Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3152 - Miljø
Offentligt
1453946_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7478/12
(OR. en)
PRESSE 99
PR CO 13
PRESSEMEDDELELSE
3152. samling i Rådet
Miljø
Bruxelles, den 9. marts 2012
Formand
Martin Lidegaard
Danmarks klima-, energi- og bygningsminister
Ida Auken
Danmarks miljøminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 7040 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7478/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0002.png
9.III.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede forslaget til forordning om ændring af direktiv 2001/18/EF for så vidt angår
medlemsstaternes mulighed for at begrænse eller forbyde dyrkning af gmo'er på deres område.
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til forordning om oprettelse af et program for miljø
og klimaindsats (Life).
Rådet vedtog endvidere konklusioner om
opfølgningen af Durbankonferencen om klimaændringer
Rio+20: Veje til en bæredygtig fremtid.
7478/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0003.png
9.III.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
En køreplan for en lavemissionsøkonomi senest i 2050 ...................................................................... 6
Opfølgning af Durban .......................................................................................................................... 7
Rio+20: Veje til en bæredygtig fremtid ............................................................................................... 9
Gmo-dyrkning.................................................................................................................................... 11
Programmet for miljø- og klimaindsats (Life)................................................................................... 12
Eventuelt ............................................................................................................................................ 14
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Genvinding af batterier.......................................................................................................................................... 17
ENERGI
Bygningers energimæssige ydeevne - delegeret retsakt* ...................................................................................... 17
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Bosnien-Hercegovina - Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien - krisestyring ................................... 18
HANDELSPOLITIK
Toldsamarbejde mellem EU og USA - handelspartnerskabsprogrammer ............................................................. 18
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7478/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0004.png
9.III.2012
DELTAGERE
Belgien:
Evelyne HUYTEBROECK
Minister med ansvar for miljø, energi, vandpolitik,
byfornyelse, brandbekæmpelse og akut lægehjælp samt
boligspørgsmål
Minister for miljø og vandforvaltning
Miljøminister
Vicemiljøminister
Miljøminister
Klima-, energi- og bygningsminister
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og
reaktorsikkerhed
Miljøminister
Minister for miljø, lokalsamfund og lokalstyre
Minister for miljø, energi og klimaændringer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for miljø, fysisk planlægning og byplanlægning i
Cantabriens lokalregering
Stedfortrædende fast repræsentant
Miljøminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Minister for miljøbeskyttelse og regionaludvikling
Miljøminister
Vicemiljøminister
Boligminister, minister for bæredygtig udvikling og
infrastruktur
Statssekretær for miljøanliggender
Statssekretær for klimaændringer og energi
Minister for turisme, miljø og kultur
Statssekretær, Ministeriet for Infrastruktur og Miljø
Bulgarien:
Nona KARADZJOVA
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš CHALUPA
Ivo HLAVÁČ
Danmark:
Ida AUKEN
Martin LIDEGAARD
Tyskland:
Norbert RÖTTGEN
Estland:
Keit PENTUS
Irland:
Phil HOGAN
Grækenland:
George PAPACONSTANTINOU
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Francisco Javier FERNÁNDEZ GONZÁLEZ
Frankrig:
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Corrado CLINI
Cypern:
Sofoklis ALETRARIS
Letland:
Edmunds SPRŪD�½S
Litauen:
Gediminas KAZLAUSKAS
Aleksandras SPRUOGIS
Luxembourg:
Marco SCHANK
Ungarn:
Zoltán ILLÉS
Pál KOVÁCS
Malta:
Mario DE MARCO
Nederlandene:
Joop ATSMA
7478/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0005.png
9.III.2012
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Polen:
Marcin KOROLEC
Beata JACZEWSKA
Portugal:
Assunção CRISTAS
Pedro AFONSO DE PAULO
Rumænien:
László BORBÉLY
Slovenien:
Franc BOGOVIČ
Slovakiet:
Branislav CIMERMAN
Finland:
Ville NIINISTÖ
Sverige:
Lena EK
Det Forenede Kongerige:
Caroline SPELMAN
Ed DAVEY
Stewart STEVENSON
John GRIFFITH
Alex ATTWOOD
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Miljøminister
Understatssekretær, Miljøministeriet
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og fysisk
planlægning
Statssekretær for miljø og fysisk planlægning
Miljø- og skovbrugsminister
Landbrugs- og miljøminister
Statssekretær, Miljøministeriet
Miljøminister
Miljøminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Minister for energi og klimaændringer
Minister for miljø og klimaændringer (den skotske
regering)
Minister for miljø og bæredygtig udvikling (den walisiske
regering)
Miljøminister (Nordirland)
Kommissionen:
Connie HEDEGAARD
Janez POTOČNIK
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Mirela HOLY
Minister for miljø- og naturbeskyttelse
7478/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0006.png
9.III.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
En køreplan for en lavemissionsøkonomi senest i 2050
Rådet gennemgik et udkast til konklusioner om en køreplan for omstilling til en konkurrencedygtig
lavemissionsøkonomi i 2050, som tager sigte på at etablere et bæredygtigt og omkostningseffektivt
udviklingsforløb frem til 2050 på grundlag af milepæle for de hjemlige
drivhusgasemissionsreduktioner på 40 % i 2030, 60 % i 2040 og 80 % i 2050 i forhold til 1990 som
foreslået i Kommissionens meddelelse om en køreplan for omstilling til en konkurrencedygtig
lavemissionsøkonomi i 2050 (7505/11).
