Europaudvalget 2011-12
3164 - uddannelse mv.
Offentligt
1453953_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9362/2/12 REV 2
(OR. en)
PRESSE 185
PR CO 26
PRESSEMEDDELELSE
3164. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom, kultur og sport
Bruxelles, den 10.-11. maj 2012
Formand
Uffe ELBÆK
Danmarks kulturminister
Christine ANTORINI
Danmarks børne- og undervisningsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8847 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9362/2/12 REV 2
1
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0002.png
10.V.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Audiovisuelle medier og kultur
Rådet nåede frem til en delvis generel indstilling om to forslag til forordninger:
oprettelse af programmet Et Kreativt Europa
oprettelse af programmet Europa for Borgerne.
Rådet vedtog en afgørelse om udpegelse af
Den Europæiske Kulturhovedstad
2016.
Desuden vedtog Rådet
konklusioner
om digitalisering og
onlineadgang til kulturelt materiale
og
digital opbevaring.
Sport
Rådet vedtog konklusioner om bekæmpelse af
doping inden for rekreativ sport.
Ministrene havde en offentlig debat om de fremtidige udfordringer i forbindelse med
bekæmpelsen
af doping,
herunder inden for rekreativ sport.
Uddannelse
Rådet nåede frem til en delvis generel indstilling om forslaget til forordning om oprettelse af
Erasmus for Alle-programmet.
Rådet vedtog desuden konklusioner om
beskæftigelsesegnethed for færdiguddannede.
Ungdom
Rådet vedtog konklusioner om fremme af
unges kreative og innovative potentiale.
Endvidere havde
ministrene en offentlig debat om emnet "at
få de unge til at udnytte deres potentiale".
9362/2/12 REV 2
2
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0003.png
10.V.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AUDIOVISUELLE MEDIER OG KULTUR ..................................................................................... 9
Digitalisering og onlineadgang til kulturelt materiale ......................................................................... 9
Programmet Europa for Borgerne (2014-2020)................................................................................. 10
Europæiske kulturhovedstæder .......................................................................................................... 10
Programmet Et Kreativt Europa......................................................................................................... 11
EVENTUELT .................................................................................................................................... 13
SPORT ............................................................................................................................................... 15
Doping inden for rekreativ sport........................................................................................................ 15
Fremtidige udfordringer i kampen mod doping................................................................................. 16
EVENTUELT .................................................................................................................................... 17
UDDANNELSE................................................................................................................................. 18
Erasmus for Alle ................................................................................................................................ 18
Beskæftigelsesegnethed for færdiguddannede................................................................................... 20
EVENTUELT .................................................................................................................................... 21
UNGDOM.......................................................................................................................................... 22
Unges kreative og innovative potentiale............................................................................................ 22
EVENTUELT .................................................................................................................................... 24
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9362/2/12 REV 2
3
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
10.V.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Forbindelserne med Montenegro........................................................................................................................... 25
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Finansiel bistand til Georgien................................................................................................................................ 25
Risikodelingsinstrumenter..................................................................................................................................... 25
MILJØ
Forordning om biocidholdige produkter................................................................................................................ 26
EU's miljømærke ................................................................................................................................................... 26
KULTUR
Europæiske kulturhovedstæder.............................................................................................................................. 27
SOCIALPOLITIK
Forordning om koordinering af de sociale sikringsordninger................................................................................ 27
DET INDRE MARKED
Sammenkobling af selskabsregistre....................................................................................................................... 28
ENERGI
Krav til miljøvenligt design af eksterne vådløbercirkulationspumper og produktintegrerede
vådløbercirkulationspumper .................................................................................................................................. 28
TRANSPORT
Regler om vedligeholdelse af lette fly ................................................................................................................... 29
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs gebyrer........................................................................................... 29
Lufttrafikaftaler med Sri Lanka og Macao* .......................................................................................................... 29
Tekniske specifikationer for europæiske jernbaners interoperabilitet ................................................................... 30
SUNDHED
Overvågning af lægemidler – håndhævelse af forpligtelser .................................................................................. 30
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
37. møde i EØS-Rådet........................................................................................................................................... 31
9362/2/12 REV 2
4
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
10.V.2012
ÅBENHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 31
SKRIFTLIG PROCEDURE
Antidumpingforanstaltninger – natriumcyclamat – Kina ...................................................................................... 31
9362/2/12 REV 2
5
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0006.png
10.V.2012
DELTAGERE
Belgien:
Jean-Claude MARCOURT
Isabelle WEYKMANS
Joke SCHAUVLIEGE
Bulgarien:
Sergej IGNATOV
