Europaudvalget 2011-12
Det Europæiske Råd 28-29/6-12 Bilag 9
Offentligt
1141199_0001.png
DET EUROPÆISKE RÅD
Bruxelles, den 29. juni 2012
(OR. en)
EUCO 76/12
CO EUR 4
CONCL 2
FØLGESKRIVELSE
fra:
Generalsekretariatet for Rådet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD
DEN 28.-29. JUNI 2012
KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 28.-29. juni 2012).
________________________
EUCO 76/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0002.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
I løbet af de seneste to et halvt år har Den Europæiske Union taget vigtige og vidtrækkende skridt
til at overvinde krisen og forbedre styringen af ØMU'en. Europa gennemgår dog endnu engang en
periode med stærke spændinger. Statsgældskrisen og den svage finansielle sektor samt vedvarende
lav vækst og makroøkonomiske ubalancer bremser den økonomiske genopretning og skaber risici
for stabiliteten i ØMU'en. Dette har negative konsekvenser i form af arbejdsløshed og kan hæmme
Europas mulighed for at nyde godt af en gradvis forbedring af udsigterne for verdensøkonomien.
Vi er derfor fast besluttet på at gøre en resolut indsats for at tackle spændingerne på finansmarke-
derne, genoprette tilliden og sætte gang i væksten. Vi bekræfter på ny vores tilsagn om at bevare
ØMU'en og gøre dens grundlag mere solidt med henblik på fremtiden. En stærk, intelligent, bære-
dygtig og inklusiv vækst, som er baseret på sunde offentlige finanser, strukturreformer og investe-
ringer til fremme af konkurrenceevnen, er fortsat vores vigtigste prioritet.
Stats- og regeringscheferne har derfor i dag truffet afgørelse om en "vækst- og beskæftigelsespagt",
der omfatter tiltag, som medlemsstaterne og Den Europæiske Union skal iværksætte for at sætte
gang i vækst, investeringer og beskæftigelse og gøre Europa mere konkurrencedygtigt. Vi godkend-
te også de landespecifikke henstillinger, som skal være retningsgivende for medlemsstaternes poli-
tikker og budgetter. Endelig understregede vi, at den kommende flerårige finansielle ramme skal
bidrage til at styrke væksten og beskæftigelsen. Formanden for Det Europæiske Råd forelagde rap-
porten "Hen imod en egentlig Økonomisk og Monetær Union".
Vi er fast besluttet på at træffe de foranstaltninger, der er nødvendige for at sikre et finansielt sta-
bilt, konkurrencedygtigt og velstående Europa og således forbedre borgernes velfærd.
I.
VÆKST, INVESTERINGER OG BESKÆFTIGELSE
1.
Den Europæiske Union vil fortsat gøre alt, hvad der er nødvendigt for at bringe Europa tilba-
ge på vejen mod intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst. Stats- og regeringscheferne, der
erindrer om betydningen af finanspolitisk konsolidering, strukturreformer og målrettede inve-
steringer med henblik på bæredygtig vækst, traf afgørelse om en "vækst- og beskæftigelses-
pagt", som udgør en sammenhængende ramme for indsatsen på nationalt plan, på EU-plan og
i euroområdet under anvendelse af alle tilgængelige løftestænger, instrumenter og politikker
(jf. bilag).
De opfordrede Rådet til hurtigt at undersøge, hvordan samarbejdet mellem institutionerne kan
forbedres med henblik på at sikre en rettidig gennemførelse af de bestemmelser i denne pagt,
der kræver EU-lovgivning.
EUCO 76/12
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0003.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
2.
Det Europæiske Råd godkendte generelt de landespecifikke henstillinger, som medlemssta-
terne vil omsætte i deres kommende nationale beslutninger om budgetter, strukturreformer og
beskæftigelsespolitikker, og afslutter således det europæiske semester 2012.
3.
