Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3179 - Udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
1135940_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 14. juni 2012
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 25. juni 2012
SAMLENOTAT
1. Menneskerettigheder ....................................................................................................................2
2. Bosnien-Hercegovina ...................................................................................................................4
3. Sydlige naboer (Syrien, Libyen, Egypten) ....................................................................................6
4. Pakistan ........................................................................................................................................9
5. Iran .............................................................................................................................................. 11
6. Retningslinjer for sanktionsarbejdet .......................................................................................... 13
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1135940_0002.png
1. Menneskerettigheder
KOM (2011) 0886
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage en pakke bestående af en strategisk ramme for EU’s eksterne menneskerettighedspolitik,
en handlingsplan vedr. implementering af EU’s eksterne menneskerettighedspolitik samt oprettelse af et mandat
for en EU særlig repræsentant for menneskerettigheder.
2. Baggrund
Arbejdet med at styrke og målrette EU's eksterne indsats på menneskerettigheder og demokrati
blev bl.a. iværksat på baggrund af det dansk/tyske initiativ ”Speaking with One Voice on Human
Rights and Global Values” fra sommeren 2010. Det dansk tyske papir lægger op til en mere fo-
kuseret, effektiv og institutionelt velstruktureret international EU-indsats for menneskerettighe-
der og demokrati. I december 2011 – som bl.a. en opfølgning på de idéer, som blev fremsat i det
dansk/tyske papir - udsendte udenrigsrepræsentant Ashton og Kommissionen en fælles medde-
lelse om menneskerettigheder og demokrati. Fællesmeddelelsens hensigt var at igangsætte en de-
bat med de europæiske institutioner om, hvordan EU’s eksterne politik på menneskerettigheds-
og demokratiområdet kan gøres mere aktiv, sammenhængende og effektiv. Meddelelsen indehol-
der en række forslag til emner, som EU kan fokusere på med henblik på at gøre EU’s eksterne
politik inden for dette område mere sammenhængende og effektiv.
Under det danske EU-formandskab er dette arbejde blevet intensiveret og fokuseret. Ved det
uformelle udenrigsministermøde (Gymnich) i København den 9.-10. marts 2012 stod det klart, at
der var overordnet enighed blandt medlemsstaterne om at arbejde i retning af en pakke beståen-
de af forskellige operative komponenter med det overordnede formål at styrke EU’s eksterne
ageren på menneskerettigheder og demokrati.
3. Formål og indhold
Der forventes på rådsmødet at blive vedtaget en pakke, som består af tre dele: En strategisk
ramme for EU’s eksterne menneskerettighedspolitik, en handlingsplan vedr. implementering af
EU’s eksterne menneskerettighedspolitik samt et mandat for oprettelse af en EU særlig repræ-
sentant for menneskerettigheder. Det er muligt, at mandatet for den særlige repræsentant først vil
kunne godkendes på et senere rådsmøde.
Den strategiske ramme er en politisk erklæring, der bekræfter den centrale rolle, som menneske-
rettigheder og demokrati spiller i EU’s arbejde. Handlingsplanen løber frem til udgangen af 2014
og består af en række operative målsætninger for implementeringen af EU’s eksterne ageren på
menneskerettigheder og demokrati. Endelig skal en EU særlig repræsentant for menneskeret-
tigheder primært sikre, at EU’s eksterne arbejde på menneskerettigheder og demokrati bliver me-
re synligt og effektivt udført ved bl.a. at udbygge eksisterende og opbygge nye netværk med tred-
jelande, civilsamfundsorganisationer mv.
