Europaudvalget 2011-12
3171 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
1121160_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Samlenotat vedr. rådsmødet (transport, telekommunikation og energi)
den 7. juni 2012
Indholdsfortegnelse:
4. Forslag om ændring af direktiv om havnestatskontrol ...................................... 2
5. Direktivforslag om flagstatens ansvar for håndhævelsen af FN’s konvention
om søfarende arbejdsforhold (MLC)..................................................................... 7
6. Revision af adgangen til at genanvende offentlige data (PSI-direktivet) ........ 12
7. Retningslinjer for transeuropæiske telekommunikationsnet (Connecting
Europe-faciliteten, IKT-del) ................................................................................ 22
8. Blue Belt .......................................................................................................... 31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0002.png
2/34
4. Forslag om ændring af direktiv om havnestatskontrol
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til direktiv med henblik på at tilpasse
den eksisterende havnestatskontrolordning til FN’s konvention om søfaren-
des arbejdsforhold (MLC).
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (Transport, Telekommunika-
tion og Energi) den 7. juni 2012 med henblik på en fremskridtsrapport.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Baggrund
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2009/13/EF om havnestatskontrol, KOM(2012) 129, er oversendt til Rådet
den 23. marts 2012 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel
i TEUF artikel 100 og skal behandles efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF art. 294. Rådet træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.
I 2006 vedtog FN’s Arbejdsorganisation, ILO, en omfattende konvention om
de søfarendes arbejdsforhold, ILO konvention 186, som i det daglige benæv-
nes MLC-konventionen (Maritime Labour Convention).
I 2008 indgik de europæiske arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer
(ECSA og ETF) en aftale om MLC. Aftalen blev efterfølgende gennemført i
EU-retten ved Rådets direktiv 2009/13/EF om iværksættelse af den aftale, der
er indgået mellem ECSA og ETF om konventionen om søfarendes arbejdsfor-
hold af 2006, og om ændring af direktiv 1999/63/EF om gennemførelse af
partsaftale om tilrettelæggelse af arbejdstiden for søfarende.
Parternes aftale vedrører alene de dele af MLC, der handler om de søfarendes
arbejdsforhold, som eksempelvis mindstealder, lægeundersøgelse, generelle
bestemmelser om uddannelse, ansættelseskontrakter, hviletid, indretning af
skibene, beboelse om bord, velfærd og kost samt forhold, der har betydning
for den søfarendes helbred.
Gennemførelses- og håndhævelsesbestemmelserne i MLC, herunder medlems-
staternes ansvar for gennemførelse og håndhævelse af konventionen på andre
landes skibe i forbindelse med havnestatskontrol, er ikke dækket af EU-
lovgivningen. Dog stiller det gældende direktiv 2009/13/EF et generelt krav
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0003.png
3/34
om, at passende sanktioner indføres i forbindelse med manglende overholdelse
af parternes aftale.
Dette er begrundelsen for, at direktivet om havnestatskontrol foreslås ændret.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at gennemføre de nødvendige tilpasninger i EU-
retten med henblik på at sikre, at medlemsstaternes havnestatskontrol sker i
overensstemmelse med MLC-konventionens bestemmelser herom. Herved
sikres, at konventionens regler kommer til at gælde for skibe, som anløber
havne i EU, uanset hvilket flag de måtte føre, og uanset om det pågældende
land har ratificeret MLC-konventionen.
I forslagets artikel 1 findes stort set alle de foreslåede ændringer, der skal brin-
ge EU’s havnestatskontroldirektiv 2009/16/EF i overensstemmelse med MLC-
konventionens krav. En række af ændringerne er nødvendige, tekniske konse-
kvensændringer, således som fx at tilføje MLC-konventionen på listen over in-
ternationale konventioner, hvis overholdelse tilses ved havnestatskontrol.
I direktivets artikel 3 foreslås som noget nyt en bestemmelse om, at EU’s hav-
nestatskontroldirektiv ikke må bruges som tilstrækkelig begrundelse for at
sænke det generelle niveau for beskyttelse af arbejdstagerne i henhold til EU's
sociallovgivning.
Endvidere foreslås direktivets bilag I ændret. Bilag I indeholder grundlaget for
at udvælge skibe til havnestatskontrol. Det sker ved, at skibet tildeles en in-
spektionsprioritet efter nærmere angivne kriterier. Forslaget indebærer, at et
skib, som fører flag fra et land, der ikke har ratificeret en eller flere af de
konventioner, der er nævnt i direktivforslaget, herunder MLC-konventionen,
kan, men ikke skal, inspiceres. Endvidere foreslås det at indføre samme kon-
sekvens for et skib, som ikke har dokumenteret, at der er fulgt op på en hand-
lingsplan om at rette op på konstaterede fejl, som i henhold til MLC-
konventionen er aftalt med havnestaten.
Herudover foreslås det nuværende klagesystem udbygget med en procedure,
der er tilpasset klageproceduren i MLC. Herefter skal en havnestat, der har
modtaget en klage fra en søfarende over en problemstilling, som ikke er løst
om bord på skibet i henhold til konventionen, underrette flagstaten med
henblik på at modtage vejledning m.v. Der foreslås specifikke bestemmelser
herom indsat som ny artikel 18a. Kommissionen foreslås tillagt gennemførel-
sesbeføjelser bl.a. med henblik på at indføre et harmoniseret elektronisk indbe-
retningssystem for havnestatens behandling af modtagne klager.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0004.png
4/34
Der foreslås desuden, at den tidligere forskriftprocedure med kontrol erstattes
af Lissabon-traktatens nye undersøgelsesprocedure. I et enkelt tilfælde om of-
fentliggørelse af en liste over rederier, der har haft mange fejl ved havnestats-
kontrol, foreslås dog den såkaldte rådgivningsprocedure. Herudover foreslås
Kommissionen tillagt beføjelse til at udstede delegerede retsakter til ajourfø-
ring af et teknisk bilag.
Artikel 2 indeholder de nationale gennemførelsesbestemmelser. I artikel 3 fo-
reslås direktivets ikrafttrædelsestidspunkt som den dato, hvor MLC konventi-
onen træder i kraft. En tilsvarende ikrafttrædelsesbestemmelse findes i direktiv
2009/13/EF.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at harmoniserede regler om håndhævelse i EU vil bi-
drage til at sikre lige vilkår med det formål at undgå konkurrencefordrejninger
i det indre marked på bekostning af søfartssikkerheden samt sikre arbejds- og
leveforhold på et højt niveau for alle søfarende uanset nationalitet. Erfaringer-
ne fra havnestatskontrol på EU-plan har fx vist, at bedre overvågning af skibe,
der anløber EU-havne, kan sikres mere effektivt ved at samle ressourcer og
udveksle information.
Danmark og en række EU-medlemsstater har allerede ratificeret MLC-
konventionen, som indeholder havnestatskontrolbestemmelser. Det antages, at
samtlige EU-medlemsstater i nær fremtid vil have ratificeret konventionen.
Der er i forvejen harmoniserede havnestatskontrolbestemmelser gennem EU’s
havnestatsdirektiv. Således er der i stort omfang tale om gennemførelse af in-
ternationale standarder, som medlemsstaterne er eller vil blive forpligtede til at
gennemføre.
6. Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 1131 af 28. september 2010 om teknisk forskrift om hav-
nestatskontrol af skibe samt bekendtgørelse nr. 1021 26. august 2010 om tek-
nisk forskrift om et trafikovervågnings- og trafikinformationssystem i danske
farvande og havne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0005.png
5/34
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil medføre mindre ændringer i bekendtgørelse 1131 af 28. septem-
ber 2010 om havnestatskontrol af skibe.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes kun at medføre et beskedent antal nye inspektioner, men in-
spektioner af skibe, som fører flag fra lande, der ikke har ratificeret
konventioner, der er nævnt i direktivet, herunder MLC-konventionen, vil
blive mere ressourcekrævende. Der kan derfor i en periode, særligt indtil
MLC-konventionen har opnået bred tilslutning, opstå mindre statsfinansielle
konsekvenser som følge af de mere krævende inspektioner.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10. Høring
Forslaget er sendt til høring og har været behandlet i EU-specialudvalget for
skibsfartspolitiske spørgsmål. Der er kun modtaget svar fra Danske Havne,
der meddeler, at organisationen ingen bemærkninger har til forslaget.
