Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3173 - miljø Bilag 2
Offentligt
1129951_0001.png
SAMLENOTAT
Rådsmøde (miljø) 11. juni
Klima- Energi- og Bygningsmini-
steriet
25. maj
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om regnskabsregler og hand-
lingsplaner vedrørende drivhusgasemissioner og –optag i forbindelse med aktiviteter,
der vedrører arealanvendelse, ændret anvendelse og skovbrug (LULUCF), KOM(2012)
93 final
-
orienterende debat
s. 2
2. Køreplan for omstilling til en konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi i 2050
-
præsentation af status
-
(Mulig) Rådskonklusioner
s. 12
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om regnskabsregler og hand-
lingsplaner vedrørende drivhusgasemissioner og –optag i forbindelse med aktiviteter,
der vedrører arealanvendelse, ændret anvendelse og skovbrug (LULUCF), KOM(2012)
93 final
Nyt Notat
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 12. marts 2012 nye regnskabsregler og handlingsplaner for op-
gørelse af optag og udledninger af drivhusgasser fra skove og jorder (LULUCF). Formålet
er, at etablere solide og omfattende fælleseuropæiske regnskabsregler for optag og udlednin-
ger fra jorde og skove, og at muliggøre fremtidig udvikling af politikker hen imod fuld opta-
gelse af LULUCF i EU's reduktionsforpligtelser. I forhold til klimamålsætningerne i Klima-
og Energipakken vil der således ikke ske medregning af LULUCF-aktiviteter. Forslaget skal
ses i sammenhæng med, at man på COP17 i Durban i december 2011 enedes om at revidere
Kyoto-protokollens regnskabsregler for LULUCF for en anden forpligtelsesperiode fra 2013.
Kommissionens forslag til opgørelsesregler lægger sig tæt opad de reviderede regnskabsreg-
ler for medregning af drivhusgasoptag og emissioner fra dyrkede arealer, græsningsarealer,
skovforvaltning, træprodukter samt vådområder, som blev vedtaget på COP17. De væsentlig-
ste forskelle er, at opgørelser af kategorierne ”forvaltning af dyrkede arealer” og ”forvalt-
ning af græsarealer” gøres obligatoriske i EU (og ikke frivillige som besluttet på COP17).
Desuden tilføjes en minimumsgrænse på 5 pct. af udledninger i basisåret 1990 for, hvornår
medlemslandene kan undlade at medregne udledninger fra ”naturlige forstyrrelser” i regn-
skabet dvs. ikke-menneskeskabte hændelser f.eks. skovbrande. Kommissionen foreslår desu-
den, at LULUCF behandles i en separat ramme og ikke inkluderes i beregningerne af Klima-
og Energipakkens allerede vedtagne 20 pct. reduktionsmålsætninger. Kommissionen foreslår
i stedet, at medlemsstaterne forpligtes til at udarbejde handlingsplaner til at begrænse driv-
husgasser fra LULUCF ved starten af en ny forpligtelsesperiode.
2. Baggrund
Den 12. marts 2012 sendte Kommissionen et nyt forslag til EU-Parlamentet og Rådet angåen-
de nye regnskabsregler og handlingsplaner for opgørelse af optag og udledninger af drivhus-
gasser fra skove og jorder (på engelsk LULUCF – Land Use, Land Use Change and Forestry),
KOM(2012)93final. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 191, stk. 1 om miljøbe-
skyttelse, herunder bekæmpelse af klimaændringer. Med afsæt i TEUF artikel 192, stk. 1 skal
forslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer på den baggrund afgørelse med kvalificeret flertal. Europa-Parlamentet er medlovgiver
og vedtager sin holdning med simpelt flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at skabe fælleseuropæiske regnskabsregler for medlemslandenes
håndtering af opgørelser af optag og udledninger af drivhusgasser fra skove og jorder i relati-
on til EU’s klimaindsats. LULUCF-sektoren, herunder skov og landbrug kan medvirke posi-
tivt til at nedbringe drivhusgasudledningen, idet planter og jord virker som et kulstoflager.
