Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3162 - RIA
Offentligt
1453952_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9179/12
(OR. en)
PRESSE 172
PR CO 24
PRESSEMEDDELELSE
3162. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Den 26.-27. april 2012 i Luxembourg
Formand
Morten BØDSKOV
Danmarks justitsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9179/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0002.png
26.-27.IV.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Ministrene for indre anliggender blev enige om en generel indstilling til indførelsen af et
EU-
passagerlistesystem,
et direktiv om anvendelse af passagerlisteoplysninger til at forebygge, opdage,
efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet. De vedtog desuden uden drøftelser
(som A-punkt) en afgørelse om indgåelse af en ny
passagerlisteaftale mellem EU og USA.
Andre terrorrelaterede spørgsmål omfattede en debat om et forslag til forordning om markedsfø-
ring og brug af
sprængstofprækursorer,
som har til formål at begrænse almindelige borgeres ad-
gang til disse kemikalier, og vedtagelsen af konklusioner om
afradikalisering og afstandtagen
fra
terrorvirksomhed.
Med hensyn til migration godkendte Rådet et handlingsdokument, der skal sikre en
konsekvent EU-
reaktion på fortsat migrationspres.
Ministrene drøftede endvidere de konklusioner om
den samlede
strategi for migration og mobilitet,
som Rådet for Almindelige Anliggender skal vedtage i maj. Der
fandt en orienterende debat sted om
tilbagetagelsesaftaler.
For så vidt angår indførelsen af et
fælles europæisk asylsystem
gjorde Rådet status over forhand-
lingerne om de fire udestående lovgivningsforslag.
Justitsministrene nåede til enighed om en generel delindstilling til et direktiv om strafferetlige sank-
tioner for
insiderhandel og kursmanipulation.
De havde desuden en debat om den foreslåede for-
ordning om gensidig anerkendelse af
beskyttelsesforanstaltninger i civilretlige spørgsmål.
Rådet påhørte Kommissionens forelæggelse af et forslag til direktiv om
indefrysning og konfiska-
tion af udbytte fra strafbart forhold
og havde en udveksling af synspunkter om status vedrørende
EU's tiltrædelse af den europæiske konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og grund-
læggende frihedsrettigheder
(EMRK). Ministrene noterede sig derefter status vedrørende gennem-
førelsen af
det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre
(ECRIS).
I tilknytning til samlingen i Rådet drøftede
Det Blandede Udvalg
(EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) ovennævnte handlingsdokument om en konsekvent EU-reaktion på fortsat
migrationspres samt status vedrørende gennemførelsen af anden generation af
Schengeninforma-
tionssystemet (SIS II).
9179/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0003.png
26.-27.IV.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EU-passagerlistesystemet .................................................................................................................... 8
Sprængstofprækursorer ........................................................................................................................ 9
Afradikalisering og afstandtagen fra terrorvirksomhed ..................................................................... 10
EU's indsats mod migrationspresset - En strategisk reaktion ............................................................ 10
Den samlede strategi for migration og mobilitet (SSMM) ................................................................ 10
Det fælles europæiske asylsystem...................................................................................................... 11
Tilbagetagelsesaftaler......................................................................................................................... 13
Indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold............................................................ 13
Strafferetlige sanktioner for insiderhandel og kursmanipulation....................................................... 14
Gensidig anerkendelse af beskyttelsesforanstaltninger i civilretlige spørgsmål................................ 15
EU's tiltrædelse af den europæiske menneskerettighedskonvention ................................................. 16
ECRIS ................................................................................................................................................ 16
Eventuelt ............................................................................................................................................ 17
DET BLANDEDE UDVALG ........................................................................................................... 18
EU's indsats mod migrationspresset - En strategisk reaktion ............................................................ 18
SIS II .................................................................................................................................................. 19
Eventuelt ............................................................................................................................................ 19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9179/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.-27.IV.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Civilbeskyttelsesmekanisme.................................................................................................................................. 20
Ulovlig narkotikahandel med oprindelse i Vestafrika ........................................................................................... 20
Sikkerhed i forbindelse med sportsbegivenheder med en international dimension............................................... 20
