Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3186 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og internationale forhold
Den 18. september 2012
FVM 069
___________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24.-25. september 2012
____________________________________________________________________
8.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 850/98 om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekni-
ske foranstaltninger til beskyttelse af unge marine organismer og om ophæ-
velse af Rådets forordning (EF) nr. 1288/2009
- Tidlig forelæggelse
KOM (2012) 298
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1157741_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 24.-25. september 2012
8.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 850/98 om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske
foranstaltninger til beskyttelse af unge marine organismer og om ophævelse af
Rådets forordning (EF) nr. 1288/2009
KOM (2012) 298
Nyt notat.
Resumé
K ommissionen har fremlagt forslag om Rådets forordning (EF) nr. 850/98 om tekniske bevarelses-
foranstaltninger med henblik på at videreføre midlertidige tekniske regler, indtil en mere grundlæg-
gende revision af de tekniske regler kan finde sted efter reformen af den fælles fiskeripolitik.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2012) 298 af 21. juni 2012 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 850/98 om bevarelse af fiskeressour-
cerne gennem tekniske foranstaltninger til beskyttelse af unge marine organismer og om ophævelse
af Rådets forordning (EF) nr. 1288/2009. Forslaget er oversendt til Rådet den 28. juni 2012 i en
dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og skal behandles efter proceduren for
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Det forventes, at der kan indgås en 1. behandlingsaftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet.
Forslagene forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgode-
set.
Formål og indhold
Efter at traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) er trådt i kraft pr. 1. december
2009 med Lissabon-traktaten kan tekniske bevarelsesforanstaltninger ikke længere indgå i den årlige
forordning om fiskerimuligheder, da forordningen om fiskerimuligheder kun kan indeholde foran-
staltninger vedrørende fastsættelse og fordeling af fiskerimuligheder og betingelser, som funktionelt
hænger samme hermed.
Kommissionen fremlagde i 2008 et forslag til Rådets forordning om nye tekniske bevarelsesforan-
staltninger, som skulle erstatte Rådets forordning (EF) nr. 850/98 og samtidig sikre implementering
af de tekniske foranstaltninger, der hidtil har været fastsat i den årlige forordning om fiskerimulighe-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1157741_0003.png
derne. Det var ikke muligt at opnå politisk enighed om forslaget, og Kommissionen har i oktober
2010 trukket sit forslag tilbage.
For at sikre, at de tekniske bevarelsesforanstaltninger, der tidligere fremgik af forordningen om fiske-
rimuligheder (senest i forordning om fiskerimuligheder for 2009) skulle forblive i kraft vedtog Rådet
forordning (EF) nr. 1288/2009 om fastlæggelse af tekniske overgangsforanstaltninger fra den 1. janu-
ar 2010 til den 30. juni 2011. Disse er yderligere forlænget indtil den 31. december 2012 ved forord-
ning (EU) nr. 579/2011.
Det er Kommissionens hensigt at revidere forordning nr. 850/98 efter reformen af den fælles fiskeri-
politik i overensstemmelse med resultaterne af reformen. Det vil dog ikke være muligt at have en ny
forordning om tekniske foranstaltninger klar til ikrafttrædelse den 1. januar 2013, idet forhandlinger
om en reform af den fælles fiskeripolitik ikke forventes at være afsluttet.
Derfor er det nødvendigt med en løsning til at sikre, at de midlertidige tekniske foranstaltninger op-
retholdes efter den 31. december 2012 for at give tid til, at der udarbejdes en ny ramme for tekniske
foranstaltninger.
Kommissionen finder i udgangspunktet, at det er vigtigt at opretholde de foranstaltninger, som frem-
går af Rådets forordning (EF) nr. 43/2009, om fastsættelse for 2009 af fiskerimuligheder og dertil
knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EF-farvande
og for EF-fartøjer i andre farvande, som er omfattet af fangstbegrænsninger. Denne forordning er si-
den blevet videreført i de midlertidige tekniske regler. Kommissionen finder samtidig, at der på
grundlag af rådgivning fra Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri
(STECF) bør foretages mindre ændringer af de tekniske foranstaltninger, og at det også er nødvendigt
at ajourføre visse foranstaltninger i overensstemmelse med beslutninger i Kommissionen for Fiskeriet
i det nordøstlige Atlanterhav (NEAFC) og at medtage visse tekniske foranstaltninger, der kan ned-
bringe udsmid af pelagiske arter i det nordøstlige Atlanterhav, som aftalt mellem Norge, Færøerne og
EU.