Stats- og regeringscheferne for de deltagende medlemsstater nåede til enighed om en løsning
på det sidste udestående spørgsmål i patentpakken, nemlig hjemstedet for den centrale afde-
ling under den fælles patentdomstols førsteinstansdomstol. Hjemstedet placeres sammen med
førsteinstansdomstolens præsidents kontor i Paris. Den første præsident for førsteinstansdom-
stolen bør komme fra den medlemsstat, der er værtsland for den centrale afdeling.
I betragtning af patentsagers yderst specialiserede karakter og behovet for at opretholde høje
kvalitetsstandarder oprettes der tematiske enheder i to af den centrale afdelings underafdelin-
ger, den ene i London (kemi, herunder lægemidler, klassifikation C, daglige fornødenheder,
klassifikation A) og den anden i München (maskinteknik, klassifikation F).
For så vidt angår indbringelse af søgsmål for den centrale afdeling var der enighed om, at par-
terne skal have mulighed for at indbringe søgsmål om krænkelse for den centrale afdeling,
hvis sagsøgte har sin bopæl uden for Den Europæiske Union. Hvis der allerede verserer et
søgsmål om ugyldigkendelse ved den centrale afdeling, bør patenthaveren have mulighed for
at indbringe et søgsmål om krænkelse for den centrale afdeling. Sagsøgte vil ikke have mulig-
hed for at anmode om overførsel af søgsmål om krænkelse fra en lokal afdeling til den centra-
le afdeling, hvis sagsøgte har sin bopæl inden for Den Europæiske Union.
Vi foreslår, at artikel 6-8 i forordningen om gennemførelse af et forstærket samarbejde om
indførelse af enhedspatentbeskyttelse, der skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet, ud-
går.
EUCO 76/12
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0004.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
II.
RAPPORT OM ØMU'EN
4.
Rapporten "Hen imod en egentlig Økonomisk og Monetær Union", som formanden for Det
Europæiske Råd forelagde i samarbejde med formændene for Kommissionen, Eurogruppen
og ECB, fastlægger "fire centrale byggesten" for den fremtidige ØMU: en integreret finansiel
ramme, en integreret budgetramme, en integreret ramme for den økonomiske politik og styr-
ket demokratisk legitimitet og ansvarlighed.
Efter en åben udveksling af synspunkter, hvor der blev givet udtryk for forskellige synspunk-
ter, blev formanden for Det Europæiske Råd opfordret til i tæt samarbejde med formanden for
Kommissionen, formanden for Eurogruppen og formanden for ECB at udarbejde en specifik
og tidsbunden køreplan for gennemførelsen af en egentlig Økonomisk og Monetær Union,
som vil indeholde konkrete forslag til bevarelse af enheden og integriteten i det indre marked
for finansielle tjenesteydelser, og som vil tage hensyn til euroområdeerklæringen og bl.a.
Kommissionens ønske om at fremlægge forslag i henhold til artikel 127.
De vil undersøge, hvad der kan gøres inden for de nuværende traktater, og hvilke foranstalt-
ninger der kræver en traktatændring. For at sikre medlemsstaternes ejerskab vil de blive tæt
inddraget i overvejelserne og regelmæssigt hørt. Der vil også være høringer af Europa-
Parlamentet. Der forelægges en foreløbig rapport i oktober 2012 og en endelig rapport inden
årets udgang.
III. DEN FLERÅRIGE FINANSIELLE RAMME
5.
Det Europæiske Råd havde en indgående drøftelse med formanden for Europa-Parlamentet
om den kommende flerårige finansielle ramme.
EUCO 76/12
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0005.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
6.
Det Europæiske Råd udtrykte tilfredshed med fremskridtene under det danske formandskab,
som danner grundlag og udstikker retningslinjer for den afsluttende fase af forhandlingerne
under det kommende cypriotiske formandskab. Forhandlingsrammen videreudvikles med
henblik på at nå til enighed inden udgangen af 2012 under iagttagelse af princippet om, at in-
tet er aftalt, før alt er aftalt. Arbejdet med de relevante retsakter bør også fremskyndes, så de
hurtigt kan vedtages efter de procedurer, der er fastsat i traktaten. I denne proces opfordres al-
le kompetente institutioner til at arbejde tæt sammen i overensstemmelse med deres beføjelser
i henhold til traktaten.
