Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3187 - Almindelige anl.
Offentligt
1453975_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14070/2/12 REV 2
(OR. en)
PRESSE 391
PR CO 49
PRESSEMEDDELELSE
3187. samling i Rådet
Almindelige anliggender
Bruxelles, den 24. september 2012
Formand
Andreas MAVROYIANNIS
Cyperns viceminister med ansvar for Europaspørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
14070/2/12 REV 2
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0002.png
24.IX.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede en revideret forhandlingsramme for EU's
flerårige finansielle ramme 2014-2020.
Rådet drøftede et forslag til kommenteret dagsorden for oktobermødet i
Det Europæiske Råd.
Det
havde også en udveksling af synspunkter om erfaringerne fra processen med
det europæiske
semester.
14070/2/12 REV 2
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0003.png
24.IX.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Den flerårige finansielle ramme........................................................................................................... 7
Forberedelse af Det Europæiske Råd................................................................................................... 9
Det europæiske semester.................................................................................................................... 10
Eventuelt ............................................................................................................................................ 11
Inklusion af romaer............................................................................................................................
11
Europæiske politiske partier............................................................................................................... 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Syrien – restriktive foranstaltninger ...................................................................................................................... 12
Guinea-Bissau – restriktive foranstaltninger ......................................................................................................... 12
Kroatiens tiltrædelse af EU – tilpasning af aftaler med tredjelande ...................................................................... 12
Forbindelserne med Tunesien................................................................................................................................ 13
HANDELSPOLITIK
Aftale mellem EU og USA.................................................................................................................................... 13
Forhandlingerne mellem EU og Panama............................................................................................................... 13
BUDGETTER
Ajourført overslag over egne indtægter................................................................................................................. 14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14070/2/12 REV 2
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.IX.2012
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Fredsfaciliteten for Afrika ..................................................................................................................................... 14
Fijiøerne ................................................................................................................................................................ 15
Saint-Barthélemy................................................................................................................................................... 15
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EUPOL RD Congo................................................................................................................................................ 15
EUSEC RD Congo ................................................................................................................................................ 15
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Eurojustrapport...................................................................................................................................................... 16
Den europæiske lovgivningsidentifikator.............................................................................................................. 16
Europols arbejdsprogram for 2013 ........................................................................................................................ 16
Mekanismen for samarbejde og kontrol med Bulgarien og Rumænien................................................................. 16
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Domstolen – procesreglement ............................................................................................................................... 17
Domstolen og Retten – aflønning til de nye embeder som vicepræsident............................................................. 17
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 17
ÅBENHED
