Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3148 - økofin
Offentligt
1453935_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6678/12
(OR. en)
PRESSE 57
PR CO 9
PRESSEMEDDELELSE
3148. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 21. februar 2012
Formand
Margrethe Vestager
Danmarks økonomi- og indenrigsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6678/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0002.png
21.II.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til to udkast til forordninger med sigte på
yderligere forbedring af den
økonomiske styring
i euroområdet.
Forslagene indeholder bestemmelser om øget overvågning af eurolandenes budgetpolitikker og
skærpet overvågning af de medlemsstater i euroområdet, der oplever finansiel uro eller anmoder
om finansiel bistand.
Formandskabet vil nu indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet med henblik på at muliggøre
vedtagelse af de to forordninger ved førstebehandlingen.
Rådet vedtog en forordning om harmonisering af reglerne for
short selling og credit default swaps.
Forordningen indfører fælles gennemsigtighedskrav og harmoniserer de beføjelser, som
reguleringsmyndighederne kan anvende i ekstraordinære situationer. Vedtagelsen fandt sted i
forlængelse af den enighed, der blev opnået med Europa-Parlamentet i oktober.
Rådet vedtog konklusioner, der indeholder retningslinjer til medlemsstaterne for håndtering af
makroøkonomiske og finanspolitiske udfordringer, og som skal forelægges for Det Europæiske Råd
i løbet af dette års
europæiske semester.
De 23 medlemsstater, der deltager i europluspagten,
vedtog også konklusioner.
Rådet vedtog derudover:
et direktiv, der fritager
meget små virksomheder
fra krav til regnskabsaflæggelse
en henstilling til Europa-Parlamentet om decharge for gennemførelsen af EU's
almindelige
budget for 2010
konklusioner om fastlæggelse af Rådets prioriteter for forhandlinger med Europa-
Parlamentet om EU's
budget for 2013
konklusioner om opfølgningen af FN-konferencen om
klimaforandringer,
der fandt sted i
Durban i slutningen af sidste år.
6678/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0003.png
21.II.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ØKONOMISK STYRING - ANDEN PAKKE ................................................................................... 6
MAKROØKONOMISKE UBALANCER RAPPORT OM VARSLINGSMEKANISMEN ............. 7
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I MARTS ............................................ 8
FORBEREDELSE AF G20-MINISTERMØDET............................................................................... 9
EU-BUDGETTET ............................................................................................................................. 10
EVENTUELT .................................................................................................................................... 11
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Short selling og credit default swaps..................................................................................................................... 13
Klimafinansiering – opfølgning af Durbankonferencen........................................................................................ 13
Økonomiske aspekter af ressourceeffektivitet....................................................................................................... 16
HANDELSPOLITIK
Ajourføring af EU's liste over produkter med dobbelt anvendelse........................................................................ 18
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond........................................................................................................................... 18
DET INDRE MARKED
1
Mikrovirksomheder – fritagelse for kravene til regnskabsaflæggelse* ................................................................. 19
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6678/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0004.png
21.II.2012
DELTAGERE
Belgien:
Steven VANACKERE
Bulgarien:
Simeon DJANKOV
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Brian HAYES
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Viceminister med ansvar for reform af de offentlige
tjenester og for kontoret for offentlige bygge- og
anlægsarbejder, Ministeriet for Offentlige Udgifter og
Offentlige Reformer
Fast repræsentant
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Økonomi-, finans- og industriminister
Premierminister samt økonomi- og finansminister
Viceminister for økonomi og finans
Fast repræsentant
Finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Statssekretær, Økonomiministeriet
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Ministro de Estado og finansminister
Minister for offentlige finanser
Grækenland:
Theodoros SOTIROPOULOS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
François BAROIN
Italien:
Mario MONTI
Vittorio GRILLI
Cypern:
Kornelios KORNELIOU
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Raimundas KAROBLIS
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
Gyula PLESCHINGER
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Maria FEKTER
Polen:
Jacek ROSTOWSKI
Portugal:
Vítor GASPAR
Rumænien:
Bogdan Alexandru DRĂGOI
6678/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0005.png
21.II.2012
Slovenien:
Janez ŠUŠTERŠIČ
Slovakiet:
Ivan KORČOK
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Finansminister
Fast repræsentant
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Janusz LEWANDOWSKI
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Jörg ASMUSSEN
Werner HOYER
Thomas WIESER
Philippe GUDIN de VALLERIN
Medlem af Den Europæiske Centralbanks direktion
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Maroje LANG
Viceminister, Finansministeriet
6678/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0006.png
21.II.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ØKONOMISK STYRING - ANDEN PAKKE
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til to udkast til forordninger om økonomisk
styring, navnlig:
en forordning om øget overvågning og evaluering af udkast til budgetplaner i medlemsstaterne i
euroområdet, navnlig de medlemsstater, over for hvilke der er indledt en procedure i forbindelse
med uforholdsmæssigt store underskud (6565/12)
en forordning om skærpet overvågning af de medlemsstater i euroområdet, der oplever alvorlig
finansiel uro eller anmoder om finansiel bistand (6566/12)
Dette vil gøre det muligt for formandskabet på Rådets vegne at indlede forhandlinger med Europa-
Parlamentet med henblik på at nå til enighed ved førstebehandlingen inden slutningen på det danske
formandskab.
