Europaudvalget 2011-12
3145 - Transport, tele og energi
Offentligt
1453933_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6428/12
(OR. en)
PRESSE 45
PR CO 6
PRESSEMEDDELELSE
3145. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Energi
Bruxelles, den 14. februar 2012
Formand
Martin Lidegaard,
Danmarks klima-, energi- og bygningsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 9776 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6428/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453933_0002.png
14.II.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Under en offentlig del af samlingen havde ministrene en orienterende debat om et udkast til forord-
ning om den
transeuropæiske energiinfrastruktur,
hvor de fokuserede på to aspekter af forslaget:
regionale grupper og regulering.
Rådet havde også en orienterende debat om sit bidrag til det europæiske semester, dvs. den nye
cyklus for samordning af de økonomiske politikker i henhold til
Europa 2020-strategien
for be-
skæftigelse og vækst, i lyset af den årlige vækstundersøgelse 2012. Ministrene behandlede især de
største hindringer for, at energimålene i Europa 2020 kan nås, og spørgsmålet om, hvilke
foranstaltninger vedrørende energieffektivitet og vedvarende energi der har det største potentiale
for at bidrage til vækst og jobskabelse.
6428/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453933_0003.png
14.II.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Energiinfrastruktur ............................................................................................................................... 6
Europa 2020-strategien ........................................................................................................................ 8
EVENTUELT ...................................................................................................................................... 9
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Lufttrafikaftale med Indonesien* .......................................................................................................................... 11
HANDELSPOLITIK
Autonome handelspræferencer - Pakistan ............................................................................................................. 11
Beskyttelse af geografiske betegnelser - Aftale med Georgien ............................................................................. 11
DET INDRE MARKED
Typegodkendelse af motorkøretøjer - Sikkerhed................................................................................................... 12
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Marokko - Indledning af forhandlinger........................................................... 12
AFGØRELSER VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 13
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6428/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453933_0004.png
14.II.2012
DELTAGERE
Belgien:
Melchior WATHELET
Statssekretær for miljø, energi og mobilitet under
indenrigsministeren og statssekretær for institutionelle
reformer under premierministeren
Viceminister for økonomi, energi og turisme
Viceenergiminister
Klima-, energi- og bygningsminister
Vicestatssekretær, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
Forbundsminister for økonomi og teknologi og vicekansler
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister med ansvar for NewEra-projektet,
Ministeriet for Kommunikation, Energi og Natur-
ressourcer samt Ministeriet for Miljø, Lokalsamfund og
Lokalstyre
Minister for miljø, energi og klimaændringer
Minister for industri, energi og turisme
Minister under økonomi-, finans- og industriministeren,
med ansvar for industri, energi og den digitale økonomi
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for handel, industri og turisme
Økonomiminister
Energiminister
Minister for økonomi og udenrigshandel
Understatssekretær for EU-anliggender og internationale
forbindelser, Ministeriet for National Udvikling
Minister for ressourcer og landdistriktsspørgsmål
Økonomi-, landbrugs- og innovationsminister,
vicepremierminister
Forbundsminister for økonomi samt familie- og
ungdomsspørgsmål
Bulgarien:
Delian DOBREV
Den Tjekkiske Republik:
Frantisek PAZDERA
Danmark:
Martin LIDEGAARD
Morten BÆK SØRENSEN
Tyskland:
Philipp RÖSLER
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Fergus O'DOWD
Grækenland:
Giorgos PAPACONSTANTINOU
Spanien:
José Manuel SORIA LOPÉZ
Frankrig:
Eric BESSON
Italien:
Vincenzo GRASSI
Cypern:
Praxoula ANTONIADOU KYRIACOU
Letland:
Daniels PAVĻUTS
Litauen:
Arvydas SEKMOKAS
Luxembourg:
Etienne SCHNEIDER
Ungarn:
Tamás Iván KOVÁCS
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Maxime VERHAGEN
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
6428/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453933_0005.png
14.II.2012
Polen:
Tomasz TOMCZYKIEWICZ
Portugal:
Henrique GOMES
Rumænien:
Cristian BADESCU
Slovenien:
Uroš VAJGL
Slovakiet:
Kristian TAKÁČ
Finland:
Jyri HÄKÄIMIES
Sverige:
Anna-Karin HATT
Jan OLSSON
Det Forenede Kongerige:
Charles HENDRY
Viceminister for økonomi
Statssekretær for energi
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Økonomiministeriet
Erhvervsminister
It- og regionsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for energi og klimaændringer
Kommissionen:
Günther OETTINGER
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Tamara OBRADOVIĆ MAZAL
Viceminister, Økonomiministeriet
6428/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453933_0006.png
14.II.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Energiinfrastruktur
Under en offentlig del af samlingen havde Rådet en orienterende debat om et udkast til forordning
om retningslinjer for den transeuropæiske energiinfrastruktur.
