Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 108
Offentligt
1189079_0001.png
1189079_0002.png
1189079_0003.png
1189079_0004.png
1189079_0005.png
1189079_0006.png
1189079_0007.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Ernæring/Fødevareenheden/EU-enhedenSagsnr.: 2012-27-221-01522/Dep.sagsnr. 16039Den 30. november 2012FVM 100
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning (EU) om ændring af Kommissionens forord-ning 432/2012 af 16. maj 2012 om fastlæggelse af en liste over andre tilladte sundheds-anprisninger af fødevarer end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsendt forslag om ændring af Kommissionens forordning 432/2012 af16. maj 2012 om fastlæggelse af en liste over andre tilladte sundhedsanprisninger af fødeva-rer end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sund-hed. To af de foreslåede anprisninger vurderes at være i modstrid med almindeligt anerkendtekostanbefalinger. En vedtagelse af forslaget vurderes samlet set at ville påvirke beskyttelses-niveauet i Danmark i negativ retning. Regeringen tilslutter sig forslaget, men lægger dog af-gørende vægt på, at anprisningen vedrørende fruktose tages ud af forslaget, samt at der foranprisningen vedrørende glykæmiske kulhydrater indføjes et krav i anprisningens betingelserfor anvendelse om, at anprisningen alene kan anvendes på produkter, der overholder ernæ-ringsanprisningen ”ikke tilsat sukker”.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til forordning om ændring af Kommissionens forordning432/2012 af 16. maj 2012 om fastlæggelse af en liste over andre tilladte sundhedsanprisningeraf fødevarer end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling ogsundhed.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 13, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fø-devarer (anprisningsforordningen).Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
2henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig in-den for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 10. december 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdFormålet med det foreliggende forslag er at godkende 12 sundhedsanprisninger inden for ka-tegorien af ”andre end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og børns udviklingog sundhed”, nærmere bestemt en tilføjelse til fællesskabslisten over tilladte sundhedsanpris-ninger (artikel 13 listen), der henvises til i artikel 13, stk. 3, i anprisningsforordningen.Godkendelse af sundhedsanprisningerne sker på baggrund af en videnskabelig vurdering fore-taget af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).Forordningen foreslås at træde i kraft 6 måneder efter offentliggørelse i EU-tidende, for at gi-ve virksomhederne tid til at tilpasse sig reglerne, herunder overholdelse af forbuddet mod atanvende de anprisninger, der ikke godkendes.Der er tale om forslag til godkendelse af følgende anprisninger:-Consumption of alpha-cyclodextrin as part of a starch-containing meal contributes to thereduction of the blood glucose rise after that meal [Indtagelse af alpha-cyclodextrin somen del af et stivelsesholdigt måltid bidrager til at begrænse stigningen i blodsukkerniveau-et efter måltidet]-Caffeine contributes to an increase in endurance performance [Koffein bidrager til enøget udholdenhed]-Caffeine contributes to an increase in endurance capacity [Koffein bidrager til en for-øgelse af udholdenheds kapacitet]-Caffeine contributes to a reduction in the rated perceived exertion/effort during endu-rance exercise [Koffein bidrager til en reduktion i den nominelle opfattede af anstrengelseved udholdenhedstræning]-Caffeine helps to increase alertness [Koffein bidrager til øget årvågenhed]
3------Caffeine helps to improve concentration [Koffein hjælper til at forbedre koncentrationen]DHA contributes to the maintenance of normal blood triglyceride levels [DHA bidragertil at vedligeholde et normalt triglyceridniveau i blodet]DHA and EPA contribute to the maintenance of normal blood pressure [DHA og EPA bi-drager til at vedligeholde et normalt blodtryk]DHA and EPA contribute to the maintenance of normal blood triglyceride concentrations[DHA og EPA bidrager til at vedligeholde et normalt triglyceridniveau i blodet]Dried plums/prunes contribute to normal bowel function [Tørrede blommer/svesker bi-drager til normal tarm funktion]Consumption of foods containing fructose leads to a lower blood glucose rise comparedto foods containing sucrose or glucose [Indtag af fødevarer, der indeholder fructose bi-drager til at begrænse stigningen i blodsukker niveauet sammenlignet med fødevarer, derindeholder sukrose eller glucose]Glycaemic carbohydrates contribute to the maintenance of normal brain function [Gly-kæmiske kulhydrater bidrager til at vedligeholde en normal hjernefunktion]
