Europaudvalget 2011-12
3180 - Almindelige anl.
Offentligt
1453967_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11690/12
(OR. en)
PRESSE 283
PR CO 42
PRESSEMEDDELELSE
3180. samling i Rådet
Almindelige anliggender
Luxembourg, den 26. juni 2012
Formand
Nicolai WAMMEN
Danmarks Europaminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 9776 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11690/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0002.png
26.VI.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet besluttede at
åbne tiltrædelsesforhandlinger med Montenegro
den 29. juni 2012 med
forbehold af Det Europæiske Råds godkendelse.
Det nåede frem til endnu en delvis generel indstilling vedrørende yderligere elementer i
lovgivningspakken om samhørighedspolitikken
for 2014-2020.
Det drøftede en revideret udgave af forhandlingsrammen for EU's
flerårige finansielle ramme
for
2014-2020.
Det forberedte
Det Europæiske Råds
møde den 28.-29. juni på grundlag af udkast til konklusioner.
I forbindelse med det europæiske semester godkendte Rådet udkastene til
landespecifikke
henstillinger
og videresendte dem til Det Europæiske Råd til godkendelse.
I tilknytning til Rådets samling blev der afholdt en
tiltrædelseskonference
med
Island
ministerplan og et
associeringsråd med Tyrkiet: begge begivenheder fandt sted
i Bruxelles.
Rådet vedtog også en afgørelse om godkendelse på EU's vegne af udvidelsen af operationsområdet
for
Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling
til at omfatte det sydlige og østlige
Middelhavsområde.
Det vedtog et direktiv om kontrol med
risikoen for større uheld med farlige stoffer.
Det godkendte et udkast til forordning om
bilaterale investeringsaftaler med tredjelande.
Det vedtog en generel indstilling til et udkast til forordning om
fartskrivere anvendt inden for
vejtransport,
som har til formål at vanskeliggøre svig og mindske den administrative byrde ved at
gøre fuld brug af nye teknologier.
11690/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0003.png
26.VI.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Udvidelsen - Montenegro..................................................................................................................... 7
Samhørighedspolitik -
offentlig samling
.............................................................................................. 8
Flerårig finansiel ramme -
offentlig samling......................................................................................
10
Forberedelse af Det Europæiske Råds møde i juni ............................................................................ 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
EBRD - udvidelse af operationsområde til det sydlige og østlige Middelhavsområde ......................................... 12
Udstedelse af euromønter ...................................................................................................................................... 12
Venturekapitalfonde og sociale iværksætterfonde................................................................................................. 12
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Tilbagetagelsesaftale mellem EU og Tyrkiet ........................................................................................................ 14
Chartret om grundlæggende rettigheder ................................................................................................................ 15
HANDELSPOLITIK
Bilaterale investeringsaftaler ................................................................................................................................. 15
Antidumping- og antisubsidieforanstaltninger ...................................................................................................... 15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11690/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.VI.2012
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
EU-strategien for Østersøområdet ......................................................................................................................... 16
Varetagelse af formandskabet for visse arbejdsgrupper ........................................................................................ 16
Justeringskoefficienter for EU-ansatte, der bor i Estland ...................................................................................... 17
Afgørelse om ændring af konventionen om en fælles forsendelsesprocedure....................................................... 17
Evaluering af EU-agenturer................................................................................................................................... 17
TRANSPORT
Forordning om fartskrivere*.................................................................................................................................. 17
