Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3169 - Konkurrenceevne Bilag 3
Offentligt
1125034_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Sendt via Folketingets hjemmeside
23. maj 2012
Møde i Europaudvalget den 25. maj 2012
Hermed fremsendes Forbrugerrådets kommentarer til to af punkterne på Europaud-
valgets dagsorden den 25. maj 2012:
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. maj 2012
Pkt. 3. Forslag til direktiv og forordning vedrørende henholdsvis alternativ og
online tvistløsning i forbrugersager (ADR/ODR) – generel indstilling.
KOM
(2011) 0793, KOM (2011) 0794, Rådsmøde 3169 - bilag 2
Forbrugerrådet er positiv over for det overordnede formål – nemlig at sikre forbru-
gerne klagemuligheder i hele Europa. Der er imidlertid så mange problemer i det
fremlagte forslag, at vi ikke finder, at forslaget i praksis opfylder dette formål, og
vi finder det helt uforsvarligt at haste det igennem inden sommerferien.
Bl.a. kan nævnes:
At forslaget tilsyneladende gør det frivilligt for erhvervsdrivende, om de vil
lade klager over dem behandle.
At forslaget tilsyneladende end ikke i den nuværende udgave fordrer, at de
erhvervsdrivende oplyser om det, hvis de ikke accepterer klagebehandling.
At klagesystemerne kun ved bindende afgørelser er forpligtet til at rette sig
efter alle nationale retsregler.
At forslaget tillader systemer, hvor den klageansvarlige er ansat/aflønnet af én
erhvervsdrivende.
At ODR-systemet alene er en forpligtelse til online at kunne kanalisere en kla-
ge til rette ankenævn.
Pkt. 4. Forbrugerprogram 2014-2020 - tidlig forelæggelse.
KOM (2011) 0707,
Rådsmøde 3169 - bilag 2
Forbrugererådet finder det problematisk at fastsætte den finansielle ramme for
2014-2020 uden sammenhæng med den forbrugerpolitiske Consumer Agenda, som
Kommissionen først har publiceret i denne uge. Skal ambitionsniveauet i denne
agenda holdes, er det afsatte beløb utilstrækkeligt.
Begge ovenstående punkter uddybes i vedlagte notat.
Med venlig hilsen
Dok. 126674/BF/PS
Vagn Jelsøe
Afdelingschef
Benedicte Federspiel
Chefkonsulent
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1125034_0002.png
FORBRUGERRÅDET
23.maj 2012 / BF
Uddybende notat vedr. møde i Europaudvalget 25. maj 2012
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. maj 2012
Pkt. 3. Forslag til direktiv og forordning vedrørende henholdsvis alternativ og
online tvistløsning i forbrugersager (ADR/ODR) – generel indstilling.
KOM
(2011) 0793, KOM (2011) 0794, Rådsmøde 3169 - bilag 2
Som det fremgår af Forbrugerrådets høringsskrivelse af 21. december 2011, hilste
vi det velkommen, at Kommissionen nu tog fat på at skabe tillid til, at forbrugerne
trygt kan handle over grænserne. De gamle anbefalinger fra EU på dette område
var ikke tilstrækkelige og blev heller ikke overholdt. Kommissionens egne under-
søgelser viste også, at det ikke er forskellige retsregler, der påvirker forbrugerne til
ikke at udnytte det indre marked, men praktiske forhold, fx fordi de ikke ved, hvad
de skal stille op, hvis der opstår problemer med det købte. Tryghed mht., hvor og
hvordan man skal klage, hvis der opstår problemer, burde derfor hjælpe på lysten
til at købe over grænserne.
Desværre må Forbrugerrådet udtale, at selvom det da er positivt, at der endelig
kommer en slags klagenævnssystem i medlemslandene, finder vi ikke, at formålet
med et fælles ADR-system, nemlig at bidrage til et velfungerende indre marked og
opnå en høj grad af forbrugerbeskyttelse ved at sikre muligheden for alternativ
tvistbilæggelse på tværs af landegrænserne i EU, er blevet opfyldt med det forelig-
gende forslag.
Såvel Forbrugerrådet som vores europæiske forbrugerorganisation BEUC
finder, at det er en klar fejl, at der har været en forudsætning om, at dette
forslag skulle hastes igennem inden sommerferien, da man i stedet ikke opnår
det, man vil, nemlig at skabe tillid til markedet. De europæiske forbrugere og
det indre marked fortjener, at der gives mere tid.