De to forordninger indfører bestemmelser om øget overvågning af budgetpolitikkerne i landene i
euroområdet. Medlemsstaterne skal hvert år inden den 15. oktober forelægge Rådet og Kommis-
sionen deres udkast til budgetplaner for det kommende år. Der skal foretages skærpet overvågning
af medlemsstater, over for hvilke der er indledt en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud, så Kommissionen bedre kan vurdere, om der er en risiko for overskridelse af
fristen for korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud. Medlemsstater, der er i alvorlige
vanskeligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet eller modtager finansiel støtte som
forebyggende foranstaltning, vil være under en endnu tættere overvågning end medlemsstater, over
for hvilke der er indledt en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
6678/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0007.png
21.II.2012
MAKROØKONOMISKE UBALANCER RAPPORT OM VARSLINGSMEKANISMEN
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af den såkaldte
rapport om varslingsmekanismen,
der markerer det første skridt i gennemførelsen af de nye bestemmelser om forebyggelse og
korrektion af makroøkonomiske ubalancer
(dok.
6360/12).
Det havde en udveksling af synspunkter.
Det anmodede Det Økonomiske og Finansielle Udvalg om at udarbejde et udkast til konklusioner
om rapporten med henblik på Rådets samling den 13. marts under hensyntagen til de synspunkter,
der blev givet udtryk for.
I sin rapport anbefaler Kommissionen en yderligere dybtgående analyse af den økonomiske situa-
tion i Belgien, Bulgarien, Danmark, Spanien, Frankrig, Italien, Cypern, Ungarn, Slovenien, Finland,
Sverige og Det Forenede Kongerige. Ud over en yderligere undersøgelse af disse enkelte lande
planlægger Kommissionen også i de kommende måneder at vurdere forskellene i medlemsstaternes
økonomiske resultater.
Rapporten undersøger ikke makroøkonomiske ubalancer i lande, der er omfattet af et
tilpasningsprogram - Grækenland, Irland, Portugal og Rumænien - da de allerede er under skærpet
økonomisk overvågning.
Rapporten om varslingsmekanismen
indeholder den endelig udformning af resultattavlen med
økonomiske indikatorer:
betalingsbalancens løbende poster
international nettoinvesteringsposition
eksportmarkedsandele
nominelle enhedslønomkostninger
reale effektive valutakurser
udviklingen i arbejdsløsheden
gæld i den private sektor
kreditstrøm i den private sektor
boligpriser
gæld i den offentlige sektor.
6678/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0008.png
21.II.2012
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I MARTS
Det europæiske semester
Rådet vedtog konklusioner om politiske retningslinjer til medlemsstaterne for håndtering af de
makroøkonomiske og finanspolitiske udfordringer i løbet af dette års
europæiske semester.
Det
besluttede at fremsende dem til Det Europæiske Råd med henblik på mødet den 1.-2. marts.
Det
europæiske semester
omfatter samtidig overvågning af medlemsstaternes strukturreformer og
budgetpolitikker i en periode på seks måneder hvert år. Konklusionerne udstikker retningslinjer for
de kortsigtede prioriteter for deres nationale reformprogrammer (strukturreformer) samt stabilitets-
eller konvergensprogrammer (budgetpolitikker), som skal forelægges i april.