MILJØ
Eksport og import af farlige kemikalier ................................................................................................................ 18
Kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer..................................................................................... 18
LANDBRUG
Elektronisk identifikation af kvæg og edb-databasenetværk - Statusrapport......................................................... 19
11690/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0005.png
26.VI.2012
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Nikolaï MLADENOV
Den Tjekkiske Republik:
Karel SCHWARZENBERG
Danmark:
Nicolai WAMMEN
Tyskland:
Michael LINK
Estland:
Urmas PAET
Irland:
Lucinda CREIGHTON
Grækenland:
Dimitrios KOURKOULAS
Spanien:
Íñigo MÉNDEZ DE VIGO Y MONTOJO
Frankrig:
Bernard CAZENEUVE
Italien:
Enzo MOAVERO MILANESI
Cypern:
Erato KOZAKOU-MARCOULLIS
Andreas MAVROYIANNIS
Letland:
Edgars RINKĒVIČS
Litauen:
Vytautas LEŠKEVIČIUS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Ungarn:
Enikő GYŐRY
Malta:
Tonio BORG
Nederlandene:
Ben KNAPEN
Østrig:
Wolfgang WALDNER
Polen:
Piotr SERAFIN
Portugal:
Miguel MORAIS LEITÃO
Vicepremierminister samt udenrigs-, udenrigshandels- og
Europaminister
Udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Europaminister
Viceminister, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Viceminister for EU-spørgsmål, Taoiseachs kontor og
Udenrigsministeriet
Statssekretær for udenrigspolitik
Statssekretær for Den Europæiske Union
Europaminister
Minister uden portefølje med ansvar for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Viceminister for Europaspørgsmål under præsidenten for
Republikken Cypern
Udenrigsminister
Viceudenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Vicepremierminister og udenrigsminister
Europaminister og minister med ansvar for internationalt
samarbejde
Statssekretær, Forbundsministeriet for Europæiske og
Internationale Spørgsmål
Europaminister
Attacheret statssekretær under udenrigsministeren med
ansvar for Europaspørgsmål
11690/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0006.png
26.VI.2012
Rumænien:
Leonard ORBAN
Slovenien:
Igor SENČAR
Slovakiet:
Peter JAVORČÍK
Finland:
Alexander STUBB
Sverige:
Birgitta OHLSSON
Carl BILDT
Det Forenede Kongerige:
David LIDINGTON
Europaminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Europaminister og minister for udenrigshandel
Europaminister
Udenrigsminister
Viceminister for udenrigs- og Commonwealthanliggender
Kommissionen:
Maroš ŠEFČOVIČ
Janusz LEWANDOWSKI
Stefan FULE
Johannes HAHN
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Vesna PUSIĆ
Udenrigs- og Europaminister
11690/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0007.png
26.VI.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Udvidelsen - Montenegro
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"I overensstemmelse med Det Europæiske Råds konklusioner af 9. december 2011 glædede Rådet
sig over Kommissionens nylige rapport om Montenegros fremskridt med gennemførelsen af
reformer med særlig fokus på området retsstatsforhold og grundlæggende rettigheder, navnlig
bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet.
Rådet tilsluttede sig Kommissionens vurdering, at Montenegro har opnået den fornødne
overensstemmelse med medlemskabskriterierne og navnlig de politiske kriterier, der blev fastlagt på
Det Europæiske Råds møde i København i 1993, til at indlede tiltrædelsesforhandlinger. I den
forbindelse understregede Rådet, at det lægger særlig vægt på området retsstatsforhold og
grundlæggende rettigheder, og opfordrede Montenegro til at tackle de problemområder, som
Kommissionen har peget på i sin seneste fremskridtsrapport, navnlig retsvæsenets uafhængighed,
bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet, og Montenegros behov for at optrappe sin
indsats for at etablere en solid resultatliste i løbet af forhandlingerne. Rådet opfordrer Europol til at
forelægge en rapport om situationen med hensyn til organiseret kriminalitet i Montenegro og beder
Kommissionen påse, at der tages hensyn til dette bidrag i de kommende screeningrapporter.
På denne baggrund vil Den Europæiske Union tage hensyn til erfaringerne fra tidligere
tiltrædelsesforhandlinger, navnlig i forbindelse med forhandlingskapitlerne om retsvæsenet og
grundlæggende rettigheder og om retfærdighed, frihed og sikkerhed. En ny tilgang vil blive anvendt
i forbindelse med de to kapitler, som vil blive behandlet tidligt i forhandlingerne for at få mest
mulig tid til at indføre den fornødne lovgivning og de nødvendige institutioner og en solid
resultatliste for gennemførelsen. Der bør også sikres en overordnet ligevægt i fremskridtene i løbet
af forhandlingerne om de forskellige kapitler.
