Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3169 - Konkurrenceevne
Offentligt
1453962_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10380/12
(OR. en)
PRESSE 217
PR CO 31
PRESSEMEDDELELSE
3169. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri, forskning og rummet)
Bruxelles, den 30.-31. maj 2012
Formand
Ole SOHN, Danmarks erhvervs- og vækstminister
Morten ØSTERGAARD
Danmarks minister for forskning, innovation og
videregående uddannelser
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10380/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0002.png
30.-31.V.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om hovedelementerne i
programmet for konkurrenceevne og SMV'er
(små
og mellemstore virksomheder)
for 2014-2020.
På prioriterede områder i
akten for det indre marked,
som har til formål at styrke tilliden til det
indre marked og stimulere vækst og jobskabelse:
nåede Rådet til enighed om en generel indstilling til etablering af
alternative tvistbilæggel-
sesmekanismer
og en
platform til onlinetvistbilæggelse
med henblik på at styrke forbruger-
nes tillid til transaktioner både på hjemmemarkedet og på tværs af grænserne
udstak det politiske retningslinjer for moderniseringen af politikken for
offentlige indkøb
og
for revisionen af
anerkendelsen af erhvervsmæssige kvalifikationer
holdt det en forberedende debat for at skabe enighed om placeringen af hjemstedet for en
fælles patentdomstol
med henblik på, at Det Europæiske Råd kan træffe en endelig afgørelse
om hjemstedet på mødet den 28.-29. juni 2012, og
vedtog det konklusioner om
styringen af det indre marked og det digitale indre marked.
Rådet nåede til enighed om hovedelementerne i rammeprogrammet
for finansiering af forskning
og innovation for 2014-2020,
det såkaldte
Horisont 2020.
Ministrene noterede sig en fremskridtsrapport om det igangværende arbejde med at ajourføre reg-
lerne for
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
og med at fastsætte dets stra-
tegiske dagsorden for perioden 2014-2020.
Endelig vedtog Rådet konklusioner om
europæiske innovationspartnerskaber.
***
Uden debat vedtog Rådet formelt en forordning om
roaming,
der har til formål at indføre en fælles
tilgang for at sikre, at brugere af offentlige mobilkommunikationsnet, når de rejser i Unionen, ikke
betaler for høje priser for EU-dækkende roamingtjenester.
10380/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0003.png
30.-31.V.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET INDRE MARKED OG INDUSTRI............................................................................................ 8
Program for virksomheders konkurrenceevne og SMV'er for 2014-2020........................................... 8
Revision af direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.................................... 10
Alternativ tvistbilæggelsesordning for forbrugere............................................................................. 12
Reform af politikken for offentlige indkøb........................................................................................ 13
Styring af det indre marked
det digitale indre marked -
Rådets konklusioner
............................... 15
Fælles patentdomstol.......................................................................................................................... 16
FORSKNING..................................................................................................................................... 17
Horisont 2020 - rammeprogrammet for forskning og innovation...................................................... 17
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) ............................................................. 19
Europæiske innovationspartnerskaber -
Rådets konklusioner
........................................................... 20
EVENTUELT .................................................................................................................................... 21
Akten for det indre marked: en drivkraft for vækst og beskæftigelse ............................................... 21
Møde på højt niveau om det indre marked og dagsordenen for vækst (den 18. april i Vilnius)........ 21
Reform af statsstøtten......................................................................................................................... 22
Strategisk Forum for Internationalt Videnskabeligt og Teknologisk Samarbejde (SFIC)................. 22
Resultater af konferencer og ministermøder på forskningsområdet .................................................. 23
Arbejdsprogram for det kommende cypriotiske formandskab .......................................................... 23
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10380/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.V.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TELEKOMMUNIKATION
Roaming - Mobilkommunikationsnet.................................................................................................................... 24
ØKONOMI OG FINANS
Værdipapirprospekter ............................................................................................................................................ 24
HANDELSPOLITIK
