Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3188 - Beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453976_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14408/12
(OR. en)
PRESSE 406
PR CO 50
PRESSEMEDDELELSE
3188. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Luxembourg, den 4. oktober 2012
Formand
Sotiroula CHARALAMBOUS
Republikken Cyperns minister for beskæftigelse og social
sikring
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
14408/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0002.png
4.X.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et udkast til direktiv om minimumsforskrifter
for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici fra
elektromagnetiske felter.
Det nye direktiv skal erstatte et direktiv fra 2004, der aldrig er trådt i
kraft på grund af problemer med gennemførelsen. I den godkendte tekst er
eksponeringsbegrænsningerne revideret på grundlag af nye videnskabelige data, og der fastsættes
undtagelser, navnlig for medicinske anvendelser, hvor der benyttes magnetisk
resonansbilleddannelse, men i et vist omfang også for andre aktiviteter, hvis dette kan begrundes
behørigt.
Rådet nåede til politisk enighed om den holdning, EU skal indtage i de respektive
associeringsorganer mellem EU og
Albanien, Montenegro, San Marino og Tyrkiet,
for så vidt
angår koordineringen af
sociale sikringsordninger.
Derudover vedtog Rådet konklusioner om foranstaltninger, der skal træffes til fordel for et
økonomisk
opsving med høj beskæftigelse
og bedre chancer for Europas
unge
og
for at forebygge og bekæmpe
børnefattigdom
og social eksklusion og fremme børns
velfærd.
Inden for rammerne af Europa 2020-strategien og den nye europæiske styring havde Rådet en
drøftelse af evalueringen af
det europæiske semester
2012, årlig overvågning af de økonomiske
politikker og strukturreformer. Det godkendte bidrag fra Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for
Social Beskyttelse vedrørende dette spørgsmål samt de vigtigste træk ved en
overvågning af
socialbeskyttelsesresultaterne.
14408/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0003.png
4.X.2012
Rådet vedtog uden debat flere lovgivningsretsakter, bl.a. om
energieffektivitet,
udveksling af oplysninger om
mellemstatslige aftaler
energiområdet
styrket kontrol med humanmedicinske lægemidler efter godkendelse
("lægemiddelovervågning")
minimumsstandarder for
ofre for kriminalitet
med hensyn til rettigheder, støtte og
beskyttelse
en reformeret
generel toldpræferenceordning
(GSP) for udviklingslandene
bedre adgang til og forbedret digitalisering af
forældreløse værker
i hele EU
et moderniseret europæisk
standardiseringssystem.
14408/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0004.png
4.X.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 7
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Arbejdstagernes eksponering for elektromagnetiske felter.................................................................. 9
Koordinering af sociale sikringsordninger med Albanien, Montenegro, San Marino og Tyrkiet ..... 10
Europa 2020 og de nye europæiske styreformer................................................................................ 11
Et opsving med høj beskæftigelse...................................................................................................... 12
Børnefattigdom og børns velfærd ...................................................................................................... 13
Socialt trepartstopmøde...................................................................................................................... 13
Eventuelt ............................................................................................................................................ 14
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
Direktiv om energieffektivitet* ............................................................................................................................. 16
Nye regler for udveksling af oplysninger om energiaftaler med tredjelande*....................................................... 16
SUNDHED
Lægemiddelovervågning ....................................................................................................................................... 16
DET INDRE MARKED
Reform af standardiseringssystemet...................................................................................................................... 17
Nye regler for forældreløse værker - Intellektuel ejendom ................................................................................... 17
Administrativt samarbejde - Udveksling af oplysninger ....................................................................................... 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14408/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.X.2012
HANDELSPOLITIK
Bilaterale investeringsaftaler - Overgangsregler ................................................................................................... 18
Den generelle præferenceordning.......................................................................................................................... 19
Pakistan - Hastende handelspræferencer ............................................................................................................... 19
Antidumping - Skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern eller stål - Kina............................................... 20
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Ofre for kriminalitet .............................................................................................................................................. 20
TRANSPORT
Rådets førstebehandlingsholdning til EMSA-forordningen* ................................................................................ 20
Krav til radiokommunikationsudstyr, der er beregnet til anvendelse på ikke-Solasskibe ..................................... 21
Tekniske specifikationer for europæiske jernbaners interoperabilitet ................................................................... 21
Undtagelse vedrørende anvendelsen af systemet til forebyggelse af kollisioner i luften ...................................... 21
Fiskerfartøjers sikkerhed ....................................................................................................................................... 22
ØKONOMI OG FINANS
Shortselling: Rådet agter ikke at modsætte sig delegeret retsakt........................................................................... 22
BESKATNING
Momsfritagelse - Ungarn....................................................................................................................................... 22
UDENRIGSANLIGGENDER