Rådet vedtog EU's generelle holdning, herunder forhandlingsrammen, med henblik på at indlede
tiltrædelsesforhandlinger med Montenegro.
Rådet besluttede med forbehold af Det Europæiske Råds godkendelse, at
tiltrædelsesforhandlingerne bør indledes den 29. juni 2012."
11690/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0008.png
26.VI.2012
Samhørighedspolitik -
offentlig samling
Rådet nåede til enighed om endnu en generel indstilling
1
vedrørende de nye regler for EU's
samhørighedspolitik for perioden 2014-2020 (11027/12
REV 1
+
11027/12 ADD 5 REV 2).
Formålet med samhørighedspolitikken er at mindske forskellene mellem udviklingsniveauerne i
EU's forskellige regioner.
Den delvise generelle indstilling, der blev vedtaget i dag, supplerer den delvise generelle indstilling
om seks ret tekniske elementer
2
, der blev vedtaget den 24. april (8925/12).
Rådets seneste delvise generelle indstilling tager sigte på at effektivisere virkningen af udgifterne til
samhørighedspolitikken ved at koncentrere investeringerne om et begrænset antal tematiske mål og
styrke anvendelsen af finansielle instrumenter og offentlig-private partnerskaber.
Der er lagt stor vægt på at sikre, at den delvise generelle indstilling ikke foregriber resultatet af
forhandlingerne om andre elementer i samhørighedspolitikken eller om EU's flerårige finansielle
ramme (FFR) for 2014-2020 eller finansforordningen.
Den delvise generelle indstilling kan derfor blive ændret som følge af disse andre forhandlinger.
Den delvise generelle indstilling, der er vedtaget i dag, omfatter følgende fire tematiske blokke:
Tematisk koncentration, jf.
11027/12 ADD 1 REV 1.
Fondene koncentreres om et
begrænset antal tematiske mål, der afspejler EU's 2020-prioriteter og tager hensyn til de
forskellige regioners udviklingsniveau. Der øremærkes minimumsandele af udgifterne til
samhørighedspolitikken til beskæftigelse, social inklusion og uddannelse.
1
2
En generel indstilling er en politisk enighed i Rådet i afventning af vedtagelsen af Europa-
Parlamentets førstebehandlingsholdning. Den generelle indstilling vedrørende
lovgivningspakken om samhørighedspolitikken er delvis, fordi nogle elementer er udeladt,
navnlig de beløb, der skal bevilges til samhørighedspolitikken, og de forskellige regioners
støtteberettigelse.
Programmering, forhåndsbetingelser, forvaltning og kontrol, overvågning og evaluering,
støtteberettigelse, store projekter.
8
11690/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0009.png
26.VI.2012
Finansielle instrumenter, jf.
11027/12 ADD 2 REV 1.
De fem fonde, der er omfattet af en
fælles strategisk ramme
1
, kan anvendes til at støtte finansielle instrumenter, såsom lån,
garantier, egenkapitalinstrumenter eller andre risikodelingsinstrumenter, så længe disse
instrumenter imødekommer specifikke markedsmæssige behov.
Nettoindtægtsskabende operationer og offentlig-private partnerskaber, jf.
11027/12 ADD 3
REV 1.
Denne del af den delvise generelle indstilling går på operationer, der skaber
nettoindtægter, efter at de er afsluttet, såsom anlæg af infrastruktur (f.eks. veje), hvor der
opkræves afgifter for brugen af dem. Rådet vedtog at nedbringe de støtteberettigede
udgifter til et projekt, der skal samfinansieres af EU, ved at tage hensyn til projektets
nettoindtægtsskabende potentiale. Den delvise generelle indstilling omfatter også
bestemmelser om brugen af de fem fonde under den fælles strategiske ramme til at støtte
operationer, der gennemføres inden for et offentlig-privat partnerskab.
