Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3163 - økofin Bilag 2
Offentligt
1110931_0001.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
International økonomi
Dato: 25.04.12
Samlenotat vedr. dagsorden for Rådsmødet (ECOFIN) den 2. maj 2012
1)
Revision af kapitalkravsdirektivet (CRR/CRD-IV)
- Generel indstilling
KOM(2011) 452, 453
Opfølgning på G20-møde for økonomi- og finansministre og
centralbankchefer og IMF’s forårsmøde i Washington den 20.-22.
april 2012
- Orientering fra formandskabet og Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
(Udgået) Klimafinansiering
- Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Kommissionens forslag til Rådets forordning om administrativt
samarbejde på punktafgiftsområdet
- Vedtagelse
KOM(2011) 730
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det europæiske Side 2
national- og regionalregnskabssystem i Den Europæiske Union
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 2. maj 2012,
men forventes vedtaget på et senere rådsmøde.
KOM(2010) 774
Orientering om arbejdet med Kommissionens forslag til Rådets direktiv
Side 6
om ændring af direktiv 93/109/EF af 6. december 1993, for så vidt angår
nærmere regler for valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet
for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet, men forventes behandlet
på et senere rådsmøde.
KOM(2006)791
2)
3)
4)
5)
6)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1110931_0002.png
2
Dagsordenpunkt 5:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det
europæiske national- og regionalregnskabssystem i Den Euro-
pæiske Union
Resumé
Det overordnede formål med forslaget er at revidere det nuværende europæiske national- og
regionalregnskabssystem, så nationalregnskaberne i EU bringes i overensstemmelse med
brugernes behov og de fremskridt, der er sket inden for det metodologiske udviklingsarbejde.
Revisionen af det europæiske national- og regionalregnskabssystem følger i kølvandet på
revisionen af det internationale nationalregnskabssystem. Den nye udgave af det internationale
nationalregnskabssystem blev offentliggjort i 2009 efter at være vedtaget af FN’s Statistiske
Kommission.
KOM(2010) 774
Baggrund
Kommissionen fremsatte d. 20. december 2010 forslag om at revidere det nuværende europæiske
national og regionalregnskabssystem, med det formål at bringe nationalregnskaberne i EU i over-
ensstemmelse med brugernes behov og de fremskridt, der er sket inden for det metodologiske
udviklingsarbejde.
Indhold
Formålet med forordningen er at revidere ENS 95 både:
med hensyn til metodologien vedrørende fælles standarder, definitioner, klassifikationer og
regnskabsregler,
og hvad angår indberetningspligten knyttet til statistiske regnskaber og tabeller udarbejdet
efter den nye metodologi, som med det nye forslag øges betydeligt.
Nedenfor redegøres der for hovedkonklusionerne i forslaget.
De nye retningslinjer påvirker en række centrale størrelser i nationalregnskabet. Det skønnes, at
BNP for Danmarks vedkommende bliver opjusteret med ca. 2. pct., især som følge af, at udgifter til
forskning og udvikling efter den nye metodes retningslinjer opfattes som investering. I det hidtidige
system er erhvervslivets udgifter til forskning og udvikling alene blevet betragtet som forbrug i pro-
duktionen og dermed ikke en del af BNP, mens de nye retningslinjer betyder, at investeringerne og
dermed BNP tillige øges med udgifterne til forskning og udvikling. For offentlig forvaltning og ser-
vice er der kun en begrænset påvirkning af BNP via øgede afskrivninger fra de aktiverede forsk-
nings- og udviklingsomkostninger, der regnes som offentligt forbrug.
Nye kriterier for afgrænsning af den offentlige sektor (offentlig forvaltning og service) samt ændret
behandling af bl.a. militære udgifter vil påvirke det offentlige forbrug, det offentlige underskud og
den offentlige gæld, og dermed ØMU-saldoen og ØMU-gælden. Det er endnu for tidligt at vurdere
den samlede effekt af ændringerne, der i flere tilfælde vil have modsatrettede virkninger.
Andre ændringer vedrører en udvidet præsentation af nationalregnskabet, dvs. mere detaljerede
beregninger og offentliggørelsestabeller.
Den reviderede udgave af ENS 95 skal udgøre en metodologisk referenceramme for udarbejdelsen
af de nationalregnskabsdata af høj kvalitet, som er nødvendige for tilrettelæggelsen og gennem-
førslen af centrale EU-politikker.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1110931_0003.png
3
ENS er et centralt værktøj på EU-plan, hvor det anvendes til væsentlige administrative formål og
analyser i forbindelse med koordineringen af medlemslandenes økonomiske politikker (fx EU’s
egne indtægter, proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud og fordeling af
strukturfondsmidler).