Import af stålprodukter fra Rusland....................................................................................................................... 24
Antidumpingforanstaltninger ................................................................................................................................ 25
FØDEVARELOVGIVNING
Grænseværdier for forurenende stoffer i fødevarer ............................................................................................... 25
10380/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0005.png
30.-31.V.2012
DELTAGERE
Belgien:
Kris PEETERS
Olivier BELLE
Bulgarien:
Sergei IGNATOV
Maria KOLEVA
Tjekkiet:
Martin KUBA
Petr FIALA
Danmark:
Ole SOHN
Morten ØSTERGAARD
Michael DITHMER
Uffe TOUDAL PEDERSEN
Tyskland:
Annette SCHAVAN
Stefan KAPFERER
Max STADLER
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Richard BRUTON
Thomas HANNEY
Grækenland:
Konstantinos KOKKINOPLITIS
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
José Manuel SORIA LOPÉZ
Carmen VELA
Frankrig:
Fleur PELLERIN
Geneviève FIORASO
Bernard CAZENEUVE
Italien:
Enzo MOAVERO MILANESI
Francesco PROFUMO
Cypern:
Neoklis SYLIKIOTIS
Stavros MALAS
Letland:
Juris PŪCE
Juris ŠTĀLMEISTARS
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, udenrigspolitik, landbrug og landdi-
strikter
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses-, ungdoms- og videnskabsminister
Fungerende stedfortrædende fast repræsentant
Industri- og handelsminister
Undervisningsminister
Erhvervs- og vækstminister
Minister for forskning, innovation og videregående ud-
dannelser
Departementschef, Økonomi- og Erhvervsministeriet
Departementschef, Ministeriet for Videnskab, Teknologi
og Udvikling
Forbundsminister for uddannelse og forskning
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Statssekretær under forbundsjustitsministeren, medlem af
Forbundsdagen
Stedfortrædende fast repræsentant
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for industri, energi og turisme
Statssekretær for forskning, udvikling og innovation
Minister for små virksomheder og den digitale økonomi
Minister for videregående uddannelser og forskning
Juniorminister for europæiske anliggender, Udenrigsmini-
steriet
Minister med ansvar for Europaspørgsmål
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Handels-, industri- og turismeminister
Sundhedsminister - forskningsportefølje
Statssekretær, Økonomiministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
10380/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0006.png
30.-31.V.2012
Litauen:
Rimantas �½YLIUS
Nerija PUTINAITE
Luxembourg:
Etienne SCHNEIDER
François BILTGEN
Økonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Minister for økonomi og udenrigshandel
Justitsminister, minister for offentlig forvaltning og admi-
nistrative reformer, minister for videregående uddannelse
og forskning, minister for kommunikation og medier,
minister for trossamfund
Statssekretær, Økonomiministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomi-, landbrugs- og innovationsminister,
vicepremierminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for videnskab og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for videnskab og videregående uddannelse
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær for iværksætteri, konkurrenceevne og inno-
vation
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Økonomi-, Handels- og Erhvervsministeriet
Statssekretær, det nationale agentur for videnskabelig
forskning
Minister for uddannelse, videnskab og sport
Statssekretær, Ministeriet for Økonomisk Udvikling og
Teknologi
Statssekretær, Ministeriet for Uddannelse, Videnskab,
Forskning og Sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsminister
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
Vicestatsminister, uddannelsesminister
Handelsminister
Civil- og boligminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for arbejdsmarkedsforhold, forbrugerspørgsmål
og postvæsen
Viceminister for erhverv, innovation og erhvervskompe-
tencer (minister for universiteter og videnskab)
Ungarn:
Zoltán CSÉFALVAY
Malta:
Patrick MIFSUD
Nederlandene:
Maxime VERHAGEN
Derk OLDENBURG
Østrig:
Karlheinz TÖCHTERLE
Harald GÜNTHER
Polen:
Barbara KUDRYCKA
Andrzej DYCHA
Portugal:
Carlos OLIVEIRA
Pedro COSTA PERREIRA
Rumænien:
Nicolae ROTILEANU
Tudor PRISECARU
Slovenien:
�½iga TURK
Uroš RO�½IČ
Slovakiet:
Štefan CHUDOBA
Alexander MICOVČIN
Finland:
Lauri IHALAINEN
Jouni HAKALA
Sverige:
Jan BJÖRKLUND
Ewa BJÖRLING
Stefan ATTEFALL
Jan Roland OLSSON
Det Forenede Kongerige:
Norman LAMB
David WILLETTS
10380/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0007.png
30.-31.V.2012
Kommissionen:
Antonio TAJANI
Joaquín ALMUNIA
Máire GEOGHEGAN-QUINN
Michel BARNIER
Androulla VASSILIOU
John DALLI
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
KROATIEN
Tamara OBRADOVIĆ MAZAL
Marija LUGARIĆ
Viceminister for økonomi
Viceminister for videnskab, uddannelse og sport
10380/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0008.png
30.-31.V.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET INDRE MARKED OG INDUSTRI
Program for virksomheders konkurrenceevne og SMV'er for 2014-2020
Rådet nåede til enighed om de væsentlige elementer i programmet for virksomheders konkurrence-
evne og SMV'er (Cosme) for 2014-2020
(10586/12).