Resultatramme, jf.
11027/12 ADD 4 REV 1.
Dette omfatter bestemmelser om muligheden
for at suspendere og annullere støtte, hvis man er meget langt fra at nå bestemte mål.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt forbindelsen mellem EU's strategi for beskæftigelse og
vækst og samhørighedspolitikken bør sikres gennem landespecifikke henstillinger eller nationale
reformprogrammer, besluttede det danske formandskab at afvente en afklaring af den
makroøkonomiske konditionalitet i forbindelse med drøftelsen af den flerårige finansielle ramme
(FFR) 2014-2020.
Der vil blive afholdt yderligere drøftelser på rådsplan i de kommende måneder under det cypriotiske
formandskab med henblik på at nå frem til endnu en delvis generel indstilling. De nye regler for
samhørighedspolitikken er nært knyttet til FFR-forhandlingerne; de forventes først at blive vedtaget
af Europa-Parlamentet og Rådet, når der er indgået en aftale om FFR.
1
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU), Den Europæiske Socialfond (ESF),
Samhørighedsfonden, Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne
(ELFUL) og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF).
9
11690/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0010.png
26.VI.2012
Flerårig finansiel ramme -
offentlig samling
Rådet drøftede EU's flerårige finansielle ramme (FFR) for perioden 2014-2020 på grundlag af en
revideret forhandlingsramme
1
(11539/12). Drøftelserne tog sigte på at forberede Det Europæiske
Råds første substansdrøftelse af spørgsmålet på mødet den 28.-29. juni.
Ministrene udtrykte tilfredshed med det arbejde, som det danske formandskab har udført, og de
fremskridt, der er nået indtil nu. Der var divergerende opfattelser af, hvorvidt forhandlingsrammen
skal betragtes som selve grundlaget eller blot et grundlag for de videre drøftelser.
Med hensyn til de ændringer, der er foretaget i forhandlingsrammen i de seneste uger, blev
formandskabets forslag om at bibeholde separate underudgiftsområder for henholdsvis
"konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse" og "økonomisk, social og territorial samhørighed"
generelt hilst velkommen. Nogle delegationer støttede de foreslåede tilføjelser om øregioner (punkt
41) og samhørighedspolitikkens bidrag til investering, vækst og jobskabelse (punkt 18). Andre var
imod at tage særligt hensyn til øregioner i metoden for tildeling fra strukturfondene eller ønskede at
nævne de bidrag, som andre EU-politikker, navnlig den fælles landbrugspolitik, yder til styrkelse af
væksten og jobskabelse. Formandskabets forslag om at lade den internationale termonukleare
forsøgsreaktor (ITER) og det europæiske jordovervågningsprogram (GMES) være omfattet af FFR
fik tilslutning af nogle medlemsstater, men mødte modstand fra andre.
Med hensyn til de andre elementer i forhandlingsrammen ønskede nogle medlemsstater at fjerne det
såkaldte omvendte sikkerhedsnet, der begrænser omfanget af støtte inden for
samhørighedspolitikken til en vis procentdel i forhold til niveauet i perioden 2007-2013. Andre
fremhævede imidlertid bestemmelsens betydning og insisterede på at bevare den som en del af
forhandlingsrammen. Nogle ministre var skeptiske med hensyn til den såkaldte makroøkonomiske
konditionalitet (der har til formål at sikre, at effektiviteten af virkningen af udgifterne fra de fem
fonde under den fælles strategiske ramme
2
understøttes af forsvarlige økonomiske politikker) og
udtrykte frygt for en eventuel dobbeltstraf i kombination med reglerne om europæisk governance.
Andre insisterede dog på at bibeholde den i teksten. Med hensyn til den fælles landbrugspolitik
fandt nogle delegationer, at den foreslåede tilnærmelse af direkte støtte per hektar ikke er
tilstrækkeligt ambitiøs for så vidt angår anvendelsesområde og tidsramme, mens andre fandt den for
drastisk.
