uudnyttet, potentiale. SMV'er med venturekapital i ryggen kan skabe job af høj kvalitet, da
venturekapital støtter oprettelsen af innovative virksomheder.
6675/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0015.png
20.-21.II.2012
DAGSORDEN FOR SMART REGULERING
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner (6341/12) om en fremtidig dagsorden for smart regulering med stor
fokus på slutbrugeren: virksomheder, navnlig SMV'er og mikrovirksomheder, borgere, forbrugere,
offentlig administration osv.
Med disse konklusioner vil Rådet opfordre Kommissionen til yderligere at forbedre dagsordenen for
smart regulering ved bl.a. at huske på slutbrugerne og inddrage dem i evalueringen af forordningen
for at finde frem til uforholdsmæssigt store byrder, uoverensstemmelser, forældede og ineffektive
foranstaltninger og reducere unødvendige reguleringsmæssige byrder.
6675/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0016.png
20.-21.II.2012
RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING OG INNOVATION:
"HORISONT 2020"
Rådet havde en debat om den nye fælles strategiske ramme for forskning og innovation for perioden
2014-2020, "Horisont 2020".
Debatten fandt sted på grundlag en rapport forelagt af formandskabet, der fokuserer på to vigtige
politiske emner: tværgående spørgsmål inden for programmet Horisont 2020 (såsom internationalt
samarbejde og betydningen af samfundsvidenskab og humaniora) og SMV'ers deltagelse i Horisont
2020 (6281/12).
Mange medlemsstater fremhævede fordelene ved at integrere samfundsvidenskab og humaniora i
forskningsprojekter for at tackle de samfundsmæssige udfordringer bedre. Integration af disse
aspekter kan være nyttig i innovationsprocessen med hensyn til at øge kapaciteten til at løse
problemer.
Visse delegationer påpegede på grundlag af tidligere erfaringer og arbejdet i Det Strategiske Forum
for Internationalt V&T-samarbejde (SFIC ), at en proaktiv tilgang fra EU's og medlemsstaternes
side til internationalt samarbejde inden for forskning og udvikling kan resultere i større gensidige
fordele, hvis man vælger en målrettet strategi. Ministrene noterede sig også Kommissionens ud-
talelse om, at den udsender en meddelelse om disse aspekter i løbet af kommende måneder.
Endelig var der stor opbakning fra alle delegationerne til at gøre det lettere for SMV'er at deltage i
innovationsprocessen ved hjælp af tiltag, der skal iværksættes på både nationalt plan og EU-plan,
såsom forenkling af instrumenter for SMV'er, fremme af klynger, bedre adgang til venturekapital,
partnerskaber, øgede muligheder for offentlige indkøb, samarbejde med universiteter osv.
Formandskabets mål er at nå til en fælles forståelse med Rådet om indholdet af rammeprogrammet
senest i maj 2012 for at bane vejen for det fremtidige arbejde og sikre, at Rådet og Europa-
Parlamentet godkender det i tide. Horisont 2020 skal erstatte EU's syvende
forskningsrammeprogram (RP7), der løber frem til slutningen af 2013.
I forlængelse af den igangværende analyse af det nye program, der udføres af EU-eksperter, tog
Rådet hensyn til de vigtigste resultater af den første orienterende debat den 6. december samt
resultatet af de drøftelser, der fandt sted på det uformelle ministermøde den 2. februar i
København
1
. Det uformelle ministermøde fokuserede på tre spørgsmål i forbindelse med Horisont
2020, nemlig komplementaritet med andre EU-programmer og navnlig samhørighedsfondene,
forenkling og betydningen af at forene forskning og innovation.
1
http://eu2012.dk/en/NewsList/Februar/Week-5/Compet-research
6675/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0017.png
20.-21.II.2012
Den nye ramme for forskning forventes at fjerne fragmenteringen på området og sikre øget
sammenhæng, bl.a. med de nationale forskningsprogrammer. Horisont 2020 bygger på det
nuværende RP7-koncept, rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation (CIP) og Det
Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT). Det er tæt knyttet til vigtige politisk
prioriterede sektorer såsom sundhed, fødevaresikkerhed, energi og klimaændringer mv., og det har
tætte forbindelser til såvel samhørighedspolitikken som udvikling af landdistrikterne.
Den 30. november 2011 forelagde Kommissionen adskillige elementer fra det fremtidige program:
http://ec.europa.eu/research/horizon2020/index_en.cfm
6675/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0018.png
20.-21.II.2012
DET EUROPÆISKE INSTITUT FOR INNOVATION OG TEKNOLOGI (EIT)
Rådet noterede sig Kommissionens præsentation af den strategiske gennemførelsesplan samt en
ændret forordning om Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) (18090/11).