Kommissionen foreslår, at samtlige foranstaltninger nu indarbejdes i Rådets forordning nr. 850/98,
og at der ikke fastsættes en udløbsdato.
Forslaget indebærer blandt andet følgende:
Det hidtidige weekendforbud mod fiskeri efter sild, makrel og brisling med trawl eller snur-
penot i Skagerrak og Kattegat ophæves med henvisning til, at det ikke længere bidrager til
bevarelsen af pelagiske fiskebestande.
Forbud mod ”high grading” opretholdes, og der indføres desuden forbud mod ”slipping”
1
for
makrel, sild og hestemakrel samt et krav om at flytte fangstpladser, når 10 % af fangsterne in-
deholder undermålsfisk, som det blev aftalt med Norge og Færøerne i 2009.
Visse foranstaltninger for at begrænse fangsthåndteringen og lossekapaciteten på pelagiske
fartøjer, der fisker efter makrel, sild eller hestemakrel i det nordøstlige Atlanterhav, som det
blev aftalt i 2009 mellem EU, Norge og Færøerne, foreslås indarbejdet.
Forbud mod ”slipping” defineres i forslaget som et forbud mod at udsætte fisk, før nettet er taget helt om bord på fisker-
fartøjet, resulterende i tab af døde eller døende fisk.
3
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Visse foranstaltninger, som undtager laksefisk, lampretter og slimål fra bestemmelserne om
fangstsammensætningen for faststående redskaber foreslås fjernet med henvisning til, at fiske-
ri efter disse arter ikke længere eksisterer.
Åbningen siden 2008 af et tidligere lukket gydeområde for sild i ICES-afsnit VIa (”Butt of
Lewis” ved den nordlige del af Skotland) videreføres.
Det lukkede område for tobis i ICES-underområde IV (”Firth of Forth”) opretholdes, men be-
stemmelsen om forsøgsfiskeri fjernes, med henvisning til, at forsøgsfiskeri allerede er dækket
af Rådets forordning nr. 850/98, artikel 43.
Forbuddet mod i perioden 1. januar til 28. februar og 16. maj til 31. december at lande eller
opbevare sild om bord, der er fanget i EU-farvande i ICES-område IIa (del af Nordsøen) er
ikke foreslået videreført fra de midlertidige tekniske regler.
Reglerne om maskestørrelser og målarter i tillæg 1 til bilag III i Rådets forordning nr.
43/2009 er ikke foreslået videreført i denne forordning med henvisning til et kommende for-
slag om tekniske bevaringsforanstaltninger i Skagerrak.
Formandskabet har senest den 7. september 2012 fremlagt udkast til kompromisforslag, som blandt
andet indeholder følgende:
Visse foranstaltninger, som undtager laksefisk, lampretter og slimål fra bestemmelserne om
fangstsammensætningen for faststående redskaber videreføres.
Bestemmelsen om forsøgsfiskeri for tobis i ICES-underområde IV (”Firth of Forth”) viderefø-
res uændret.
Forbuddet mod i perioden 1. januar til 28. februar og 16. maj til 31. december at lande eller
opbevare sild om bord, der er fanget i EU-farvande i ICES-område IIa (del af Nordsøen), vi-
dereføres.
Reglerne om maskestørrelser og målarter i tillæg 1 til bilag III i Rådets forordning nr.
43/2009 videreføres.