Rapport fra den højtstående repræsentant om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik ..................................... 23
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Faste beløb, der skal gælde for refusion i forbindelse med EU-kampgrupper....................................................... 23
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Stedfortrædende dommere ved Retten for EU-personalesager.............................................................................. 23
MILJØ
Emissioner fra motorkøretøjer............................................................................................................................... 24
LANDBRUG
Overgangsforanstaltninger for vinavlere ............................................................................................................... 24
14408/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.X.2012
FØDEVARELOVGIVNING
Tilsætningsstoffer - Sundheds- og ernæringsanprisninger - Undersøgelse af Kommissionens retsakter .............. 25
SPORT
Den internationale antidopingkodeks .................................................................................................................... 26
BESKIKKELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg ..................................................................................................................... 26
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 26
14408/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0007.png
4.X.2012
DELTAGERE
Belgien:
Monica DE CONINCK
Bulgarien:
Petia VASSILEVA
Den Tjekkiske Republik:
Karel MACHOTKA
Danmark:
Karen Angelo HÆKKERUP
Tyskland:
Guido PERUZZO
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Joan BURTON
Grækenland:
Ioannis VROUTSIS
Spanien:
José Pascual MARCO MARTÍNEZ
Frankrig:
Michel SAPIN
Italien:
Elsa FORNERO
Cypern:
Sotiroula CHARALAMBOUS
Letland:
Ieva JAUNZEME
Litauen:
Audrius BITINAS
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Mars DI BARTOLOMEO
Ungarn:
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Patrick R. MIFSUD
Nederlandene:
Derk OLDENBURG
Østrig:
Rudolf HUNDSTORFER
Polen:
Czesława OSTROWSKA
Portugal:
Pedro SILVA MARTINS
Rumænien:
Mariana CÂMPEANU
Beskæftigelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicearbejds- og vicesocialminister
Integrations- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Socialminister
Minister for beskæftigelse, social beskyttelse og velfærd
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds-, beskæftigelses- og erhvervsuddannelsesminister
og minister for arbejdsmarkedsdialog
Arbejds- og socialminister med ansvar for ligestilling
Arbejdsminister og minister for social sikring
Statssekretær, Republikken Letlands Velfærdsministerium
Vicesocial- og vicearbejdsminister
Arbejds-, beskæftigelses- og indvandringsminister
Sundhedsminister, socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for arbejde, sociale spørgsmål og
forbrugerbeskyttelse
Viceminister, Arbejds- og Socialministeriet
Statssekretær for beskæftigelse
Arbejds-, familie- og socialminister
14408/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0008.png
4.X.2012
Slovenien:
Uroš VAJGL
Slovakiet:
Mr Ján RICHTER
Finland:
Paula RISIKKO
Janne METSÄMÄKI
Sverige:
Hellevi ENGSTRÖM
Ulf KRISTERSSON
Det Forenede Kongerige:
Shan MORGAN
Kommissionen:
László ANDOR
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds-, social- og familieminister
Social- og sundhedsminister
Statssekretær
Beskæftigelsesminister
Socialforsikringsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Irena ANDRASSY
Stedfortrædende fast repræsentant
14408/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0009.png
4.X.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Arbejdstagernes eksponering for elektromagnetiske felter
Rådet nåede frem til en generel indstilling til et nyt direktiv om minimumsforskrifter for sikkerhed
og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af elektromagnetiske
felter (14020/12), hvorved et direktiv vedtaget i 2004 om det samme emne vil blive ophævet.
En medlemsstat kunne dog ikke acceptere den foreslåede tekst. Udkastet til direktiv foreskriver den
internationalt anerkendte "metoden for vægtet spidsværdi" som referencemetode for
eksponeringsevaluering, men den pågældende delegation ønsker mere fleksibilitet for at give
mulighed for at anvende andre metoder med mindre konservative resultater.
Revisionen af direktivet fra 2004 har vist sig at være nødvendig, eftersom medicinske kredse efter
vedtagelsen af direktivet erklærede, at arbejdet med magnetisk resonansbilleddannelse (MRI) ville
blive vanskeliggjort med den strenge eksponeringsgrænseværdi, der er fastsat i teksten. Andre
industrisektorer gav også udtryk for betænkeligheder med hensyn til direktivets virkninger. Som
følge af disse problemer er gennemførelsen af direktivet i national lovgivning blevet udskudt to
gange, senest indtil den 31. oktober 2013, for at give Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet
mulighed for at ændre direktivet.
Det nye direktivudkast tager hensyn til nye videnskabelige studier med sigte på at revidere
eksponeringsbegrænsningerne, navnlig i de lavfrekvente felter, for at undgå de vanskeligheder, der
opstod i forbindelse med gennemførelsen af 2004-direktivet, samtidig med at der sikres
arbejdstagerne et højt beskyttelsesniveau. Teksten tager også fat på problemerne ved at indføre
undtagelser fra eksponeringsbegrænsningerne for medicinske anvendelser, hvor der benyttes
magnetisk resonansbilleddannelse og under behørigt begrundede omstændigheder efter tilladelse fra
medlemsstaten, forudsat at begrænsningerne kun overskrides midlertidigt, for specifikke
industrisektorer eller aktiviteter. I begge tilfælde skal der dog sikres beskyttelse mod skadelige
sundhedsvirkninger og sikkerhedsrisici. Direktivet gør det også muligt for medlemsstaterne på deres
område at tillade et tilsvarende eller et mere specifikt beskyttelsessystem for de væbnede styrker.
Eftersom direktivet kun definerer minimumskrav, kan medlemsstaterne frit bevare eller indføre
strengere krav.
For at lette gennemførelsen af direktivet vil Kommissionen udarbejde en praktisk vejledning.
Kommissionen forelagde sit forslag i juni 2012 (11951/11). Europa-Parlamentet har endnu ikke
afgivet udtalelse.
14408/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0010.png
4.X.2012
Koordinering af sociale sikringsordninger med Albanien, Montenegro, San Marino og
Tyrkiet
Rådet nåede til politisk enighed om den holdning, som EU skal indtage til bestemmelserne om
koordinering af de sociale sikringsordninger, der er omhandlet i associeringsaftalerne eller lignende
aftaler mellem EU og Albanien, Montenegro, San Marino og Tyrkiet (13985/12,
13986/12,
13987/12,
og
13988/12).
