Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3183 - Udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
17. juli 2012
Skriftlig forelæggelse af rådsmødet (udenrigsanliggender) den 23.
juli 2012
Dagsordenen for rådsmødet (udenrigsanliggender) den 23. juli 2012 om-
fatter
sydlige naboer, Sudan/Sydsudan, Mali/Sahel, Den Demokratiske Republik
Congo (DRC), EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP), Energi og
Udenrigspolitik
samt
Kina.
Alle punkter forelægges hermed Folketingets
Europaudvalg til orientering. Der henvises i øvrigt til samlenotatet for
rådsmødet, der tilgik Europaudvalget den 12. juli 2012.
1. Sydlige naboer
Drøftelserne under dagsordenspunktet forventes at fokusere på Syrien
og Libyen, mens situationen i Egypten også kan blive berørt.
Konflikten i
Syrien
er blevet stærkt militariseret i løbet af de seneste må-
neder og den generelle sikkerhedssituation forværres fortsat. Regimet
benytter sig bl.a. af kamphelikoptere i befolkningscentre og har gennem-
ført voldsomme offensiver mod Damaskus’ forstæder. Også i resten af
landet intensiveres volden. Der er blandt andet meldinger om, at regimet
har dræbt op mod 200 personer i byen Tremseh i Hama-distriktet den
12. juli. Oppositionens væbnede modstand synes generelt mere organise-
ret end tidligere. Der er fortsat tusinder af vilkårlige anholdelser og tilba-
geholdelser samt rapporter om det syriske regimes systematiske brug af
tortur og seksuelle overgreb. Human Rights Watch har i en rapport fra 3.
juli 2012 identificeret 27 torturcentre i Syrien. Antallet af syriske flygtnin-
ge stiger markant. Ifølge UNHCR er mere end 104.000 syrere nu regi-
streret som flygtninge i fire nabolande.
Frankrig var den 6. juli vært for det tredje møde i Syrien-vennegruppen i
Paris. 107 lande og organisationer var repræsenterede. Rusland og Kina
ønskede fortsat ikke at deltage. På mødet enedes deltagerne om: 1. fort-
sat støtte til Annans 6-punktsplan samt behovet for vedtagelsen af en
Sikkerhedsrådsresolution i henhold til procedurerne i FN-Pagtens kapitel
VII, 2. at skyldige i overgreb må stilles til ansvar, 3. behovet for en yder-
ligere stramning af sanktionerne mod regimet, 4. at øge støtten til den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
demokratiske opposition, 5. at styrke den humanitære bistand samt 6. at
støtte det syriske folk i genopbygningen af landet.
Forud for vennegruppe-mødet samlede Annan den 30. juni i Genève de
fem faste medlemmer af FN’s Sikkerhedsråd samt delegationer fra Tyrki-
et, FN, EU og Den Arabiske Liga for at etablere en ”International Ac-
tion Group” for Syrien. Gruppen enedes på mødet om en erklæring, der
bakker op om Annans 6-punktsplan. Gruppen lagde desuden op til etab-
lering af et overgangsråd, hvis medlemmer skulle vælges med gensidig
accept. Dermed vil der ikke være plads til Assad i et sådant overgangsråd.
Den Arabiske Liga afholdt den 2.-3. juli en oppositionskonference i Kai-
ro. Trods fortsatte uenigheder blandt de deltagende oppositionsgrupper,
blev der opnået enighed om en køreplan for transitionsperioden samt en
”national compact”.
Chefen for FN’s observatørmission i Syrien (UNSMIS), Robert Mood,
indstillede den 15. juni for en periode missionens arbejde af sikkerheds-
mæssige årsager. Den 6. juli forelagde FN-generalsekretæren en rapport
med fremtidige optioner for UNSMIS. Mandatet for UNSMIS udløber
officielt den 20. juli 2012. Sikkerhedsrådet forventes at tage stilling til en
mulig forlængelse af missionen den 18. juli.
Drøftelsen på rådsmødet forventes i høj grad at fokusere på resultaterne
af mødet i Vennegruppen samt mødet i ”aktionsgruppen” i Genève. Der
lægges desuden op til en udvidelse af sanktionerne overfor Syrien, her-
under ved en udvidelse af antallet af personer og virksomheder, der
rammes af målrettede sanktioner, samt muligvis en udvidelse af EU’s
inspektionsregime i opfølgning på våbenembargoen. Der forventes ved-
taget rådskonklusioner.