Aftalen baner vejen for indledning af forhandlingerne om programmet med Europa-Parlamentet
med henblik på rettidig vedtagelse.
Samtlige delegationer fremhævede programmets betydning, fordi det vil bidrage til at lette de
stramme kreditforhold for europæiske virksomheder, som den økonomiske krise har skabt. Lettel-
sen af adgangen til finansiering bør ledsages af effektive reguleringsmæssige rammer.
De blev enige om principperne for, hvordan der kan opnås forenklede procedurer, og om, at
unødige administrative byrder skal undgås ved gennemførelsen af bestemmelserne i programmet.
Enkelte delegationer understregede desuden turismesektorens rolle i programmet.
Nogle delegationer bemærkede, at det vil være tilrådeligt at styrke Enterprise Europe-netværket for
at fremme SMV'ernes konkurrenceevne på det indre marked og uden for EU.
Sammenhængen mellem Cosme og andre EU-programmer og -instrumenter blev også nævnt.
I henhold til aftalen skal programmets finansielle instrumenter, som kommer til at omfatte en egen-
kapitalfacilitet og en lånegarantifacilitet, benyttes med henblik på at lette adgangen til finansiering
for SMV'er i deres opstarts-, vækst- og overdragelsesfaser.
Kommissionen vil udvikle en række centrale præstationsindikatorer for at vurdere, i hvilket omfang
målsætningerne for de foranstaltninger, der støttes i henhold til Cosmeprogrammet, er blevet
opnået.
10380/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0009.png
30.-31.V.2012
Cosmeprogrammet søger derfor at tackle markedssvigt, der påvirker Unionens økonomis
konkurrenceevne på globalt plan og underminerer virksomhedernes, og navnlig SMV'ernes,
mulighed for at konkurrere med modparter i andre dele af verden.
Det kommende flerårige program vil hovedsagelig fokusere på foranstaltninger til fremme af mere
dynamiske og internationalt konkurrencedygtige SMV'er. Det omfatter bl.a.:
foranstaltninger med henblik på at forbedre EU-virksomheders konkurrenceevne og bæredygtighed
innovative finansielle instrumenter til fremme af vækst med henblik på at give SMV'er lettere ad-
gang til finansiering
foranstaltninger, der forbedrer EU-virksomheders adgang til markederne, og
aktiviteter til fremme af iværksætteri.
Det foreslåede budget til gennemførelse af programmet i en syvårig periode er på 2,5 mia. EUR.
Det endelige budget for Cosme fastlægges i forbindelse med det samlede EU-budget for de kom-
mende finansielle overslag.
Cosme
1
bliver afløseren for den del af det nuværende rammeprogram for konkurrenceevne og inno-
vation (CIP
2
), der ikke vedrører innovation, som løber indtil udgangen af 2013. Al forsknings- og
innovationsstøtte til små og mellemstore virksomheder (herunder den del af CIP, der vedrører inno-
vation) er omfattet af Horisont 2020 - rammeprogrammet for forskning og innovation.
1
2
http://ec.europa.eu/cip/cosme/index_en.htm
http://ec.europa.eu/cip/
9
10380/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0010.png
30.-31.V.2012
Revision af direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
Rådet havde en debat om et forslag til direktiv, som tager sigte på at forbedre systemet til anerken-
delse af erhvervsmæssige kvalifikationer med det formål at lette faglærte arbejdstageres mobilitet i
hele EU. Resultatet af debatten udstikker politiske retningslinjer for det fremtidige arbejde.
Kommissionen forelagde den 19. december 2011 et forslag til direktiv om ændring af direktivet om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
(18899/11).
Den foreslår bl.a. indførelse af et eu-
ropæisk erhvervspas, visse ændringer af direktivet (f.eks. indføjelse af princippet om delvis adgang
til visse erhverv, præcisering af visse krav til uddannelse osv.) samt foranstaltninger med henblik på
mere effektiv udnyttelse af eksisterende instrumenter såsom informationssystemet for det indre
marked (IMI)
1
.
Under debatten udtalte ministrene sig om to hovedaspekter af reformen: indførelsen og den prakti-
ske gennemførelse af det europæiske erhvervspas og de foreslåede gennemsigtighedsaktiviteter, der
efterfølgende vil føre til gensidig evaluering og evt. til forenkling af de nationale lovbestemmelser
for de lovregulerede erhverv
(9960/12).