Disse bestemmelser, der skal vedtages af de fælles associeringsorganer
(associeringsråd, stabiliserings- og associeringsråd eller samarbejdsudvalg) med de fire tredjelande,
gennemfører principperne om begrænset koordinering af de sociale sikringsordninger, der er
omhandlet i aftalerne. Formålet er at sikre, at arbejdstagere fra partnerlandene kan modtage visse
sociale sikringsydelser i henhold til lovgivningen i den medlemsstat, hvor de arbejder eller har
arbejdet. Gensidighedsprincippet medfører, at dette også gælder EU-borgere, som arbejder i disse
lande.
For at imødegå de betænkeligheder, som en række medlemsstater nærede med hensyn til
retsgrundlaget for afgørelsen vedrørende Tyrkiet, afgav Rådet en erklæring (13988/12
ADD 1),
der
gjorde det klart, at Associeringsrådet EU-Tyrkiet ikke kan vedtage nogen endelig afgørelse, inden
Domstolen har afgjort to sager om det samme retsgrundlag for lignende afgørelser inden for
rammerne af aftaler med andre tredjelande. Irland og Det Forenede Kongerige afgav en erklæring
om dette spørgsmål, hvori de påpegede, at det retsgrundlag, der er valgt for Tyrkiet, efter deres me-
ning kun gælder for arbejdstagere fra medlemsstaterne (13988/12
ADD 2).
Desuden udtrykte Bulgarien, der støttede den politiske aftale, tvivl med hensyn til klausulen om
sammenlægning af forsikringsperioder for Tyrkiets vedkommende og afgav en erklæring om dette
spørgsmål. Malta undlod at stemme og afgav en erklæring om, at den nærer betænkeligheder med
hensyn til klausulen om ligebehandling i forbindelse med Albanien og Montenegro.
Ved at vedtage sin holdning prøver EU at blive enig med partnerlandene især om eksport af visse
specifikke ydelser til de fire partnerlande samt at indrømme ligebehandling for
tredjelandsarbejdstagere, der er lovligt beskæftiget i EU, og til deres familiemedlemmer, der er
lovligt bosiddende sammen med dem i EU. Gensidige rettigheder finder anvendelse på EU-
arbejdstagere, der er lovligt beskæftiget i et af partnerlandene, og til deres familiemedlemmer.
Det er spørgsmål, der ikke er behandlet i forordning 1231/2010, der udvidede EU-lovgivningen om
koordinering af sociale sikringsordninger i EU til tredjelandsstatsborgere, der ikke allerede er
dækket af de relevante EU-bestemmelser udelukkende på grund af deres nationalitet. Forordningen
fra 2010 omfatter allerede princippet om sammenlægning af forsikringsperioder, som arbejdstagere
fra tredjelande har fuldført i de forskellige medlemsstater for så vidt angår ret til visse ydelser som
omhandlet i aftalerne.
14408/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0011.png
4.X.2012
Rådet vedtog en første pakke af afgørelser med næsten enslydende bestemmelser vedrørende seks
andre tredjelande (Algeriet, Kroatien, Israel, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien,
Marokko og Tunesien) i oktober 2010.
Europa 2020 og de nye europæiske styreformer
Rådet havde en debat om evalueringen af de beskæftigelsesmæssige og socialpolitiske aspekter af
den årlige overvågning af de økonomiske politikker og strukturreformer, kendt som
det
europæiske semester.
De landespecifikke henstillinger for 2012 blev vedtaget i juli. Formålet med
debatten var at drage erfaringer af dette års europæiske semester og at udstikke retningslinjer for
overvågningsprocessen for 2013 med henblik på yderligere forbedring og strømlining af EU's
styringscyklus.
Under debatten, der fulgte af et dokument fra formandskabet (13684/12), understregede ministrene
betydningen af en bedre tidsplanlægning og forbedrede arbejdsmetoder. Det omfatter navnlig en
bedre og regelmæssig dialog mellem Kommissionen og medlemsstaterne under udarbejdelsen af de
landespecifikke henstillinger. En klarere fordeling af kompetencer og et bedre samarbejde mellem
de forskellige involverede rådssammensætninger er nødvendig for at sikre, at EPSCO-Rådet
deltager på lige fod i proceduren. For så vidt angår resultatet af overvågningsprocessen,
gennemførelsen af de landespecifikke henstillinger og de økonomiske resultater understregede
mange ministre behovet for en holistisk tilgang, der ikke kun fokuserer på økonomisk styring alene,
men også integrerer den sociale dimension fuldt ud. De opfordrede også til en åben og inklusiv
proces, hvor arbejdsmarkedets parter og nationale parlamenter bør spille deres rolle. Mange
ministre efterlyste større fleksibilitet vedrørende gennemførelsen og ønskede, at medlemsstaterne
får flere valgmuligheder med hensyn til, hvordan de skal opnå resultaterne. Vigtigheden af den
multilaterale overvågningsproces, der skal gennemføres af Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for
Social Beskyttelse, blev også understreget.
Formandskabet vil sammenfatte de vigtigste elementer i debatten i en sammenfattende rapport, der
også vil omfatte resultaterne af drøftelserne om det europæiske semester på samlingen i Rådet for
Almindelige Anliggender og i Rådet for Økonomi og Finans.