IV. ANDRE PUNKTER
a)
Det Europæiske Råd udtrykte tilfredshed med erklæringen fra euroområdetopmødet
den 29. juni 2012 og anvendelsen af de eksisterende EFSF- og ESM-instrumenter, der
vil blive gennemført i overensstemmelse med de eksisterende retningslinjer, som fast-
sætter de relevante procedurer.
b)
Udvidelse: Det Europæiske Råd godkendte den afgørelse om at indlede tiltrædelses-
forhandlinger med Montenegro, som Rådet traf den 29. juni 2012.
c)
Retlige og indre anliggender: Det Europæiske Råd så med tilfredshed på de frem-
skridt, der er gjort med Dublinforordningen, direktivet om modtagelsesforhold og di-
rektivet om asylprocedurer samt i forbindelse med genbosætning. Det gentog sit til-
sagn om at fuldføre det fælles europæiske asylsystem inden udgangen af 2012. Det
understregede endvidere betydningen af fri bevægelighed i Schengenområdet og note-
rede sig status for forslagene om forvaltning af Schengensamarbejdet og om visum-
forordningen. Det understregede betydningen af solidaritet og samarbejde i forbindelse
med forvaltningen af de ydre grænser, asyl og bekæmpelse af ulovlig indvandring. Det
understregede ligeledes, at det er vigtigt at styrke samarbejdet med nabolandene. Det
vender tilbage til disse spørgsmål efter behov.
EUCO 76/12
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0006.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
d)
Kerneenergi: Det Europæiske Råd opfordrede medlemsstaterne til at sikre fuld og ret-
tidig gennemførelse af anbefalingerne i rapporten fra Ensreg efter fuldførelsen af de
nukleare sikkerhedsstresstests. Kommissionen og Ensreg var enige om, at der er behov
for yderligere arbejde. Det Europæiske Råd noterede sig, at Kommissionen senere i år
agter at fremlægge en samlet meddelelse. Det opfordrede til hurtig gennemførelse af
anbefalingerne fra Ad hoc-gruppen vedrørende Nuklear Sikkerhed. Det opfordrede til,
at der gøres en yderligere indsats for at øge EU's samarbejde med alle EU's nabolande
om nuklear sikkerhed.
e)
Syrien: Det Europæiske Råd
fordømte på det skarpeste den brutale vold mod og massakrerne på civile og op-
fordrede indtrængende det syriske regime til straks at indstille sine angreb på ci-
vilbefolkningen
opfordrede til en international, gennemsigtig, uafhængig og omgående efterforsk-
ning af krænkelser af folkeretten og menneskerettighederne med henblik på at sik-
re, at de ansvarlige bliver stillet til regnskab
opfordrede alle parter til at indstille alle voldshandlinger og gentog, at hovedan-
svaret for at indføre våbenstilstanden, gennemføre den særlige udsending Kofi
Annans sekspunktsplan, tillade fuld og uhindret humanitær adgang og garantere
sikkerheden for FN's observatører i Syrien ligger hos regimet
tilskyndede de syriske oppositionsgrupper til at nå til enighed om et sæt fælles
principper med henblik på at arbejde hen imod en inklusiv, velordnet og fredelig
overgang i Syrien til en fremtid uden Bashar al-Assad og hans brutale regime
erindrede om sin fulde støtte til Kofi Annans plan og glædede sig over hans be-
stræbelser på at samarbejde med centrale internationale partnere med henblik på at
bringe den politiske proces videre
opfordrede FN's Sikkerhedsråd til fælles handling for at gøre presset mere robust
og effektivt, herunder vedtagelse af omfattende sanktioner i henhold til kapi-
tel VII; det noterede sig i den forbindelse med tilfredshed, at Rådet for Den Euro-
pæiske Union har vedtaget yderligere restriktive foranstaltninger, og var enigt om
fortsat at overveje yderligere foranstaltninger.