-
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark og de øvrigemedlemsstater.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, oghar ikke administrative konsekvenser for erhverv eller myndigheder.DTU Fødevareinstituttet har løbende været inddraget i en vurdering af Den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritets (EFSAs) konklusioner for så vidt angår det videnskabelige grundlag,og har således været løbende inddraget i de drøftelser, der har været på ekspertniveau forudfor Kommissionens endelige fremlæggelse af forslaget. To af de foreslåede anprisninger, ved-rørende fructose og glykæmiske kulhydrater, vurderes at være i modstrid med almindeligt an-erkendte kostanbefalinger.En vedtagelse af forslaget vurderes samlet set at ville påvirke beskyttelsesniveauet i Danmarki negativ retning.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
4Biodynamisk Forbrugersammenslutning påpeger, at forslaget er et angreb på den danske be-folknings elementære sundhed. Organisationen påpeger blandt andet, at koffein direkte er etdrug, samt at det bringer ubalance i rytmen mellem lunge og hjerte. Organisationen bemærkervidere, at det ude af trit med virkeligheden i en travl hverdag, at nogle af anprisningerne kunmå bruges på produkter til voksne, fordi børn umiddelbart vil spise det samme som voksne,fordi man ikke laver forskellig mad til generationerne i en familie. Med hensyn til anprisnin-gen vedrørende blodtryk, stiller organisationen spørgsmålstegn ved, om ikke det anpriste pro-dukt er farligt for de personer, der har for lavt blodtryk i forvejen. Med hensyn til anprisnin-gen vedrørende glykæmiske kulhydrater og normal hjernefunktion anfører organisationen, atanprisningen lyder foruroligende.Bryggeriforeningen anfører, at de er enige i den foreslåede betingelse om, at anprisningerne“Caffeine helps to increase alertness” og “Caffeine helps to improve concentration” skal kun-ne bruges på fødevarer, der indeholder mindst 75 mg koffein pr. portion. Bryggeriforeningenkan ligeledes tilslutte sig, at anprisningerne kun må anvendes til fødevarer, der ikke er målret-tet børn, idet dette er i overensstemmelse med reglerne om, at drikkevarer med højt koffein-indhold skal mærkes med ”Højt koffeinindhold. Anbefales ikke til børn eller gravide ellerammende kvinder”.Bryggeriforeningen anfører herudover, at de ikke kan tilslutte sig den foreslåede betingelse:”In order to bear the claim information shall be given to the consumer not to exceed a dailyintake of 300 mg of caffeine”, idet Bryggeriforeningen ikke mener, at der er videnskabeligtbelæg for at fastsætte en grænse på 300 mg for den generelle voksne befolkning. Den Euro-pæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har blandt andet refereret til Den VidenskabeligeFødevarekomité (SCF), der i 1999 og 2003 har konkluderet, at det er målgruppen gravide, derbør indtage mindre end 300 mg koffein pr. dag. Bryggeriforeningen foreslår i forlængelseheraf at ændre betingelsen om at informere forbrugeren om ikke at indtage mere end 300 mgkoffein pr. dag, således at der i stedet indsættes en betingelse om, at fødevaren mærkes medfor eksempel ”In order to bear the claim information shall be given to the consumer to con-sume the food in moderation.”DI Fødevarer anbefaler, at Danmark støtter den foreslåede udvidelse af artikel 13 listen, ogser listen som en sejr for forbrugerbeskyttelsen i Europa, og et vigtigt skridt i bestræbelsernepå at harmonisere brugen af sundhedsanprisninger i Europa. DI Fødevarer finder det isærglædeligt, at listen indeholder anprisninger om koffein, som de især finder relevante forsportsprodukter. DI Fødevarer peger generelt på, at der skal være tungtvejende grunde til atafvise en anprisning, når Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har fundet vi-denskabelig evidens for, at den er sand. DI Fødevarer hæfter sig ved, at det må være op til denenkelte forbruger selv at afgøre, hvad der er relevant. DI Fødevarer peger på, at forbrugerneefterspørger individuelle løsninger, der passer til deres livsstil, og at sundhedsanprisningerfremover vil være vigtige pejlemærker for forbrugerne i forhold til at træffe sundere valg, derer relevante for den enkelte.