1
2
Forhandlingsrammen er et dokument udarbejdet af formandskabet, der skitserer de vigtigste
elementer og valgmuligheder for forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme. Den
opdateres løbende, efterhånden som forhandlingerne skrider frem, og skal i sidste ende danne
grundlag for en aftale i Det Europæiske Råd. Når der er opnået enighed, udmøntes indholdet i
lovgivningsarbejdet med de forskellige retsakter.
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU), Den Europæiske Socialfond (ESF),
Samhørighedsfonden, Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne
(ELFUL) og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF).
10
11690/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0011.png
26.VI.2012
Kun få ministre kommenterede indtægtssiden af forhandlingsrammen. Nogle af dem fremhævede
behovet for at reformere systemet med egne indtægter, hvorimod andre foretrak at holde sig til de
nugældende regler.
Det kommende cypriotiske formandskab oplyste, at det agter at lade det danske formandskabs
arbejde danne udgangspunkt for de kommende drøftelser.
Det Europæiske Råd forventes på sit møde den 28.-29. juni at godkende proceduremæssige
konklusioner, der skal fungere som retningslinjer for forhandlingsprocessen. Det vil også drøfte
spørgsmålet om, hvordan den nye FFR bedst muligt kan bidrage til skabelse af vækst.
Målet er at nå frem til en aftale inden udgangen af året.
Yderligere oplysninger om forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme findes på Rådets
FFR-websted:
http://www.consilium.europa.eu/special-reports/mff
Forberedelse af Det Europæiske Råds møde i juni
Rådet drøftede udkastet til konklusioner fra Det Europæiske Råds møde, der finder sted den
28.-29. juni, som udarbejdet af formanden for Den Europæiske Union i samarbejde med det danske
formandskab og Kommissionen.
Det Europæiske Råd vil fokusere på:
Økonomisk politik:
afslutning af det europæiske semester 2012 (årlig overvågning af
budgetpolitikker og strukturreformer), EU-dagsorden for vækst (drøftet på Det
Europæiske Råds uformelle møde den 23. maj), handels- og investeringspartnerskaber
med internationale partnere
Den flerårige finansielle ramme:
første substansdrøftelse om FFR 2014-2020 (jf. det
foregående punkt)
Andre spørgsmål:
udvidelsen (åbning af tiltrædelsesforhandlinger med Montenegro),
fremskridt med hensyn til sager vedrørende retlige og indre anliggender, herunder
forvaltning af Schengensamarbejdet og asyl, kerneenergi og udenrigspolitik.
Rådet drøftede et forslag til kommenteret dagsorden på samlingen den 29. maj (9370/12).
11690/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0012.png
26.VI.2012
Som led i det europæiske semester godkendte Rådet en række udkast til landespecifikke
henstillinger og videresendte dem til Det Europæiske Råd til godkendelse. Udkastene til
landespecifikke henstillinger er også blevet drøftet i EPSCO-Rådet og Økofinrådet.
Ministrene udvekslede desuden synspunkter om en rapport fra formanden for Det Europæiske Råd
om fremtiden for Den Økonomiske og Monetære Union.
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
EBRD - udvidelse af operationsområde til det sydlige og østlige Middelhavsområde
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse på EU's vegne af udvidelsen af operationsområdet for
Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling til at omfatte det sydlige og østlige
Middelhavsområde.
Afgørelsen er blevet vedtaget, efter at der er opnået enighed med Europa-Parlamentet, som havde
godkendt teksten den 13. juni ved førstebehandlingen.
EBRD, som blev grundlagt i 1991, støtter på nuværende tidspunkt den økonomiske udvikling i 29
lande i Central- og Østeuropa samt Centralasien. En udvidelse af dens operationsområde til det
sydlige og østlige Middelhavsområde, som gennemføres ved hjælp af ændringer af overenskomsten
om oprettelse af EBRD, er et signal om, at det internationale samfund støtter overgangen i regionen
til markedsøkonomier og pluralistiske demokratiske samfund.