Mitko TODOROV
Ivan TSENOV
Tjekkiet:
Alena HANÁKOVÁ
Jiři NANTL
Danmark:
Christine ANTORINI
Uffe ELBÆK
Jesper HERMANSEN
Jesper FISKER
Tyskland:
Annette SCHAVAN
Bernd NEUMANN
Guido PERUZZO
Wolfgang HEUBISCH
Estland:
Rein LANG
Gert ANTSU
Irland:
Ruairí QUINN
Frances FITZGERALD
Michael RING
Jimmy DEENIHAN
Grækenland:
Vasileios KOULAIDIS
Ioannis LIVANOS
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
José Ignacio WERT ORTEGA
Juan Manuel MORENO BONILLA
José IRIBAS SÁNCHEZ DE BOADO
Boi RUIZ
Ricardo OLIVAN BELLOSTA
José Pascual MARCO
Juan Luis SANCHEZ de MUNIAIN
Frankrig:
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Lorenzo ORNAGHI
Marco PERONACI
Viceministerpræsident samt minister for økonomi,
SMV'er, udenrigshandel og nye teknologier
Kultur-, medie- og turismeminister
Flamsk miljø-, natur- og kulturminister
Uddannelses-, ungdoms- og videnskabsminister
Vicekulturminister
Viceminister for idræt og sport
Kulturminister
Første viceminister for uddannelse, ungdom og sport
Børne- og undervisningsminister
Kulturminister
Afdelingschef, Kulturministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Børn og Undervisning
Forbundsminister for uddannelse og forskning
Viceminister, forbundskanslerens kontor
Stedfortrædende fast repræsentant
Fristaten Bayerns minister for videnskab, forskning og
kunst
Kulturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse og kvalifikationer
Børne- og ungdomsminister
Viceminister med ansvar for turisme og sport, Transport-,
Turisme- og Sportsministeriet
Minister for kunst, kulturarv og de irsktalende områder
Statssekretær, Uddannelsesministeriet
Statssekretær, Uddannelsesministeriet (ungdom)
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse, kultur og sport
Statssekretær for socialspørgsmål og ligestilling
Uddannelsesminister i den selvstyrende region Navarra
Sundhedsminister i den selvstyrende region Catalonien
Minister for sundhed, velfærd og familie i den selv-
styrende region Aragón
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for kultur, turisme og institutionelle forhold i den
selvstyrende region Navarra
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for kulturgoder og kulturelle aktiviteter
Stedfortrædende fast repræsentant
9362/2/12 REV 2
6
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0007.png
10.V.2012
Cypern:
Giorgos DEMOSTHENOUS
Letland:
Roberts
ĶĪLIS
Juris ŠTĀLMEISTARS
Litauen:
Gintaras STEPONAVIČIUS
Arūnas GELŪNAS
Luxembourg:
François BILTGEN
Uddannelses- og kulturminister
Minister for undervisning og videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for undervisning og videnskab
Kulturminister
Justitsminister, minister for offentlig forvaltning og
administrative reformer, minister for videregående
uddannelse og forskning, minister for kommunikation og
medier, minister for trossamfund
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Nationale Ressourcer
Statssekretær, Ministeriet for Nationale Ressourcer
Statssekretær, Ministeriet for Nationale Ressourcer
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for undervisning, kultur og videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for forsvar og sport
Forbundsminister for uddannelse, kunst og kultur
Stedfortrædende fast repræsentant
Understatssekretær, Uddannelsesministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for videregående uddannelse
Statssekretær for sport og ungdom
Statssekretær for kultur
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for kultur og audiovisuelle spørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse, videnskab, kultur og sport
Statssekretær, Ministeriet for Uddannelse, Forskning og
Sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Rózsa HOFFMANN
Géza SZŐCS
Attila CZENE
Malta:
Patrick MIFSUD
Nederlandene:
Halbe ZIJLSTRA
Dirk OLDENBURG
Østrig:
Norbert DARABOS
Claudia SCHMIED
Harald GÜNTHER
Polen:
Mirosław SIELATYCKI
Karolina OSTRZYNIEWSKA
Portugal:
João Filipe QUEIRÓ
Alexandre MESTRE
Francisco José VIEGAS
Pedro COSTA PEREIRA
Rumænien:
Irina CAJAL MARIN
Cristian BADESCU
Slovenien:
�½iga TURK
Slovakiet:
Štefan CHUBODA
Alexander MICOVČIN
Finland:
Tapio KOSUNEN
Maria RISLAKKI
9362/2/12 REV 2
7
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0008.png
10.V.2012
Sverige:
Nyamko SABUNI
Joakim STYMNE
Det Forenede Kongerige:
Ed VAIZEY
Shona ROBINSON
David WILLETTS
Andy LEBRECHT
Ligestillingsminister
Statssekretær, Kulturministeriet
Minister for kultur, kommunikation og kreative industrier
Minister for Commonwealthlegene og sport
Viceminister for erhverv, innovation og
erhvervskompetencer (minister for universiteter og
Stedfortrædende fast repræsentant
videnskab)
Kommissionen:
Neelie KROES
Androulla VASSILIOU
Næstformand
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
KROATIEN
Milanka OPAČIĆ
Andrea ZLATAR VIOLIĆ
Marija LUGARIĆ
Vicepremierminister samt social- og ungdomsminister
Kulturminister
Viceminister for videnskab, uddannelse og sport
9362/2/12 REV 2
8
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0009.png
10.V.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AUDIOVISUELLE MEDIER OG KULTUR
Digitalisering og onlineadgang til kulturelt materiale
Rådet vedtog konklusioner om digitalisering og onlineadgang til kulturelt materiale og digital op-
bevaring
(8832/12).
Formålet med konklusionerne er at give et nyt afsæt for digitaliseringspro-
cessen og udgør Rådets svar på Kommissionens henstilling fra oktober 2011
(16291/11),
som
indeholder et sæt ajourførte og detaljerede foranstaltninger med henblik på at optrappe
digitaliseringen af kulturarven og onlineadgang hertil.
Desuden understreger konklusionerne, at digitalisering gør kulturelt materiale til et varigt aktiv for
den digitale økonomi og derved skaber enorme muligheder for innovation og kreativitet
1
. Bilaget til
konklusionerne indeholder en vejledende køreplan med prioriteter for arbejdet i medlemsstaterne på
dette område i løbet af de næste tre år.
Selv om køreplanens mål tager hensyn til de begrænsede offentlige ressourcer, der er til rådighed,
tilsigter de også at være tilstrækkelig ambitiøse til at fremme digitalisering, brugen af offentlig-
private partnerskaber, bedre rammevilkår for onlineadgang til kulturelt materiale samt bidrage til
videreudviklingen af
Europeana
2
, EU's onlinefolkebibliotek, som blev søsat i 2008. Efter mindre
end 4 år giver det allerede adgang til over 20 millioner digitaliserede genstande og bliver stadig
mere interaktivt.
Kommissær Neelie Kroes opfordrede medlemsstaterne til at mobilisere de fornødne midler til at
videreudvikle
Europeana
og understregede betydningen af at genanvende den digitale kulturarv.
1
2
Se også: "En digital dagsorden for Europa" (9981/1/10).
www.europeana.eu.
9
9362/2/12 REV 2
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0010.png
10.V.2012
Programmet Europa for Borgerne (2014-2020)
Under de offentlige forhandlinger nåede Rådet frem til en delvis generel indstilling om forslaget til
forordning om oprettelse af programmet "Europa for Borgerne" for perioden 2014-2020
(18719/11),
som erstatter det nuværende program af samme navn, som udløber i 2013.
Da forslaget er del af den flerårige finansielle ramme (2014-2020), omfatter den delvise generelle
indstilling, der forelægges til vedtagelse, ikke de bestemmelser, der har budgetvirkninger. Da det
foreslåede retsgrundlag for forordningen er artikel 352 i TEUF, skal Rådet vedtage det enstemmigt
efter Europa-Parlamentets godkendelse.