Konklusionerne findes i
6353/1/12 REV 1.
Europluspagten
De 23 medlemsstater, der deltager i europluspagten
1
, vedtog konklusioner om forbindelserne
mellem europluspagten og det
europæiske semester
og nåede til enighed om at forelægge dem for
Det Europæiske Råd.
Europluspagten,
der blev indgået i marts sidste år, har til formål at styrke koordineringen af
medlemsstaternes økonomiske politik med henblik på at forbedre konkurrenceevnen og opnå en
større politisk konvergens.
Konklusionerne findes i
6404/1/12 REV 1.
1
Alle stater undtagen Den Tjekkiske Republik, Ungarn, Sverige og Det Forenede Kongerige.
8
6678/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0009.png
21.II.2012
FORBEREDELSE AF G20-MINISTERMØDET
Rådet godkendte EU-mandatet som forberedelse til et møde mellem G20-finansministrene og
centralbankcheferne, der skal finde sted den 25.-26. februar i Mexico City.
Mandatet indeholder fælles holdninger for både EU-institutionerne og de EU-medlemsstater, der
deltager i G20-topmødet, om de forskellige spørgsmål, som skal drøftes på mødet, dvs. reformer af
de finansielle markeder, G20-rammen for vækst, råvarer, forøgelse af IMF's ressourcer og reformen
af det internationale monetære system.
På det seneste G20-møde den 19.-20. januar i Mexico City opfordrede EU's repræsentanter til en
hurtig og væsentlig forøgelse af IMF's ressourcer som svar på statsgældskrisen. I december vedtog
medlemsstaterne i euroområdet at bidrage med 150 mia. EUR i bilaterale lån til IMF's almindelige
reserver. Andre medlemsstater har også tilkendegivet deres vilje til at tage del i processen.
6678/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0010.png
21.II.2012
EU-BUDGETTET
Decharge for 2010
Rådet vedtog en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af EU's almindelige budget for 2010 (6081/12
ADD 1).
Nogle delegationer fremhævede vigtigheden af, at der redegøres korrekt for EU's midler, særlig i
tider, hvor medlemsstaterne foretager en betydelig budgetkonsolideringsindsats (6081/1/12
REV 1).
Henstillingen er udarbejdet på grundlag af Revisionsrettens årsberetning
1
.
Rådet vedtog også henstillinger om meddelelse af decharge til direktørerne for 24 EU-agenturer,
seks EU-forvaltningsorganer og syv fællesforetagender for gennemførelsen af deres budgetter for
2010 (6083/12
ADD 1
+
6084/12 ADD 1
+
6086/12 ADD 1).
I overensstemmelse med EU's procedure for meddelelse af decharge for budgettet vil
henstillingerne nu blive forelagt Europa-Parlamentet sammen med Rådets konklusioner om en
række af Revisionsrettens særberetninger (6081/12
ADD 2).
Retningslinjer for 2013
Rådet vedtog konklusioner om fastlæggelse af prioriteter i forbindelse med EU's almindelige budget
for 2013.
Konklusionerne findes i dokument
6260/12.
De vil danne grundlag for forhandlingerne med
Europa-Parlamentet og Kommissionen senere i år.
Nogle delegationer anmodede Kommissionen om at sikre, at dens forslag til EU's budget for 2013
afspejler den konsolideringsindsats, der i øjeblikket gøres på nationalt plan. Andre pegede på
nødvendigheden af at indfri tidligere indgåede forpligtelser.
Konklusionerne understreger, at det er nødvendigt at tage hensyn til de økonomiske og
budgetmæssige begrænsninger på nationalt plan og at opretholde budgetdisciplin på alle niveauer.
De opfordrer til, at der skal findes en balance mellem finanspolitisk konsolidering og
nødvendigheden af fortsatte investeringer, så man ikke hindrer opfyldelsen af allerede indgåede
forpligtelser og ikke vanskeliggør bestræbelserne på at overvinde den økonomiske krise. Denne
balance bør opnås ved at prioritere målene og allokere ressourcerne til de tiltag, som bedst bidrager
til vækst og beskæftigelse.