Fra dansk side vil man understrege behovet for international handling og
resolut opfølgning på møderne i Genève og Paris. Der er behov for ef-
fektiv implementering af Annan-planen i form af vedtagelse af en kapitel
VII-resolution i FN’s Sikkerhedsråd. Danmark støtter ligeledes op om
udvidelsen af sanktionerne over for Syrien, der udgør et vigtigt instru-
ment i EU’s bestræbelser på at øge presset på Assad-regimet.
I
Libyen
gennemførtes den 7. juli et vellykket og velorganiseret valg af
200 medlemmer til den forfatningsgivende forsamling - trods en række,
spredte sikkerhedsproblemer, som dog ikke rykkede ved valgets legitimi-
tet. Ifølge Libyens overgangsråds ”Køreplan for et demokratisk Libyen”
skulle valget til en forfatningsgivende forsamling have fundet sted den
19. juni, men blev henset til den store folkelige interesse for valget og
logistiske udfordringer udskudt til den 7. juli. Der var i ugerne op til val-
get stor vælgerregistrering – i alt omkring 3 mio. Det kan vare et par
uger, inden det endelige resultatet af valget kendes – både det formelle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
valgresultat og det reelle styrkeforhold imellem grupperingerne i den
kommende nationalforsamling.
Mahmoud Jibril’s alliance, der regnes som en af de midtsøgende politiske
grupperinger, fik en overvældende sejr på partilisterne, som afgør 80 af
de 200 pladser. Jibril var midlertidig premierminister under borgerkrigen
og formand for Libyens overgangsråd i 2011. Det er for tidligt at vurde-
re, hvordan det endelige styrkeforhold i nationalforsamlingen vil blive.
Dels bevirker det libyske valgsystem, at de 80 partiliste-pladser alligevel
vil blive delt mellem en del partier, om end Jibrils alliance forventes at få
den største del, dels er det endnu uvist, hvordan de 120 medlemmer
valgt i individuelle valgkredse vil fordele sig mellem blokkene. F.eks. har
formanden for ’The Justice and Development Party’, som er det største
parti med rod i det muslimske broderskab, udtalt, at partiet fortsat håber
at kunne samle den største alliance i den nye nationalforsamling.
Spændingerne mellem den østlige og vestlige del af landet om magtforde-
lingen bliver et afgørende element de kommende måneder sammen med
den fornyede uklarhed om den nye nationalforsamlings beføjelser over
den komite, som skal udarbejde den kommende libyske forfatning. I
henhold til ”Køreplanen for et demokratisk Libyen” skal en ny forfat-
ning vedtages i begyndelsen af 2013 efterfulgt af valg til det første parla-
ment i løbet af sommeren 2013.
Drøftelsen på rådsmødet forventes at fokusere på valget og hvordan EU
kan bevæge sig fremad i relation til Libyen, herunder muligheder for i
højere grad at koordinere indsatserne fra forskellige medlemsstater samt
grænsesikkerhed, herunder styrkelse af libyske myndigheders kapacitet til
at kontrollere deres grænser, som der er bred enighed om, herunder fra
dansk side, kræver EU’s opmærksomhed.
Fra dansk side støttes ordlyden i de rådskonklusioner, der ventes vedta-
get, hvori der bl.a. udtrykkes ønske om styrkelse af det langsigtede enga-
gement med og støtte til et demokratisk Libyen, en klar opfordring til at
den kommende forfatning afspejler respekten for menneskerettigheder
og demokratiske værdier samt en understregning af vigtigheden i, at
myndighederne snarest tager hånd om de fortsatte meldinger om tortur
og ulovlig tilbageholdelse af fanger.
Endelig må det forventes, at man under punktet også vil berøre situatio-
nen i
Egypten
og udenrigsrepræsentant Ashtons besøg i landet, hvor
udviklingen siden indsættelsen af præsident Mohamed Mursi har medført
en tilspidsning af magtkampen mellem præsidenten og parlamentet på
den ene side og militærrådet og forfatningsdomstolen på den anden. Se-
neste skridt kom, da præsidenten den 2. juli kun to dage efter sin tiltræ-
delse besluttede at omgøre militærrådets beslutning af den 14. juni om
opløsning af parlamentet. En beslutning militærrådet baserede på, at for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
fatningsdomstolen den 13. juni havde kendt den valglov, som en tredje-
del af parlamentsmedlemmerne var valgt ind på, ugyldig. Med omgørel-
sen beordrede præsident Mursi dermed parlamentet til at genoptage sit
arbejde, hvilket skete i form af en kort session dagen efter, hvor de
fremmødte medlemmer henviste drøftelsen om konsekvensen af forfat-
ningsdomstolens kendelse om valglovens ugyldighed til videre drøftelse i
forfatningsudvalget. Den efterfølgende dag erklærede forfatningsdom-
stolen, at alle dens afgørelser var bindende for alle statslige myndigheder,
at der ingen ankemuligheder var, og at militærrådets tolkning af kendel-
sen i form af parlamentets opløsning var korrekt. Dagen efter meddelte
præsidentpaladset, at forfatningsdomstolens seneste erklæring vil blive
respekteret, hvormed parlamentet igen er at betragte som opløst.
