Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3166 - udenrigsanl.
Offentligt
1453955_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9110/12
(OR. en)
PRESSE 166
PR CO 28
PRESSEMEDDELELSE
3166. samling i Rådet
Udenrigsanliggender
Bruxelles, den 14 maj 2012
Formand
Catherine Ashton
Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender
og sikkerhedspolitik
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 9442 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9110/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0002.png
14.V.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet bekræftede på ny EU's og dets medlemsstaters langsigtede engagement med hensyn til at
støtte
Afghanistan
i overgangsprocessen og i omstillingstiåret. Samtidig kræver dette engagement
en gensidig og ægte indsats fra de afghanske myndigheders side for at opfylde de aftalte
reformforpligtelser. I overensstemmelse hermed vil EU fortsat prioritere Afghanistan og øge
bidraget til støtte for landet. Rådet vedtog konklusioner om Afghanistan.
Rådet noterede sig udviklingen i
fredsprocessen i Mellemøsten.
Det bekræftede på ny sit ønske om
en tostatsløsning på konflikten og opfordrede indtrængende til, at en sådan løsnings levedygtighed
opretholdes. Det påpegede på ny sit grundlæggende ønske om sikkerhed for Israel og var samtidig
dybt foruroliget over udviklingen på stedet, der truer med at umuliggøre en tostatsløsning, herunder
i område C på Vestbredden og i Østjerusalem.
Rådet drøftede de seneste begivenheder i
Syrien
og gentog sin opfordring til de syriske myndig-
heder om fuldt ud og omgående at overholde den særlige udsending Kofi Annans sekspunktsplan
som godkendt af FN's Sikkerhedsråd. Det understregede, at fuldstændigt ophør med vold fra alle
parters side er et væsentlig skridt. I betragtning af hvor alvorlig situationen er, skærpede Rådet
endnu en gang EU's restriktive foranstaltninger over for det syriske regime.
Under frokosten udvekslede ministrene synspunkter om udviklingen i
Ukraine
og de næste skridt
vedrørende associeringsaftalen mellem EU og Ukraine.
Ministrene med ansvar for udviklingssamarbejde drøftede
fremtiden for EU's udviklingspolitik
("dagsorden for forandring"). Rådet vedtog konklusioner om dette spørgsmål med en revision af
EU's tilgang til udviklingspolitikken, som betyder, at EU i fremtiden vil fokusere på de lande og
sektorer, hvor den kan få størst virkning. Rådet vedtog også konklusioner om
EU's nye tilgang til
budgetstøtte
til tredjelande.
Rådet vedtog sin anden rapport til Det Europæiske Råd om EU's
mål for udviklingsbistand.
Det
bekræftede navnlig EU's og dets medlemsstaters kollektive tilsagn om at øge deres bistand til 0,7 %
af BNI senest i 2015.
Ministrene drøftede også, hvordan udviklingssamarbejdet med
Burma/Myanmar
bedst kan
indledes.
9110/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0003.png
14.V.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDENRIGSANLIGGENDER............................................................................................................. 7
Afghanistan .......................................................................................................................................... 7
Fredsprocessen i Mellemøsten ........................................................................................................... 11
De sydlige nabolande ......................................................................................................................... 15
Mexico ............................................................................................................................................... 17
Rusland .............................................................................................................................................. 17
Ukraine............................................................................................................................................... 17
UDVIKLINGSSAMARBEJDE......................................................................................................... 18
Fremtiden for EU's udviklingspolitik................................................................................................. 18
EU's budgetstøtte ............................................................................................................................... 18
EU's udviklingsbistandsmål ............................................................................................................... 18
Burma/Myanmar ................................................................................................................................ 19
Rio+20................................................................................................................................................ 19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9110/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.V.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Afghanistan ........................................................................................................................................................... 20
EU's særlige repræsentant for Afghanistan ........................................................................................................... 20
Forbindelser med Albanien ................................................................................................................................... 20
Burma/Myanmar - restriktive foranstaltninger...................................................................................................... 20
Yemen ................................................................................................................................................................... 20
Somalia.................................................................................................................................................................. 21
Forbindelser med Mongoliet, Vietnam og Filippinerne ........................................................................................ 21
Forbindelser med Ukraine ..................................................................................................................................... 21
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Investeringsfinansiering inden for rammerne af AVS-EF-partnerskabsaftalen..................................................... 22