EUCO 76/12
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0007.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
f)
Iran: Det Europæiske Råd understregede sin alvorlige bekymring over karakteren af
Irans atomprogram og den presserende nødvendighed af, at Iran overholder alle sine in-
ternationale forpligtelser, herunder Irans fulde gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds og
IAEA's Styrelsesråds resolutioner. Det Europæiske Råd tilslutter sig fuldt ud bestræbel-
serne herpå fra den højtstående repræsentant og E3+3. I lyset af de seneste drøftelser
mellem E3+3 og Iran i Istanbul, Bagdad og Moskva henstiller Rådet indtrængende til
Iran at beslutte, om landet er villigt til at gå ind i en seriøs forhandlingsproces, som skal
genoprette tilliden til, at Irans atomprogram udelukkende tjener fredelige formål. Iran
skal forpligte sig konstruktivt ved at fokusere på at nå frem til en aftale om konkrete til-
lidsskabende skridt og imødekomme det internationale samfunds bekymringer. Det
Europæiske Råd hilser den fulde ikrafttrædelse af EU's embargo mod iransk olie den
1. juli 2012 velkommen.
g)
Menneskerettigheder og demokrati: Det Europæiske Råd hilste Rådets vedtagelse af
EU's strategiske ramme for menneskerettigheder og demokrati og den tilhørende hand-
lingsplan velkommen og understregede betydningen af fortsat at sætte menneskeret-
tigheder og demokrati i centrum for EU's udenrigspolitik.
h)
ODA: Det Europæiske Råd hilste den anden årsrapport om Den Europæiske Unions
officielle udviklingsbistand velkommen og bekræftede på ny, at det er fast besluttet på
senest i 2015 at nå de mål for udviklingsbistanden, der blev fastsat i dets konklusioner
fra juni 2005.
________________________
EUCO 76/12
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0008.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
BILAG
"VÆKST- OG BESKÆFTIGELSESPAGT"
Stats- og regeringscheferne,
som udtrykker deres faste vilje til at stimulere en intelligent, bæredygtig, inklusiv, ressourceeffektiv
og jobskabende vækst inden for rammerne af Europa 2020-strategien,
som understreger nødvendigheden af på alle forvaltningsniveauer i Den Europæiske Union at mobi-
lisere alle løftestænger, instrumenter og politikker med henblik herpå,
som erindrer om betydningen af sunde offentlige finanser, strukturreformer og målrettede investe-
ringer med henblik på bæredygtig vækst,
har truffet afgørelse om følgende pagt:
TILTAG, DER SKAL IVÆRKSÆTTES AF MEDLEMSSTATERNE
1)
Alle medlemsstater er fortsat fast besluttet på omgående at iværksætte de tiltag, der kræves på
nationalt plan for at nå Europa 2020-strategiens mål. Den Europæiske Unions nye redskaber
til økonomisk styring skal anvendes fuldt ud og effektivt, og "peer pressure" bør i højere grad
tages i brug. De foreliggende forslag, der skal supplere denne ramme ("twopack"), skal ved-
tages hurtigt.