Formandskabet og kommissær Connie Hedegaard påpegede, at Det Europæiske Råd i løbet af det
seneste år gentagne gange har efterlyst fremskridt med hensyn til køreplanen, og understregede, at
milepælene ikke er det samme som bindende mål, men at EU bør sende et politisk signal om, at det
er rede til at komme videre med hensyn til klimaspørgsmål
26 medlemsstater kunne tilslutte sig formandskabets endelige kompromisforslag, men en
medlemsstat kunne ikke acceptere bestemmelserne vedrørende især milepælene for EU's hjemlige
emissionsreduktioner og det videre arbejde med 2030-milepælen.
Formandskabet konkluderede, at det ikke var muligt at vedtage Rådets konklusioner om
køreplanen
1
, men at 26 medlemsstater støtter det fortsatte arbejde, og at formandskabet vil skulle
overveje situationen og aflægge rapport herom til Det Europæiske Råd.
1
Teksten blev derefter udsendt som formandskabets konklusioner
(6842/12).
6
7478/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0007.png
9.III.2012
Opfølgning af Durban
Rådet vedtog konklusioner om opfølgningen af 17. samling i partskonferencen til FN's
rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC), som fandt sted den 28. november til 9.
december 2011 i Durban, Sydafrika (7517/12).
Konklusionerne indeholder en vurdering af resultaterne af konferencen, og drøftelserne fokuserede
på følgende konkrete spørgsmål i tilknytning til anden forpligtelsesperiode i henhold til
Kyotoprotokollen:
Slutdatoen for denne periode: anden forpligtelsesperiode bør slutte i 2020, og der opfordres
i konklusionerne også til, at ambitionsniveauet i henhold til Kyotoprotokollen revideres
samtidig med 2013-2015-revisionen i henhold til konventionen.
Kvantitative emissionsbegrænsninger og reduktionsforpligtelser (QELRO)
1
: Rådet
bekræftede, at EU og dets medlemsstater senest den 1. maj 2012 i fællesskab vil forelægge
UNFCCC's sekretariat oplysninger om konverteringen af deres 2020-
emissionsreduktionsmål til QELRO'er. Disse vil være foreløbige og berører ikke
efterfølgende meddelelser vedrørende byrdefordelingen, og de er betinget af parternes
skriftlige samtykke.
Der blev erindret om, at denne forelæggelse vil ske på grundlag af det emissionsreduktionsmål på
20 %, der er fastsat i klima- og energilovpakken, som ikke medfører nogen ændringer i
medlemsstaternes eksisterende emissionsreduktionsforpligtelser, men som samtidig afspejler EU's
betingede tilbud om at påtage sig en forpligtelse til 30 %.
1
Se også arbejdsdokumentet fra Kommissionens tjenestegrene "Preparing the EU's QELRO
based on the EU Climate and Energy Package".
6501/12.
7
7478/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0008.png
9.III.2012
Overførsel af overskydende tildelte enheder (AAU'er)
1
fra første til anden
forpligtelsesperiode: flere udviklede landes drivhusgasemissionsniveauer ligger et godt
stykke under deres mål i henhold til Kyotoprotokollen, og de forventes derfor at have
betydelige mængder af emissionskvoter i overskud i perioden 2008-2012.