Udviklingsvenlig politikkohærens......................................................................................................................... 22
Nyt udviklingspartnerskab mellem EU og Stillehavsområdet............................................................................... 22
Styrkelse af modstandskraften mod fødevarekriser på Afrikas Horn .................................................................... 22
9110/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0005.png
14.V.2012
DELTAGERE
Den højtstående repræsentant
Catherine ASHTON
Belgien:
Didier REYNDERS
Paul MAGNETTE
Bulgarien:
Nikolaj MLADENOV
Valeri YOTOV
Den Tjekkiske Republik:
Karel SCHWARZENBERG
Danmark:
Villy SØVNDAL
Christian Friis BACH
Tyskland:
Emily HABER
Dirk NIEBEL
Estland:
Urmas PAET
Matti MAASIKAS
Irland:
Eamon GILMORE
Joe COSTELLO
Grækenland:
Stavros DIMAS
Theodoros SOTIROPOULOS
Spanien:
José Manuel GARCÍA-MARGALLO
Jesús Manuel GRACIA ALDAZ
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Giulio TERZI DI SANT'AGATA
Cypern:
Erato KOZAKOU-MARCOULLIS
Letland:
Edgars RINKĒVIČS
Jānis MA�½EIKS
Litauen:
Evaldas IGNATAVIČIUS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
Vicepremierminister samt udenrigs-, udenrigshandels- og
Europaminister
Minister for offentlige virksomheder, videnskabspolitik og
udviklingssamarbejde med ansvar for storbyer
Udenrigsminister
Direktør
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udviklingsbistand
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Forbundsminister for økonomisk samarbejde og udvikling
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Vicepremierminister (Tánaiste) samt udenrigs- og
handelsminister
Udviklingsminister
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister og minister for udviklingssamarbejde
Statssekretær for internationalt samarbejde og for
Latinamerika
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Ambassadør, chef for afdelingen for økonomiske og
bilaterale forbindelser, Letlands Udenrigsministerium
Viceudenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Minister for familiespørgsmål og integration, minister for
udviklingssamarbejde og humanitær bistand
9110/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0006.png
14.V.2012
Ungarn:
Zsolt NÉMETH
Péter GYÖRKÖS
Malta:
Tonio BORG
Stephen BORG
Nederlandene:
Uri ROSENTHAL
Ben KNAPEN
Østrig:
Wolfgang WALDNER
Polen:
Radosław SIKORSKI
Katarzyna PEŁCZYŃSKA- NAŁĘCZ
Portugal:
Paulo PORTAS
Domingos FEZAS VITAL
Rumænien:
Andrei MARGA
Luminita ODOBESCU
Slovenien:
Karl Viktor ERJAVEC
Božo CERAR
Slovakiet:
Miroslav LAJČÁK
Peter BURIAN
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Heidi HAUTALA
Sverige:
Carl BILDT
Gunilla CARLSSON
Det Forenede Kongerige:
William HAGUE
Andrew MITCHELL
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Fast repræsentant
Vicepremierminister og udenrigsminister
Ambassadør, repræsentant i Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité
Udenrigsminister
Europaminister og minister med ansvar for internationalt
samarbejde
Statssekretær, Forbundsministeriet for Europæiske og
Internationale Spørgsmål
Udenrigsminister
Understatssekretær for udviklingssamarbejde,
Udenrigsministeriet
Ministro de Estado og udenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Vicepremierminister og udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Minister for udviklingssamarbejde
Udenrigsminister
Minister for udviklingsbistand
Udenrigs- og Commonwealthminister
Minister for international udvikling
Kommissionen:
Štefan FÜLE
Andris PIEBALGS
Kristalina GEORGIEVA
Janez POTOČNIK
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Vesna PUSIĆ
Udenrigs- og Europaminister
9110/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0007.png
14.V.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDENRIGSANLIGGENDER
Afghanistan
Forud for NATO-topmødet den 20. maj drøftede Rådet EU's engagement i Afghanistan og vedtog
følgende konklusioner:
1.
"Rådet hilser fremskridtet i Afghanistans overgangsproces velkommen. De forestående
internationale møder den 20. og 21. maj i Chicago, den 14. juni i Kabul og den 8. juli i
Tokyo giver lejlighed til at udstikke den videre kurs for overgangen og det internationale
engagement efter 2014. Rådet bekræfter, at det er vigtigt, at det internationale samfund ser
holistisk på sit engagement efter 2014 i betragtning af den indbyrdes afhængighed mellem
sikkerhed og langsigtet udvikling i Afghanistan.
Med henvisning til sine konklusioner af 14. november 2011 bekræfter Rådet på ny EU's og
dets medlemsstaters langsigtede engagement med hensyn til at støtte Afghanistan under
overgangen og i omstillingstiåret. Dette engagement kræver en gensidig og ægte indsats fra
de afghanske myndigheders side for at opfylde reformforpligtelserne som aftalt på
konferencerne i Kabul og Bonn. Rådet hilser indledningen af forhandlinger om en
samarbejdsaftale om partnerskab og udvikling velkommen; den vil skulle danne rammen
om forbindelserne i de kommende år og styrke den gensidige ansvarlighed.
EU forventer, at de afghanske myndigheder forsikrer det internationale samfund med
hensyn til gennemførelsen af deres forpligtelser til at forbedre den politiske og økonomiske
styring.
Rådet opfordrer den afghanske regering til at sikre, at der afholdes inklusive og troværdige
præsident- og parlamentsvalg. EU er rede til at fortsætte med at støtte de afghanske
bestræbelser på at reformere valgsystemet og styrke de uafhængige valginstitutioner.
EU fremhæver betydningen af en afghansk ledet fredsproces, hvor alle kan deltage, og et
resultat, som respekterer de principper, der er fastsat i konklusionerne fra konferencen i
Bonn i december 2011.
Rådet understreger, at et uafhængigt og aktivt civilsamfund spiller en vigtig rolle for
Afghanistans fremtid, og hilser den betydelige udvikling og rækkevidde af ikkestatslige
organisationer i landet velkommen. Rådet anbefaler at bygge videre på den dialogproces,
der blev indledt på konferencen i Bonn. Fremskridtene på disse områder bør evalueres og
tages op til revision med regelmæssige mellemrum.
2.
3.
9110/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.V.2012
Rådet opfordrer den afghanske regering til at garantere respekten for
menneskerettighederne, især kvinders og børns menneskerettigheder, og til at øge kvinders
muligheder for at deltage i arbejdsstyrken i fuldt omfang.