2. Sudan/Sydsudan
Rådet forventes at drøfte udviklingen i forholdet mellem Sudan og Syds-
udan i lyset af vedtagelsen den 24. april 2012 af den Afrikanske Unions
(AU) køreplan. Køreplanen forudsættes gennemført af de to lande med
henblik på at fremme afspænding landene imellem og dermed sikre en
normalisering af de to landes relationer. Køreplanen blev enstemmigt
bakket op af FN’s Sikkerhedsråd med vedtagelsen af resolution 2046/12
den 2. maj 2012. Resolutionen giver de to landes regeringer 3 måneder til
at blive enige. I modsat fald vil AU og Sikkerhedsrådet overveje nye
skridt, herunder muligheden for gennemførelse af sanktioner. Fristen på
3 måneder udløber den 2. august 2012.
Det er meget vanskelige problemer, der skal løses i en stemning af ud-
præget mistillid mellem de to regeringer. Mest presserende er en aftale
om betingelserne for Sydsudans genoptagelse af olieproduktionen. Sik-
kerhedssituationen er et andet væsentligt problem, der skal løses. Resolu-
tion 2046/12 kræver, at parterne indstiller kampene og trækker deres
respektive tropper tilbage til eget territorium. Sudan og Sydsudan har
begge meddelt Sikkerhedsrådet, at man har efterlevet resolutionen på
dette punkt, men parterne beskylder samtidig hinanden for alligevel ikke
helt at have gjort det, hvilket FN på grund af manglende adgang til om-
råderne i øjeblikket ikke kan vurdere.
Parallelt med udviklingen i situationen mellem de to lande udvikler situa-
tionen sig internt i begge lande som følge af konflikten. I Sudan har den
forværrede økonomi medført voldsomme folkelige protester. Oppositio-
nen forsøger at samle sig i modstand mod regimet, hvilket øger det i for-
vejen store pres på præsident Bashir for at bringe de mange interne kon-
flikter (nord-syd konflikten, Darfur og Østsudan) til en afslutning. Pres-
set på Sydsudans regering for at nå til enighed med Sudan vokser i takt
med risikoen for økonomisk nedsmeltning og med prisstigninger på 80
pct. Begge landes præsidenter mødtes for første gang i flere måneder den
14. juli 2012 i Addis Ababa. Det forventes, at AU på grundlag af præsi-
dent Mbekis afrapportering til AU i begyndelsen af august vil fremkom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
me med anbefalinger til FN’s Sikkerhedsråd om en mulig reaktion i til-
fælde af manglende efterlevelse af resolution 2046/12.
EU ved dets Særlige Repræsentant har været og er fortsat særdeles aktiv i
bestræbelserne på at fastholde det internationale pres på forhandlerne og
påvirke andre aktører, herunder nogle af Sudans traditionelle allierede.
Danmark støtter fuldt og helt op om dette arbejde, og det er regeringens
forventning, at der i EU vil være bred og stor opbakning til Mbekis og
den Særlige Repræsentants indsatser.
3. Mali/Sahel
Rådet forventes at drøfte den politiske, sikkerhedsmæssige og humanitæ-
re situation i Mali og de afledte effekter i Sahel-regionen. Der forventes
vedtaget rådskonklusioner med ordlyd om mulige sanktioner og evt. po-
sitive EU-incitamenter.
Det er positivt, at Rådet diskuterer situationen i Mali i forhold til at fast-
holde et internationalt fokus og pres på militærjuntaen, interimsregerin-
gen, rebelgrupperne i nord og ECOWAS. Den politiske situation i Mali
synes at befinde sig i et dødvande: Præsidenten i overgangsperioden, Dr.
Dioncounda Traoré, opholder sig i Frankrig og har tilsyneladende ikke
umiddelbart planer om at vende tilbage til Mali, overgangsregeringen
forekommer handlingslammet og har endnu ikke fremlagt en køreplan
for processen frem mod afholdelse af valg, og det fornemmes, at militær-
juntaen fortsat spiller en betydelig politisk rolle, selvom kuplederen kap-
tajn Sanogo har holdt lav profil de seneste uger. I det nordlige Mali har
den islamiske oprørsbevægelse Ansar Ed Dine det militære overtag i for-
hold til touareg-oprørsgruppen MNLA (Mouvement National de Libéra-
tion de l’Azawad), og der synes ikke at være fremdrift i forhandlingerne
mellem de forskellige rebelgrupper og de burkinske mæglere.