Rådet forventes på baggrund af vedtagelsen at have en kortere drøftelse om gennemførelsen af
pakken.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men Europa-Parlamentet har været inddraget i det hidtidige
arbejde med menneskerettighedspakken.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Udgifter til EU’s særlige repræsen-
tanter afholdes inden for rammerne af EU’s budget for den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspoli-
tik.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om punktet.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter vedtagelse af menneskerettighedspakken, som anses for at være en styrkelse af
EU’s eksterne indsats på menneskerettighedsområdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 25. november
2011.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1135940_0004.png
2. Bosnien-Hercegovina
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af udviklingen i Bosnien-Hercegovina. Der forventes i den forbindelse gjort status for
Bosnien-Hercegovinas EU-tilnærmelse samt for EU’s tilgang. Det er muligt, at der vil blive vedtaget rådskonklu-
sioner.
2. Baggrund
Efter 16 måneders handlingslammelse blev der den 10. februar 2012 endelig dannet regering i
Bosnien-Hercegovina. Allerede få måneder efter er regeringskoalitionen imidlertid nu ramt af
krise, efter at et af de seks partier bag koalitionen valgte at stemme imod statsbudgettet i parla-
mentet. Det er på nuværende tidspunkt uafklaret, om partiet udtræder af regeringen eller premi-
erministeren i stedet vil lade hele regeringen træde tilbage.
Bosnien-Hercegovina underskrev i 2008 en Stabiliserings- og Associeringsaftale (SAA), som vil
systematisere dialogen mellem EU og Bosnien-Hercegovina om påkrævede reformer inden for
bl.a. økonomi, retsvæsen og korruptionsbekæmpelse. Den næste milepæl vil være aftalens ikraft-
træden. Der er på det seneste sket fremskridt i forhold til to ud af de tre fastlagte betingelser her-
for, nemlig (1) vedtagelse af lov om statsstøtte og (2) vedtagelse af lov vedrørende folketælling.
Den tredje betingelse er kravet om at bringe landets forfatning i overensstemmelse med den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonvention - det vil sige efterlevelse af den såkaldte ”Sejdic-Finci-
afgørelse”, som fastslår, at alle etniske minoriteter (ikke kun serbere, kroater og bosniakker) skal
kunne vælges til politiske embeder. En troværdig indsats også i denne henseende er afgørende
for at opfylde landets forpligtelser i forhold til SAA.
På rådsmødet den 21. marts 2011 blev EU’s udenrigsministre enige om at styrke EU’s engage-
ment i Bosnien-Hercegovina. EU's delegationschef i landet, danskeren Peter Sørensen, har som
led heri fået styrkede beføjelser med overflytningen af rollen som EU’s særlige repræsentant fra
Den Høje Repræsentant (OHR) til EU-delegationschefen.
I forbindelse med Dayton-fredsaftalerne i 1995 blev der oprettet et Office of the High Represen-
tative (OHR). Landene bag Dayton er repræsenteret i Peace Implementation Council (PIC), der
afholdt styrekomitémøde i Sarajevo den 22.-23. maj 2012. Det blev i forbindelse med mødet be-
sluttet at reducere OHR’s budget samt at lukke OHR’s kontor i Brcko-distriktet. De fleste EU-
lande mener, at OHR bør reduceres og flyttes ud af Bosnien-Hercegovina for at ansvarliggøre de
lokale politikere og styrke EU’s gennemslagskraft.
EU’s militære ALTHEA-operation blev indsat i Bosnien-Hercegovina i 2004, hvor man overtog
fra NATO’s SFOR. ALTHEA opererer på et FN-mandat, der fornyes årligt. Danmark deltager
ikke i operationen pga. forsvarsforbeholdet. Nuværende mandatperiode blev forhandlet på plads
i efteråret 2011, hvor der var en vis uenighed om, hvordan et nyt mandat skulle udformes. Kom-
promiset blev på den ene side at reducere styrketilstedeværelsen og få fokus på træning og kapa-
citetsopbygning, men på den anden side at fastholde et håndhævende mandat. På trods af en
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
styrkegenereringskonference og en fortløbende diskussion om en mulig fleksibel brug af EU’s
kampgrupper har man endnu ikke løst manglerne i forhold til reservestyrker.
3. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af den aktuelle udvikling i Bosnien-Hercegovina. Der forventes i den
forbindelse gjort status for Bosnien-Hercegovinas EU-tilnærmelse samt for EU’s tilgang. Rådet
forventes endvidere som opfølgning på rådskonklusionerne fra marts 2011 at godkende en styr-
kelse af grundlaget for EU's særlige repræsentant i lyset af den samtidige nedskallering af konto-
ret for den internationale Høje Repræsentant (OHR), herunder dennes budget. Det er muligt, at
der vil blive vedtaget rådskonklusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Udgifter til EU’s særlige repræsentanter afholdes inden for rammerne af
EU’s budget for den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt at være bekymring over den skrøbelige situation i Bosnien-Hercegovina i
forlængelse af den aktuelle regeringskrise. Der forventes at være enighed om værdien af det styr-
kede EU-engagement.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter et aktivt EU-engagement i Bosnien-Hercegovina, der aktuelt befinder sig i en
skrøbelig situation. Det er af stor betydning, at Bosnien-Hercegovinas politikere gør en troværdig
indsats for at bringe landets forfatning i overensstemmelse med den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention med henblik på snarest mulig at kunne aktivere Stabiliserings- og Associe-
ringsaftalen og dermed fremskynde Bosnien-Hercegovinas EU-perspektiv.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Bosnien-Hercegovina har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 19.
maj 2011. Det vestlige Balkan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
den 25. november 2011.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1135940_0006.png
3. Sydlige naboer (Syrien, Libyen, Egypten)
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet forventes at diskutere den aktuelle situation i Syrien og vedtage rådskonklusioner herom. Der kan evt. blive
tale om stramning af sanktionerne mod Syrien. Der ventes en drøftelse af Egypten efter anden præsidentvalgrunde
og vedtagelse af rådskonklusioner samt muligvis en drøftelse af Libyen forud for valget til en forfatningsgivende
forsamling.
2. Baggrund
Situationen i
Syrien
er dybt bekymrende med omfattende vold imod civile. Massakrer i el Houla
og i Hama området i maj og juni har sat fornyet fokus på volden imod civile. Parallelt hermed
fortsætter den politiske undertrykkelse af fredelige aktivister og et meget stort antal sidder fortsat
fængslet. Samtidig fortsætter og forøger væbnede oppositionsgrupper deres angreb på især syri-
ske sikkerhedstjenester og soldater.
Kofi Annan briefede den 7. juni FN’s Generalforsamling og Sikkerhedsråd om implementerin-
gen af sin 6-punktsplan. Annan gjorde det klart, at hans plan ikke er fulgt, og at der ikke længere
er tale om en generel reduktion af volden. Det skyldes især, men ikke udelukkende, manglende
vilje fra det syriske regime. Han opfordrede kraftigt Sikkerhedsrådet til at stå sammen om at læg-
ge pres på Damaskus for at overholde planen. Han advarede desuden om, at risikoen for borger-
krig med regionale konsekvenser er reel.
Den Arabiske Liga opfordrede på sit møde den 2. juni Sikkerhedsrådet til at gennemtvinge pla-
nens efterlevelse under henvisning til FN-charterets artikel VII.
UNSMIL-observatørerne kan ikke hindre volden, men det anses fortsat som værdifuldt med in-
ternational tilstedeværelse i Syrien. Der er 10 danske observatører i Syrien.
Der har været flere tilfælde af uroligheder i det nordlige Libanon med dræbte til følge.
EU har gentagne gange strammet de autonome sanktioner mod Syrien. Aktuelt afsøges mulighe-
derne for yderligere stramninger.