2)
Ved gennemførelsen af de landespecifikke henstillinger vil medlemsstaterne lægge særlig
vægt på følgende aspekter:
EUCO 76/12
BILAG
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0009.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
a)
fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk konsolidering, der re-
spekterer stabilitets- og vækstpagten og tager hensyn til de enkelte landes særlige for-
hold; der skal lægges særlig vægt på investeringer i fremtidsorienterede områder, der er
direkte forbundet med økonomiens vækstpotentiale, og på at sikre pensionssystemernes
holdbarhed. Kommissionen overvåger, hvilke virkninger budgetstramninger har for
vækstfremmende offentlige udgifter og offentlige investeringer. Den vil aflægge rapport
om kvaliteten af de offentlige udgifter og om, hvad der kan gøres inden for grænserne af
EU's og medlemsstaternes finanspolitiske rammer
b)
genetablering af normale udlån til økonomien og omgående fuldførelse af omstrukture-
ringen af banksektoren
c)
fremme af vækst og konkurrenceevne, navnlig ved at tackle dybt rodfæstede ubalancer
og videreføre strukturreformer med henblik på at frigøre indenlandsk vækstpotentiale,
bl.a. ved at åbne op for konkurrence i netværksindustrier, fremme den digitale økonomi,
udnytte potentialet i en grøn økonomi, fjerne uberettigede restriktioner for tjenesteleve-
randører og gøre det lettere at starte virksomhed
d)
effektiv håndtering af arbejdsløsheden og de sociale konsekvenser af krisen, iværksæt-
telse af reformer, der højner beskæftigelsesniveauet, optrapning af indsatsen for at øge
beskæftigelsen blandt unge, navnlig for at forbedre unges første erhvervserfaring og øge
deres deltagelse på arbejdsmarkedet med sigte på, at unge, få måneder efter at de har
forladt skolen, får et kvalitetstilbud om job, efter- og videreuddannelse eller en lære-
eller praktikplads, som kan støttes af ESF, og udvikling og gennemførelse af effektive
politikker til at bekæmpe fattigdom og støtte sårbare grupper. Medlemsstaterne vil hur-
tigt gennemføre deres nationale beskæftigelsesplaner og udarbejde mere ambitiøse og
præcise nationale beskæftigelsesplaner for det næste europæiske semester. Medlemssta-
terne bør udnytte mulighederne for at finansiere støtte til midlertidig ansættelse fra Den
Europæiske Socialfond
EUCO 76/12
BILAG
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0010.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
e)
modernisering af den offentlige forvaltning, navnlig ved afkortning af de lange vente-
tider i retssystemet, mindskelse af de administrative byrder og udvikling af
e-forvaltningstjenester. Der bør udveksles bedste praksis på dette område.
DE EUROPÆISKE POLITIKKERS BIDRAG TIL VÆKST OG BESKÆFTIGELSE
3)
Der kræves omgående yderligere foranstaltninger på EU-plan for at fremme vækst og beskæf-
tigelse, forbedre finansieringen af økonomien på kort til mellemlang sigt og gøre Europa mere
konkurrencedygtigt som produktions- og investeringssted.
a)
Uddybelse af det indre marked ved at fjerne de resterende hindringer bliver en nøglefak-
tor for fremme af vækst og beskæftigelse, navnlig i digitale industrier og netværksindu-
strier. Kommissionen agter at forelægge yderligere vækstfremmende foranstaltninger
med henblik herpå i efteråret 2012 som led i den anden akt for det indre marked. Der er
allerede gjort store fremskridt med de foranstaltninger, der indgår i den første akt for det
indre marked, herunder med vedtagelsen af forslaget om standardisering og den enig-
hed, der er opnået i Rådet om forslagene vedrørende regnskaber, venturekapitalfonde og
sociale iværksætterfonde samt alternativ tvistbilæggelse og onlinetvistbilæggelse. Der
bør hurtigst muligt opnås enighed om forslagene vedrørende offentlige indkøb,
e-signatur og anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. Kommissionens medde-
lelse om forbedring af styringen af det indre marked hilses velkommen. Medlemsstater-
ne og Kommissionen vil sikre bedre gennemførelse og håndhævelse af bestemmelserne
om det indre marked, og Kommissionen vil overvåge resultaterne, herunder gennem en
årlig rapport inden for rammerne af det europæiske semester. Kommissionens med-
delelse om gennemførelsen af servicedirektivet hilses også velkommen og bør omgåen-
de gennemføres, bl.a. ved at foretage en streng peerevaluering af nationale restriktioner
og hurtigt tage skridt til at fjerne uberettigede hindringer. Der kan høstes yderligere
økonomiske fordele på op til 330 mia. EUR inden for rammerne af dette direktiv. Det
Europæiske Råd vil gøre status inden udgangen af 2012.