Der var generelt enighed om, at en ubegrænset overførsel af overskydende AAU'er til perioden efter
2012 (som fastsat i den nuværende Kyotoprotokol) vil kunne bringe protokollens miljømæssige
integritet i fare, og at dette spørgsmål skal løses, uden at der sker forskelsbehandling, således at EU-
lande og ikke-EU-lande, der påtager sig en QELRO i anden forpligtelsesperiode, behandles ens.
Mange medlemsstater og Kommissionen understregede, at EU skal leve op til sine internationale
forpligtelser og forblive i front i kampen mod klimaændringer.
Se også:
Økofinrådets konklusioner om klimafinansiering (6810/12)
Det Europæiske Miljøagentur
http://www.eea.europa.eu/
De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer
http://unfccc.int/2860.php
1
For Kyotoprotokollens første forpligtelsesperiode (2008-2012) blev der oprettet et interna-
tionalt emissionshandelssystem, der gav lande med Kyotomål mulighed for at købe og sælge
emissionskreditter indbyrdes med det formål at begrænse omkostningerne i forbindelse med
emissionsreduktioner. Medlemsstaterne i EU-15 blev anmodet om inden den
15. januar 2006 at forelægge Kommissionen de nødvendige oplysninger med henblik på at
fastsætte den samlede mængde drivhusgasemissioner, som de vil kunne udlede i perioden
2008-2012 - den såkaldte "tildelte mængde". Når denne "tildelte mængde" er blevet fastsat
af FN, vil et tilsvarende antal "tildelte enheder" (AAU'er) blive udstedt i den pågældende
medlemsstats register. Hver AAU svarer til ét ton CO2-ækvivalente gasser.
8
7478/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0009.png
9.III.2012
Rio+20: Veje til en bæredygtig fremtid
Rådet vedtog konklusioner med henblik på FN-konferencen om bæredygtig udvikling (Rio+20), der
afholdes den 20.-22. juni 2012 i Rio de Janeiro (7514/12).
Konferencen vil fokusere på to emner:
grøn økonomi i forbindelse med bæredygtig udvikling og fattigdomsudryddelse
den institutionelle ramme for bæredygtig udvikling.
Konklusionerne har til formål at supplere de generelle retningslinjer for EU's holdning på
konferencen for at tage hensyn til den udvikling, der er sket siden de seneste rådskonklusioner om
dette spørgsmål (15388/11), der blev vedtaget i oktober 2011, og EU's bidrag til UN DESA (FN's
Afdeling for Økonomiske og Sociale Anliggender) af 28. oktober 2011 (15841/11), herunder:
et udkast til slutdokument til Rio+20, også kendt som "nulversionen", blev offentliggjort af
UN DESA i januar 2012 (forhandlingerne om dette udkast vil fortsætte gennem første halvår
af 2012 på en række møder, der fortrinsvis skal holdes i New York)
nye spørgsmål, der er lagt på forhandlingsbordet af andre lande, f.eks. mål for bæredygtig
udvikling.
Det var derfor nødvendigt, at Rådet udstak nye retningslinjer for forhandlingerne ved at sende et
kraftigt politisk signal, der gentager EU's og dets medlemsstaters tilsagn med hensyn til Rio+20-
konferencen og den forberedende fase. EU og dets medlemsstater forventer, at konferencen vil
udarbejde et målrettet, ambitiøst og handlingsorienteret dokument, der omfatter konkrete og
rettidige opfølgningstiltag, som også vil vise fornyet politisk forpligtelse til bæredygtig udvikling.
7478/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0010.png
9.III.2012
EU har også opfordret til aktioner på prioriterede områder til fremme af overgangen til en grøn
økonomi og en styrket international miljøgovernance, bl.a. opgradering af UNEP til en FN-
særorganisation for miljø med henblik på at strømline FN-operationerne på dette område og bidrage
til en reform af den institutionelle ramme for bæredygtig udvikling.
Se også:
http://www.un.org/en/development/desa/about/index.shtml
Det Europæiske Råds konklusioner af 1.–2. marts (EUCO
4/12, punkt 28)
Meddelelse fra Kommissionen: "Rio+20: mod en grøn økonomi og bedre styring" (11845/11)
De Forenede Nationers Miljøprogram:
http://www.unep.org/
7478/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0011.png
9.III.2012
Gmo-dyrkning
Rådet drøftede på grundlag af en kompromistekst fra formandskabet forslaget til forordning om
ændring af direktiv 2001/18/EF for så vidt angår medlemsstaternes mulighed for på hele deres
område eller dele heraf at begrænse eller forbyde dyrkning af genetisk modificerede organismer
(gmo'er), som er godkendt på EU-plan.