Udstedelse af euromønter
Rådet vedtog en forordning om indførelse af bindende regler for udstedelse af euromønter i form af
cirkulations-, erindrings- eller samlermønter. Forordningen angiver, at mønter, der udstedes til at
sættes i omløb, i de fleste tilfælde skal udstedes til deres pålydende værdi. Den fastsætter også
kriterier for samlermønter og præciserer, at medlemsstater generelt kun må udstede to
erindringsmønter om året.
Venturekapitalfonde og sociale iværksætterfonde
Rådet vedtog en generel indstilling
1
vedrørende udkastene til forordninger vedrørende europæiske
venturekapitalfonde (11761/12) og europæiske sociale iværksætterfonde (11762/12). Enigheden
baner vej for en fortsættelse af forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på hurtig
vedtagelse.
1
En generel indstilling er en aftale om de væsentlige elementer i en retsakt i afventen af
Europa-Parlamentets udtalelse.
12
11690/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.VI.2012
11690/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0014.png
26.VI.2012
Det overordnede mål med forslagene er at fremme vækst blandt SMV'er ved at forbedre deres
adgang til finansiering gennem oprettelsen af et EU-pas til forvalterne af venturekapitalfonde og
sociale iværksætterfonde i forbindelse med markedsføringen af deres fonde.
Forslagene indfører ensartede krav til forvalterne af kollektive investeringsvirksomheder, som
ønsker at anvende EU-passet. De indfører krav til investeringsporteføljen, investeringsteknikker og
de virksomheder, som kvalificerede fonde kan henvende sig til. De indfører også ensartede regler
for, hvilke kategorier af investorer kvalificerede fonde kan henvende sig til, og for den interne
organisation hos forvaltere, som markedsfører sådanne kvalificerede fonde. Identiske materielle
bestemmelser i hele EU vil medvirke til at skabe lige vilkår for alle markedsdeltagere.
Kommissionen har forelagt særskilte udkast til forordninger om venturekapitalfonde og sociale
iværksætterfonde, fordi disse to typer fonde er af forskellig karakter. Normalt yder
venturekapitalfonde primært egenkapitalfinansiering til SMV'er i virksomhedens opstartsfase,
hvorimod sociale iværksætterfonde råder over flere kvalificerede investeringsinstrumenter såsom
kombineret finansiering fra den offentlige og den private sektor, gældsinstrumenter eller små lån.
Venturekapitalfonde skaffer fortrinsvis egenkapitalfinansiering til meget små nystartede
virksomheder. I EU har venturekapitalfinansiering et stort, men i vid udstrækning uudnyttet,
potentiale. SMV'er med venturekapital i ryggen kan skabe job af høj kvalitet, da venturekapital
støtter oprettelsen af innovative virksomheder.
Forslagene
(18499/11
og
18491/11)
blev forelagt i december 2011 og er en del af akten for det
indre marked og Kommissionens handlingsplan om bedre adgang til finansiering for SMV'er
(18619/11).
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Tilbagetagelsesaftale mellem EU og Tyrkiet
Rådet vedtog en afgørelse (10676/12) om undertegnelse af tilbagetagelsesaftalen mellem EU og
Tyrkiet, jf. 10693/12. Det besluttede også at videresende udkastet til afgørelse om indgåelse af
denne aftale (10697/12
og
10693/12)
til Europa-Parlamentet med henblik på godkendelse efter
aftalens undertegnelse.
Den 21. juni 2012 vedtog Rådet
konklusioner
om udvikling af samarbejdet med Tyrkiet på området
retlige og indre anliggender.