Gennem fotosyntese og vækst optager planter betydelige mængder CO
2
, som kan oplages i
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
biomassen i årtier. Omvendt frigives væsentlige mængder drivhusgas i forbindelse med skov-
fældning og skovomlægning samt igennem anvendelse af arealer til landbrug såvel som ved
dræning af vådområder. For eksempel påpeger Kommissionen, at LULUCF-sektoren i 2009
netto optog ca. 9 pct. af EU's samlede drivhusgasemissioner.
Fordelen ved at opgøre LULUCF er, at EU får en komplet regnskabsførelse over de menne-
skeskabte drivhusgasudledninger og optag, og medlemslande får et incitament til at gøre en
indsats på området. Desuden er der synergieffekter at hente i forhold til at integrere klima-
spørgsmålet i EU's fælles landbrugspolitik, som står over for en revision for perioden 2014-
2020. Endeligt er det hensigtsmæssige at have fælleseuropæiske spilleregler for alle undersek-
torerne i LULUCF, herunder for skovbrug, landbrug, og relaterede industrier samt i anvendel-
sen af biomasse, som CO
2
neutral energi ressource for at sikre omkostningseffektivitet.
De eksisterende internationale regnskabsregler for LULUCF-sektoren, som gælder for Kyoto-
protokollens første forpligtelsesperiode (2008-12) er en blanding af frivillige og obligatoriske
opgørelsesmetoder. Frivilligheden i regnskabsforpligtelsen har betydet stor variation i regn-
skabsførelsen blandt landene, som har tilsluttet sig Kyoto-protokollen.
På COP17 i Durban i december 2011 nåede man frem til en aftale om reviderede regnskabs-
regler for opgørelse af optag og emissioner fra forvaltningen af dyrkede arealer, græsnings-
arealer, skov, håndtering af høstede træprodukter samt forvaltningen af vådområder for en an-
den Kyoto-forpligtelsesperiode fra 2013. Det blev blandt andet besluttet, at nye regler for
regnskabsføring for forvaltning af skove og høstede træprodukter gøres obligatorisk, og der
blev fastsat definitioner af begreberne ”naturlige forstyrrelser” og ”dræning og genetablering
af vådområder”.
Kommissionens forslag lægger sig tæt opad de opgørelsesregler for udledninger- og optag af
drivhusgas fra LULUCF, som blev vedtaget på COP17 i Durban. De væsentligste forskelle er,
at opgørelser af kategorierne ”forvaltning af dyrkede arealer” og ”forvaltning af græsarealer”
gøres obligatoriske (og ikke frivillige som besluttet på COP17). Desuden tilføjes en mini-
mumsgrænse på 5 pct. af udledninger i basisåret 1990 for, hvornår medlemslandene kan und-
lade at medregne udledninger fra ”naturlige forstyrrelser” i regnskabet. Naturlige forstyrrelser
defineres som omfattende skovbrande, insektangreb, naturkatastrofer o.a. ikke-
menneskeskabte begivenheder.
Kommissionen foreslår desuden, at LULUCF behandles i en separat ramme og ikke inklude-
res i beregningerne af Klima- og Energipakkens allerede vedtagne 20 pct. reduktionsmålsæt-
ninger. Begrundelsen herfor er, at LULUCF-sektoren har nogle helt særlige karakteristika.
For det første er der tale om langsommelige naturlige processeer, hvor effekten af tiltag ses
over en lang tidshorisont. For det andet er der store årlige udsving i emissioner og optag og
dermed egner sektoren sig ikke til at der fastsættes årlige målsætninger.
Til gengæld lægger Kommissionen op til at medlemsstaterne som noget nyt forpligtes til at
udarbejde handlingsplaner ved starten af en ny forpligtelsesperiode, der skal indeholde tiltag
til at begrænse drivhusgasser fra LULUCF. Planerne og senere implementeringsrapporter skal
evalueres af Kommissionen, og medlemslandene skal tage Kommissionens bemærkninger til
efterretning.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1129951_0004.png
I forhold til klimamålsætningerne i Klima- og Energipakken vil der således ikke ske medreg-
ning af LULUCF-aktiviteter. Dette adskiller sig fra medregningsreglerne i en kommende an-
den forpligtigelsesperiode under Kyoto-protokollen, hvor de lande, der indgår i en anden for-
pligtigelsesperiode (herunder navnlig EU-landene), kan og delvist skal medregne LULUCF-
aktiviteter. I en anden forpligtigelsesperiode under Kyoto-protokollen vil sinkskreditter, her-
under fra skovforvaltning blive beregnet på baggrund af afvigelser fra en forud fastlagt natio-
nal reference for netto-optaget fra LULUCF-aktiviteter, således blive medregnet ved opgørel-
sen af landenes målopfyldelse.