Rederiforeningerne tilkendegav under mødet i EU-specialudvalget generelt,
at forslagets bestemmelser om overførsel af kompetence til EU var uklare,
og at det var vanskeligt at overskue de konkrete konsekvenser heraf. Endvi-
dere pegede rederiforeningerne på, at forslagets bestemmelse om en indle-
dende gennemgang af skibets generelle tilstand under havnestatskontrollen,
herunder i sær af hygiejneforhold og opholdsrum, strider imod MLC-
konventionen. Konventionen giver ikke giver mulighed for en konkret un-
dersøgelse, men alene en kontrol af skibets MLC-certifikat. Endelig bemær-
kede rederiforeningerne, at forslagets bestemmelse om klageprocedure synes
at skabe tvivl om, hvorvidt det ligger inden for havnestatskontrollens kom-
petence at udføre den angivne form for kontrol, når de tilsvarende bestem-
melser i MLC-konventionen tages i betragtning. Bestemmelsen om klage-
procedure var også egnet til at også skabe tvivl om afgrænsning af værne-
ting.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0006.png
6/34
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har fået en generel positiv modtagelse blandt de øvrige medlems-
lande. En række lande er skeptiske i forhold til forslaget om at ændre et
skibs inspektionsstatus, hvis skibet fører flag fra et land, som ikke har ratifi-
ceret en eller flere af de i direktivet nævnte internationale konventioner,
herunder MLC.
12. Regeringens generelle holdning
Overordnet stiller regeringen sig positiv over for forslaget. Der er behov for
at tilpasse havnestatskontroldirektivet, således at der i EU kan udføres en
ensartet og effektiv havnestatskontrol i henhold til MLC-konventionen, når
den træder i kraft.
Umiddelbart synes forslaget vedrørende ændring af inspektionsstatus rime-
ligt, men der er behov for en afklaring af de tekniske detaljer, således at al-
lerede inspicerede skibe får samme behandling som andre skibe.
Forslagets artikel om, at anvendelse og fortolkning af havnestatskontroldi-
rektivet ikke må bruges som begrundelse for at sænke det sociale beskyttel-
sesniveau for søfarende, vedrører primært flagstaten. Dette forslag synes der-
for nærmere at høre under det andet direktivforslag om flagstatens ansvar, som
Kommissionen har fremsat i forbindelse med gennemførelsen af MLC-
konventionen.
Ordlyden i den foreslåede nye bestemmelse vedrørende klageprocedure ska-
ber tvivl om, hvorvidt det ligger inden for havnestatskontrollens kompeten-
ce at udføre den angivne form for kontrol, når de tilsvarende bestemmelser i
MLC-konventionen tages i betragtning. Tvivlen skyldes, at kun dele af den
samlede klageprocedure fra MLC-konventionen er medtaget i direktivfor-
slaget. Dette kunne også skabe grundlag for uklarheder om afgrænsning af
værneting.
Endelig synes der i forhold til det nuværende havnestatskontroldirektiv at
være behov for visse tekniske tilpasninger, så det kommende direktiv bedre
reflekterer MLC-konventionen, fx for så vidt angår inspektion af opholds-
rum.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0007.png
7/34
5. Direktivforslag om flagstatens ansvar for håndhævelsen af FN’s kon-
vention om søfarende arbejdsforhold (MLC)
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionens forslag har til formål at indføre håndhævelsesbestemmelser
vedrørende den aftale, som de europæiske sociale parter har indgået om FN’s
konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), der er gennemført ved Rå-
dets direktiv 2009/13/EF af 16. februar 2009.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (Transport, Telekommunika-
tion og Energi) den 7. juni 2011 med henblik på en fremskridtsrapport.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Baggrund
Direktivforslaget om flagstatens ansvar for håndhævelsen af Rådets direktiv
2009/13/EF om iværksættelse af den aftale, der er indgået mellem de
europæiske arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer (ECSA og ETF) om
konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006, og om ændring af
direktiv 1999/63/EF, KOM(2012)134, er oversendt til Rådet den 23. marts
2012 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF arti-
kel 100 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF art. 294. Rådet træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.
I 2006 vedtog FN’s Arbejdsorganisation, ILO, en omfattende konvention om
de søfarendes arbejdsforhold, ILO konvention 186, som i det daglige benæv-
nes MLC (Maritime Labour Convention).
I 2008 indgik de europæiske arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer
(ECSA og ETF) en aftale om MLC. Aftalen blev efterfølgende gennemført i
EU-retten ved Rådets direktiv 2009/13/EF om iværksættelse af den aftale, der
er indgået mellem ECSA og ETF om konventionen om søfarendes arbejdsfor-
hold af 2006, og om ændring af direktiv 1999/63/EF om gennemførelse af
partsaftale om tilrettelæggelse af arbejdstiden for søfarende.
Direktiv 2009/13/EF gennemfører nogle af MLC-konventionens standarder i
EU-lovgivningen, som eksempelvis minimumskrav for søfarende, der skal ar-
bejde på et skib. Det drejer sig bl.a. om mindstealder, lægeundersøgelse, gene-
relle bestemmelser om uddannelse, ansættelseskontrakter, hviletid, indretning
af skibene, beboelse om bord, velfærd og kost samt forhold, der har betydning
for den søfarendes helbred.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0008.png
8/34
Gennemførelses- og håndhævelsesbestemmelserne i MLC, herunder flagsta-
tens ansvar for at gennemføre og håndhæve konventionen på egne skibe, er ik-
ke dækket af EU-lovgivningen. Dog stiller det gældende direktiv 2009/13/EF
et generelt krav om, at passende sanktioner indføres i forbindelse med mang-
lende overholdelse af parternes aftale.
Dette er baggrunden for Kommissionens direktivforslag om flagstatens ansvar
for håndhævelsen af Rådets direktiv 2009/13/EF.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (Transport, Telekommunika-
tion og Energi) den 7. juni 2011 med henblik på en fremskridtsrapport.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at sikre, at medlemsstaterne gennem flagstatskontrol
sikrer, at de arbejdsstandarder for søfarende, som er fastlagt i MLC-
konventionen, bliver anvendt om bord på alle skibe, der anløber EU-havne,
uanset de søfarendes nationalitet.
I forslagets artikel 2 defineres skib og reder baseret på konventionens
definition og den definition, der anvendes i direktiv 2009/13/EF, for at
undgå uoverensstemmelser mellem standarderne og gennemførelses-
foranstaltningerne.
MLC-konventionen indeholder en generel undtagelsesbestemmelse, hvoref-
ter flagstaten – efter høring af arbejdsmarkedets parter – kan undtage mindre
skibe i national fart fra bestemmelser i konventionen. Denne undtagelsesbe-
stemmelse er ikke medtaget i Kommissionens forslag. Undtagelsesbestem-
melsen blev heller ikke medtaget i den aftale, som de europæiske arbejds-
markedsparter har indgået om MLC, og som efterfølgende blev gennemført
ved direktiv 2009/13/EF. Derfor vil direktivforslaget gælde for alle skibe,
som fører flag fra et EU-land, uanset størrelse og fartområde. I Danmark har
arbejdsmarkedets parter accepteret, at undtagelsesbestemmelsen benyttes,
ved at MLC-konventionens synsterminer for mindre skibe i national fart
fraviges.
I direktivets artikel 3 fastlægges flagstatens forpligtelse til at indføre
inspektionsmekanismer og til at sikre, at flagstatens skibe overholder
direktiv 2009/13/EF.
Artikel 4 omhandler erhvervskvalifikationer og uafhængighed for personale
med ansvar for at kontrollere, at bestemmelser, der er omhandlet i direktiv
2009/13/EF, overholdes om bord på fartøjer, der fører de berørte
medlemsstaters flag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0009.png
9/34
Artikel 5 omhandler klager om bord på skibe, der fører EU-medlemsstaters
flag, og fastlægger de principper og procedurer, der skal følges af flagstaten.
Artikel 6 indeholder de nationale gennemførelsesbestemmelser. I artikel 7 fo-
reslås direktivets ikrafttrædelsestidspunkt som den dato, hvor MLC konventi-
onen træder i kraft. En tilsvarende ikrafttrædelsesbestemmelse findes i direktiv
2009/13/EF.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at harmoniserede regler om håndhævelse i EU vil bi-
drage til at sikre lige vilkår med det formål at undgå konkurrencefordrejninger
i det indre marked på bekostning af søfartssikkerheden samt sikre arbejds- og
leveforhold på et højt niveau for alle søfarende, uanset nationalitet.