11690/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0015.png
26.VI.2012
Chartret om grundlæggende rettigheder
Rådet vedtog konklusioner
(10935/12)
om Kommissionens beretning fra 2011 om anvendelsen af
EU's charter om grundlæggende rettigheder
(8905/12)
og understregede betydningen af, at EU's
institutioner og organer samt medlemsstater fuldt ud håndhæver chartret, når de gennemfører EU-
lovgivningen.
HANDELSPOLITIK
Bilaterale investeringsaftaler
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til forordning om bilaterale investeringsaftaler med
tredjelande, efter at der blev opnået enighed med Europa-Parlamentet den 29. maj.
Den tekst, der er opnået enighed om, sendes til Parlamentet, som forventes at vedtage den ved
andenbehandling uden yderligere ændringer.
Udkastet til forordning skal sikre en smidig overgang fra det nuværende system med bilaterale
investeringsaftaler mellem medlemsstaterne og tredjelande til et system, hvor EU's bilaterale
investeringsaftaler forhandles af Kommissionen.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
11876/12.
Antidumping- og antisubsidieforanstaltninger
Rådet vedtog forordning:
om ændring af forordning nr. 102/2012 om indførelse af en endelig antidumpingtold på
importen af tovværk og kabler af stål med oprindelse i bl.a. Folkerepublikken Kina, som
blev udvidet til at omfatte importen af tovværk og kabler af stål afsendt fra bl.a.
Republikken Korea, uanset om varen er angivet med oprindelse i Republikken Korea
(10520/12)
11690/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0016.png
26.VI.2012
om ændring af forordning nr. 917/2011 om indførelse af en endelig antidumpingtold og om
endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af keramiske fliser med
oprindelse i Folkerepublikken Kina ved tilføjelse af en virksomhed til listen i bilag I over
producenter fra Folkerepublikken Kina
(10523/12)
om afslutning af den delvise interimsundersøgelse af udligningsforanstaltningerne
vedrørende importen af visse typer polyethylenterephthalat (PET) med oprindelse i bl.a.
Indien
(10528/12 +
COR 1)
om afslutning af den delvise interimsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne
vedrørende importen af visse typer polyethylenterephthalat (PET) med oprindelse i Indien
(10533/12)
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse sømløse rør af jern eller
stål med oprindelse i Rusland og Ukraine efter en udløbsundersøgelse i henhold til
forordning nr. 1225/2009, og om afslutning af udløbsundersøgelsesproceduren vedrørende
importen af visse sømløse rør af jern eller stål med oprindelse i Kroatien
(10895/12)
om ændring af forordning nr. 349/2012 om indførelse af en endelig antidumpingtold på
importen af vinsyre med oprindelse i Folkerepublikken Kina
(11196/12).
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
EU-strategien for Østersøområdet
Rådet vedtog konklusioner om afslutning af revisionen af EU-strategien for Østersøområdet, jf.
10054/12
(+
ADD 1
+
ADD 2).
Varetagelse af formandskabet for visse arbejdsgrupper
Rådet noterede sig, at det kommende cypriotiske formandskab har anmodet Danmark om at
varetage formandskabet for visse arbejdsgrupper i perioden fra den 30. juni til den 31.
december 2012 (11454/1/12
REV 1).
11690/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0017.png
26.VI.2012
Justeringskoefficienter for EU-ansatte, der bor i Estland
Rådet vedtog en forordning om tilpasning af justeringskoefficienterne for vederlag og pensioner til
Den Europæiske Unions tjenestemænd og øvrige ansatte (10944/12). Formålet med forordningen er
at tage hensyn til den væsentlige stigning i leveomkostningerne i Estland i perioden fra juni til
december 2011.
Afgørelse om ændring af konventionen om en fælles forsendelsesprocedure
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske
Unions vegne i Den Blandede Kommission EU-EFTA i forbindelse med vedtagelsen af en afgørelse
om ændring af konventionen af 20. maj 1987 om en fælles forsendelsesprocedure for så vidt angår
Kroatiens tiltrædelse (11170/12) og Tyrkiets tiltrædelse (11169/12) af konventionen.