Mange delegationer pegede på de potentielle fordele, som indførelsen af et erhvervspas kan skabe
for faglærte arbejdstageres mobilitet, hvis det er omkostningseffektivt og har EU-merværdi.
Der var bred enighed blandt delegationerne om, at det er nødvendigt at undersøge, hvordan antallet
af lovregulerede erhverv kan reduceres i medlemsstaterne for at lette adgangen til disse erhverv ved
at fjerne ubegrundede reguleringsmæssige barrierer.
Det europæiske erhvervspas bliver et elektronisk certifikat udstedt af erhvervsudøverens afgangs-
stat, der vil lette den automatiske anerkendelse i værtslandet (det land, hvor erhvervsudøveren øn-
sker at etablere sig). Ansøgninger om erhvervspas vil foregå via de kompetente nationale myndig-
heder ved hjælp af IMI-systemet.
1
Informationssystem for det indre marked
10
10380/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0011.png
30.-31.V.2012
Indførelsen af erhvervspas vil blive overvejet for et bestemt erhverv, hvis:
der er klar interesse herfor fra erhvervsudøvernes, de kompetente myndigheders og erhvervslivets
side
de pågældende erhvervsudøveres mobilitet har et betydeligt potentiale, og
erhvervet er lovreguleret i et betydeligt antal medlemsstater.
Der findes i øjeblikket i de 27 medlemsstater omkring 800 kategorier af lovregulerede erhverv. Et
lovreguleret erhverv indebærer, at adgangen til erhvervet er betinget af, at en person har bestemte
kvalifikationer, såsom en universitetsgrad, og at aktiviteterne er forbeholdt de personer, der har så-
danne kvalifikationer.
Det nye forslag, som vil ajourføre direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer,
der blev vedtaget i 2005
1
, kræver Europa-Parlamentets godkendelse.
1
EUT L 255 af 30.9.2005.
11
10380/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0012.png
30.-31.V.2012
Alternativ tvistbilæggelsesordning for forbrugere
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling
1
vedrørende et forslag til direktiv om alternativ
tvistbilæggelse (ATB) og et forslag til forordning om onlinetvistbilæggelse (OTB)(10622/12).
Initiativet vil sikre, at der etableres ATB-ordninger på de områder, hvor der ikke findes nogen i dag.
De vil således lukke de nuværende huller i dækningen og sikre, at forbrugerne har mulighed for at
indbringe deres tvister for en ATB-instans. Endvidere vil initiativet definere en fælles ramme for
ATB i EU's medlemsstater ved at fastsætte fælles principper for minimumskvalitet med henblik på
at sikre, at alle ATB-instanser er uvildige, gennemsigtige og effektive.
Eksisterende nationale ATB-ordninger bør kunne vedblive med at fungere i de nye rammer. ATB-
systemet vil blive suppleret med en OTB-mekanisme, hvorved der oprettes en europæisk platform
til onlinetvistbilæggelse (i form af et interaktivt websted, der er elektronisk tilgængeligt og gratis og
findes på alle Unionens sprog).
I mange lande findes der allerede ATB-ordninger, også kaldet "udenretslige ordninger", for at hjæl-
pe forbrugere, der er involveret i tvister, som de ikke har kunnet bilægge direkte med den erhvervs-
drivende. Disse ordninger er udformet på forskellig vis i EU's medlemsstater, enten offentligt eller
privat, og der er stor forskel på, hvilken status de afgørelser, som vedtages af de respektive organer,
har.
I det aktuelle udkast vil direktivet finde anvendelse på tvister indbragt af forbrugere mod erhvervs-
drivende inden for næsten al virksomhed af handelsmæssig karakter i hele EU.
Formålet med de to forslag er at etablere enkle og hurtige procedurer til en rimelig pris for udenrets-
lig bilæggelse af tvister, der opstår mellem forbrugere og erhvervsdrivende i forbindelse med salg af
varer og tjenesteydelser.
1
En generel indstilling er en aftale om de væsentlige elementer i en retsakt i afventen af
Europa-Parlamentets udtalelse.
12
10380/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0013.png
30.-31.V.2012
Reform af politikken for offentlige indkøb
Rådet havde en orienterende debat om moderniseringen af politikken for offentlige indkøb i EU.
Resultatet af debatten udstikker politiske retningslinjer for det fremtidige arbejde.