1
EUT C 326 af 10.11.2011
10
6678/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0011.png
21.II.2012
EVENTUELT
Derivativer - krav til clearing og indberetning
Rådet blev orienteret om resultatet af et trilogmøde med Europa-Parlamentet og Kommissionen den
9. februar, hvor der blev opnået enighed om et udkast til forordning om transaktioner i over-the-
counter (OTC)-derivater, centrale modparter og transaktionsregistre.
Det forventes, at der, når det tekniske arbejde er færdigt, sendes en skrivelse til Parlamentet med
oplysning om, at Rådet kan tilslutte sig kompromisteksten. Forordningen vil derefter blive vedtaget
af Parlamentet på et plenarmøde og af Rådet uden yderligere drøftelse.
Indskudsgarantiordninger
Rådet gjorde status over arbejdet med et udkast til direktiv om indskudsgarantiordninger, efter at
Europa-Parlamentet den 16. februar vedtog sin førstebehandlingsholdning.
Erhvervsbeskatning
Rådet noterede sig den franske og den tyske delegations fremlæggelse af et fælles papir om det
arbejde, der udføres på nationalt plan vedrørende konvergens i erhvervsbeskatningen.
6678/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0012.png
21.II.2012
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
Makroøkonomisk dialog med arbejdsmarkedets parter
En dialog om makroøkonomiske spørgsmål fandt sted den 20. februar mellem formandskabet,
Kommissionen, Den Europæiske Centralbank og formanden for Eurogruppen på den ene side og
arbejdsmarkedets parter (arbejdsgiver- og fagforeningsrepræsentanter på EU-niveau samt
repræsentanter for offentlige virksomheder og SMV'er) på den anden side.
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i Eurogruppens møde den 20. februar.
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene holdt et morgenmadsmøde for at drøfte den økonomiske situation.
De blev også orienteret
af formanden for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC) om arbejdet i EFC med
gennemførelsen af foranstaltninger, der skal styrke banksektoren, herunder rekapitalisering af
banker
af formanden for Den Europæiske Investeringsbank (EIB) om opfølgningen af det uformelle
møde i Det Europæiske Råd den 30. januar for så vidt angår tiltag til fremme af den økonomiske
vækst, navnlig øget støtte til SMV'er.
6678/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0013.png
21.II.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Short selling og credit default swaps
Rådet vedtog en forordning om short selling og visse aspekter af credit default swaps, der indfører
fælles gennemsigtighedskrav i EU og harmoniserer de beføjelser, som reguleringsmyndighederne
kan anvende i ekstraordinære situationer, hvor den finansielle stabilitet er alvorligt truet (dok.
6216/12
+
6216/12 ADD 1 REV 1
+
PE-CONS 68/11).
Det Forenede Kongeriges delegation undlod at stemme.
Forordningen er vedtaget i forlængelse af den enighed, der blev opnået med Europa-Parlamentet
ved førstebehandlingen den 18. oktober 2011, og De Faste Repræsentanters Komités efterfølgende
godkendelse den 10. november.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
6625/12.
Klimafinansiering – opfølgning af Durbankonferencen
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
1.
SER MED TILFREDSHED på partskonferencens udtalelse om hurtig startfinansiering fra
de udviklede lande og BEKRÆFTER, at den officielle rapport om hurtig startfinansiering
fra EU og medlemsstaterne i 2011 vil blive indgivet til UNFCCC's sekretariat senest i maj
2012;
6678/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.II.2012
2.
