Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3149 - udenrigsanliggender Bilag 3
Offentligt
1088889_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 5. marts 2012
Rådsmøde (udenrigsanliggender)
den 27. februar 2012
REDEGØRELSE
1. Serbien/Kosovo
Rådet drøftede den seneste udvikling i den EU-faciliterede dialog mellem Beograd og Pristina,
hvor der havde været et vigtigt gennembrud fredag den 24. februar med enighed om to cen-
trale spørgsmål: (1) Kontrollen ved den fælles grænse og (2) Benævnelsen af Kosovo i regio-
nale møder, der betyder, at Kosovo i regionale møder fremover kan handle på egen hånd og
underskrive aftaler. Der var i Rådet bred støtte og opbakning til resultaterne i den EU-
faciliterede dialog. På denne baggrund støttede størsteparten af Rådet tildeling af EU-
kandidatstatus til Serbien, der skulle drøftes på mødet i Rådet (almindelige anliggender) den
28. februar 2012, samt Kommissionens forslag om at indlede et studie af muligheden for en
Stabiliserings- og Associeringsaftale med Kosovo.
2. Syrien
EU’s udenrigsministre drøftede situationen i Syrien. Der var enighed om, at den eskalerende
brug af vold var rystende, og at de ansvarlige måtte stå til ansvar. Rådet bød resultatet af Syri-
en vennegruppemødet i Tunis den 24. februar 2012 velkommen. Mødets mål var at styrke den
internationale konsensus omkring Syrien og diskutere hvordan det internationale samfund
kunne bidrage til at stoppe volden og sikre en politisk løsning på konflikten.
Rådet udtrykte tilfredshed med udnævnelsen af FN’s tidligere generalsekretær, Kofi Annan,
som fælles udsending for FN og den Arabiske Liga. Der blev udtrykt stor skuffelse over, at
FN’s Sikkerhedsråd ikke efterkom ønsket fra den Arabiske Liga om at vedtage en resolution
om Syrien. Rådet opfordrede igen alle medlemmer af Sikkerhedsrådet til at påtage sig deres
ansvar. Samtidig glædede man sig over, at et overvældende flertal af medlemmerne i FN’s Ge-
neralforsamling havde stemt for den fremsatte resolution i det forum, ligesom man var tilfred-
se med, at FN’s Menneskerettighedsråd fortsatte med at diskutere krisen.
Rådet var enige om at styrke samarbejdet med de dele af den syriske opposition, der bekendte
sig til ikke-vold, inklusivitet og demokratiske værdier. Oppositionen blev opfordret til at styrke
sin interne koordination og oprette en koordinationsmekanisme under den Arabiske Liga, der
skulle arbejde for fredelig og demokratisk transition med respekt for etniske og religiøse mi-
noriteter. I forlængelse af mødet i Tunis, anerkendte EU Syrian National Council som en legi-
tim repræsentant for oppositionen.
Endelig var der bred tilslutning til en udvidelse af EU’s sanktioner over for Syrien med sank-
tioner imod den syriske centralbank, forbud imod fragtflyvninger ind i Europa fra syriske luft-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1088889_0002.png
2
fartsoperatører, handel med diamanter, guld og ædle metaller, ligesom yderligere personer blev
tilføjet EU’s sanktionsliste. Der blev vedtaget rådskonklusioner.
3. Egypten
Rådet drøftede den nuværende situation i Egypten. Der var ikke helt enighed om, hvordan
situationen skulle vurderes, men dog enighed om behovet for en aktiv EU-indsats og for vel-
kalibrerede politiske budskaber med henblik på at bidrage til en positiv udvikling af lan-
det. Den fremadrettede udvikling i Ægypten vil i høj grad afhænge af, hvem der vælges som
ny præsident. Der blev vedtaget rådskonklusioner.
4. Mellemøsten
Rådet drøftede situationen og mulighederne for at fremme forhandlingsprocessen, som Kvar-
tetten med EU som aktiv deltager støtter. Udenrigsrepræsentanten orienterede om sit seneste
møde med præsident Abbas, hvor hun havde understreget betydningen af, at begge parter
søgte forhandlingsvejen. Der var også en kort drøftelse af udviklingen i den palæstinensiske
forsoningsproces, hvis indhold og gennemførelse endnu var uafklaret.
5. Sydlige Kaukasus/Georgien
Rådet havde en kort drøftelse af forholdene i regionen, herunder om menneskerettighedssitu-
ationen i de enkelte lande. Der var ligeledes en kort drøftelse af konflikterne vedr. Nagorno-
Karabakh samt Abkhasien og Sydossetien i Georgien, hvor det blev konstateret, at der ikke
havde været et gennembrud i forhandlingerne. Der blev tiltrådt rådskonklusioner.
6. Menneskerettigheder (i lyset af 19. samling i FN’s Menneskerettighedsråd)
Punktet blev tiltrådt uden debat.
7. Eventuelt
Somalia-konferencen i London
Rådet blev kort orienteret om resultaterne af den netop afholdte konference om Somalia i
London den 23. februar 2012. Der var på konferencen blevet sendt et tydeligt signal til de
somaliske aktører om, at den nuværende transitionsfase måtte ophøre i august 2012. Det var
vigtigt, at det internationale samfund fortsatte med at lægge pres på overgangsregeringen i
forhold hertil.
Hviderusland
Hviderusland blev sat på dagsordenen for rådsmødet umiddelbart før mødets begyndelse.
Baggrunden var, at det i sidste øjeblik ikke var muligt at opnå fuld enighed om den konkrete
implementering af den politisk vedtagne udvidelse af sanktionskriterierne fra mødet i Rådet
(udenrigsanliggender) i januar. Uenigheden drejede sig om listning af en forretningsmand og
hans holdingselskab, som en enkelt medlemsstat modsatte sig. Der var før rådsmødet opnået
generel enighed om at liste 21 myndighedspersoner, hovedsageligt dommere og anklagere, der
har deltaget i systematisk repressiv adfærd over for civilbefolkningen. Det blev konkluderet, at
listningen af de 21 myndighedspersoner kunne vedtages på rådsmødet (almindelige anliggen-
der) den 28. februar 2012, hvilket efterfølgende skete. Samtidig blev det konkluderet, at der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
skulle arbejdes videre med udarbejdelsen af en omfattende liste over personer og virksomhe-
der med henblik på beslutning på næste møde i Rådet (udenrigsanliggender) i marts.
Som reaktion på beslutningen om listning af de 21 myndighedspersoner, bad Hviderusland
EU’s delegationschef samt Polens ambassadør om at rejse hjem til konsultationer. Ligeledes
kaldte Hviderusland sine ambassadører ved EU og i Polen hjem til konsultationer. Udenrigs-
repræsentanten besluttede derefter i samarbejde med den polske udenrigsminister at hjemkal-
de EU's delegationschef og den polske ambassadør i Minsk til konsultationer. Ligeledes ind-
kaldte udenrigsrepræsentanten samme dag ambassadørerne i Bruxelles for at koordinere med-
lemsstaternes reaktion. Det blev besluttet, at alle tilstedeværende EU-ambassadører i Minsk
ville blive trukket hjem til konsultationer i de respektive hovedstæder. Ligeledes vil alle EU-
lande indkalde hviderussiske ambassadører til samtaler i udenrigsministerierne. For god or-
dens skyld tilføjes, at Danmark ikke har en tilstedeværende ambassadør i Minsk.
EUK