Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3172 - RIA
Offentligt
1453972_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10760/12
(OR. en)
PRESSE 241
PR CO 34
PRESSEMEDDELELSE
3172. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Bruxelles, den 7.-8. juni 2012
Formand
Morten Bødskov
Danmarks justitsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10760/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0002.png
7.-8.VI.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Indenrigsministrene vedtog en generel indstilling til to lovgivningsforslag om
forvaltningen af
Schengensamarbejdet,
nemlig:
– ændringer af
Schengengrænsekodeksen,
de fælles regler for midlertidig genindførelse af græn-
sekontrol ved de indre grænser under ekstraordinære omstændigheder
– ændringer af
Schengenevalueringsmekanismen,
de fælles regler til kontrol af anvendelsen af
Schengenreglerne. Med hensyn til sidstnævnte besluttede Rådet også at ændre retsgrundlaget fra
artikel 77 til artikel 70 i TEUF.
I den forbindelse havde ministrene en politisk drøftelse om gennemførelsen af en fælles ramme for
reel og praktisk solidaritet
over for de medlemsstater, som er under særligt pres på grund af blan-
dede migrationsstrømme. De fokuserede navnlig på støtten til Grækenland i grænseegnene, asyl og
styring af migration.
Ministrene noterede sig også status for udviklingen af det
fælles europæiske asylsystem.
Kommissionen fremlagde sit seneste forslag om ændring af
Eurodacforordningen,
som giver de
retshåndhævende myndigheder adgang til den centrale fingeraftryksdatabase.
Ministrene noterede sig desuden status for
tilbagetagelsesaftalerne
mellem EU og tredjelande med
særlig fokus på Tyrkiet, Pakistan og Marokko, inden de vedtog Rådets konklusioner om oprettelsen
af en
global alliance mod seksuelt misbrug af børn online
og om bedre anvendelse af
Europols
informationssystem
til bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet. EU-antiterrorkoor-
dinatoren fremlagde sit seneste
oplæg om EU's terrorbekæmpelsesstrategi.
I tilknytning til Rådets samling havde
Det Blandede Udvalg
(EU samt Norge, Island, Liechtenstein
og Schweiz) en politikdebat om pakken vedrørende forvaltningen af Schengensamarbejdet. Det
gjorde også status over gennemførelsen af Schengeninformationssystemet (SIS II).
10760/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0003.png
7.-8.VI.2012
Blandt de
vigtige spørgsmål, som blev vedtaget uden drøftelse
(A-punkter), var forordningen om
kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af officielt bekræftede dokumenter vedrørende
arv
og om indførelse af et europæisk arvebevis samt direktivet om affald af elektrisk og elektronisk
udstyr (WEEE), der tager sigte på bedre indsamling, genbrug og genanvendelse af brugt
elektronisk udstyr. Rådet vedtog også konklusioner om oprettelse af et
europæisk center til
bekæmpelse af it-kriminalitet.
Justitsministrene nåede frem til en generel indstilling til
et direktiv om ret til adgang til advokatbi-
stand i straffesager
og ret til at kommunikere ved anholdelse og til den omarbejdede
forordning
om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og
handelsretlige område
(den såkaldte Bruxelles I-forordning).
Endvidere nåede ministrene frem til en delvis generel indstilling til to forslag til forordninger om
finansieringsprogrammer på området grundlæggende rettigheder og retfærdighed
som led i den
flerårige finansielle ramme for perioden 2014-2020 (programmet
for retlige anliggender
og
pro-
grammet for rettigheder, ligestilling og unionsborgerskab).
Rådet godkendte også teksten til forslaget til Rådets afgørelse om oprettelse af en
flerårig ramme
for Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder for 2013-2017
og beslutte-
de at sende den til Europa-Parlamentet med henblik på godkendelse.
Endelig havde ministrene en orienterende debat om vejen frem i forbindelse med et forslag til for-
ordning om en
fælles EU-købelov.
10760/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0004.png
7.-8.VI.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Forvaltning af Schengensamarbejdet – lovgivningsforslag ................................................................. 9
Det fælles europæiske asylsystem...................................................................................................... 12
Fælles rammer for reel og praktisk solidaritet ................................................................................... 14
Tilbagetagelsesaftaler......................................................................................................................... 14
EU's terrorbekæmpelsesstrategi - oplæg ............................................................................................ 15
Europols informationssystem
- Rådets konklusioner.........................................................................
15
Global alliance mod seksuelt misbrug af børn online –
Rådets konklusioner
................................... 16
Ret til adgang til advokatbistand........................................................................................................ 16
Retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område ....................................................................... 17
Flerårig ramme for EU's Agentur for Grundlæggende Rettigheder for 2013-2017........................... 18
Flerårig ramme for 2014-2020 (retlige anliggender) ......................................................................... 19
Fælles EU-købelov............................................................................................................................. 20
Eventuelt ............................................................................................................................................ 21
Det Blandede Udvalg ......................................................................................................................... 22
Forvaltning af Schengensamarbejdet – situationen i Schengenområdet............................................ 22
Forvaltning af Schengensamarbejdet – lovgivningsforslag ............................................................... 23
SIS II .................................................................................................................................................. 23
Eventuelt ............................................................................................................................................ 24
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10760/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.-8.VI.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Arv*....................................................................................................................................................................... 25
Eurojusts årsberetning ........................................................................................................................................... 25
Næstformand for Eurojust ..................................................................................................................................... 25
E-justice................................................................................................................................................................. 26
EU's narkotikastrategi............................................................................................................................................ 26
Europæisk center til bekæmpelse af it-kriminalitet ............................................................................................... 26
Gensidig bistand i straffesager .............................................................................................................................. 27
Udveksling af retshåndhævelsesoplysninger......................................................................................................... 27
Elektronisk udveksling af oplysninger med Estland.............................................................................................. 27
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Sydsudans tiltrædelse af Cotonouaftalen............................................................................................................... 28
AVS-EU-Ministerrådet ......................................................................................................................................... 28