På den baggrund foreslår Kommissionen en trinvis proces til styrkelse af LULUCF regn-
skabsføringen, overvågning og indberetning. Det foreliggende forslag fra Kommissionen ud-
gør første trin i denne proces med fokus på regnskabsføring og handlingsplaner. Konkret fore-
slår Kommissionen nedenstående tilgang:
LULUCF-regnskabsføring: Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne forpligtes til at føre
regnskaber fra aktiviteter, der vedrører a) nyplanting af skov, b) genplantning af skov, c)
skovrydning, d) forvaltning af skov, e) forvaltning af dyrkede arealer og f) forvaltning af
græsningsarealer. Der lægges op til valgfrihed vedrørende regnskabsførelse for emissioner og
optag stammende fra fornyelse af vegetation, dræning eller genetablering af vådområder.
Regnskabsførelsen skal omfatte drivhusgasserne kuldioxid (CO
2
), metan (CH
4
) og lattergas
(N
2
O).
Forslaget præciserer herudover en række centrale begrebsdefinitioner og stiller krav om ind-
holdselementerne, gennemsigtigheden og kontrollerbarheden af emissionsdata. F.eks. lægges
der op til en præcisering af definitionen af skov, som defineres som et område på mindst 0,5
ha med planter, der kan nå en potentiel højde på mindst fem meter og med en trækronedæk-
ning på mindst 10%. Der opstilles ligeledes en tidsramme for regnskabsperioder. Første peri-
ode foreslås at strække sig fra 2013 til 2020. Herudover fastlægges et referenceår (1990) for
hver af de tre aktiviteter - forvaltning af dyrkede arealer, forvaltning af græsarealer og dræ-
ning og genetablering af vådområder på basis af, hvilket medlemsstaterne skal beregne æn-
dringer i emissioner/optag for de tre aktiviteter.
For skovaktiviteter nyplanting af skov, genplantning af skov og skovrydning gælder, at ny-
plantet skov er ny skov plantet siden 1. januar 1990, at gentilplantning af skov er skov plantet
på arealer uden skovdække 1. januar 1990. For alle tre aktiviteter medregnes de udledninger
og optag, som finder sted i det enkelte år dvs. det beregnes ikke i forhold til et referenceår.
Aktiviteten skovforvaltning forstås som alle arealer, der allerede var bevokset med skov per 1.
januar 1990. Her foreslår Kommissionen, at medlemslandene i regnskabet skal sammenligne
de årlige optag og udledninger med en national reference, som blev fastsat på COP17. Refe-
rencen er en basisfremskrivning, som svarer til de forventede gennemsnitlige årlige optag og
udledninger hvis man antager, at den nuværende skovdyrkningspraksis ville fortsætte i perio-
den 2013-2020.
Såfremt forskellen mellem faktiske optag/udledninger og det forventede viser, at skovene har
optaget mere
CO
2
end forventet, skal landene medregne forskellen op til en grænse fastsat
som 3,5 pct. af emissionerne i basisåret fra alle andre sektorer end LULUCF. Såfremt diffe-
rencen mellem det faktiske og det forventede viser, at skovene har
optaget mindre
CO
2
end
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forventet, skal landene medregne hele forskellen. I dette regnskab indgår både det kulstof, der
lagres i skoven og det kulstof, der lagres i de høstede træprodukter.
Træprodukter opdeles i tre forskellige kategorier med forskellig levetid (papir, træplader og
savskåret træ). Landene får således et incitament til at producere træprodukter, der har lang
levetid. Træ, der anvendes til energi eller deponeres som affald, medregnes som øjeblikkelig
afbrænding (oxidering). Kun træprodukter, der stammer fra landets egne skove kan medtages
i opgørelsen. Træprodukter, der eksporteres kan dog inkluderes. Til forskel fra LULUCF-
reglerne vedtaget på COP17 omfatter Kommissionens forslag også opgørelse af træ, der
stammer fra skovrydning.