Forbrugerrådet skal fx nævne, at situationen i nogle lande er således, at den er-
hvervsdrivende blot kan undlade at deltage i en klagenævnsbehandling, så bliver
klagen ikke behandlet, hvilket i praksis formentlig vil betyde, at den del af er-
hvervslivet, som måtte anvende tvivlsomme forretningsmetoder, fuldstændig kan
undgå at få deres sager behandlet i klagenævnssystemerne. Denne mangel står i
skarp modstrid til de mange rosende ord, som Kommissionen selv har bidraget med
i forbindelse med lanceringen af ADR/ODR-projektet. Forbrugerrådet beklager
derfor, at regeringen lægger op til en accept af dette (jf. samlenotatet s. 49, 4. af-
snit). Argumentet er, at det er ikke relevant i Danmark. Men det er relevant for de
danske forbrugere, hvilke klagemuligheder de har, når de handler i andre europæi-
ske lande. Hvis det ikke var tilfældet, ville der slet ikke være nogen grund til fælles
europæiske regler.
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det var endvidere oprindeligt hensigten, at de erhvervsdrivende skulle oplyse, om
de ville deltage i en klagebehandling eller ej, hvilket jo er en vigtig information for
en dansk forbruger, mens de nu blot kan nøjes med at oplyse, hvis de er tilknyttet
en klagebehandling. Forbrugerrådet beklager derfor også afsnittet herom i den
”Generelle holdning”, side 49, næstsidste afsnit. Information om ikke at deltage i
ADR er jo heller ikke en dansk problematik.
Et andet problem er, at de forskellige klagenævnssystemer skal rette sig efter alle
de retsregler, der måtte findes i det pågældende land, dvs. inkl. de præceptive rets-
regler, ligesom de skal i Danmark. Dette såkaldte legalitetsprincip, der allerede
blev anbefalet i retningslinjerne fra 1998, skal kun gælde ved bindende afgørelser,
og det er som bekendt kun de færreste, der er det. Det forekommer Forbrugerrådet
helt uacceptabelt, at den enkelte forbruger skal overlades til at skønne over, hvilke
retsregler, der anvendes i et ADR- system.
Forbrugerrådet beklager endvidere, at man har ændret formuleringen ”uafhængig”
fra de tidligere retningslinjer til et princip om ”uvildighed”.
Forbrugerrådet er uforstående for, at den danske regering finder, at det skal være
muligt at tillade systemer, hvor den ADR-ansvarlige er ansat/aflønnet af én er-
hvervsdrivende, dog ”såfremt der opstilles de nødvendige sikkerhedsforanstaltnin-
ger”, hvad så det er. Det er ikke et system, som ville blive accepteret i Danmark i
dag som et anerkendt system. Hvorfor behøver vi så direkte acceptere det? Det vil
ifølge vores europæiske forbrugerorganisation ikke give tillid til det indre marked.
Eller er det fordi, det er den vej, man ønsker at tillade i Danmark fremover?
Det fremgår endvidere af samlenotatet (fx side 47), at der er mange andre vigtige
udestående punkter, hvor det er uklart, hvordan de bliver løst, men deres løsning
kan få betydning for, om forbrugerne får tillid til at handle over grænserne.
Vedr. ODR-systemet,
der er benævnt ”online tvistbilæggelse” kan det kort siges,
at det er direkte vildledende. Der sker ingen behandling online. Der er tale om en
betjent postboks, der skal finde den rette ADR-mulighed på ”jorden” med de sam-
me problemer som nævnt ovenfor, dvs. hvis den erhvervsdrivende fx ikke vil del-
tage (i de lande, hvor dette er en ”mulighed”), bliver klagen bare sendt tilbage til
forbrugeren.
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1125034_0004.png
Pkt. 4. Forbrugerprogram 2014-2020 - tidlig forelæggelse.
KOM (2011) 0707,
Rådsmøde 3169 - bilag 2
Det fremgår af Europaudvalgets dagsorden, at dette punkt ikke forventes på Råds-
mødets dagsorden, og Forbrugerrådet kan henvise til sin høringsskrivelse fra 9.
december 2011, der omtales på side 54 i samlenotatet.
På dette tidspunkt forelå den europæiske forbrugerorganisation BEUC’s udtalelse
ikke, og Forbrugerrådet skal derfor også påpege, at det er problematisk at fastsætte
den finansielle ramme for 2014-2020 uden sammenhæng med den forbrugerpoliti-
ske Consumer Agenda, som Kommissionen først har publiceret i går, den 22. maj.
Der bør også være sammenhæng med det forbrugerrelaterede arbejde, der udføres
andre steder i Kommissionen og ikke kun i DG SANCO, ligesom det er vigtigt at
se DG Justice og DG SANCO’s planer i sammenhæng både politisk og finansielt.
Bortset fra, at den nye Consumer Agenda jo af naturlige årsager ikke har været
inddraget, er det beklageligt, at den forbrugerpolitik, som bl.a. skal understøtte det
indre marked, kun andrager ca. 0,05 € pr. forbruger pr. år. De europæiske forbruge-
re opfordrer derfor EU's institutioner til at forøge dette budget, også set i lyset af
det nye forbrugerpolitiske udspil.
4/4