Danmark og en række EU medlemsstater har allerede ratificeret MLC-
konventionen, som indeholder havnestatskontrolbestemmelser. Det antages, at
samtlige EU-medlemsstater i løbet af nær fremtid vil have ratificeret konventi-
onen. Således er der i stort omfang tale om gennemførelse af internationale
standarder, som medlemsstaterne er eller vil blive forpligtede til at gennemfø-
re.
6. Gældende dansk ret
MLC er i dansk ret gennemført ved lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 654 af 15. juni 2010 med senere ændringer. Bestemmelserne træder
først i kraft med konventionens ikrafttræden, hvilket forventes at ske ultimo
2013. Herudover har en række administrative forskrifter, som omhandler de-
taljegennemførelsen af konventionen, været i høring hos erhvervet. Disse for-
skrifter forventes kundgjort i forbindelse med meddelelsen om, at konventio-
nen har opnået den tilstrækkelige tilslutning til at kunne træde i kraft.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes at have mindre statsfinansielle konsekvenser, idet der skal
gennemføres flere inspektioner af mindre skibe i national fart. Ressourcemæs-
sigt vil indførelse af periodisk syn med mellemrum af 36 måneder for disse ca.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0010.png
10/34
700 mindre skibe i national fart beløbe sig til skønsmæssigt 2 årsværk årligt.
Omkostningerne afholdes indenfor Søfartsstyrelsens egen ramme.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes at have mindre administrative konsekvenser for den del af
rederierhvervet, der driver mindre skibe i national fart, i forbindelse med be-
stilling og tilrettelæggelse af de ovenfor omtalte periodiske syn.
10. Høring
Forslaget er sendt til høring og har været drøftet i EU-specialudvalget for
skibsfartspolitiske spørgsmål.
Danske Havne har meddelt, at organisationen ingen bemærkninger har til
forslaget.
3F - Transportgruppen har meddelt, at man ikke er enig i, at Danmark skal
arbejde for at ændre direktivets bestemmelse om inspektion af mindre skibe.
3F - Transportgruppens oprindelige accept af denne fremgangsmåde i for-
hold til den danske implementering af MLC-konventionen var baseret på
forhold, som indebærer, at en sådan undtagelse var konkret relevant for
Danmark, men ikke at dette skulle foreslås gældende i andre EU-lande. Vil-
kårene i andre EU-lande kan ikke sammenlignes med Danmark, og det var
et afgørende element i forhandlingerne om indgåelse af aftalen mellem
ECCA og ETF, at alle skibe og alle søfarende blev omfattet fuldt og helt af
MLC.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene en generel positiv holdning til forslaget. En-
kelte lande har peget på behovet for at indføre en fleksibel ordning med
hensyn til inspektioner af mindre skibe i national fart.
12. Regeringens generelle holdning
Overordnet stiller regeringen sig positiv over for forslaget.
MLC-konventionens mulighed for at indføre lempeligere inspektionssyste-
mer for mindre skibe i national fart bør dog medtages i forslaget. Det synes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0011.png
11/34
ikke umiddelbart nødvendigt at benytte de samme regelmæssige synsterminer
for mindre skibe i national fart, som benyttes for større skibe i international
fart. Hovedparten af sådanne mindre skibe anvendes kun lejlighedsvis til dag-
sejlads af få timers varighed og sejles ofte af ejeren uden ansatte om bord. I
Danmark har arbejdsmarkedets parter accepteret, at konventionens synstermi-
ner for mindre skibe i national fart fraviges.
Herudover findes forslaget ikke præcist nok med hensyn til flagstatens mu-
lighed for at delegere opgaver til anerkendte organisationer, herunder klassi-
fikationsselskaber. Dette princip er anerkendt i EU-retten, dels ved den gæl-
dende forordning om anerkendelse af sådanne selskaber, dels ved direktivet
om opfyldelse af kravene til flagstater. Det vil derfor være hensigtsmæssigt
at præcisere delegeringsretten i forslaget.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0012.png
12/34
6. Revision af adgangen til at genanvende offentlige data (PSI-
direktivet)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1. Resumé
Kommissionen har den 12. december 2011 stillet forslag om ændring af PSI-
direktivet. Forslaget er fremsat med henblik på at fjerne nuværende og nye
forskelle mellem medlemsstaterne vedrørende udnyttelsen af den offentlige
sektors informationer, hvilket forhindrer udnyttelse af denne vigtige informati-
onskildes fulde økonomiske potentiale.
Forslaget indeholder en ændring af direktivets anvendelsesområde til at om-
fatte kulturelle institutioner, ændring af det generelle princip, principperne for
gebyrer, licenser og maskinlæsbare formater.
Forslaget forventes på dagsordenen for det kommende rådsmøde for tele-
kommunikation den 8. juni 2012 med henblik på fremskridtsrapport og en
orienterende debat.
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, men vurderes
umiddelbart ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har den 12. december 2011 fremsat forslag til ændring af di-
rektiv om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer
(KOM(2011) 877).
Forslaget til ændring af PSI-direktivet er baseret på TEUF artikel 114 om har-
monisering af medlemsstaternes lovgivninger vedrørende det indre markeds
funktion og den frie bevægelighed for tjenesteydelser.
Begge forslag skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almin-
delige lovgivningsprocedure, jf. traktatens artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
Baggrunden for forslaget er, at der i det gældende PSI-direktiv (2003/98/EF)
artikel 13 er anført, at Kommissionen skal tage anvendelsen af direktivet op til
revision senest den 1. juli 2008. I den forbindelse iværksatte Kommissionen en
undersøgelse i 2009. Undersøgelsen viste, at der var sket fremskridt på områ-
det, men at der fortsat eksisterede en række uhensigtsmæssige barrierer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0013.png
13/34
-
-
-
Offentlige myndigheders forsøg på at maksimere deres egen fortjeneste i
modsætning til at se på den bredere økonomiske gevinst.
Konkurrence mellem den private og den offentlige sektor.
Praktiske forhindringer i relation til at videreanvende offentlige informati-
oner eksempelvis mangel på information om tilgængelige offentlige data.
På den baggrund besluttede Kommissionen, at der skulle gennemføres en revi-
sion af direktivet i 2012, når man havde indhentet yderligere informationer om
effekten og anvendelsen af direktivet.
Den offentlige sektors informationer er en vigtig kilde til digitale produkter og
services med et stort uudnyttet potentiale. Det generelle formål med Kommis-
sionens forslag er at bidrage til den økonomiske vækst og job-skabelse ved at
åbne op for det økonomiske potentiale, der er ved videreanvendelse af offent-
lige data ved at forbedre betingelserne for videreanvendelse af den offentlige
sektors informationer.
3. Formål og indhold
I tråd med Kommissionens meddelelse ”Åbne data, en drivkraft henimod in-
novation, vækst og åben forvaltningspraksis” er det formålet med ændringen
af PSI-direktivet at bidrage til økonomisk vækst og jobskabelse ved at frigive
det økonomiske potentiale ved offentligt ejede data gennem forbedrede betin-
gelser for udnyttelse af offentlige data (PSI).
De centrale elementer i forslagene vedrører:
Udvidelse af direktivets anvendelsesområde
Efter forslaget skal direktivets anvendelsesområde også omfatte biblioteker,
arkiver, museer og universitetsbiblioteker.
Formålet med dette er at øge betydningen og effekten af direktivet. Det inde-
bærer bl.a., at kulturelle institutioner omfattes af det gældende direktiv, der
blandt andet indeholder et forbud mod at indgå eksklusivaftaler.
Gebyrbaseret på marginalomkostningsprincippet
Forslaget indeholder en hovedregel for gebyrer, der betyder, at der som ud-
gangspunkt kun kan tages gebyr for de marginale omkostninger forbundet med
reproduktion og formidling af dokumenterne.
De kulturelle institutioner vil være undtaget fra marginalomkostningsprin-
cippet i forhold til gebyrer. Udover undtagelsen af de kulturelle institutioner
gælder også en generel undtagelse for myndigheder i den offentlige sektor,
som dækker en betydelig del af driftsomkostningerne til udførelse af deres of-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14/34
fentlige opgaver ved at udnytte deres intellektuelle ejendomsrettigheder, til at
opkræve et gebyr, der overstiger de marginale omkostninger, hvis det sker i
henhold til objektive, gennemsigtige og kontrollerbare kriterier og er i offent-
lighedens interesse
og er godkendt af en uafhængig klageinstans.
Baggrunden for dette forslag er, at den offentlige høring i forbindelse med re-
visionen af PSI-direktivet viste, at høje gebyrer på offentlige data ansås af
mange interessenter for at udgøre en stor barriere.