Egyptens
første valgrunde i præsidentvalget har sendt de Muslimske Brødres kandidat Mo-
hammed Morsi (24.4 pct.) og den tidligere premiereminister under Mubarak, Ahmad Shafiq (23.3
pct.), videre til anden valgrunde, som afholdes den 16. og 17. juni 2012. Inden anden runde af-
vikles, skal forfatningsdomstolen den 14. juni tage stilling til forfatnings-medholdeligheden af en
lov, som islamisterne vedtog i parlamentet i april i et forsøg på at udelukke folk fra det gamle
regime i at kunne stille op til præsidentvalget, dvs. Ahmed Shafiq. Samme dag tager domstolen
ligeledes stilling til legaliteten af parlamentsvalget, hvor parlamentet risikerer opløsning. Sidst-
nævnte kendelse er blevet udskudt to gange. Opbakningen til Morsi og Shafiq står ifølge de til-
gængelige meningsmålinger meget tæt. Præsidentvalget afholdes i skyggen af en manglende for-
fatning, som skulle sætte rammerne for præsidentens beføjelser. En sådan forventes ikke vedta-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
get før præsidenten er tiltrådt ved udgangen af juni, hvor militærrådet har lovet at overdrage
magten.
Ifølge
Libyens
overgangsråds ”Køreplan for et demokratisk Libyen” skulle valget til en forfat-
ningsgivende forsamling finde sted den 19. juni, men er nu henset til den store folkelige interesse
for valget udskudt til den 7. juli. De seneste par uger har libyerne i stort tal ladet sig vælgerregi-
strere (omkring 3 mio. registrerede vælgere) og ladet sig opstille til valg. Der skal vælges 200
medlemmer til den forfatningsgivende forsamling, hvor 80 vælges på partilister og 120 på indivi-
duelle lister. Der skal vedtages en ny forfatning i begyndelsen af 2013 og afholdes valg til det før-
ste parlament i løbet af sommeren 2013. Grænsesikkerhed, herunder styrkelse af libyske myndig-
heders kapacitet til at kontrollere deres grænser, kræver opmærksomhed fra EU’s side og ventes
ligeledes berørt. EU's strategi for sikkerhed og udvikling i Sahel, fra marts 2011, kombinerer sik-
kerheds- og udviklingspolitiske tiltag i regionen.
3. Formål og indhold
Formålet med en drøftelse af Syrien vil være en diskussion af gennemførelsen af Annans freds-
plan samt øvrige udviklinger. Der forventes vedtagelse af rådskonklusioner, og der kan endvidere
blive tale om vedtagelse af yderligere sanktioner. Valget i Egypten forventes drøftet med henblik
på at koordinere medlemslandenes syn på og tilgang til Egyptens nye magthavere efter præsi-
dentvalget. Der ventes vedtaget rådskonklusioner. Desuden vil den politiske udvikling i Libyen
muligvis også blive drøftet med fokus på, hvordan EU bedst kan understøtte den demokratiske
proces forud for og efter valget til nationalforsamlingen, samt den skrøbelige regionale situation.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af
Syrien
forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. En stramning af sanktionsregimet over for Syrien må
dog alt efter sanktionernes konkrete udformning forventes at have statsfinansielle konsekvenser i
forbindelse med myndighedernes administration af notifikations- og autorisationsregimer og for-
bud for såvel produkter samt finansielle overførsler. En forordning implementeres og håndhæves
efter den gældende ressortfordeling mellem de danske myndigheder. Omfanget af eventuelle eks-
tra administrationsudgifter vil afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen med Syrien.
Der henvises til gældende bestemmelser i Budgetvejledningen om statsfinansielle konsekvenser
af EU-sager, idet det bemærkes, at bestemmelserne ikke udelukker senere gebyrfinansiering, i
lighed med nuværende Iran-sanktioner. Øvrige spørgsmål forventes ikke har have direkte konse-
kvenser for EU.