Formand for Eurojust ............................................................................................................................................ 21
Elektronisk udveksling af oplysninger med Polen ................................................................................................ 21
Passagerlisteoplysninger........................................................................................................................................ 21
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Revision af Det Økonomiske og Finansielle Udvalgs vedtægter .......................................................................... 22
UDENRIGSANLIGGENDER
Burma/Myanmar - Restriktive foranstaltninger..................................................................................................... 22
EU's tiltrædelse af traktaten om venskab og samarbejde i Sydøstasien................................................................. 23
UDNÆVNELSER
Dommere og generaladvokater ved Domstolen .................................................................................................... 23
9179/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0005.png
26.-27.IV.2012
DELTAGERE
Belgien:
Joëlle MILQUET
Annemie TURTELBOOM
Maggie DE BLOCK
Dirk WOUTERS
Bulgarien:
Dimiter TZANTCHEV
Den Tjekkiske Republik:
Jan KUBICE
Jaroslav HRUŠKA
Jiří POSPÍŠIL
Danmark:
Morten BØDSKOV
Tyskland:
Hans-Peter FRIEDRICH
Peter TEMPEL
Estland:
Ken-Marti VAHER
Matti MAASIKAS
Irland:
Alan SHATTER
Grækenland:
Michail CHRISOCHOIDIS
Ioannis IOANNIDIS
Spanien:
Jorge FERNÁNDEZ DIAZ
Fernando ROMÁN GARCÍA
Frankrig:
Claude GUEANT
Philippe ETIENNE
Italien:
Anna Maria CANCELLIERI
Paola SEVERINO DI BENEDETTO
Cypern:
Eleni MAVROU
Loukas LOUCA
Letland:
Rihards KOZLOVSKIS
Mārtiņš LAZDOVSKIS
Vicepremierminister og indenrigsminister
Justitsminister
Statssekretær for migrations- og asylpolitik og for social
integration
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Viceindenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Forbundsindenrigsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Justits- og ligestillingsminister samt forsvarsminister
Minister for borgerbeskyttelse
Statssekretær for retlige anliggender, åbenhed og menne-
skerettigheder
Indenrigsminister
Statssekretær for retlige anliggender
Indenrigsminister og minister for oversøiske områder,
lokale og regionale myndigheder samt indvandring
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
9179/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0006.png
26.-27.IV.2012
Litauen:
Sigitas SIUPSINSKAS
Tomas VAITKEVICIUS
Luxembourg:
Jean-Marie HALSDORF
François BILTGEN
Viceindenrigsminister
Vicejustitsminister
Indenrigsminister og minister for Storregionen samt for-
svarsminister
Justitsminister, minister for offentlig forvaltning og admi-
nistrative reformer, minister for videregående uddannelse
og forskning, minister for kommunikation og medier, mi-
nister for trossamfund
Arbejds-, beskæftigelses- og indvandringsminister
Parlamentarisk statssekretær, Indenrigsministeriet
Minister for offentlig forvaltning og justitsminister
Indenrigsminister og minister for parlamentariske spørgs-
mål
Justitsminister og minister for offentlig dialog og familie-
spørgsmål
Minister for indvandring, integration og asyl
Sikkerheds- og justitsminister
Statssekretær for sikkerheds- og justitsspørgsmål
Forbundsindenrigsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Understatssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Forvaltnings- og Indenrigsministeriet
Justitsminister og minister for offentlig forvaltning
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justitsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Migrationsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Károly KONTRÁT
Tibor NAVRACSICS
Malta:
Carmelo MIFSUD BONNICI
Chris SAID
Nederlandene:
Gerd LEERS
Ivo OPSTELTEN
Fred TEEVEN
Østrig:
Johanna MIKL-LEITNER
Walter GRAHAMMER
Polen:
Jacek CICHOCKI
Michal KRÓLIKOWSKI
Portugal:
Juvenal SILVA PENEDA
Fernando SANTO
Rumænien:
Alina BICA
Marian-Grigore TUTILESCU
Slovenien:
Senko PLIČANIČ
Robert MAROLT
Slovakiet:
Tomáš BOREC
Ivan KORČOK
Finland:
Päivi RÄSÄNEN
Anna-Maja HENRIKSSON
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Martin VALFRIDSSON
9179/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0007.png
26.-27.IV.2012
Det Forenede Kongerige:
Theresa MAY
Kenneth CLARKE
Indenrigsminister og minister for kvindespørgsmål og
ligestilling
Lordkansler, justitsminister
Kommissionen:
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Næstformand
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Ranko OSTOJIĆ
Orsat MILJENIĆ
Indenrigsminister
Justitsminister
9179/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0008.png
26.-27.IV.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EU-passagerlistesystemet
Ministrene nåede til enighed om en generel indstilling til et udkast til direktiv om anvendelse af
flypassageroplysninger til beskyttelse mod terrorhandlinger og grov kriminalitet (8916/12).
Enigheden mellem medlemsstaterne om en generel indstilling gør det muligt for det danske
formandskab at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet efter den almindelige
lovgivningsprocedure.
Drøftelserne i Rådet berørte blandt andet to hovedspørgsmål: Det første var, om de foreslåede nye
regler bør begrænses til indsamling af såkaldte passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger) for
flyvninger fra og til tredjelande, eller om flyvninger inden for EU også bør være omfattet. Det fore-
slåede kompromis vil gøre det muligt, men ikke obligatorisk, for medlemsstaterne også at indsamle
passagerlisteoplysninger vedrørende udvalgte flyvninger inden for EU.