Konventionen om fødevarehjælp........................................................................................................................... 28
TRANSPORT
Krav om dobbeltskrog for olietankskibe ............................................................................................................... 28
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til fordel for Spanien ........................... 29
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Ændring af bilag XXI (Statistikker) til EØS-aftalen ............................................................................................. 29
Ændring af protokol 31 til EØS-aftalen ................................................................................................................ 29
Ændring af protokol 31 og 37 til EØS-aftalen....................................................................................................... 29
MILJØ
Affald af elektrisk og elektronisk udstyr* ............................................................................................................. 30
BESKIKKELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg ..................................................................................................................... 30
10760/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0006.png
7.-8.VI.2012
DELTAGERE
Belgien:
Joëlle MILQUET
Maggie DE BLOCK
Annemie TURTELBOOM
Bulgarien:
Tsvetan TSVETANOV
Diana KOVATCHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Jan KUBICE
Jiří POSPÍŠIL
Danmark:
Morten BØDSKOV
Anne Kristine AXELSSON
Tyskland:
Hans-Peter FRIEDRICH
Sabine LEUTHEUSSER-SCHNARRENBERGER
Estland:
Ken-Marti VAHER
Matti MAASIKAS
Irland:
Alan SHATTER
Grækenland:
Christos GERARIS
Ioannis IOANNIDIS
Theodoros SOTIROPOULOS
Spanien:
Alberto RUIZ-GALLARDÓN
Ignacio ULLOA RUBIO
Frankrig:
Manuel VALLS
Christiane TAUBIRA
Italien:
Paola SEVERINO DI BENEDETTO
Carlo DE STEFANO
Cypern:
Eleni MAVROU
Loukas LOUCA
Letland:
Rihards KOZLOVSKIS
Ilze JUHANSONE
Litauen:
Remigijus ŠIMAŠIUS
Evaldas GUSTAS
Indenrigsminister
Statssekretær for migration og asyl
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Departementschef, Justitsministeriet
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Minister for borgerbeskyttelse
Statssekretær for retlige anliggender
Fast repræsentant
Justitsminister
Statssekretær for sikkerhed
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Statssekretær for indenrigsspørgsmål
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Leder af Indenrigsministeriets kontor
10760/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0007.png
7.-8.VI.2012
Luxembourg:
Jean-Marie HALSDORF
François BILTGEN
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Károly KONTRÁT
Tibor NAVRACSICS
Malta:
Chris SAID
Nederlandene:
Gerd LEERS
Fred TEEVEN
Pieter de GOOIJER
Østrig:
Johanna MIKL-LEITNER
Walter GRAHAMMER
Polen:
Piotr STACHAŃCZYK
Michal KRÓLIKOWSKI
Portugal:
Juvenal SILVA PENEDA
Fernando SANTO
Rumænien:
Marian-Grigore TUTILESCU
Titus CORLǍTEAN
Slovenien:
Robert MAROLT
Helmut HARTMAN
Slovakiet:
Jozef BUČEK
Monika JANKOVSKA
Finland:
Päivi RÄSÄNEN
Jan STORE
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Magnus G. GRANER
Det Forenede Kongerige:
Kenneth CLARKE
Theresa MAY
Indenrigsminister
Justitsminister
Arbejds-, beskæftigelses- og indvandringsminister
Parlamentarisk statssekretær, Indenrigsministeriet
Minister for offentlig forvaltning og justitsminister
Justitsminister og minister for offentlig dialog og familie-
spørgsmål
Minister for indvandring, integration og asyl
Statssekretær for sikkerheds- og justitsspørgsmål
Fast repræsentant
Forbundsindenrigsminister
Fast repræsentant
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Understatssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Migrationsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Lordkansler, justitsminister
Indenrigsminister
10760/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0008.png
7.-8.VI.2012
Kommissionen:
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Næstformand
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Vladimir DROBNJAK
Fast repræsentant
10760/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0009.png
7.-8.VI.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Forvaltning af Schengensamarbejdet – lovgivningsforslag
Rådet nåede til enighed om begge de to Schengenrelaterede lovgivningsforslag, der er under be-
handling i øjeblikket:
a)
Schengenevalueringsmekanismen
For så vidt angår den revision af Schengenevalueringsmekanismen, som Kommissionen forelagde i
september 2011, besluttede Rådet med enstemmighed at ændre forslagets retsgrundlag fra arti-
kel 77, stk. 2, litra e), til artikel 70 i TEUF (10319/2/12). Rådet besluttede også at høre Europa-
Parlamentet på et frivilligt grundlag for at sikre, at Rådet i videst muligt omfang tager hensyn til
Parlamentets holdning i alle henseender, inden det vedtager den endelige tekst.
Med hensyn til substansen i den forelagte tekst (5754/6/12) bør følgende vigtige bestemmelser
nævnes:
– Formål og anvendelsesområde: Som under det nuværende system skal reglerne ikke kun anven-
des til at kontrollere, at de lande, der allerede er en del af Schengenområdet, anvender Schengen-
reglerne korrekt, men også til at kontrollere, at de lande, der ønsker at tiltræde Schengenområdet,
opfylder alle betingelserne for at begynde at anvende Schengenreglerne.
– Ansvarsfordeling: I modsætning til det nuværende system, der er baseret på et mellemstatsligt
peer review-system, hvor Kommissionen kun deltager som observatør, og i modsætning til
Kommissionens oprindelige forslag om en EU-styret tilgang med kontrolbesøg, der foretages af
grupper udpeget af Kommissionen, fastsætter kompromisteksten, at medlemsstaterne og Kom-
missionen har et fælles ansvar for gennemførelsen af evaluerings- og overvågningsmekanismen.
Hver evalueringsgruppe har to ledende eksperter, en fra en medlemsstat og en fra Kommissio-
nen.
– Evalueringer: Evalueringerne omfatter alle aspekter af Schengenreglerne, herunder den mang-
lende kontrol ved de indre grænser, som ikke er omfattet på nuværende tidspunkt. Den nye tekst
tilføjer også, at der bør tages hensyn til, om de myndigheder, der anvender de relevante dele af
Schengenreglerne, fungerer.
10760/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0010.png
7.-8.VI.2012
– Flerårige og årlige programmer: Kommissionen bliver ansvarlig for at udarbejde flerårige og
årlige evalueringsprogrammer med anmeldte og uanmeldte kontrolbesøg. De årlige
evalueringsprogrammer tager hensyn til de anbefalinger, som det europæiske grænseagentur
(Frontex) fremkommer med i årlige risikoanalyser. Forud for anmeldte kontrolbesøg i en
medlemsstat udfyldes et spørgeskema.
– Evalueringsrapporter: Evalueringsgrupperne søger at nå frem til et kompromis om de endelige
rapporter, der, som det på nuværende tidspunkt er tilfældet, omfatter mangler og anbefalinger
med henblik på afhjælpende foranstaltninger. Rådet vedtager de evalueringsrapporter, som
Kommissionen forelægger.
– Opfølgning: Den berørte medlemsstat skal forelægge en handlingsplan for, hvordan eventuelle
mangler kan afhjælpes. Kommissionen vil løbende overvåge og aflægge rapport til Rådet om
handlingsplanen, indtil handlingsplanen er fuldt gennemført. Denne overvågning og rapportering
kan omfatte nye anmeldte eller uanmeldte opfølgende besøg.
– Alvorlige mangler: Hvis et kontrolbesøg afslører en alvorlig mangel, der skønnes at udgøre en
alvorlig trussel for den offentlige orden eller den indre sikkerhed inden for området uden kontrol
ved de indre grænser, informerer Kommissionen så hurtigt som muligt Rådet og Europa-
Parlamentet på eget initiativ eller efter anmodning fra en medlemsstat.
– Årlig kortfattet rapport: Kommissionen fremlægger hvert år en kortfattet rapport for Rådet og
Europa-Parlamentet om de evalueringer, der er gennemført.
b)
Schengengrænsekodeksen
Schengengrænsekodeksen, der blev fastsat ved forordning (EF) nr. 562/2006, indeholder bestem-
melser om grænsekontrol ved de ydre grænser på den ene side og om ophævelse af grænsekontrol-
len ved de indre grænser på den anden side samt om muligheden for at genindføre den i et begræn-
set antal tilfælde. De ændringsforslag, som Kommissionen fremsatte i september 2011, ændrer den-
ne sidste del af Schengengrænsekodeksen, dvs. bestemmelserne om genindførelse af kontrollen ved
de indre grænser.
Rådet nåede til enighed om en kompromistekst (6161/4/12), som nu vil danne grundlag for forhand-
lingerne med Europa-Parlamentet.