ECOWAS’ kontaktgruppe for Mali krævede på et topmøde i Burkina
Faso den 7. juli 2012, at der etableres en mere inkluderende samlingsre-
gering uden deltagelse af militærjuntaen inden udgangen af juli 2012. I
modsat fald kan trusler om ECOWAS-sanktioner gennemføres. Det er
positivt, at ECOWAS på denne måde lægger et fornyet pres på de politi-
ske parter i Bamako. Danmark bakker fortsat op om ECOWAS’ for-
handlingsbestræbelser med oprørsgrupperne i nord, ligesom vi gerne ser,
at AU i højere grad involveres med henblik på at få de vigtige nabolande
som Algeriet og Mauretanien mere involveret. Det forventes, at der vil
være bred opbakning på rådsmødet til rådskonklusioner med ordlyd om
mulige sanktioner, der også bakkes op fra dansk side.
Parallelt med forhandlingssporet er der overvejelser om en ECOWAS-
ledet militær intervention. FN’s Sikkerhedsråd har vedtaget en resolution
med henvisning til FN-pagtens kapitel VII, hvilket er et udtryk for, at
Sikkerhedsrådet anerkender, at krisen i Mali udgør en trussel mod inter-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
national fred og stabilitet, og hvilket udgør første skridt i retning af en
godkendelse af en militær indsats. En sådan intervention er dog ikke
umiddelbart forestående.
4. Den Demokratiske Republik Congo, DRC
Rådet vil på mødet den 23. juli
eventuelt
drøfte den politiske og sikker-
hedsmæssige situation i den østlige del af Den Demokratiske Republik
Congo (DRC). I den sammenhæng må det formodes, at en diskussion af
Rwandas mulige involvering i det østlige DRC vil indgå i diskussionen.
Der forventes ikke vedtaget rådskonklusioner i lyset af den netop ud-
sendte erklæring fra udenrigsrepræsentant Ashton vedrørende situatio-
nen i det østlige DRC. I erklæringen understreges, at EU er dybt foruro-
liget over den hastigt forværrede situation, der følger af, at en gruppe i
april 2012 brød ud af den congolesiske hær.
Det er positivt, at Rådet diskuterer situationen i det østlige DRC i for-
hold til at fastholde et internationalt fokus og pres på såvel de congolesi-
ske som de rwandiske myndigheder og de involverede oprørsgrupper.
EU støtter dialogen mellem DRC og Rwanda i forsøget på at løse kon-
flikten, stoppe støtten til oprørsgrupper samt fokusere på tillidsskabende
aktiviteter, ligesom regionale tiltag og involvering af regionale aktører
tilskyndes.
Der er blandt medlemslandene på nuværende tidspunkt ikke enighed om
en udskydelse af kommende EU-projekter i Rwanda eller om sanktioner
mod Rwanda.
5. EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP)
Med udgangspunkt i en rapport fra udenrigsrepræsentanten vil uden-
rigsministrene på rådsmødet fortsætte drøftelserne om den strategiske
kontekst for den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik – CSDP’en.
Hovedtemaerne i udenrigsrepræsentantens rapport omhandler styrkelse
af kapabiliteter, herunder ”Pooling and Sharing”, aktiveringen af opera-
tionscentret for Afrikas Horn og partnerskaber. Desuden gøres kort sta-
tus for EU’s 12 eksisterende og 3 kommende civile og militære missio-
ner.
Samtænkning – både mellem EU’s instrumenter og institutioner samt i
forhold til eksterne partneres indsatser – indgår som en overliggende
tilgang til CSDP-arbejdet. Danmark har under EU-formandskabet søgt
at understøtte arbejdet med CSDP’en netop med vægt på øget samtænk-
ning.
Der forventes generel opbakning blandt medlemsstaterne til Ashtons
afrapportering og til arbejdet med fortsat at styrke CSDP’en. Det er
sandsynligt, at enkelte lande vil ønske en ambitiøs og konkret opfølgning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
på området fra Den Fælles Udenrigstjeneste, på linje med Danmarks øn-
sker omkring samtænkning. Der ventes vedtaget rådskonklusioner, der
udstikker retningen for det videre CSDP-samarbejde. Der forhandles
fortsat på disse.
Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i de dele af
samarbejdet, der har indvirkning på forsvarsområdet.