Øvrige spørgsmål forventes ikke at have direkte konsekvenser for EU.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af Syrien og mulighederne for
øget international pres samt vedtagelse af yderligere stramninger af sanktionsregimet mod Syrien,
såfremt volden og repressionen fortsætter. Der forventes enighed blandt medlemslandene om en
drøftelse af situationen i Libyen og behovet for støtte til den igangværende politiske transitions-
proces, såvel som behovet for styrkelse af de libyske myndigheders kapacitet til at kontrollere
deres grænser. Der forventes enighed blandt medlemslandende om en drøftelse af resultatet af
anden runde af det egyptiske præsidentvalg.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i Syrien. Danmark støtter FN’s og den Arabiske
Ligas særlige udsending Kofi Annan og hans 6-punktsplan, ligesom regeringen arbejder for et
øget internationalt pres over for Syrien, herunder en styrkelse af EU’s sanktioner og øget pres i
FN-sporet, så længe volden og repressionen fortsætter. Regeringen støtter ligeledes en drøftelse
af situationen blandet de sydlige naboer, herunder hvordan EU kan bidrage til at understøtte en
fredelig politisk transitionsproces i Egypten og Libyen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Spørgsmålet om
Syrien
og
Libyen
har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til
orientering den 11. maj 2012.
Spørgsmålet om
Egypten
har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering
den 18. januar 2012.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1135940_0009.png
4. Pakistan
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte EU’s samarbejde med Pakistan, bl.a. i opfølgning af EU’s udenrigsrepræsentants besøg i
Islamabad den 5.-6. juni 2012.
2. Baggrund
EU har gradvist styrket sit samarbejde med Pakistan gennem de senere år. Samarbejdet omfatter
politisk dialog, sikkerhed, demokrati samt handel og investeringer. Der har været afholdt to EU-
Pakistantopmøder i 2009 og 2010, og EU vedtog primo 2012 en 5-årig engagementsplan, der har
åbnet for yderligere styrkelse af samarbejde inden for emner som sikkerhed, demokrati, handel
og investeringer samt energi. Det er ikke altid et let samarbejde, men der er bred enighed i EU
om, at der ikke er noget alternativ til at samarbejde med Pakistan. Det er i EU’s interesse at Paki-
stan udvikler sig til et moderat, veludviklet og demokratisk konsolideret land til gavn for regional
stabilitet, herunder i forhold til Afghanistan. Samtidig har Pakistan brug for støtte til kampen
mod terror, der har ramt Pakistan hårdere end andre lande i verden med op mod 40.000 dræbte
siden 2001. Støtte til pakistanernes kamp mod terrorisme og ekstremisme er ligeledes en væsent-
lig prioritet for det danske formandskab for Rådsarbejdsgruppen for eksterne aspekter af terror-
bekæmpelse. Det danske formandskab har således kraftigt understøttet den Fælles Udenrigstje-
nestes bestræbelser på at udvikle og fremme vedtagelse af en EU-terrorbekæmpelsesstrategi for
Pakistan, som ventes godkendt på mødet.
EU’s udenrigsrepræsentant, Cathrine Ashton, besøgte Pakistan den 5.-6. juni 2012 og lancerede i
den forbindelse en strategisk dialog mellem EU og Pakistan. Det er et væsentligt skridt til en
yderligere styrkelse af EU-Pakistan samarbejdet, der kan bane vejen for et tredje EU-Pakistan
topmøde.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte EU’s samarbejde med Pakistan bl.a. i opfølgning af EU’s udenrigsrepræ-
sentants besøg i Islamabad den 5.-6. juni 2012.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at øvrige medlemslande støtte op om et fortsat stærkt og langsigtet EU-
engagement i Pakistan.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter et stærkt EU-engagement i Pakistan, der både omfatter politisk dialog, sikker-
hed, økonomisk samarbejde og bistandssamarbejde med henblik på at bidrage til en bedre sik-
kerhedsmæssig og økonomisk udvikling i Pakistan. Regeringen støtter ligeledes godkendelse af
EU-Pakistan antiterror-strategien, som er en af prioriteterne for det danske EU-formandskab.