Teksten giver mulighed for at genindføre kontrol ved de indre grænser i tre tilfælde - to under over-
skriften "Alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed", og et i forbindelse
med Schengenevalueringsmekanismen under overskriften "Specifikke foranstaltninger i tilfælde af
alvorlige mangler i forbindelse med grænsekontrollen ved de ydre grænser":
10760/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0011.png
7.-8.VI.2012
i)
Alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed:
– Som efter de nuværende regler vil en medlemsstat ensidigt kunne beslutte midlertidigt at genind-
føre grænsekontrol ved de indre grænser under ekstraordinære omstændigheder, nemlig hvis der
"foreligger en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed".
Første tilfælde: forudsigelige begivenheder
– Hvis de trusler, der ligger til grund for genindførelsen, er forudsigelige (f.eks. store sportsbegi-
venheder, politiske demonstrationer eller politiske møder på højt niveau), begrænses genindfø-
relsen af grænsekontrol til 30 dage med mulighed for at forlænge perioden i perioder på 30 dage
ad gangen, dog højst i sammenlagt seks måneder. Den pågældende medlemsstat skal underrette
de andre medlemsstater og Kommissionen Mindst fire uger før den planlagte genindførelse. Der
er mulighed for kortere perioder under særlige omstændigheder.
– Medlemsstaten skal forelægge alle relevante oplysninger om omfanget og varigheden af genind-
førelsen og om grundene hertil. Kommissionen kan afgive udtalelse om underretningen, hvilket
kan føre til en høring mellem medlemsstaterne og Kommissionen.
Andet tilfælde: hastesager
– I hastesager (f.eks. terrorangreb) kan genindførelsen ske øjeblikkeligt. I disse tilfælde begrænses
genindførelsen af grænsekontrol til 10 dage med mulighed for at forlænge perioden i perioder på
20 dage ad gangen, dog højst i sammenlagt to måneder.
ii)
Specifikke foranstaltninger i tilfælde af alvorlige mangler i forbindelse med grænsekontrollen
ved de ydre grænser
Tredje tilfælde: vedvarende alvorlige mangler ved de ydre grænser
– Hvis der i en evalueringsrapport i forbindelse med Schengenevalueringsmekanismen (se litra a))
konstateres alvorlige mangler i en medlemsstat med hensyn til gennemførelsen af kontrol ved de
ydre grænser, kan Kommissionen anbefale den pågældende medlemsstat at indsætte EU's græn-
sevagtkorps i overensstemmelse med Frontexforordningen og/eller at fremlægge strategiske pla-
ner for at afhjælpe situationen.
10760/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0012.png
7.-8.VI.2012
– Hvis det konkluderes i en evalueringsrapport i forbindelse med
Schengenevalueringsmekanismen (se litra a)), at en medlemsstat alvorligt har tilsidesat sine
forpligtelser, således at den overordnede funktion for området uden grænsekontrol ved de indre
grænser er truet, og hvis Kommissionen konstaterer, at situationen er uændret efter tre måneder,
kan Rådet på grundlag af et forslag fra Kommissionen anbefale at en eller flere specifikke
medlemsstater genindfører grænsekontrollen ved alle eller enkelte dele af de indre grænser. Som
i det første og andet tilfælde, der er beskrevet ovenfor, skal den alvorlige mangel i forbindelse
med grænsekontrollen ved de ydre grænser udgøre en alvorlig trussel mod den offentlige orden
eller den indre sikkerhed. Genindførelsen af grænsekontrol begrænses i dette tilfælde til seks
måneder med mulighed for at forlænge perioden i perioder på seks måneder ad gangen, dog højst
i sammenlagt to år.
– En sådan anbefaling kan kun vedtages som en sidste udvej, og Rådet skal tage hensyn til en ræk-
ke forhold, herunder om genindførelsen af grænsekontrol udgør en passende reaktion på truslen
mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed, om foranstaltningen er rimelig, og om der
findes yderligere tekniske eller finansielle støtteforanstaltninger, herunder via Frontex, EASO,
Europol osv., som kan afhjælpe situationen.
Det fælles europæiske asylsystem
Rådet noterede sig på grundlag af et dokument fra formandskabet (10431/12) status for forhandlin-
gerne om de forskellige udestående lovgivningsforslag om det fælles europæiske asylsystem.
Kommissionen orienterede om sit nye forslag om den reviderede Eurodacforordning (10638/12),
der blev forelagt for en uge siden.
Status for de fire udestående sager kan beskrives således:
Med hensyn til direktivet om modtagelsesforhold er forhandlingerne mellem Rådet og
Europa-Parlamentet i gang. Det er formandskabets mål at nå til politisk enighed inden ud-
gangen af juni. Et revideret forslag blev forelagt af Kommissionen den 1. juni 2011
(11214/11).
Forhandlingerne mellem Rådet og Europa-Parlamentet om Dublinforordningen, der fastsæt-
ter procedurerne til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, forventes også afsluttet inden udgangen af juni.
Rådet har foreslået en mekanisme for tidlig varsling, beredskab og krisestyring. Denne me-
kanisme sigter mod at evaluere, hvordan de nationale asylsystemer fungerer i praksis, at bi-
stå medlemsstater, der har behov for det, og at forebygge asylkriser. Mekanismen vil fokuse-
re på vedtagelse af foranstaltninger til at forhindre asylkriser i at udvikle sig snarere end at
tackle følgerne af sådanne kriser, når de først er opstået.
10760/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0013.png
7.-8.VI.2012
Som et supplement til mekanismen for tidlig varsling, beredskab og krisestyring i den
ændrede Dublinforordning vedtog Rådet i marts 2012
konklusioner
om fælles rammer for
reel og praktisk solidaritet over for de medlemsstater, hvis asylsystemer er under særligt
pres, bl.a. på grund af blandede migrationsstrømme. Disse konklusioner skal fungere som en
værktøjskasse for fælles EU-solidaritet med de medlemsstater, som er mest berørt af et
sådant pres og/eller oplever problemer i deres asylsystemer.
Med hensyn til direktivet om asylprocedurer har formandskabet fået mandat til snarest mu-
ligt at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet. Et revideret forslag til direktiv blev
forelagt af Kommissionen den 1. juni 2011 (11207/11).
For så vidt angår Eurodacforordningen forelagde Kommissionen i sidste uge sit nye forslag
til en revideret Eurodacforordning (10638/12), som giver de retshåndhævende myndigheder
adgang til den centrale fingeraftryksdatabase, der skal dække hele EU, under strenge databe-
skyttelsesbetingelser med henblik på at bekæmpe terrorisme og organiseret kriminalitet. Ef-
ter behandlingen i Rådets forberedende organer bør forhandlingerne med Europa-
Parlamentet indledes snarest muligt.
Der er allerede vedtaget fire andre aftaler og afgørelser om det fælles europæiske asylsystem. De
vedrører:
kvalifikationsdirektivet,
der fastsætter bedre, klarere og mere harmoniserede standarder for
identifikation af personer, som reelt har behov for international beskyttelse, og som blev
vedtaget i november 2011 og trådte i kraft i januar 2012
direktivet om fastboende udlændinge,
der blev vedtaget i april 2011
oprettelsen af
Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO),
der påbegyndte sin virksomhed i
foråret 2011
afgørelsen vedtaget i marts 2012, der fastlægger
fælles EU-prioriteter for genbosættelse for
2013
og nye regler for EU-finansiering af genbosættelsesaktiviteter, som gennemføres af
medlemsstater.
Generelt set bør det erindres, at Det Europæiske Råd i sine konklusioner i juni 2011 bekræftede, at
forhandlingerne om de forskellige dele af det fælles europæiske asylsystem bør være afsluttet senest
i 2012 (EUCO
23/11).