Det andet hovedspørgsmål, der blev drøftet, var opbevaringsperioden. Kommissionens oprindelige
forslag, som blev forelagt i februar 2010 (6007/11), fastsætter en samlet opbevaringsperiode på
fem år. Efter 30 dage skal passagerlisteoplysningerne imidlertid maskeres, således at de personrela-
terede elementer af oplysningerne ikke længere er synlige for retshåndhævelsespersonalet "i forreste
linje", men kun kan ses efter særlig tilladelse. En række medlemsstater mener, at denne indledende
opbevaringsperiode på 30 dage er for kort set ud fra et operationelt synspunkt, eftersom det ofte kan
være nødvendigt meget hurtigt – inden for få timer – at kontrollere rejsehistorien for en person, som
automatisk udvælges med henblik på yderligere kontrol. Den holdning, som Rådet nu er nået til
enighed om, er at fastholde den samlede opbevaringsperiode på fem år, men at forlænge den indle-
dende periode, hvor oplysningerne er fuldt tilgængelige, til to år.
Det overordnede formål med direktivforslaget er at indføre et sammenhængende EU-system for fly-
passageroplysninger ved at skabe en enkelt EU-model for alle de medlemsstater, der deltager i de
nye regler, og sikre samarbejde mellem de relevante myndigheder i Unionen. Alle luftfartsselska-
ber, der flyver på ruter, som er omfattet af de nye regler, vil derfor skulle videregive passagerliste-
oplysninger til medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder. Disse myndigheder ville dog kun
få tilladelse til at anvende oplysningerne – som luftfartsselskaberne allerede indsamler – til at fore-
bygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov (grænseoverskridende) krimina-
litet.
9179/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0009.png
26.-27.IV.2012
Sprængstofprækursorer
Rådet holdt en orienterende debat om et forslag til forordning om markedsføring og brug af spræng-
stofprækursorer på grundlag af et oplæg fra det danske formandskab (8922/12). Det oprindelige for-
slag blev forelagt af Kommissionen i september 2010 (14376/10) og sigter mod at begrænse almin-
delige borgeres adgang til sprængstofprækursorer.
Debatten fokuserede på et muligt kompromis, der blev præsenteret i det danske oplæg, og et stort
flertal af medlemsstaterne støttede teksten. Rådet bad sine forberedende organer om at forsætte ar-
bejdet med sagen for at opnå enighed om en endelig tekst med Europa-Parlamentet hurtigst muligt.
Det danske kompromisforslag, der støttes af Rådet, fastholder de centrale elementer i det oprindeli-
ge forslag fra Kommissionen, nemlig et generelt forbud mod almindelige borgeres erhvervelse, be-
siddelse eller brug af de relevante kemiske stoffer. Medlemsstater kan dog fravige denne generelle
regel:
ved at indføre et licenssystem, gennem hvilket almindelige borgere skal erhverve og fore-
lægge en licens for at kunne erhverve, besidde eller bruge de kemiske stoffer, der er opført
i bilaget til forordningen, i højere koncentrationer end dem, der er fastsat i det nævnte bi-
lag,
ved at indføre et system til registrering af køb foretaget af almindelige borgere for at få ad-
gang til tre af stofferne i bilaget, nemlig hydrogenperoxid, salpetersyre og nitromethan un-
der visse koncentrationsgrænser. Det er disse stoffer og koncentrationer, der er mest an-
vendt, og som derfor giver anledning til den største administrative byrde i forbindelse med
indførelsen af et licenssystem,
ved at tillade medlemsstater, der allerede har et registreringssystem for adgang til et eller
flere af de stoffer, der er opført i bilaget, at fortsætte med at anvende systemet på nogle af
stofferne eller samtlige stoffer i overensstemmelse med den registreringsordning, der er
fastsat i forordningen.
Kommissionen vil evaluere forordningen efter tre år for at beslutte, hvorvidt systemet skal styrkes
og harmoniseres yderligere.
9179/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0010.png
26.-27.IV.2012
Afradikalisering og afstandtagen fra terrorvirksomhed
Rådet vedtog konklusioner om afradikalisering og afstandtagen fra terrorvirksomhed (8624/12).
Formålet med disse konklusioner er at gøre statslige, regionale og lokale myndigheder opmærk-
somme på, hvor vigtigt det er at tage disse forhold op og tilskynde til øget samarbejde. Konklusio-
nerne henviser også til det nyligt oprettede netværk til bevidstgørelse omkring radikalisering, der
især sigter mod at styrke udvekslingen af viden og bedste praksis mellem medlemsstaterne.
EU's indsats mod migrationspresset - En strategisk reaktion
Rådet godkendte et oplæg om "EU's indsats mod migrationspresset - En strategisk reaktion". Se det
relevante kapitel under Det Blandede Udvalg for yderligere oplysninger.
Den samlede strategi for migration og mobilitet (SSMM)
Rådet drøftede et udkast til konklusioner om den samlede strategi for migration og mobilitet, som
forventes at blive vedtaget af Rådet for Almindelige Anliggender i maj. Ministrene udvekslede end-
videre synspunkter om gennemførelsen af den reviderede samlede strategi.
I december 2011 noterede Rådet sig Kommissionens meddelelse "En samlet strategi for migration
og mobilitet" (17254/11
+
ADD 1).I
denne meddelelse foreslår Kommissionen, at EU's indsats på
området centreres om fire operationelle prioriteter: forvaltning og fremme af legal migration og
mobilitet, forebyggelse og begrænsning af illegal migration og menneskehandel, fremme af interna-
tional beskyttelse og styrkelse af asylpolitikkens eksterne dimension og maksimering af migratio-
nens og mobilitetens udviklingseffekt.