EIT, der blev oprettet i marts 2008, vil forsat styrke EU's og medlemsstaternes innovationskapacitet
og bidrage til opfyldelsen af det generelle mål for Horisont 2020, primært ved at integrere den
såkaldte videnstrekant: videregående uddannelse, forskning og innovation. Denne integration finder
hovedsageligt sted via videns- og innovationsfællesskaber, som bringer organisationer sammen om
at løse samfundsmæssige udfordringer på lang sigt.
Under Horisont 2020 skal EIT modtage et finansielt bidrag på 3,1 mia. EUR for perioden 2014-
2020.
I en særskilt afgørelse vil Rådet og Europa-Parlamentet definere indsatsområderne for EIT's
strategiske dagsorden for en syvårig periode (18091/11).
EIT's websted:
http://eit.europa.eu/
6675/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0019.png
20.-21.II.2012
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅDS KONKLUSIONER OM INNOVATION
Rådet noterede sig formandskabets rapport (6279/1/12) om udviklingen inden for forskning og
innovation efter Det Europæiske Råds konklusioner den 4. februar 2011, der fokuserede på energi
og innovation (EUCO
2/11).
Rapporten skal forelægges på det kommende møde i Det Europæiske Råd, der finder sted den
1.-2. marts.
Det Europæiske Råd opfordrede i sine konklusioner til gennemførelsen af en integreret tilgang, der
kan sætte skub i innovation og udnytte Europas intellektuelle kapital fuldt ud til gavn for borgere,
virksomheder - navnlig SMV'er - og forskere.
6675/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0020.png
20.-21.II.2012
DET EUROPÆISKE JORDOVERVÅGNINGSPROGRAM (GMES)
Rådet drøftede Kommissionens meddelelse om det europæiske jordovervågningsprogram (GMES)
og dets operationelle aktiviteter fra 2014 og frem (17072/11).
Under debatten blev fremtidsperspektiverne og de mest passende modeller for forvaltning og lang-
sigtet finansiering af GMES-programmet drøftet. Nødvendigheden af at finde en passende form til
yderligere operationel opfølgning blev generelt understreget.
GMES-programmet blev oprettet ved fordning nr. 911/2010
1
. Sammen med satellitnavigations-
systemet "Galileo" er det et flagskibsprogram i EU's rumpolitik. GMES er også et af de program-
mer, der skal gennemføres som led i Europa 2020-strategien for intelligent, bæredygtig og inklusiv
vækst, og det indgik også i det industripolitiske initiativ i Europa 2020, da det understøtter en bred
vifte af EU-politikker.
Resolutionen (18232/11), der blev godkendt af EU og Den Europæiske Rumorganisation (ESA) på
ottende møde i Rumrådet den 6. december, understregede den vigtige rolle, som GMES spiller for
at sikre Europas uafhængige adgang til centrale oplysninger til støtte for miljø, sikkerhed,
humanitær bistand, civilbeskyttelse og de øvrige emneområder, som GMES dækker.
GMES' websted:
http://www.gmes.info
1
EUT L 276 af 20.10.2010.
6675/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0021.png
20.-21.II.2012
EVENTUELT
Beskyttelse af et enhedspatent
Formandskabet mindede om den erklæring, som blev fremsat den 30. januar af stats- og
regeringscheferne fra de medlemsstater, der deltager i det forstærkede samarbejde om indførelse af
en fælles patentbeskyttelse, hvori de giver tilsagn om senest i juni 2012 at nå frem til en endelig
aftale om det sidste udestående spørgsmål i patentpakken (5/12).
Det fremhævede de betydelige fordele, som det nye system vil give de europæiske virksomheder for
så vidt angår innovationspotentiale, økonomiske besparelser og retssikkerhed, og lovede at bestræbe
sig på at lette vejen for et endeligt kompromis.
Flere delegationer og Kommissionen henstillede, at medlemsstaterne finder en endelig udformning
af et udkast til aftale om oprettelse af en fælles patentdomstol.
I december 2011 nåede Rådet og Europa-Parlamentet til en foreløbig aftale om de to udkast til
forordning om gennemførelse af forstærket samarbejde på området beskyttelse af et enhedspatent.
Patentsystemets tredje søjle, oprettelsen af en fælles patentdomstol, der skal dømme i patentsager,
afventer stadig en endelig aftale om domstolens hjemsted.