10760/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0014.png
7.-8.VI.2012
Fælles rammer for reel og praktisk solidaritet
På grundlag af formandskabets note (10465/12) havde Rådet en orienterende debat om gennemfø-
relsen af de fælles rammer for reel og praktisk solidaritet over for de medlemsstater, hvis asylsy-
stemer er under særligt pres, bl.a. på grund af blandede migrationsstrømme, som fastsat i de respek-
tive
rådskonklusioner
i marts 2012.
Efter at Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) havde redegjort for tendenser i asylansøgninger i
EU, blev der lagt særlig vægt på den fortsatte støtte til og situationen i Grækenland vedrørende
grænser, asyl og styring af migration. Kommissionen og Grækenland aflagde rapport om den vig-
tigste udvikling i gennemførelsen af den græske nationale handlingsplan om asyl og migration.
Ovennævnte note fra formandskabet gør status over de foranstaltninger, der er truffet siden
marts 2012. Den indeholder ikke en udtømmende liste over alle EU's solidaritetsforanstaltninger og
omfatter ikke bilaterale aktiviteter udført af medlemsstaterne.
Rådets konklusioner fra marts 2012 fungerer som en værktøjskasse for fælles EU-solidaritet med de
medlemsstater, som er mest berørt af et sådant pres og/eller oplever problemer i deres asylsystemer.
De tager bl.a. fat på spørgsmålene om solidaritet gennem ansvar og gensidig tillid, solidaritet gen-
nem forebyggende samarbejde, solidaritet i krisesituationer, solidaritet gennem styrket samarbejde
mellem EASO og Frontex, finansiel solidaritet, solidaritet gennem flytninger og solidaritet gennem
styrket samarbejde med vigtige transit- og oprindelseslande og første asyllande. Konklusionerne
havde også til sigte at supplere og hjælpe til med gennemførelsen af den planlagte mekanisme for
tidlig varsling, beredskab og krisestyring i den ændrede Dublinforordning (se særskilt punkt om det
fælles europæiske asylsystem).
Tilbagetagelsesaftaler
Rådet noterede sig status i tilbagetagelsesaftalerne mellem EU og tredjelande med særlig fokus på
Tyrkiet, Pakistan og Marokko.
Med hensyn til Tyrkiet agter det danske formandskab i juni at vedtage Rådets konklusioner om ud-
vikling af samarbejdet med Tyrkiet inden for retlige og indre anliggender. Det forventes, at disse
konklusioner vil skabe gunstige vilkår for at parafere og undertegne teksten til tilbagetagelsesaftalen
mellem EU og Tyrkiet, som begge parter blev enige om i februar 2011. Rådet vedtog også
konklusioner
om spørgsmålet, efter at der var opnået enighed.
10760/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0015.png
7.-8.VI.2012
Forhandlingerne om en tilbagetagelsesaftale mellem EU og Marokko gik i stå i maj 2010. I
juni 2011 indledte Kommissionen en dialog med de marokkanske myndigheder om migration,
mobilitet og sikkerhed, som også gav ny fremdrift til forhandlingerne om en tilbagetagelsesaftale.
Tilbagetagelsesaftalen mellem EU og Pakistan
trådte i kraft i december 2010.
Siden 2000 har Rådet vedtaget 19 forhandlingsdirektiver om indgåelse af tilbagetagelsesaftaler med
tredjelande, hvoraf 13 allerede er trådt i kraft
1
. Forhandlingerne er afsluttet med et land
2
og fortsæt-
ter med to andre
3
.
I juni 2011 vedtog Rådet
konklusioner
om fastlæggelse af EU's tilbagetagelsesstrategi.
EU's terrorbekæmpelsesstrategi - oplæg
EU-antiterrorkoordinatoren forelagde sit seneste oplæg for Rådet (9990/12).
Oplægget fokuserer på de praktiske foranstaltninger, der kan træffes for at tackle det mest bekym-
rende fænomen i øjeblikket: soloterrorister og etableringen af fristeder uden for EU. EU-
antiterrorkoordinatoren fremsatte en række anbefalinger om EU-agenturers rolle, om forebyggelse
og bekæmpelse af radikalisering, om terrorbekæmpelse og menneskerettigheder, om forbindelsen
mellem sikkerhed og udvikling og om det arbejde, der specifikt skal udføres i Afrika.
Europols informationssystem
- Rådets konklusioner
Rådets vedtog
konklusioner
om en øget og mere effektiv anvendelse af Europols informationssy-
stem i bekæmpelsen af grænseoverskridende kriminalitet.
Disse konklusioner er en opfølgning af drøftelserne på samlingen i december 2011 i RIA-Rådet om
bekæmpelse af kriminalitet begået af omrejsende grupper og om Europols og Europols informa-
tionssystems rolle.
I december 2010 vedtog Rådet
konklusioner
om foranstaltninger til bekæmpelse af kriminalitet be-
gået af mobile (omrejsende) kriminelle grupper.
1
2
3
Albanien, Bosnien-Hercegovina, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien,
Georgien, Republikken Moldova, Montenegro, Rusland, Serbien, Ukraine, Pakistan,
Hongkong, Macao og Sri Lanka.
Tyrkiet.
Kap Verde og Marokko.
15
10760/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0016.png
7.-8.VI.2012
Global alliance mod seksuelt misbrug af børn online –
Rådets konklusioner
Rådet vedtog
konklusioner
om en global alliance mod seksuelt misbrug af børn online som foreslået
af Kommissionen.
Målet med den foreslåede globale alliance er at få lande i hele verden til at forpligte sig til at deltage
aktivt i bekæmpelsen af misbrug af børn online. Disse forpligtelser bør sammenkædes med en ræk-
ke samlede overordnede politiske mål, der skal nås ved hjælp af nærmere definerede tiltag. Som
næste skridt forventes den globale alliance at blive godkendt på ministermødet mellem EU og USA
den 20.-21. juni 2012.
Ret til adgang til advokatbistand
Rådet nåede frem til en generel indstilling (10908/12) om et forslag til direktiv om ret til adgang til
advokatbistand i straffesager og ret til kommunikation ved anholdelse. Selv om nogle medlemssta-
ter stadig er betænkelige ved visse punkter i teksten, var der generel enighed om, at tiden er inde til
at indlede forhandlingerne med Europa-Parlamentet for at blive enige om den endelige tekst til di-
rektivet.
Den generelle indstilling kommer nøjagtig et år efter, at Kommissionen forelagde sit forslag den
8. juni 2011. Denne relativt lange forhandlingsperiode skyldes sagens følsomme karakter: direktivet
tager sigte på at tilnærme medlemsstaternes love til hinanden på et område, hvor der er væsentlige
forskelle mellem de nationale systemer, og hvor medlemsstaterne ikke er enige om fortolkningen af
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols retspraksis.