Medlemsstaterne hilste generelt forslaget velkommen, da det er et kompromis, der er resultatet af
arbejdet i Rådets forberedende organer
(9095/1/12),
og som tager sigte på at øge programmets
effektivitet og synlighed. Det nye program har en forenklet struktur med tre aktionsområder
("historiebevidsthed",
"aktivt medborgerskab" og "nyttiggørelse")
og skal bringe Europa tættere på
borgerne samt øge borgernes kendskab til og forståelse af Den Europæiske Union, hvilket på lang
sigt vil øge borgernes deltagelse i EU's politiske liv. Kommissionen foreslår et budget på
ca. 229 mio. EUR.
Europæiske kulturhovedstæder
Rådet vedtog en afgørelse om officielt at udpege Donostia-San Sebastián (Spanien) og Wrocław
(Polen) til europæiske kulturhovedstæder 2016
(8380/12).
Det europæiske kulturhovedstadsinitiativ blev lanceret i 1985, navnlig for at sætte fokus på de
europæiske kulturers rigdom og mangfoldighed, fejre de kulturelle forbindelser, som knytter euro-
pæerne sammen, og fremme den gensidige forståelse mellem folk fra forskellige europæiske lande.
Siden da er flere end 40 byer blevet udpeget, og indtil 2019 vil byer fra to medlemsstater hvert år
blive udpeget som europæiske kulturhovedstæder.
Den spanske minister og Wrocławs borgmester præsenterede kort deres byer. Kommissær
Androulla Vassiliou understregede, at disse udpegelser er det første skridt i en langsigtet udvik-
lingsstrategi for byerne og regionen. Hun påpegede også, at Kommissionen har oprettet et støtte-
program, der skal hjælpe byerne med at forberede aktiviteterne i løbet af deres år.
9362/2/12 REV 2
10
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0011.png
10.V.2012
Programmet Et Kreativt Europa
Under den offentlige forhandling nåede Rådet frem til en delvis generel indstilling om forslaget til
en forordning om oprettelse af programmet Et Kreativt Europa for perioden 2014-2020
(17186/11),
som samler de tre nuværende uafhængige programmer Kultur, Media og Media Mundus. Da forsla-
get er en del af den flerårige finansielle ramme (2014-2020), omfatter den delvise generelle indstil-
ling, der forelægges til vedtagelse, ikke de bestemmelser, der har budgetvirkninger
(9097/12).
Denne enighed giver kommende formandskaber et politisk mandat til at engagere sig i uformelle
forhandlinger med Europa-Parlamentet i andet halvår 2012 og med henblik på at nå frem til en
samlet enighed om forslaget i begyndelsen af 2013.
De vigtigste mål med programmet er at fremme den kulturelle mangfoldighed og forbedre de kultu-
relle og kreative sektorers konkurrencedygtighed. Programmet foreslår en budgetbevilling på
1,8 mia. EUR og er tilrettelagt omkring tre delprogrammer:
et tværfagligt delprogram, herunder en ny finansiel facilitet for de kulturelle og kreative sektorer, og
støtte til tværnationalt politiksamarbejde
et Kulturdelprogram
et Mediadelprogram.
Aktiviteter, som støttes af programmet, skal give en potentiel europæisk merværdi, og programmet
vil bidrage til at nå målene i Europa 2020-strategien og dens flagskibsinitiativer.
Medlemsstaterne så generelt positivt på programmets struktur som foreslået af Kommissionen, for-
udsat at den kulturelle del og Mediadelen behandles som adskilte delprogrammer, hver med sine
egne prioriteter, foranstaltninger og budget. De støttede også programmets specifikke målsætninger,
f.eks. fremme af den tværnationale udbredelse af kulturelle og kreative frembringelser og kultur-
arbejdere samt fokusere på publikumsopbygning og bedre adgang til Europas kulturelle og kreative
frembringelser.
9362/2/12 REV 2
11
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0012.png
10.V.2012
Flere medlemsstater understregede, at kulturens indre værdi skal bevares, og at det overordnede
program skal have en anden balance til fordel for en mere nonprofit, kulturel dimension. Nogle
fandt, at kulturdelprogrammet kun bør finansiere mindre, ikkekommercielle projekter.
En række medlemsstater opfordrede til en justering af udvalgsproceduren for at finde en balance
mellem den krævede fleksibilitet i programmets gennemførelse og behovet for at sikre en passende
inddragelse af medlemsstaterne.
Kommissær Androulla Vassiliou understregede, at det ikke ville være fair at udelukke enhver over-
skudsgivende kulturel eller kreativ organisation fra finansiering, da det ikke blot ville afholde dem
fra at lede efter yderligere finansieringskilder, men også fra at forsøge at opnå succes.
Ministrene blev også opfordret til at drøfte den nye
facilitet for de kulturelle og kreative sektorer,
som foreslås i programmet, på basis af et oplæg udarbejdet af formandskabet
(9291/12).
Dette
låneinstrument er blevet udformet med henblik på at lette adgang til finansiering for kulturelle og
kreative virksomheder, hvoraf 80 % er små og mellemstore virksomheder. Denne facilitet bør også
ses på baggrund af den generelle fokus på små og mellemstore virksomheders bidrag til vækst og
beskæftigelse.
Medlemsstaterne gik generelt ind for dette nye instrument, idet de anså det for et skridt i den rigtige
retning, men flere medlemsstater påpegede, at de fleste SMV'er i de kulturelle og kreative sektorer
har brug for hjælp med at ansøge om finansiering og bør have lige adgang til faciliteten.
En række medlemsstater var bekymrede over, at denne nye lånefacilitet ville erstatte tilskud og
være økonomisk i stedet for kulturelt orienteret.
Nogle medlemsstater var af den opfattelse, at faciliteten i visse tilfælde kunne mindske de små og
mellemstore virksomheders afhængighed af offentlige subsidier og samtidig åbne op for nye ind-
tægtskilder i andre tilfælde.
Mange medlemsstater understregede behovet for klare kriterier såvel som betydningen af en geogra-
fisk balance i forbindelse med adgangen til lån. Flere ministre krævede komplementaritet mellem
faciliteten og nationale og europæiske subsidier.