Med henblik på at udstikke retningslinjer for det videre arbejde med dette forslag satte ministrene
særligt fokus på følgende to spørgsmål i drøftelserne: regionale grupper, et emne med relation til
udpegelse af projekter (kapitel II), og regulering (kapitel IV) (jf.
6009/12).
Formandskabet fremhævede følgende punkter fra debatten:
Med hensyn til drøftelserne om de regionale grupper understregede flere medlemsstater behovet for,
at medlemsstaterne spiller en større rolle i den endelige vedtagelse af den samlede EU-liste over
projekter af fælles interesse og i den forberedelsesfase, der finder sted i de regionale grupper. Det er
trods alt medlemsstaterne, der har det fulde strategiske overblik, og som spiller en afgørende rolle
for gennemførelsen af projekterne og for at sikre offentlig accept af dem. Desuden bør udvælgelsen
af projekter af fælles interesse ske på en gennemsigtig måde, der udelukker politisk indflydelse, og
som vil bidrage til at fremme offentlig accept. Det blev ligeledes understreget, at de regionale
grupper bør baseres på de eksisterende grupper, at listerne bør bygge på eksisterende projekter, hvis
disse allerede er godkendt, og at projekter, der allerede er i gang, bør fortsættes. Delegationerne
anerkendte, at dette udkast til forordning har tilknytning til Connecting Europe-faciliteten, den
flerårige finansielle ramme og Det Europæiske Råds mål for det indre energimarked i 2014 samt til
sammenkoblingen af isolerede markeder senest i 2015.
I forhold til drøftelserne om regulering støttede delegationerne en harmoniseret cost-benefit-analyse
af systemet som helhed på EU-plan for projekter af fælles interesse, men flere medlemsstater
ønskede at få afgørende indflydelse på den metode, der vil blive anvendt. De fleste delegationer
støttede i princippet mekanismen for grænseoverskridende omkostningsfordeling for projekter af
fælles interesse, på trods af at der stadig skal træffes afgørelse om flere spørgsmål om, hvordan den
skal fungere, og medlemsstaterne understregede også i dette tilfælde deres egen rolle.
Hensigten med forslaget er at hjælpe EU til at levere de enorme investeringer inden for infrastruk-
tur, der kræves for at udskifte ældre infrastruktur, sikre forsyningssikkerheden, klare overgangen til
en lav-CO
2
-økonomi og virkeliggøre det indre marked for energi.
6428/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453933_0007.png
14.II.2012
Målet er at foretage en grundig revision af den nuværende strategi og finansieringsramme for trans-
europæiske energinet (TEN-E) for at forbedre infrastrukturen og tilpasse den til de aktuelle
udfordringer, som energisektoren står over for, og til EU's generelle energipolitiske mål. Ifølge
forslaget skal der gives prioritet til tolv strategiske transeuropæiske energikorridorer og -områder,
og det kommer især ind på udvælgelsen af projekter af fælles interesse, strømlining af
tilladelsesprocedurerne og omkostningsfordelingsregler.
Kommissionen forelagde sit forslag i oktober (15813/11) efter at være blevet opfordret hertil af Det
Europæiske Råd i februar 2011 (2/1/11).
EU-finansieringen vedrørende denne forordning skal forhandles i forbindelse med finansierings-
instrumentet "Connecting Europe-faciliteten", der har tilknytning til den næste flerårige finansielle
ramme (2014-2020). Kommissionen forelagde sit forslag i juni 2011
(16176/11)
med det formål at
fremme færdiggørelsen af prioriterede energi-, transport- og digitalinfrastrukturer med ét beløb på
40 mia. EUR, hvoraf 9,1 mia. EUR skal afsættes til energiinfrastruktur.
6428/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453933_0008.png
14.II.2012
Europa 2020-strategien
Ligesom adskillige andre rådssammensætninger havde TTE-Rådet en orienterende debat om sit
bidrag til det europæiske semester, der er cyklussen for samordning af de økonomiske politikker i
henhold til Europa 2020-strategien for beskæftigelse og vækst, i lyset af den årlige vækstunder-
søgelse 2012 (17229/11).
På baggrund af en note fra formandskabet (6103/12) behandlede ministrene især de største hindrin-
ger for, at energimålene i Europa 2020 kan nås, og spørgsmålet om, hvilke foranstaltninger
vedrørende energieffektivitet og vedvarende der har det største potentiale for at bidrage til vækst og
jobskabelse.
