Europaudvalget 2011-12
S 3041
Offentligt
1111398_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
København, den 27. april 2012
Sagsnr.: 15379
Dok.nr.: 377613
Folketinget har i skrivelse af 23. april 2012 (spørgsmål S 3041) anmodet om min
besvarelse af følgende af Per Clausen (EL) stillede spørgsmål:
Spørgsmål S 3041:
”Mener ministeren, at det er rimeligt, at der ikke kan opnås aktindsigt i
korrespondancen mellem EU-Kommissionen og Danmark om konsekvensvurdering og
tilladelse til muslingefiskeri i Natura 2000-området i Limfjorden?”
Svar:
Den omhandlede korrespondance indgår i en verserende traktatkrænkelsessag mod
Danmark, jf. oversigten udarbejdet af Udenrigsministeriet pr. 1. april 2012
(Europaudvalget 2011-12, EUU alm. del Bilag 367 Offentligt).
Når der indgår en anmodning om aktindsigt i en sådan sag, foretager
ressortmyndigheden, jf. § 15 i offentlighedsloven en konkret vurdering af om
aktindsigtsanmodningen skal imødekommes. Hvis anmodningen angår miljøoplysninger
vil lov om aktindsigt i miljøoplysninger (miljøoplysningsloven), jf. LBK nr. 660 af 14.
juni 2006 (med senere ændringer) også skulle inddrages. Myndigheden overvejer om
der er grundlag for at undtage korrespondance med EU-Kommissionen, herunder
åbningsskrivelser og begrundede udtalelser, fra aktindsigt i medfør af
offentlighedslovens § 13, stk.1, nr. 2. Efter bestemmelsen kan retten til aktindsigt
begrænses i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets
udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede
magter eller mellemfolkelige institutioner. Reglen indebærer, at myndigheden skal
foretage en konkret vurdering af, om retten til som udgangspunkt at få adgang til
korrespondancen og/eller til oplysninger indeholdt i korrespondancen med
Kommissionen, findes at burde vige for de nævnte interesser. Er der tale om aktindsigt i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
miljøoplysninger, foretages også en konkret afvejning efter bestemmelsen i
miljøoplysningslovens § 2, stk.3.
For EU-institutionerne gælder EU's aktindsigtsregler, jf. Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1049/2001 af 30. maj 2001 om aktindsigt i Europa-Parlamentets,
Rådets og Kommissionens dokumenter (”aktindsigtsforordningen”) og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1367/2006 om anvendelse af Århus-
konventionens bestemmelser om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i
beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet på
Fællesskabets institutioner og organer.
For så vidt angår korrespondancen i de verserende traktatkrænkelsessager, antages der i
dansk praksis at gælde et EU-retligt funderet udgangspunkt om fortrolighed. Det
fremgår bl.a. også af beretningen afgivet til Europaudvalget den 30. april 2009, jf.
Europaudvalget 2008-09, EUU alm. del. Bilag 353 Offentligt. Europaudvalget
modtager korrespondancen i fortrolighed.
Myndighederne i Danmark følger helt generelt den praksis, at man via
Udenrigsministeriet forelægger Kommissionen spørgsmålet, om hvorvidt
Kommissionen ser noget til hinder for at der gives aktindsigt i den pågældende
korrespondance, jf. aktindsigtsforordningen artikel 5 og jf. TEUF artikel 4 (tidligere
artikel 10 EF) om forholdet mellem Unionen og medlemsstaterne, loyalitetsprincippet.
Af aktindsigtsforordningens artikel 4 fremgår, hvornår der gælder undtagelser til
hovedreglen om åbenhed. Det fremgår bl.a. af forordningens artikel 4 (2), at EU-
institutionerne efter konkret vurdering afslår at give aktindsigt i et dokument, hvis
udbredelse vil være til skade for beskyttelsen af, (1) en fysisk eller juridisk persons
forretningsmæssige interesser, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder, (2) retslige
procedurer og juridisk rådgivning, (3) formålet med inspektioner, undersøgelser og
revision, medmindre der er en mere tungtvejende offentlig interesse i udbredelsen af
dokumentet.
EU-Kommissionen kan således, efter en konkret vurdering og for at varetage formålet
med EU’s aktindsigtsregler, modsætte sig udlevering af korrespondancen i en
verserende traktatkrænkelsessag. Det kan EU-Kommissionen bl.a. finde konkret
nødvendigt at gøre med den begrundelse, at en offentliggørelse af dokumenterne kunne
undergrave beskyttelsen af formålet med den igangværende undersøgelse og påvirke
den atmosfære af gensidig tillid mellem medlemsstaternes myndigheder og EU-
Kommissionen, som er nødvendig for at sætte dem i stand til at afgøre sagen uden at
være nød til at indbringe den for EU-Domstolen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU- Kommissionens tilkendegivelse i forbindelse med verserende sager om aktindsigt
indgår således som et væsentligt element i den nationale myndigheds afgørelse af, om
aktindsigt kan gives. Fødevareministeriets departement er bekendt med, at
NaturErhvervstyrelsen den 13. april 2012 bl.a. efter høring af EU-Kommissionen har
meddelt et afslag på en anmodning om aktindsigt i korrespondancen i den omtalte
muslingesag. Afgørelsen kan påklages, og derfor afstår jeg fra at kommentere den.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at jeg er varm fortaler for åbenhed; det er godt for
dialogen og demokratiet. Jeg skal derfor understrege, at Kommissionens supplerende
åbnigsskrivelse i fortrolighed er sendt til Folketinget, at der tillige er sendt et resumé, og
endelig at jeg bestræber mig på at være så åben som muligt omkring indholdet i
skrivelsen.
Endelig skal det bemærkes, at jeg allerede har og agter at fortsætte med, at drøfte
fremtiden for muslingefiskiet i åben dialog - både med interessenterne og Folketinget.
Mette Gjerskov
/Charlotte Arp
3