Nederlandene ønsker, at der i forslaget introduceres en generel adgang til bomtrawlsfiskeri med elek-
trisk strøm i den sydlige Nordsø, efter at der i en årrække har været adgang til et begrænset forsøgsfi-
skeri. Der henvises til en udtalelse fra STECF i april 2012, hvor STECF konkluderer, at fleste af de
miljømæssige bekymringer er adresseret, men at der stadig udestår et problem med fiskeridødelighe-
den for torsk, men dette kan p.t. ikke kvantificeres. STECF konkluderer, at effektive bestemmelser til
kontrol og håndhævelse vil være afgørende for at sikre beskyttelse af miljø og økosystemer, hvis mu-
ligheden skal gøres generel. Nederlandene foreslår introduceret detaljerede kontrolforanstaltninger
baseret på en certificeringsordning for de berørte fartøjer.
Udtalelser
Europa-Parlamentets fiskeriudvalg (PECH) forventes at vedtage sin betænkning i oktober 2012,
hvorefter betænkningen forventes sat på Europa-Parlamentets plenarforsamling til vedtagelse i no-
vember 2012.
Det forventes, at der kan indgås en 1. behandlingsaftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1157741_0005.png
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige.
Forslaget forventes heller ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Forslaget har været i høring i § 5-udvalget (fiskeri):
Danmarks Fiskeriforening støtter, at man viderefører åbningen for fiskeri i område Butt of Lewis ud
for Irland. Tilsvarende finder Danmarks Fiskeriforening med henvisning til STECF’s rådgivning om
lukkede områder fra 2007, at også brislingekassen langs den jyske vestkyst bør åbnes, og at man fra
dansk side i forhandlingerne må prioritere en ophævelse af brislingekassen. Foreningen har et forbe-
hold overfor en videreførelse af gældende regler om maskestørrelser og målarter i Skagerrak, som set
i lyset af forslaget om en ny regulering med discard-forbud m.m. i Skagerrak i princippet er overflø-
digt. Foreningen finder ikke, at det videnskabelige grundlag i dag er tilstrækkeligt til at introducere
en generel adgang til elektronisk fiskeri i Nordsøen for bomtrawlfiskeri. Foreningen bemærker, at
man generelt støtter forslaget om ophævelse af weekendforbuddet. Endelig bemærker foreningen, at
bestemmelserne om slipping og om at flytte fangstpladser bedre bør reflektere, at der er tale om im-
plementering af en aftale i NEAFC-regi rettet mod makrel, hestemakrel og sild.
Danmark Pelagiske Producentorganisation (DPPO) bemærker, at man i samarbejde med kollegaer i
EU, Norge og Nordatlanten har identificeret store forekomster af små pelagiske arter, som man gerne
vil udforske mulighederne for at udvikle et fiskeri efter. For at være fremsynet ønsker man derfor, at
der i forslaget åbnes op for fiskeri efter visse specifikt angivne arter med en maskestørrelse på hen-
holdsvis under 16 mm for visse af arterne og med en maskestørrelse på mellem 16 og 31 mm for an-
dre af arterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag.
Regeringen støtter i den sammenhæng ophævelsen af weekendforbuddet mod fiskeri efter sild, ma-
krel og brisling med trawl eller snurpenot i Skagerrak og Kattegat, idet denne bestemmelse ikke læn-
gere ses at være relevant.
For så vidt angår ønsket fra Nederlandene om, der i forslaget introduceres en generel adgang til
bomtrawlsfiskeri med elektrisk strøm i den sydlige Nordsø, finder regeringen, at der kan konstateres
visse positive effekter af anvendelsen. Regeringen finder imidlertid ikke, at det tilstrækkelige grund-
lag er til stede for at introducere en generel adgang. Regeringen kan derfor støtte fortsatte forsøg,
herunder en eventuel afgrænset udvidelse af den nuværende adgang til forsøg, men ikke en generel
introduktion.
For så vidt angår høringssvaret fra Danmarks Fiskeriforening vedrørende brislingekassen, indgår det
ikke i Kommissionens forslag. Det er regeringens vurdering, at en eventuel genåbning af brislinge-
kassen vil forudsætte et forsøgsfiskeri i det lukkede område, der kan dokumentere, at fangsterne i det
lukkede område ikke artsmæssigt adskiller sig fra fangsterne uden for området. Der kan henvises til,
at der netop er igangsat et forsøgsfiskeri i brislingekassen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal i Rådet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6