Som indledning til denne drøftelse sammenfattede formandskabet punktet om energieffektivitet,
idet det understregede, at alle medlemsstater har bekræftet deres tilsagn om at nå Europa 2020-
strategiens mål for energieffektivitet på 20 % og deres vilje til hurtigt at nå til enighed om det fore-
slåede direktiv om energieffektivitet. Det fremtidige arbejde vil især dreje sig om følgende spørgs-
mål:
medlemsstaterne nåede til enighed om at arbejde med bindende foranstaltninger, idet de
understregede behovet for tilstrækkelig fleksibilitet
betydningen af at udarbejde en metode til vurdering af energibesparelser
afklaring af mulige former for finansiering.
Resultatet af debatten vil bidrage til TTE-Rådets input til den samlede rapport om gennemførelsen
af Europa 2020-strategien, som skal forelægges for Det Europæiske Råd i marts.
EU's energipolitiske mål for 2020 om at øge vedvarende energikilders andel af det endelige energi-
forbrug til 20 % og bevæge sig hen imod en stigning på 20 % i energieffektivitet (sammen med
målet for reduktion af drivhusgasemissionerne) er blandt de fem overordnede mål, som Det
Europæiske Råd blev enigt om i 2010 for den overordnede Europa 2020-strategi.
6428/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453933_0009.png
14.II.2012
EVENTUELT
Direktiv om energieffektivitet
Formandskabet orienterede Rådet om, hvor langt man er nået med direktivet om energieffektivitet
(5355/12). Det er en vigtig prioritet for det danske formandskab at sikre en hurtig vedtagelse af
dette forslag i tråd med Det Europæiske Råds klare forventninger (EUCO
139/1/11,
side 3).
Målet med forslaget er at bidrage til at opfylde Unionens 20 %'s mål for energieffektivitet i 2020 og
bane vej for yderligere forbedringer i energieffektiviteten efter 2020. Forslaget omhandler især
effektivitetsmål, effektivitet i energiforbruget (offentlige organer, ordninger for energisparepligt,
energisyn, måling og fakturering), effektivitet i energiforsyningen (opvarmning og køling,
omdannelse, transmission og distribution) og energitjenester.
Mellemstatslige aftaler på energiområdet - Mekanisme til udveksling af oplysninger
Formandskabet orienterede Rådet om, hvor langt man er nået med udkastet til afgørelse om
indførelse af en mekanisme til udveksling af oplysninger vedrørende mellemstatslige aftaler mellem
medlemsstater og tredjelande på energiområdet (5333/12).
På Det Europæiske Råds møde i februar 2011 blev medlemsstaterne opfordret til at underrette
Kommissionen om alle deres nye og eksisterende bilaterale energiaftaler med tredjelande.
Kommissionen blev også opfordret til at stille disse oplysninger til rådighed for alle de andre
medlemsstater i en passende form under hensyntagen til, at kommercielt følsomme oplysninger skal
beskyttes (EUCO
2/1/11,
punkt 11).
Kommissionens forslag blev forelagt i september 2011
(13943/11).
FN-konferencen om bæredygtig udvikling (Rio+20)
Formandskabet orienterede Rådet om forberedelserne til ovennævnte konference, der finder sted
den 20.-22. juni 2012 i Rio de Janeiro (5779/12).
Konferencen vil fokusere på to emner: en grøn økonomi i forbindelse med bæredygtig udvikling og
fattigdomsudryddelse samt den institutionelle ramme for bæredygtig udvikling. Konferencen
markerer 20-året for FN-konferencen om miljø og udvikling, der blev afholdt i Rio de Janeiro i
1992, og 10-året for verdenstopmødet om bæredygtig udvikling, der blev afholdt i Johannesburg i
2002.
6428/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453933_0010.png
14.II.2012
Internationale energiforbindelser
Kommissionen orienterede Rådet om den seneste udvikling i de internationale forbindelser på ener-
giområdet (5830/12). Orienteringen omfattede navnlig Iran, den sydlige gaskorridor, Rusland-
Ukraine og energipartnerskabet mellem EU og Middelhavsområdet.
Elektricitetskoordinationsgruppen
Kommissionen orienterede Rådet om elektricitetskoordinationsgruppens aktiviteter (6108/12).
Denne koordinationsgruppe blev foreslået nedsat på det uformelle energiministermøde i september
2011 i Wroclaw. Den skaber en platform for den strategiske udveksling af synspunkter mellem
medlemsstater, nationale tilsynsmyndigheder, Agenturet for Samarbejde mellem Energiregule-
ringsmyndigheder (ACER), det europæiske net af transmissionssystemoperatører for elektricitet
(ENTSO-E) og Kommissionen om lovgivning på elområdet med særlig fokus på nationale beslut-
ninger om energiforbrugets sammensætning, der kan have en indvirkning på andre medlemsstater.