Kommissionen understregede, at inddragelse af den Europæiske Investeringsfond var en garanti for
den finansielle sektor. Den påpegede også, at faciliteten ikke ville erstatte tilskuddene, og at 55 % af
tilskud i denne sektor allerede gik til SMV'er med færre end 10 ansatte.
9362/2/12 REV 2
12
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0013.png
10.V.2012
EVENTUELT
Et bedre internet for børn
Kommissær Neelie KROES fremlagde Kommissionens meddelelse om en europæisk
strategi for et bedre internet for børn
(9486/12)
i forlængelse af programmet om en sikrere
brug af internettet
1
, som udløber ved udgangen af 2013. Denne meddelelse skal ses i
sammenhæng med forslaget om Connecting Europe-faciliteten(16006/11) og er bygget op
omkring fire centrale indsatsområder:
fremme af onlineindhold af høj kvalitet for børn og unge mennesker
øget bevidstgørelse og myndiggørelse af børn, forældre og lærere
et sikkert onlinemiljø for børn ved at styrke kontrolforanstaltningerne
bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn.
Direktivet om audiovisuelle medietjenester
Kommissionen forelagde sin første rapport (9500/12 +
ADD 1)
om gennemførelsen af
direktiv 2010/13/EU
2
("direktivet om audiovisuelle medietjenester"), der har til formål at
sikre den frie udveksling af audiovisuelle medietjenester som et instrument til regulering af
det indre marked, samtidig med at vigtige mål af samfundsmæssig interesse sikres. I
henhold til artikel 33 i direktivet skal Kommissionen hvert tredje år offentliggøre en
rapport om dets anvendelse.
Første del af rapporten evaluerer derfor gennemførelsen af direktivet i perioden 2009-2010
og anden del af rapporten er fremadrettet og vedrører vigtige teknologiske forandringers
indflydelse på rammebestemmelserne.
1
2
Afgørelse nr. 1351/2008/EF.
EUT L 95 af 15.4.2010.
13
9362/2/12 REV 2
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0014.png
10.V.2012
Kommissær Neelie Kroes pegede på den nuværende fragmentering af det europæiske
marked og understregede behovet for, at Europa tager føringen og ikke går glip af
afgørende muligheder. Kommissæren meddelte også, at Kommissionen har oprettet EU-
mediefremtidsforummet for at analysere udviklingen på dette område.
Statsstøtte til film og andre audiovisuelle frembringelser
Rådet noterede sig orienteringen fra den østrigske, franske, tyske og britiske
delegation (9255/12) vedrørende udkastet til Kommissionens meddelelse om
statsstøtte til film og andre audiovisuelle værker
1
, som blev offentliggjort i marts i år
og forventes vedtaget af Kommissionen i løbet af anden halvdel af 2012. Dens
formål er at fastsætte kriterier for at vurdere, om nationale, regionale og lokale
støtteordninger for film og audiovisuelle værker er i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler.
Disse delegationer var bekymret over, hvilken indvirkning denne meddelelse vil have
på konkurrenceevnen i den europæiske filmindustri. Flere delegationer
understregede, at film er et kulturelt gode, som skal støttes og ikke blot kan omfattes
af de generelle statsstøtteregler. Desuden skaber filmindustrien arbejdspladser i
Europa. En medlemsstat var bekymret over konsekvenserne for Europas sproglige
mangfoldighed, navnlig i de mindre lande. Disse medlemsstater er blevet indbudt til
et møde med Kommissionen i begyndelsen af juni for at drøfte disse spørgsmål.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysninger fra den cypriotiske delegation vedrørende dens program for
andet halvår 2012 med hensyn til området for kultur og audiovisuelle medier. Det
kommende formandskabs hovedprioriteter er:
at gøre fremskridt med såvel programmet Europa for Borgerne som programmet Et
Kreativt Europa
at forbedre kulturens egenværdi og styrke forvaltningen af kulturen
at behandle et forslag til afgørelse om europæiske kulturhovedstæder i tiden efter
2019
at vedtage en rådshenstilling om europæisk film i den digitale tidsalder.
1
ec.europa.eu/competition/consultations/2012_state_aid_films/draft_communication_da.pdf.
14
9362/2/12 REV 2
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0015.png
10.V.2012
SPORT
Doping inden for rekreativ sport
Rådet vedtog konklusioner om bekæmpelse af doping inden for rekreativ sport (8838/12) for at øge
bevidstheden om og udstikke en fælles ramme på dette område samt identificere eksempler på god
praksis.
Bekæmpelsen af doping inden for professionel sport og elitesport er fortsat et afgørende element for
at sikre sportens integritet. Desværre har dopingproblemerne også spredt sig til den rekreative sport,
til konkurrencebaseret amatørsport, fitnesscentre, ja selv uden for sportens sfære.
Den internationale bekæmpelse af doping inden for elitesport og professionel sport har som mål at
opnå fairplay inden for sporten gennem kontrol og sanktioner. Inden for rekreativ sport har antido-
pingforanstaltningerne imidlertid et andet mål: her fokuseres der på at sikre den udøvende befolk-
nings helbred og integriteten i de rekreative sportsmiljøer. Desuden gør den ulovlige handel med
dopingstoffer, der er målrettet mod brugere inden for rekreativ sport, dette til et spørgsmål af inter-
national betydning.
Konklusionerne opfordrer navnlig til:
udvikling af uddannelsesprogrammer, oplysningskampagner eller andre foranstaltninger til
forebyggelse af doping inden for rekreativ sport
et tæt samarbejde mellem offentlige myndigheder, idrætsbevægelsen og fitnesssektoren om
udvikling af fælles projekter, retningslinjer og regler
en ramme med effektive og passende nationale foranstaltninger for undersøgelse og
sanktionering af fremstilling, handel, distribution og besiddelse af dopingstoffer inden for
rekreativ sport.
Desuden foreslår konklusionerne også, at mandatet for Ekspertgruppen om Antidoping, der blev
nedsat ved EU-arbejdsplanen for sport for 2011-2014
1
, udvides til at omfatte bekæmpelse af doping
inden for rekreativ sport. Dette arbejde bør navnlig fokusere på forebyggelse, uddannelse og ud-
veksling af eksempler på god praksis.