Rådet lægger vægt på at styrke retsvæsenet, der er afgørende som modstykke til en styrket
civil politistyrke og som garant for, at menneskerettighederne vil blive respekteret, og for
at etablere et retssystem, der er i stand til at beskytte de økonomiske aktørers rettigheder.
Rådet opfordrer også indtrængende den afghanske regering til at følge op på IMF's
anbefalinger efter Kabul Banks kollaps og til at tage skridt til at forbedre forvaltningen af
de offentlige finanser, bl.a. ved at indføre et gennemsigtigt system for strømmen af
offentlige midler fra donorer til centralregeringen og fra centralregeringen til provinserne
og ved at fremskynde reformen af den offentlige forvaltning. Det er i den forbindelse
afgørende, at Afghanistan bruger den internationale støtte effektivt til at opnå holdbare
offentlige finanser. Det er en vigtig forudsætning for det internationale donorsamfunds
langsigtede engagement, at Afghanistan tager de nødvendige skridt til at lette en passende
udvikling af den private sektor for at opretholde landets indtægter. Uden en tilstrækkelig
økonomisk udvikling, som befolkningen får del i, kan alt andet fremskridt i landet blive
hæmmet.
På NATO's topmøde og andre internationale møder den 20.-21. maj i Chicago vil der især
blive sat fokus på langsigtet støtte til Afghanistans hær og politi. Kompetente, udholdende
og økonomisk overkommelige afghanske nationale sikkerhedsstyrker vil være nøglen til at
øge sikkerheden i Afghanistan og til at styrke det afghanske folks, det internationale
samfunds og de eksterne investorers tillid til de afghanske statsinstitutioner. Et
tilstrækkeligt sikkerhedsniveau, herunder for vores personel, vil også fortsat være af
afgørende betydning for, at EU og andre donorer kan levere bistand effektivt i hele landet.
Planerne for sikkerhedssektoren skal sikre, at det afghanske nationale politis størrelse,
struktur og missioner åbner mulighed for et fornyet fokus på civil politi- og
retsstatskapacitet. Rådet minder om, at det er vigtigere at sikre det afghanske politis
professionalisme og kvalitet end blot at finansiere et tilstrækkeligt antal politifolk. En
retfærdig og upartisk politiindsats er af afgørende betydning, hvis menneskerettighederne
og især kvinders og børns menneskerettigheder skal fremmes. Rådet opfordrer den
afghanske regering til at tilslutte sig en professionaliseringsplan, der præciserer
foranstaltningerne og ressourcerne til dens gennemførelse.
4.
5.
9110/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.V.2012
6.
Den civile politiindsats forbliver det centrale fokus for EU's bistand i sikkerhedssektoren.
Rådet gentager betydningen af fortsat samarbejde og koordinering mellem EUPOL, NATO
og medlemsstaternes uddannelsesmissioner i hele Afghanistan. Rådet minder om, at det
allerede har godkendt en principiel forlængelse af mandatet for EUPOL AFGHANISTAN
indtil udgangen af 2014. Rådet gentager, at EU er besluttet på at støtte de afghanske
bestræbelser på at styrke politi- og retsstatsforholdene efter 2014, og agter at tage dette
spørgsmål op i god tid.
Rådet udtrykker endnu en gang sin støtte til Asiens hjerte-processen, der blev indledt på
konferencen i november 2011 i Istanbul, og hilser de fremskridt velkommen, som lande i
regionen har gjort med hensyn til at indkredse tillidsskabende foranstaltninger, der skal
aftales på ministerkonferencen den 14. juni i Kabul. Rådet gentager, at initiativet skal ejes
af landene i regionen. Et fortsat og udvidet regionalt samarbejde vil være et vigtigt element
i forøgelsen af stabiliteten og velstanden i Afghanistan og den omgivende region. Rådet
noterer sig konklusionerne fra ministermødet i den regionale økonomiske
samarbejdskonference om Afghanistan (RECCA) den 26.-27. marts i Dusjanbe. Øget
stabilitet vil støtte den fortsatte frivillige tilbagevenden og holdbare reintegration af
afghanske flygtninge som led i en samlet regional strategi.
Som aftalt i november 2011 vil EU involvere sig aktivt med partnere for at støtte et styrket
regionalt politisk og økonomisk samarbejde. Rådet gentager, at det er rede til at støtte
tillidsskabende foranstaltninger, hvis der er både politisk og finansiel opbakning fra
landene i regionen, især på områder, hvor EU har bevislig kompetence, f.eks. med hensyn
til at styrke kapaciteten inden for grænseforvaltning og narkotikabekæmpelse og støtte
samarbejdsbestræbelser med henblik på at fremme handel, økonomisk samarbejde og
udvikling. Under hensyn til resultaterne af Kabulkonferencen vil EU i samarbejde med alle
relevante interessenter fortsætte overvejelserne af, hvordan det eventuelt kan uddybe sit
regionale engagement inden for rammerne af en samlet strategi.
EU hilser erklæringen fra tredje ministerkonference inden for rammerne af
Parispagtinitiativet den 16. februar i Wien velkommen og fremhæver betydningen af
fortsatte og forstærkede bestræbelser på nationalt, regionalt og globalt niveau for at
bekæmpe produktionen af og handelen med ulovlig narkotika.
7.
8.
9.
9110/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.V.2012
10.