6428/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453933_0011.png
14.II.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Lufttrafikaftale med Indonesien*
Rådet gav bemyndigelse til indgåelse af en aftale mellem EU og Indonesien om visse aspekter af
lufttrafik i forlængelse af Europa-Parlamentets godkendelse (afgørelse om indgåelse:
13238/11;
erklæring:
5649/12;
aftale:
EU-Tidende L 264 af 8.10.2011, s. 2–11).
Aftalen, der blev undertegnet i juni 2011, erstatter eller supplerer de nuværende bilaterale aftaler
mellem de enkelte medlemsstater og Indonesien ved at bringe bestemmelserne i dem i overens-
stemmelse med EU-lovgivningen, særlig for så vidt angår ikkediskriminatorisk adgang for alle EU's
luftfartsselskaber til ruterne mellem EU og Indonesien, beskatning af flybrændstof og konkurrence-
regler.
HANDELSPOLITIK
Autonome handelspræferencer - Pakistan
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af, at EU's holdning i WTO skal være at godkende en
WTO-undtagelse med hensyn til yderligere autonome handelspræferencer fra EU til Pakistan
(5912/12).
Beskyttelse af geografiske betegnelser - Aftale med Georgien
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af indgåelsen af en aftale med Georgien om beskyttelse
af geografiske betegnelser for landbrugsprodukter og fødevarer. Aftalen blev undertegnet den
14. juli 2011.
6428/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453933_0012.png
14.II.2012
DET INDRE MARKED
Typegodkendelse af motorkøretøjer - Sikkerhed
Rådet indarbejdede regulativ nr. 29 fra De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for
Europa (UNECE) om beskyttelse af fører og passagerer i et erhvervskøretøjs førerhus i EU's
typegodkendelsessystem for motorkøretøjer
(13894/11).
Rådet vedtog endvidere en afgørelse, i henhold til hvilken kommende UNECE-regulativer om
sikkerhed for fodgængere og diodelyskilder (LED-lyskilder) skal indarbejdes i EU's typegodkendel-
sessystem
(13895/11).
De standardiserede forskrifter fra UNECE tager sigte på at fjerne tekniske hindringer for samhan-
delen med motorkøretøjer og opnå en høj grad af sikkerhed og beskyttelse.
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Marokko - Indledning af forhandlinger
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en ny protokol til
fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Kongeriget Marokko. Den svenske delegation stemte
imod, mens Finland, Det Forenede Kongerige og Nederlandene undlod at stemme.
Den nye protokol bør fastlægge de fiskerimuligheder, som EU-fartøjer tilbydes, baseret på det til-
gængelige overskud af fiskeriressourcer i de marokkanske fiskerizoner, tillige med den finansielle
modydelse, der skal erlægges separat for adgangsrettigheder og for modydelse i udviklingsbistand
til Marokkos fiskeripolitik. Der bør tages hensyn til de kriterier, som Europa-Parlamentet anførte i
sin beslutning om fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko.
Denne fiskeripartnerskabsaftale er blandt EU's tre største fiskeripartnerskabsaftaler. Under den tid-
ligere protokols firårige periode betalte EU 144 mio. EUR for fiskerirettigheder. Denne protokol er
vigtig for EU's fjernfiskerflåder, da den giver fartøjer fra 11 medlemsstater ret til at fiske i
marokkanske farvande. I de seneste år har EU haft ca. 100 fartøjer, der fisker i marokkanske
farvande, med overordnede økonomiske og samfundsmæssige virkninger for de involverede
medlemsstaters fiskerisektorer.
6428/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453933_0013.png
14.II.2012
Rådet indgik fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko i 2006. Selve aftalen har ikke
nogen udløbsdato. Ved udløbet af den tidligere firårige protokol blev der imidlertid paraferet en ny
protokol den 25. februar 2011, hovedsagelig for at forlænge bestemmelserne i den protokol, der var
udløbet, med et år (for perioden fra den 28. februar 2011 til den 27. februar 2012) med en uændret
fordelingsnøgle.
Den 14. december 2011 besluttede Europa-Parlamentet imidlertid ikke at godkende indgåelsen af
denne protokol. I sin beslutning anførte Europa-Parlamentet de kriterier, som en protokol skal op-
fylde, før Parlamentet kan træffe en positiv afgørelse. Umiddelbart efter standsede EU-fartøjernes
fiskeri i marokkanske farvande, og Rådet ophævede derefter sin afgørelse om midlertidig anven-
delse af den forkastede protokol (18687/11).
AFGØRELSER VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Aktindsigt
Det Europæiske Råd godkendte i dag svaret på genfremsat begæring 01/c/01/12 (EUCO
23/12).
6428/12
13
DA