I forbindelse med denne debat godkendte Rådet bidrag fra Beskæftigelsesudvalget (13685/12) og
Udvalget for Social Beskyttelse (13685/12), der sammenfatter overvågningen under det europæiske
semester 2012 på områderne beskæftigelse og socialpolitik og skitserer henstillinger for næste års
øvelse, og som dannede grundlag for dagens drøftelser.
14408/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0012.png
4.X.2012
Rådet godkendte også de vigtigste træk ved en "overvågning
af socialbeskyttelsesresultaterne"
(13723/12), der skal styrke overvågningen af den sociale situation og udviklingen af
socialpolitikker i EU. Grundliggende vil dette instrument, som udarbejdes af Udvalget for Social
Beskyttelse og Kommissionen, bestå af en oversigt over centrale sociale indikatorer, der
identificerer sociale tendenser, som er fælles for flere medlemsstater, og landeprofiler med blik på
de specifikke sociale udfordringer og politiske resultater i hver medlemsstat. Det vil dække de tre
indsatsområder i den sociale åbne koordinationsmetode mellem medlemsstaterne på det
socialpolitiske område: social inklusion, pensioner samt sundhedspleje og langtidspleje.
Et lignende værktøj for det beskæftigelsespolitiske område, "overvågning af
beskæftigelsesresultaterne", blev godkendt af EPSCO-Rådet på samlingen i juni i år.
EPSCO-Rådet noterede sig også Beskæftigelsesudvalgets igangværende arbejde med principperne
om velfungerende
arbejdsmarkeder
(13686/12).
Et opsving med høj beskæftigelse
Rådet vedtog konklusioner, hvori der opfordres til en indsats til fremme af et opsving med høj
beskæftigelse med vægt på at tackle ungdomsarbejdsløshed
(14426/12http://register.consilium.europa.eu/pdf/da/12/st13/st13907.da12.pdf). Konklusionerne
tager sigte på at styrke samordning af og sammenhæng i de beskæftigelsespolitiske foranstaltninger
på nationalt niveau og EU-niveau.
Medlemsstaterne opfordres til at øge jobskabelsen gennem fremme af efterspørgslen efter
arbejdskraft, udnytte jobskabelsespotentialet i nøglesektorer, genoprette arbejdsmarkedets dynamik
gennem strukturreformer og investere i uddannelse og kvalifikationer. Desuden tilskyndes
medlemsstaterne og Kommissionen til at fremme arbejdskraftens mobilitet hen imod et europæisk
arbejdsmarked, styrke forbindelsen mellem politik og EU-støtte, forbedre EU's styring af
beskæftigelsespolitikkerne og i højere grad inddrage arbejdsmarkedsparterne.
Konklusionerne er Rådets første reaktion på mange af de emner, der omhandles i den
beskæftigelsespakke, som Kommissionen forelagde i april, og som indeholder en række
foranstaltninger til at fremme beskæftigelsen og give mulighed for et opsving med høj
beskæftigelse (9309/12).
14408/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0013.png
4.X.2012
Børnefattigdom og børns velfærd
Rådet vedtog konklusioner om en indsats for at forebygge og bekæmpe børnefattigdom og social
eksklusion og fremme børns velfærd (14437/12).
I konklusionerne opfordres medlemsstaterne til at opretholde det nuværende politiske momentum til
at bekæmpe børnefattigdom og social eksklusion i forbindelse med den nuværende økonomiske
krise. De understreger behovet for at udvikle en koordineret og integreret tilgang for at bekæmpe
børnefattigdom på en holistisk måde ved at bruge passende investeringer, udvikle data, inddrage
aktører og integrere børnefattigdom og børns velfærd i alle relevante politikområder.
Kommissionen opfordres til snarest muligt at vedtage en henstilling om børnefattigdom og udvikle
synergier mellem social inklusion og andre politikområder. Dokumentet fra Udvalget for Social
Beskyttelse om forebyggelse og bekæmpelse af børnefattigdom og social eksklusion og fremme af
børns velfærd er vedlagt som bilag til konklusionerne.
Bekæmpelsen af børnefattigdom og fremme af børns velfærd er blandt de prioriteter, der indgår i
rammerne for Europa 2020-strategiens sociale dimension, navnlig i forbindelse med målet om at
mindske fattigdom og social eksklusion.
Socialt trepartstopmøde
Rådet noterede sig forberedelsen af det sociale trepartstopmøde, som afholdes den 18. oktober forud
for Det Europæiske Råd. Da Det Europæiske Råd skal gøre status over fremskridtene med
gennemførelsen af vækst- og beskæftigelsespagten, vil det sociale topmøde fokusere sin udveksling
af synspunkter på, hvordan vækst, beskæftigelse og social inklusion kan fremmes, og hvordan
arbejdsmarkedets parter kan spille en betydelig rolle i en forbedret EU-styring.
Det sociale topmøde samler trojkaen af stats- og regeringschefer (det nuværende formandskab og de
kommende to formandskaber: denne gang Cypern, Irland og Litauen), ledsaget af de respektive
beskæftigelsesministre, formanden for Det Europæiske Råd og Europa-Kommissionen, EU-
kommissæren med ansvar for beskæftigelse og formændene eller generalsekretærerne for de
vigtigste europæiske arbejdsgiver- og fagforeningsorganisationer. Arbejdsgiverne bliver
repræsenteret af BusinessEurope og fagforeningerne af Den Europæiske Faglige Sam-
arbejdsorganisation (EFS).