Af hensyn til de offentlige myndigheder, der er selvfinansierende eller som er
juridisk forpligtede til at drive indtægtsdækket virksomhed, rummer forslaget
en undtagelse, der dækker muligheden for at tage gebyr, der dækker en rimelig
forrentning.
Indførelse af EU-ret til genbrug
Forslaget indeholder en bestemmelse om, at der skal indføres en generel ret
til, at al offentlig information, der ikke udtrykkeligt er omfattet af en af und-
tagelserne, kan videreanvendes til kommercielle eller ikke-kommercielle
formål.
Bestemmelsen vedrører ikke en regulering af retten til at opnå adgang til of-
fentlige dokumenter, hvilket fortsat skal høre under medlemsstaternes ene-
kompetence.
Maskinlæsbare formater
Forslaget indeholder en bestemmelse om, at offentlige myndigheder skal
sikre, at dokumenter er tilgængelige i maskinlæsbare formater sammen med
deres metadata.
Uafhængig klageinstans
Forslaget indeholder en forpligtelse til etablering af en uafhængig klagein-
stans. Klageadgangen skal omfatte muligheden for revision udført af en uaf-
hængig myndighed, hvis beslutninger er bindende for den pågældende of-
fentlige myndighed.
Baggrunden for denne bestemmelse er, at det i forbindelse med høringen
blev fremhævet, at manglen på et effektivt klagesystem var et stort problem.
Dette afholder mange fra at indgive en klage, idet det bl.a. kan være svært at
finde den relevante klagemyndighed og på grund af lange sagsbehandlings-
tider.
Omvendt bevisbyrde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0015.png
15/34
Forslaget indeholder en bestemmelse om, at der i forbindelse med en klage
over et gebyr skal pålægges den offentlige institution at bevise, at deres ge-
byr er i overensstemmelse med direktivets bestemmelser.
Baggrunden for dette forslag er, at brugerne af offentlige data i forbindelse
med Kommissionens høring har anført, at det er forbundet med store pro-
blemer at få adgang til den nødvendige information om grundlaget for be-
regningen af gebyret i forhold til bevisbyrden.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Der forventes afstemning i Udvalget om Industri, Forskning og Energi (ITRE)
inden udgangen af 2012.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Det er Kommissionens opfattelse, at direktivforslagets bestemmelser er
nødvendige af hensyn til at lette udformningen af produkter og tjenesteydel-
ser baseret på offentlige data over hele EU, at sikre en effektiv grænseover-
skridende anvendelse af offentlige data til værdiforøgende produkter og tje-
nesteydelser, at begrænse fordrejning af konkurrencevilkårene på EU-
markedet og at forhindre stadig større forskelle mellem medlemsstaternes
håndtering af videreanvendelse af offentlige data.
Regeringen vurderer samlet set, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Såvel målsætningen om at lette udformningen af pro-
dukter og tjenesteydelser baseret på offentlige data over hele EU som mål-
sætningen om at begrænse fordrejning af konkurrencevilkårene på EU-
markedet og at forhindre stadig større forskelle mellem medlemsstaternes
håndtering af videreanvendelse af offentlige data opnås således, efter rege-
ringens vurdering, bedst ved EU-regulering frem for national regulering.
6. Gældende dansk ret
Lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (Lov nr. 596
af 24. juni 2005).
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0016.png
16/34
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes at få en række lovgivningsmæssige konsekvenser for Lov
om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (Lov nr. 596 af
24. juni 2005),
herunder sandsynligvis i forhold til § 2 (Udvidelse af anvendel-
sesområdet), § 7 (maskinlæsebare formater) og § 8 (gebyrer). Herudover er en
række af forslagets elementer, ikke i dag reguleret i Lov om videreanvendelse
af den offentlige sektors informationer, herunder retten til genbrug af offentlig
data, etableringen af en uafhængig klageinstans og spørgsmålet om bevisbyr-
de.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have væsentlige statsfinansielle kon-
sekvenser. Det kan dog ikke udelukkes, at den endelige udformning af for-
slagets gebyrbestemmelse, samt forbuddet mod at indgå eksklusivaftaler,
kan medføre statsfinansielle konsekvenser.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det forventes, at de ændrede regler vil bidrage til øget innovation af produkter
baseret direkte på offentlige data og af komplementære produkter, lavere
transaktionsomkostninger og effektiviseringsgevinster inden for den offentlige
sektor og stadig større kombination af forskellige offentlige og private infor-
mationer med henblik på at frembringe nye varer.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have nogen administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
10. Høring
Forslaget har været i høring i det daværende specialudvalg for IT og Tele-
kommunikation og Specialudvalget for Konkurrenceevne, Vækst og Forbru-
gerforhold samt hos øvrige relevante aktører med frist for bemærkninger den
13. januar 2012.
Dansk Metal bemærker, at man støtter muligheden for øget adgang til og
brug af offentlige myndigheders allerede indsamlede data. Dansk Metal
støtter det fremsendte forslag fra Kommissionen. Dansk Metal understreger
deres tilfredshed med formuleringen omkring gebyrer for videreanvendelse
af dokumenter og ser frem til, at direktivændringerne vedtages endeligt og
implementeres i dansk lovgivning.
Danmarks Radio (DR) understreger vigtigheden af, at public service-radio-
og tv-foretagender fortsat holdes uden for direktivets anvendelsesområde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0017.png
17/34
Begrundelsen for dette er, at public service-radio- og tv-foretagender ikke
må blive forpligtede til at give adgang til ikke-offentliggjort journalistisk
materiale, da dette vil kunne kompromittere kildebeskyttelsen og redakti-
onsfriheden.
Derudover mener DR, at en udvidelse af direktivets anvendelsesområde til
public service-radio- og tv-foretagender vil stille disse i en konkurrence-
mæssig ufordelagtig situation i forhold til kommercielle radio- og tv-
foretagender, eftersom de kommercielle foretagender ikke ville være under-
givet en forpligtelse til at give adgang til deres produktioner. Det bemærkes
i den forbindelse, at den måde, hvorpå programmer er produceret og erhver-
vet, er den samme for såvel public service-foretagenderne som kommerciel-
le radio- og tv-foretagender.
DR henstiller, at der fra dansk side arbejdes for at opretholde den eksiste-
rende undtagelse i direktivets art. 1, stk. 2, litra d, for public service-radio-
og tv-foretagender.
Danske Idebaserede Elektroniske Midler (DILEM) anfører, at de ser forsla-
get som en videreførsel af tidligere forslag. DILEM ønsker større vækst og
åbenhed i forvaltningspraksis.
Den Kristne Producentkomitè (DKPK) anfører ligesom DILEM, at de ser
forslaget som en videreførsel af tidligere forslag og ønsker større vækst og
åbenhed i forvaltningspraksis.
FDIH – Foreningen for Distance og Internethandel (FDIH) har anført, at de
er positive over for at åbne for yderligere adgang til offentlige data.
FDIH bemærker, at der bør ske en samordning i EU, så dokumenter og data
er strukturerede ens på tværs af medlemsstaterne, og at virksomhederne og
andre, der indhenter data fra offentlige myndigheder – evt. mod betaling -
har ejendomsretten til de nye data.
Advokat Peter Schønning bemærker at det gældende PSI-direktiv fra 2003
var på kanten af de internationale ophavsretsforpligtelser, men holdt sig in-
den for disse, bl.a. ved at respektere tredjemands rettigheder.
Advokat Schønning bemærker, at det centrale i det nye direktivforslag, er at
direktivet udvides til også at omfatte dokumenter, som er i arkivers, biblio-
tekers eller museers besiddelse, jf. forslagets art. 1(3). Til gengæld fasthol-
des det oprindelige direktivs art. 1(2)(b), hvorefter dokumenter, hvortil tred-
jemand besidder ophavsretten ikke omfattes af direktivet. På samme måde
fastholdes det oprindelige direktivs art. 1(5), hvorefter direktivet viger, hvis
det findes uforeneligt med bl.a. Bernerkonventionen og TRIPS-aftalen,
hvilket også er præciseret i præambelbetragtning 22 (og betragtning 7 i di-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0018.png
18/34
rektivforslaget); denne bestemmelse suppleres nu af en bestemmelse om, at
direktivet ikke indskrænker ansattes økonomiske eller ideelle rettigheder.
Advokat Schønning bemærker endvidere, at forslaget på ingen måde be-
grænser eller på anden måde berører ophavsrettigheder, som tilhører almin-
delige ikke-offentlige rettighedshavere, men kun dokumenter i arkiver, bib-
lioteker og museer (ABM-institutionerne), som enten ikke er ophavsretsbe-
skyttede, eller som ABM-institutionerne selv fuldt ud har rettighederne til.