SER MED TILFREDSHED på godkendelsen af oprettelsesinstrumentet for Den Grønne
Klimafond og vejen frem som fastlagt i beslutningerne fra Durban om snarest at gøre Den
Grønne Klimafond fuldt operationel; GENTAGER, at fonden skal yde et betydeligt og
ambitiøst bidrag til de globale bestræbelser på at opfylde de mål, som det internationale
samfund har fastlagt om at bekæmpe klimaforandringerne; GENTAGER DESUDEN, at
fonden skal fremme et paradigmeskift hen mod en emissionslav og klimarobust udvikling
ved at yde støtte til udviklingslandene med henblik på begrænsning eller reducering af
deres drivhusgasemissioner og tilpasning til virkningerne af klimaforandringer i
udviklingslande, der er særlig sårbare over for klimaforandringernes skadelige virkninger;
HILSER DET VELKOMMEN, at fonden vil fungere som katalysator for
klimafinansiering, både offentligt og privat og på internationalt og nationalt plan;
OPFORDRER bestyrelsen til at udvikle metoder til at fremme komplementariteten mellem
Den Grønne Klimafond og andre relevante bilaterale, regionale og globale
finansieringsmekanismer og institutioner med henblik på en bedre mobilisering af alle
finansielle og tekniske kapaciteter og forbedring af den internationale klimafinansierings
generelle effektivitet;
HILSER DET VELKOMMEN, at opgaverne for det stående udvalg for klimafinansiering
er blevet yderligere specificeret, så det kan bistå partskonferencen med at varetage
opgaverne med hensyn til konventionens finansielle mekanismer og udarbejde en toårig
oversigt over klimafinansieringsstrømme; OPFORDRER udvalget til at fastlægge et
effektivt og omkostningseffektivt arbejdsprogram, som ikke overlapper med andre
institutioner;
BEKRÆFTER, at det er vigtigt, at de udviklede lande i overensstemmelse med
beslutningerne fra Durban fortsætter med at yde støtte efter 2012; SER MED
TILFREDSHED på arbejdsprogrammet for langsigtet finansiering, som omfatter en
drøftelse inden for rammerne af UNFCCC om konklusionerne og henstillingerne fra Den
Rådgivende Højniveaugruppe om Klimafinansiering (AGF-Gruppen) under FN's
generalsekretær og fra de internationale finansielle institutioner, som blev udarbejdet i
forbindelse med G20 med henblik på at bidrage til de igangværende bestræbelser på at øge
mobiliseringen af klimaændringsfinansiering efter 2012 og at muliggøre og støtte
modvirkningsforanstaltninger, tilpasning til REDD-plus, teknologiudvikling og -overførsel
samt kapacitetsopbygning; MENER, at dette arbejdsprogram kan være et nyttigt bidrag til
fastlæggelse af en linje for øget klimafinansiering fra 2013 til 2020 som et led i relevante
modvirkningsforanstaltninger og gennemsigtighed i gennemførelsen, således at stigningen
i den globale gennemsnitstemperatur holdes under 2 ºC over det førindustrielle niveau;
GENTAGER, at det er vigtigt, at EU og dets medlemsstater på trods af betydelige
nationale finansielle udfordringer og stram finanspolitik opfylder deres tilsagn om
startfinansiering i 2012 i overensstemmelse med det generelle tilsagn om hurtig
startfinansiering;
3.
4.
6678/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.II.2012
5.
FORPLIGTER SIG til i 2012 at fortsætte samarbejdet med andre lande og relevante
interessenter om at finde potentielle veje til langsigtet finansiering, herunder en
undersøgelse af mulighederne for mobilisering af ressourcer fra en lang række kilder,
herunder innovative kilder, som kan bidrage til opfyldelsen af udviklingslandenes
langsigtede fastlagte mål om i fællesskab at stille 100 mia. USD til rådighed per år som et
led i relevante modvirkningsforanstaltninger og gennemsigtighed i gennemførelsen samt
overvågning af og rapportering i forbindelse med klimafinansiering; UNDERSTREGER i
denne sammenhæng nødvendigheden af en retfærdig byrdefordeling mellem de udviklede
lande i forbindelse med tilrådighedsstillelse af offentlig finansiering under hensyntagen til
behovet for finanspolitisk konsolidering i medlemsstaterne;
GENTAGER, at CO
2
-prissætning på global luftfart og søtransport vil skabe det prissignal,
der er nødvendigt for effektivt at opnå emissionsreduktioner fra disse sektorer, og at CO
2
-
prissætning på global luftfart og søtransport også har potentiale til at skabe store finansielle
strømme; OPFORDRER Kommissionen til inden juni at udarbejde et arbejdsdokument om
CO
2
-prissætning på global luftfart og søtransport under hensyntagen til udviklingen i IMO
og ICAO og det arbejde, som AGF-Gruppen, Verdensbanken og andre internationale
organisationer allerede har gennemført for G20; UNDERSTREGER nødvendigheden af at
tage hensyn til nationale budgetregler og UNFCCC's principper og bestemmelser i
anvendelsen af potentielle indtægter; OPFORDRER INDTRÆNGENDE parterne i IMO
og ICAO til at øge bestræbelserne på at opnå fremskridt med markedsbaserede
mekanismer med henblik på at håndtere emissioner fra global luftfart og søtransport;
HILSER beslutningen fra Durban om finansiering af REDD-plus VELKOMMEN og
OPFORDRER Kommissionen til at undersøge, hvordan den resultatbaserede finansiering
af REDD-plus kan øges med tiden, herunder hvordan den kan bidrage til at nå det fastsatte
mål på 100 mia. USD, bl.a. med hensyn til at katalysere den private sektors investeringer
for at imødegå de bidragende faktorer til skovrydning, og hvordan effektiviteten af
finansieringen af REDD-plus kan øges."