Pakistan spiller en væsentlig rolle for en fredelig løsning og forsoning i Afghanistan. Et ustabilt
Pakistan vil få alvorlige konsekvenser for den regionale stabilitet, hvorfor det er væsentligt at
støtte op om et demokratisk og moderat Pakistan til fremme af regional stabilitet. Et demokra-
tisk og moderat Pakistan vil også kunne gennemføre de nødvendige reformer, bekæmpe terror
samt værne om menneskerettighederne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1135940_0011.png
5. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte forløbet af forhandlingerne mellem EU3+3 og Iran, hvor næste runde forudses at finde sted
i Moskva den 18. – 19. juni 2012. Endvidere kan der blive anledning til at drøfte EU’s sanktionsregime mod
Iran i anledning af atomsagen. To elementer heri er forbuddet mod import, køb og transport af iranske olie- og
petroleumsprodukter, samt forbuddet mod forsikring/genforsikring af skibe, der er beskæftiget med sådan trans-
port. For begge elementer gælder en overgangsordning for eksisterende kontrakter frem mod 1. juli 2012.
2. Baggrund
Rådet vedtog den 23. januar 2012 afgørelse 2012/35/FUSP, der forstærkede og udbyggede det
eksisterende EU sanktionsregime mod Iran i anledning af landets atomprogram. Rådets afgørelse
blev den 23. marts 2012 udmøntet i en rådsforordning.
Baggrunden for EU’s sanktioner er de alvorlige bekymringer omkring det iranske atomprograms
mulige militære dimension, som Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) har fremhævet i
rapport af 8. november og siden fulgt op i rapporter af 25. februar samt 25. maj 2012. IAEA
rapporterne fastholder, at agenturet er alvorligt bekymret for mulige militære dimensioner af
atomprogrammet. Det bekræftes, at Iran fortsætter og udvider sine berigelsesaktiviteter, bl.a. den
nu iværksatte berigelse til 20 pct. i anlægget i Fordow og den fortsatte berigning til 20 pct. i
Natanz. Efter sanktionernes ikrafttræden – og de parallelle sanktioner iværksat af USA – har Iran
for første gang siden de resultatløse forhandlinger i Istanbul i januar 2012 udvist fornyet interesse
i forhandlinger. En ny forhandlingsrunde mellem EU3+3 (UK, Frankrig, Tyskland, USA, Rus-
land og Kina med EU’s udenrigsrepræsentant som forhandlingsleder) og Iran blev indledt i
Istanbul den 14. april 2012 og fortsat i Bagdad den 23. maj 2012. Et nyt forhandlingsmøde ven-
tes gennemført i Moskva den 18. og 19. juni 2012.
3. Formål og indhold
Udenrigsrepræsentanten ventes at orientere Rådet om forløbet af den seneste forhandlingsrunde
mellem EU3+3 og Iran, der ventes gennemført i Moskva den 18. og 19. juni 2012. Moskva-
runden er det tredje forhandlingsmøde efter indledende møder i Istanbul den 14. april og Bagdad
den 23. maj 2012. Den seneste, resultatløse forhandlingsrunde forud herfor blev gennemført i
Istanbul i januar 2010. Rådet forventes på den baggrund af drøftelse udsigterne for forhandlings-
sporet og den videre håndtering af de fortsatte berigelsesaktiviteter.
Som en del af de forstærkede sanktioner vedtog EU et forbud mod import, køb og transport af
iranske olie- og petroleumsprodukter. I forbindelse hermed blev der vedtaget et forbud mod for-
sikring og genforsikring af skibe, der transporterede sådanne produkter. For begge elementers
vedkommende gælder, at forbuddet trådte i kraft den 23. januar 2012 med en overgangsordning
for eksisterende kontrakter frem til 1. juli 2012. Det er endnu ikke klart, om der på rådsmødet vil
være en drøftelse af disse overgangsordninger inden udløbet af overgangsordningen den 1. juli
2012.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt at være opbakning til udenrigsrepræsentantens bestræbelser i forbindelse
med de fornyede forhandlinger mellem EU3+3 og Iran.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om de fornyede forhandlinger mellem EU3+3 og Iran og støtter udenrigs-
repræsentantens bestræbelser i denne forbindelse.