Advokat Schønning hæfter sig også ved, at ABM-institutionerne ikke er
forpligtede til at stille deres dokumenter til rådighed for videreanvendelse
(forslaget til art. 3(2)).
På den baggrund ser advokat Schønning ikke nogen problemer med direk-
tivforslaget.
Biblioteksparaplyen (Danmarks biblioteksforening) bemærker, at værker for
hvilke den ophavsretlige beskyttelsestid er udløbet, så vidt muligt fortsat bør
være frit tilgængelige.
Biblioteksparaplyen anfører, at det ikke er klart, hvordan sagen stiller sig,
såfremt biblioteket har foretaget digitaliseringen i samarbejde med en privat
aktør, som evt. har fået et tilsagn om kommerciel udnyttelse af dokumenter-
ne i en nærmere afgrænset periode eller en anden form for modydelse. Så-
fremt de elektroniske filer kan kræves udleveret til et konkurrerende foreta-
gende, vil samarbejde mellem offentlige og private foretagender formentlig
umuliggøres.
Derudover bemærker Biblioteksparaplyen, at metadata vil være beskyttet af
OHL § 71 (katalogreglen) og Databasedirektivet: 96/9/EF, men da det er
bibliotekerne selv, der i et samarbejde med DBC og Nationalbibliografien
fremstiller disse data, vil de formentlig være omfattet af udleveringspligten.
Biblioteksparaplyen påpeger endvidere, at sådanne data får stadig større be-
tydning for såvel kommercielle som ikke-kommercielle udnyttelsesmåder.
Udover de omtalte dokumenttyper bemærker Biblioteksparaplyen, at biblio-
tekerne har store datamængder som følge af administrationen af biblioteker-
nes udlån eller brug af de databaser, som bibliotekerne giver adgang til og at
disse data vil kunne være omfattet af undtagelsesbestemmelsen om kom-
merciel fortrolighed, og de vil i alle tilfælde være beskyttet som persondata.
Danske Universiteter finder det positivt, at der arbejdes på at skabe bedre
adgang til offentligt skabte data og informationer. Danske Universiteter fin-
der, der er behov for at se på, hvordan flere offentlige data gøres tilgængeli-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0019.png
19/34
ge. Endvidere anføres det, at det vil være hensigtsmæssigt at vurdere beho-
vet for betaling mellem offentlige enheder for adgang til data.
Aarhus Universitet støtter Kommissionens ønske om at styrke adgangen til
offentlige data, herunder universiteternes. Aarhus Universitet bemærker, at
der bør sikres tilstrækkelige ressourcer til brug for selve indsamlingen og
udstillingen af data.
Syddansk Universitet anbefaler, at der fortsat arbejdes på at skabe større og
lettere adgang til offentlige data. Syddansk Universitet peger på, at det er
vigtigt, at data stilles til rådighed i godkendte formater, at det er væsentligt
at 3. mands rettigheder respekteres og foreslår, at der i direktivet stilles krav
om kildeangivelse.
Aalborg Universitet finder forslaget positivt, idet det fortsat undtager doku-
menter m.m., som er omfattet af tredjepersons ejendomsret.
IT-Universitetet støtter forslaget.
Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser har anført, at
direktivforslaget ikke ses at medføre nogen forpligtelser eller ændringer i
forhold til allerede klart fastlagte principper for informationsformidling.
Det Danske Filminstitut (DFI) har anført, at det formodes, at DFI som
Danmark nationale filmarkiv vil være omfattet af direktivforslaget. DFI ud-
trykker bekymring for de økonomiske konsekvenser af forslaget både med
hensyn til den tekniske tilrådighedsstillelse og med hensyn til bortfald af
muligheden for at indgå eksklusiv aftale med private udbydere om tilrådig-
hedsstillelse. DFI henviser til, at det er uklart, i hvilket omfang indsamlede
statistiske data vedr. fx markedsovervågning og særskilte analyser skal være
tilgængelige.
Det Kongelige Bibliotek (KB)
KB er skeptiske over for forslaget om at inddrage biblioteker, arkiver og
museer under direktivet, og fremfører særligt, at en begrænsning i mulighe-
derne for at indgå aftaler om eneret (eksklusivaftaler) er yderst problema-
tisk i forhold til mulighederne for digitalisering af kulturelt materiale, hvor
KB i dag indgår eksklusivaftaler med henblik på finansiering af digitalise-
ring.
Statsbiblioteket (SB)
SB har anført, at en ændring af direktivet kan påvirke biblioteker og univer-
sitetsbiblioteker ved at pålægge omkostninger i forhold til at stille materiale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0020.png
20/34
til rådighed samt ved at påvirke de tilfælde, hvor biblioteket har foretaget
digitalisering i samarbejde med private aktører.
Statens Arkiver (SA)
SA anfører, at det forudsættes, at arkivernes hidtidige praksis for bevaring
og kassation af offentlige arkivalier, som i dag føres af SA, ikke berøres.
Network of European Museum Organisations (NEMO)
NEMO anfører, at direktivet pålægger museerne en unødvendig byrde, idet
museerne allerede blandt andet via Europeana stiller billeder af deres sam-
linger til rådighed.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er forslaget blevet modtaget positivt. Medlemslandene støtter for-
slaget, der kan styrke videreanvendelsen af den offentlige sektors informati-
oner med henblik på at styrke udviklingen af et indre marked for viderean-
vendelse af offentlige data.
Flere medlemslande har ønsket mere analyse vedrørende konsekvenserne
ved at udvide direktivets anvendelsesområde til at omfatte museer, arkiver
og biblioteker, herunder spørgsmålet om foreneligheden med Traktatens be-
stemmelser.
Derudover har en række medlemslande udtrykt forbehold for at begrænse
adgangen for indtægtsdækkede offentlige myndigheder til at tage gebyrer.
Endelig har et flertal af medlemslandene udtrykt skepsis overfor etablerin-
gen af en uafhængig klagemyndighed. Medlemslandene har understreget
vigtigheden af, at en sådan klagemyndighed ikke må forstyrre medlemslan-
denes eksisterende domstolssystem og klageadgang samt muligheden for, at
eksisterende myndigheder vil kunne anvendes som klageinstans.
12. Regeringens generelle holdning
Genanvendelsen af offentlige data kan bidrage til udviklingen af nye, inno-
vative tjenester for europæiske virksomheder. Regeringen støtter derfor
overordnet Kommissionens hensigt om at gennemføre initiativer, der kan
styrke videreanvendelsen af den offentlige sektors informationer med hen-
blik på at styrke udviklingen af et indre marked for videreanvendelse af of-
fentlige data samt medvirke til at skabe gunstige vilkår for åben forvalt-
ningspraksis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0021.png
21/34
Regeringen anerkender, at høje gebyrer for offentlige data kan udgøre en
barriere for øget videreanvendelse af offentlige data. Regeringen lægger
imidlertid afgørende vægt på, at forslaget ikke medfører væsentlige statsfi-
nansielle konsekvenser.
Regeringen er positiv over for en udvidelse af direktivets anvendelsesområ-
de til at omfatte biblioteker, museer og arkiver, idet forslaget bygger på de
initiativer, der allerede eksisterer i EU-regi på kulturområdet. Det er rege-
ringens holdning, at de kulturelle institutioner fortsat bør kunne indgå i
økonomisk bæredygtige offentlig-private samarbejdsaftaler vedrørende digi-
talisering af kulturmaterialet.
Endelig er det regeringens holdning, at en eventuel uafhængig klageinstans
bør kunne etableres i overensstemmelse med eksisterende domstolssystemer
og klageadgang, ligesom eksisterende myndigheder bør kunne anvendes
som klageinstans.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0022.png
22/34
7. Retningslinjer for transeuropæiske telekommunikationsnet (Connec-
ting Europe-faciliteten, IKT-del)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1. Resumé
Kommissionen foreslår, at der oprettes en ny infrastrukturfacilitet kaldet
Connecting Europe-faciliteten (CEF), som skal finansiere infrastruktur på
transport-, energi- og IKT-området i perioden 2014-20. Formålet med faci-
liteten er at styrke langsigtede infrastrukturinvesteringer til gavn for vækst
og konkurrenceevne.