Tokyokonferencen bør sætte fokus på at fremme det internationale samfunds og den
afghanske regerings eksisterende gensidige forpligtelser for at sikre den afghanske stats
levedygtighed i tiden op til overgangen og i hele omstillingstiåret. Den afghanske regering
skal for sin del gøre fremskridt i forhold til IMF's benchmarks og gennemføre andre vitale
forvaltningsreformer. EU vil slå til lyd for en gradvis tilgang i form af en køreplan med
matchning mellem donorernes bidrag og den afghanske regerings nationale prioriterede
programmer og med fremskridt i spørgsmål såsom regeringsførelse og menneskerettig-
heder. Fremskridtene bør evalueres og tages op til revision med regelmæssige mellemrum.
Det vil i Tokyo være vigtigt at overveje de fremtidige regler for donorfinansiering,
efterhånden som provinsgenopbygningsholdenes og overgangsstøtteholdenes opgaver
gradvis reduceres. EU og dets medlemsstater vil bestræbe sig på at koordinere deres
Afghanistanbistand mere effektivt. EU vil også aktivt fremme bedre brug af internationale
mekanismer, herunder den internationale kontaktgruppe, det fælles koordinations- og
overvågningsorgan (JCMB) og det internationale politikoordineringsråd (IPCB), i
samordning med UNAMA. EU og dets medlemsstater vil søge at fastlægge fælles
holdninger med henblik på disse møder. EU vil tage sin indsats i Afghanistan op til
revision efter Tokyokonferencen. EU vil fremme synergieffekter blandt medlemsstaterne
for at forbedre sin virkning i Afghanistan.
EU agter at afsætte en øget andel af sin bilaterale støtte til forvaltning i Afghanistan i 2012-
2013 til det afghanske nationale politi via trustfonden for lov og orden (LOTFA). Det er
væsentligt at sikre, at LOTFA forvaltes effektivt og på en gennemsigtig og ansvarlig måde.
I overensstemmelse med EU's og dets medlemsstaters langsigtede engagement vil EU
fortsat prioritere Afghanistan og øge bidraget til støtte for landet inden for rammerne af de
afghanske myndigheders opfyldelse af deres reformforpligtelser som aftalt på
konferencerne i Kabul og Bonn. EU vil opretholde en balance mellem støtte til
regeringsførelse, bl.a. betydelig støtte til en effektiv afghansk civil politistyrke og
retsstatsforhold, og også til de sociale og produktive sektorer, idet der fortsat skal lægges
vægt på kapacitetsopbygning. Rådet forventer, at dette vil blive ledsaget af øget støtte fra
andre donorer."
11.
12.
13.
9110/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0011.png
14.V.2012
Fredsprocessen i Mellemøsten
Rådet gjorde status over fredsprocessen i Mellemøsten. Det vedtog følgende konklusioner:
1.
EU bekræfter på ny sit ønske om en tostatsløsning og sin overbevisning om, at de
forandringer, der i øjeblikket finder sted overalt i den arabiske verden, gør det endnu
vigtigere at opnå fremskridt i fredsprocessen i Mellemøsten. Et vigtigt element for varig
fred, stabilitet og velstand i regionen er at lytte til de ønsker, befolkningen i regionen har,
herunder palæstinensernes ønske om en stat og israelernes ønske om sikkerhed.
En afslutning på konflikten er af afgørende betydning for EU, for parterne selv og i
regionen i bredere forstand, og den kan opnås gennem en omfattende fredsaftale, der er
baseret på de relevante resolutioner fra FN's Sikkerhedsråd, Madridprincipperne, herunder
land for fred, køreplanen, de aftaler, parterne hidtil har indgået, og det arabiske
fredsinitiativ. EU erindrer om, at den humanitære folkeret finder anvendelse i de besatte
palæstinensiske områder, herunder den fjerde Genèvekonvention om beskyttelse af civile.
EU ser med tilfredshed på den brevveksling mellem parterne, der blev indledt den 17. april
efter Kvartettens indsats med støtte fra kong Abdullah af Jordan og udenrigsminister
Nasser Judeh, og opfordrer parterne til at gå videre ad denne vej. EU ser med tilfredshed på
premierminister Benjamin Netanyahus erklæring om, at den nye israelske regering vil
bestræbe sig på at fremme fredsprocessen. Det er rede til at støtte genoptagelsen af
substansforhandlinger mellem Israel og palæstinenserne med henblik på at nå frem til en
tostatsløsning. EU anmoder indtrængende begge sider om at bygge videre på de nuværende
kontakter, herunder den fælles erklæring af 12. maj, for at genoptage de direkte forhand-
linger på grundlag af Kvartettens erklæring af 23. september 2011. EU støtter fuldt ud
Kvartettens erklæring af 11. april og opfordrer parterne til fortsætte en indsats, der kan
opbygge den atmosfære af tillid, der er nødvendig for at sikre meningsfyldte forhandlinger,
til at afholde sig fra handlinger, der undergraver processens troværdighed og til at
forebygge provokationer.
EU og medlemsstaterne påpeger på ny deres grundlæggende ønske om sikkerhed for Israel,
herunder i forbindelse med alvorlige trusler i regionen. EU er forfærdet over de
tilbagevendende raketangreb fra Gaza og fordømmer på det kraftigste vold, der er direkte
rettet mod civile. EU gentager sin opfordring til alle parter i regionen om at sørge for en
effektiv forebyggelse af indsmugling af våben til Gaza.
2.
3.
4.
9110/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.V.2012
5.