1
5597/11.
15
9362/2/12 REV 2
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0016.png
10.V.2012
Fremtidige udfordringer i kampen mod doping
Ministrene havde en offentlig debat om de fremtidige udfordringer i kampen mod doping, herunder
inden for rekreativ sport, på baggrund af et oplæg fra formandskabet (8837/12). Formålet med
debatten var at opstille retningslinjer for det fremtidige EU-samarbejde på dette område.
Dette spørgsmål blev også drøftet på et frokostmøde under den "strukturerede dialog" mellem for-
mandskabet, den udvidede trojka, kommissær Androulla Vassiliou, repræsentanter for Europarådet
og Europa-Parlamentet og repræsentanter for idrætsbevægelsen (navnlig Den Internationale
Olympiske Komité, WADA, European Elite Athletes Association, European Health and Fitness
Association, European Non-Governmental Sports Organisation og International Sport and Culture
Association).
Ministrene drøftede de lovgivningsmæssige, etiske og operationelle dimensioner, som f.eks. spørgs-
mål vedrørende privatlivets fred for idrætsudøvere, lovfæstede rettigheder, proportionalitet i
forbindelse med antidopingforanstaltninger, hvordan ressourcerne udnyttes mest effektivt, samt om
og hvordan det internationale samarbejde mellem offentlige myndigheder og internationale organer
kan styrkes for at løse disse problemer.
Kommissionen mindede om, at EU har påtaget sig en aktiv rolle i kampen mod doping inden for
sport, og der findes i Rådet allerede veletablerede procedurer og traditioner for bekæmpelse af
doping inden for professionel sport og elitesport
1
. EU-samarbejdet om dopingbekæmpelse er des-
uden tæt forbundet med det arbejde, der udføres i Europarådet, som alle EU-medlemsstaterne er
medlem af, samt inden for rammerne af UNESCO's internationale konvention mod doping i idræt.
De fleste medlemsstater anerkender, at dette er et folkesundhedsproblem, og at der er en direkte
forbindelse mellem elitesport og rekreativ sport med hensyn til doping. Der bør derfor lægges
særlig vægt på forebyggelses- og oplysningskampagner, der bør indledes så hurtigt som muligt over
for unge idrætsudøvere, eftersom det er vigtigt at etablere sunde vaner fra starten. Nogle
medlemsstater understregede også, at idrætsforeningerne også bør påtage sig et ansvar med hensyn
til at løse dette problem.
Mange medlemsstater understregede betydningen af den revision af Det Internationale Antidoping-
agenturs (WADA)
2
kodeks, der er undervejs med henblik på at have et sæt harmoniserede interna-
tionale regler.
1
2
Se også:
hvidbog om idræt (KOM(2007) 391 endelig)
meddelelse fra Kommissionen: "Udvikling af sportens europæiske dimension" (5597/11).
www.wada-ama.org.
16
9362/2/12 REV 2
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
10.V.2012
En række medlemsstater udtrykte desuden tilfredshed med det gode arbejde, som ekspertgruppen
havde udført, og mente, at den burde spille en betydelig rolle i forbindelse med koordinering og
samarbejde inden for EU samt i forbindelse med udveksling af bedste praksis.
Flere medlemsstater gav udtryk for bekymring med hensyn til udveksling af idrætsudøveres
personlige oplysninger med lande, som ikke har det samme niveau af garantier med hensyn til
beskyttelse af personlige oplysninger som i EU.
Visse medlemsstater gjorde også opmærksom på, at det forhold, at der konstant udvikles nye
dopingmetoder og stoffer, har ført til en stigning i udgifterne til test, og de foreslog, at samarbejdet
med medicinalindustrien styrkes.
Endelig mindede kommissær Androulla Vassiliou om, at bestemmelserne om sport i det nye
program Erasmus for Alle også udgjorde et vigtigt redskab til at tage dette problem op.
EVENTUELT
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysninger fra den cypriotiske delegation vedrørende Cyperns program
for andet halvår 2012 med hensyn til sportsrelaterede spørgsmål. Det kommende formand-
skabs prioriteter er navnlig:
at fremme sundhedsfremmende aktiviteter
at bidrage til revisionen af WADA-kodeksen.
9362/2/12 REV 2
17
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0018.png
10.V.2012
UDDANNELSE
1
Erasmus for Alle
Rådet nåede til enighed om en delvis generel indstilling om forslaget til forordning om oprettelse af
programmet Erasmus for Alle for perioden 2014-2020 (17188/11), hvor Kommissionen foreslår en
væsentlig forhøjelse af de finansielle midler i forhold til det nuværende budget. Enigheden ude-
lukker dog bestemmelser med budgetmæssige virkninger i afventen af den videre udvikling i de
igangværende forhandlinger om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
Det nye program vil i stedet for primært at være tilrettelagt omkring sektorer (skoleuddannelse,
videregående uddannelse, projekter vedrørende unge osv.) fokusere på tre typer af nøgleaktioner:
læringsmobilitet, samarbejde om innovation og god praksis og støtte til politisk reform. Der vil også
blive lagt vægt på aktiviteter, der har systemisk indvirkning og giver en klar EU-merværdi, samtidig
med at der udfoldes bestræbelser på at strømline forvaltningen af programmet og de administrative
procedurer.
Programmet vil desuden understøtte EU's indsats for at overvinde en af de vanskeligste økonomiske
perioder i dets historie, især ved at lægge sig meget tæt op ad Europa 2020-strategien for vækst og
beskæftigelse, hvor uddannelse spiller en væsentlig rolle.
Rådets forberedende organer har arbejdet intensivt med forslaget siden januar, og den enighed, der
er opnået på grundlag af formandskabets kompromistekst
(9098/12),
giver de kommende
formandskaber politisk mandat til at indlede uformelle forhandlinger med Europa-Parlamentet i
andet halvår 2012 for at nå frem til en samlet enighed om forslaget i begyndelsen af 2013.
