Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3177 - beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Den 30. maj 2012
Samlenotat vedrørende rådsmøde (sundhed)
den 22. juni 2012
Dagsordenspunkt 1: Handlingsprogrammet ”Sundhed for Vækst” .....................
2
Dagsordenspunkt 2: Sundhedssikkerhedsinitiativet ………………………………… 9
Dagsordenspunkt 3: Bekæmpelse af antibiotikaresistens ………………………… 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1131628_0002.png
Side 2
Dagsordenspunkt 1: Handlingsprogrammet ”Sundhed for vækst” 2014-2020 (KOM(2011)709)
-
delvis generel indstilling (vedtagelse)
Revideret notat
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 9. november 2011 et forslag til det tredje handlingsprogram for sundheds-
området ”Sundhed for vækst” 2014-20 med et foreslået budget på 2.946 mio. kr. (396 mio. €). Pro-
grammets overordnede mål er at fremme innovation og bæredygtighed i sundhedsvæsenet, at frem-
me de europæiske borgeres sundhed og at beskytte dem mod grænseoverskridende sundhedstrusler.
Programmet skal erstatte det eksisterende handlingsprogram, som udløber ved udgangen af 2013.
Det nye sundhedsprogram indgår i forhandlingerne om EU's flerårige finansielle ramme.
Forslaget er på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik)
den 22. juni 2012 med henblik på delvis generel indstilling.
Regeringen stiller sig positivt til forslaget om at etablere et tredje handlingsprogram på sundhedsom-
rådet og kan tilslutte sig forslagets overordnede målsætninger. Regeringen forventer at kunne tilslutte
sig det foreliggende kompromisforslag på rådsmødet.
2. Baggrund
Kommissionen vedtog den 9. november 2011 et forslag til det tredje handlingsprogram for sundheds-
området ”Sundhed for vækst” 2014-20 – KOM (2011) 709. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF
artikel 168 om folkesundhed og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Programmet skal erstatte det eksisterende handlingsprogram på sundhedsområdet, som udløber ved
udgangen af 2013. Det nye sundhedsprogram indgår i forhandlingerne om EU's flerårige finansielle
ramme.
Forslaget har under det danske formandskab været drøftet på arbejdsgruppeniveau, og formandska-
bet har på grundlag af de hidtidige drøftelser fremlagt et kompromisforslag.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag tager afsæt i, at sundhed ikke blot er en værdi i sig selv, men også en vigtig
katalysator for vækst. Det fremhæves, at sundhed kan bidrage til opfyldelsen af målsætningerne i
Europa 2020-strategien, særligt for så vidt angår beskæftigelse, innovation og økonomisk bæredyg-
tighed. Der lægges i den forbindelse op til at koncentrere indsatsen om udvalgte områder, hvor et
samarbejde på europæisk niveau kan hjælpe medlemslandene med at finde innovative og omkost-
ningseffektive løsninger på de udfordringer, de står over for på sundhedsområdet, og dermed tilføre
merværdi.
I det foreliggende kompromisforslag er programmets titel ændret fra ”Sundhed for vækst” til ”Sundhed
og vækst” med henblik på, at sundhed ikke fremstår som et mål, der er underordnet i forhold til et
overordnet mål om økonomisk vækst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1131628_0003.png
Side 3
Programmet fastsætter de overordnede mål for indsatsen og lægger op til at operationalisere disse
gennem fastsættelse af fire specifikke målsætninger med tilhørende indikatorer. For hver målsætning
defineres desuden et antal konkrete indsatsområder, som vil være støtteberettigede efter programmet.
Overordnede mål
Programmets overordnede mål er at samarbejde med medlemslandene med henblik på at fremme
innovation og bæredygtighed i sundhedsvæsenet, at fremme de europæiske borgeres sundhed og at
beskytte dem mod grænseoverskridende sundhedstrusler.
På baggrund af de hidtidige drøftelser er reduktion af ulighed i sundhed tilføjet som et overordnet,
horisontalt mål for programmet. I det foreliggende kompromisforslag fra formandskabet er det desu-
den præciseret, at programmet skal bidrage til at fremme innovation og bæredygtighed på sundheds-
området i bred forstand og ikke blot i sundhedsvæsenet.
Specifikke mål, indikatorer og indsatsområder
Programmet fastsætter fire målsætninger med tilhørende indikatorer, som skal bidrage til opfyldelsen
af de overordnede mål:
At udvikle fælles redskaber og mekanismer på EU-niveau, som kan bidrage til at imødegå res-
sourceknaphed (menneskelig og økonomisk) og til at fremme
innovation og bæredygtighed i
sundhedsvæsenet.
Indsatsen skal efter forslaget måles på antallet af medlemslande, som benytter disse redskaber
og instrumenter samt de anbefalinger mv., som arbejdet vil føre frem til.
Samarbejde inden for medicinsk teknologivurdering og sundheds-IT er eksempler på konkrete
indsatsområder, som vil kunne få støtte fra programmet under denne målsætning.
Det foreliggende kompromisforslag fra formandskabet fastholder denne målsætning, men fastslår,
at målsætningen om innovation og bæredygtighed skal omfatte sundhedsområdet i bred forstand,
dvs. både i sundhedsvæsenet og inden for forebyggelse og sundhedsfremme.