Åbenhed – aktindsigt............................................................................................................................................. 18
SKRIFTLIG PROCEDURE
Dommere ved Domstolen og Retten ..................................................................................................................... 18
14070/2/12 REV 2
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0005.png
24.IX.2012
DELTAGERE
Belgien:
Dirk WOUTERS
Bulgarien:
Ivan NAJDENOV
Den Tjekkiske Republik:
Vojtěch BELLING
Danmark:
Nicolai WAMMEN
Tyskland:
Michael G. LINK
Estland:
Matti MAASIKAS
Irland:
Eamon GILMORE
Lucinda CREIGHTON
Grækenland:
Dimitrios KOURKOULAS
Spanien:
Íñigo MÉNDEZ DE VIGO Y MONTOJO
Frankrig:
Bernard CAZENEUVE
Italien:
Enzo MOAVERO MILANESI
Cypern:
Andreas MAVROYIANNIS
Rea YIORDAMLIS
Letland:
Andris TEIKMANIS
Litauen:
Vytautas LEŠKEVIČIUS
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
Enikő GYŐRI
Malta:
Tonio BORG
Nederlandene:
Ben KNAPEN
Østrig:
Reinhold LOPATKA
Polen:
Piotr SERAFIN
Portugal:
Miguel MORAIS LEITÃO
Fast repræsentant
Viceudenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Europaminister
Viceminister, Udenrigsministeriet
Fast repræsentant
Vicepremierminister (Tánaiste) samt udenrigs- og
handelsminister
Viceminister for EU-spørgsmål, Taoiseachs kontor og
Udenrigs- og Handelsministeriet
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Statssekretær for Den Europæiske Union
Viceminister under udenrigsministeren, med ansvar for
Europaspørgsmål
Minister uden portefølje med ansvar for Europaspørgsmål
Viceminister for Europaspørgsmål under præsidenten for
Republikken Cypern
Direktør for Europaspørgsmål
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Viceudenrigsminister, politisk direktør,
Udenrigsministeriet
Fast repræsentant
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Vicepremierminister og udenrigsminister
Europaminister og minister med ansvar for internationalt
samarbejde
Statssekretær, Forbundsministeriet for Europæiske og
Internationale Spørgsmål
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Attacheret statssekretær under udenrigsministeren med
ansvar for Europaspørgsmål
14070/2/12 REV 2
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0006.png
24.IX.2012
Rumænien:
Leonard ORBAN
Slovenien:
Igor SENČAR
Slovakiet:
Peter JAVORČÍK
Finland:
Alexander STUBB
Sverige:
Birgitta OHLSSON
Det Forenede Kongerige:
David LIDINGTON
Europaminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Europaminister og minister for udenrigshandel
Europaminister
Viceminister for udenrigs- og Commonwealthanliggender
Kommissionen:
Maroš ŠEFČOVIČ
Janusz LEWANDOWSKI
Næstformand
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Mr Neven MIMICA
Vicepremierminister
14070/2/12 REV 2
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0007.png
24.IX.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Den flerårige finansielle ramme
offentlig samling
Rådet drøftede EU's flerårige finansielle ramme (FFR) for perioden 2014-2020 på grundlag af en
revideret forhandlingsramme (13620/12)
1
udarbejdet af det cypriotiske formandskab. Rådet
noterede sig også Kommissionens forelæggelse af sit forslag til nye egne indtægter fra
merværdiafgift (moms) (16844/11).
Ministrene udtrykte tilfredshed med det arbejde, som det cypriotiske formandskab har udført, og
gav udtryk for deres vilje til at nå til enighed på et ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd
berammet til den 22.-23. november.
Der blev fremsat bemærkninger om følgende spørgsmål:
det samlede udgiftsloft: Nogle medlemsstater så med tilfredshed på, at formandskabet agter
at nedsætte de tal, som Kommissionen har foreslået, og insisterede på behovet for en bedre
anvendelse af midlerne. Andre forsvarede Kommissionens forslag og påpegede, at FFR er
det vigtigste investeringsværktøj til at fremme vækst og skabe beskæftigelse, idet de var
enige i, at det er vigtigt at anvende midlerne på en fornuftig måde, hvilket efter deres
mening skal sikres på alle udgiftsområder
udgiftslofter for hvert udgiftsområde: Nogle delegationer insisterede på, at der skal foretages
nedskæringer på alle udgiftsområder. Nogle var imod nedskæringer indenfor
samhørighedspolitikken, nogle var imod beskæringer indenfor den fælles landbrugspolitik,
og nogle anså de beløb, der foreslås for dem begge, samhørighedspolitikken og den fælles
landbrugspolitik, for at være et strengt nødvendigt minimum
bevillingen af midler til samhørighedspolitikken: Nogle medlemsstater beklagede, at "det
omvendte sikkerhedsnet", der skal begrænse omfanget af støtte til en medlemsstat
sammenlignet med en vis procentdel af dens niveau i perioden 2007-2013, bliver fjernet fra
forhandlingsrammen. Andre hilste denne ændring velkommen, men udtrykte
betænkeligheder ved en eventuel nedsættelse af den maksimale overførsel
("reduktionssats") til under 2,5 % af BNP for hver enkelt medlemsstat
1
Forhandlingsrammen er et dokument udarbejdet af formandskabet, der skitserer de vigtigste
elementer og valgmuligheder i forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme. Den
opdateres løbende, efterhånden som forhandlingerne skrider frem, og skal i sidste ende
danne grundlag for en aftale i Det Europæiske Råd.