Formålet med Kommissionen forslag (12371/10 +
ADD1)
var at fastsætte et retsgrundlag inden for
den relevante EU-lovramme, så medlemsstaterne kan begrænse eller forbyde dyrkning af gmo'er på
deres område af andre grunde end sundheds- og miljøhensyn, som allerede er taget i betragtning i
EU's gmo-godkendelsesproces.
Kompromisforslaget, der var inspireret af tilgangen i biocidforordningen
1
, der for nylig blev
vedtaget, åbnede for to muligheder:
under gmo-godkendelsesproceduren:
anmelderen/ansøgeren har efter anmodning fra en
medlemsstat mulighed for at tilpasse godkendelsens geografiske anvendelsesområde og
dermed udelukke dyrkning på hele eller dele af den pågældende medlemsstats område.
efter godkendelsesproceduren:
medlemsstaten har mulighed for at begrænse eller forbyde
dyrkningen af en godkendt gmo, forudsat at den nationale foranstaltning ikke strider mod den
miljørisikovurdering, der er gennemført på EU-plan.
Selv om en lang række medlemsstater kunne acceptere formandskabets forslag, var det endnu ikke
muligt at nå til enighed i Rådet. Nogle medlemsstater havde fortsat betænkeligheder med hensyn til:
spørgsmålet om, hvorvidt visse bestemmelser i forslaget er juridisk forenelige med WTO og
EU's regler om det indre marked
spørgsmålet om, hvordan mulige overlapninger og/eller inkonsekvenser mellem den
obligatoriske risikovurdering på EU-plan og de nationale miljøforanstaltninger undgås
gennemførelsen af Miljørådets konklusioner, der blev vedtaget den 4. december 2008
(16882/08).
1
17197/11.
11
7478/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0012.png
9.III.2012
Programmet for miljø- og klimaindsats (Life)
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til forordning om oprettelse af et program for miljø
og klimaindsats (Life) for perioden 2014-2020 (18627/11) på grundlag af to spørgsmål forberedt af
formandskabet (6820/12). Formålet med forslaget er at gøre det nuværende Life+-program
1
mere
effektivt med henblik på bl.a. at tilpasse det til de nye udfordringer i fremtiden og opfyldelsen af
Europa 2020-målene.
Der vil i det kommende arbejde med den nye forordning blive taget hensyn til tilkendegivelserne
under debatten. Europa-Parlamentet vil stemme om sin rapport i slutningen af 2012.
Hovedelementerne i den nye Life-forordning omfatter:
oprettelse af to delprogrammer under Life: et for miljø (med et budget på 2,4 mia. EUR) og et
for klimaindsatsen (med en tildeling på 800 mio. EUR)
særlig fokus på bedre forvaltning
etablering af "integrerede projekter", der gennemføres i stor skala, og som sigter mod en
bedre gennemførelse af miljø- og klimapolitikken og integrationen heraf i andre politikker
bedre definition af de aktiviteter, der støttes inden for hvert prioriteret område.
Ministrene drøftede to nøglespørgsmål: geografisk balance, dvs. kriterierne for tildeling af Life-
midler blandt medlemsstaterne, og medfinansieringssatser, herunder en forenkling af procedurer.
De fleste medlemsstater mente, at begrebet "geografisk balance" var relevant i forbindelse med
fordelingen af integrerede projekter, selv om mange medlemsstater ville foretrække, at begrebet
præciseres yderligere, og at der i forordningen indsættes specifikke kriterier for gennemførelse af
"geografisk balance". Flere medlemsstater mente, at meritter og kvalitet skulle være det første
kriterium for fordeling af projekter, navnlig "traditionelle projekter".
1
Forordning (EF) nr. 614/2007 (EUT
L 149, 9.6.2007).
12
7478/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0013.png
9.III.2012
Nogle medlemsstater mente, at geografisk balance skal gælde for alle projekttyper, mens andre
foretrak at bevare national tildeling som i den nuværende Life+-forordning.
Mange medlemsstater ønskede at bevare moms og personaleomkostninger som støtteberettigede
omkostninger, selv om det ville indebære en nedsættelse af medfinansieringssatser, og visse
ministre udtrykte bekymring for, at dette ville føre til et fald i antallet af projektforslag. De fleste
medlemsstater gik ind for en forenkling af procedurerne.