Evaluering af EU-agenturer
Rådet godkendte en fælles erklæring og fælles tilgang fra Europa-Parlamentet, Rådet for Den
Europæiske Union og Europa-Kommissionen om decentraliserede agenturer.
TRANSPORT
Forordning om fartskrivere*
Rådet vedtog en generel indstilling vedrørende en ny forordning om fartskrivere anvendt inden for
vejtransport (11433/12) med en løsning på spørgsmålet om den foreslåede fusion af kørekortet og
fartskriverførerkortet, som var uafklaret i den delvise generelle indstilling, som Rådet nåede frem til
allerede i december sidste år
(18148/11).
Den generelle indstilling omfatter ikke Kommissionens forslag om at integrere en mikrochip med
førerkortets funktioner i kørekortet for erhvervschauffører, da et flertal af delegationerne er i tvivl
om, hvorvidt fordelene ved en sådan fusion berettiger de omkostninger, det medfører.
11690/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0018.png
26.VI.2012
Formålet med det nye udkast til lovgivning, som skal træde i stedet for forordningen om fartskrivere
fra 1985, er at vanskeliggøre svig og mindske den administrative byrde ved at gøre fuld brug af nye
teknologier og indføre en række nye reguleringsforanstaltninger.
For yderligere oplysninger, se pressemeddelelse
11592/12.
MILJØ
Eksport og import af farlige kemikalier
Rådet vedtog en forordning (PE-CONS
12/12)
om eksport og import af farlige kemikalier.
Forordningen erstatter forordning nr. 689/2008, der gennemfører Rotterdamkonventionen om
proceduren for forudgående informeret samtykke for visse farlige kemikalier og pesticider i
international handel.
Formålet med den nye forordning er at styrke ansvarsdelingen og samarbejdet på internationalt plan
for at beskytte menneskers sundhed og miljøet mod potentiel skade og at bidrage til miljømæssigt
forsvarlig anvendelse af farlige kemikalier.
Forordningen omfatter ikke kun kemikalier, der er forbudt eller underkastet strenge restriktioner i
henhold til konventionen, men også sådanne kemikalier på EU-plan. Endelig sikrer forordningen, at
alle kemikalier emballeres og mærkes korrekt ved eksport.
Kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer
Rådet vedtog et direktiv om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer (PE-CONS
22/1/12 REV 1).
Det nye direktiv skal fra den 1. juni 2015 erstatte det nuværende Seveso II-
direktiv
1
, som gælder for omkring 10 000 virksomheder i EU.
Direktivet er blevet vedtaget, efter at der er opnået enighed med Europa-Parlamentet, som
godkendte teksten ved førstebehandlingen den 14. juni .
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
11889/12.
1
EFT L 10 af 14.1.1997.
18
11690/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453967_0019.png
26.VI.2012
LANDBRUG
Elektronisk identifikation af kvæg og edb-databasenetværk - Statusrapport
Formandskabet forelagde en rapport, der fremhæver de opnåede fremskridt i løbet af første halvdel
af 2012 med hensyn til to forslag (10689/12):
ændring af forordning nr. 1760/2000 for så vidt angår elektronisk identifikation af kvæg og om
at lade bestemmelserne om den frivillige mærkningsordning for oksekød udgå
ændring af direktiv 64/432/EØF for så vidt angår edb-databaser, som udgør en del af
overvågningsnetværket i medlemsstaterne
Ændringen af forordningen har to hovedformål:
at indføre elektronisk identifikation (EID) som officielt middel til identifikation af kvæg i hele
EU på frivilligt grundlag for brugerne
at ophæve de særlige administrative procedurer, der kræves i forbindelse med angivelse af
frivillige oplysninger på mærkerne for oksekød og oksekødsprodukter.
Det foreslåede direktiv vil justere de nuværende overvågningsnetværk ved at indføre et yderligere
krav om i edb-databasen at angive typen af elektronisk identifikator, hvis en sådan anvendes på
dyret.
11690/12
19
DA