6.
7.
6678/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0016.png
21.II.2012
Økonomiske aspekter af ressourceeffektivitet
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM MINDER OM
Rådets konklusioner af 19. december 2011 om køreplanen for et ressourceeffektivt Europa
Det Europæiske Råds konklusioner af 24. juni 2011
Rådets konklusioner af 29. september 2011 om en konkurrencedygtig europæisk økonomi:
Industriel konkurrenceevne i lyset af ressourceeffektivitet
Det Europæiske Råds konklusioner af 23. oktober 2011,
1.
SER MED TILFREDSHED på meddelelsen "Køreplan for et ressourceeffektivt Europa",
der er et nøgleelement i flagskibsinitiativet for ressourceeffektivitet under Europa 2020-
strategien, hvis mål er en økonomisk omstilling af EU til en mere bæredygtig og
konkurrencepræget økonomi og et bidrag til den verdensomspændende indsats for at sikre
overgang til en grøn økonomi;
ANERKENDER køreplanens foreslåede milepæle som et godt grundlag for yderligere
drøftelser mellem medlemsstaterne, Kommissionen og alle nøgleinteressenter med henblik
på en gradvis og omkostningseffektiv overgang til bæredygtige og ansvarlige ressource-
effektive økonomier og samfund, idet der tages højde for, at formålet med de foreslåede
vejledende milepæle er at udstikke de overordnede retninger for fremtidige tiltag og
påvirke drøftelserne om de potentielle mål
1
;
UNDERSTREGER, at de iværksatte tiltag skal være i overensstemmelse med behovet for
økonomisk stabilitet og finanspolitisk konsolidering samt være økonomisk effektive og
omkostningseffektive, og TILSKYNDER medlemsstaterne og Kommissionen til at
prioritere tiltag, der har den mest positive indvirkning på Europas konkurrenceevne,
bæredygtig økonomisk vækst og jobskabelse, i overensstemmelse med de overordnede mål
i Europa 2020-strategien. Midlertidige vejledende milepæle kan komme på tale som led i
en langsigtet strategi for 2020 efter bred høring af de relevante interessenter;
2.
3.
1
14632/11
af 23. september 2011.
16
6678/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.II.2012
4.