Faciliteten er en del af den flerårige finansielle ramme for 2014-20, og for-
ordningens vedtagelse afhænger derfor af vedtagelsen af den samlede fler-
årige finansielle ramme. Endvidere hænger faciliteten sammen med de sek-
torspecifikke retningslinjer på transport-, energi- og IKT-området, som fast-
lægger, hvordan tildelingen af midler til infrastrukturprojekter skal priorite-
res inden for de tre områder. Connecting Europe-faciliteten (CEF) forven-
tes både at anvende direkte støtte og innovative finansielle instrumenter fx i
form af projektobligationer.
Dette notat vedrører forordningsforslaget på IKT-området og indeholder
retningslinjer for prioritering af projekter af fælles interesse i forhold til
både bredbånd og offentlige digitale tjenester. Fælles for alle projekter er,
at de skal bidrage til opfyldelsen af en række målsætninger i Europa 2020-
strategien, herunder hurtige bredbåndsforbindelser og udviklingen af det
indre marked.
Retningslinjerne har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser, men forslaget
har statsfinansielle konsekvenser, da forslaget er en del af forhandlingerne
om EUs budget for perioden 2014-2020 (MFF).
Forslaget forventes på dagsordenen for rådsmødet (søtransport og tele-
kommunikation) med henblik på en fremskridtsrapport og en orienterende
debat.
2. Baggrund
Som afsæt til forhandlingerne om EU’s budget for 2014-2020 vedtog
Kommissionen i juni 2011 en meddelelse om forslag til overordnede prin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0023.png
23/34
cipper og indsatsområder i det nye budget for EU samt anvendelse af finan-
sielle instrumenter
1
.
Et væsentligt indsatsområde, som Kommissionen foreslår i EU-budgettet for
2014-2020, er at sikre investeringer i infrastrukturprojekter inden for trans-
port, energi og informations- og kommunikationsteknologi (IKT). Således
foreslås det at allokere i alt 50 mia. EURO for 2014-2020 i en samlet ramme
kaldet ”Connecting Europe-faciliteten” (CEF), herunder cirka 9,2 mia.
EURO til digital infrastruktur.
Infrastrukturlovgivningen er endvidere et af de 12 nøgleinitiativer i Akten
for Det Indre Marked, hvor det fremgår, at infrastrukturlovningen skal med-
virke til at identificere og udrulle strategiske projekter af europæisk betyd-
ning samt sikre sammenhæng i den europæiske infrastruktur.
Selve CEF, herunder den samlede prioritering af midler til området og an-
vendelsen af finansielle instrumenter, behandles i en separat retsakt
2
, mens
de nærmere retningslinjer for prioritering af de afsatte midler til hver af de
tre sektorer er opstillet i forslag til separate forordninger. Dette notat forhol-
der sig således alene til Kommissionens forslag til forordning om retnings-
linjer for prioritering af de afsatte midler til digital infrastruktur.
Forslaget er fremsat efter Traktaten om den Europæiske Unions Funktions-
måde (TEUF) artikel 172 og skal derfor behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure.
Kommissionens initiativ til CEF skal ses i lyset af, at en horisontal målsæt-
ning for budgetforslaget er at understøtte Europa 2020-strategien for intelli-
gent og bæredygtig vækst for alle med henblik på at skabe job og genoprette
Europas økonomi. Den overordnede målsætning for Europas Digitale Dags-
orden er at opnå bæredygtige økonomiske og sociale fordele af et digitalt
indre marked baseret på hurtigt og ultrahurtigt internet og interoperable ap-
plikationer.
3. Formål og indhold
Med forordningen fastsættes der retningslinjer for, hvilke telekommunikati-
onsprojekter i medlemsstaterne, der er af ”fælles interesse”, og som dermed
kan opnå støttes i henhold til den overordnede CEF-forordning.
1
KOM (2011) 500 – ”Et budget for Europa 2020” af 29. juni 2011
KOM (2011) 655 – ”Establishing the Connecting Europe Facility”
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0024.png
24/34
Ifølge Kommissionen har forordningsforslaget fem hovedformål:
1. At bidrage til økonomisk vækst og støtte udviklingen af et indre mar-
ked for at forbedre den europæiske økonomis konkurrenceevne, her-
under små og mellemstore virksomheders konkurrenceevne,
2. At bidrage til forbedringer af borgere, virksomheders og myndighe-
ders hverdag ved at fremme sammenhængen mellem nationale net
samt adgang til disse net,
3. At stimulere udrulning af hurtige bredbåndsnet i hele Europa, hvilket
kan lette udvikling og udbud af digitale tjenester på tværs af Europa,
4. At muliggøre bæredygtige digitale tjenester på tværs af Europa, og
5. At bidrage til reduktion af drivhusgasser, samt at beskytte og forbedre
miljøet.
CEF forventes primært at anvende innovative finansielle instrumenter for at
tilskynde investeringer ved at reducere investeringsrisikoen og tilbyde lang-
sigtet finansiering for både nye og eksisterende investorer. Kun hvor forret-
ningsplanen er særligt svag, forventes CEF at tilbyde medfinansiering i form
af direkte støtte.
Hvis det vurderes at øge den europæiske merværdi kan EU samarbejde med
myndigheder og andre organisationer i tredjelande samt internationale orga-
nisationer med henblik på at opfylde forordningens målsætninger.
Kommissionens forslag indeholder overordnet set to typer af projekter. Den
første type er bredbåndsprojekter, hvilket defineres som fysiske eller trådlø-
se net, der giver højhastighedsadgang til internettet og andre lignende tjene-
ster. Den anden type projekter er
offentlige
digitale tjenester, som dækker
over typisk internetbaserede tjenester, der kan virke på tværs af landegræn-
ser, og som er til gavn for borgere, virksomheder og/eller offentlige myn-
digheder.
Forslaget fastlægger fire prioriteter for projekter af fælles interesse:
a.
b.
c.
d.
Udrulning af højhastighedsbredbånd, der kan levere mindst 100 Mbit/s.
Udrulning af højhastighedsbredbånd, der kan levere mindst 30 Mbit/s
til udkantsområder og øer.
Understøttelse af såkaldte ”Core Service Platforms”, såsom fysisk ser-
verudstyr og softwareudstyr, der driver udbredelsen af digitale tjenester.
Alle tiltag, som fremmer interoperabilitet og synergi mellem forskellige
projekter af fælles interesse, herunder mellem projekter på tværs af de
tre sektorer i CEF (dvs. også transport- og energiprojekter) samt mellem
projekter for digital infrastruktur og projekter støttet via strukturfonde-
ne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25/34
I udgangspunktet kan alle elementer i et
IKT-infrastrukturprojekt
opnå støtte
via CEF, herunder også forundersøgelser, driftsomkostninger og evaluerin-
ger. Det understreges desuden, at støtte kan ydes både i form af regulatori-
ske tiltag og økonomiske tilskud. De konkrete bestemmelser om finansie-
ringsmekanismerne fastlægges imidlertid i den overordnede CEF-
forordning.
Projekter af fælles interesse skal bidrage til at opfylde de fem hovedformål
med forordningsforslaget, og for at konkretisere sådanne projekter er der til
forordningen tilføjet et anneks. Med forslaget vil Kommissionen få kompe-
tence til løbende at revidere annekset i årene 2014-2020 via delegerede rets-
akter. Sådanne revisioner skal ske under hensyntagen til ændrede politiske
prioriteter, den teknologiske udvikling samt ændrede markedsforhold, og
både Rådet og Europa-Parlamentet har mulighed for at gøre indsigelse mod
revisionen inden for en tidsfrist på to måneder.
Kommissionen vil løbende evaluere de fastlagte prioriteter i annekset, og
der vil blive etableret en ekspertgruppe bestående af repræsentanter fra med-
lemsstaterne, som skal assistere Kommissionen til dette formål.
Annekset til forordningsforslaget indeholder en beskrivelse af projekter af
fælles interesse, som kan modtage støtte. Disse er inddelt i tre emneområ-
der:
Horisontale projekter
Kortlægning af bredbåndsinfrastruktur samt andre tekniske initiativer.
Bredbåndsprojekter
Anlæggelse af bredbåndsinfrastruktur, der støtter de europæiske 2020-
målsætninger om, at halvdelen af EU-borgerne abonnerer på forbindelser på
mindst 100 Mbit/s, og at alle EU-borgere har adgang til forbindelser på
mindst 30 Mbit/s.
Projekter skal være forenelige med relevant lovgivning, herunder EU’s kon-
kurrenceregler, og desuden bidrage til udrulning af en passiv fysisk infra-
struktur (f.eks. tomrør eller master) eller skabe synergi med andre infra-
strukturområder, såsom transport og energi. Desuden lægges der vægt på en
balanceret fordeling af støtte til forskellige typer projekter samt til projekter
fordelt geografisk over hele Europa.
