Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 18
Offentligt
1166132_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 43. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 21. september 2012
Kl. 11.00
Vær. 2-133
Jens Joel (S), Sofie Carsten Nielsen (RV), Lisbeth Bech
Poulsen (SF), Nikolaj Villumsen (EL), Erling Bonnesen
(V), Henrik Høegh (V), Pia Adelsteen (DF) (fungerende
formand), Merete Riisager (LA), Lene Espersen (KF)
Europaminister Nicolai Wammen og minister for udvik-
lingsbistand Christian Friis Bach
Desuden deltog:
Pia Adelsteen ledede mødet.
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3186 (landbrug og fiskeri) den 24. september
2012
Den fungerende formand, Pia Adelsteen,
sagde, at Europaministeren ville fore-
lægge dagsordenens punkt 1 i stedet for fødevareministeren, som var til kongres i
Ålborg.
Europaministeren:
Jeg forelægger i dag også dagsordenen for rådsmødet for
landbrug og fiskeri den 24.-25. september 2012 på vegne af fødevareministeren.
Alle sagerne forelægges til orientering.
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond [til ophævelse af Rådets forordning
(EF) nr. 1198/2006 og Rådets forordning (EF) nr. 861/2006 og Rådets
forordning nr. XXX/2011 om integreret havpolitik]
– Orienterende debat
KOM (2011) 0804
Rådsmøde 3186 – bilag 1 (samlenotat side 3)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (11) – bilag 556 (side 1355, senest behandlet i
EUU 8/6-12)
EUU alm. del (11) – bilag 549 (side 1177 FO, behandlet i EUU
11/5-12)
Europaministeren:
Forslaget om den europæiske hav- og fiskerifond er en del af
fiskerireformen. Forslaget blev fremlagt senere end de andre forslag, så derfor
indgik forslaget ikke i den generelle indstilling om fiskerireformen, som vi opnåede
under dansk formandskab.
1565
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
Formandskabet lægger op til at opnå delvis generel indstilling på rådsmødet i
oktober. Jeg vil i den forbindelse erindre om, at fødevareministeren tog forhand-
lingsoplæg på forslaget i Europaudvalget tilbage i maj måned.
Formandskabet lægger op til en drøftelse af prioriteringen af midlerne under fon-
den samt en drøftelse af indførelse af tilskudsmuligheder til ophugning, midlerti-
digt ophør og motorudskiftning uden forøgelse af fiskerikapaciteten.
En stor gruppe medlemslande vil have indført støtte til ophugning, midlertidigt
ophør og motorudskiftning. Det bliver svært at komme uden om.
Som fødevareministeren redegjorde for i maj, å er det overordnede danske sigte
at fremme et bæredygtigt og selektivt fiskeri. Det sker efter vores mening bedst
ved fokus på for eksempel innovation og dataindsamling. Derfor er vi ikke begej-
strede for støtte til ophugning, midlertidigt ophør og motorudskiftning.
Men som fødevareministeren også understregede i maj, vil vi fra dansk side ikke
modsætte os, at det i et samlet kompromis kan være nødvendigt, at ophugning
fortsat kan være et instrument – blandt flere – som kan anvendes ved dokumen-
teret overkapacitet i et fiskeri.
Derfor har vi fra dansk side foreslået, at støtte til ophugning bliver bundet op på
medlemslandenes årlige rapport om flådekapacitet i de enkelte fiskerier. Det kan
give os et bedre håndtag til at kontrollere og begrænse anvendelsen af støtten.
Det kan også være nødvendigt at se på andre begrænsninger. Det er nødvendigt
med et kompromis på dette punkt, hvis der skal kunne opnås enighed.
Nikolaj Villumsen
spurgte, hvordan vi kunne være sikre på, at man med det for-
slag, der foreligger fra det cypriotiske formandskab, undgår et fremtidigt overfiske-
ri.
Han spurgte, om regeringen havde tænkt sig at arbejde for, at der blev prioriteret
større ressourcer til dataindsamling og kontrol.
Hvordan vil man lægge vægt på, at det bliver skånsomme fangstmetoder man vil
benytte sig af, og at man ikke bare ophugger de kuttere, der alligevel skulle op-
hugges?
Europaministeren
sagde vedrørende dataindsamling, at der i EU er et ønske om
at skabe et incitament til mere dataindsamling gennem højere EU-medfinansie-
ring. Vi arbejder også fra dansk side på at kunne overføre midler inden for pro-
grammet til dataindsamling. Vi støtter ønsket om en stærkere dataindsamling og
dermed også et bedre beslutningsgrundlag.
1566
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
2. Reformpakke om den fælles landbrugspolitik:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om støtte til
udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
– Orienterende debat
KOM (2011) 0627
Rådsmøde 3186 – bilag 1 (samlenotat side 11)
KOM (2011) 0627 – bilag 2 (henvendelse af 5/12-11 fra
Økologisk Landsforening)
EUU alm. del (11) – bilag 30 (henvendelse af 13/10-11 fra
Concord Danmark)
EU-note (11) – E 11 (notat af 8/11-11 om reform af
landbrugspolitikken)
Udvalgsmødereferater:
Rådsmøde 3182 – bilag 2 (skriftlig forelæggelse af 11/7-12)
EUU alm. del (11) – bilag 556 (side 1358 behandlet i EUU 8/6-
12)
Europaministeren:
Formandskabet ønsker en drøftelse af afgrænsningen af de
såkaldte ”områder med naturlige begrænsninger”, hvor der kan ydes støtte under
landdistriktspolitikken. Der er 3 kategorier af disse områder. Den første vedrører
bjergområder, mens den anden kategori er områder udpeget af medlemslande-
ne. Den tredje kategori vedrører områder med ”andre” begrænsninger, for ek-
sempel områder som småøer.