For ”naturlige forstyrrelser” f.eks. skovbrande, insektangreb eller andre naturkatastrofer, lev-
ner forslaget mulighed for, at et medlemsland kan undlade at medregne emissioner herfra,
som overstiger fem pct. af basisårsemissionerne og under en række betingelser. Denne regel
kan anvendes for aktiviteterne, nyplanting af skov, genplantning af skov, forvaltning af skov,
forvaltning af dyrkede arealer og forvaltning af græsarealer.
Nationale LULUCF-handlingsplaner: Forslaget sigter på, at EU-medlemsstaterne forpligtes til
at udarbejde LULUCF-handlingsplaner ved hver regnskabsperiodes begyndelse. Kommissio-
nens foreslår at første regnskabsperiode bliver fra 2013 til 2020. Handlingsplanerne skal un-
der hver LULUCF-undersektor omfatte følgende elementer:
En status for emissioner og optag.
En prognose og analyse for at øge optaget i sektoren.
En analyse af mulighederne for at begrænse eller reducere emissioner fra LULUCF.
En detaljeret handlingsplan for, hvordan sektorens optag kan styrkes og en tidsplan
herfor.
Kommissionen skal vurdere handlingsplanerne og give medlemsstaterne anbefalinger til op-
følgning. Anbefalingerne skal tages til efterretning og deres gennemførelse evalueres af
Kommissionen.
Delegerede beføjelser: Forslaget giver Kommissionen adgang til at foretage visse justeringer
og ændringer i EU’s LULUCF-regnskabsregler via delegerede beføjelser. Ændringerne kan
foretages, hvis der ændres i de definitioner, der vedtages under FN’s klimakonvention, i lyset
af videnskabelig fremskridt og ved opdaterede nationale referenceniveauer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til TEUF art. 294 medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en
udtalelse. Det vides ikke på hvilken samling Parlamentet vil behandle sagen. Udvalget for
miljø (ENVI) har ansvaret for behandlingen af sagen. Det græske medlem af EU-Parlamentet
tilknyttet den socialistiske gruppe, Kriton Arsenis er udpeget som rapporteur.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget overholder nærhedsprincippet. For det første berører for-
slaget et problem af tværnational karakter. Klimaændringer er grænseoverskridende og nød-
vendiggør en fælles koordineret indsat i EU og internationalt. Nationale indsatser vil med høj
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sandsynlighed ikke kunne levere en ensartet overholdelse af de fælles vedtagne EU-
målsætninger for reducering af drivhusgasemissioner. For det andet vil en fælles EU-indsats
være mest effektiv. Idet de overordnede klimamålsætninger allerede indgås på EU-plan, er det
mest hensigtsmæssigt og effektivt med et fælles ensartet sæt LULUCF-regnskabsregler i EU.
Et fælles regelsæt sikrer også den miljømæssige integritet og er økonomisk set mest effektivt.
Endeligt overholder Kommissionsforslaget proportionalitetsprincippet. Forslaget er ikke mere
vidtrækkende end højst nødvendigt i forhold til at opfylde EU’s mål om at være en drivkraft
bag styrkelse af kvaliteten i klimaændringsdata og leve op til internationale klimaforpligtelser.
Det er regeringens samlede vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt af de ovennævnte
grunde.
6. Gældende dansk ret
Danmark har med Folketingets ratifikation af Kyoto-protokollen i 2002 påtaget sig at føre
regnskab med emissioner fra LULUCF-sektoren jf. protokollens artikel 3 stk. 3 og 4. Artikel.
3.3 er relateret til nyplanting, genplantning og fældning af skov og forpligter Danmark til at
opgøre emissioner og optag relateret til menneskelig aktivitet siden 1990 og medregne dette i
forhold til parternes reduktionsforpligtelser. Artikel 3.4 omhandler regnskabsføring relateret
til skovforvaltning, forvaltning af landbrugsarealer med afgrøder, forvaltning af græsnings-
arealer samt revegetation. Protokollen åbner for at emissioner og optag for disse aktiviteter
kan tilvælges. Tilvalg i første periode, betyder at et land også skal tilvælge i efterfølgende
Kyoto-protokol-perioder. Danmark har tilvalgt at føre regnskab under artikel 3.4 (undtagen
for revegetation), og har derfor bundet sig til også at føre regnskab herfor i en mulig anden
forpligtelsesperiode.