Kommissionen forelagde forslaget på den sidste samling i Rådet (miljø) i december i forbindelse
med den flerårige finansielle ramme (FFR) for perioden 2014-2020
1
.
1
Kommissionens meddelelse "Et budget for Europa 2020" (12475/11).
13
7478/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0014.png
9.III.2012
Eventuelt
Emissionshandelssystem (ETS) for luftfart
Kommissionen briefede ministrene om, hvor langt man er nået i kontakterne med tredjelande, der er
imod, at international luftfart medtages i EU's ETS
1
; disse kontakter startede den 1. januar 2012.
Kommissionen fortsætter sine bilaterale drøftelser med disse lande og arbejder samtidig videre i
Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO) for at finde en global løsning på dette
spørgsmål. Kommissæren påpegede, at EU-Domstolen i sin dom af 21. december 2011 om ETS-
direktivets gyldighed havde fundet, at EU-systemet er fuldt foreneligt med international ret.
EU ETS
2
udgør den retlige ramme for EU's uafhængige tilsagn (dvs. uafhængige i forhold til, hvad
der sker i de internationale klimaforhandlinger) om senest i 2020 at have reduceret sine emissioner
med 20 % i forhold til 1990-niveauerne.
Den Grønne Klimafonds bestyrelse
Formandskabet orienterede Rådet om, hvor langt man er nået med EU-udnævnelserne til
bestyrelsen for Den Grønne Klimafond, der blev oprettet i Durban (6835/12). Den aftalte
sammensætning af bestyrelsen er 12 medlemmer fra udviklingslandes parter og 12 medlemmer fra
udviklede landes parter for en mandatperiode på tre år. Udnævnelserne skal sendes til Den Grønne
Klimafonds interimssekretariat senest den 31. marts 2012.
Det europæiske semester/den årlige vækstundersøgelse
Rådet noterede sig en mundtlig orientering fra Kommissionen og formandskabet om vejen frem
efter Det Europæiske Råds møde i marts (7348/12) i forbindelse med den årlige vækstundersøgelse
for 2012 (17229/11
+
ADD 1
+
ADD 2
+
ADD 3
+
ADD 4),
der indledte det europæiske semester
for økonomisk styring i 2012. Undersøgelsen er grundlaget for den fælles forståelse, der
nødvendigvis skal opbygges med hensyn til prioriteringen af indsatsen på såvel nationalt plan som i
EU i de næste tolv måneder.
1
2
Direktiv 96/61/EF (EUT
L 275 af 25.10.2003).
Direktiv 2008/101/EF (EUT
L 8 af 13.1.2009).
14
7478/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0015.png
9.III.2012
Kommissionen vil forelægge Det Europæiske Råd i juni en detaljeret gennemgang af
medlemsstaternes gennemførelse af de landespecifikke henstillinger og forpligtelserne i
europluspagten i analysen af de enkelte lande.
Det Globale Ministerforum for Miljø
Formandskabet og Kommissionen briefede Rådet om resultaterne af den 12. særlige samling i
Styrelsesrådet/Det Globale Ministerforum for Miljø (GC/GMEF) den 20.-22. februar 2012 i Nairobi
(7306/12). Formålet med samlingen var at forberede GC/GMEF's holdning på det forestående
Rio+20-topmøde, især hvad angår miljødimensionen af bæredygtig udvikling, UNEP's status og
begrebet grøn økonomi.
Revision af Göteborgprotokollen
Rådet noterede sig orienteringen fra formandskabet og Kommissionen (7303/12) om, hvor langt
man er nået med revisionen af Göteborgprotokollen, der blev vedtaget i 1999. I forlængelse af EU's
udvidelser er situationen foreløbig den, at flertallet af parter i protokollen er EU-medlemsstater (21
ud af 26), og EU ser gerne, at flere tredjelande bliver parter.
Forhandlingerne om ændring af Göteborgprotokollen har været i gang siden 2009 og forventes nu
afsluttet på det forestående 30. møde i forvaltningsorganet for konventionen om
grænseoverskridende luftforurening over store afstande, der finder sted i begyndelsen af maj 2012.
Kommissionen og formandskabet opfordrede medlemsstaterne til at give deres politiske støtte for at
sikre en vellykket afslutning af arbejdet.