6. Energi og Udenrigspolitik
Der lægges op til en debat på rådsmødet baseret på emner vedrørende
forholdet mellem EU’s udenrigspolitik og energisikkerhed og behovet
for at styrke sammenhæng og konsistens imellem de to områder, således
at EU bliver bedre til at tale med én stemme.
Regeringen finder det vigtigt at drøfte, hvordan Kommissionen og Den
Fælles Udenrigstjeneste bliver bedre til at løfte denne opgave, herunder
sikre en mere bredspektret energipolitik i sammenhæng med klimadags-
ordenen og integreret med EU’s øvrige udenrigspolitiske dagsorden. Re-
geringen lægger vægt på at styrke EU's arbejde for global grøn omstilling
med øget brug af vedvarende energi. Hertil anses samarbejdet med de
store vækstøkonomier og EU's udviklingspolitiske instrumenter som
vigtige redskaber.
6. Cuba
Punktet er taget af rådsmødedagsordenen.
7. Kina
På rådsmødet forventes en kort drøftelse af Kina, hvor udenrigsrepræ-
sentanten vil orientere om den gennemførte (tredje) Strategiske Dialog
med Kina den 9.-10. juli 2012. Desuden forventes mulighed for at drøfte
forberedelsen af det 15. EU-Kina topmøde, der vil finde sted den 20.
september 2012 i Bruxelles. Topmødet vil finde sted ganske tæt på den
kinesiske ledertransition i efteråret. Siden indgåelsen i 2003 af det strate-
giske partnerskab mellem EU og Kina er der afholdt årlige topmøder
samt regelmæssige konsultationer om handelspolitiske samt økonomiske
emner. Sidste EU-Kina topmøde (der reelt var det udskudte 2011 top-
møde) fandt sted den 14. februar d.å. i Beijing og var overvejende præget
af drøftelser om økonomi og handel. Topmødet afholdtes i en positiv
stemning, dog med ’ærlige og åbne’ diskussioner. Temaer som gensidig
afhængighed, tillid og samarbejde var rød tråd, og Kina bekræftede at
ville deltage i stabiliseringen af eurozonen. Kina indvilligede desuden i at
indlede forhandlinger om en investeringsaftale med EU, der bl.a. skal
omfatte øget markedsadgang for europæiske investorer.
Fra EU´s side er der fokus på, at dette topmøde skal være resultatorien-
teret og afvikles i en konstruktiv atmosfære, så man kan operationalisere
og give substans til de mange, konkrete aftaler og initiativer, der blev
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
lanceret ved sidste topmøde: særligt urbanisering, energisikkerhed, cyber-
sikkerhed, people-to-people samarbejdet samt forstærkede handels- og
investeringsrelationer. Det gælder også i forhold til det nyligt indgåede
EU-Kina vandplatformsamarbejde fra marts 2012, hvor Danmark er
Vandplatformens lederland på EU27+Kroatien siden, samt i forhold til
samarbejde om fødevaresikkerhed. Topmødet ventes også denne gang at
fokusere på den finansielle og økonomiske situation som en naturlig op-
følgning på topmødedrøftelserne i februar. Rådet opfordrer til en styr-
kelse af det makroøkonomiske samarbejde og påpeger vigtigheden i at
forsikre Kina om de fremskridt, som EU-landene har foretaget i forhold
til stabilisering af euroen og vækstskabelse.
Udenrigsministrene forventes at drøfte regionale emner særligt Bur-
ma/Myanmar, DPRK, Iran, Syrien, klimaudfordringen og pirateribe-
kæmpelse samt – afhængig af udviklingen de næste måneder – Sydsudan
og Afghanistan. Desuden forventes udenrigsministrene at kommunikere
klare og stærke beskeder på menneskerettighedsområdet og i forhold til
rule of law.
Fra dansk side støttes, at EU og den Fælles Udenrigstjeneste går mere
strategisk til værks og engagerer Kina på områder, hvor der er enighed
og fælles fodslag. Særligt investeringsaftalen og implementeringen af
samarbejdet omkring vand og bæredygtig urbanisering har interesse og
støtte fra dansk side. Danmark er indforstået med et topmøde fokuseret
på økonomiske spørgsmål – men ikke alene økonomiske spørgsmål - i en
tid, der står i den globale krises tegn, og lægger vægt på, at grøn vækst får
en prominent plads i disse drøftelser.
Regeringen lægger imidlertid også stærk vægt på og vil opfordre til, at
EU i dialogen med Kina optræder med klarere budskaber og samlet, også
i spørgsmål som menneskerettigheder og retssikkerhed i Kina.
Alle punkter henhører under Udenrigsministeriets ressort