Endelig kan modtagere af støtte være teleselskaber, infrastrukturudbydere
(fx af vand eller elektricitet), regioner eller kommuner. Disse eksempler er
ikke udtømmende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0026.png
26/34
Digitale tjenester
Under denne kategori oplistes der en række specifikke projekttyper:
Højhastighedsnet (backbone-net) mellem offentlige institutioner.
Grænseoverskridende e-forvaltningstjenester (eGovernment).
Tjenester, som giver adgang til offentlige data og digitalisering af kultu-
relle værker.
Tjenester, som fremmer tillid og sikkerhed på internettet eller bidrager
til beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur.
Intelligente energisystemer via IKT.
Med forordningen ophæves en tidligere retsakt fra 1997 om transeuropæiske
telekommunikationsnetværk. Denne retsakt, som blev revideret i 2002, an-
gav prioritering af midler under det tidligere ”eTEN”-program, som fra
1997 til og med 2006 ydede støtte til IKT-projekter, herunder digitale tjene-
ster inden for fx sundhed, social inklusion og uddannelse. Fra 2007 og frem
har der ikke været uddelt støttemidler til nye projekter under eTENpro-
grammet og de sidste projekter blev afsluttet i 2010.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Afstemning
om CEF-forslaget (IKT) i Europa-Parlamentets Udvalg for Industri, Forsk-
ning og Energi (ITRE) forventes at finde sted inden udgangen af 2012.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at en samordnet udvikling hen mod en transeuropæ-
isk telekommunikationsinfrastruktur, herunder bredbånd og digitale tjene-
ster, ikke kan løftes af medlemsstaterne selv, men kræver en indsats på EU-
plan.
Kommissionen finder endvidere, at forslaget er i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, og at det holder sig inden for rammerne af arti-
kel 170 om blandt andet transeuropæiske telekommunikationsnet i Traktaten
om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
Regeringen er på det grundlag enig med Kommissionen i, at nærhedsprin-
cippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0027.png
27/34
7. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har statsfinansielle konsekvenser, da forslaget er en del af for-
handlingerne om EUs budget for perioden 2014-2020, de såkaldte flerårige
finansielle rammer (MFF). Det samlede udgiftsniveau for perioden 2014-
2020 har direkte betydning for størrelsen af de årlige budgetter og dermed
for det danske EU-bidrag.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser,
men øgede
investeringer i digitale infrastrukturer vurderes at have positive samfunds-
mæssige konsekvenser for innovation og vækst i samfundet generelt.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10. Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i det
daværende
fungerende
EU-Specialudvalg for IT- og Telekommunikation med frist for bemærknin-
ger den 2. november 2011. Høringen har givet anledning til svar fra Dansk
Energi, DR og TDC.
Derudover har DI også udtalt sig om forslaget i forbindelse med Transport-
ministeriets høring
om den horisontale CEF-forordning
med frist for be-
mærkninger den 2. november 2011.
Dansk Energi har angivet sin generelle støtte til Kommissionens udspil til
CEF og de dertil knyttede finansieringsinstrumenter med henvisning til kla-
re synergier mellem transport, energi og telekommunikation.
Dansk Energi er enig med Kommissionens vurdering af, at der er behov for
massive investeringer i opgraderingen af den digitale infrastruktur til ægte
højhastighedsforbindelser, som fjerner flaskehalse, der ellers vil hæmme
den digitale udvikling og dermed reducere muligheden for at realisere de
samfundsøkonomiske og sociale gevinster inden for eksempelvis sund-heds-
, undervisnings- og elektricitetsområdet.
Dansk Energi hæfter sig ved Kommissionens beregninger af investeringshul
på næsten 220 milliarder EURO (efter telesektorens egne investeringer),
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0028.png
28/34
hvilket Dansk Energi også finder gældende for Danmark, som vurderes at
kræve samlede investeringer på 30 til 35 milliarder danske kroner for at op-
gradere den danske infrastruktur til højhastighedsforbindelser. Hertil be-
mærkes, at de danske energiselskaber siden 2005 har været en væsentlig ak-
tør i Danmark med henblik på at realisere Kommissionens mål om at få op-
graderet den digitale infrastruktur fra det gamle kobbernet til fremtidssikkert
fibernet.
Dansk Energi anser CEF, som et oplagt værktøj til at få fremmet den private
investeringslyst i opgradering af den digitale infrastruktur i Danmark og
særligt i områder, hvor der ikke er kommercielle incitamenter til at levere
højhastighedsforbindelser. Dansk Energi hæfter sig derudover ved, at
Kommissionen ikke frasiger nogen områder, herunder tætbefolkede byer,
for behov for finansielle instrumenter til at fremme udviklingen.
Dansk Energi savner imidlertid, at forslaget til CEF tager stilling til både
behovet for hurtige download- og upload –hastigheder, som begge vurderes
at være centrale for overgangen fra at passive bredbåndsforbrugere til akti-
ve, medskabende forbrugere. Eksempler på tjenester som kræver begge dele
er ifølge Dansk Energi cloud computing og videobaseret to-
vejskommunikation.
I forhold til landdistrikterne bemærker Dansk Energi, at Kommissionen ser
direkte tilskud som virkemiddel til at sikre dækningen, og i den sammen-
hæng henviser Dansk Energi til regeringens egen angivelse af, at 13,2 pro-
cent af befolkningen bor i landdistrikter.
I forlængelse af den generelle støtte til CEF er Dansk Energi stærkt bekym-
ret for, at de finansielle instrumenter knyttet til CEF kan medvirke til at ce-
mentere tidligere telemonopolers i forvejen stærke position på bredbånds-
markedet. Her henvises der specifikt til TDC’s markedsdominans i Dan-
mark med en andel på 60 procent af bredbåndsmarkedet
Dansk Energi mener således, at der skal tages særlige hensyn til konkurren-
cesituationen, når CEF-tilknyttede midler indgår i projekter med bredbånds-
aktører, hvormed CEF ikke må kunne styrke en i forvejen stærk markedspo-
sition hos enkelte tidligere telemonopoler.
Dansk Energi hæfter sig i CEF-forslaget særligt ved prioriteterne til projek-
ter, der giver adgang til hastigheder på over 100 megabit i sekundet, og til
projekter, der udnytter synergier mellem højhastighedsbredbåndsnet og an-
dre forsyningsinfrastrukturer og navnlig Smart Grids. Dansk Energi bemær-
ker i den forbindelse, at energiforbruget ved fiberoptiske netværk ifølge
blandt andet Kommissionen er lavere end ved andre teknologier som kobber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0029.png
29/34
og kabel-tvnet. Sådanne netværk vil således ifølge Dansk Energi bidrage til
at reducere Europas udledning af drivhusgasser.
Dansk Energi opfordrer endeligt den danske regering til at sikre, at Dan-
mark fra ikrafttrædelsen af CEF er klar til at håndtere CEF-støttede projek-
ter på lige fod med alle andre EU-medlemslande.
DI har i høringssvar af 2. november 2011 bemærket, at det er vigtigt at
fremme den digitale infrastruktur i EU, men at man ikke er enig i priorite-
ringen af midler hertil.
Det bemærkes, at 7,1 ud af de 9,2 mia. EURO afsættes til infrastruktur
(bredbåndstjenester), mens kun en mindre del målrettes selve anvendelsen
af bredbånd (digitale tjenester). DI anfører, at udbygning af infrastruktur i
Nordeuropa hovedsageligt er markedsdrevet og at offentlig støtte til udbyg-
ning af infrastrukturen i et dansk perspektiv derfor ikke er den mest hen-
sigtsmæssige prioritering. DI foretrækker derfor en mere efterspørgselsdre-
vet udvikling frem for en ensidig støtte til at udbygge infrastrukturen.
DI bemærker således, at investeringer i bredbånd kun giver mening i det
omfang, at det samtidigt lykkes at øge efterspørgslen på digitale tjenester.
DI ser derfor gerne, at flere midler målrettes brug af offentlige digitale tje-
nester inden for eksempelvis velfærdsteknologi eller uddannelse. Dette kan
ifølge DI være med til at øge brugervenligheden, styrke den objektive sags-
behandling samt fremme produktiviteten i den offentlige sektor.
DR finder, at definitionen på bredbåndsnet i Kommissionens forslag henvi-
ser til både faste og trådløse accesnet, inklusiv via satellit. DR mener på den
baggrund, at det er væsentligt, at der er klarhed om, hvorvidt dette inklude-
rer broadcast, som ifølge DR per definition er en trådløs teknologi.