De vigtigste ændringer i forhold til Kommissionens forslag omfatter:
et særskilt kapitel om ungdom med et særskilt budget for ungdom: mange medlemsstater
ønskede at gøre ungdomsområdet mere synligt, og nogle af dem ville gerne have et helt
selvstændigt program
1
Forud for Rådets samling var der mandag en middag med arbejdsmarkedets parter. Deltagerne
udvekslede synspunkter vedrørende "Erasmus for Alle", navnlig om overgangen fra uddannel-
se til arbejde og om ungdomsarbejdsløshed
.
18
9362/2/12 REV 2
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0019.png
10.V.2012
programforvaltning: der bliver ét enkelt forvaltningsudvalg, som dog, hvis det skønnes
nødvendigt, vil mødes i specifikke sammensætninger, og som medlemsstaterne vil skulle
sende de relevante repræsentanter til. De fleste medlemsstater og Kommissionen
fremhævede nødvendigheden af konsekvent gennemførelse og bedre koordinering på
nationalt plan for at sikre omkostningseffektivitet
støtte til de akademiske institutioner: de seks akademiske institutioner, der er aktive inden
for europæiske integrationsstudier, og som i dag modtager støtte under programmet
Livslang Læring, bevares
en særlig bestemmelse, der skal sikre adgang til programmet for personer, der har særlige
behov eller færre muligheder
bevillinger til nationale kontorer vedrørende midler til læringsmobilitet:
minimumstildelinger til hver af de forskellige uddannelsessektorer for at begrænse
ubalancer mellem medlemsstaterne som følge af den geografiske situation eller forskelle i
leveomkostninger
en henvisning til europæiske værdier i forordningens artikel 3.
Kommissær Androulla Vassiliou understregede, at den innovative integrerede tilgang i Erasmus for
Alle skal bevares, og at sondringen mellem ungdomsområdet og programmets øvrige dele faktisk er
kunstig. Hun hilste det velkommen, at de grundlæggende principper, der ligger bag forslaget, er bi-
beholdt i formandskabets kompromispakke. Dog beklagede hun nogle af de ændringer, der er fore-
taget, navnlig indførelsen af et særskilt ungdomskapitel og -budget, fjernelsen af specifikke indika-
torer og afvisningen af Kommissionens forslag om et enkelt koordinerende organ som nationalt
kontor i hver medlemsstat.
Endelig mente kommissær Androulla Vassiliou også, at den store budgetbevilling, der foreslås til
programmet, vil sende et klart signal både til de unge og til voksne under uddannelse om, at Europa
er stærkt engageret i dette og vil have midlerne til at tackle deres problemer.
9362/2/12 REV 2
19
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0020.png
10.V.2012
Beskæftigelsesegnethed for færdiguddannede
Rådet vedtog konklusioner om beskæftigelsesegnethed for færdiguddannede
(9100/12).
Formålet
hermed er at indføre et europæisk benchmark til at indkredse de uddannelsespolitikker, der fremmer
beskæftigelsesegnetheden for færdiguddannede med almen uddannelse, erhvervsrettet uddannelse
eller videregående uddannelse og medvirker til at sikre en vellykket overgang fra uddannelse til
arbejde.
Der er i de senere år blevet udviklet en række initiativer på såvel europæisk som nationalt plan, som
skal tilnærme uddannelsesverdenen og beskæftigelsesverdenen til hinanden, navnlig ved tilskyn-
delse til partnerskaber mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder, bedre tilpasning af læse-
planer til arbejdsmarkedets behov, flere praktikophold i virksomheder og udvikling af iværksætter-
uddannelser.
Benchmarket skal måle, hvor stor en andel af de færdiguddannede der inden for tre år efter uddan-
nelsens afslutning kommer i beskæftigelse, og vil ud fra en mere kvalitativ vinkel se på, om der er
overensstemmelse mellem den gennemførte uddannelse og den erhvervsmæssige beskæftigelse, der
søges opnået i løbet at de første år på arbejdsmarkedet.
Ved at føje dette benchmark til de seks andre, der allerede er vedtaget på uddannelsesområdet
1
sender EU et signal om, at det er fast besluttet på at tackle de udfordringer, der er fremhævet i
Europa 2020-strategien, ikke mindst ved at sikre, at de unge afslutter uddannelsen med de rette
kvalifikationer og kompetencer til at få deres første job.
Kommissionen mindede om, at hensigten på dette område er at vende tilbage til det europæiske
overordnede mål om, at 82 % af de færdiguddannede unge skal være i beskæftigelse i 2020. Den vil
foretage en vurdering af benchmarket for beskæftigelsesegnethed i 2014.
1
Se også:
– en strategiramme for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet (EUT C 119 af 28.5.2009)
– Rådets konklusioner fra november 2011 om et benchmark for læringsmobilitet (16745/11).
9362/2/12 REV 2
20
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0021.png
10.V.2012
EVENTUELT
Uddannelsesstøtte og studielån på de videregående uddannelser
Rådet noterede sig en orientering ved Luxembourgs delegation om dens betænkeligheder i forbin-
delse med kriterierne for uddannelsesstøtte og studielån på de videregående uddannelser, navnlig
kravet om opholdstilladelse
(9101/12).
Stipendier bør ikke ses som en social ydelse, men som støtte
til videregående uddannelse.
CZ, SE, AT, NL og DK støttede Luxembourgs delegation. Kommissionen mindede om, at
vandrende arbejdstageres ret til ligebehandling er en grundlæggende rettighed, og at der ventes en
afgørelse fra Domstolen om dette spørgsmål.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysninger fra den cypriotiske delegation vedrørende Cyperns program
for andet halvår 2012 på uddannelsesområdet. Det kommende formandskabs
hovedprioriteter er:
at bekæmpe analfabetisme
at fremme topkvalitet på uddannelsesområdet (inden for rammerne af København-
processen)
at styrke sammenhængen mellem uddannelse og videregående uddannelse
at fremme topkvalitet inden for undervisning og læring
at overvåge det europæiske semester på uddannelsesområdet.
9362/2/12 REV 2
21
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0022.png
10.V.2012
UNGDOM
Unges kreative og innovative potentiale
Ungdomsarbejdsløsheden er rekordhøj i mange medlemsstater, skolefrafald er fortsat et alvorligt
problem, og der er ringe deltagelse og repræsentation af unge i den demokratiske proces og i de
samfund, som de lever i.
Rådet vedtog konklusioner om fremme af unges kreative og innovative potentiale
(8700/12).