5
Det fremgår af samtlige høringssvar, at den fastsatte høringsfrist er uacceptabel.Med hensyn til Bryggeriforeningens bemærkninger om, at der ikke er videnskabeligt belægfor en henvisning til at fastsætte en grænse på 300 mg for den generelle voksne befolkning,bemærker Fødevarestyrelsen, at det er korrekt, at Den Videnskabelige Fødevarekomité (SCF)inkluderer gravide i deres vurdering, hvoraf det fremgår, at indtag ikke bør overstige 300 mg/dag. Det kan ikke udelukkes, at de to anprisninger vedrørende koffein, hvor der i anprisnin-gernes betingelse for anvendelse er indført et krav om, at forbrugeren skal informeres om ikkeat overskride et indtag på 300 mg koffein pr. dag, også kan henvende sig til gravide. Den på-gældende information vurderes derfor at være relevant for den generelle befolkning, inklusivegravide.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning i overens-stemmelse med anprisningsforordningen bør bygge på et solidt videnskabeligt grundlag. Re-geringen finder det endvidere væsentligt, at anprisninger ikke er i modstrid med almindeligtanerkendte kostanbefalinger.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har for de pågældende sundhedsanpris-ninger konkluderet, at der er en tilstrækkelig videnskabelig dokumenteret sammenhæng mel-lem det pågældende stof eller fødevare og den anpriste effekt. Den Europæiske Fødevaresik-kerhedsautoritet (EFSA) har imidlertid ikke vurderet, hvorvidt anprisningerne er i modstridmed almindeligt anerkendte kostanbefalinger. Dette er et håndteringsmæssigt anliggende.Det er regeringens holdning, at etablering af en fællesskabsliste over godkendte sundhedsan-prisninger (artikel 13 listen) er vigtig for at implementere forordningens bestemmelser og forat opnå en harmonisering på området. Dette gælder dermed også tilføjelsen af anprisninger tillisten.Når det gælder anprisningerne vedrørende koffein, er der i høringssvar peget på, at der er taleom et stof, som kan have negative sundhedsmæssige konsekvenser. Regeringen finder imid-lertid, at de betingelser, der er sat for anvendelse af anprisningerne, hvor man pålægges at in-formere forbrugerne om, at man ikke skal overstige 300 mg koffein pr. dag, har til formål atoplyse forbrugeren om ikke at indtage koffein i større mængder, end det er vurderet sund-hedsmæssigt forsvarligt.Regeringen finder det væsentligt, at der ikke opføres anprisninger på listen, der er i modstridmed almindeligt anerkendte kostanbefalinger, og som dermed vil føre til en forringelse af be-skyttelsesniveauet for den danske forbruger.