Det fremgår også eksplicit af kompromisforslaget, at medlemslandene selv træffer beslutning om
indførelse af nye teknologier og løsninger i de nationale sundhedssystemer.
At fremme adgangen til sundhedsfaglig ekspertise og information om specifikke lidelser, også på
tværs af grænserne samt at udvikle løsninger og guidelines med henblik på at fremme kvalitet og
patientsikkerhed med det overordnede mål at fremme borgernes adgang til
bedre og mere sikre
sundhedsydelser.
Den foreslåede indikator for denne målsætning er stigningen i antallet af sundhedspersonale, som
benytter sig af den ekspertise, som vil blive samlet gennem de såkaldte europæiske referencenet-
værk, antallet af patienter som benytter denne ekspertise samt antallet af medlemslande, som an-
vender de retningslinjer, der vil blive udviklet som led i samarbejdet.
Etableringen af europæiske referencenetværk, indsats vedrørende sjældne sygdomme og kroni-
ske sygdomme samt udvikling af retningslinjer for ansvarlig anvendelse af antibiotika er eksempler
på indsatsområder, som vil kunne få støtte fra programmet under denne målsætning:
I det foreliggende kompromisforslag fremgår det eksplicit, at det vil være frivilligt for medlemslan-
dene at benytte de redskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1131628_0004.png
Side 4
Desuden er den foreslåede indikator justeret, så det skal måles, hvor mange referencenetværk,
der bliver etableret og hvor mange sundhedsinstitutioner der deltager i arbejdet. Ændringen skal
blandt andet ses i lyset af, at det formentlig ville være forbundet med betydelige administrative
byrder for medlemslandene at vurdere antallet af sundhedspersoner og patienter, som direkte el-
ler indirekte får udbytte af netværkene.
At identificere, udbrede og fremme anvendelsen af validerede og omkostningseffektive tiltag på
forebyggelsesområdet. Indsatsen skal adressere de vigtigste risikofaktorer, dvs. rygning, alkohol-
misbrug og fedme, såvel som HIV/AIDS, og skal have fokus på de grænseoverskridende aspekter
med henblik på at
forebygge sygdom og fremme sundhed.
Opfyldelsen af denne målsætning skal især måles på stigningen i antallet af medlemslande, som
anvender de validerede metoder i deres bestræbelser på at forebygge sygdom og fremme sund-
hed
Som eksempler på indsatsområder, som vil kunne få støtte under denne målsætning kan nævnes
udveksling af bedste praksis vedrørende forebyggelse af rygning, alkoholmisbrug og fedme, sam-
arbejde vedrørende forebyggelse af kroniske sygdomme samt tiltag, som kan bidrage til opfyldel-
sen af målsætningerne i EU-lovgivningen på tobaksområdet.
Det foreliggende kompromisforslag fastholder denne målsætning og tilføjer bekæmpelse af narko-
tikarelaterede sundhedsskader blandt de støtteberettigede indsatsområder i programmet.
Herudover omfatter kompromisforslaget blandt andet en udbygget tekst vedrørende HIV/AIDS, tu-
berkulose og hepatitis som selvstændigt indsatsområde, ligesom det præciseres, at indsatsen
vedrørende kroniske sygdomme skal omfatte tidlig opsporing og håndtering af den kroniske syg-
dom, herunder patientens egenomsorg.
Et konkret element vedrørende kommunikations- og oplysningsindsatser på europæisk niveau er
taget ud af forslaget, idet vurderingen blandt medlemslandene har været, at kampagner og lig-
nende oplysningsindsatser på sundhedsområdet i mange tilfælde kan tilrettelægges mere effektivt
i de enkelte lande.
At udvikle og demonstrere værdien af fælles tilgange til beredskabsplanlægning og koordination
med henblik på at
beskytte borgerne mod grænseoverskridende sundhedstrusler.
Den foreslåede indikator for denne målsætning er antallet af medlemslande, som indarbejder de
fælles tilgange i deres nationale beredskabsplaner.
Styrkelse af indsatsen på EU-niveau vedrørende risikovurdering, beredskabsplanlægning og kri-
sehåndtering samt kapacitetsopbygning i medlemslandene i relation til f.eks. vaccinationsstrategi-
er og indkøb af lægemidler er eksempler på indsatsområder, som vil kunne få støtte fra program-
met under denne målsætning.
I det foreliggende kompromisforslag er der kun foretaget enkelte justeringer i forhold til Kommissi-
onens oprindelige forslag vedrørende denne målsætning og de tilhørende støtteberettigede foran-
staltninger. Blandt andet nedtones generisk og specifik beredskabsplanlægning på EU-niveau til
fordel for kapacitetsopbygning i medlemslandene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1131628_0005.png
Side 5
Kompromisforslaget fastholder således de fire målsætninger fra Kommissionens oprindelige forslag,
men lægger op til justeringer af det konkrete indhold. Samtidig foreslås det at ændre rækkefølgen,
således at målsætningerne om sundhedsfremme og forebyggelse samt bekæmpelse af grænseover-
skridende sundhedstrusler nævnes før de målsætninger, som primært vedrører sundhedsvæsenet,
dvs. innovation og bæredygtighed samt adgang til bedre og mere sikre sundhedsydelser.