ENS giver EU's institutioner, regeringer samt økonomiske og sociale aktører en række harmonise-
rede og pålidelige statistikker, på grundlag af hvilke de kan træffe beslutninger på nationalt og regi-
onalt plan og opfylde målene i Lissabontraktaten og i særdeleshed målene for Den Økonomiske og
Monetære Union.
Revisionen af ENS følger i kølvandet på revisionen af det internationale nationalregnskabssystem
(System of National Accounts 2008). Den nye udgave af det internationale nationalregnskabs-
system blev offentliggjort i 2009 efter at være vedtaget af FN’s Statistiske Kommission.
ENS er generelt konsistent med det internationale nationalregnskabssystem for så vidt angår defi-
nitioner, regnskabsregler og klassifikationer. Der er dog visse forskelle. ENS er i højere grad tilpas-
set anvendelsesformål i EU, hvilket indebærer mere nøjagtige definitioner, klassifikationer og regn-
skabsregler. Herudover er ENS til forskel fra det internationale nationalregnskabssystem en rets-
akt, der indeholder bindende regler til sikring af sammenlignelighed på EU-plan samt et obligatorisk
indberetningsprogram.
Forslaget til forordningen giver Kommissionen en mulighed for, ved hjælp af delegerede retsakter,
at vedtage ændringer og præciseringer af metodologien og indberetningerne.
Hjemmelsgrundlag
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 338 om udarbejdelse af fællesskabsstatistikker. For-
slaget skal vedtages i form af en forordning efter den almindelige lovgivningsprocedure i henhold til
traktatens artikel 294.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at målene med forslaget bedst kan gennemføres på EU-plan på grundlag
af en EU-retsakt, fordi kun Kommissionen kan koordinere den nødvendige harmonisering af natio-
nalregnskabsmetodologien og de statistiske oplysninger på EU-plan. Indsamlingen af data og ud-
arbejdelsen af sammenlignelige statistikker om nationalregnskaber kan derimod foretages af med-
lemsstaterne. Kommissionen vurderer på dette grundlag, at EU kan vedtage foranstaltningerne i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Da indsamlingen af data og udarbejdelsen af det nationale og regionale regnskabssystem overla-
des til medlemsstaterne, er det regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 294 vedr. proceduren om almin-
delig lovgivning.
Europa-Parlamentets Udvalg for Økonomi og Valuta har 28. marts 2012 behandlet forordningsfor-
slaget og fremsat ændringsforslag. Udvalgets ændringsforslag vedrører: a) præciseringer af dele af
teksten, b) nye indberetningskrav for medlemslandene, c) opstramning af regler for udsættelse af
dataindberetning (derogations), d) mere omfattende inddragelse af Europa-Parlamentet i tilknytning
til implementeringen af forordningen og e) tekniske ændringsforslag til forordningens bilag.
Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget på plenarmøde 25. oktober 2012.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Gældende dansk lovgivning på området er:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1110931_0004.png
4
Rådets forordning (EF) nr. 2223/96 af 25. juni 1996 om det europæiske national- og
regionalregnskabssystem i Det Europæiske Fællesskab.
Forordningsforslaget vil erstatte den eksisterende forordning, men vil herudover ikke have afledte
nationale lovgivningskonsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Gennemførelse af forslaget påfører Danmarks Statistik meromkostninger til omlægning og drift af
nationalregnskabet, jf. øget indberetningspligt. Meromkostningerne afholdes inden for Danmarks
Statistiks eksisterende ramme under Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget.
Herudover viser foreløbige analyser, at hhv. det danske bruttonationalprodukt (BNP) og bruttonati-
onalindkomsten (BNI) i lighed med EU-gennemsnittet vil blive forøget med ca. 2 procent. Af forord-
ningsforslaget fremgår det eksplicit, at denne forøgelse ikke får konsekvenser for EU’s egne ind-
tægter – og dermed medlemslandenes bidrag i forhold til BNI– idet opgørelsen af disse fortsat vil
være baseret på de hidtidige nationalregnskabsprincipper. Forøgelsen kan dog have konsekvenser
for andre bidrag eller målsætninger, der er knyttet til BNP eller BNI.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil medføre, at det anses for nødvendigt at indhente regnskabsoplysninger fra ca. 300
ikke-udbyttegivende institutioner (fagforeninger, velgørende institutioner, idrætsforeninger etc.). Det
skønnes, at de samlede administrative konsekvenser i form af øget svarbyrde ikke vil overstige 0,1
mio. kr.