FREMHÆVER, at miljøafgifter, indtægter fra markedsbaserede instrumenter og fjernelse
af miljøskadelige subsidier kan bidrage til en bredere finanspolitisk konsolideringsproces,
og OPFORDRER i den forbindelse til rationalisering og udfasning af miljøskadelige og
økonomisk skadelige subsidier, herunder fossile brændstoffer. Medlemsstaterne kan med
fordel tage hensyn til sådanne foranstaltningers indvirkning på de mest udsatte
samfundsgrupper gennem passende sociale politikinstrumenter;
ER DEN OPFATTELSE, at identificering af bedste praksis i de enkelte medlemsstater og
nationale programmer kan spille en vigtig rolle med henblik på at identificere de mest
effektive redskaber til forbedringen af ressourceeffektivitet;
UNDERSTREGER, at markedsbaserede instrumenter, såsom emissionshandelssystemer,
er vigtige for gennemførelsen af strategier for grøn vækst suppleret efter behov af
lovgivningsinstrumenter, informationsværktøjer og ikkemarkedsinstrumenter, og
FREMHÆVER betydningen af fleksibilitet for at tage hensyn til landespecifikke forhold;
LÆGGER VÆGT PÅ, at tiltag på EU-plan, der supplerer tiltag i medlemsstaterne, bør
bygge på en klar begrundelse og dokumenteret fordel og under hensyntagen til særlige
nationale forhold være forenelige med fuld overholdelse af nærheds- og
proportionalitetsprincipperne og Kommissionens meddelelse om smart regulering i Den
Europæiske Union;
FREMHÆVER, at afgørelser vedrørende skattelovgivning på EU-plan træffes af Rådet
med enstemmighed;
IMØDESER konsekvensanalyserne af de tiltag, der foreslås i køreplanen, under hensyn-
tagen til en landespecifik tilgang i relevant omfang og interaktionen med (eksisterende)
markedsbaserede instrumenter, der allerede er indført. OPFORDRER Kommissionen til
yderligere at inddrage overvejelser om ressourceeffektivitet i konsekvensanalysen af alle
relevante politikforslag og UNDERSTREGER betydningen af at overveje virkningerne på
hele økonomien i forbindelse med analysen af de tiltag, der foreslås i køreplanen."
5.
6.
7.
8.
9.
6678/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0018.png
21.II.2012
HANDELSPOLITIK
Ajourføring af EU's liste over produkter med dobbelt anvendelse
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning til et udkast til forordning om ajourføring af EU's liste
over produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, der er underlagt kontrol med udførsel og
transit, for at bringe listen i overensstemmelse med de internationale regler
(18144/11 og
18144/11
ADD 1).
Vedtagelsen følger den politiske enighed, som Rådet opnåede den 5. december 2011.
Førstebehandlingsholdningen vil blive forelagt Europa-Parlamentet med henblik på
andenbehandling.
Forordningen vil tilpasse forordning (EF) nr. 428/2009 om en EU-ordning for kontrol med udførsel,
overførsel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse til
den seneste udvikling inden for rammerne af de relevante internationale eksportkontrolordninger
1
.
Forordning (EF) nr. 428/2009 indeholder en liste over produkter og teknologi med dobbelt
anvendelse, der regelmæssigt skal ajourføres for yderligere at begrænse risikoen for, at følsomme
produkter med dobbelt anvendelse benyttes til militære formål og/eller i spredningsprogrammer,
samtidig med at det sikres, at lovlig handel ikke hindres.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond
Rådet vedtog henstillinger til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen for
gennemførelsen af transaktionerne under 8., 9. og 10. Europæiske Udviklingsfond for regnskabsåret
2010 (5458/12
+
5459/12
+
5460/12).
Desuden godkendte Rådet en erklæring om Revisionsrettens revisionserklæring om 8., 9. og 10.
Europæiske Udviklingsfonds aktiviteter for regnskabsåret 2010 (5980/12).
1
Australiengruppen vedrørende biologiske og kemiske produkter, Gruppen af Leverandører
af Nukleart Materiale (NSG) til civile nukleare produkter, missilteknologikontrolregimet
(MTCR) og Wassenaararrangementet om konventionelle våben og varer og teknologier med
dobbelt anvendelse.
18
6678/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453935_0019.png
21.II.2012
DET INDRE MARKED
Mikrovirksomheder – fritagelse for kravene til regnskabsaflæggelse*
Rådet vedtog et direktiv, der har til formål at fritage meget små virksomheder for kravene til
regnskabsaflæggelse
(79/11 og
6202/12 ADD 1 REV 1),
efter at der var blevet opnået enighed med
Europa-Parlamentet ved andenbehandlingen.
De nye bestemmelser har potentiale til væsentlig at mindske den administrative byrde for de
virksomheder, der ikke overskrider grænserne for to af følgende kriterier: en balancesum på
350 000 EUR, en nettoomsætning på 700 000 EUR og et gennemsnitligt antal ansatte på ti i løbet af
regnskabsåret.
Direktivet vil give medlemsstaterne mulighed for at fritage mikrovirksomheder for offentliggørelse
af årsregnskab. Denne valgfrie fritagelse vil være forenelig med de nationale krav om bogføring,
der viser virksomhedens forretningstransaktioner og finansielle situation.
6678/12
19
DA