EUCO 76/12
BILAG
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0011.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
b)
Der er behov for hurtige fremskridt for senest i 2015 at opnå et velfungerende digitalt
indre marked, der vil give den europæiske økonomi ny dynamik. Der bør navnlig gives
prioritet til foranstaltninger, der tager sigte på at udvikle onlinehandel på tværs af græn-
serne yderligere, herunder ved at lette overgangen til e-fakturering, og fremme grænse-
overskridende brug af e-identifikation og andre e-tjenester. Det er også afgørende at øge
efterspørgslen efter en udbygning af højhastighedsinternet, modernisere Europas op-
havsretsordning og lette indgåelsen af licensaftaler, samtidig med at der sikres et højt
niveau for beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder og tages hensyn til kulturel
mangfoldighed.
c)
Der skal gøres en yderligere indsats for at reducere den samlede regelbyrde på EU-
niveau og nationalt niveau. Kommissionen vil inden udgangen af 2012 forelægge en
meddelelse om yderligere skridt inden for intelligent regulering, bl.a. foranstaltninger til
støtte af mikrovirksomheder.
d)
Fuldførelse af det indre marked for energi senest i 2014 i overensstemmelse med de af-
talte tidsfrister og sikring af, at ingen medlemsstater forbliver isolerede fra de europæi-
ske gas- og elnet efter 2015, vil bidrage væsentligt til EU's konkurrenceevne, vækst og
beskæftigelse. Efter den formelle vedtagelse af energieffektivitetsdirektivet skal med-
lemsstaterne hurtigt gennemføre det og gøre fuld brug af dets bestemmelser med hen-
blik på at udnytte det betydelige potentiale for jobskabelse i denne sektor. Der bør hur-
tigt opnås enighed om forslaget om den transeuropæiske energiinfrastruktur.
e)
Der skal fortsat gøres en indsats for at sikre, at forskningstiltag hurtigt omsættes til
innovationer, der opfylder markedets behov og dermed styrker Europas konkurrenceev-
ne og bidrager til at tackle samfundsmæssige udfordringer. Det europæiske forsknings-
rum skal styrkes, navnlig ved at forbedre støtten til forskning og udvikling og investe-
ringsmulighederne for innovative nyetablerede virksomheder og SMV'er. Det fremtidi-
ge program for virksomheders konkurrenceevne og SMV'er (Cosme) og Horisont 2020-
programmet skal hjælpe innovative SMV'er med at få adgang til finansiering. Det er
særlig vigtigt at styrke centrale støtteteknologier, som er af systemisk betydning for
erhvervslivets og hele økonomiens innovativitet og konkurrenceevne, f.eks. inden for
nanoteknologi, bioteknologi og avancerede materialer.
EUCO 76/12
BILAG
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0012.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
f)
For nogle lande giver den reformerede samhørighedspolitik mulighed for at investere
sig ud af krisen, da den er et vigtigt redskab for investering, vækst og jobskabelse på
EU-plan og for strukturreformer på nationalt plan. Den står for en stor del af de offentli-
ge investeringer i EU og bidrager til at uddybe det indre marked.
g)
Den aftale, vi har opnået i dag om enhedspatentet, vil føre til en betragtelig mindskelse
af omkostningerne for SMV'erne og sætte skub i innovationen ved at sikre et økonomisk
overkommeligt patent af høj kvalitet i Europa med en fælles og specialiseret domstols-
myndighed.
h)
Det er afgørende at styrke finansieringen af økonomien. Der mobiliseres 120 mia. EUR
(svarende til ca. 1 % af EU's BNI) til hurtigtvirkende vækstforanstaltninger:
EIB's indbetalte kapital bør øges med 10 mia. EUR for at styrke kapitalgrundlaget
og forøge den samlede udlånskapacitet med 60 mia. EUR og således frigøre op til
180 mia. EUR i yderligere investeringer, fordelt over hele Den Europæiske Union,
herunder de mest sårbare lande. Denne beslutning bør tages af EIB's Styrelsesråd
for at sikre, at den træder i kraft senest den 31. december 2012.