Bioøkonomi: handlingsplan for innovation og grøn vækst
På et uformelt frokostmøde drøftede forskningsministrene Kommissionens meddelelse "Nye veje til
bæredygtig vækst: Bioøkonomi i Europa", der blev forelagt den 13. februar (6487/12).
Ministrene understregede, at bioøkonomien har et stort potentiale til at bidrage til et mere
innovativt, ressourceeffektivt og konkurrencepræget samfund.
I meddelelsen fremsættes en plan med 12 foranstaltninger til gennemførelse af den bioøkonomiske
strategi.
6675/12
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0022.png
20.-21.II.2012
Det europæiske forskningsrum: resultater af den offentlige høring
Rådet noterede sig Kommissionens analyse af resultaterne af en offentlig høring, der havde til
formål at indsamle synspunkter og dokumentation fra interessenter om de største forhindringer, der
skal overvindes, samt den bedste måde at håndtere dem på for at opnå et velfungerende europæisk
forskningsrum (EFR) senest i 2014 (6537/12).
EFR's websted:
http://ec.europa.eu/research/era/index_en.htm
ITER: international termonuklear forsøgsreaktor
Rådet noterede sig oplysninger fra Kommissionen om status for ITER-projektet (6599/12).
I december 2011 fremsendte Kommissionen et forslag til et supplerende forskningsprogram i
henhold til Euratomtraktaten for perioden 2014-2018 (5058/12).
ITER's websted:
http://www.iter.org/
6675/12
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0023.png
20.-21.II.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Interoperabilitet mellem de europæiske jernbanesystemer - trafiktelematik for godstrafikken
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring af
den tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for delsystemet "Trafiktelematik for
godstrafikken" i det transeuropæiske jernbanesystem (5184/12).
Ændringen ajourfører gennemførelsesbestemmelserne for denne tekniske specifikation og reglerne
for ændringshåndtering, som jernbanevirksomhederne, infrastrukturforvalterne og ihændehaverne
skal anvende.
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter
sig vedtagelsen.
Fælles sikkerhedsmål for jernbanesystemet
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en afgørelse om fælles
sikkerhedsmål for jernbanesystemet (5313/12).
De fælles sikkerhedsmål definerer de sikkerhedsniveauer, som forskellige dele af jernbanesystemet
mindst skal opfylde, udtrykt i risikoacceptkriterier for forskellige risikokategorier som f.eks. risici
for passagerer, personale, brugere af overkørsler i niveau eller samfundet som helhed.
Afgørelsen bygger på de erfaringer, der er gjort med gennemførelsen af et første sæt fælles
sikkerhedsmål, der blev vedtaget i 2010, og som nu skal erstattes af dette andet sæt.
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter
sig vedtagelsen.
6675/12
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453939_0024.png
20.-21.II.2012
FØDEVARELOVGIVNING
Fødevarefarvestoffer - kontrol med dioxiner og andre forurenende stoffer i fødevarer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af to udkast til forordninger:
om ændring af bilag II til forordning nr. 1333/2008 for så vidt angår anvendelsesbetingelser
og anvendelsesniveauer for quinolingult (E 104), Sunset Yellow FCF (Orange Yellow S)
(E 110) og ponceau 4R (cochenillerød A) (E 124) (16705/2/11 REV 2) og
om prøveudtagnings- og analysemetoder til offentlig kontrol af indholdet af dioxiner,
dioxinlignende PCB'er og ikkedioxinlignende PCB'er i visse fødevarer (18587/11)
Disse udkast til forordninger er underlagt forskriftproceduren med kontrol. Dette betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage forordningerne, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
KULTUR
Det europæiske kulturarvsmærke - udnævnelser
Rådet udnævnte Francisco Prado-Vilar, Csilla Hegedüs, Irma Grigaitiené og Michel Thomas-
Penette, til medlemmer af den europæiske jury, der skal være ansvarlig for udvælgelse af de steder,
der tildeles det europæiske kulturarvsmærke (6274/12).
Det europæiske kulturarvsmærke kan tildeles steder med stærk symbolsk - og ikke kun æstetisk -
værdi med hensyn til europæisk historie og kulturarv (f.eks. monumenter, naturlandskaber,
undersøiske, arkæologiske og industrielle steder, byområder og kulturgenstande osv.). Det har til
hensigt at styrke et europæisk tilhørsforhold blandt de europæiske borgere, især blandt unge.
6675/12
24
DA