6Det er regeringens holdning, at det følger af anprisningsforordningen, at man ikke må frem-hæve gavnligheden af en specifik fødevare eller bestanddel af en fødevare, hvis dette er imodstrid med de generelt accepterede kostanbefalinger. Regeringen finder det således vildle-dende at godkende anprisninger, der opfordrer til øget indtag af eksempelvis sukker, fedt ogsalt. Kun i særlige tilfælde og for særlige gruppers behov vil det være legitimt at anvende så-danne anprisninger. Et eksempel på en legitim anvendelse kunne være betydningen af salt forelektrolytbalancen ved ekstrem sport, idet de generelle kostanbefalinger opfordrer til mini-mumsindtag af salt.Kommissionen har i forbindelse med artikel 13 listen anerkendt, at anprisninger ikke må stri-de mod generelt accepterede ernærings- og sundhedsprincipper. I forbindelse med vedtagelsenaf artikel 13 listen foreslog Kommissionen således, at to anprisninger vedrørende henholdsvisnatrium og fedt ikke skulle godkendes. Det er regeringens holdning, at også anprisninger, derkan føre til øget indtag af sukker kan have en negativ effekt på sundheden, og er direkte i stridmed kostrådene.Med hensyn til anprisningen vedrørende fruktose, er det ikke sundhedsmæssigt forsvarligt atfremhæve fruktose som værende mere gavnligt end glukose og sukrose. Dette skyldes, at ethøjt indtag af fruktose i sig selv kan have en negativ effekt på sundheden for visse befolk-ningsgrupper. Dette fremgår af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) viden-skabelige vurdering af anprisningen.Dertil kommer, at det af de foreslåede betingelser for anvendelse fremgår, at anprisningenskal kunne anvendes på produkter, hvor indholdet af glucose og/eller sukrose er reduceret så-ledes, at reduktionen er i overensstemmelse med ernæringsanprisningen ”reduceret [navn pånæringsstof]”. Denne betingelse for anvendelse er meget problematisk, fordi den kan så tvivlom, hvorvidt ernæringsanprisningen ”reduceret glucose/sukrose” er i overensstemmelse medanprisningsforordningen. Ifølge reglerne kan ernæringsanprisninger kun anvendes, hvis de ergavnlige. I den sammenhæng skal det bemærkes, at det ikke er gavnligt at reducere de enkeltesukkerarter (for eksempel glucose eller sukrose). Det, der er videnskabelig evidens for er, atdet er gavnligt at reducere det totale indhold af sukker.Med henvisning til ovenstående, kan regeringen ikke støtte en vedtagelse af anprisningen ved-rørende fruktose.Anprisningen vedrørende glykæmiske kulhydrater vil med de foreslåede betingelser for an-vendelse kunne anvendes på alle typer fødevarer med et indhold af glykæmiske kulhydraterpå 19, 5 g pr. portion. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har i forbindelsemed diskussioner i Kommissionens ekspertgruppe af flere omgange forklaret, at anprisningendermed vil kunne bruges på både stivelsesholdige produkter som kartofler og pasta, men ogsåpå frugt og ren sukker. Anprisningen vil klart være vildledende og i strid med de generellekostanbefalinger, hvis den anvendes på produkter, der består af eller er tilsat sukker.
7
Med henvisning til ovenstående kan regeringen alene støtte en vedtagelse af anprisningen, så-fremt det tilføjes i betingelserne for anvendelse, at anprisningen kun kan benyttes på produk-ter, der overholder ernæringsanprisningen ”ikke tilsat sukker” samt at følgende krav dermedfjernes: ”When the claim is used on foods with added sugars, information shall also be givento the consumer that intake of added sugars shall not exceed 10 % of the total daily energy in-take (=50g/day).” [Når anprisningen anvendes på fødevarer med tilsat sukker, skal forbruge-ren informeres om, at indtagelse af tilsat sukker ikke må overstige 10 % af det samlede dagli-ge energiindtag (= 50g/day).]Regeringen kan tilslutte sig forslaget, men lægger dog afgørende vægt på, at anprisningenvedrørende fruktose tages ud af forslaget, samt at der for anprisningen vedrørende glykæ-miske kulhydrater indføjes et krav i anprisningens betingelser for anvendelse om, at anpris-ningen alene kan anvendes på produkter, der overholder ernæringsanprisningen ”ikke tilsatsukker”.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.