7
14070/2/12 REV 2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0008.png
24.IX.2012
udvikling af landdistrikterne: Nogle medlemsstater insisterede på, at "princippet om hidti-
dige resultater" til fordelingen af EU-støtte bør forstås som andelen af midler tildelt en
medlemsstat for hele perioden 2007-2013 snarere end kun for 2013, som Kommissionen
mener
direkte støtte til landbruget: Nogle medlemsstater var imod nedsættelsen af EU-
gennemsnittet af direkte støtte pr. hektar. Andre støttede den, hvis den bidrager til en
højere tilnærmelse af direkte støtte mellem medlemsstaterne eller fører til særlige
bestemmelser for medlemsstater, hvis direkte støtteniveau er lavere end EU-gennemsnittet
uindfriede forpligtelser ("UF"): Nogle medlemsstater hilste det velkomment, at for-
mandskabet agter at medtage bestemmelser om dette i forhandlingsrammen, mens andre
mente, at UF er et normalt element i EU-budgetproceduren, og at det skal behandles i
denne ramme
instrumenter inden for og uden for FFR: Nogle medlemsstater gav udtryk for
betænkeligheder ved forslaget om at holde EU's Solidaritetsfond og Den Europæiske
Globaliseringsfond (EGF) uden for FFR snarere end at beholde Solidaritetsfonden inden
for FFR's udgiftsrammer og indstille EGF
egne indtægter: Flere ministre understregede betydningen af, at reglerne er enkle, gennem-
sigtige og retfærdige. Nogle beklagede, at forhandlingsrammen ikke er blevet revideret på
indtægtssiden. Andre var imod enhver ændring af de egne indtægter. Nogle delegationer
støttede afskaffelsen af de nuværende momsbaserede egne indtægter som foreslået af
Kommissionen. Nogle var rede til se nærmere på dette forslag, mens andre var imod det.
Nogle medlemsstater støttede den foreslåede nye egen indtægt baseret på en afgift på
finansielle transaktioner
1
, mens andre var imod. Nogle medlemsstater insisterede på at
bevare systemet for opkrævning af traditionelle egne indtægter uden ændringer. Det vil
betyde, at medlemsstaterne fortsætter med som opkrævningsgebyr at tilbageholde 25 % af
de beløb, de opkræver, snarere end 10 %, som Kommissionen har foreslået. Nogle ministre
gik ind for at opgive alle korrektionsmekanismer i forbindelse med systemet med egne
indtægter; andre insisterede på at bevare de eksisterende korrektionsmekanismer eller i det
mindste bevare en garanti for de nuværende korrektionsbeløb under en ny mekanisme.
Som ved tidligere lejligheder havde det cypriotiske formandskab en udveksling af synspunkter med
repræsentanter for Europa-Parlamentet inden Rådets samling og afrapporterede bagefter til dem.
1
Afgiften på finansielle transaktioner (AFT) forventes at blive indført af nogle medlemsstater
inden for rammerne af et forstærket samarbejde.
8
14070/2/12 REV 2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0009.png
24.IX.2012
Formandskabet vil overveje de bemærkninger, som delegationerne fremsatte, og bestræbe sig på at
tilpasse forhandlingsrammen for yderligere at tilnærme medlemsstaternes holdninger. Målet er at nå
til enighed om FFR på det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 22.-23. november.
Rådet for Almindelige Anliggender vil samles to gange inden mødet i Det Europæiske Råd i
november, den 16. oktober i Luxembourg og den 20. november i Bruxelles. Efter mødet i Det
Europæiske Råd den 18.-19. oktober agter formandskabet at forelægge en nyrevideret
forhandlingsramme med beløbsintervaller. Formanden for Det Europæiske Råd, Herman Van
Rompuy, vil føre bilaterale konsultationer fra den 5. november.
Yderligere oplysninger om forhandlingerne findes på Rådets FFR-websted:
http://www.consilium.europa.eu/special-reports/mff
Forberedelse af Det Europæiske Råd
Rådet noterede sig et forslag til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råds møde, der finder
sted den 18.-19. oktober (13386/12).
Det Europæiske Råd skal fokusere på:
økonomisk politik:
gennemførelse af vækst- og beskæftigelsespagten, den foreløbige om
fremtiden for Den Økonomiske og Monetære Union og det igangværende arbejde med
bankunionen
de strategiske partnere:
EU's forbindelser med sine strategiske partnere
andre spørgsmål:
udenrigspolitiske spørgsmål (i lyset af begivenhederne).
Rådet vil have en yderligere drøftelse på sin samling den 16. oktober på grundlag af udkastet til Det
Europæiske Råds konklusioner.