Målingerne i første periode er blevet udført af Nationalt Center for Miljø og Energi (tidligere
DMU) og Skov og Land på grundlag af en bevillingsramme på DKK 72 mio. for Kyoto-
protokollens første forpligtelsesperiode 2008-12.
7. Konsekvenser
Kommissionens forslag sigter på at gøre den regnskabsmæssige indsats obligatorisk, som
Danmark allerede har gennemført for at kunne overholde sine forpligtelser under Kyoto-
protokollen. Som nævnt oven for har Danmark udover artikel 3.3-opgørelsen (dvs. for fæld-
ning, nyplanting og genplantning af skov siden 1990) tilvalgt også at opgøre artikel 3.4.-
aktiviteterne skovforvaltning, forvaltning af landbrugsarealer med afgrøder samt forvaltning
af græsningsarealer, hvilket forpligter et land også i mulige fremtidige forpligtelsesperiode
under protokollen. På den baggrund skønnes forslaget ikke at have væsentlige statsfinansielle,
økonomiske, lovgivningsmæssige eller administrative konsekvenser for Danmark og ej heller
væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Danmark har, som nævnt under afsnit seks allerede under Kyoto-protokollens første forplig-
telsesperiode tilvalgt at føre emissionsregnskab for forvaltning af skov, dyrkede arealer og
græsningsarealer, hvorfor der i forhold til situationen 2008-12 ikke vil være tale om nye for-
pligtelsesomkostninger forbundet med videreførelse af denne aktivitet såfremt en anden Kyo-
to-forpligtelsesperiode bliver en realitet. Det nye element vedrørende høstede træprodukter
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1129951_0007.png
indgår ifølge Durban aftalen som en del af en anden forpligtelsesperiode under Kyoto proto-
kollen under UNFCCC fra 2013.
Det skal dog bemærkes, at såfremt Danmark tilvælger regnskabsførelse for vådområder (hvil-
ket er frivilligt), kan der påregnes en ekstraudgift til denne aktivitet.
Udgiften for staten til videreførelse af drivhusgasregnskabet angående LULUCF, som har væ-
ret udført af Nationalt Center for Miljø og Energi og Skov og Landskab i regnskabsperioden
2013-2020 forventes foreløbigt at andrage en årlig udgiftsramme på DKK 4-5 mio. Som
nævnt oven for udgør denne udgift en omkostning, der allerede ville skulle afholdes i kraft af
Danmarks Kyoto-forpligtelse som konsekvens af tilvalget under protokollens artikel 3.4. Det
forudsættes således, at der i forlængelse af disse forpligtigelser og beslutninger findes en
håndtering af udgiften til videreførelse af drivhusgasregnskabet for LULUCF-sektoren.
I forbindelse med udarbejdelse af LULUCF-handlingsplaner i starten af hver periode dvs.
primo 2013 og primo 2020 kan der forventes en ekstra administrativ byrde for staten til denne
aktivitet fordelt på flere ressortområder, herunder Miljøministeriet og Ministeriet for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeri og koordineret af Klima-, Energi- og Bygningsministeriet. Udgifter
til udarbejdelsen af LULUCF-handlingsplaner holdes inden for allerede eksisterende rammer.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes ikke at få væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet. Dog
kan det ikke udelukkes, at sektoren vil blive inddraget under udarbejdelsen af LULUCF-
handlingsplaner.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget i sig selv vil ikke have nogen umiddelbar positiv effekt for beskyttelsesniveauet. På
sigt skønnes forslaget at have positiv langsigtet virkning for beskyttelsesniveauet i EU og
Danmark, idet de styrkede regnskabsregler og handlingsplaner kan bidrage til en styrkelse af
indsatsen imod klimaforandringer.
8. Høring
Forslaget blev sendt i bred høring den 12. marts 2012 med svarfrist den 9. april. Der indkom
fem høringssvar fra Dansk Fjernvarme, Verdens Skove, Skovforeningen, Landbrug og Føde-
varer og 3F.
