Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 141
Offentligt
1200536_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
13. november t 2012
mfn/dst
Forslag til Kommissionens delegerede afgørelse om undersøgelser og
bod i forbindelse med manipulation af statistikker som omhandlet i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1173/2011 om en ef-
fektiv håndhævelse af budgetovervågningen i euroområdet, C(2012)
4361 endelig af 29. juni 2012.
1.
Resumé
Kommissionen har udstedt forslag til delegeret afgørelse om undersøgelser
og bod i forbindelse med manipulation (forsætligt eller ved grov uagtsom-
hed) af statistikker i eurolandene. Den delegerede afgørelse er en udmønt-
ning af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om effektiv håndhævelse
af budgetovervågningen i eurolandene (rammeforordning), der indgår som
en af seks retsakter i lovgivningspakken om økonomisk styring (”Six-pack”).
Formålet med den delegerede afgørelse er at supplere rammeforordningen
vedrørende: 1) detaljerede kriterier for fastsættelse af bødens størrelse, 2)
detaljerede regler vedrørende procedurerne for undersøgelser og 3)
detaljerede procedurer med henblik på at sikre ret til forsvar, juridisk
repræsentation og fortrolighed.
Den delegerede afgørelse trådte i kraft i november 2012, idet hverken Rådet
eller Europa-Parlamentet gjorde indsigelse. Regeringen støtter indholdet i
den delegerede afgørelse med forbehold for Artikel 5.4, der indebærer, at an-
satte i de nationale statistikinstitutioner kan pålægges at bistå Kommissionen i
dens undersøgelser, hvilket ikke er i overensstemmelse med dansk praksis.
Danmark havde dog ikke ret til at gøre indsigelse, idet den delegerede afgø-
relse kun vedrører eurolandene. Fristen for Rådets indsigelser imod retsak-
ten udløb oktober 2012.
2.
Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 29. juni 2012 ovennævnte forslag til en
delegeret afgørelse. Den danske version af forslaget er modtaget i Danmarks
Faste Repræsentation ved EU d. 3. juli 2012.
Forslagets retsgrundlag er Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 1173/2011 af 16. november 2011 om en effektiv håndhævelse af
budgetovervågningen i euroområdet. Forordningen indgår som en af seks
retsakter i lovgivningspakken om økonomisk samarbejde i EU (”Six-pack”).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1200536_0002.png
2/4
Formålet med ”Six-pack” er en styrket økonomisk styring i EU, herunder en
styrket håndhævelse af regelsættet under Stabilitets- og Vækstpagten.
Rammeforordningen giver Kommissionen mulighed for at vedtage en
delegeret retsakt om sanktioner i tilfælde af manipulation af statistik vedrø-
rende offentlige finanser i forbindelse med proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud (EDP), herunder indberetninger af offentlig gæld og under-
skud i eurolandene. De beføjelser, som er tillagt Kommissionen, skal ses
som et led i en strengere overvågning af det økonomiske og monetære
samarbejde, herunder også sanktionsmekanismer.
3.
Formål og indhold
Formålet med den delegerede afgørelse er at supplere rammeforordningen
på tre områder:
a) Der opstilles detaljerede kriterier for fastsættelse af bøder i relation til
manipulation af statistik vedrørende offentlige finanser i eurolandene. Bø-
derne kan udgøre op til 0,2 pct. af BNP.
Bøden udmåles proportionalt i forhold til manipulationens natur, alvorlighed
og varighed. Manipulation af data kan enten være sket forsætligt eller som
følge af grov uagtsomhed, det vil sige, hvis en person med ansvar for
udarbejdelsen af data om offentligt underskud og offentlig gæld tydeligt
tilsidesætter sin pligt til at udvise omhu.
b) Der opstilles detaljerede procedurer for Kommissionens undersøgelser af
medlemsstaterne og afledt rapportering herom. Kommissionens forskellige
undersøgelsesmetoder omfatter anmodning om oplysninger, interview af
involverede personer og inspektioner på stedet.
Som led i disse inspektioner kan Kommissionen anmode om oplysninger fra
alle enheder, der hører under sektoren offentlig forvaltning og service, dvs.
statslige, delstatslige og lokale enheder samt sociale kasser og fonde.