Da Kommissionen forelagde sit forslag, blev det mødt af kritik fra medlemsstaternes side. For at
imødekomme betænkelighederne er teksten til forslaget blev betydeligt omformuleret. Den nuvæ-
rende tekst forsøger at skabe balance mellem alle medlemsstaternes holdninger. Det mest innovati-
ve element i teksten findes i artikel 3, stk. 4, hvor der foretages en sondring for så vidt angår de be-
stræbelser, som en medlemsstat skal iværksætte med henblik på overholdelse af retten til adgang til
advokatbistand. I alle sager, hvor den mistænkte eller tiltalte frihedsberøves, træffer medlemsstater-
ne de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at en mistænkt eller tiltalt er i stand til effektivt at
udøve sin ret til adgang til advokatbistand; i sager, hvor en mistænkt eller tiltalt er på fri fod (ikke
frihedsberøves), må medlemsstaterne ikke forhindre en mistænkt eller tiltalt i at udøve sin ret til ad-
gang til advokatbistand.
Det foreslåede direktiv er en del af en køreplan vedrørende proceduremæssige rettigheder, som blev
vedtaget i Rådet i november 2009
1
, og som indeholder en række forslag med henblik på at fastsætte
fælles minimumsstandarder for mistænktes og tiltaltes rettigheder i straffesager.
1
EUT C 295 af 4.12.2009.
16
10760/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0017.png
7.-8.VI.2012
Direktivudkastet omhandler i den udgave, som forelægges Rådet, bl.a. følgende (11497/11):
mistænktes og tiltaltes ret til adgang til advokatbistand (hvornår og under hvilke betingelser
princippet om fortroligheden af kommunikation mellem advokaten og den mistænkte eller
tiltalte
frihedsberøvede mistænktes eller tiltaltes ret til at kommunikere med deres lands konsulære
eller diplomatiske myndigheder
muligheden for midlertidigt at fravige visse rettigheder under ekstraordinære omstændighe-
der, hvis der er tvingende hensyn
den ret, som en person, der er omfattet af en europæisk arrestordre, har til at få adgang til
advokatbistand i den fuldbyrdende medlemsstat.
Retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område
Rådet godkendte en generel indstilling (10609/12
+
ADD 1)
til den omarbejdede forordning om ret-
ternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsret-
lige område (den såkaldte Bruxelles I-forordning
1
). Formålet med forslaget er at gøre bevægelighe-
den for retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område lettere og hurtigere i Unionen i over-
ensstemmelse med princippet om gensidig anerkendelse og Stockholmprogrammets retningslinjer.
Den omarbejdede forordning medfører en betydelig forenkling af det system, der er indført med
Bruxelles I, da den afskaffer eksekvatur, dvs. den procedure, hvorved en retsafgørelse erklæres for
eksigibel i en anden medlemsstat. Ifølge den omarbejdede forordning må medlemsstaterne ikke
længere anvende nationale regler for forbrugere og arbejdstagere, der har bopæl uden for EU. Så-
danne ensartede kompetenceregler vil også komme til at gælde for parter, der har bopæl uden for
EU, i situationer, hvor medlemsstaternes retter har enekompetence i henhold til den fremtidige for-
ordning, eller hvor sådanne retter har fået tildelt kompetence efter aftale mellem parterne. En anden
vigtig ændring bliver en regel om international lis pendens, der giver en medlemsstats retter mulig-
hed for på skønsmæssigt grundlag at udsætte en sag og endelig hæve en sag i tilfælde af, at enten en
sag med de samme parter eller et indbyrdes sammenhængende krav allerede er blevet indbragt for
en ret i et tredjeland på det tidspunkt, hvor sagen anlægges ved retten i EU.
1
Forordning 44/2001
(EFT L 12 af 16.1.2001).
17
10760/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0018.png
7.-8.VI.2012
UK og Irland deltager i vedtagelsen af den omarbejdede forordning. Danmark deltager ikke i
vedtagelsen af den foreslåede forordning, som ikke er bindende for og ikke finder anvendelse i
Danmark. Når den omarbejdede forordning er vedtaget, vil den imidlertid også finde anvendelse på
Danmark på baggrund af aftalen fra 2005 på dette område mellem EU og Danmark.
Flerårig ramme for EU's Agentur for Grundlæggende Rettigheder for 2013-2017
Rådet godkendte teksten til forslaget til Rådets afgørelse om oprettelse af en flerårig ramme for Den
Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder for 2013-2017 og besluttede at sende
Europa-Parlamentet teksten med henblik på godkendelse.
Ifølge forordningen om oprettelse af agenturet
1
skal de tematiske arbejdsområder fastlægges i en
femårig flerårig ramme. Agenturet skal udføre opgaverne inden for disse tematiske områder, og dets
bestyrelse skal hvert år vedtage agenturets arbejdsprogrammer i overensstemmelse hermed. Den
nuværende flerårige ramme (2007-2012) udløber ved udgangen af 2012.
Teksten, som den foreligger på nuværende tidspunkt, indeholder følgende tematiske områder
(10615/12):
adgang til domstolene
ofre for forbrydelser, herunder erstatning til ofrene
informationssamfundet og navnlig respekt for privatlivet og beskyttelse af personoplysnin-
ger
integration af romaer
retligt samarbejde, undtagen i straffesager
barnets rettigheder
forskelsbehandling på grund af køn, race, hudfarve, etnisk eller social oprindelse, genetiske
anlæg, sprog, religion eller tro, politiske eller andre anskuelser, tilhørsforhold til et nationalt
mindretal, formueforhold, fødsel, handicap, alder eller seksuel orientering
1
Artikel 5 i forordning (EF) nr. 168/2007.
18
10760/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0019.png
7.-8.VI.2012
indvandring og integration af indvandrere, visum- og grænsekontrol samt asyl
racisme, fremmedhad og intolerance i forbindelse hermed.
Rådet godkendte teksten til en eventuel erklæring om revisionen af den flerårige ramme, der skal
fremsættes i forbindelse med vedtagelsen. Rådet erklærer sig heri rede til at behandle ethvert forslag
om ændringer til forordningen om oprettelse af agenturet og til i den forbindelse at overveje at
ændre denne afgørelse for så vidt angår medtagelsen af politisamarbejde og retligt samarbejde i
straffesager på listen over tematiske områder.
Forslaget er baseret på artikel 352 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og kræver
derfor Rådets enstemmighed og Europa-Parlamentets godkendelse. Den endelige vedtagelse finder
sted, når Europa-Parlamentet har givet sin godkendelse.
Flerårig ramme for 2014-2020 (retlige anliggender)
Rådet nåede frem til en delvis generel indstilling til to forslag til forordninger om finansieringspro-
grammer på området grundlæggende rettigheder og retfærdighed inden for den flerårige finansielle
ramme for perioden 2014-2020. Disse tekster danner nu grundlag for forhandlingerne med Europa-
Parlamentet med henblik på at opnå enighed. Det gælder for begge forslags vedkommende, at be-
stemmelserne om finansieringsrammen ikke er omfattet af den delvise generelle indstilling, da de
vil blive forhandlet på horisontalt niveau.
Det første forslag vedrører programmet for retlige anliggender (10645/12), et finansieringsprogram,
der tager sigte på at støtte tiltag med en EU-merværdi på området retligt samarbejde i civil- og straf-
feretlige spørgsmål og juridisk uddannelse.
Det andet forslag vedrører programmet for rettigheder, ligestilling og unionsborgerskab (10642/12),
der afløser tre eksisterende programmer: grundlæggende rettigheder og EU-borgerskab, Daphne III
og afsnittene "ikkeforskelsbehandling og forskelligartethed" og "ligestilling mellem mænd og kvin-
der" i programmet for beskæftigelse og social solidaritet (Progress). Det nye program skal bidrage
til udviklingen af et område, hvor personers rettigheder som nedfældet i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde og i EU's charter om grundlæggende rettigheder respekteres,
fremmes og beskyttes. Programmet vil på den baggrund støtte tiltag på områderne unionsborger-
skab, forbud mod forskelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller tro,
handicap, alder eller seksuel orientering, fremmedhad og andre former for intolerance, forebyggelse
og bekæmpelse af vold mod børn, unge og kvinder, beskyttelse af ofre og risikogrupper, databe-
skyttelse, barnets rettigheder og forbrugeres og virksomheders rettigheder i det indre marked.