Dansk Fjernvarme bakker op om behovet for at få land- og skovbrugssektorens indflydelse på
EU's CO2-emissioner indarbejdet. Herfor støtter man standardiserede opgørelsesmetoder i EU
som et første skridt. I lyset af det øgede pres på biomasse i Europas energiforsyning anser
Dansk Fjernvarme det for vigtigt, at der skabes klarhed over opgørelsesmetoderne og konse-
kvenserne for CO2-balancen. Dansk Fjernvarme støtter desuden, at der ikke opstilles binden-
de reduktionsmål for LULUCF-sektoren på grund af sektorens særlige karakteristika, men at
der arbejdes hen imod mere fleksible målsætninger, når et fælles regnskabssystem, som tager
behørigt hensyn til bæredygtighedsparametre, er etableret.
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1129951_0008.png
Verdens Skove mener overordnet, at det er positivt, at EU vil forbedre opgørelsen af udled-
ninger af drivhusgasser fra LULUCF-sektoren. Verdens Skove finder dog, at forslaget bør
styrkes på flere punkter, herunder at historiske data for udledningerne fra aktiviteten, skovfor-
valtning, gøres tilgængelige ud over de foreslåede opgørelser i forhold til referenceniveauer.
Det at de fleste EU-landes referenceniveau baseres på fremskrivninger af udledningerne frem
for på grundlag af historiske udledningsniveauer indebærer risiko for, at forventelige stignin-
ger i udledningerne ikke vil blive korrekt afspejlet i CO
2
-regnskabet. Verdens Skove peger li-
geledes på et behov for styrkede krav til forbedring af data om LULUCF-sektorens emissioner
– især angående udledningerne fra jordbund og dødt materiale. Mange EU-lande baserer sig
på antagelser om kulstoflagring og optag og mangler konkrete data om LULUCF-sektorens
udledninger. Dette gælder især for data for udledninger fra/ophobning af kulstof i dødt orga-
nisk materiale i jordbunden. Herudover finder Verdens Skove, at det foreliggende forslag har
mangler i forhold til indregning af CO
2
-udledninger fra brug af biomasse til energiproduktion,
idet der ikke synes taget tilstrækkelig højde for de indirekte forskydningseffekter uden for
EU's grænser som konsekvens af en øget brug af bioenergi inden for EU. For at undgå fejlag-
tig tolkning af indvirkningen af EU's klimatiltag bør forskydningseffekterne uden for EU ved
øget produktion af biomasse i EU (”indirect land use change”, ILUC) dermed også opgøres. I
forlængelse heraf anbefaler Verdens Skove, at Danmark arbejder for indførelse af bæredyg-
tighedskriterier for fast biomasse produceret både i og uden for EU. Verdens Skove finder en-
deligt, at landene i udarbejdelsen af de foreslåede handlingsplaner for, hvordan LULUCF-
sektoren skal bidrage til at modvirke klimaforandringerne, bør skulle foretage en afvejning af
muligheden for at øge lagringen af kulstof i skovene og andre naturområder ved at reducere
produktionsintensiteten op imod muligheden for at øge produktionen af biomasse til energi og
materialer.
Skovforeningen finder det positivt, at forslaget ud over rent dyrkningsmæssige aspekter har
øje for, at skovene generelt kan blive mere produktive, og at træ som råstof har et stort CO
2
fortrængningspotentiale. Samtidig peger Skovforeningen på nødvendigheden af at sikre af-
sætningsmulighederne for biomasse til energiproduktion. For at frembringe træ i tømmerkva-
litet er det nødvendigt med bevoksninger, der i starten har et højt plantetal, som så løbende
skal tyndes gennem bevoksningens levetid. Mange af disse udtyndingstræer kan kun bruges
til bioenergi, og hvis ikke der eksisterer afsætningsmuligheder, er udtyndingerne en løbende
omkostninger for skovejeren. Man bør således være opmærksom på at undgå konkurrencefor-
vridning, således at EU-produceret biomasse stilles ringere end biomasse produceret uden for
EU.