Tostatsløsningens levedygtighed skal opretholdes. EU er dybt foruroliget over udviklingen
på stedet, der truer med at umuliggøre en tostatsløsning:
– den markante forøgelse af bosættelserne efter udløbet af moratoriet i 2010, den israelske
regerings nylige afgørelse vedrørende status for nogle fjerntliggende bosættelser samt
forslaget om at flytte bosættere fra Migron inden for det besatte palæstinensiske om-
råde, på trods af at alle fjerntliggende bosættelser, der er etableret siden marts 2001,
ifølge køreplanen skal nedlægges
– i Østjerusalem de igangværende udsættelser, ødelæggelse af huse, ændringer i
palæstinenseres opholdsstatus, udvidelsen af Givat Hamatos og Har Homa og
hindringer for fredelige kulturelle, økonomiske, sociale eller politiske aktiviteter for
palæstinensere
– de forværrede levevilkår for den palæstinensiske befolkning i område C og alvorlige
begrænsninger i Den Palæstinensiske Myndigheds muligheder for at fremme den
økonomiske udvikling i de palæstinensiske samfund i område C samt planer om
tvangsflytning af beduinsamfund, navnlig fra område E1 i bred betydning
– en risiko for, at Den Palæstinensiske Myndigheds vigtigste resultater på
statsopbygningsområdet bringes i fare, hvis de nuværende finansielle vanskeligheder
ikke imødegås gennem en fælles indsats fra den Palæstinensiske Myndigheds, Israels og
donorernes side.
6.
I forbindelse med denne udvikling gentager EU sine holdninger og erklærer sig fast
besluttet på at bidrage til at opretholde tostatsløsningens levedygtighed i overensstemmelse
med folkeretten og EU's holdninger, herunder EU's Udenrigsråds konklusioner fra
december 2009, december 2010 og maj 2011:
– Bosættelser er fortsat ulovlige i henhold til folkeretten, uanset de beslutninger, som den
israelske regering for nylig har truffet. EU gentager, at det ikke vil anerkende andre
ændringer af grænserne fra før 1967, herunder med hensyn til Jerusalem, end dem, som
parterne er enige om. EU og dets medlemsstater bekræfter på ny deres forpligtelse på en
fuldstændig og effektiv gennemførelse af eksisterende EU-lovgivning og de bilaterale
ordninger vedrørende produkter fra bosættelserne. Rådet understreger betydningen af
det arbejde, der i den forbindelse udføres sammen med Kommissionen.
– EU påpeger på ny, at der skal findes en løsning gennem forhandling på Jerusalems
status som den kommende hovedstad for to stater. Indtil da opfordrer EU til en retfærdig
adgang til ressourcer og investeringer for byens indbyggere. EU opfordrer til en
genåbning af de palæstinensiske institutioner i Jerusalem i overensstemmelse med
køreplanen.
9110/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.V.2012
– Den sociale og økonomiske udvikling i område C er af kritisk betydning for en frem-
tidig palæstinensisk stats levedygtighed, da område C er det vigtigste landområde. EU
opfordrer Israel til at leve op til sine forpligtelser for så vidt angår levevilkårene for den
palæstinensiske befolkning i område C, herunder gennem en fremskyndet godkendelse
af palæstinensiske masterplaner, standse tvangsflytningerne af befolkningen og
ødelæggelsen af palæstinensiske boliger og palæstinensisk infrastruktur, forenkle de
administrative procedurer i forbindelse med udstedelse af byggetilladelser, sikre
adgangen til vand og søge at opfylde de humanitære behov. EU opfordrer Israel til at
samarbejde med Den Palæstinensiske Myndighed, således at den får øget adgang til og
kontrol med område C. EU vil fortsat yde finansiel støtte til den palæstinensiske
udvikling i område C og forventer, at sådanne investeringer beskyttes med henblik på
fremtidig brug. EU vil tage kontakt til den israelske regering for at udarbejde forbedrede
mekanismer til implementering af donorfinansierede projekter til gavn for den
palæstinensiske befolkning i område C.
– EU er den største donor for Den Palæstinensiske Myndighed. EU noterer sig, at
størstedelen af Den Palæstinensiske Myndigheds budget dækkes af egne indtægter fra
told og skatter, og opfordrer på denne baggrund til en hurtig gennemførelse af de
forbedringer, der i øjeblikket drøftes mellem parterne, af den mekanisme, der bruges til
at opkræve og overføre dem, så den bliver gennemsigtig og forudsigelig. Den
Europæiske Union understreger, at Israel i henhold til Parisprotokollen er forpligtet til at
foretage disse overførsler. EU opfordrer Den Palæstinensiske Myndighed til at fortsætte
reformerne. EU opfordrer de øvrige donorer, navnlig donorer i regionen, til at øge deres
økonomiske støtte til Den Palæstinensiske Myndighed.
7.
EU udtrykker dyb bekymring over ekstremisme blandt bosætterne og provokationer fra
bosætterne på Vestbredden. EU fordømmer den vold, der fortsat udøves af bosætterne, og
de bevidste provokationer mod den palæstinensiske civilbefolkning. EU opfordrer den
israelske regering til at bringe gerningsmændene for en domstol og overholde sine
forpligtelser i henhold til folkeretten.