Inden for rammerne af de fire målsætninger kan programmet understøtte foranstaltninger, som er
påkrævede i henhold til relevant EU-lovgivning eller som i øvrigt kan bidrage til opfyldelsen af lovgiv-
ningens målsætninger.
Programmet kan endvidere bidrage til opbygning af viden inden for de fire indsatsområder, herunder til
dataindsamling, udarbejdelse af analyser og formidling af programmets resultater. Det foreliggende
kompromisforslag udbygger teksten vedrørende sundhedsinformation, så den omfatter udvikling af
standardiserede sundhedsdata og redskaber til overvågning af borgernes sundhed.
Kommissionen foreslår et samlet budget for programmet på 2.946 mio. kr. (396 mio. €) over en perio-
de på 7 år. Midlerne udmøntes gennem de årlige arbejdsprogrammer, som vedtages i komitologi-
procedure.
Midlerne kan efter forslaget anvendes til tilskud, offentlige indkøb eller andre nødvendige foranstalt-
ninger til gennemførelse af programmets målsætninger. Tilskud kan gives til organisationer (herunder
til NGO’er og internationale organisationer på sundhedsområdet), offentlige myndigheder og offentlige
organer, herunder særligt forsknings- og sundhedsinstitutioner, universiteter og højere læreanstalter.
Kommissionen vurderer, at deltagelsen i det nuværende program især blandt de nye medlemslande
ikke har været tilstrækkelig bred. Det gælder særligt i forhold til de såkaldte fælles aktioner (”joint ac-
tions”), som typisk har til formål at fremme metodeudvikling og udveksling af bedste praksis mellem de
nationale sundhedsmyndigheder, og hvor det er af væsentlig betydning for aktionernes succes, at
man sikrer deltagelse fra en bred kreds af medlemslande. For at imødegå dette problem lægges der
med Kommissionens forslag op til, at der for disse aktioners vedkommende skal kunne ydes en større
medfinansiering til lande, hvis bruttonationalindkomst pr. indbygger ligger under 90 % af EU-
gennemsnittet, end til andre deltagende lande.
Det foreliggende kompromisforslag indeholder en række mindre justeringer af forslagets bestemmel-
ser om modaliteterne for programmets gennemførelse. Blandt andet nedtones de nationale kontakt-
punkters rolle i forhold til at bidrage til vurderingen af programmets effekter og det understreges, at de
rapporteringsforpligtelser, som pålægges medlemslandene, ikke må medføre unødige administrative
byrder.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres, men har endnu ikke udtalt sig. Forslaget
behandlet i Parlamentets Udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed, som ventes at
stemme om ordførernes betænkningsudkast den 20. juni 2012. Blandt andet på baggrund af udvalgets
debat om forslaget den 8. maj 2012 er det forventningen, at Parlamentet vil være på linie med Rådet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i sin redegørelse for nærhedsprincippet, at forslaget er i overensstemmelse
med målsætningerne i TEU artikel 168, hvorefter EU’s indsats på sundhedsområdet skal være et sup-
plement til de nationale politikker. Unionen fremmer samarbejdet mellem medlemslandene og støtter
om nødvendigt medlemslandenes indsats. Kommissionen kan – i nær kontakt med medlemsstaterne
– tage ethvert passende initiativ for at fremme denne samordning. På den baggrund giver Artikel 168
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1131628_0006.png
Side 6
Rådet og Parlamentet beføjelse til at vedtage tilskyndelsesforanstaltninger med henblik på beskyttelse
og forbedring af folkesundheden.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens betragtninger, idet der er tale om en tilskyndelsesforan-
staltning i form af et handlingsprogram, som med de foreslåede overordnede mål og indsatsområder
vurderes at kunne tilføre merværdi i forhold til at udvikle og styrke de sundhedspolitiske foranstaltnin-
ger i medlemslandene. Regeringen finder på den baggrund, at forslaget må anses for at være i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget berører ikke gældende dansk ret.
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Forslaget vil med den foreslåede udgiftsramme indebære udgifter på EU’s budget på 2.946 mio. kr.
over en 7-årig periode (2011-niveau). Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en udgift
ved programmet på 58,9 mio. kr. i perioden 2014-20. Herudover kan der være mindre statslige udgif-
ter i form af national medfinansiering af konkrete projekter, som vil kunne finansieres inden for de ek-
sisterende bevillinger. Hjemtagelsen af EU-midlerne er frivillig.
Programmets budget skal ses i sammenhæng med de horisontale drøftelser om EU’s flerårige finan-
sielle ramme og de kommende drøftelser om forslaget må ikke præjudicere fastsættelsen af et konkret
beløb.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Det vurderes, at forslaget blandt andet gennem en styrket viden- og erfaringsudveksling på europæisk
niveau indirekte vil kunne påvirke sundhedsbeskyttelsesniveauet i medlemslandene i positiv retning.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål.
Danske Patienter
finder programmets overordnede mål positive og relevante. Danske Patienter støtter
en øget international arbejdsdeling og koordination af indsatsen f.eks. med henblik på udvikling af
fælles kvalitetsstandarder og formidling af bedste praksis, som efter foreningens vurdering vil være til
gavn for en lang række patientgrupper.