10760/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0020.png
7.-8.VI.2012
På horisontalt plan er sigtet med de to programmer at strømline og forenkle adgangen til
finansiering på disse områder, og der fastsættes i forslagene derfor specifikke indikatorer til
vurdering og måling af, om disse mål nås.
De to forslag blev forelagt af Kommissionen den 21. november 2012 og er omfattet af den alminde-
lige lovgivningsprocedure.
Fælles EU-købelov
Rådet havde en orienterende debat om det videre forløb af forhandlingerne om forslaget til en for-
ordning om en fælles EU-købelov (15429/11). Rådet var blevet anmodet om at forholde sig til
spørgsmål vedrørende retsgrundlaget og behovet for forslaget om en fælles EU-købelov, dets an-
vendelsesområde og om, hvorvidt man skal påbegynde arbejdet med standardaftaler.
Det fremgik af debatten, at medlemsstaterne ser forskelligt på forslaget, men at det trods de forskel-
lige synspunkter var muligt at drage en række konkrete konklusioner om, hvordan det videre arbej-
de med sagen skal tilrettelægges:
Selv om der er forskellige tilgange til spørgsmålet, var der generelt enighed om, at man skal i gang
med at behandle indholdet af bilaget til forslaget.
Selv om der først kan fastlægges en endelig holdning til retsgrundlaget, når forslagets endelige
struktur og anvendelsesområde ligger fast, bør de forskellige holdninger til retsgrundlaget ikke være
en hindring for at påbegynde behandlingen af bilaget.
Der blev lagt særlig vægt på, at det er vigtigt, at der under selve behandlingen af bilaget bliver til-
strækkelig tid til at gennemgå forslaget grundigt, og at der i den forbindelse tages højde for samtlige
medlemsstaters holdninger og betænkeligheder.
Det skal endvidere sikres, at der under behandlingen af bilaget fokuseres på spørgsmålet om, i hvil-
ken udstrækning de enkelte dele af forslaget kan medvirke til at fjerne de reelle praktiske hindringer
for det indre marked.
10760/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0021.png
7.-8.VI.2012
Eventuelt
Under Eventuelt orienterede Cyperns ministre Rådet om det kommende cypriotiske EU-
formandskabs prioriteter inden for retlige og indre anliggender.
På området indre anliggender omfatter disse prioriteter: afslutning af udviklingen af det fælles eu-
ropæiske asylsystem inden udgangen af 2012, forbedring af beredskabskapaciteten for at kunne re-
agere effektivt og hurtigt på katastrofer og kriser, videreførelse af de intensive forhandlinger om de
finansielle RIA-instrumenter, pakken vedrørende lovlig migration og især sæsonarbejdere og ikt-
direktiverne, den strategiske tilgang til EU's indsats mod migrationspresset, modernisering af EU's
grænseforvaltning og gennemførelse af den fornyede samlede strategi for migration og mobilitet.
På området retlige anliggender omfatter disse prioriteter: fremme af de nye retlige rammer for data-
beskyttelse, fremskridt med forslaget om indefrysning og konfiskation af udbyttet fra strafbare
handlinger, forebyggelse af markedsmisbrug gennem effektive strafferetlige sanktioner og viderefø-
relse af forhandlingerne om forordningen om den europæiske beskyttelsesordre, som kan blive et
vigtigt redskab til beskyttelse af kreditorer.
Rådet blev desuden orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag:
– To af dem vedrører lovlig migration, nemlig udkastene til direktiv om indrejse- og opholdsbetin-
gelser for virksomhedsinternt udstationerede tredjelandsstatsborgere og om betingelserne for
tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på sæsonarbejde. For så vidt angår de
foreslåede regler for virksomhedsinterne udstationeringer er medlemsstaterne nået til generel
enighed. Som følge heraf kan der indledes forhandlinger med Europa-Parlamentet. Det vigtigste
spørgsmål er, at Rådet ønsker at give virksomhedsinternt udstationerede samme arbejdstagerret-
tigheder som udstationerede arbejdstagere, mens Europa-Parlamentet ønsker at give dem samme
arbejdstagerrettigheder som statsborgere i EU-medlemsstaterne.
For så vidt angår de foreslåede regler for sæsonarbejdere er der gjort betydelige fremskridt. Der
er imidlertid stadig en række spørgsmål, der kræver mere arbejde i Rådet, navnlig spørgsmålet,
om ophold på under tre måneder bør være omfattet.
– De tre andre lovgivningsforslag vedrører strafferetlige sager, nemlig udkastet til direktiv om mi-
nimumsstandarder for ofre for kriminalitet med hensyn til rettigheder, støtte og beskyttelse, ud-
kastet til direktiv om angreb på informationssystemer og udkastet til direktiv om den europæiske
efterforskningskendelse i straffesager.
Irland redegjorde om visse spørgsmål i forbindelse med konfiskation af udbyttet fra strafbart for-
hold, Slovenien omtalte ministerkonferencen i Brdoprocessen den 18. maj 2012, og Den Tjekkiske
Republik nævnte ministerkonferencen i Salzburgforummet den 24.-25. maj 2012.
10760/12
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0022.png
7.-8.VI.2012
Det Blandede Udvalg
I tilknytning til samlingen i Rådet drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) følgende emner:
Forvaltning af Schengensamarbejdet – situationen i Schengenområdet
Udvalget havde en orienterende debat om situationen i Schengenområdet på grundlag af en note fra
formandskabet (10472/12) og den første halvårlige rapport fra Kommissionen om Schengenområ-
dets funktionsmåde (10223/12).
Drøftelserne fokuserede på to spørgsmål:
-
sekundære migrationsstrømme inden for Schengenområdet af tre grupper af tredjelandsstatsbor-
gere: a) migranter, der er indrejst ulovligt, b) migranter, der er indrejst lovligt, men ikke længere
har ret til at opholde sig lovligt i Schengenområdet (personer, hvis opholdstilladelse er udløbet),
og c) asylansøgere. Formandskabet foreslog at se nærmere på baggrunden for disse strømme,
herunder for eksempel utilfredsstillende håndtering af situationer ved brændpunkter både inden
for EU's grænser og i nabolandene (se også punkt 2.1 og 2.2 i Kommissionens rapport)
visumpolitik og tilbagetagelse: hvilke erfaringer der kan drages af den hidtidige indsats, for ek-
sempel for så vidt angår visumliberalisering for landene på det vestlige Balkan, og hvilken stra-
tegi der skal følges i fremtiden både med hensyn til overvågning af situationen efter visumlibe-
raliseringen, og når muligheden for visumliberalisering for relevante tredjelande overvejes (se
også punkt 4.3 i Kommissionens rapport).