Opgaven for det sociale trepartstopmøde er at sikre, at der til stadighed foregår en social dialog
mellem Rådet, Kommissionen og arbejdsmarkedets parter på højeste niveau.
14408/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0014.png
4.X.2012
Eventuelt
Job til Europa - konference om beskæftigelsespolitik
Kommissionen briefede Rådet om den konference om "Job til Europa - beskæftigelsespolitik", som
den tilrettelagde den 6.-7. september 2012 i Bruxelles (13953/12). Konferencen drøftede tre
hovedelementer: krisens indvirkning på beskæftigelsen, beskæftigelsespolitikken i hele
livscyklussen og veje til fuld beskæftigelse. Flere deltagere talte for en hurtig gennemførelse af den
beskæftigelsespakke, som Kommissionen forelagde i april. Desuden blev behovet for at tilpasse den
makroøkonomiske politik til beskæftigelsesmålene og styrke koordinering og styring af alle EU-
politikker for at mindske arbejdsløsheden understreget.
Den Europæiske Socialfond (ESF)
Formandskabet orienterede ministrene om status over de igangværende forhandlinger om Den
Europæiske Socialfond i forbindelse med den næste flerårige finansielle ramme, der bliver drøftet i
andre fora (13978/12). Det fremhævede den centrale rolle, fonden spiller for at nå
beskæftigelsesmålene og de sociale mål under Europa 2020-strategien, samt behovet for at gå over
til en mere resultatorienteret samhørighedspolitik.
Kommissionen tilskyndede medlemsstaterne til i forhandlingerne om den flerårige finansielle
ramme at sikre, at tilstrækkelige midler vil være til rådighed til sociale investeringer. For så vidt
angår hovedargumentet imod øremærkning til ESF, nemlig fleksibilitet, fremførte Kommissionen,
at det ikke er en begrænsning at fastsætte et mindstebeløb. De nuværende holdninger bør ikke føre
til konkurrence mellem mennesker og motorveje. Kommissionen opfordrede ministrene til at
bevidstgøre stats- og regeringscheferne om vigtigheden af dette spørgsmål i de kommende sidste
ugers forhandlinger.
14408/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0015.png
4.X.2012
Den sociale dimension - årtusindudviklingsmålene (efter 2015)
Den franske delegation henledte Rådets opmærksomhed på de internationale drøftelser om
udviklingsrammen for tiden efter 2015 som en opfølgning af Rio+20-konferencen om bæredygtig
udvikling, der blev afholdt i juni i år i Rio de Janeiro (14367/12). Denne delegation understregede
behovet for at styrke den sociale dimension både inden for udviklingsrammen og i definitionen af
årtusindudviklingsmålene og anmodede Kommissionen om at briefe Rådet om EU's bidrag til disse
drøftelser, der udarbejdes af Kommissionen i samråd med EU-Udenrigstjenesten.
Kommissionen påpegede, at selv om sluterklæringen fra Rio+20-konferencen lå noget under EU's
forventninger, var det kun begyndelsen på en lang proces. I forberedelserne af EU's input til de
internationale drøftelser vil Kommissionen fokusere på spørgsmål som beskæftigelse, ordentligt
arbejde og social beskyttelse. Den vil holde ministrene underrettet om den videre udvikling.
Under frokosten drøftede ministrene spørgsmålet om arbejdskraftens mobilitet på grundlag af et
baggrundsnotat fra formandskabet (14323/12).
14408/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0016.png
4.X.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
Direktiv om energieffektivitet*
Rådet vedtog direktivet om energieffektivitet
(PE-CONS
35/12.13917/12 ADD1 REV3),
idet den
finske delegation undlod at stemme, og den spanske og den portugisiske delegation stemte imod.
Dette sker på baggrund af enigheden med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen.
Direktivet opstiller en fælles ramme af tiltag for at fremme energieffektivitet i Unionen med henblik
på at nå Unionens overordnede mål på 20 % for energieffektivitet i 2020 og bane vejen for
yderligere forbedringer af energieffektiviteten derefter.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
14392/12.
Nye regler for udveksling af oplysninger om energiaftaler med tredjelande*
Rådet vedtog en afgørelse om indførelse af en mekanisme for udveksling af oplysninger mellem
medlemsstaterne og Kommissionen vedrørende mellemstatslige aftaler på energiområdet med
henblik på at få det indre marked til at fungere så tilfredsstillende som muligt
(PE-CONS
30/12,
13790/12 ADD 1).
Dette sker på baggrund af enigheden med Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
14399/12
.
SUNDHED
Lægemiddelovervågning
Rådet vedtog en forordning og et direktiv med henblik på at styrke kontrollen med
humanmedicinske lægemidler efter godkendelse ("lægemiddelovervågning") og derved yderligere
forbedre patientsikkerheden (42/12,
13918/12 ADD 1 REV 1
+
43/12).
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
14453/12.
14408/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0017.png
4.X.2012
DET INDRE MARKED
Reform af standardiseringssystemet
Rådet vedtog en forordning, der har til formål at modernisere og forbedre det europæiske
standardiseringssystem (PE-CONS
32/12
og
13876/12 ADD1)
på baggrund af enigheden med
Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen.
Harmoniserede standarder er et veletableret værktøj til fremme af produkternes tekniske
overensstemmelse. De er udarbejdet af de europæiske standardiseringsorganer
1
og åbne for
producenternes frivillige, om end udbredte, brug i hele EU for at opfylde væsentlige krav til de
produkter, der er fastlagt i EU-lovgivningen.