EU er fortsat forpligtet på en palæstinensisk statsopbygning, herunder gennem FSFP-
missioner og inden for rammerne af Kvartetten, der tager sigte på en palæstinensisk stat
baseret på retsstatsprincippet og respekt for menneskerettighederne. EU er bekymret over
nylige rapporter om anholdelse af journalister og understreger betydningen af
ytringsfrihed, herunder gennem traditionelle og nye medier. I den forbindelse ser det med
tilfredshed på præsident Abbas' instrukser om at ophæve forbuddet mod en række
websteder som meddelt i det officielle palæstinensiske kommuniké. EU erindrer om de
palæstinensiske institutioners ansvar for at indstille provokationer i henhold til køreplanen
og giver udtryk for bekymring over de nylige tilfælde af provokationer i bl.a.
palæstinensiske medier.
EU erindrer om de palæstinensiske institutioners ansvar for at indstille provokationer i
henhold til køreplanen og giver udtryk for bekymring over de nylige tilfælde af
provokationer i bl.a. palæstinensiske medier.
Den Europæiske Union har hele tiden opfordret til intern palæstinensisk forsoning bag
præsident Mahmoud Abbas i tråd med principperne i hans tale af 4. maj 2011 som et
vigtigt element med henblik på enhed i en fremtidig palæstinensisk stat og med henblik på
at nå frem til en tostatsløsning. I den forbindelse henviser EU til Rådets konklusioner fra
maj 2011. EU ser frem til afholdelsen af valg som et vigtigt bidrag til den palæstinensiske
statsopbygning.
13
8.
9.
9110/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.V.2012
10.
EU anerkender til fulde Israels legitime sikkerhedsbehov, men opfordrer fortsat til om-
gående, vedvarende og betingelsesløs åbning af grænseovergangene for humanitær bistand,
varer og personer til og fra Gazastriben, hvor situationen er uholdbar, så længe området er
politisk adskilt fra Vestbredden. Trods begrænsede fremskridt opfordrer EU indtrængende
den israelske regering til at tage yderligere betydningsfulde og vidtgående skridt, der
muliggør genopbygning og økonomisk opsving i Gazastriben, herunder ved at tillade
handel med Vestbredden og Israel.
9110/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0015.png
14.V.2012
De sydlige nabolande
Rådet drøftede udviklingen i EU's sydlige nabolande med særlig vægt på situationen i Libyen og i
Syrien.
Rådet vedtog følgende konklusioner om Syrien:
1.
"EU gentager sin opfordring til de syriske myndigheder om fuldt ud og omgående at
overholde FN's og Den Arabiske Ligas fælles særlige udsending Kofi Annans plan som
godkendt ved FN's Sikkerhedsråds resolution 2042 og 2043 og efterleve alle deres tilsagn i
FN. EU erindrer om, at de syriske myndigheder har hovedansvaret for våbenhvilen og en
vellykket gennemførelse af planen. Den syriske regering skal straks sikre de nødvendige
betingelser for en effektiv operation og en fuldstændig og hurtig indsættelse af FN's
observatørmission, herunder fuld bevægelsesfrihed og accept af, at der anvendes luftbårne
aktiver. Den skal trække alle tropper og tunge våben i tætbefolkede områder tilbage. EU er
dybt foruroliget over den fortsatte vold i Syrien, herunder de nylige dødbringende
bombeangreb, særlig dem i Damaskus den 10. maj. Terrorhandlinger kan ikke
retfærdiggøres under nogen omstændigheder.
EU understreger, at fuldstændigt ophør med vold fra alle parters side er et væsentlig skridt
i gennemførelsen af Kofi Annans plan, hvis afgørende mål er at lette en fredelig syriskledet
og inklusiv dialog, der fører til en politisk løsning, som opfylder det syriske folks
demokratiske forhåbninger på grundlag af de relevante resolutioner fra FN's
Sikkerhedsråd, FN's Generalforsamling og Den Arabiske Liga.
EU erindrer om, at det til fulde støtter Kofi Annans sekspunktsplan, hilser de hidtidige
fremskridt med indsættelsen af medlemmer af FN's overvågningsmission i Syrien
(UNSMIS) velkommen og anmoder indtrængende om en omgående indsættelse af
missionen som helhed. Det erindrer om, at de syriske myndigheder er ansvarlige for
missionens sikkerhed. EU og medlemsstaterne yder støtte til missionen som ønsket af FN.
EU opfordrer alle berørte stater, navnlig medlemmerne af FN's Sikkerhedsråd, til fortsat at
støtte Kofi Annan og gøre al deres indflydelse gældende for at sikre, at FN's
Sikkerhedsråds resolution 2042 og 2043 gennemføres fuldt ud. EU understreger, at
sekspunktsplanen ikke er et tidsubestemt tilbud, og at planen og indsættelsen af UNSMIS
er den bedste lejlighed til at støtte en fredelig løsning på krisen. Det erindrer om, at
spørgsmålet fortsat drøftes i FN's Sikkerhedsråd.
2.
3.
9110/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0016.png
14.V.2012
4.
EU er fortsat dybt bekymret over menneskerettighedssituationen i Syrien, ikke mindst
regimets systematiske og udbredte krænkelser af menneskerettighederne. Det fordømmer
den syriske regerings stigende brug af målrettede drab og vilkårlige tilbageholdelser som et
middel til undertrykkelse af al opposition. Det syriske regime skal omgående løslade alle
politiske fanger og menneskerettighedsforkæmpere og sikre, at fredelige demonstrationer
frit kan finde sted. EU erindrer om, at alle de, der står bag menneskerettighedskrænkel-
serne, bør stilles til ansvar.