Meddelelsen foreslår også, at den samlede strategi styrkes, især gennem: en bedre integration med
EU's udenrigspolitik og udviklingssamarbejde, en bedre tilpasning af strategien med EU's inden-
rigspolitiske mål, især Europa 2020-strategien, men også beskæftigelses- og uddannelsespolitikken,
et større fokus på mobilitet og visumpolitik samt international beskyttelse og asylpolitikkens ekster-
ne dimension, og fortsat prioritering af EU's nabolande, EU-Afrika-partnerskabet og lande i øst.
Meddelelsen fulgte en tidligere meddelelse fra Kommissionen om migration af 4. maj 2011
(9731/11).
9179/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0011.png
26.-27.IV.2012
Det fælles europæiske asylsystem
Rådet noterede sig på basis af et dokument fra formandskabet (8595/12) status for forhandlingerne
om de forskellige udestående lovgivningsforslag om det fælles europæiske asylsystem. I overens-
stemmelse med tilsagnet om at styrke det fælles europæiske asylsystem inden udgangen af 2012
pålagde Rådet sine forberedende organer at fortsætte arbejdet med de forskellige forslag.
Status for de fire udestående sager kan beskrives således:
Med hensyn til direktivet om modtagelsesforhold forventes forhandlinger mellem Rådet og
Europa-Parlamentet indledt snart. Et revideret forslag blev forelagt af Kommissionen den
1. juni 2011 (11214/11).
Med hensyn til direktivet om asylprocedurer er der gjort fremskridt, navnlig med hensyn til
adgang til proceduren, ansøgere med særlige procedurebehov og anvendelsen af fremskyn-
dede procedurer. Drøftelser i Rådets forberedende organer fortsætter om centrale elementer
såsom garantier for uledsagede mindreårige, fornyede ansøgninger og retten til effektive
retsmidler. Et revideret forslag blev forelagt af Kommissionen den 1. juni 2011
(11207/11).
Forhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamentet forventes indledt snart om Dublinfo-
rordningen, der fastsætter procedurerne til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvar-
lig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse. Rådet har foreslået en
mekanisme for tidlig varsling, beredskab og krisestyring. Denne mekanisme sigter mod at
evaluere, hvordan de nationale asylsystemer fungerer i praksis, at bistå medlemsstater, der
har behov for det, og at forebygge asylkriser. Mekanismen vil fokusere på vedtagelse af
foranstaltninger til at forhindre asylkriser i at udvikle sig snarere end at tackle følgerne af
sådanne kriser, når de først er opstået.
9179/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0012.png
26.-27.IV.2012
Endvidere vedtog Rådet i marts 2012
konklusioner
om fælles rammer for reel og praktisk
solidaritet over for de medlemsstater, hvis asylsystemer er under særligt pres, bl.a. på
grund af blandede migrationsstrømme. Disse konklusioner skal fungere som en
værktøjskasse for fælles EU-solidaritet med de medlemsstater, som er mest berørt af
sådanne pres og/eller oplever problemer i deres asylsystemer. De har til sigte at supplere
og hjælpe til med gennemførelsen af mekanismen for tidlig varsling, beredskab og
krisestyring i den ændrede Dublinforordning.
Med hensyn til Eurodacforordningen er drøftelserne stillet i bero, indtil Kommissionen har
fremsat et revideret forslag. Medlemsstaterne har anmodet om yderligere bestemmelser for
at give de retshåndhævende myndigheder adgang til den centrale fingeraftryksdatabase, der
skal dække hele EU, under strenge databeskyttelsesbetingelser med henblik på at bekæmpe
terrorisme og organiseret kriminalitet.
Der er allerede truffet afgørelser og beslutninger om fire andre områder vedrørende det fælles euro-
pæiske asylsystem. De vedrører:
kvalifikationsdirektivet, der fastsætter bedre, klarere og mere harmoniserede standarder for
identifikation af personer, som reelt har behov for international beskyttelse, og som blev
vedtaget i november 2011 og trådte i kraft i januar 2012
direktivet om fastboende udlændinge, der blev vedtaget i april 2011
oprettelsen af Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO), der påbegyndte sin virksomhed i
foråret 2011
afgørelsen vedtaget i marts 2012, der fastlægger fælles EU-prioriteter for genbosættelse for
2013 og nye regler for EU-finansiering af genbosættelsesaktiviteter, som gennemføres af
medlemsstater.
Generelt set bør det erindres, at Det Europæiske Råd i sine konklusioner i juni 2011 bekræftede, at
forhandlingerne om de forskellige dele af det fælles europæiske asylsystem bør være afsluttet senest
i 2012 (EUCO
23/11).
9179/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0013.png
26.-27.IV.2012
Tilbagetagelsesaftaler
Rådet drøftede status i tilbagetagelsesaftalerne mellem EU og tredjelande med særlig fokus på
Tyrkiet. Det danske formandskab har til hensigt at vedtage rådskonklusioner om dette anliggende i
en senere fase.
