Skatteudvalget 2011-12
S 3203
Offentligt
1121758_0001.png
1121758_0002.png
J.nr. 2012-318-0614Dato: 16. mej 2012
TilFolketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 3203 af 8. maj 2012 indleveret af Ak-sel V. Johannesen(JF).
Thor Möger Pedersen/Søren Schou

Spørgsmål:

Mener ministeren ikke, at det er principielt forkert set i lyset af rigsfællesskabet, at man be-handler færinger, som er danske statsborgere, som udlændinge i relation til optjeningsprin-cippet på børne- og ungeydelsen i Danmark, da danskere har samme rettigheder som færin-ger på dette område, så snart de flytter til Færøerne, da de jo er danske statsborgere?

Svar:

Formålet med indførelsen af optjeningsprincippet for børne- og ungeydelsen var at sikre, atmodtagere af ydelsen har en reel tilknytning til det danske samfund for at kunne opnå denfulde ydelse. Det er således en betingelse, at ydelsesmodtageren har haft bopæl eller be-skæftigelse i Danmark i to år inden for de seneste 10 år for at få fuld ydelse. Efter et halvtår er der optjent ret til 25 pct. af den fulde ydelse, 50 pct. efter et år og 75 pct. efter halvan-det års bopæl eller beskæftigelse i Danmark.Optjeningsprincippet gælder også for danske statsborgere, som flytter til Danmark efter athave boet i udlandet, ligesom det gælder for alle andre tilflyttere.I forbindelse med besvarelsen af dette spørgsmål har jeg fået oplyst, at når der i den socialeydelseslovgivning er fastsat betingelser om forudgående bopælsperioder i Danmark, er detkutyme, at bopælsperioder på Færøerne (og Grønland) som en del af rigsfællesskabet side-stilles med bopæl i Danmark.Jeg har på den baggrund bedt mine embedsmænd undersøge disse regler nærmere medhenblik på at vurdere mulighederne for en justering af optjeningsprincippet på dette punkt.
Side 2 af 2