-
Medlemsstaterne blev med hensyn til det første spørgsmål enige om, at der bør være adgang til bed-
re og hurtigere statistiske oplysninger om både migrationsstrømme fra tredjelande og sekundære
migrationsstrømme inden for EU's grænser. Nogle medlemsstater fremhævede desuden, at det er
vigtigt at skabe et EU-ind- og udrejsesystem for bedre at kunne overvåge lovlig og ulovlig migra-
tion. Dette vil også være et værdifuldt redskab i kampen mod ulovlig våben- og narkotikahandel,
menneskehandel og anden grænseoverskridende kriminalitet.
Med hensyn til det andet spørgsmål fremhævede mange medlemsstater betydningen af den planlag-
te suspensionsmekanisme i forordningen om visumliberalisering over for tredjelande (forordning
(EF) nr. 539/2001) som sidste udvej og betydningen af at fortsætte overvågningen af virkningerne
af visumliberaliseringen, herunder eventuelle stigninger i grundløse asylansøgninger. Effektiv an-
vendelse af de gældende tilbagetagelsesaftaler blev også understreget.
10760/12
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0023.png
7.-8.VI.2012
RIA-Rådet vedtog den 8. marts 2012
konklusioner
om retningslinjer for en styrket politisk styring i
Schengensamarbejdet. Rådet er i konklusionerne enigt i at have drøftelser på ministerplan om dette
spørgsmål en gang under hvert formandskab og hilser det velkommen, at Kommissionen i denne
forbindelse agter at forelægge regelmæssige rapporter om spørgsmålet. Kommissionen forelagde
sin første halvårlige rapport i maj 2012.
Forvaltning af Schengensamarbejdet – lovgivningsforslag
Udvalget gennemgik to lovgivningsforslag vedrørende en forordning om indførelse af en evalue-
rings- og overvågningsmekanisme til kontrol af anvendelsen af Schengenreglerne (14358/11) og en
ændring af Schengengrænsekodeksen for så vidt angår regler for midlertidig genindførelse af græn-
sekontrol ved de indre grænser under ekstraordinære omstændigheder (14359/11). Kommissionen
forelagde disse lovgivningsforslag i september 2011 som svar på Det Europæiske Råds konklusio-
ner af 23.-24. juni 2011 (EUCO
23/11).
Efter drøftelserne i Det Blandede Udvalg vedtog Rådet en generel indstilling til de to sager. Se også
det særskilte punkt ovenfor.
SIS II
Udvalget så på den seneste udvikling inden for gennemførelsen af Schengeninformationssystemet II
(SIS II). Kommissionen meddelte, at testene for andet etapemål var blevet vel gennemført. Med-
lemsstaterne vil få forelagt en fuldstændig rapport i de kommende dage. Medlemsstaternes eksper-
ter vil derefter drøfte rapporten med henblik på Rådets godkendelse. Vellykkede test for andet eta-
pemål er en forudsætning for, at SIS II kan sættes i drift, hvilket er planlagt til første kvartal 2013.
Schengeninformationssystemet (SIS) er en database, der deles af de deltagende landes grænse- og
migrationsmyndigheder samt retshåndhævende myndigheder og indeholder oplysninger om perso-
ner og om forsvundne og stjålne genstande. Der gælder specifikke strenge databeskyttelsesregler for
SIS. Det er en kompensationsforanstaltning i forbindelse med åbningen af de indre grænser i hen-
hold til Schengenaftalen, men betragtes også som en afgørende sikkerhedsfaktor i EU. Europa-
Kommissionen er i øjeblikket i gang med at udvikle anden generation af SIS, almindeligvis beteg-
net SIS II.
10760/12
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0024.png
7.-8.VI.2012
Eventuelt
Formandskabet orienterede om status vedrørende tre aktuelle lovgivningsforslag:
– udkastet til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen
over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre
grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav. Det danske
formandskab sigter mod at nå til politisk enighed med Europa-Parlamentet inden udgangen af
juni
– Schengengrænsekodeksen (se særskilt punkt) og
– delene vedrørende indre anliggender i den flerårige ramme for 2014-2020.
Kommissionen opfordrede medlemsstaterne til at sørge for opfølgning af punkt 10 i Udenrigsrådets
konklusioner af 23. marts 2012 om Hviderusland.
Dette punkt omhandler navnlig anvendelse af
fleksibiliteten i visumkodeksen med henblik på at give afkald på og reducere visumgebyrer for be-
stemte kategorier af hviderussiske borgere eller i individuelle tilfælde.
Den maltesiske delegation orienterede udvalget om den aktuelle situation ved Maltas ydre grænser
for så vidt angår de stigende ulovlige migrationsstrømme.
Norge orienterede udvalget om sin lokale grænsetrafikaftale med Rusland.
10760/12
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0025.png
7.-8.VI.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Arv*
Rådet vedtog en forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser
og officielt bekræftede dokumenter vedrørende arv og om indførelse af et europæisk arvebevis
(14/12
+
10569/12 REV 1 ADD 1).
Se pressemeddelelse
10865/12
for flere oplysninger.
Eurojusts årsberetning
Rådet vedtog konklusioner om årsberetningen for 2011 fra Eurojust, Den Europæiske Enhed for
Retligt Samarbejde, jf.
10360/12.
Rådet noterede sig med tilfredshed, at de fleste af de mål, der skulle nås i 2011 som fastsat i årsbe-
retningen for 2010, er nået eller er tæt på at blive nået.
Næstformand for Eurojust
Rådet godkendte valget af Carlos ZEYEN, Luxembourgs nationale medlem, som næstformand for
Eurojust.
Den 29. maj valgte de nationale medlemmer af Eurojusts kollegium Carlos ZEYEN til næstformand
for Eurojust. Valget skulle finde sted for at afslutte mandatet for Michèle CONINSX, Belgiens na-
tionale medlem, som næstformand, efter at hun var blevet valgt til formand for Eurojust med virk-
ning fra den 1. maj 2012 som godkendt af Rådet den 26. april 2012. Raivo SEPP, Estlands nationale
medlem, fortsætter som næstformand for Eurojust.
I henhold til artikel 28 i Rådets afgørelse om oprettelse af Eurojust
1
vælger Eurojusts kollegium en
formand blandt de nationale medlemmer og kan vælge højst to næstformænd. Resultatet af valget
forelægges Rådet til godkendelse.
1
EFT L 63 af 6.3.2002.
25
10760/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0026.png
7.-8.VI.2012
E-justice
Rådet noterede sig rapporten fra Gruppen vedrørende E-lovgivning (e-justice) om de fremskridt, der
er gjort i dette halvår inden for europæisk e-justice. Arbejdet blev udført på grundlag af den revide-
rede køreplan, som RIA-Rådet godkendte i juni 2011 (10331/11), og i overensstemmelse med hand-
lingsplanen vedrørende europæisk e-justice
1
.
Rådet godkendte desuden ændringen af vejledningen om videokonferencer i grænseoverskridende
retssager (10097/12) og den reviderede note om oversættelse/translitteration af stednavne/person-
navne.
EU's narkotikastrategi
Rådet vedtog konklusioner om den nye EU-narkotikastrategi (10231/12), som udgør de politiske
rammer på narkotikaområdet for 2013-2020 og fastlægger den strategiske udvikling af EU's narko-
tikapolitik på længere sigt.
Den nye strategi skal fastsætte klart definerede mål og fokusere på fem tematiske områder: koordi-
nering, reduktion af efterspørgslen, reduktion af udbuddet, internationalt samarbejde samt forsk-
ning, information og evaluering.