14070/2/12 REV 2
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0010.png
24.IX.2012
Det europæiske semester
Rådet gjorde status over erfaringerne fra overvågningen som led i
det europæiske semester
i 2012
og mulige forbedringer for 2013 (13439/12).
Det europæiske semester
omfatter samtidig overvågning af medlemsstaternes økonomi-, finans-,
beskæftigelses- og social- og arbejdsmarkedspolitikker i overensstemmelse med fælles regler i en
seksmånedersperiode hvert år. Det blev organiseret første gang i 2011.
Selv om resultatet af dette års proces blev anset for generelt tilfredsstillende, er gennemførelsen nu
tages op til revision. Processen er blevet mere udfordrende ved, at reglerne om økonomisk styring
er blevet styrket.
Rådet for Økonomi og Finans og Rådet for Beskæftigelse, Socialpolitik, Sundhed og
Forbrugerpolitik vil fortsætte arbejdet på samlingerne henholdsvis den 4. og den 9. oktober.
14070/2/12 REV 2
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0011.png
24.IX.2012
Eventuelt
Inklusion af romaer
Rådet blev briefet af Kommissionen om udviklingen i gennemførelsen af de nationale strategier for
romaer.
Det havde en udveksling af synspunkter.
Europæiske politiske partier
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af forslag, der skal forbedre reglerne og
finansieringsordningerne for europæiske politiske partier og fonde.
Kommissionen gjorde opmærksom på, at den ønsker, at de nye regler bliver vedtaget i god tid inden
valgkampen op til valget til Europa-Parlamentet i 2014.
*
*
*
Ministrene drøftede under frokosten rollen for Rådet for Almindelige Anliggender, og hvordan det
kan forbedre sine arbejdsmetoder, navnlig for så vidt angår forberedelsen og opfølgningen af
møderne i Det Europæiske Råd.
14070/2/12 REV 2
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0012.png
24.IX.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Syrien – restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en forordning om gennemførelse af EU's seneste restriktive foranstaltninger over for
det syriske styre som fastlagt i Rådets afgørelse 2012/420/FUSP af 23. juli.
Forordningen giver retsvirkning til kravet om forhåndstoldangivelser for alle varer, der eksporteres
til Syrien. Dette hænger sammen med medlemsstaternes forpligtelse til at undersøge fly og fartøjer
på deres område, som de har gode grunde til at tro transporterer forbudte genstande til Syrien.
Forordningen fastlægger også de nærmere bestemmelser for beslaglæggelse og bortskaffelse af
sådanne varer, der findes under undersøgelserne.
Desuden indfører forordningen en undtagelse fra den nuværende EU-indefrysning af aktiver:
Medlemsstaterne kan tillade betalinger gennem banker med forbehold af sanktioner, hvis
overførslerne udgør finansiel støtte til syriske studerende eller forskere i EU.
Guinea-Bissau – restriktive foranstaltninger
På baggrund af en afgørelse truffet af FN-sanktionskomitéen ændrede Rådet EU's restriktive
foranstaltninger over for Guinea-Bissau: Det fjernede flere navne fra listen over personer, der er
omfattet af EU's rejserestriktioner, og medtog dem på listen over dem, der er omfattet af et FN-
rejseforbud.
Det samlede antal personer, der er omfattet af sanktioner, er ikke ændret.
Kroatiens tiltrædelse af EU – tilpasning af aftaler med tredjelande
Rådet bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger om tilpasning af de aftaler, der er
undertegnet eller indgået af EU med tredjelande eller internationale organisationer, med henblik på
Kroatiens kommende tiltrædelse af EU.
14070/2/12 REV 2
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0013.png
24.IX.2012
Med henblik herpå bemyndigede Rådet Kommissionen til at indlede forhandlinger med San Marino
om tilpasning af aftalen om samarbejde og toldunion mellem EU og San Marino, med Det
Schweiziske Forbund om tilpasning af aftalen mellem EU og Schweiz om den frie bevægelighed for
personer og med Norge om tilpasning af aftalen om Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde og af aftalen mellem EU og Norge om en norsk finansieringsmekanisme for
perioden 2009-2014.
Forbindelserne med Tunesien
Rådet gav bemyndigelse til undertegnelsen af en ændret protokol til associeringsaftalen EU-
Tunesien for at tage hensyn til Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af EU.