EU opfordrer alle parter til at respektere de humanitære hjælpearbejderes sikkerhed og
beklager drabene på to humanitære hjælpearbejdere den 24. og 26. april. EU gentager sin
opfordring til de syriske myndigheder om at give omgående, uhindret og fuldstændig
adgang for humanitære hjælpeorganisationer til alle områder i Syrien for at hjælpe en
million mennesker, som anses for at have behov for humanitær bistand. FN's humanitære
reaktionsplan skal gennemføres omgående og den humanitære kapacitet i landet styrkes.
EU støtter fortsat nabolandenes indsats for at huse syriske flygtninge, som er flygtet fra
volden i Syrien.
Den Europæiske Union støtter fortsat det syriske folks kamp for frihed, værdighed og
demokrati. EU anmoder indtrængende alle oppositionsgrupper om fortsat at støtte
Kofi Annans bestræbelser og om at være rede til at udvise lederskab og indgå i en national
politisk proces som omhandlet i den sekspunktsplan, der er godkendt af FN's
Sikkerhedsråd. Det Syriske Nationalråd og andre oppositionsgrupper skal fortsætte deres
bestræbelser på at lægge deres uoverensstemmelser til side og nå til enighed om et sæt
fælles principper og mekanismer i Den Arabiske Ligas regi med henblik på en indsats for
at opnå en inklusiv, velordnet og fredelig overgang i Syrien.
EU godkendte i dag yderligere udpegelser af personer og enheder, som skal være omfattet
af restriktive foranstaltninger. EU vil fortsætte sin sanktionspolitik, der er rettet mod
regimet, ikke civilbefolkningen, så længe undertrykkelsen fortsætter. EU vil også fortsat
tilskynde det internationale samfund til at tilslutte sig bestræbelserne ved at tage skridt til at
anvende og håndhæve restriktive foranstaltninger over for det syriske regime og dets
støtter. Det opfordrer alle syrere til at tage afstand fra regimets undertrykkende politik med
henblik på at fremme en politisk overgang."
5.
6.
7.
I betragtning af hvor alvorlig situationen er i Syrien, skærpede Rådet endnu en gang de restriktive
foranstaltninger over for det syriske regime. Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
9816/12.
9110/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0017.png
14.V.2012
Mexico
Rådet udvekslede synspunkter om forbindelserne mellem EU og Mexico forud for topmødet
mellem EU og Mexico den 17. juni i Los Cabos i Mexico.
Rusland
Under frokosten drøftede ministrene de strategiske aspekter af EU's forbindelser med Rusland med
henblik på topmødet mellem EU og Rusland den 3.-4. juni.
Ukraine
Under frokosten havde ministrene en indgående drøftelse af situationen i Ukraine og de næste skridt
vedrørende associeringsaftalen mellem EU og Ukraine.
9110/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0018.png
14.V.2012
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Fremtiden for EU's udviklingspolitik
Rådet drøftede fremtiden for EU's udviklingspolitik og vedtog konklusionerne om "Forbedring af
virkningen af EU's udviklingspolitik: en dagsorden for forandring".
Det globale miljø i hastig forandring og den nye internationale arkitektur kræver en mere
overordnet, reaktiv og effektiv tilgang til EU's udviklingspolitik og optræden udadtil. Rådet
fastsatte en fornyet EU-tilgang til udviklingspolitikken, som betyder, at EU i fremtiden skal sætte
fokus på de lande og sektorer, hvor den kan få størst virkning.
Disse nye principper vil blive anvendt til de finansielle instrumenter for EU's optræden udadtil i den
kommende flerårige finansielle ramme for 2014-2020 og navnlig det nye
udviklingssamarbejdsinstrument.
Rådets konklusioner findes i
9316/12.
EU's budgetstøtte
Rådet vedtog konklusioner om EU's nye tilgang til budgetstøtte til tredjelande, jf.
9323/12.
EU's udviklingsbistandsmål
Rådet vedtog sin anden årsrapport til Det Europæiske Råd om EU's mål for den officielle
udviklingsbistand (ODA) (9318/12).
Rådet gentog, at ODA fortsat er et afgørende element i den samlede udviklingsfinansiering, der er
til rådighed for udviklingslandene, og bekræftede det kollektive tilsagn fra EU og dets medlems-
stater om at øge deres bistand til 0,7 % af BNI senest i 2015.
I 2011 tilvejebragte EU og dets medlemsstater 53,1 mia. EUR, dvs. 0,42 % af EU's
bruttonationalindkomst (BNI), hvilket er et fald fra 53,5 mia. EUR i 2010 (0,44 % af BNI), der skal
ses i sammenhæng med fortsat budgettilbageholdenhed på grund af den økonomiske og finansielle
krise. Alligevel er EU og dets medlemsstater fortsat den største globale ODA-donor og tegner sig
for over halvdelen af bistanden på verdensplan.
9110/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0019.png
14.V.2012
Burma/Myanmar
Rådet drøftede engagement og samarbejde med Burma/Myanmar, herunder spørgsmål om etnisk
fred, økonomisk og social udvikling, retsstaten og menneskerettighederne. Ministrene drøftede også
fælles principper for EU's engagement, navnlig donorkoordinering, herunder eventuel fælles
programmering og donordialog med regeringen, idet det understregede nødvendigheden af
institutionel kapacitetsopbygning.