Forordningen tilpasser de nuværende retlige rammer for at forenkle dem og dække nye aspekter for
at afspejle den seneste udvikling og fremtidige udfordringer inden for standardisering.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
14457/12.
Nye regler for forældreløse værker - Intellektuel ejendom
Rådet vedtog et direktiv om en retlig ramme, der har til formål at forbedre adgangen til og
digitaliseringen af forældreløse værker i hele EU (PE-CONS
36/12
og
13878/12 ADD1)
baggrund af enigheden med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen.
Forældreløse værker er værker (som f.eks. bøger, aviser, magasiner, lydoptagelser, film osv.), der er
beskyttet af ophavsret, men hvis ejere ikke kan identificeres eller findes.
De nye regler vil lette digitaliseringen af og lovlig elektronisk adgang til forældreløse værker på
tværs af grænserne, som findes i bibliotekers, uddannelsesinstitutioners, museers, arkivers,
audiovisuelle kulturarvsinstitutioners og public service-radio-/fjernsynsforetagenders samlinger.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
14456/12.
1
Disse er: CEN (Den Europæiske Standardiseringsorganisation), Cenelec (Den Europæiske
Komité for Elektroteknisk Standardisering) og ETSI (Det Europæiske
Standardiseringsinstitut for Telekommunikation). De er uafhængige privatretlige
organisationer .
17
14408/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0018.png
4.X.2012
Administrativt samarbejde - Udveksling af oplysninger
Rådet vedtog en forordning, der har til formål at forbedre det administrative samarbejde via
informationssystemet for det indre marked (PE-CONS
25/12).
Informationssystemet for det indre marked ("IMI") er et elektronisk netværk, som Kommissionen
har udviklet i partnerskab med medlemsstaterne for at bistå nationale, regionale og lokale
myndigheder i medlemsstaterne med gennemførelsen af de krav om informationsudveksling, der er
fastlagt i EU-lovgivningen.
Dette flersprogede informationsmiddel blev iværksat i februar 2008 for at støtte de forpligtelser til
informationsudveksling på tværs af grænserne, der følger af direktivet om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer (2005/36/EF) og direktivet om tjenesteydelser (2006/123/EF).
Den nye forordning fastsætter en retlig ramme for IMI for at sikre, at det fungerer effektivt, og lette
dets udvidelse til andre områder af EU-lovgivningen.
Europa-Parlamentet godkendte forordningen den 11. september 2012.
Websted:
Internal Market Information System
HANDELSPOLITIK
Bilaterale investeringsaftaler - Overgangsregler
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning til et udkast til forordning om indførelse af
overgangsregler for bilaterale investeringsaftaler (14224/12
+
11917/12).
Forordningen indfører en EU-kompetence i forbindelse med udenlandske direkte investeringer, der
følger af artikel 207 i Lissabontraktaten som en del af EU's fælles handelspolitik. Udkastet til
forordning skal sikre en smidig overgang fra det nuværende system med bilaterale
investeringsaftaler mellem medlemsstaterne og tredjelande til et system, hvor EU's bilaterale
investeringsaftaler forhandles af Kommissionen.
Ud over forordningens anvendelsesområde vil der gradvis blive udarbejdet en EU-
investeringspolitik.
14408/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0019.png
4.X.2012
Rådets vedtagelse følger en bekræftelse af enigheden med Europa-Parlamentet den 29. maj; teksten
sendes nu til Parlamentet, som forventes at vedtage den ved andenbehandling uden yderligere
ændringer.
Europa-Parlamentet vedtog forslaget ved førstebehandlingen i maj 2011. Rådet nåede til politisk
enighed den 26. juni 2012.
Den generelle præferenceordning
Rådet vedtog en forordning om reform af EU's arrangement med generelle toldpræferencer (GSP)
for udviklingslandene (PE/CONS
26/12).
Vedtagelsen af forordningen følger den enighed, der er med Europa-Parlamentet. Europa-
Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsholdning den 13. juni.
Reformen tager sigte på at tilpasse EU's GSP til det ændrede globale landskab og gøre det mere
gennemsigtigt og forudsigeligt og mere generøst over for de lande, der har de største behov.
Præferencerne vil blive koncentreret om de mindst udviklede lande, lavindkomstlandene og de
nederste mellemindkomstlande.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse14554/12 .
Pakistan - Hastende handelspræferencer
Rådet vedtog en forordning om indførelse af hastende autonome handelspræferencer for Pakistan
som svar på den humanitære situation, der opstod efter kraftig monsunregn og ødelæggende
oversvømmelser i sommeren 2010.
Vedtagelsen af forordningen følger den enighed, der er med Europa-Parlamentet. Europa-
Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsholdning den 13. september.
Forordningen indrømmer øget markedsadgang til EU gennem en øjeblikkelig og tidsbegrænset
nedsættelse af tolden på vigtige eksportvarer fra Pakistan.
14408/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0020.png
4.X.2012
Antidumping - Skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern eller stål - Kina
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning 91/2009 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af visse skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern eller stål
med oprindelse i Folkerepublikken Kina (13695/12).
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Ofre for kriminalitet
Rådet vedtog et direktiv om minimumsstandarder for ofre for kriminalitet med hensyn til
rettigheder, støtte og beskyttelse (PE-CONS
37/12)
og om erstatning af Rådets rammeafgørelse
2001/220/RIA om ofres stilling i forbindelse med straffesager.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
14472/12.