Siden 2000 har Rådet vedtaget 19 forhandlingsdirektiver om EU's indgåelse af tilbagetagelsesaftaler
med tredjelande, hvoraf 13 allerede er trådt i kraft
1
. Forhandlingerne er afsluttet med et land
2
og
fortsætter med to andre
3
.
I juni 2011 vedtog Rådet konklusioner om fastlæggelse af EU's tilbagetagelsesstrategi.
Indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold
Rådet så positivt på Kommissionens forslag til direktiv om indefrysning og konfiskation af udbytte
fra strafbart forhold i EU, som blev forelagt i marts 2012 (7641/12).
Formålet med Kommissionens forslag er at gøre det lettere for de nationale myndigheder at konfi-
skere og inddrive det udbytte, som kriminelle opnår ved organiseret kriminalitet på tværs af græn-
serne. Udkastet til direktiv fastlægger minimumsregler for medlemsstaterne med hensyn til inde-
frysning og konfiskation af aktiver fra kriminelle forhold gennem direkte konfiskation, konfiskation
i værdi, udvidet konfiskation, ikkedomsbaseret konfiskation (i begrænsede tilfælde) og konfiskation
hos tredjepart. Vedtagelsen af et sådant forslag vil fremme den gensidige tillid og et effektivt tvær-
nationalt samarbejde.
Det danske formandskab ønsker at gå videre med forhandlingerne og vil i maj indlede de nærmere
drøftelser i de forberedende organer. Visse medlemsstater understregede behovet for at arbejde vi-
dere med bestemmelserne om ikkedomsbaseret konfiskation, mens andre understregede behovet for
at gøre instrumentet kompatibelt med nationale instrumenter.
1
2
3
Albanien, Bosnien-Herzegovina, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien,
Georgien, Republikken Moldova, Montenegro, Rusland, Serbien, Ukraine, Pakistan,
Hongkong, Macao og Sri Lanka.
Tyrkiet. Se også de relevante
rådskonklusioner
fra februar 2011.
Kap Verde og Marokko.
13
9179/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0014.png
26.-27.IV.2012
Strafferetlige sanktioner for insiderhandel og kursmanipulation
Rådet nåede frem til en generel delindstilling til et direktiv om strafferetlige sanktioner for insider-
handel og kursmanipulation ("markedsmisbrugsdirektivet" eller "MAD"). Udkastet til direk-
tiv (16000/11) fastsætter minimumsregler for strafferetlige sanktioner for de mest alvorlige mar-
kedsmisbrugsovertrædelser, nemlig insiderhandel og kursmanipulation. Medlemsstaterne vil der-
med blive forpligtet til at sikre, at en sådan adfærd bliver strafbar.
Den generelle delindstilling omfatter artikel 5-12 og de tilsvarende betragtninger og danner grund-
lag for de kommende drøftelser om udkastet til direktiv. Disse artikler indeholder blandt andet be-
stemmelser om "opfordring, medvirken og tilskyndelse samt forsøg" (artikel 5), "strafferetlige sank-
tioner" (artikel 6), "juridiske personers ansvar" (artikel 7), "sanktioner over for juridiske personer"
(artikel 8) og rapporten om anvendelsen af direktivet (artikel 9).
Under drøftelserne påpegede visse delegationer nødvendigheden af, at der med direktivet også sker
en indbyrdes tilnærmelse af sanktionernes typer og niveauer, mens andre delegationer vendte sig
imod dette. Det foreslåede kompromis fastlægger, at senest fire år efter dette direktivs ikrafttrædelse
aflægger Kommissionen rapport om anvendelsen af direktivet og om nødvendigt om behovet for at
revidere det, herunder med hensyn til, om det er hensigtsmæssigt at indføre fælles minimumsregler
for de strafferetlige sanktioners typer og niveauer.
Eftersom mange elementer i udkastet til direktiv direkte eller indirekte afhænger af indholdet i an-
dre instrumenter (navnlig forordningen om insiderhandel og kursmanipulation - "MAR"), vil Rådet
afvente resultatet af drøftelserne i de forberedende organer, så det på passende vis kan forholde sig
til de resterende dele (artikel 1 til 4). Det skal noteres, at den generelle delindstilling ikke foregriber
de videre drøftelser om de resterende dele, og at yderligere præcisering eventuelt kan komme på
tale senere, inden der indledes forhandlinger med Europa-Parlamentet, som er medlovgiver om det-
te anliggende.
9179/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0015.png
26.-27.IV.2012
Gensidig anerkendelse af beskyttelsesforanstaltninger i civilretlige spørgsmål
Rådet havde en debat om et forslag til forordning om gensidig anerkendelse af beskyttelsesforan-
staltninger i civilretlige spørgsmål på anmodning af den person, der er i fare (10613/11).
Formålet med forslaget er at udstikke en retlig ramme, der sikrer, at alle beskyttelsesforanstaltnin-
ger, der træffes i en medlemsstat, omfattes af en effektiv mekanisme, der kan sikre fri udveksling i
hele EU. Forslaget har også til formål at supplere den såkaldte europæiske beskyttelsesordre ("di-
rektivet om den europæiske beskyttelsesordre"), som omfatter beskyttelsesordrer i straffesager
(14517/11). Målet med det kombinerede anvendelsesområde for de to instrumenter er at give ofre
størst mulig beskyttelse.