Pilotfasen for projektobligationer bør igangsættes omgående, hvilket vil give
yderligere investeringer på op til 4,5 mia. EUR til pilotprojekter inden for central
transport-, energi- og bredbåndsinfrastruktur. Hvis den foreløbige rapport og eva-
lueringen af pilotfasen er positive, kan omfanget af sådanne finansielle instrumen-
ter videreudvikles i alle lande i fremtiden, herunder til støtte for Connecting
Europe-faciliteten.
EUCO 76/12
BILAG
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0013.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
Medlemsstaterne vil i givet fald og under overholdelse af frigørelsesbestemmel-
serne have mulighed for, i henhold til nuværende regler og praksis, at samarbejde
med Kommissionen om at bruge en del af deres tildelte strukturfondsmidler til ri-
sikodeling i forbindelse med EIB-lån og yde lånegarantier inden for viden og fær-
digheder, ressourceeffektivitet, strategisk infrastruktur og adgang til finansiering
for SMV'er. Strukturfondene har omfordelt midler til støtte for forskning og inno-
vation, SMV'er og ungdomsbeskæftigelse, og yderligere 55 mia. EUR vil blive af-
sat til vækstfremmende foranstaltninger i den nuværende periode. Støtten til
SMV'er bør styrkes yderligere, herunder ved at sikre dem lettere adgang til EU-
midler.
Medlemsstaterne har også mulighed for at overveje omfordelinger inden for deres
nationale rammebeløb i henhold til gældende regler og i samarbejde med Kom-
missionen.
Den Europæiske Investeringsfonds indsats bør udvikles, navnlig hvad angår ven-
turekapitalaktiviteter, i samarbejde med de eksisterende nationale strukturer.
i)
Den Europæiske Unions budget skal være en katalysator for vækst og beskæftigelse i
hele Europa, navnlig ved at fungere som løftestang for produktive investeringer og in-
vesteringer i menneskelig kapital. Inden for den kommende flerårige finansielle ramme
bør der mobiliseres midler til støtte for vækst, beskæftigelse, konkurrenceevne og kon-
vergens i tråd med Europa 2020-strategien.
EUCO 76/12
BILAG
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0014.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
j)
Skattepolitikken bør bidrage til finanspolitisk konsolidering og bæredygtig vækst.
Arbejdet og drøftelserne vedrørende Kommissionens forslag om energibeskatning, et
fælles konsolideret selskabsskattegrundlag og revision af rentebeskatningsdirektivet bør
videreføres. Som Rådet konstaterede på samlingen den 22. juni 2012, vil forslaget til en
afgift på finansielle transaktioner ikke blive vedtaget af Rådet inden for en rimelig frist.
Flere medlemsstater vil derfor anmode om et forstærket samarbejde på dette område
med henblik på vedtagelse heraf senest i december 2012. Kommissionen fortsætter ar-
bejdet med at undersøge, hvordan man helt konkret kan styrke bekæmpelsen af skatte-
svig og skatteunddragelse, og vil med henblik herpå snart fremlægge en handlingsplan
med en række valgmuligheder. Der skal hurtigt opnås enighed om forhandlingsdirekti-
verne vedrørende rentebeskatningsaftaler med tredjelande. De medlemsstater, der delta-
ger i europluspagten, vil fortsætte deres strukturerede drøftelser om skattepolitiske
spørgsmål, navnlig for at sikre udveksling af bedste praksis.