Rådet noterede sig også en rapport fra formandskabet om de fremskridt, der er gjort med den retlige
ramme for reformen af politikken for offentlige indkøb. Rapporten skitserer en række mulige
løsninger for at bane vejen for at nå til politisk enighed i de kommende måneder
(9696/12).
Debatten fokuserede på to centrale elementer i reformen:
anvendelsen af elektroniske systemer i offentlige indkøb (offentlige e-indkøb) og
styring af og kontrol med udbudsprocedurer.
Flere delegationer påpegede de betragtelige besparelser, der kan opnås ved øget brug af
digitalisering og elektroniske udbudsprocedurer. Det blev imidlertid også noteret, at der er store
tekniske udfordringer, der skal klares med hensyn til tilpasning af offentlige indkøbsinstanser, og at
der er behov for at sikre en vis grad af interoperabilitet, inden brugen af denne teknologi er blevet
almindelig.
Med hensyn til styring gik et stort flertal af delegationerne ind for den "light" tilgang, der er skitse-
ret i formandskabets kompromis, hvor medlemsstaterne har mulighed for at tilrettelægge deres ad-
ministrative strukturer uden nødvendigvis at skabe nye strukturer.
Det var den anden ministerdebat, siden Kommissionen den 20. december 2011 forelagde de lovgiv-
ningsmæssige forslag til en omfattende reform af reglerne om offentlige indkøb i hele EU.
En indledende ministerdebat fandt sted den 20. februar. Den drejede sig om to specifikke spørgsmål
vedrørende reformen: de adgangsbetingelser, der skal gælde for anvendelsen af konkurrencedygtige
procedurer med forhandling, og en eventuelt lempeligere ordning for visse kategorier af
tjenesteydelser: sociale, kulturelle, sundhedsmæssige osv. (jf.
pressemeddelelse
6675/12,
s. 10).
10380/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0014.png
30.-31.V.2012
De tre forslag til modernisering af offentlige indkøb er:
et forslag til direktiv om den nye lovgivningsmæssige ramme (erstatter direktiv 2004/18/EF)
(18966/11)
et forslag til direktiv om indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport
samt posttjenester (erstatter direktiv 2004/17/EF)
(18964/11)
og
et forslag til direktiv om tildeling af koncessionskontrakter
(18960/11).
Det Europæiske Råd opfordrede til, at reformen godkendes i en fælles beslutningsprocedure med
Europa-Parlamentet inden udgangen af 2012.
Reformen vil påvirke en lang række områder vedrørende indkøb af varer og tjenesteydelser, herun-
der forenkling og smidiggørelse af udbudsprocedurerne, strategisk brug af offentlige indkøb som
svar på nye udfordringer, bedre markedsadgang for SMV'er, bedre styring og sunde procedurer.
10380/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0015.png
30.-31.V.2012
Styring af det indre marked
det digitale indre marked -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om det digitale indre marked og styringen af det indre marked
(9958/1/12).
Konklusionerne understreger, at en styrkelse af styringen af det indre marked, herunder gennem
forbedret gennemførelse og håndhævelse, gennemførelsen af et digitalt indre marked
(9981/1/10)
og en hurtig vedtagelse af foranstaltningerne i akten for det indre marked kan føre det indre marked
ind i en ny fase og skabe økonomisk vækst og beskæftigelse, hvilket Det Europæiske Råd
opfordrede til på mødet den 1.-2. marts 2012 (EUCO
4/12).
Konklusionerne tager hensyn til den evaluering, Kommissionen har foretaget af undersøgelsen af
styringen af det indre marked 2011
(7104/12).
10380/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0016.png
30.-31.V.2012
Fælles patentdomstol
Ministrene drøftede det sidste udestående spørgsmål i udkastet til aftale om oprettelse af en fælles
patentdomstol med henblik på at afslutte "patentpakken" snarest muligt.
Debatten viste, at det kræver yderligere drøftelser at nå til konsensus om placeringen af hjemstedet
for førsteinstansdomstolens centrale afdeling (den fremtidige fælles patentdomstol).
Debatten fulgte efter en erklæring fra stats- og regeringscheferne for de EU-medlemsstater, der del-
tager i det forstærkede samarbejde om indførelse af enhedspatentbeskyttelse, hvori de giver tilsagn
om senest i juni 2012 at nå frem til en endelig aftale om det sidste udestående spørgsmål i patent-
pakken
(5/12).
I december 2011 nåede Rådet og Europa-Parlamentet til en foreløbig aftale om de to udkast til for-
ordning om gennemførelse af forstærket samarbejde om indførelse af enhedspatentbeskyttelse.