Ministrene godkendte retningslinjerne om visse af forslagets centrale spørgsmål som vejledning til
det kommende arbejde. Disse retningslinjer (8913/12) vedrører tre hovedspørgsmål:
behovet for at arbejde hurtigt hen imod en vedtagelse af forslaget til forordning. Rådet un-
derstregede, at det videre arbejde med forordningen skal prioriteres højt.
nødvendigheden af at tilvejebringe et forenklet system til anerkendelse og håndhævelse af
beskyttelsesforanstaltninger. Rådet noterede, at anerkendelsen bør være automatisk, og at
der ikke bør være behov for en erklæring om eksigibilitet. Rådet understregede også, at
proceduren bør holdes enkel, da de involverede myndigheder er meget forskellige.
vigtigheden at af udforme en attest, som giver ofre mulighed for at påberåbe sig en beskyt-
telsesforanstaltning i en anden medlemsstat, så anerkendelsen forenkles og behovet for
oversættelse reduceres.
Dette forslag indgår i en lovgivningspakke, der tager sigte på at styrke ofres rettigheder i EU. Denne
pakke indeholder også et direktiv om minimumsstandarder for ofre for kriminalitet med hensyn til
rettigheder, støtte og beskyttelse.
Det Forenede Kongerige og Irland har besluttet at deltage i dette instrument. Danmark deltager ik-
ke.
9179/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0016.png
26.-27.IV.2012
EU's tiltrædelse af den europæiske menneskerettighedskonvention
Rådet havde en udveksling af synspunkter om udestående spørgsmål i forbindelse med EU's tiltræ-
delse af den europæiske konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende fri-
hedsrettigheder (EMRK).
Rådet noterede sig resultatet af drøftelserne om udkastet til tiltrædelsesaftale. Formandskabet kon-
kluderede, at forhandlingerne straks bør genoptages på dette grundlag. Parallelt hermed bør drøftel-
serne fortsætte i EU om reglerne til regulering af de interne procedurer i forbindelse med tiltrædel-
sen.
I juni 2010 vedtog Rådet et forhandlingsmandat, og flere forhandlingsmøder har siden fundet sted.
Lissabontraktaten skaber et retsgrundlag for EU's tiltrædelse af EMRK. Det hedder i artikel 6,
stk. 2, i TEU, at: "Unionen tiltræder den europæiske konvention til beskyttelse af menneskerettig-
heder og grundlæggende frihedsrettigheder". Ifølge Stockholmprogrammet er dette "meget vigtigt".
Programmet krævede også, at "Unionen hurtigt tiltræder" EMRK.
ECRIS
Ministrene noterede sig status vedrørende gennemførelsen af det europæiske informationssystem
vedrørende strafferegistre (ECRIS).
ECRIS-projektet tager sigte på at oprette et elektronisk system til udveksling af oplysninger fra
strafferegistre. Systemet er baseret på Rådets afgørelse 2009/316/RIA, som blev vedtaget af Rådet i
april 2009. Gennemførelsesprocessen skulle nu være afsluttet. Den samlede gennemførelseslovgiv-
ning, der kræves, er blevet vedtaget, og de tekniske midler er indført.
9179/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0017.png
26.-27.IV.2012
Eventuelt
Under "Eventuelt" orienterede formandskabet delegationerne om status i forbindelse med en række
aktuelle lovgivningsforslag, deriblandt:
to udkast til direktiv vedrørende lovlig migration, nemlig om udstationerede medarbejdere
og sæsonarbejdere, samt
et udkast til direktiv om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørel-
ser og officielt bekræftede dokumenter vedrørende arv og om indførelse af et europæisk
arvebevis. Europa-Parlamentet havde vedtaget sin holdning i marts 2012 (7443/12) og
Rådet forventes at vedtage forordningen i juni 2012.
Den ungarske minister opfordrede sine kolleger til at deltage i en ceremoni i Budapest den
23. august 2012, mindedagen for ofrene for totalitære regimer. Under det ungarske formandskab
havde Rådet vedtaget konklusioner herom (9317/11).
9179/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0018.png
26.-27.IV.2012
DET BLANDEDE UDVALG
I tilknytning til rådssamlingen drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) følgende emner:
EU's indsats mod migrationspresset - En strategisk reaktion
Udvalget modtog med tilfredshed og nåede til enighed om et oplæg om "EU's indsats mod migrati-
onspresset - En strategisk reaktion" (8714/1/12). Målet med oplægget er at opstille en ikkeudtøm-
mende liste over strategiske prioritetsområder, hvor indsatsen skal øges og overvåges for at dæmme
op for og styre det nuværende pres, der skyldes ulovlig indvandring og misbrug af lovlige migra-
tionsruter. Listen over prioriteretsområder vil blive ajourført af kommende EU-formandskaber, og
medlemsstaterne opfordres til at tilbyde at overvåge forskellige udfordringer for at sikre, at en part
har et overblik over udviklingen af disse aktiviteter, og derved hjælpe kommende EU-
formandskaber med at udføre deres opgave.