Der
skal nedsættes en ekspertgruppe med deltagelse af nationale eksperter fra medlemsstaterne og
Kommissionen for at udveksle bedste praksis for, hvordan unges kreativitet og innovationsevne
fremmes, ved at kortlægge kompetencer og kvalifikationer tilegnet gennem ikkeformel og uformel
læring, som er relevante for beskæftigelsesegnethed.
Konklusionerne opfordrer også medlemsstaterne til at udnytte programmet Aktive Unge bedst
muligt og eventuelt andre igangværende og kommende EU-programmer og -fonde, herunder Den
Europæiske Socialfond, uden at foregribe de igangværende forhandlinger.
Konklusionerne bygger desuden på de forskellige initiativer, der blev iværksat i løbet af det euro-
pæiske år for kreativitet og innovation (2009), og afspejler den overordnede prioritet for den aktu-
elle formandskabstrio (PL, DK og CY), som er unges deltagelse.
Som opfølgning på dette spørgsmål havde ministrene endvidere en offentlig debat om "at
få de
unge til at udnytte deres potentiale"
på grundlag af et oplæg fra formandskabet
(8833/12).
Over 20 % af de 15-24-årige på EU's arbejdsmarked er arbejdsløse, hvilket svarer til flere end
5 millioner unge. Desuden er 28 % af disse unge langtidsledige. Der er store forskelle mellem de
enkelte regioner og medlemsstater, men i nogle lande er ungdomsarbejdsløsheden helt oppe på
50 %.
9362/2/12 REV 2
22
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0023.png
10.V.2012
Formålet med debatten var at indkredse tværsektorielle foranstaltninger til at tackle den nuværende
høje ungdomsarbejdsløshed og undersøge, hvordan ikkeformel og uformel læring kan spille en
værdifuld rolle med hensyn til at få de unge til at udnytte deres potentiale
1
.
De fleste medlemsstater er allerede i gang med at gennemføre foranstaltninger til reform af deres
arbejdsmarkeder og med at udvikle forskellige initiativer vedrørende beskæftigelse og uddannelse,
som har til formål at nedbringe den foruroligende høje ungdomsarbejdsløshed.
En lang række medlemsstater understregede, at arbejde inden for frivillige aktiviteter og i ung-
domsorganisationer er strategiske veje til udvikling af unges kvalifikationer og kompetencer, som
giver dem mulighed for at opnå erfaring og bidrager til at gøre dem mere ansvarsbevidste.
Mange medlemsstater mente, at iværksætteruddannelse – gnidningsløs og hurtig overgang fra ud-
dannelse til arbejde gennem lærlingeophold, uddannelse i virksomheder, erhvervsrettede kurser – er
en af nøglerne til at tackle ungdomsarbejdsløsheden. Andre påpegede, at opnåelse af kulturelle
kompetencer også kan medvirke til social inklusion.
Flere medlemsstater mindede desuden om det vigtige bidrag fra programmet Aktive Unge og frem-
hævede, at det er nødvendigt at anvende andre europæiske instrumenter på dette område, herunder
Den Europæiske Socialfond, optimalt.
Kommissær Androulla Vassiliou pegede på det nye initiativ Muligheder for Unge som et andet
værdifuldt redskab til at bekæmpe ungdomsarbejdsløshed og fremme social inklusion, ligesom hun
understregede behovet for at modernisere de europæiske uddannelsessystemer.
Kommissionen understregede, at ikkeformel og uformel uddannelse undertiden er den eneste måde,
hvorpå marginaliserede unge kan opnå kvalifikationer. Disse former for uddannelse bør anerkendes
og værdsættes, og det tages der faktisk hensyn til i det nye program Erasmus for Alle.
1
Se også:
– nye rammer for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet (2010-2018) (EUT C 311
af 19.12.2009)
– initiativet Muligheder for Unge (5166/12).
23
9362/2/12 REV 2
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
10.V.2012
EVENTUELT
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig orienteringen ved den cypriotiske delegation vedrørende Cyperns
program på det ungdomspolitiske område for andet halvår 2012. Det kommende
formandskabs hovedprioriteter er:
at fremme unges deltagelse og sociale inklusion, navnlig hvad angår unge med
indvandrerbaggrund
at fremme unges integration i samfundet
at tilrettelægge mødet i World Youth Council (den 11.-13. september 2012).
9362/2/12 REV 2
24
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0025.png
10.V.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Forbindelserne med Montenegro
Rådet besluttede at offentliggøre afgørelse nr. 1/2011 truffet af Stabiliserings- og Associeringsrådet
EU-Montenegro i
Den Europæiske Unions Tidende,
jf.
3603/1/11 REV 1.
Afgørelsen, der blev ved-
taget den 21. juni 2011, ændrer forretningsordenen for Stabiliserings- og Associeringsrådet EU-
Montenegro med henblik på at nedsætte to fælles rådgivende udvalg.
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Finansiel bistand til Georgien
Rådet vedtog en afgørelse om yderligere makrofinansiel bistand til Georgien (5682/12
ADD 1).
Risikodelingsinstrumenter
Rådet vedtog en forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 for så vidt angår
visse bestemmelser om risikodelingsinstrumenter for medlemsstater, der har vanskeligheder eller
har risiko for alvorlige vanskeligheder med deres finansielle stabilitet (PE-CONS
15/12).
9362/2/12 REV 2
25
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0026.png
10.V.2012
MILJØ
Forordning om biocidholdige produkter
Rådet vedtog en forordning om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige pro-
dukter (PE-CONS
3/12),
som omfatter insekticider, desinfektionsmidler og afskrækningsmidler,
men ikke lægemidler og landbrugspesticider. Forordningen finder anvendelse fra den 1. septem-
ber 2013 med en overgangsperiode for visse bestemmelser. (Se pressemeddelelse
9757/12).
EU's miljømærke
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en afgørelse om opstilling af
miljøkriterier for tildeling af EU's miljømærke til avispapir
(8383/12).
EU's miljømærke blev oprettet i medfør af forordning (EU) nr. 66/2010
1
og tildeles produkter, hvis
miljøbelastning er nedbragt gennem hele deres livscyklus.
Udkastet til afgørelse er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Nu hvor Rådet
har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig det.