Hvad angår patentsystemets tredje søjle, oprettelsen af en fælles patentdomstol, der skal dømme i
patentsager, afventes der stadig en endelig aftale om domstolens hjemsted.
10380/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0017.png
30.-31.V.2012
FORSKNING
Horisont 2020 - rammeprogrammet for forskning og innovation
Efter en offentlig debat nåede Rådet frem til en delvis generel indstilling
1
om Horisont 2020, det
foreslåede rammeprogram for finansiering af forskning og udvikling i årene 2014-2020
(10663/12).
Enigheden mellem ministrene om programmets hovedlinjer baner vejen for det fremtidige arbejde,
så Rådet og Europa-Parlamentet kan godkende programmet i tide. Horisont 2020 skal afløse EU's
7. forskningsrammeprogram (RP7), der udløber ved udgangen af 2013.
Rådet noterede sig og en rapport fra formandskabet
(10219/12)
om de fremskridt, der er gjort med
de andre tre dele af pakken: særprogrammet til gennemførelse af Horisont 2020, reglerne for delta-
gelse i forskningsprojekter og Euratom-programmet for nukleare forskningsaktiviteter.
Under debatten arbejdede delegationerne videre med væsentlige elementer af den generelle ramme
for Horisont 2020, herunder forenklingen af procedurer i forbindelse med finansiering af projekter,
muligheden for at øge deltagelsen ved at gøre forskerkarrierer mere attraktive i hele Unionen, over-
holdelse af etiske principper og relevant lovgivning, større deltagelse af SMV'er i forskningsprojek-
ter, der omfatter alle led fra idé til marked, offentlig-private partnerskaber og sammenhæng med
andre af EU's og medlemsstaternes politiske og finansielle instrumenter.
Enigheden i Rådet tager hensyn til resultaterne af ministrenes tidligere debatter om Horisont 2020,
der fandt sted den 6. december 2011 og den 2.
2
og 21.
3
februar 2012.
1
2
3
En generel indstilling er en aftale om de væsentlige elementer i en retsakt i afventen af
Europa-Parlamentets udtalelse og de relevante drøftelser om EU's flerårige budget.
Uformelt ministermøde (den 2. februar 2012 i København).
Samling i Rådet for Konkurrenceevne (den 21. februar 2012).
17
10380/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0018.png
30.-31.V.2012
Den nye forskningsramme forventes at fjerne opsplitningen på området og sikre større
sammenhæng. Horisont 2020 vil bygge videre på det nuværende RP7-koncept, rammeprogrammet
for konkurrenceevne og innovation (CIP) og Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi
(ETI). Det er tæt knyttet til vigtige politisk prioriterede sektorer såsom sundhed, fødevaresikkerhed,
energi og klimaændringer mv. og det har tætte forbindelser til såvel samhørighedspolitikken som til
udviklingen af landdistrikterne.
Sammenlignet med RP7 har Horisont 2020 en række elementer, der gør det velegnet til at fremme
vækst og håndtere de udfordringer, som samfundet står over for. Disse omfatter:
at der opnås en betydelig forenkling med en simplere programarkitektur, et fælles regelsæt og min-
dre bureaukrati
at programmet gøres mere rummeligt med adgang for nye deltagere, og at det dermed sikres, at for-
skere og innovatører på eliteniveau i og uden for Europa kan deltage
at forskning og innovation integreres gennem regelmæssig og sammenhængende finansiering fra
idé til marked
at der ydes mere støtte til innovation og aktiviteter tæt på markedet og sættes kraftigt fokus på at
skabe forretningsmuligheder.
Kommissionen præsenterede de forskellige komponenter i det fremtidige program den 30. novem-
ber 2011 (http://ec.europa.eu/research/horizon2020/index_en.cfm).
Det foreslås at afsætte 80 mia. EUR for perioden 2014-2020, hvilket gør Horisont 2020 til verdens
største forskningsprogram.
10380/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0019.png
30.-31.V.2012
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
Rådet noterede sig en statusrapport fra formandskabet
(10221/12
http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/12/st09/st09951.en12.pdf)
om et udkast til forordning om
ændring af reglerne for Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
(18090/11)
og et
udkast til afgørelse om EIT's strategiske gennemførelsesplan for de kommende år.
Det pålagde Rådets forberedende organer at videreføre arbejdet.