Oplægget ser på følgende strategiske prioritetsområder: styrkelse af samarbejdet med transit- og
oprindelsestredjelande om styring af migrationen, styrket grænseforvaltning ved de ydre grænser,
forebyggelse af ulovlig indvandring via den græsk-tyrkiske grænse, bedre tackling af misbrug af de
lovlige migrationskanaler, sikring og beskyttelse af fri bevægelighed ved at dæmme op for tredje-
landsstatsborgeres misbrug af retten til fri bevægelighed, skærpet styring af migrationen, herunder
samarbejde om tilbagesendelsespraksis.
Det strategiske oplæg er en opfølgning af en række drøftelser i Rådet i 2011 om emnet, herunder
drøftelsen i december 2011, hvor medlemsstaterne hilste en rapport fra det polske formandskab om
EU's reaktion på det øgede migrationspres velkommen (18302/11).
9179/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.-27.IV.2012
SIS II
Udvalget så på den seneste udvikling i gennemførelsen af Schengeninformationssystemet (SIS II),
som efter planen skal være operationel inden udgangen af første kvartal af 2013.
Schengeninformationssystemet (SIS) er en database, der deles af de deltagende landes grænse- og
indvandringsmyndigheder og retshåndhævende myndigheder og indeholder oplysninger om perso-
ner og om forsvundne og stjålne genstande. Der gælder særlig strenge databeskyttelsesregler for
SIS. Det er en kompensationsforanstaltning i forbindelse med åbningen af de indre grænser i hen-
hold til Schengenaftalen, men betragtes også som en afgørende sikkerhedsfaktor i EU. Europa-
Kommissionen er i øjeblikket i gang med at udvikle anden generation af SIS, almindeligvis beteg-
net SIS II.
Eventuelt
Under punktet "Eventuelt" blev udvalget orienteret om de seneste drøftelser om forslagene vedrø-
rende forvaltningen af Schengensamarbejdet, dvs. forslaget vedrørende mekanismen til overvågning
og evaluering og forslaget til ændring af Schengengrænsekodeksen vedrørende genindførelse af
grænsekontrol ved de indre grænser.
Den græske minister orienterede Rådet om fremskridtene i gennemførelsen af den græske nationale
handlingsplan om asyl og migration, navnlig etableringen af tre nye asyltjenester (tjenesten for den
indledende modtagelse, asyltjenesten og appelmyndigheden).
Afslutningsvist noterede udvalget sig en række delegationers betænkeligheder ved Den Russiske
Føderations eventuelle indførelse af visumkrav for civile flybesætningsmedlemmer. Delegationerne
var enige om, at der skulle tages hensyn til disse betænkeligheder under det kommende arbejde med
udkastet til aftale om ændring af visumlempelsesaftalen mellem Rusland og EU.
9179/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0020.png
26.-27.IV.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Civilbeskyttelsesmekanisme
Rådet vedtog konklusioner om en forbedring af civilbeskyttelse ved hjælp af indhøstede erfaringer
(8149/12).
Med Rådets afgørelse af 8. november 2007 om indførelse af Fællesskabets civilbeskyttelsesordning
1
blev Kommissionen pålagt at "opstille et program på grundlag af de erfaringer, der er gjort ved gen-
nemførelsen af indsatser under ordningen, og videregive disse erfaringer gennem informationssy-
stemet".
Programmet skal sikre en mere effektiv og sammenhængende europæisk katastrofehåndtering gen-
nem integration af tidligere erfaringer fra EU's civilbeskyttelsessamarbejde i eller uden for EU.
Ulovlig narkotikahandel med oprindelse i Vestafrika
Rådet noterede sig rapporten om samarbejdet om bekæmpelse af organiseret kriminalitet, navnlig
ulovlig narkotikahandel, med oprindelse i Vestafrika
(8610/12).
Rapporten redegør for status i 2011 med hensyn til gennemførelsen af de henstillinger og foran-
staltninger, der er fastlagt på grundlag af den europæiske pagt vedrørende bekæmpelse af interna-
tional narkotikahandel (8821/10), det indsatsorienterede dokument (5069/3/10) og Rådets konklu-
sioner om styrkelse af bekæmpelsen af ulovlig narkotikahandel i Vestafrika (15248/1/09).
Sikkerhed i forbindelse med sportsbegivenheder med en international dimension
Rådet godkendte handlingsplanen for 2012, som gennemfører EU-arbejdsprogrammet for 2011-
2013 vedrørende yderligere foranstaltninger, der skal maksimere tryghed og sikkerhed i forbindelse
med sportsbegivenheder, især fodboldkampe, med en international dimension
(16421/10).
1
EUT L 314 af 1.12.2007.
20
9179/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0021.png
26.-27.IV.2012
Formand for Eurojust
Rådet godkendte valget af Michele CONINSX, nationalt medlem for Belgien, til formand for
Eurojust med virkning fra den 1. maj 2012.