Regeringen fastholder opbakningen til to-sporstilgangen, hvor sanktioner kombineres med vilje
til forhandling med Iran. Regeringen har tilsluttet sig behovet for at lægge øget pres på Iran for at
få landet til forhandlingsbordet, herunder i form af forstærkede sanktioner. I den nuværende
forhandlingssituation mellem EU3+3 og Iran ønsker regeringen at fastholde dette pres.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 20. april 2012.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1135940_0013.png
6. Retningslinjer for sanktionsarbejdet
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet forventes at vedtage reviderede retningslinjer for sanktionsarbejdet, som forventes at indeholde en betydelig
opdatering. Sanktionsretningslinjerne er færdigforhandlet under dansk formandskab. Retningslinjerne udstikker
principperne for EU's autonome sanktioner og indeholder operative anbefalinger for sanktionsarbejdet, samt stan-
dardformuleringer for EU’s retsakter. Med udgangspunkt i bl.a. et dansk-fransk politikpapir om sanktioner fra
2011, fokuserer opdateringerne bl.a. på, at der sikres en ensartet gennemførelse blandt de 27 medlemslande. Som
noget nyt tilføjes et afsnit om arbejdsmetoder, der skal sikre, at sanktioner skal være et fleksibelt instrument, der
følges op af målrettede kommunikationsindsatser, og at den Fælles Udenrigstjeneste og EU-delegationerne får en
mere central rolle i tilblivelsen af og opfølgningen på sanktioner. Sanktioner ses som et vigtigt instrument i EU’s
værkstøjskasse, der bør anvendes som led i en integreret, bredt anlagt politisk tilgang, i kombination med andre
politiske virkemidler som politisk dialog og diverse tilskyndelsesforanstaltninger, som bl.a. støtte til civilsamfundet.
Retningslinjerne blev senest revideret i 2009. Der forventes ingen drøftelse.
2. Baggrund
EU's Retningslinjer for gennemførelse og evaluering af restriktive foranstaltninger (sanktioner)
som led i EU’s fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik er oprindeligt fra december 2003 og blev
senest revideret i 2009. Retningslinjerne er ikke-bindende og har hidtil været af overvejende tek-
nisk karakter. Retningslinjerne anvendes både i forhandlinger om tilblivelsen af sanktioner i Bru-
xelles og i udmøntningen af vedtagne sanktioner i medlemslandene.
Retningslinjerne udstikker principperne for EU’ autonome sanktioner og indeholder operative
anbefalinger for sanktionsarbejdet. Endvidere indeholder de standardformuleringer for EU’s
retsakter. Konkret søger de bl.a. at angive målsætningerne for sanktioner, rammebetingelserne
herfor med vægt på centrale elementer og forpligtelser i sanktionsprocessen, samarbejde mellem
medlemslande samt ikke mindst revision og kommunikation af sanktioner. I tillæg hertil skitserer
de rammen for, at FN’s beslutninger om sanktioner hurtigt kan omsættes inden for EU. Et bæ-
rende element er den fornødne balance mellem sanktioner som et hurtigt og nyttigt virkemiddel
og overholdelsen af basale retssikkerhedsgarantier og respekt for menneskerettigheder.
Revisionen af retningslinjerne udgør det tredje centrale element i det danske sanktionsarbejde
under formandskabet. Det første element udgøres af vedtagelsen af centrale stramninger over for
tredjelande, herunder Iran- og Syrien-sanktionerne. Det andet element har været ambitionen om
at bygge større bro mellem de sanktionsrettede tiltag, der foregår i FN ’New York og EU’ Bru-
xelles inden for henholdsvis terror- og landespecifikke sanktionsregimer.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at godkende de reviderede retningslinjer for sanktionsarbejdet uden drøftelse.