EIT, der blev oprettet i marts 2008, skal fortsat styrke EU's og dets medlemsstaters innovationska-
pacitet og bidrage til Horisont 2020's generelle mål, navnlig ved at integrere videntrekanten af vide-
regående uddannelse, forskning og innovation. Denne integration finder hovedsagelig sted via
videns– og innovationsfællesskaber (VIF'er), som bringer organisationer sammen om at løse store
samfundsmæssige udfordringer på lang sigt.
Under Horisont 2020 vil EIT modtage et finansielt bidrag på 3,1 mia. EUR for perioden 2014-2020.
I en separat afgørelse vil Rådet og Europa-Parlamentet fastlægge de prioriterede indsatsområderne
for EIT's strategiske dagsorden for den syvårige periode
(18091/11).
EIT's websted:
http://eit.europa.eu/
Under udvekslingen af synspunkter ved ministrenes uformelle frokost med deltagelse af kommissær
Máire Geoghegan-Quinn og kommissær Androulla Vassiliou var der lejlighed til at gennemgå EIT's
resultater for at drage lære heraf for fremtiden.
10380/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0020.png
30.-31.V.2012
Europæiske innovationspartnerskaber -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om europæiske innovationspartnerskaber
(9942/12).
Konklusionerne omhandler det igangværende pilotprojekt til et EIP om aktiv og sund aldring samt
nye EIP'er vedrørende landbrugets produktivitet og råstoffer, som Kommissionen fremsatte forslag
om i februar.
Europæiske innovationspartnerskaber (EIP'er) er et nyt koncept, der blev foreslået i flagskibsinitia-
tivet Innovation i EU
(14035/10)
med henblik på at sætte fart i nyskabelser, der kan løse store sam-
fundsmæssige udfordringer. De tager sigte på at skabe en ramme, der samler de berørte parter på
tværs af politikområder, sektorer og grænser med henblik på at integrere eller iværksætte tiltag på
både udbuds- og efterspørgselssiden i hele forsknings- og innovationscyklussen.
EIP-pilotprojektet om aktiv og sund aldring skal prøve konceptet af og vurdere, hvordan det bedst
kan implementeres.
10380/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0021.png
30.-31.V.2012
EVENTUELT
Akten for det indre marked: en drivkraft for vækst og beskæftigelse
Under den uformelle arbejdsfrokost havde EU-ministrene og kommissær Michel Barnier en drøftel-
se om de prioriterede indsatsområder i akten for det indre marked
1
.
Styrende for debatten var et dokument fra formandskabet
(10442/12),
der fremhævede betydningen
af at gennemføre akten for det indre marked og foranstaltninger til at sikre, at Europa kan komme
sig over den økonomiske krise og holde sig i forreste linje med hensyn til global konkurrence.
Ministrene hilste det velkommen, at Kommissionen agter at forelægge en anden bølge af lovgiv-
ningsmæssige forslag ("akten for det indre marked II") efter sommeren, og udtrykte deres vilje til at
bidrage aktivt til forberedelserne af den nye pakke af forslag.
Møde på højt niveau om det indre marked og dagsordenen for vækst (den 18. april i Vilnius)
Den litauiske delegation aflagde rapport om resultatet af et møde på højt niveau, der fandt sted den
18. april i Vilnius, Litauen, og hvor 15 EU-ministre med ansvar for vækst og konkurrenceevne del-
tog
(10529/12).
Mødet fokuserede på de sektorer i det indre marked, der har et stort potentiale til at bidrage til ska-
belsen af vækst og beskæftigelse som f.eks. tjenesteydelser og de digitale sektorer. Det behandlede
også prioriterede områder, der skal tages i betragtning under forberedelsen af akten for det indre
marked II-pakken.
1
Akten for det indre marked.
21
10380/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0022.png
30.-31.V.2012
Reform af statsstøtten
Rådet noterede sig en redegørelse ved kommissær Joaquín Almunia om den meddelelse om moder-
niseringen af EU's statsstøttepolitik, som Kommissionen offentliggjorde den 8. maj
(10266/12).
Meddelelsen skitserer en integreret strategi for en reform af statsstøttepolitikken. Den tager sigte på
at etablere en mere fokuseret ramme for at give medlemsstaterne mulighed for at bidrage mere ef-
fektivt til gennemførelsen af Europa 2020-strategien for vækst og til budgetkonsolidering.