Danske Patienter støtter evidensbaserede beslutninger gennem etablering af sundhedsinformations-
og videnssystemer, men lægger vægt på, at finansieringen skal komme fra EU og være uafhængig af
kommercielle interesser. Danske Patienter støtter NGO-deltagelse, men understreger, at der vil være
behov for at dække NGO’ernes udgifter fuldt ud.
Danske Patienter påpeger, at programmet bør styrkes yderligere i relation til formidling af bedste prak-
sis ved at fokusere på et konkret sygdomsområde, der kan fungere som model-sygdom, samt ved at
udvide definitionen på grænseoverskridende sundhedstrusler til at omfatte trusler, som først manife-
sterer sig over tid som f.eks. tobak, alkohol og miljøkatastrofer.
Danske Patienter stiller sig generelt positivt til de konkrete indsatsområder i programmet, men anbefa-
ler, at fysisk inaktivitet og en uhensigtsmæssig kost nævnes blandt de vigtigste risikofaktorer på linje
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1131628_0007.png
Side 7
med tobak og alkohol. Danske Patienter påpeger i den forbindelse behovet for en indsats på EU-
niveau i relation til pris og bevægelighed for særligt risikobetonede varer.
Endelig opfordrer Danske Patienter til, at arbejdet i FN-regi vedrørende ikke-overførbare sygdomme
nævnes i programmet.
Dansk Sygeplejeråd
stiller sig overordnet positiv til forslaget og de overordnede mål for programmet.
I relation til målsætningen vedrørende innovation og bæredygtighed i sundhedsvæsenet påpeger
Dansk Sygeplejeråd blandt andet, at en innovativ dagsorden kræver inddragelse af medarbejdere og
brugere, og at målet er bedre sundhedsydelser og bedre arbejdspladser og ikke som udgangspunkt
ressourcebesparelser. Dansk Sygeplejeråd efterspørger desuden et større eksplicit fokus på velfærds-
teknologi.
For så vidt angår kvalitet og sikkerhed i behandlingen lægger Dansk Sygeplejeråd vægt på, at even-
tuelle fælles løsninger og retningslinjer ikke baserer sig på laveste fællesnævner og at man bygger
videre på eksisterende tiltag.
Dansk Sygeplejeråd kan bakke op om målsætningen vedrørende omkostningseffektive forebyggende
foranstaltninger, men advarer mod at der ikke fokuseres for snævert på omkostningseffektivitet.
Lægeforeningen
finder det positivt, at handlingsprogrammet fokuserer på at understøtte løsninger på
de udfordringer, som de europæiske sundhedsvæsener står over for i de kommende år. Især bemær-
ker Lægeforeningen, at programmet lægger op til et øget fokus på evidensbaseret forebyggelse for at
imødegå kroniske sygdomme, målrettet arbejde for at udbrede bedste praksis og kliniske retningslin-
jer, så patienterne får den bedste og mere ensartet behandling samt den særlige udfordring med hen-
syn til at forebygge antibiotikaresistens.
Danske Regioner
oplyser, at man ikke har taget endeligt stilling til forslaget. Danske Regioner finder,
at man bør anlægge en forskningsbaseret tilgang til organiseringen i sundhedsvæsenet og at man
derfor f.eks. bør søge at fremme sundhed for vækst-dagsordenen i relation til det 8. rammeprogram.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel støtte blandt medlemslandene til etableringen af et nyt handlingsprogram på sund-
hedsområdet, og der er i den forbindelse opbakning til programmets overordnede mål og til Kommis-
sionens bestræbelser på at målrette indsatsen til områder med klar europæisk merværdi.
Dog har det været et væsentligt omdrejningspunkt i forhandlingerne, at sundhed ikke må fremstå som
underordnet i forhold til et overordnet mål om økonomisk vækst. Samtidig lægger medlemslandene
vægt på, at prioriteringen af de nye målsætninger vedrørende innovation, bæredygtighed og adgang til
bedre og mere sikre sundhedsydelser ikke må føre til en svækkelse af indsatsen vedrørende forebyg-
gelse og bekæmpelse af grænseoverskridende sundhedstrusler, som efter disse landes opfattelse
fortsat bør prioriteres og videreudvikles.
Det foreliggende kompromisforslag fastholder de fire målsætninger fra Kommissionens forslag, men
ændrer rækkefølgen og justerer det konkrete indhold. Blandt andet styrkes programmets fokus på
sundhedsfremme og forebyggelse, og reduktion af ulighed i sundhed er tilføjet som et overordnet mål
for programmet.
Samlet set indeholder kompromisforslaget kun få væsentlige ændringer set i forhold til Kommissio-
nens oprindelige forslag, og der er kun enkelte udestående spørgsmål i forhandlingerne. Særligt er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1131628_0008.png
Side 8
der endnu ikke fundet en løsning i forhold til Kommissionens forslag om, at der for visse aktioner skal
være mulighed for at give større medfinansiering til medlemslande, hvis bruttonationalindkomst pr.
indbygger er mindre end 90 % af EU-gennemsnittet, end til andre deltagende lande (henholdsvis 80 %
og 60 % medfinansiering).