Landbrug og Fødevarer hilser overordnet Kommissionens forslag velkomment. Dog er Land-
brug og Fødevarer bekymrede over for, hvorvidt Kommissionens forslag vil være første skridt
mod fastsættelsen af egentlige (særskilte) reduktionsmål for landenes emissioner fra LU-
LUCF. Det er Landbrug & Fødevarers synspunkt, at det er helt afgørende, at sådanne eventu-
elle fremtidige mål baseres på dokumenterede og faktiske effekter. Landbrug og Fødevarer er
derimod positiv over for, at den foreslåede opgørelse af emissioner og optag fra LULUCF
uden fastsatte reduktionsmål kan tjene som en test for, hvorvidt det vil være praktisk muligt at
fastsætte egentlige mål for sektoren efter 2020.
3F støtter overordnet Kommissionens forslag og gradvise tilgang til at integrere LULUCF i
EU's klimaændringspolitik.
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1129951_0009.png
Sagen blev behandlet i Klima,- Energi, og Bygningspolitisk Specialudvalg den 22. maj 2012.
Følgende bemærkninger blev fremført:
Skovforeningen mente at det var vigtigt at der var ens regnskabsregler for både EU og ikke
EU-lande.
Organisationen for vedvarende energi nævnte at de havde hørt om forsøg på at lande skulle
kunne opnå kvoter ved at ikke at fælde skov, de havde overvejet at fælde. Dette kunne Orga-
nisationen for vedvarende energi på ingen måde støtte.
NOAH nævnte at det var vigtigt at LULUCF regler ikke åbnede for at landene kan medregne
skov de ikke fælder i deres reduktionsindsats.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har hidtil været genstand for to substansdrøftelser på embedsmandsniveau ultimo
april og primo maj 2012. Disse har vist, at et flertal af medlemslande helt overordnet støtter
ideen bag Kommissionens forslag, der langt hen ad vejen reflekterer de allerede vedtagne
principper for LULUCF-opgørelser i regi af FNs klimakonvention (UNFCCC) og senest i
Durban mhp. en mulig anden forpligtelsesperiode. Flere af de store skovlande har dog endnu
ikke tilkendegivet deres holdninger. Trods den helt overordnede enighed har flere lande imid-
lertid udtryk skepsis i forhold flere punkter i forslaget og udtrykt ønske om ændringer af det
oprindelige forslag på følgende konkrete punkter:
Vedr. den foreslåede tilgang: Langt de fleste lande synes at støtte Kommissionens foreslåede
trinvise tilgang med først at vedtage og afprøve de foreslåede LULUCF-opgørelsesregler i
form af en separat lovramme, evaluere disse og siden (efter 2020 eller i forbindelse med en
forøgelse af EU's 2020-mål) inkludere disse i EU's klimamålsætninger. Dog ønsker en mindre
gruppe lande, at LULUCF aktiviteter hurtigst muligt inkluderes i EUs reduktionsmålsætning.
Vedr. sammenhængen med klimakonventionen: Det er holdningen blandt de fleste medlems-
lande, at definitioner og opgørelsesmetoder i Kommissionsforslaget bør være helt i overens-
stemmelse med de tekster, der er vedtaget i UNFCCC-regi. Især skovdefinitionen er mere re-
striktiv i Kommissions forslag end UNFCCC-definitionen, og dette har givet anledning til kri-
tik fra mange lande, fordi det kan give dem problemer i forhold til gældende praksis. Generelt
bag bekymringerne på dette punkt ligger også, at mange lande frygter opbyggelse af parallel-
systemer i EU og FN-regi og deraf følgende dobbelte opgørelseskrav og administrative såvel
som økonomiske byrder i den forbindelse.
Vedr. obligatorisk opgørelse for dyrkede arealer og græsningsarealer: De fleste lande har stil-
let sig skeptiske over for Kommissionens forslag om at gøre LULUCF-opgørelser for dyrkede
arealer og græsningsarealer obligatoriske, fordi Kommissionens forslag herved går ud over
Durban-beslutningen, som fastholder disse aktiviteter som frivillige.