Kommissionens reformpakke for statsstøtte kommer til at bestå af to søjler. Den første omfatter en
række retsakter, for hvilke Kommissionen har enekompetence. Dette gælder revisionen af adskillige
statsstøtteregler på strategiske områder som f.eks. regionalstøtte, miljøstøtte, risikokapital, bred-
bånd, reglerne for redning og omstrukturering af ikke-finansielle virksomheder, revision af den ge-
nerelle gruppefritagelsesordning, revision af de minimis-reglen og revision af klageproceduren. In-
den for anden søjle vil Kommissionen forelægge lovgivningsmæssige forslag til et nyt udkast til
bemyndigelsesforordning og et nyt udkast til procedureregler. Det er Kommissionens mål at afslutte
reformen af statsstøtten ved udgangen af 2013.
Strategisk Forum for Internationalt Videnskabeligt og Teknologisk Samarbejde (SFIC)
Efter en præsentation ved formanden for SFIC, Riittaa Mustonen, noterede Rådet sig SFIC's årsrap-
port
1
.
SFIC's aktiviteter omfatter bl.a. udvikling af EU-Indien-initiativet, der tjener som model for en fæl-
les tilgang til lignende fremtidige initiativer inden for en række relevante emner på forskningsområ-
det med andre nye vækstlande. Ved forberedelsen af en fælles innovationsdagsorden vil man søge
at finde frem til tematiske områder af fælles interesse såsom vand, bioressourcer, energi, sundhed
og kommunikationsteknologi.
1
http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/12/st01/st01353.en12.pdf
22
10380/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0023.png
30.-31.V.2012
Resultater af konferencer og ministermøder på forskningsområdet
Rådet fik en orientering om resultaterne af de vigtigste forskningsrelaterede konferencer og
ministermøder, der er afholdt af det danske formandskab
(10232/12):
"The value of excellence", "Bioeconomy", "Research infrastructures" og "Responsible research and
innovation".
Arbejdsprogram for det kommende cypriotiske formandskab
Den cypriotiske delegation orienterede ministrene om det cypriotiske formandskabs arbejdsprogram
for så vidt angår konkurrenceevne for andet halvdel af 2012.
I forbindelse med det indre marked og industrien vil topprioriteterne for det kommende EU-
formandskab omfatte den endelige udformning af lovgivningsmæssige initiativer i akten for det in-
dre marked og fremme af initiativer til støtte for SMV'er, herunder i turismesektoren.
På forskningsområdet vil det cypriotiske formandskab fortsætte forhandlingerne om Horisont 2020
- rammeprogrammet for forskning og innovation 2014-2020 med henblik på at forberede det til ved-
tagelse i den nærmeste fremtid.
10380/12
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0024.png
30.-31.V.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TELEKOMMUNIKATION
Roaming - Mobilkommunikationsnet
Rådet vedtog en forordning om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i EU (PE-CONS
20/12).
Målet er at indføre en fælles tilgang, der skal sikre, at brugere af offentlige mobilkommunikations-
net, når de rejser i Unionen, ikke betaler for høje priser for EU-dækkende roamingtjenester.
Forordningen vil blive offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende den 30. juni 2012
10362/12.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
10362/12.
ØKONOMI OG FINANS
Værdipapirprospekter
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens forordning om det prospekt, der skal offent-
liggøres, når værdipapirer udbydes til offentligheden eller optages til handel.
Forordningen er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde. Det betyder, at retsakten, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan
træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
HANDELSPOLITIK
Import af stålprodukter fra Rusland
Rådet besluttede at ophæve en forordning, der blev vedtaget i oktober 2007, og som begrænsede
importen af visse stålprodukter fra Rusland i forbindelse med en bilateral aftale om handel med
visse stålprodukter. Aftalen omfattede bestemmelser om ophør og ophævelse af kvantitative lofter
fra datoen for Ruslands tiltrædelse af Verdenshandelsorganisationen. Rusland blev godkendt med
henblik på medlemskab i december 2011.
10380/12
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453962_0025.png
30.-31.V.2012
Antidumpingforanstaltninger
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1225/2009 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af EU, efter at WTO's tvistbilæggelsesinstans
fandt artikel 9, stk. 5, i forordningen i modstrid med WTO-aftalerne.
FØDEVARELOVGIVNING
Grænseværdier for forurenende stoffer i fødevarer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om visse ændrin-
ger for så vidt angår grænseværdierne for de forurenende stoffer ochratoksin A, ikkedioxinlignende
PCB'er og melamin i fødevarer (8478/12).
Kommissionens forordning er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det bety-
der, at da Rådet nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre
Europa-Parlamentet gør indsigelse.
10380/12
25
DA