Der vurderes at være gode muligheder for at opnå delvis generel indstilling på rådsmødet den 22. juni
2012, dvs. enighed om programmets indhold med undtagelse af budgettet, som afventer resultatet af
forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen stiller sig positivt til forslaget om at etablere et tredje handlingsprogram på sundhedsom-
rådet og kan tilslutte sig forslagets overordnede målsætninger. Regeringen er i den forbindelse enig i,
at samarbejde på europæisk niveau på de foreslåede indsatsområder vil kunne tilføre merværdi i for-
hold til at udvikle og styrke de sundhedspolitiske foranstaltninger i medlemslandene. Regeringen vil
arbejde for at sikre forebyggelse og bekæmpelse af ulighed i sundhed en fremtrædende plads i pro-
grammet. Regeringen forventer at kunne tilslutte sig det foreliggende kompromisforslag på rådsmødet
den 22. juni 2012.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grund- og nærhedsnotat om forslaget den 16. december 2011.
Sagen har været forelagt til orientering for Folketingets Europaudvalg den 25. november 2011 i forbin-
delse med rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 2. decem-
ber 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1131628_0009.png
Side 9
Dagsordenspunkt 2: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om alvorlige
grænseoverskridende sundhedstrusler (KOM(2011)866)
-
Orienterende debat
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 8. december 2011 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørel-
se om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler (KOM(2011)866). Forslagets overordnede mål
er at strømline og styrke EU’s kapacitet og strukturer til effektivt at reagere på alvorlige grænseover-
skridende sundhedstrusler.
Kommissionen foreslår en enstrenget struktur til håndtering af alle alvorlige grænseoverskridende
sundhedstrusler uanset kilden, dvs. sundhedstrusler fremkaldt af overførbare sygdomme, biologiske
agenser, trusler af kemisk, miljømæssig, eller ukendt oprindelse. Sundhedstrusler af radiologisk eller
nuklear oprindelse, der medfører udsættelse for ioniserende bestråling, er ikke omfattet af forslaget,
fordi de omfattet af Traktaten om Det Europæiske Atomenergifællesskab.
Den nye struktur skal beskæftige sig med de folkesundhedsmæssige konsekvenser af en given hæn-
delse, herunder beredskab, konkret krisehåndtering og kommunikation.
Forslaget er baseret på erfaringerne fra de seneste akutte folkesundhedsmæssige krisesituationer og
bygger på de eksisterende EU-instrumenter til håndtering af sundhedstrusler. Med forslaget lægges
der op til etablering af en sammenhængende ramme for den folkesundhedsmæssige indsats under
kriser. Forslaget indeholder også en bestemmelse om, at medlemslandene på frivillig basis kan ind-
købe vaccine i fællesskab.
Regeringen stiller sig positivt med hensyn til at skabe klarhed over overvågningen, vurderingen og
håndtering af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler i EU. Regeringen vil arbejde for at ska-
be den bedst mulige beskyttelse af folkesundheden i EU i forbindelse med alvorlige grænseoverskri-
dende sundhedstrusler under hensyntagen til den mest hensigtsmæssige brug af ressourcer.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbe-
skyttelse) den 22. juni 2012 med henblik på orienterende debat.
2. Baggrund
Kommissionen har den 8. december 2011 fremsat forslag til beslutning om en ny struktur for håndte-
ring af alvorlige grænseoverskridende trusler mod folkesundheden i Unionen (KOM(2011)866).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 168 om folkesundhed og skal vedtages af Rådet og
Parlamentet efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
Forslaget har under det danske formandskab været drøftet på arbejdsgruppeniveau, og formandska-
bet har på grundlag af de hidtidige drøftelser fremlagt et kompromisforslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
3. Formål og indhold
Efter forslaget er det er op til den enkelte medlemsstat at træffe beslutning om, hvilke foranstaltninger
der skal iværksættes på nationalt plan i tilfælde af en grænseoverskridende trussel mod folkesundhe-
den, idet medlemslandene bør samarbejde om at håndtere en grænseoverskridende trussel mod fol-
kesundheden. Den nuværende struktur til håndtering af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrus-
ler i EU er begrænset til overførbare sygdomme. Formålet med forslaget er en forbedret EU-indsats
over for alle alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, bortset fra trusler forårsaget af radiolo-
gisk eller nuklear eksponering, som er omfattet af traktaten om Det Europæiske Atomenergifælles-
skab.
Kommissionens forslag tager afsæt i erfaringer fra de seneste år alvorlige grænseoverskridende
sundhedstrusler, såsom H1N1 pandemien i 2009, vulkanaskeskyen i 2010, forureningskatastrofen
med udledning af giftigt slam fra en Ungarsk aluminiumsfabrik i 2010 og udbruddet af E. coli STEC
O104 i 2011, der alle havde betydelige samfundsmæssige konsekvenser. Forslaget bygger, med und-
tagelse af meget få elementer, på de eksisterende EU-instrumenter til håndtering af sundhedstrusler.
Med forslaget lægges der op til etablering af en sammenhængende ramme for den folkesundheds-
mæssige indsats under kriser. Kommissionens forslag skal således ses som en strømligning af kana-
lerne for håndteringen af grænseoverskridende sundhedstrusler. Særligt i forhold til smitsomme syg-
domme er der blot tale om, at overføre den nuværende struktur til dette forslag.