TRANSPORT
Rådets førstebehandlingsholdning til EMSA-forordningen*
Rådet vedtog
1
sin førstebehandlingsholdning til en revision af den nuværende forordning om Det
Europæiske Agentur For Søfartssikkerhed (EMSA), der udvider EMSA's opgaver og præciserer
nogle forvaltningsspørgsmål (10090/2/12); begrundelse:
10090/2/12 ADD 1;
erklæringer:
12062/12 ADD 1.
Rådets holdning er et resultat af forhandlinger med Europa-Parlamentet på
grundlag af Rådets generelle indstilling fra juni 2011 (11769/11) og Europa-Parlamentets
førstebehandlingsholdning fra december 2011 (P7_TA(2011)0581). Europa-Parlamentet skulle
derfor kunne godkende den ved andenbehandlingen af dette lovgivningsforslag, der forventes at
finde sted til efteråret, og derved afslutte vedtagelsen af den reviderede forordning.
I henhold til det nye udkast til forordning vil EMSA's kompetence blive udvidet, navnlig for at give
agenturet mulighed for også at gribe ind på anmodning fra de berørte medlemsstater i tilfælde af
forurening fra olie- og gasanlæg og ikke kun fra skibe, som det er tilfældet under den nuværende
forordning. EMSA vil også blive bedt om at bidrage til andre EU-politikker og -projekter
vedrørende dets ekspertiseområde. Der vil være en klar sondring mellem agenturets kerneopgaver
og supplerende opgaver. Ændringerne i forvaltningsreglerne vedrører navnlig dets bestyrelse.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
13621/12.
1
Det Forenede Kongerige stemte imod.
20
14408/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0021.png
4.X.2012
Krav til radiokommunikationsudstyr, der er beregnet til anvendelse på ikke-Solasskibe
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en afgørelse, der skal sikre, at
væsentlige krav om klar og stærk kommunikation bliver opfyldt af radiokommunikationsudstyr, der
er beregnet til anvendelse på skibe, for hvilke den internationale konvention om sikkerhed for
menneskeliv på søen (Solas) ikke finder anvendelse, og bestemt til at deltage i det globale maritime
nød- og sikkerhedssystem (GMDSS) (13200/12). Dette skulle bidrage til en sikrere navigation for
disse skibe, navnlig i nødstilfælde og under dårlige vejrforhold.
Udkastet til afgørelse, der erstatter en afgørelse fra 2004 om samme emne, er omfattet af
forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan Kommissionen
vedtage den, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
Tekniske specifikationer for europæiske jernbaners interoperabilitet
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af to afgørelser om ajourføring af
tekniske specifikationer for det transeuropæiske jernbanesystems interoperabilitet vedrørende
togkontrol og signaler (12924/12) og drift og trafikstyring (12962/12).
Udkastene til afgørelse er underlagt forskriftproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage dem, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
Undtagelse vedrørende anvendelsen af systemet til forebyggelse af kollisioner i luften
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en afgørelse, der giver Frankrig
mulighed for at tillade visse nybyggede fly at flyve uden at være udstyret med den nye
softwareversion af det luftbårne antikollisionssystem (ACAS II) indtil 31. januar 2013 som en
undtagelse fra gældende regler for at tage hensyn til forsinkelser i forbindelse med certificeringen af
software og flyproduktionen (12972/12).
Udkastet til afgørelse er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage den, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
14408/12
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0022.png
4.X.2012
Fiskerfartøjers sikkerhed
Rådet godkendte retningslinjer med henblik på den diplomatiske konference om fiskerfartøjers
sikkerhed, som Den Internationale Søfartsorganisation tilrettelægger i Cape Town, Sydafrika, den
9.–11. oktober (14063/12).
I EU er fiskerfartøjers sikkerhed reguleret ved direktiv 97/70/EF, der gennemfører Torremolinos-
protokollen fra 1993 om etablering af harmoniserede sikkerhedsforskrifter for fiskerfartøjer med en
længde på 24 m og derover.
ØKONOMI OG FINANS
Shortselling: Rådet agter ikke at modsætte sig delegeret retsakt
Rådet besluttede ikke at modsætte sig et udkast til Kommissionens forordning om shortselling og
visse aspekter af credit default swaps.
Udkastet til forordning omfatter definitioner, beregning af korte nettopositioner, dækkede credit
default swaps på statsobligationer, meddelelsestærskler, likviditetstærskler for suspension af
begrænsninger, betydelige fald i værdien for finansielle instrumenter og negative hændelser.
Forordningen er en delegeret retsakt i henhold til artikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde. Kommissionen kan vedtage den nu, hvor Rådet har givet sin tilslutning, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
BESKATNING
Momsfritagelse - Ungarn
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Ungarn til som en fravigelse af artikel 193 i
direktiv 2006/112/EF midlertidigt at beskatte modtager snarere end leverandør af visse
uforarbejdede kornsorter og olieholdige frø.
Afgørelsen skal bekæmpe skattesvig. Den vil blive anvendt fra den 1. juli 2012 til den
30. juni 2014.
14408/12
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0023.png
4.X.2012
UDENRIGSANLIGGENDER
Rapport fra den højtstående repræsentant om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
Rådet godkendte årsrapporten fra den højtstående repræsentant for den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik til Europa-Parlamentet. Denne rapport omhandler hovedaspekterne og de
grundlæggende valgmuligheder inden for FUSP, herunder en evaluering af de foranstaltninger, der
blev iværksat i 2011, og deres finansielle virkninger for EU's almindelige budget. Den ser også
fremad til 2012.