Rigsrevisionen eller andre overordnede revisionsinstitutioner i den
pågældende medlemsstat kan desuden blive anmodet om at deltage i
undersøgelserne, hvis det er relevant og i overensstemmelse med de
nationale regler. Yderligere kan Kommissionen anmode om, at
statistikinstitutioners ansatte skal deltage i undersøgelserne, jf. Artikel 5.4.
Der opstilles detaljerede procedurer med henblik på at sikre ret til forsvar,
aktindsigt, juridisk repræsentation, fortrolighed og bestemmelser om
fastsættelse af frister og opkrævning af bøder.
For at sikre den pågældende medlemsstat retten til forsvar underrettes der
om indledningen af Kommissionens undersøgelser samt om resultaterne
heraf. Undersøgelsesresultaterne indgår i en rapport udarbejdet af
Kommissionen med bemærkninger fra det pågældende medlemsland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1200536_0003.png
3/4
Rapporten forelægges Europa-Parlamentet og Rådet og offentliggøres. En
eventuel henstilling fra Kommissionen til Rådet om at pålægge den
pågældende medlemsstat en bøde baseres på rapporten.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet gjorde ingen indsigelse imod forslaget.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionens begrundelse for forordningen om en effektiv håndhævelse af
budgetovervågningen i euroområdet er, at en styrket håndhævelse af den fo-
rebyggende og korrigerende del af stabilitets- og vækstpagten i eurolandene
ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, hvorfor der kan ved-
tages foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Retsakten
går ikke videre end, hvad der er nødvendigt for at nå målet om et sanktionssy-
stem, der skal håndhæve regelsættet under stabilitets- og vækstpagten. Dette
mål kan ikke i tilstrækkelig grad implementeres på nationalt plan.
Det er regeringens vurdering, at den delegerede afgørelse er i overensstemmel-
se med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Den delegerede afgørelse har ingen lovmæssige konsekvenser for dansk lov-
givning.
7.
Konsekvenser
Den delegerede afgørelse finder kun virkning for eurolandene, men også
kommende eurolande vil være omfattet med tilbagevirkende kraft fra retsak-
tens ikrafttræden. Retsakten nødvendiggør en meget omfattende kvalitetssik-
ring af såvel kildedata som af selve produktionen og indberetningen af statistik
vedrørende offentlige finanser i forbindelse med EDP-indberetninger af offent-
lig gæld og offentlige underskud.
Den delegerede afgørelse har ingen samfundsmæssige konsekvenser og in-
gen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8.
Høring
Den delegerede afgørelse sendes hermed i høring i specialudvalget for øko-
nomisk politik med svarfrist 18. december 2012.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forbindelse med behandlingen i Rådsarbejdsgruppen for Statistik har med-
lemsstaterne udtrykt generel støtte til at styrke indsatsen over for manipulation
med statistiske data om offentlige underskud og offentlig gæld.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1200536_0004.png
4/4
På rådsarbejdsgruppemødet d. 11. juli 2012 forholdt et flertal af medlemssta-
terne sig dog afvisende over for Artikel 5.4. Artiklen blev føjet til forordnings-
forslaget umiddelbart før forslagets fremsendelse og kan pålægge statistikinsti-
tutioners ansatte at bistå Kommissionen i dens undersøgelser. På denne bag-
grund vedtog alle ØMU-medlemsstater i Rådet at forlænge indsigelsesfristen
med to måneder.
På rådsarbejdsgruppemødet 18. september 2012 var en række medlemsstater
fortsat afvisende over for indføjelsen af Artikel 5.4 i forordningsforslaget, som
ifølge Rådets Juridiske Tjeneste vurderedes ikke at have hjemmel i basisrets-
akten. Fra medlemsstaternes side har det dog ikke givet anledning til at gøre
indsigelse mod hele forslaget.
En række lande har bidraget med bemærkninger til rådsprotokollen vedrørende
Artikel 5.4. Foranlediget heraf har formandskabet udarbejdet en samlet rapport
til Coreper, hvori rådsarbejdsgruppens generelle skepsis over for Artikel 5.4
synliggøres på baggrund af en række medlemsstaters skriftlige bidrag.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter indholdet i den delegerede afgørelse med forbehold for Ar-
tikel 5.4, som ikke er i overensstemmelse med dansk praksis. Danmark har
dog ikke haft ret til at gøre indsigelse, idet den delegerede afgørelse kun
finder virkning for eurolandene.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.