Nedenfor gennemgås hovedelementerne i Kommissionens oprindelige forslag samt de væsentligste
ændringer i det foreliggende kompromisforslag fra formandskabet:
Genstand og anvendelsesområde
Forslaget omfatter bestemmelser om monitorering, tidlig varsling og bekæmpelse af alvorlige grænse-
overskridende sundhedstrusler og om beredskabsplanlægning i tilknytning til disse aktiviteter. Forsla-
get finder anvendelse i tilfælde af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler af biologisk (herun-
der overførbare sygdomme), kemisk, miljømæssig eller ukendt oprindelse samt hændelser der kan
udgøre en akut folkesundhedsmæssig krisesituation af international betydning i henhold til WHO’s
internationale sundhedsregulativer (IHR).
Beredskabsplanlægning
Forslagets artikel 4-5 omfatter bestemmelser, som tager sigte på at sikre koordinering af medlemssta-
ternes indsats for så vidt angår beredskab og kapacitetsopbygning samt koordinering mellem nøgle-
sektorer såsom transport, energi og civilbeskyttelse. Endvidere lægges der op til at etablere en frivillig
fælles ordning for indkøb af vacciner.
I det foreliggende kompromisforslag præciseres det, at indsatsen på EU-niveau skal komplementere
national lovgivning gennem et styrket samarbejde og koordination mellem medlemsstaterne. Endvide-
re er medlemsstaternes og Kommissionens respektive roller forsøgt tydeliggjort, således at det er
medlemsstaterne, der skal koordinere i Udvalget for Sundhedssikkerhed og ikke medlemsstaterne i
samarbejde med Kommissionen. I forhold til fælles indkøb af vacciner er det præciseret i kompromis-
teksten, at medlemsstater, der står udenfor en evt. aftale om fælles indkøb af vacciner, ikke skal have
finansielle udgifter ved dette.
Overvågning og monitorering
Artikel 6-7 i Kommissionens forslag lægger op til, at der skal tilvejebringes relevante oplysninger og
data til risikovurdering og monitorering af nye trusler, samt at der skabes mulighed for at etablere ad
hoc monitoreringsnetværk i situationer, hvor en medlemsstat har foretaget en varsling om en anden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 11
alvorlig trussel end en overførbar sygdom. Overførbare sygdomme vil fortsat blive overvåget, som det
sker i dag.
I det foreliggende kompromisforslag er der tilføjet tekst om, at medlemsstaternes ret til selvstændigt at
fastholde eller introducere nationale overvågningssystemer ikke vil blive påvirket af denne afgørelse.
Tidlig varsling og indsats
I Kommissionens forslag lægges der med artikel 8-10 op til at udvide anvendelsen af det eksisterende
system for tidlig varsling og reaktion, så det kommer til at omfatte alle alvorlige sundhedstrusler og
ikke kun overførbare sygdomme, som det er tilfældet i dag.
I det foreliggende kompromisforslag præciseres, at det foreslåede rapporteringssystem i EU ikke på-
virker de forpligtelser, som medlemsstaterne har i forhold til WHO’s International Health Regulations
(IHR). Ligeledes er der tilføjet en tekst om, at Kommissionen er forpligtet til at sørge for, at medlems-
staterne kun skal indberette oplysninger i det primære varslingssystem og således ikke skal indberette
de samme oplysninger i flere forskellige systemer.
Kommissionens forslag til artikel 11-12 lægger op til en indførelse af koordineret udvikling af nationale
og europæiske vurderinger af risici for folkesundheden for så vidt angår trusler af biologisk, kemisk,
miljømæssig eller ukendt oprindelse i en krisesituation.
Efter forslagets artikel 11 skal medlemsstaterne efter en varsling af en alvorlig grænseoverskridende
sundhedstrussel konsultere hinanden i Udvalget for Sundhedssikkerhed med henblik på at koordinere
indsatsen på nationalt plan. Medlemslande, som agter at træffe folkesundhedsmæssige foranstaltnin-
ger til bekæmpelse af en alvorlig grænseoverskridende sundhedstrussel, skal inden gennemførelsen
af disse foranstaltninger konsultere de øvrige medlemsstater og Kommissionen. Såfremt det er nød-
vendigt at gennemføre foranstaltningerne omgående, kan medlemslandet i stedet orientere de øvrige
medlemslande og Kommissionen efter gennemførelsen. Bestemmelsen viderefører den ordning, som i
dag er gældende for smitsomme sygdomme og udvider den til at omfatte de øvrige sundhedstrusler,
som er omfattet af forslaget, dvs. øvrige biologiske trusler og trusler af kemisk, miljømæssig eller
ukendt oprindelse.
Artikel 12 vedrører etablering af fælles midlertidige folkesundhedsmæssige foranstaltninger, som træ-
der i kraft i særligt alvorlige situationer. Bestemmelsen giver Kommission beføjelser til via delegerede
retsakter at pålægge medlemsstater at gennemføre sundhedsforanstaltninger.
Akutte situationer og pandemisk influenza-situationer
Kommissionens forslag til artikel 13-15 er nye i forhold til den eksisterende fællesskabslovgivning.