Det besluttede at anvende protokollen midlertidigt, indtil procedurerne for dens indgåelse er
afsluttet.
HANDELSPOLITIK
Aftale mellem EU og USA
Rådet godkendte undertegnelsen af en aftale med USA (i form af brevveksling) i medfør af
artikel 24, stk. 6, og artikel 28 i WTO's almindelige overenskomst om told og udenrigshandel,
"GATT 1994".
Aftalen vedrører ændring af indrømmelserne i listerne for Bulgarien og Rumænien i løbet af deres
tiltrædelse af Den Europæiske Union.
Forhandlingerne mellem EU og Panama
Rådet bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger med Panama i overensstemmelse
med artikel 28 i WTO's almindelige overenskomst om told og udenrigshandel, "GATT 1994".
14070/2/12 REV 2
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0014.png
24.IX.2012
BUDGETTER
Ajourført overslag over egne indtægter
Rådet vedtog sin holdning til forslaget til ændringsbudget nr. 4 for 2012 og godkendte dermed
revisionen af overslaget over egne indtægter.
Sammenlignet med det tidligere overslag falder finansieringen fra nettotold (-1,52 mia. EUR), mens
finansieringen fra egne indtægter fra moms og bruttonationalindkomsten (BNI) stiger (henholdsvis
+ 47 mio. EUR og + 1,47 mia. EUR).
Med vedtagelsen af sin holdning til forslaget til ændringsbudget nr. 4 for 2012 godkendte Rådet
også oprettelsen af budgetposter med et p.m. Disse budgetposter vedrører risikodelingsinstrumenter,
der kan oprettes af medlemsstater, der oplever eller er truet af alvorlige vanskeligheder for så vidt
angår deres finansielle stabilitet, for at fremme private investeringer og vækst.
Desuden omfatter forslaget til ændringsbudget anførelse af et p.m. på budgetposten for den
forberedende foranstaltning EuroGlobe.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Fredsfaciliteten for Afrika
Rådet vedtog konklusioner, der giver mulighed for tilførsel af midler til fredsfaciliteten for Afrika i
perioden 2012-2013 ved at bruge 100 mio. EUR fra ikketildelte midler fra 10. EUF til den AVS-
interne bevillingsramme og et restbeløb på 26,4 mio. EUR fra perioden 2008-2010.
For yderligere oplysninger henvises til:
13703/12.
14070/2/12 REV 2
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0015.png
24.IX.2012
Fijiøerne
Rådet besluttede at ændre og forlænge anvendelsesperioden for afgørelse
2007/641/EF
om
afslutning af konsultationerne med Republikken Fijiøerne i henhold til artikel 96 i AVS-EF-
partnerskabsaftalen og artikel 37 i instrumentet for udviklingssamarbejde.
For yderligere oplysninger henvises til
13567/12.
Saint-Barthélemy
Rådet vedtog en afgørelse, der tager hensyn til ændringen den 1. januar 2012 af øen Saint-
Barthélemys status fra region i den yderste periferi til oversøisk land eller territorium, der er
associeret med Den Europæiske Union –
12883/12.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EUPOL RD Congo
Rådet forlængede EU's politimission i Den Demokratiske Republik Congo med 12 måneder indtil
den 30. september 2013. Det afsatte også et budget på 6,75 mio. EUR for perioden fra den
1. oktober 2012 til den 30. september 2013.
Politimissionen tager sigte på at forbedre modenheden og bæredygtigheden af den igangværende
reform af Congos nationale politi. Den bistår de congolesiske myndigheder med
sikkerhedssektorreformen på politiområdet og dens retlige grænseflade og rådgiver dem herom.
EUSEC RD Congo
Rådet forlængede EU's rådgivnings- og bistandsmission vedrørende reformen af sikkerhedssektoren
i Den Demokratiske Republik Congo (EUSEC RD Congo) med 12 måneder, dvs. indtil den 30.
september 2013. Det afsatte også et budget på 11 mio. EUR for perioden fra den 1. oktober 2012 til
den 30. september 2013.