Høring
Forslaget er sendt i høring med svarfrist 23. februar 2011 blandt følgende interessenter:
Danmarks Nationalbank, De Økonomiske Råds Sekretariat, Landbrug og Fødevarer, Finansrådet,
Realkreditrådet, Forsikring & Pension, DI - Organisation for erhvervslivet, Dansk Erhverv, Danske
Regioner, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Realkreditforeningen, Kommunernes Landsforening.
Forslaget blev herudover sendt i høring i Specialudvalget for vækst og konkurrenceevne med svar-
frist 14. februar 2011.
Der er bl.a. modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv er positiv over for forordningens indhold, men vil gerne understrege vigtigheden af,
at dansk erhvervsliv ikke pålægges øgede administrative byrder og dermed omkostninger som
følge af ny forordning.
Ovenstående forbehold er tilgodeset, og der forventes udelukkende administrative byrder for for-
eninger og andre ikke udbyttegivende organisationer.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Der er oversendt nærheds- og
grundnotat dateret den 1. februar 2011.
Holdning
Regeringen støtter forordningsforslaget med henblik på at sikre, at nationalregnskaberne i EU
bringes i overensstemmelse med brugernes behov, de ændrede økonomiske vilkår, og de
fremskridt, der er sket inden for det metodologiske udviklingsarbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Forhandlingerne i Rådets arbejdsgruppe for statistik har medført: a) en tilfredsstillende præcisering
af de tekniske aspekter af retsakten, herunder reduktionen af indberetningskrav og b) den nødven-
dige præcisering og begrænsning af de områder inden for det europæiske national- og regional-
regnskabssystem, der er omfattet af mulighederne for delegerede retsakter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1110931_0006.png
6
Dagsordenpunkt 6:
Orientering om arbejdet med Kommissionens forslag til Rådets
direktiv om ændring af direktiv 93/109/EF af 6. december 1993,
for så vidt angår nærmere regler for valgret og valgbarhed ved
valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i
en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere
Resumé
Forslaget har til formål at gøre det lettere for unionsborgere at stille op til valg til Europa-
Parlamentet i en anden medlemsstat. Ændringen vil medføre en overflytning af byrden ved frem-
skaffelse af valgbarhedsattesten fra kandidaten til bopælslandets myndigheder.
KOM(2006) 791
Baggrund
Under det polske formandskab i 2. halvår af 2011 genfremsatte Kommissionen en del af et tidligere
fremsat forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 93/109/EF af 6. december 1993. Forslaget
blev første gang fremsat den 12. december 2006 (KOM(2006)791) og indeholdt forslag til ændrin-
ger for så vidt angår kravet om en valgbarhedsattest for kandidater, der ønsker at stille op til Euro-
pa-Parlamentsvalg i et andet medlemsland end deres hjemland, samt forslag om bedre sikring af,
at dobbeltstemmeafgivning og dobbeltkandidatur hindres. Ændringerne blev imidlertid ikke gen-
nemført på grund af uenighed om dele af forslaget (vedr. kontrol af dobbeltstemmeafgivning og
dobbeltkandidatur).
Baggrunden for, at Kommissionen har genfremsat den del af forslaget fra 2006, som omhandler
ændring af reglerne for opstilling som kandidat for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat,
hvor de ikke er statsborgere, er, at man i lyset af forhandlingerne i 2006-2007 har vurderet, at der
kunne opnås enighed om denne begrænsede del af det oprindelige forslag.
Indhold
Ifølge forslaget kan det være problematisk for en unionsborger, der ønsker at opstille som kandidat
i et andet land end hjemlandet, at fremskaffe den krævede attest om, at denne ikke har mistet sin
valgbarhed i hjemlandet.
Kommissionen ønsker med forslaget at gøre det enklere for en unionsborger, der har bopæl i en
anden medlemsstat end sit hjemland, at stille op til valg til Europa-Parlamentet i bopælslandet ved
at ophæve kravet til kandidaten om at fremlægge en attest fra hjemlandets myndigheder om, at
vedkommende kandidat ikke har fortabt sin valgbarhed i hjemlandet. Dette skal erstattes af en pligt
for bopælslandets myndigheder til at indhente en erklæring fra hjemlandets myndigheder om, at
vedkommende kandidat ikke har fortabt sin valgbarhed i hjemlandet. Den administrative byrde
flyttes derved fra kandidaten til bopælslandets myndigheder.