TDC har i høringssvar af 25. oktober 2011 anført, at man fra dansk side bør
arbejde for, at offentlig støtte til bredbåndtjenester skal dedikeres til områ-
der med klart påvist behov for udbygning af infrastrukturen, som ikke vil
kunne ske på markedsmæssige vilkår. Derudover foreslår TDC, at medfi-
nansiering af projekter skal ske på et teknologineutralt grundlag, inklusive
mobilteknologi, med sigte på at sikre EU’s målsætning om at sikre adgang
til forbindelser på mindst 30 megabit i sekundet.
Endelig finder TDC, at kriterier for fordeling af henholdsvis private og of-
fentlige investeringer i projekter fastlægges således, at den offentlige medfi-
nansiering bliver et incitament til en risikovillig og markedsdreven adfærd
fra private investorer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0030.png
30/34
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Størstedelen af medlemsstaterne støtter brugen af midler til udbygning af in-
frastrukturen i EU, i det det dog er usikkert i hvilket omfang IKT-delen prio-
riteres.
12. Regeringens generelle holdning
Regeringen er grundlæggende positiv over for den nye infrastrukturfacilitet,
der vil bidrage til at optimere vigtig europæisk infrastruktur og fremme den
europæiske vækstdagsorden. Budgettet til CEF fastlægges som led i de
overordnede forhandlinger om en del af forhandlingerne om EUs budget for
perioden 2014-2020, de såkaldte flerårige finansielle rammer (MFF).
Regeringen finder det i den forbindelse vigtigt, at CEF-midlerne, herunder
på IKT-området, afsættes til projekter, der skaber merværdi for EU og
størst mulige samfundsøkonomiske gevinster.
Udgangspunktet er, at udrulningen af infrastruktur
på teleområdet
skal være
markedsdrevet, og at EU-initiativer primært skal være af regulativ karakter.
Der er dog markedsfejl, der betyder, at der kan være behov for adgang til ri-
sikovillige lånemuligheder og egentlig støtte for på længere sigt at sikre
EU's konkurrenceevne
og understøtte Europas Digitale Dagsorden.
Tilde-
lingen af midler bør
efter regeringens opfattelse
ikke påvirke konkurrencesi-
tuationen i negativ retning.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0031.png
31/34
8. Blue Belt
Nyt notat.
1. Resumé
Blue Belt-pilotprojektet er iværksat af EU’s transportministre med henblik
på at se på mulighederne for at lempe toldkontrollerne og dermed lette de
administrative byrder. Dette sker ved at genbruge eksisterende data fra den
overvågning, der sker af skibe i EU-farvande.
Evalueringen af projektet ventes fremlagt i begyndelsen af maj måned,
hvorefter Kommissionen forventes at fremlægge et arbejdsdokument, hvor
man vil vurdere resultaterne af Blue Belt-projektet og se på de videre per-
spektiver.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og
energi – søtransport) den 7. juni 2012 med henblik på en orienterende de-
bat.
Sagen har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomi-
ske konsekvenser, men har til formål at mindske de administrative byrder
for erhvervet.
2. Baggrund
Blue Belt-pilotprojektet gik i gang i maj 2011 og blev afsluttet i marts 2012.
Der er etableret en gruppe bestående af søsikkerhedsagenturet, Kommissio-
nen, toldmyndighederne fra visse medlemslande samt repræsentanter for re-
derier fra bl.a. Danmark.
Evalueringsrapporten om Blue Belt pilot-projektet forventes at foreligge i
begyndelsen af maj 2012. Det forventes endvidere, at Kommissionen med
afsæt i evalueringsrapporten vil udarbejde et arbejdsdokument, hvori man
vil vurdere resultaterne af Blue Belt-pilotprojektet og se på de videre per-
spektiver.
Blue Belt-projektet er sat på dagsordenen for rådsmødet (transport, tele-
kommunikation og energi – søtransport) den 7. juni 2012 med henblik på en
orienterende drøftelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0032.png
32/34
3. Formål og indhold
I december 2010 vedtog EU rådskonklusioner om vandbåren transport i EU.
Konklusionerne anbefalede at fortsætte arbejdet for at øge det indre markeds
funktion og facilitere søtransport i EU bl.a. ved at lempe de administrative
byrder for skibsfarten. Dette ville kunne gøre søtransport til en mere attrak-
tiv transportform i forhold til andre transportformer.
En af de forhindringer, der blev peget på i rådskonklusionerne, var toldfor-
maliteter, og Blue Belt-pilotprojektet blev derfor igangsat.
Projektet gik ud på at udnytte de muligheder, der findes i farvandsovervåg-
ningen - SafeSeaNet - til toldmæssige formål. De deltagende skibes færden
rapporteres til toldmyndighederne. Dette sker ved, at der sendes en e-mail til
toldekspeditionen i destinationshavnen forud for skibets ankomst med op-
lysninger om skibet, dets rute samt seneste anløbshavne.
Baggrunden for projektet var, at der i toldlovgivningen er indbygget en for-
modningsregel, der angiver, at gods, der losses fra skibe, er 3. lands gods,
dvs. gods, der skal underkastes toldmæssige formaliteter. Skibe, der sejler i
fast rutefart, kan undtages og få en særlig bevilling. Det betyder, at gods, der
fragtes på skibe med disse bevillinger, anses for at være EU-gods. Bevillin-
gen kan kun gives til faste ruter mellem EU-lande, der besejles af navngivne
skibe. Skibene må ikke anløbe havne i 3. lande. Ved at genbruge informati-
oner om skibes positioner, der indsamles systematisk via SafeSeaNet, kan
toldmyndighederne konstatere, hvorvidt et skib har anløbet en 3. landshavn
under rejsen, eller om det har holdt sig inden for EU, så godset dermed kan
anses for EU-gods.
Fra dansk side deltager SKAT og tre danske rederier i projektet. De danske
rederier har sammenlagt indmeldt ca. 90 skibe og dermed ca. 1/3 af de i alt
250 deltagende skibe i projektet.
Indholdet af evalueringsrapporten kendes endnu ikke. Ifølge Kommissionen
har dog projektet vist, at der kan gives rettidige, korrekte og fuldstændige
oplysninger om skibenes ruter gennem overvågningen. Der har været meget
få mindre tekniske problemer, og disse er blevet løst.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0033.png
33/34
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Sagen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10. Høring
Sagen har endnu ikke været sendt i høring eller været behandlet i skibsfartspo-
litisk specialudvalg. Evalueringsrapporten forventes at blive sendt i høring hos
de deltagende rederier, og Kommissionens arbejdsdokument forventes sendt i
høring i specialudvalget inden rådsmødet den 7. juni 2012.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På nuværende tidspunkt synes der generelt at være blandede holdninger til
projektet. Den række lande, der arbejder for at lette de administrative byr-
der, kan se mulighederne i Blue Belt. Andre medlemsstater synes at fore-
trække at fastholde eksisterende, fastlagte procedurer og er derfor mere
skeptiske.
12. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for Blue Belt og mener, at der
er et betydeligt potentiale for videre udvikling og dermed lettelse af de ad-
ministrative byrder for søfartserhvervet.
Regeringen støtter bestræbelserne for at etablere processer, der kan automa-
tiseres og derigennem opleves som forenklinger. Derfor er der behov for
fortsat fokus på området, også efter at Blue Belt-pilotprojektet er afsluttet.
Regeringen finder det ønskeligt, at ordningen udvides til også at kunne om-
fatte andre skibe end skibe i fast rutefart ved sejlads mellem to EU-havne –
primært ved transport af containere. I dag forhindrer toldreglerne, især for-
modningsreglen, men også begrænsninger for skibe i fast rutefart, at EU-
gods med fordel kan fragtes med skib mellem to eller flere EU-lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1121160_0034.png
34/34
Det er samtidigt vigtigt, at det fremtidige arbejde også indeholder oplysnin-
ger om alt gods om bord, samt hvilken toldmæssig status godset har, dvs.
om det har status af EU-varer og/eller tredjelands varer.
Toldreglerne medfører således i øjeblikket, at det er vanskeligere at fragte
EU-gods med skib mellem to eller flere EU-lande, end det er at fragte EU-
gods med f.eks. lastbil eller tog. Regeringen arbejder derfor for, at EU fast-
holder fokus på og videreudvikler mulighederne for en egentlig modernise-
ring af toldprocedurerne for skibe, der sejler mellem EU-havne.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget Europaudvalg.