Göteborgprotokollen er en af flere protokoller, der er indgået i forbindelse med konventionen om
grænseoverskridende luftforurening over store afstande. Den tager sigte på at kontrollere den
grænseoverskridende luftforurening og de dermed forbundne virkninger for sundhed og miljø, især
forsuring, eutrofiering og ozonforurening.
Motorkøretøjers støjniveau
Rådet noterede sig en orientering fra den nederlandske delegation (6840/12) om forslaget til
forordning om motorkøretøjers støjniveau (18633/11), der tager sigte på at reducere støjniveauet fra
motorkøretøjer inden for en kort tidshorisont og også indfører en ny målemetode. Støjgrænserne er
ikke blevet ændret siden 1996, og forslaget understreger, at støj fra motorkøretøjer er til alvorlig
skade for menneskers sundhed.
7478/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0016.png
9.III.2012
Tørke i Portugal
Rådet noterede sig den portugisiske delegations orientering om følgerne af den alvorlige tørke, der
berører 70 % af Portugals kontinentale område. Delegationen anmodede om bistand fra EU i
forbindelse med mulige afbødende foranstaltninger (7232/12).
Status for ulvebestanden i Spanien
Rådet noterede sig den spanske delegations orientering med anmodningen om ændring af ulvens
status for så vidt angår bestanden i Castilla y Léon i direktiv 92/43/EØF ("habitatdirektivet")
(7369/12).
7478/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0017.png
9.III.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Genvinding af batterier
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om
fastlæggelse af bestemmelser om beregning af effektiviteten af processer for genvinding af udtjente
batterier og akkumulatorer i henhold til direktiv 2006/66/EF (5198/12). De nye bestemmelser finder
anvendelse fra den 1. januar 2014.
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Dette betyder, at nu hvor
Rådet har givet sit samtykke, kan Kommissionen vedtage det, medmindre Europa-Parlamentet gør
indsigelse.
ENERGI
Bygningers energimæssige ydeevne - delegeret retsakt*
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig ikrafttrædelsen af Kommissionens forordning om
fastlæggelse af en ramme for en sammenligningsmetode til beregning af omkostningsoptimale
niveauer for mindstekrav til bygningers og bygningsdeles energimæssige ydeevne (5441/12
+
7091/12)
1
. Forordningen supplerer direktiv 2010/31/EU om bygningers energimæssige ydeevne.
Forordningen er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Det betyder, at retsakten, nu hvor Rådet har givet sin
tilslutning, kan træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
1
Det Forenede Kongeriges delegation gik imod denne delegerede retsakt. Den tyske,
italienske, maltesiske og slovenske delegation tog ikke stilling, hverken for eller imod, til
den delegerede retsakt.
17
7478/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453946_0018.png
9.III.2012
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Bosnien-Hercegovina - Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien - krisestyring
Rådet besluttede at undertegne og indgå aftaler med Bosnien-Hercegovina og Den Tidligere
Jugoslaviske Republik Makedonien med henblik på at fastlægge rammerne for disse landes
deltagelse i EU-krisestyringsoperationer.
HANDELSPOLITIK
Toldsamarbejde mellem EU og USA - handelspartnerskabsprogrammer
Rådet vedtog den holdning, som EU skal indtage til et udkast til afgørelse i Det Blandede
Toldsamarbejdsudvalg EU-USA om gensidig anerkendelse af EU's program "Autoriserede
økonomiske operatører" og USA's program "Customs-Trade Partnership Against Terrorism"
(6759/12
og
6759/12 ADD1).
Formålet med gensidig anerkendelse af disse programmer er at sikre den internationale
forsyningskæde og lette handelen mellem EU og USA. Med gensidig anerkendelse konsolideres
også den tilgang, der blev vedtaget på internationalt plan i Verdenstoldorganisationens SAFE-
ramme (Framework of Standards to secure and facilitate global trade). Gensidig anerkendelse
imødekommer også erhvervslivet ønske om at forenkle kravene og standardisere
sikkerhedsprocedurerne ved toldbehandling.
Forbindelserne mellem EU og USA på toldområdet bygger på aftalen om samarbejde og gensidig
bistand i toldspørgsmål, som blev undertegnet i 1997.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Hella DUNGER-LÖPER (Tyskland) og Audrius BIELSKUS (Litauen) som
medlemmer af Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar
2015 (7184/12
og
7187/12).
7478/12
18
DA