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Faste beløb, der skal gælde for refusion i forbindelse med EU-kampgrupper
Rådet vedtog det forslag, som EU's Militærkomité har fremsat om de faste beløb, der skal gælde for
refusion i forbindelse med deployering af EU-kampgrupper (11806/12). Det skal fremme
medlemsstaternes bidrag til EU-kampgrupperne og forbedre deres deployeringsevne.
Hver medlemsstat dækker omkostningerne til den militære kapacitet, den stiller til rådighed for en
militæroperation i EU-regi. Rådet har nu fastsat en procentsats for refusion fra EU's
finansieringsmekanisme til militæroperationer (Athena) til at dække ekstraomkostninger til
transport i forbindelse med deployering af kampgrupper til det fælles operationsområde.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Stedfortrædende dommere ved Retten for EU-personalesager
Rådet vedtog en forordning om reglerne for udnævnelse af stedfortrædende dommere ved Retten
for EU-personalesager (29/12), efter at der var opnået enighed ved førstebehandlingen i Europa-
Parlamentet.
14408/12
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0024.png
4.X.2012
MILJØ
Emissioner fra motorkøretøjer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om ændring af
direktiv 2007/46/EF og Kommissionens forordning (EF) nr. 692/2008 vedrørende innovative
teknologier til nedbringelse af CO2-emissionerne fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer.
Kommissionens retsakter er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Dette
betyder, at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage retsakterne,
medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
LANDBRUG
Overgangsforanstaltninger for vinavlere
Rådet vedtog en forordning om ændring af den nuværende fælles markedsordning
(fusionsmarkedsordningen) for så vidt angår enkeltbetalingsordningen og støtte til vinavlere efter
enighed med Europa-Parlamentet under førstebehandlingen (46/12).
Formålet med denne forordning er at fastlægge, at støtteforanstaltninger for vinavlere definitivt
overføres til enkeltbetalingsordningen. Dette vil ske i to trin: medlemsstaterne vil senest 1.
december 2012 meddele deres afgørelse om en etårig foranstaltning, der udelukkende gælder for
2014, og senest den 1. august 2013 deres afgørelse om en engangsoverførsel fra 2015.
Nuværende støtteprogrammer for vinavlere varer fem år og kan ændres en gang om året, mens SPS-
betalingsrettigheder ydes på ubestemt tid. Formålet med denne forordning er derfor at lette
overgangen fra et system til et andet og lukke hullet mellem 2013, hvor det femårige program skulle
være fornyet, og 2014, hvor reformen af den fælles landbrugspolitik forventes at træde i kraft.
Denne forordning er den anden af to overgangsforordninger, der vedtages i år forud for reformen af
den fælles landbrugspolitik, der efter planen skal træde i kraft i 2014. Den første
overgangsforordning, som Rådet vedtog i juli, vedrørte direkte betalinger til landbrugerne i 2013 og
skal sikre en glat overgang fra det nuværende system med direkte betalinger (forordning 73/2009)
til den nye betalingsordning, der er fastlagt i forslagene om reformen af den fælles landbrugspolitik
(12334/12).
14408/12
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0025.png
4.X.2012
FØDEVARELOVGIVNING
Tilsætningsstoffer - Sundheds- og ernæringsanprisninger - Undersøgelse af Kommissionens
retsakter
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende seks kommissionsforordninger:
en forordning, der tillader anvendelse af polyglycitolsirup i en række fødevarekategorier
(12073/12)
en forordning, hvorved fristen for at indgive ansøgninger om optagelse af et fødevareenzym
forlænges (13081/12)
en forordning om ændring maksimale grænseværdier for aflatoksiner i tørrede figner for at tage
hensyn til den seneste udvikling i Codex Alimentarius (13082/12)
en forordning, hvorved anvendelse af dimethylpolysiloxan (E900) som skumdæmpningsmiddel i
kosttilskud tillades fra tyvendedagen efter forordningens offentliggørelse i Den Europæiske
Unions Tidende (13083/12)
en forordning, hvorved sundhedsanprisning af fødevarer godkendes (13055/12)
en forordning om ændring af betingelserne for anvendelse af ernæringsanprisninger (13767/12).
Kommissionens forordninger er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Dette
betyder, at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage retsakterne,
medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
14408/12
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453976_0026.png
4.X.2012
SPORT
Den internationale antidopingkodeks
Rådet godkendte teksten til EU's bidrag til revisionen af den internationale antidopingkodeks
(14204/12) og bemyndigede formandskabet til at forelægge det for Det Internationale
Antidopingagentur (WADA) med henblik på fjerde internationale konference om doping i sport, der
vil blive afholdt i november 2013 i Johannesburg, Sydafrika.
Den internationale antidopingkodeks udgør grundlaget for harmoniserede antidopingpolitikker, -
regler og -forskrifter i sportsorganisationer og blandt offentlige myndigheder. Med
Lissabontraktatens ikrafttræden den 1. december 2009 fik Den Europæiske Union en særlig
kompetence på sportsområdet.
BESKIKKELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet beskikkede Manthos MAVROMMATIS (Cypern) til medlem af Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den
20. september 2015 (13881/12).
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Cristian Mihai ADOMNITEI, Dragoş Adrian BENEA, Ovidiu BRĂILOIU,
Csaba BORBOLY, Mariana GÂJU og Emilian OPREA (Rumænien) til medlemmer af
Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015
(14042/12).
14408/12
26
DA