Rio+20
Ministrene drøftede udviklingsaspekterne af resultatet af Rio+20. De overvejede de mulige
virkninger af opfølgningen på Rio+20 for både EU's og dets medlemsstaters udviklingspolitik, også
i lyset af udviklingsdagsordenen efter 2015.
Rio+20-konferencen om bæredygtig udvikling afholdes den 20.-22. juni 2012 i Rio de Janeiro
(Brasilien). Den vil samle stats- og regeringschefer, civilsamfundet og deltagere fra den private
sektor, som skal tackle de globale sociale, økonomiske og miljømæssige udfordringer forbundet
med bæredygtig udvikling på en sammenhængende måde. Konferencen vil fokusere på to
overordnede emner:
grøn økonomi i forbindelse med bæredygtig udvikling og fattigdomsudryddelse
og
den institutionelle ramme for bæredygtig udvikling.
Mål for bæredygtig udvikling kan eventuelt
blive et vigtigt resultat af denne proces; diskussionerne er i gang.
9110/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0020.png
14.V.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Afghanistan
Rådet noterede sig den femte gennemførelsesrapport om EU's handlingsplan for Afghanistan, der
vedrører perioden fra oktober 2011 til marts 2012. Samtidig ændrede det hyppigheden af
rapporteringen om gennemførelsen af planen for en styrket EU-indsats i Afghanistan og Pakistan. I
fremtiden skal EU's højtstående repræsentant og Kommissionen aflægge rapport til Rådet én gang
årligt om de to lande (9579/12).
EU's særlige repræsentant for Afghanistan
Rådet forhøjede budgettet til EU's særlige repræsentant for Afghanistan med 300 000 EUR. Det
finansielle referencebeløb dækker perioden indtil den 30. juni 2012.
Forbindelser med Albanien
Rådet godkendte Den Europæiske Unions fælles holdning til fjerde møde i Stabiliserings- og
Associeringsrådet EU-Albanien, som finder sted den 15. maj i Bruxelles.
Burma/Myanmar - restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en forordning om suspension af EU's sanktioner mod Burma/Myanmar i ét år, med
undtagelse af våbenembargoen. Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
9626/12.
Yemen
Rådet vedtog konklusioner om Yemen (9814/12).
9110/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0021.png
14.V.2012
Somalia
Rådet vedtog konklusioner om Somalia (9596/12).
Forbindelser med Mongoliet, Vietnam og Filippinerne
Rådet gav bemyndigelse til undertegnelsen på EU's vegne af tre aftaler:
– rammeaftalen mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater og Mongoliet om
partnerskab og samarbejde (7902/1/11
REV 1)
– rammeaftalen om partnerskab og samarbejde mellem Den Europæiske Union og dens
medlemsstater og Republikken Filippinerne (15616/10 + COR 1) og
– rammeaftalen mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater og Den Socialistiske
Republik Vietnam om et alsidigt partnerskab og samarbejde (18204/10).
Forbindelser med Ukraine
Rådet vedtog EU's holdning med henblik på 15. møde i Samarbejdsrådet EU-Ukraine, der finder
sted den 15. maj 2012 i Bruxelles.
9110/12
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453955_0022.png
14.V.2012
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Investeringsfinansiering inden for rammerne af AVS-EF-partnerskabsaftalen
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som Den Europæiske Union skal indtage i AVS-EU-
Ministerrådet til revideringen af vilkårene og betingelserne for investeringsfinansiering (8573/12).
Afgørelsen forhøjer det beløb, der tildeles til faglig bistand, fra 40 mio. EUR til 60 mio. EUR inden
for investeringsfaciliteten på 400 mio. EUR under 10. Europæiske Udviklingsfond (2008-2013).
Denne facilitet er et finansielt risikodelingsinstrument til finansiering af investeringsprojekter, som
skaber bæredygtige økonomiske, sociale og miljømæssige fordele i AVS-staterne. Den forvaltes af
Den Europæiske Investeringsbank.
Udviklingsvenlig politikkohærens
Rådet vedtog konklusioner om udviklingsvenlig politikkohærens (9317/12). Disse konklusioner
følger EU-rapporten 2011 om udviklingsvenlig politikkohærens, som Kommissionen vedtog den
15. december 2011 (arbejdsdokument
fra Kommissionens tjenestegrene SEC(2011) 1627).
Rådet
bekræftede navnlig på ny sine tilsagn om udviklingsvenlig politikkohærens, som sigter mod at
styrke sammenhængen mellem EU's politikker og udviklingsmålene, navnlig fattigdomsudryddelse,
samt virkningen af vores bistand til tredjelande.
Nyt udviklingspartnerskab mellem EU og Stillehavsområdet
Rådet vedtog konklusioner om et nyt udviklingspartnerskab mellem EU og Stillehavsområdet
(9587/12).
Styrkelse af modstandskraften mod fødevarekriser på Afrikas Horn
Rådet vedtog konklusioner om styrkelse af modstandskraften mod fødevarekriser på Afrikas Horn.
Efter tørken og den deraf følgende fødevarekrise i Østafrika i sommeren 2011 har EU truffet en
række foranstaltninger for at bistå regionen med at tackle de udfordringer, den står over for. I denne
sammenhæng er styrkelse af regionens sårbare samfunds modstandskraft mod tørke og fødevare-
kriser et centralt element i EU's støtte til den langsigtede indsats, som landene i regionen og de
relevante regionale organisationer gør. Konklusionerne findes i
9597/12.
9110/12
22
DA