Formålet med bestemmelserne er at kunne operationalisere lægemiddellovgivningen og indebærer, at
Kommissionen – ved hjælp af gennemførelsesretsakter – formelt kan anerkende en præpandemisk
situation. Beslutningerne kan efter forslaget kun træffes, hvis WHO ikke har handlet, og hvis der er
tale om livstruende grænseoverskridende trusler, hvor lægemidler kan forebygge eller behandle. For-
målet med bestemmelserne er at give EU mulighed for at iværksætte en hurtig produktion af vacciner,
også selvom WHO ikke har anerkendt en pandemi.
Procedurebestemmelser
Forslagets artikel 17-23 lægger op til, at der etableres en sammenhængende ramme for EU’s indsats
over for en krisesituation på folkesundhedsområdet. Det eksisterende Udvalg for Sundhedssikkerhed
formaliseres for bedre at kunne koordinere de enkelte medlemsstaters indsats i en akut folkesund-
hedsmæssig krisesituation.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12
Kommissionens forslag indebærer, at medlemslandene skal udpege faste repræsentanter til Udvalget
for Sundhedssikkerhed, mens det foreliggende kompromisforslag lader det være op til medlemssta-
terne at beslutte fra gang til gang, hvordan de ønsker at være repræsenteret i udvalget. Der vil såle-
des være mulighed for at sende forskellige nationale eksperter, alt efter hvad der er på dagsordenen
for det pågældende møde.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres, men har endnu ikke udtalt sig. Forslaget
forventes behandlet i parlamentets Udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed. Europa-
Parlamentets udtalelse forventes vedtaget i løbet af efteråret 2012.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i sin redegørelse for nærhedsprincippet, at forslaget er i overensstemmelse
med målsætningerne i TEUF artikel 168, hvorefter EU’s indsats på sundhedsområdet skal være et
supplement til de nationale politikker. Alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler og akutte folke-
sundhedsmæssige krisesituationer af international betydning har i sagens natur tværnationale konse-
kvenser. En individuel medlemsstats foranstaltninger til imødegåelse af en alvor grænseoverskridende
sundhedstrussel vil kunne påvirke andre medlemsstaters interesse og være i strid med EU’s grund-
læggende principper og mål, hvis de ikke er i overensstemmelse med hinanden og ikke er baseret på
fælles videnskabeligt objektive og omfattende risikovurderinger. Det er derfor nødvendigt, at folke-
sundhedsmæssige foranstaltninger er i overensstemmelse med hinanden og koordineres, så truslerne
ikke spredes yderligere og så konsekvenserne minimeres.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens betragtninger, idet der er tale om tilskyndelsesforanstalt-
ninger, som med de foreslåede overordnede mål og indsatsområder vurderes at kunne tilføre mer-
værdi i forhold til håndteringen af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler. Regeringen finder
på den baggrund, at forslaget må anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Det forventes ikke, at forslaget vil berøre gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Det nuværende EU-sundhedsprogram dækker allerede en række aktiviteter vedrørende monitorering,
varsling og risikovurdering af visse sundhedstrusler. Det er Kommissionens hensigt, at disse aktiviteter
efter 2013 skal være omfattet af det foreslåede Sundhed for Vækst-program for 2014-2020. Udgifterne
hertil er inkluderet i den foreslåede finansieringsramme for det nye program.
Fælles indkøb af vacciner, som efter forslaget er en frivillig ordning, vil kunne få budgetvirkninger for
EU, såfremt EU-institutionerne deltager i mekanismen som ordregivende myndighed ved indkøb af
vacciner for de ansatte i EU-institutionerne. Medlemsstaterne vil fortsat være ansvarlige for indkøb af
vacciner for deres egne borgere.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 13
Forslaget skønnes gennem en styrket videns- og erfaringsudveksling på europæisk niveau indirekte at
kunne påvirke sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark i positiv retning.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål. Ingen af de hørte organisa-
tioner har indgivet høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene er generelt positive med hensyn til forslagets overordnede mål, dvs. at styrke mulig-
hederne for håndtering af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler og fælles indkøb af vacci-
ner.
Medlemsstaterne ønsker generelt at sikre sig, at denne beslutning ikke forhindrer nationale beslutnin-
ger på området, men udelukkende komplementerer national lovgivning og gør det nemmere at samar-
bejde og koordinere mellem og på tværs af medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen stiller sig positivt med hensyn til at skabe klarhed over overvågningen, vurderingen og
ikke mindst håndtering af grænseoverskridende sundhedstrusler i EU. Regeringen vil arbejde for at
skabe den bedst mulige beskyttelse af folkesundheden i EU i forbindelse med grænseoverskridende
sundhedstrusler under hensyntagen til den mest hensigtsmæssige brug af ressourcer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag den 7. februar 2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1131628_0014.png
Side 14
Dagsordenspunkt 3: Bekæmpelse af antibiotikaresistens
-
rådskonklusioner (vedtagelse)
Nyt notat
1. Baggrund
Det danske formandskab for Rådet for den Europæiske Union har som følge af de alvorlige og stigen-
de problemer med bakterier, der er resistente overfor behandling med antibiotika, valgt at sætte be-
kæmpelse af antibiotikaresistens (AMR) højt på dagsordenen i EU.