Det er hensigten, at EUSEC RD Congo skal yde rådgivning og bistand til de congolesiske
myndigheder, der har ansvaret for sikkerheden, og samtidig sikre fremme af politikker, som er
forenelige med menneskerettighederne, kønsrelaterede spørgsmål, børn, der er berørt af væbnede
konflikter, de demokratiske standarder og retsstaten.
14070/2/12 REV 2
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0016.png
24.IX.2012
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Eurojustrapport
Rådet noterede sig aktivitetsrapporten fra Eurojusts fælles kontrolinstans for 2011 (13032/12).
Den europæiske lovgivningsidentifikator
Rådet vedtog konklusioner om indførelse af den europæiske lovgivningsidentifikator (ELI), der skal
gøre det muligt at henvise til lovtekster fra forskellige retssystemer på en fleksibel og entydig måde
og bane vejen til et semantisk web af lovtidender og officielle tidender (13401/12).
Europols arbejdsprogram for 2013
Rådet godkendte Europols arbejdsprogram for 2013 (12667/12).
Programmet udarbejdes hvert år af Europols Styrelsesråd, jf. Rådets afgørelse om oprettelse af Den
Europæiske Politienhed
1
, under hensyntagen til medlemsstaternes operative behov og følgerne heraf
for Europols budget og personale.
Mekanismen for samarbejde og kontrol med Bulgarien og Rumænien
Rådet vedtog konklusionerne i
13529/12.
1
EUT L 121 af 15.5.2009.
16
14070/2/12 REV 2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0017.png
24.IX.2012
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Domstolen – procesreglement
Rådet godkendte et udkast til omarbejdning af Domstolens procesreglement (13509/12).
Omarbejdningen, som Domstolen forelagde Rådet til godkendelse i maj 2011, tilpasser strukturen
og indholdet i procesreglementet for at forbedre effektiviteten over for Domstolens stadig stigende
antal sager.
Teksten indeholder præciseringer, kodificerer visse gældende regler og praksisser og indeholder
regler til gennemførelse af visse bestemmelser i en nylig ændring til protokollen om Domstolens
statut, der er knyttet som bilag til EU-traktaten.
Domstolen og Retten – aflønning til de nye embeder som vicepræsident
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 422/67/EØF, 5/67/Euratom for at sikre
aflønning til de nye embeder som Domstolens vicepræsident og Rettens vicepræsident.
Ændringen er en direkte følge af den nylige ændring af protokollen vedrørende statutten for Den
Europæiske Unions Domstol.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Bohuslav SVOBODA (Den Tjekkiske Republik) (12909/12), Louisa
MAVROMMÁTI og Louis KOUMENIDES (Cypern) (13365/12), Helma KUHN-THEIS og
Markus TÖNS (Tyskland) (13374/12
og
13624/12)
og Georg LINKOV (Estland) (13380/12) som
medlem af Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den
25. januar 2015.
14070/2/12 REV 2
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453975_0018.png
24.IX.2012
ÅBENHED
Åbenhed – aktindsigt
Rådet godkendte:
svaret på genfremsat begæring nr. 16/c/01/12, idet den finske delegation stemte imod
(13306/2/12
REV 2)
svaret på genfremsat begæring nr. 17/c/01/12, idet den danske, estiske, finske og svenske
delegation stemte imod (13309/1/12
REV 1)
svaret på genfremsat begæring nr. 18/c/01/12, idet den danske, franske, finske og svenske
delegation stemte imod (13312/12).
SKRIFTLIG PROCEDURE
Dommere ved Domstolen og Retten
Den 20. september blev Anthony BORG BARTHET (Malta) af repræsentanterne for
medlemsstaternes regeringer genudnævnt som dommer ved Domstolen for perioden fra den
7. oktober 2012 til den 6. oktober 2018. De udnævnte også Eugène BUTTIGIEG (Malta) som
dommer ved Retten for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 31. august 2013.
Domstolen består af 27 dommere og otte generaladvokater. De udnævnes for en mandatperiode på
seks år, der kan forlænges. Dommerne ved Domstolen vælger af deres midte Domstolens præsident
for en periode på tre år, der kan forlænges.
Retten består af mindst én dommer fra hver medlemsstat. Dommerne udnævnes for en
mandatperiode på seks år, der kan forlænges. De vælger af deres midte præsident for en periode på
tre år.
14070/2/12 REV 2
18
DA