k)
Styrkelse af beskæftigelsen for både kvinder og mænd, navnlig unge og langtidsledige,
er en klar prioritet. Rådet vil hurtigt gennemgå og træffe afgørelse om forslagene i
Kommissionens "beskæftigelsespakke" og lægge vægt på skabelse af kvalitetsjob, struk-
turreformer af arbejdsmarkederne og investeringer i menneskelig kapital. Det er afgø-
rende at tackle ungdomsarbejdsløsheden, navnlig gennem Kommissionens initiativer
om ungdomsgarantier og kvalitetsrammen for praktikophold. Det er også vigtigt at
fremme reaktiveringen af ældre arbejdstagere. Styringen på EU-plan, herunder den mul-
tilaterale overvågning af beskæftigelsespolitikkerne, skal forbedres.
EUCO 76/12
BILAG
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0015.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
l)
Arbejdskraftens mobilitet inden for EU bør lettes. Euresportalen bør udvikles til et
egentligt europæisk jobformidlings- og rekrutteringsværktøj, og muligheden for at ud-
vide den til også at omfatte lærlingeuddannelser og praktikophold bør undersøges såvel
som muligheden for yderligere støtte til den forberedende foranstaltning "Dit første
Eures-job". Nye EU-instrumenter til bedre at spore nye nødvendige færdigheder bør ud-
vikles, anerkendelsen af erhvervsmæssige kvalifikationer og sprogfærdigheder forbed-
res, antallet af lovregulerede erhverv reduceres, og erhvervelsen og bevarelsen af græn-
seoverskridende pensionsrettigheder og andre rettigheder til social sikring for EU-
arbejdstagere styrkes. Arbejdet med forslaget om håndhævelse af udstationerede ar-
bejdstageres rettigheder bør også videreføres.
m)
Handelen skal udnyttes bedre som drivkraft for vækst. Den Europæiske Union er fast
besluttet på at fremme fri, fair og åben handel og samtidig gøre sine interesser gældende
på et gensidigt grundlag og til fælles fordel, især i forhold til verdens største økonomier.
Kommissionens forslag om adgang til markederne for offentlige indkøb i tredjelande
bør behandles hurtigt. Samtidig med at det fortsat er et centralt mål at styrke det multila-
terale system, har de igangværende og potentielt forestående bilaterale forhandlinger
særlig stor økonomisk betydning. Yderligere bestræbelser bør især tage sigte på fjernel-
se af handelsbarrierer, bedre markedsadgang, passende investeringsbetingelser, beskyt-
telse af intellektuel ejendomsret og åbning af markederne for offentlige indkøb. Aftaler,
der er afsluttet, skal hurtigt undertegnes og ratificeres. Frihandelsaftalerne med Singapo-
re og Canada bør afsluttes inden årets udgang, forhandlingerne med Indien trænger til
nye impulser fra begge sider, og arbejdet med at uddybe EU's handelsforbindelser med
Japan bør fortsætte. Stats- og regeringscheferne ser frem til anbefalingerne fra EU-
USA-højniveaugruppen vedrørende Beskæftigelse og Vækst og forpligter sig til at ar-
bejde hen imod målet om indledning i 2013 af forhandlinger om en omfattende transat-
lantisk handels- og investeringsaftale.
EUCO 76/12
BILAG
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141199_0016.png
Konklusioner - den 28.-29. juni 2012
n)
Finansiel stabilitet er en forudsætning for vækst. Rapporten "Hen imod en egentlig Økono-
misk og Monetær Union" skitserer vigtige idéer i denne henseende. Der er områder, hvor de
medlemsstater, der har en fælles valuta, og andre, der er villige til at tage del i indsatsen, øn-
sker at gå videre i deres bestræbelser på at samordne og integrere deres finansielle, finanspoli-
tiske og økonomiske politikker inden for Den Europæiske Unions rammer, med fuld respekt
for det indre markeds integritet og Den Europæiske Unions integritet som helhed.
________________________
EUCO 76/12
BILAG
DA
15