Formandskabet har således udarbejdet et udkast til rådskonklusioner med henblik på vedtagelse på
rådsmødet den 22. juni 2012. Rådskonklusionerne ligger i forlængelse af tidligere rådskonklusioner
(senest konklusioner vedtaget under svensk formandskab i 2009 om udvikling af nye effektive antibio-
tika) og har helt overordnet til formål at styrke et tværgående samarbejde mellem det humane og vete-
rinære område – en såkaldt ’One Health’-tilgang.
Det danske formandskab afholdt den 14.- 15. marts 2012 i København en konference med titlen
’Combating
Antimicrobial Resistance – Time for Joint Action’
med deltagelse af både eksperter og
politisk-administrative folk. Konferencen, der bl.a. fokuserede på
’best practice’,
portrætterede en ræk-
ke problemstillinger i både den veterinære og humane sektor, der har været med til at danne grundlag
for rådskonklusionerne.
2. Formål og indhold
Baggrunden for rådskonklusionerne er de stigende resistensproblemer og det forhold, at der hvert år
dør omkring 25.000 mennesker i EU pga. infektioner med resistente bakterier.
Det danske EU-formandskabs arbejde med at bekæmpe udviklingen af antibiotikaresistens har været
fokuseret på at begrænse forbruget af antibiotika. Dette er gjort ud fra en ’One Health’-tilgang, der
sætter fokus på, at sygdom og sundhed hos mennesker hænger sammen med sundhed og sygdom
hos dyr. Skal man nedsætte forekomsten af resistens, er det derfor essentielt, at man arbejder på at
nedsætte forbruget i begge sektorer. Denne tilgang har ført til tre fokusområder:
1. at stoppe overforbrug af antibiotika til mennesker og dyr, dvs. fokus på rationelt brug
2. at nedsætte forbruget af de kritisk vigtige antibiotika til mennesker og dyr, og
3. at forbedre data til brug for dataindsamling og overvågning af antibiotikaforbrug og -resistens,
således at disse er sammenlignelige.
Disse tre fokusområder afspejles i konklusionsudkastet.
Konklusionerne opfordrer medlemslandene til bl.a. at implementere nationale strategier og/eller hand-
lingsplaner om antibiotikaresistens, der bl.a. inkluderer følgende elementer:
Nationale guidelines for behandling af mennesker og dyr
Udvikling af kommunikationsstrategier og uddannelsesprogrammer i et rationelt forbrug af antibio-
tika i både human- og veterinærsektoren
Håndhævelse af national lovgivning i forhold til at sikre overholdelsen af regler for salg af antibioti-
ka
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1131628_0015.png
Side 15
Begrænsning af brugen af de kritisk vigtige antibiotika til situationer, hvor en forudgående labora-
torietest har vist, at der ikke er andre muligheder for behandling
Tilvejebringelse af sammenlignelige data over antibiotikaresistens og forbrug i både den humane
og veterinære sektor.
Konklusionerne opfordrer endvidere Kommissionen og medlemsstaterne til bl.a.:
at styrke det tværsektorielle samarbejde nationalt og internationalt samt at identificere muligheder
til at styrke incitamenter til forskning og udvikling af nye effektive antibiotika,
at fortsætte indsatsen med at skabe offentlig opmærksomhed om risikoen for antibiotikaresistens,
at udvikle en klassifikation af de antibiotika, der er essentielle for at behandle infektioner, og til at
fremme et restriktivt brug af disse i både den humane og veterinære sektor,
at undersøge betingelserne for udskrivning og salg af antibiotika med henblik på at afdække, om
der er forhold i den humane og veterinære sektor, der fører til over-udskrivning, overforbrug eller
misbrug af antibiotika, og
at arbejde aktivt for at fremme internationale initiativer til begrænsning af antibiotikaforbruget, her-
under at udbrede forbuddet mod vækstfremmere til dyr globalt.
Konklusionerne opfordrer herudover Kommissionen til bl.a. at følge op sin handlingsplan af 15. no-
vember 2011 og implementere de 12 tiltag samt at fastsætte en plan for implementeringen og for af-
rapportering herom til Rådet
Kommissionen opfordres ligeledes til at udvide den eksisterende fødevare- og veterinærarbejdsgrup-
pe om antibiotikaresistens med den humane sektor for at understøtte ”One Health”-tankegangen,
samt til at fremsætte forslag om at revidere direktiv 90/167/EØF af 26. marts 1990 om fastsættelsen af
betingelserne for tilberedning, markedsføring og anvendelse af foderlægemidler i Fællesskabet og
direktiv 2001/82/EF om oprettelsen af en fællesskabskodeks for veterinærlægemidler, der tager højde
for den stigende udvikling af antibiotikaresistens.
Konklusionerne opfordres endelig Kommissionen til at samarbejde tæt med Det Europæiske Center
for Sygdomsforebyggelse og -kontrol (ECDC), Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)
og Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) for at styrke vurderingerne og evalueringerne af fore-
komsten af antibiotikaresistens i mennesker, dyr og fødevarer i EU.
3. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser, ligesom de ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Høring
Der er ikke gennemført høring.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 16
8. Regeringens generelle holdning
Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.