Den 17. april valgte Eurojusts kollegiums nationale medlemmer Michele CONINSX til formand for
Eurojust. Med valget ophører mandatet for Aled WILLIAMS, nationalt medlem for Det Forenede
Kongerige, den 30. april 2012. I henhold til artikel 28, stk. 2, i Rådets afgørelse om Eurojust, skulle
resultatet af valget forelægges for Rådet til godkendelse.
Elektronisk udveksling af oplysninger med Polen
Rådet vedtog en afgørelse om Polens elektroniske udveksling af oplysninger fra køretøjsregistre
(8475/12). Evalueringsproceduren ifølge afgørelse 2008/616/RIA (EUT L 210 af 6.8.2008) konklu-
derede, at Polen var ved at gennemføre de generelle bestemmelser om databeskyttelse fuldt ud, og
at landet derfor havde ret til at modtage og levere personoplysninger fra datoen for denne afgørelses
ikrafttræden.
Passagerlisteoplysninger
Rådet vedtog i dag en afgørelse om indgåelse af en ny PNR-aftale mellem EU og USA (17434/11),
som vil erstatte den nuværende aftale, der er blevet anvendt midlertidigt siden 2007. Europa-
Parlamentet havde givet sin godkendelse den 19. april 2012. Aftalen forventes at træde i kraft den
1. juni 2012.
For flere oplysninger se
9168/12.
9179/12
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0022.png
26.-27.IV.2012
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Revision af Det Økonomiske og Finansielle Udvalgs vedtægter
Rådet vedtog en afgørelse om en revision af Det Økonomiske og Finansielle Udvalgs vedtægter,
hvorved dets formand også kan vælges til formand på fuld tid af Eurogruppens Arbejdsgruppe
(6898/12).
Dette sker i forlængelse af en afgørelse fra eurområdets stats- og regeringschefer sidste oktober om,
at Eurogruppens Arbejdsgruppe fremover skal ledes af en formand på fuld tid. Som følge heraf vil
den person, der udnævnes til dette hverv, ophøre med at være embedsmand i en national administra-
tion og blive ansat af EU-institutionerne.
Det Økonomiske og Finansielle Udvalg, der er oprettet i henhold til artikel 134 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde, følger den økonomiske og finansielle situation i medlemssta-
terne og bidrager bl.a. til forberedelsen af samlingerne i Rådet for Økonomi og Finans.
Det Økonomiske og Finansielle Udvalg mødes enten med udvalgte medlemmer fra medlemsstater-
nes administrationer, de nationale centralbanker, Kommissionen og Den Europæiske Centralbank
(fuld sammensætning) eller med medlemmer af administrationerne, Kommissionen og Den
Europæiske Centralbank. Udvalget vælger sin formand med flertal blandt medlemmerne for en to-
årig periode, der kan forlænges.
Den siddende formand for Eurogruppens Arbejdsgruppe og Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
er Thomas Wieser.
UDENRIGSANLIGGENDER
Burma/Myanmar - Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en afgørelse om at suspendere visse af EU's restriktive foranstaltninger over for
Burma/Myanmar i ét år på grundlag af den enighed, som blev opnået i Rådet for Udenrigsanliggen-
der den 23. april (se
9008/12).
Den tilsvarende rådsforordning er i øjeblikket under udarbejdelse.
9179/12
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0023.png
26.-27.IV.2012
EU's tiltrædelse af traktaten om venskab og samarbejde i Sydøstasien
Rådet godkendte EU's tiltrædelse af traktaten om venskab og samarbejde i Sydøstasien, som blev
indgået i 1976 af ASEAN-landene, og som sigter på at fremme fred, stabilitet og samarbejde i re-
gionen (7434/12).
UDNÆVNELSER
Dommere og generaladvokater ved Domstolen
Den 25. april genudnævnte repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer følgende dommere
ved Domstolen for yderligere en mandatperiode fra den 7. oktober 2012 til den 6. oktober 2018:
Alexander ARABADJIEV (Bulgarien)
Jiři MALENOVSKÝ (Den Tjekkiske Republik)
Thomas VON DANWITZ (Tyskland)
Jean-Claude BONICHOT (Frankrig)
George ARESTIS (Cypern)
Egils LEVITS (Letland)
Egidijus JARAŠIŪNAS (Litauen)
Alexandra PRECHAL (Nederlandene)
Maria BERGER (Østrig)
Gustav FERNLUND (Sverige).
De genudnævnte også Yves BOT (Frankrig) til generaladvokat ved Domstolen for samme periode.
9179/12
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453952_0024.png
26.-27.IV.2012
Desuden udnævnte de José Luís DA CRUZ VILAÇA (Portugal) til dommer ved Domstolen og
Melchior WATHELET (Belgien) og Nils WAHL (Sverige) til generaladvokater for samme periode.
Domstolen består af 27 dommere og otte generaladvokater. De udnævnes for en mandatperiode på
seks år, der kan forlænges. Dommerne vælger præsidenten af deres midte for et tidsrum af tre år.
9179/12
24
DA