Vedr. LULUCF-handlingsplaner: Forslaget om handlingsplaner er blevet mødt med skepsis
blandt et flertal af medlemsstater. Kritikken går dels på spørgsmål om merværdien af sådanne
planer og dels på at selve kravet om handlingsplaner udgør en for stor indgriben i den nationa-
le kompetence. Endeligt er en række lande kritiske over for Kommissions tiltænkte rolle som
evaluator og dommer i forhold til handlingsplanerne såvel som den relativt korte seks-
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
måneders tidsperiode til udarbejdelse og offentliggørelse efter hver forpligtelsesperiode (dvs. i
2013 og 2020). En lille gruppe lande har udtrykt sig positivt om handlingsplanerne.
Vedr. delegerede kompetencer til Kommissionen: Med hensyn til delegeringen af kompeten-
cer til Kommission bl.a. til at justere definitioner og referenceniveauer relateret til opgørelser
for skovforvaltning har der vist sig skepsis blandt en række medlemslande, som ønsker en
markant indskrænkning eller i visse tilfælde helt fjernelse af delegering i forslaget.
Andet: Et sidste punkt, hvor en række lande har vist sig kritiske i forhold til forslaget er artik-
len om at indføre en grænse på 3,5 pct. kreditgivning i relation til skovforvaltning. Forslaget
giver mulighed for at lande kan opnå kreditter inden for skovforvaltning på op til 3,5 pct. i
forhold til en fremskrivning baseret på en business-as-usual fremskrivning. Her ønsker flere
lande en højere grænse. Omvendt finder mange lande, at 5 pct.-grænsen i forbindelse med na-
turlige forstyrrelser for restriktiv.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at obligatoriske EU-regler med afsæt i
UNFCCC’s regler for regnskabsførelse inden for LULUCF-sektoren bør hilses velkomne, idet
det giver sektoren incitament til at indtænke klimaet. Der er behov for klare og obligatoriske
regler på området for at sikre den miljømæssige integritet af EU's klima- og energipolitik.
I den forbindelse arbejder regeringen for en tilgang, der principielt kan sikre fuld lighed i
sammenligning med reduktionspotentialer uden for LULUCF-sektorerne. Således lægger re-
geringen vægt på, at der skabes lige og fair konkurrencevilkår, og at alle sektorer skal bidrage
til klimaindsatsen.
I forlængelse heraf støtter regeringen som en yderligere sikring Kommissionens igangværen-
de arbejde med henblik på hurtigst muligt at stille forslag om håndteringen af utilsigtede for-
skydningseffekter for arealanvendelse (Indirect Land Use Change – ILUC) samt bæredygtig-
hedskriterier for fast biomasse i regi af henholdsvis fødevarekvalitetsdirektivet og VE-
direktivet.
Regeringen støtter endvidere forslaget om udarbejdelsen af LULUCF-handlingsplaner, men
ser gerne, at eventuelle muligheder for praktisk at sammenlægge de forskellige rapporterings-
krav afsøges, f.eks. ved eventuel indarbejdelse i lav-kulstof-udviklings-strategier (såkaldte
low-carbon development strategies).
I forbindelse med LULUCF-opgørelsesregler finder regeringen det endvidere vigtigt, at der
sikres overensstemmelse med UNFCCC-regler, således at de samme data afrapporteret til EU
også vil opfylde UNFCCC-opgørelsesregler.
Regeringen finder det desuden hensigtsmæssigt at støtte Kommissionens oplæg til, at LU-
LUCF behandles i en separat ramme, bl.a. fordi effekten af tiltag først ses over en lang tidsho-
risont, mens store årlige udsving gør sektoren uegnet til årlige målsætninger. Samtidig lægger
regeringen vægt på at evt. inklusion af LULUCF i forhold til målsætningerne i klima- og
energipakken alene bør ske i forbindelse med en eventuel forøgelse af EU’s 20 pct. målsæt-
Side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ningen for CO2-reduktion. Regeringen støtter desuden, at EU's regler justeres i takt med nye
FN regler eller ny videnskabelig viden såfremt dette er til gavn for klimaet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets orientering den 16. april 2012.
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Køreplan for omstilling til en konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi i 2050
- præsentation af status
- (Mulig) Rådskonklusioner
Nyt notat
En medlemsstat har anmodet om at få dette punkt på dagsordenen. Det er fortsat under afkla-
ring, hvad det konkrete indhold af punkt vil være.
Side 12