Konkret indebærer forslaget en ændring af direktivets artikel 6 således, at bopælslandet forpligtes
til ved henvendelse til hjemlandet at forsikre sig om, at en unionsborger, der har tilkendegivet øn-
ske om at udøve sin valgbarhed i bopælslandet, ikke ved en civil- eller strafferetlig afgørelse eller
ved en administrativ beslutning, som kan prøves ved domstolene, har fortabt denne ret i hjemlan-
det. Samtidig udgår direktivets artikel 10, stk. 2, hvilket medfører, at en unionsborger, der ønsker at
anmelde sig som kandidat i bopælslandet, fremover ikke skal fremlægge en attest fra sit hjemland
om, at vedkommende ikke har fortabt sin valgbarhed. En person, der ønsker at stille op som kandi-
dat, vil ved anmeldelsen af sit kandidatur fremover alene skulle afgive en erklæring om, at ved-
kommende ikke har fortabt sin valgbarhed i sit hjemland, jf. forslaget til direktivets artikel 10, stk. 1,
litra d.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1110931_0007.png
7
Bopælslandets kontrol efter artikel 6 skal ifølge forslaget ske ved, at bopælslandet fremsender den
nævnte erklæring til hjemlandet. Det foreslås endvidere, at hjemlandet forpligtes til i samme øje-
med at fremsende de fornødne oplysninger fra hjemlandet på behørig vis og inden for en frist på 5
hverdage. Oplysningerne må ikke anvendes til andet formål. Hvis oplysningerne fra hjemlandet
indeholder information om, at kandidaten ikke er valgbar i hjemlandet, skal bopælslandet ifølge
forslaget træffe de nødvendige foranstaltninger, som er mulige efter national ret, til at forhindre den
pågældende i at lade sig opstille til valget eller at forhindre den pågældende i at udøve sit mandat
efter valget.
Folketingets Europaudvalg gav allerede i maj 2007 mandat til, at Danmark kunne indgå i forhand-
linger om ændring af ovennævnte direktiv i overensstemmelse med det dengang fremsatte æn-
dringsforslag. Da der er tale om en genfremsættelse af en mindre del af det fremsatte forslag fra
2006, og denne del af forslaget stort set er identisk med forslaget fra 2006, er forslaget indholds-
mæssigt dækket af det mandat, Folketingets Europaudvalg gav i maj 2007, og der er derfor ikke
indhentet et nyt mandat fra Folketingets Europaudvalg.
Folketingets Europaudvalg orienteres hermed om forslagets genfremsættelse og behandlingen
heraf forud for forelæggelsen i Coreper i begyndelsen af maj 2012.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelsen af Det Europæiske Fællesskab,
særlig artikel 19, stk. 2.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ved det tidligere fremsatte forslag anført, at de problemer, der er blevet frem-
hævet i forbindelse med gennemførelsen af direktivet, på grund af problemets transnationale ka-
rakter kun kan løses ved en ændring af direktivet.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens bemærkninger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om det genfremsatte forslag.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Direktivet er gennemført primært i lovbekendtgørelse nr. 106 af 8. februar 2011 om valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet.
Forslaget til ændring af direktivet vil have lovgivningsmæssige konsekvenser for så vidt angår
ovennævnte lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, hvor bestemmelserne om
afgivelse af valgbarhedsattest ved indlevering af kandidatliste (lovens § 19 a, stk. 2, og § 23, stk. 3)
skal ændres i overensstemmelse med forslaget. Endvidere vil der skulle indsættes bestemmelser
om indhentelse af oplysninger fra hjemlandet om eventuelt tab af valgbarhed samt besvarelse af
lignende anmodninger herom fra andre medlemslande.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have bebyrdende statsfinansielle konsekvenser, idet der også efter den
nugældende ordning udveksles oplysninger mellem medlemsstaterne om bl.a. alle kandidater, der
ønsker at stille op til Europa-Parlamentsvalg i et andet medlemsland end der, hvor de er statsbor-
gere.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1110931_0008.png
8
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det oprindelige forslag blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 23. maj 2007, hvor der ikke
blev konstateret flertal imod forhandlingsoplægget.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget.
Andre landes holdninger
I forbindelse med arbejdet i arbejdsgruppen FREMP har enkelte lande udtrykt uenighed i forslaget,
som det foreligger, og det er vurderet, at denne uenighed ikke umiddelbart kan løses ved flere mø-
der i arbejdsgruppen.