1
EUT L 27 af 30.1.2010.
26
9362/2/12 REV 2
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0027.png
10.V.2012
KULTUR
Europæiske kulturhovedstæder
Rådet vedtog en afgørelse om praktiske foranstaltninger og procedurer med henblik på Rådets ud-
pegelse af to medlemmer af juryen og af overvågnings- og rådgivningsudvalget for fællesskabs-
aktionen vedrørende "Den Europæiske Kulturhovedstad" for perioden 2013-2015 (8992/12).
I overensstemmelse med en afgørelse om en fællesskabsaktion vedrørende Den Europæiske Kultur-
hovedstad
1
vil det første skridt i denne udpegelsesproces være ved frivillig lodtrækning at vælge to
medlemsstater, der hver skal indstille en ekspert. Rådet bekræftede, at Østrig og Estland blev valgt
på mødet i De Faste Repræsentanters Komité den 25. april 2012.
SOCIALPOLITIK
Forordning om koordinering af de sociale sikringsordninger
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 883/2004 og forordning (EF)
nr. 987/2009 om koordinering af de sociale sikringsordninger efter enighed med Europa-
Parlamentet ved førstebehandlingen (PE-CONS
11/12
+ COR 1 + REV 1).
Formålet med ændringerne er bl.a. at finde en tilfredsstillende løsning på situationen med fuldtids-
ledige, tidligere selvstændige grænsearbejdere, som har været forsikret mod arbejdsløshed i det
land, hvor de senest udøvede deres virksomhed, og som er vendt tilbage til deres bopælsmedlems-
stat, hvor det ikke er muligt at forsikre sig mod risikoen for arbejdsløshed.
1
Afgørelse nr. 1622/2006/EF
(EUT L 304 af 3.11.2006).
27
9362/2/12 REV 2
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0028.png
10.V.2012
DET INDRE MARKED
Sammenkobling af selskabsregistre
Rådet vedtog et direktiv om etablering af et system til sammenkobling af centrale registre og
handels- og selskabsregistre, der sigter mod at give bedre adgang til ajourførte og pålidelige oplys-
ninger om selskaber (5/12 og
9358/12 ADD1).
I henhold til det nye direktiv påtager alle EU-medlemsstaterne sig at muliggøre elektronisk kom-
munikation mellem registre og overføre oplysninger til de enkelte brugere på en standardiseret
måde ved hjælp af identisk indhold og interoperable teknologier i hele Unionen.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
9648/12.
ENERGI
Krav til miljøvenligt design af eksterne vådløbercirkulationspumper og produktintegrerede
vådløbercirkulationspumper
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af dens forordning om ændring af
Kommissionens forordning (EF) nr. 641/2009 for så vidt angår krav til miljøvenligt design af eks-
terne vådløbercirkulationspumper og produktintegrerede vådløbercirkulationspumper (7975/12).
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Da Rådet nu har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter
sig det.
9362/2/12 REV 2
28
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0029.png
10.V.2012
TRANSPORT
Regler om vedligeholdelse af lette fly
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning, der ajourfører
reglerne om vedligeholdelse af lette fly for bedre at tilpasse dem til disse flys konstruktion og type
af operationer (7696/12).
Udkastet til forordning, der ændrer forordningen fra 2003 om vedvarende luftdygtighed af luft-
fartøjer, er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan
Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs gebyrer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning, der ajourfører
reglerne om Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs (EASA) gebyrer og afgifter (8858/12).
Ajourføringen afspejler udvidelsen af agenturets anvendelsesområde ved forordning (EF)
nr. 216/2008 om EASA og indfører mere detaljerede regler for, hvordan disse gebyrer og afgifter
skal betales.
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter
sig det.
Lufttrafikaftaler med Sri Lanka og Macao*
Rådet gav bemyndigelse til undertegnelse og midlertidig anvendelse af aftaler med Sri Lanka om
visse aspekter af lufttrafik (Rådets afgørelse:
8174/12,
aftalens tekst:
8176/12)
og med Folke-
republikken Kinas særlige administrative region Macao (Rådets afgørelse:
8178/12,
aftalens tekst:
8179/12).
Aftalerne erstatter eller supplerer de nuværende bilaterale aftaler, som individuelle EU-medlems-
stater har indgået med Sri Lanka og Macao, ved at bringe bestemmelserne i dem i overensstem-
melse med EU's lovgivning. De dækkede emner er navnlig ikkediskriminerende adgang for alle
EU's luftfartsselskaber til ruter mellem EU og Sri Lanka eller Macao, konkurrenceregler og for så
vidt angår Macao beskatning af flybrændstof.
9362/2/12 REV 2
29
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0030.png
10.V.2012
Tekniske specifikationer for europæiske jernbaners interoperabilitet
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af tre afgørelser om ajourføring af
de tekniske specifikationer for interoperabilitet i det transeuropæiske jernbanesystem vedrørende
rullende materiel, styringskontrol og signaler, infrastruktur, energi, drift, trafikstyring, sikkerhed i
jernbanetunneller og tilgængelighed for bevægelseshæmmede (8350/12,
8370/12, 8385/12).
Udkastene til afgørelse er underlagt forskriftproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage dem, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
SUNDHED
Overvågning af lægemidler – håndhævelse af forpligtelser
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 658/2007 om økonomiske sanktioner for tilsidesættelse af visse forpligtelser i
forbindelse med markedsføringstilladelser til human- og veterinærmedicinske lægemidler i EU
(6292/12).
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter
sig det.
9362/2/12 REV 2
30
DA
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 1194340:
1453953_0031.png
10.V.2012
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
37. møde i EØS-Rådet
Rådet godkendte den fælles holdning, EU skal indtage på 37. møde i Rådet for Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde, der afholdes den 14. maj 2012.
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet godkendte:
svar på genfremsat begæring nr. 08/c/02/12 (8359/12).
SKRIFTLIG PROCEDURE
Antidumpingforanstaltninger – natriumcyclamat – Kina
Rådet vedtog den 7. maj en forordning om ændring af forordning (EU) nr. 492/2010 om indførelse
af en endelig antidumpingtold på importen af natriumcyclamat med oprindelse i bl.a. Kina
(8594/12).
9362/2/12 REV 2
31
DA