Europæisk center til bekæmpelse af it-kriminalitet
Rådet vedtog konklusioner om oprettelse af et europæisk center til bekæmpelse af it-kriminalitet
(10603/12) som svar på Kommissionens meddelelse "Bekæmpelse af kriminalitet i den digitale
tidsalder – oprettelse af et europæisk center til bekæmpelse af it-kriminalitet" (8543/12).
Rådet tilsluttede sig oprettelsen af et sådant center, som skal være et kontaktpunkt i bekæmpelsen af
it-kriminalitet i EU og dermed bidrage til hurtigere reaktioner i tilfælde af cyberangreb. Centret vil
støtte medlemsstaterne og Den Europæiske Unions institutioner i opbygningen af operationel og
analytisk kapacitet til efterforskning og samarbejde med internationale partnere.
Det europæiske center til bekæmpelse af it-kriminalitet vil indgå i Europols eksisterende struktur
for at lette samarbejdet med andre kriminalitetsområder.
1
EUT C 75 af 31.3.2009.
26
10760/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0027.png
7.-8.VI.2012
Gensidig bistand i straffesager
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af aftalen mellem Den Europæiske Union og Republikken
Island og Kongeriget Norge om anvendelsen af visse bestemmelser i konventionen af 29. maj 2000
om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Europæiske Unions medlemsstater og protokollen
hertil fra 2001 (5306/10).
Det Forenede Kongerige og Irland deltog i vedtagelsen af denne afgørelse. Danmark deltog ikke og
er ikke bundet af afgørelsen eller omfattet af anvendelsen af den.
Udveksling af retshåndhævelsesoplysninger
Rådet vedtog konklusioner om yderligere styrkelse af effektiv grænseoverskridende udveksling af
retshåndhævelsesoplysninger. Konklusionerne opfordrer til fuld gennemførelse af alle de eksiste-
rende retsakter til udveksling af retshåndhævelsesoplysninger, særlig den svenske rammeafgørelse
1
og "Prümafgørelserne"
2
. Konklusionerne opfordrer desuden navnlig medlemsstaterne til yderligere
at øge anvendelsen af Europol som en kanal til udveksling af oplysninger og til at gøre bedre brug
af Eurojusts kapacitet.
Elektronisk udveksling af oplysninger med Estland
Rådet vedtog en afgørelse om elektronisk udveksling med Estland af dna-oplysninger
9135/12).
Den evalueringsprocedure, der kræves i henhold til Rådets afgørelse 2008/616/RIA
3
, har konklude-
ret, at Estland fuldt ud har gennemført de almindelige bestemmelser om databeskyttelse og derfor er
berettiget til fra datoen for ikrafttrædelsen af denne afgørelse at begynde at modtage og levere per-
sonoplysninger med henblik på forebyggelse og efterforskning af strafbare handlinger.
1
2
3
Rammeafgørelse 2006/960/RIA om forenkling af udvekslingen af oplysninger og efterret-
ninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder.
Afgørelse 2008/615/RIA.
EUT L 210 af 6.8.2008.
27
10760/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0028.png
7.-8.VI.2012
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Sydsudans tiltrædelse af Cotonouaftalen
Rådet vedtog EU's holdning med henblik på næste samling i AVS-EU-Ministerrådet: EU skal
acceptere Sydsudans anmodning om tiltrædelse af AVS-EU-partnerskabsaftalen og om observatør-
status under denne aftale indtil den 20. november (10389/12).
AVS-EU-Ministerrådet
Rådet bekræftede den foreløbige dagsorden for 37. samling i AVS-EU-Ministerrådet, som finder
sted den 14.-15. juni 2012 i Port Vila, Vanuatu. Det godkendte desuden retningslinjerne for EU's
indlæg på denne samling.
Konventionen om fødevarehjælp
Rådets godkendte EU's holdning i Komitéen for Fødevarehjælp til videreførelsen af konventionen
om fødevarehjælp. Det bemyndigede Kommissionen til at modsætte sig videreførelse af konventio-
nen om fødevarehjælp, eftersom den nye konvention om fødevarebistand vil træde i kraft den
1. januar 2013 (10118/12).
TRANSPORT
Krav om dobbeltskrog for olietankskibe
Rådet vedtog på grundlag af en tekst, der var opnået enighed om med Europa-Parlamentet ved før-
stebehandlingen, en omarbejdning af forordningen fra 2002 om indfasning af krav om dobbeltskrog
for olietankskibe med enkeltskrog (18/12). Foruden at samle de tidligere ændringer af forordningen
i én tekst ændrer omarbejdningen proceduren for revision af henvisningerne i forordningen til de
relevante regler vedtaget af Den Internationale Søfartsorganisation (IMO).
Forordningen forbyder transport til eller fra EU-havne af svære olier i olietankskibe med enkelt-
skrog og indfører en fremskyndet ordning for indfasning af anvendelsen af kravene om dobbelt-
skrog eller tilsvarende design i den internationale konvention om forebyggelse af forurening fra
skibe på olietankskibe med enkeltskrog med 2015 som endelig frist. Forordningen blev vedtaget i
2002 som reaktion på skibsulykker, der involverede olietankskibe, og på den deraf følgende forure-
ning af EU's farvande og kyster. Dens hovedformål er at øge sikkerheden og forebygge forurening
fra søtransport ved at gøre olietankskibe sikrere.
10760/12
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0029.png
7.-8.VI.2012
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til fordel for Spanien
Rådet vedtog en afgørelse om anvendelse af 1,63 mio. EUR fra Den Europæiske Fond for Tilpas-
ning til Globaliseringen (EGF) til støtte for afskedigede arbejdstagere i den spanske skotøjsindustri.
Afskedigelserne er en konsekvens af udflytning af fremstillingsprocesser til lande uden for EU med
lavere omkostninger.
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Ændring af bilag XXI (Statistikker) til EØS-aftalen
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg til
ændring af bilag XXI (Statistikker) til EØS-aftalen.
Formålet med afgørelsen er at indarbejde nye EU-bestemmelser om europæiske statistikker om tu-
risme i EØS-aftalen (9390/12).
Ændring af protokol 31 til EØS-aftalen
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg til en
ændring af protokol 31 til EØS-aftalen om samarbejde på særlige områder ud over de fire friheder.
Formålet med afgørelsen er at udvide samarbejdet mellem de kontraherende parter i EØS-aftalen til
at omfatte samarbejde inden for rammerne af det europæiske år for aktiv aldring og solidaritet mel-
lem generationerne (2012).
Ændring af protokol 31 og 37 til EØS-aftalen
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg til en
ændring af protokol 31 (om samarbejde på særlige områder ud over de fire friheder) og protokol 37
(som indeholder den liste, der er omhandlet i artikel 101) til EØS-aftalen.
Formålet med denne afgørelse er tage hensyn til ændringerne i forvaltningen og opbygningen af det
europæiske globale satellitnavigationssystem i EØS-aftalen.
10760/12
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453972_0030.png
7.-8.VI.2012
MILJØ
Affald af elektrisk og elektronisk udstyr*
Rådet vedtog et direktiv om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) (PE-CONS
2/12),
der
har til formål at forbedre indsamling, genbrug og genanvendelse af brugt elektronisk udstyr for at
bidrage til affaldsreduktion og effektiv ressourceanvendelse.
Se pressemeddelelse
10910/12
for flere oplysninger.
BESKIKKELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet beskikkede Ferdinand MAIER (Østrig) til medlem af Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 20. september 2015
(10196/12).
10760/12
30
DA