Danmark har som formandskab presset på for at få afsluttet arbejdet med revision af EU's sank-
tionsretningslinjer, der blev indledt i januar 2012. Revisionen heraf udgør et serviceeftersyn i for-
søget på at få optimeret sanktionsarbejdet og bygge videre på hidtidige erfaringer og politiske
drøftelser af sanktioner.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På grundlag af bl.a. et dansk-fransk politikpapir fra 2011 har revisionsprocessen baseret sig på
opdateringer i forhold til 1) at styrke fokus på sanktioner som et fleksibelt instrument, hvor der i
højere grad følges op med en målrettet kommunikationsindsats, 2) at sikre en ensartet implemen-
tering på tværs af medlemslandene, 3) at EU mere aktivt undgår, at andre lande undergraver
EU’s sanktioner, f.eks. ved at eks-/importen skifter til andre lande, samt 4) at den Fælles Uden-
rigstjeneste og EU-delegationerne får en mere central rolle i tilblivelsen og opfølgningen på sank-
tionerne.
Som noget nyt i revisionen af retningslinjerne tilføjes operative anbefalinger om arbejdsmetoder
for EU’s sanktionsarbejde. Disse anbefalinger udgør hjørnestenen for EU’s sanktionsarbejde. De
beskriver de centrale trin og aktører i processen, herunder samspillet og samarbejdet mellem ho-
vedstæder, Bruxelles og EU’s missioner samt understreger den Fælles Udenrigstjenestes centrale
rolle i sanktionsarbejdet. Det understreges heri, at sanktioner er et afgørende udenrigspolitisk
værkstøj, der bør anvendes som et element i en samlet tilgang, hvor også andre EU-redskaber
tages i anvendelse. Desuden lægges vægt på kommunikation i forbindelse med gennemførelse af
sanktioner og behovet for stærke ”public diplomacy” indsatser i forhold til berørte lande og ikke
mindst civilbefolkningen. Endelig er der fokus på behovet for regelmæssige gennemsyn og sik-
ring af ensartede og effektive gennemførelsesforanstaltninger, så det ikke bliver for nemt at omgå
sanktionerne. Retningslinjerne er hermed ikke alene af teknisk karakter men i højere grad blevet
politiske.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Opdateringen af retningslinjerne forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekven-
ser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveau-
et. En mere ensartet implementering af EU’s autonome sanktioner på tværs af medlemslandene
vil øge sanktionernes effekt, ligesom en styrket politisk befatning har til hensigt at øge deres gen-
nemslagskraft og mindske mulighederne for uønskede sideeffekter.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes ingen drøftelse. Det kan imidlertid bemærkes, at der har været en vis træghed i
forbindelse med forhandling af en række ændringsforslag til retningslinjerne, herunder vedr. for-
tolkningen af sanktionernes anvendelsesområde og deres implementering. Samtidig har visse me-
re sanktionskritiske medlemslande forsøgt at forsinke processen med ønsket om ”effektanalyser”
forud for vedtagelser af sanktionsregimer, i forhold til virkning på civilbefolkningen og EU-
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemslandenes egen økonomi, mens andre lande har henvist til behovet for fleksibilitet og
hastighed som centrale elementer i EU’s sanktionsarbejde.
10. Regeringens generelle holdning
En styrkelse af EU’s befatning med sanktioner flugter med regeringens udenrigspolitiske linje,
hvor der tidligt bør sættes ind med forbyggende midler i form af f.eks. sanktioner og præventivt
diplomati. Den øgede anvendelse af sanktioner tilsiger, at man til stadighed vurderer, hvorvidt
anvendelsen flugter med målsætningerne for tiltagene, og at EU's sanktionspolitikker, procedurer
og retningslinjer til stadighed forbedres og afspejler EU's erfaringer på området med henblik på
at danne et solidt fundament for arbejdet med sanktioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
15