Folketingets Lovsekretariat
København, den 27. april 2012
Sagsnr.: 15379
Dok.nr.: 377613
Folketinget har i skrivelse af 23. april 2012 (spørgsmål S 3041) anmodet om min
besvarelse af følgende af Per Clausen (EL) stillede spørgsmål:
Spørgsmål S 3041:
”Mener ministeren, at det er rimeligt, at der ikke kan opnås aktindsigt i
korrespondancen mellem EU-Kommissionen og Danmark om konsekvensvurdering og
tilladelse til muslingefiskeri i Natura 2000-området i Limfjorden?”
Svar:
Den omhandlede korrespondance indgår i en verserende traktatkrænkelsessag mod
Danmark, jf. oversigten udarbejdet af Udenrigsministeriet pr. 1. april 2012
(Europaudvalget 2011-12, EUU alm. del Bilag 367 Offentligt).
Når der indgår en anmodning om aktindsigt i en sådan sag, foretager
ressortmyndigheden, jf. § 15 i offentlighedsloven en konkret vurdering af om
aktindsigtsanmodningen skal imødekommes. Hvis anmodningen angår miljøoplysninger
vil lov om aktindsigt i miljøoplysninger (miljøoplysningsloven), jf. LBK nr. 660 af 14.
juni 2006 (med senere ændringer) også skulle inddrages. Myndigheden overvejer om
der er grundlag for at undtage korrespondance med EU-Kommissionen, herunder
åbningsskrivelser og begrundede udtalelser, fra aktindsigt i medfør af
offentlighedslovens § 13, stk.1, nr. 2. Efter bestemmelsen kan retten til aktindsigt
begrænses i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets
udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede
magter eller mellemfolkelige institutioner. Reglen indebærer, at myndigheden skal
foretage en konkret vurdering af, om retten til som udgangspunkt at få adgang til
korrespondancen og/eller til oplysninger indeholdt i korrespondancen med
Kommissionen, findes at burde vige for de nævnte interesser. Er der tale om aktindsigt i