Kommissionen foreslår at ændre den anden kategori, og det er emnet for drøftel-
sen på rådsmødet. Så det er ikke relevant for den danske ø-støtteordning. Dan-
mark støtter, at medlemsstaterne i fremtiden skal anvende fælles biofysiske krite-
rier til udpegningen.
Fra dansk side mener vi, det er vigtigt med en langt bedre afgrænsning, da meget
store landbrugsarealer er udpeget til områder med naturlige begrænsninger. Der-
for er der selvfølgelig også mange medlemslande, der ikke ønsker at reformere
denne ordning. I Parlamentet er der også et ønske om at udsætte en reform på
dette område.
Ordningen skulle allerede være reformeret tilbage i 2005, men det er blevet udsat
senest i 2010. Derfor mener vi, at det er ved at være tid til en reform.
Nikolaj Villumsen
gjorde opmærksom på, at Concord Danmark opfordrer den
danske regering til at arbejde for, at der kommer en dato på udfasningen af ek-
sportstøtten, som er med til at udkonkurrere ulandene. Hvordan stiller regeringen
sig hertil?
Europaministeren
svarede, at fra dansk side arbejder vi for et ophør af eksport-
støtten, men vi må acceptere, at såvel et stort flertal af lande samt Kommissionen
ønsker at fastholde den. Han tilføjede, at i øvrigt falder eksportstøttens omfang,
og i går blev eksportstøtten for oksekød fastsat til nul.
1567
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
Udg.
3. Reformpakke om den fælles landbrugspolitik:
(Evt.) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik
– Orienterende debat
KOM (2011) 0628
Rådsmøde 3186 – bilag 1 (samlenotat side 28)
EUU alm. del (11) – bilag 30 (henvendelse af 13/10-11 fra
Concord Danmark)
EU-note (11) – E 11 (notat af 8/11-11 om reform af
landbrugspolitikken)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (11) – bilag 549 (behandlet i EUU 11/5-12)
Europaministeren:
Formandskabet har oplyst, at punkt 3 om den horisontale
forordning er taget af dagsordenen.
1568
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
4. Reformpakke om den fælles landbrugspolitik:
(Evt.) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en
fælles markedsordning for landbrugsprodukter
(fusionsmarkedsordningsforordningen)
– Orienterende debat
KOM (2011) 0626
Rådsmøde 3186 – bilag 1 (samlenotat side 38)
EU-note (11) – E 11 (note af 8/11-11 om reform af
landbrugspolitikken)
EUU alm. del (11) – bilag 30 (henvendelse af 13/10-11 fra
Concord Danmark)
Udvalgsmødereferat:
Rådsmøde 3182 – bilag 2 (skriftlig forelæggelse af 11/7-12)
EUU alm. del (11) – bilag 556 (side 1361, behandlet i EUU 8/6-
12)
Europaministeren:
Formandskabet lægger op til en diskussion af de såkaldte
referencepriser i markedsordningen. Referencepriserne udløser intervention og
støtte til privat oplagring af en række landbrugsprodukter. Mange medlemslande
ønsker at forhøje referencepriserne, så der oftere kan opkøbes til offentlige lagre.
Andre ønsker, at der skal være mulighed for, at referencepriserne kan justeres i
forhold til for eksempel omkostninger.
Fra dansk side er vi selvfølgelig klart imod at forhøje referencepriserne, og vi støt-
ter Kommissionens forslag om, at referencepriserne skal være uændrede. Vi vil
også argumentere for, at en forhøjelse af referencepriserne vil gå stik imod refor-
merne af landbrugspolitikken de seneste 20 år.
Vi synes, at der er gode argumenter imod en forhøjelse. Men der er mange med-
lemslande og en stor gruppe i Parlamentet, der ønsker at se på en forhøjelse, så
det bliver en vanskelig drøftelse. Vi forsøger sammen med en gruppe andre med-
lemslande at fastholde markedsorienteringen.
1569
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
5. Forslag til Rådets forordning om handelsrelaterede foranstaltninger
til sikring af forsyningen af EU´s forarbejdningsvirksomheder med
visse fiskevarer for perioden 2013-2015 og om ændring af
forordningerne (EF) nr. 104/2000 og (EU) nr. 1344/2011 samt
ophævelse af forordning (EF) nr. 1062/2009
– Tidlig forelæggelse
KOM (2012) 0357
Rådsmøde 3186 – bilag 1 (samlenotat side 51)
Europaministeren:
Kommissionen har fremlagt et forslag om toldkontingenter for
fiskeriprodukter for 2013-2015. Forslaget vil for visse fiskeriprodukter begrænse
mulighederne for import af fiskeriprodukter uden told eller til reducerede toldsat-
ser, hvilket er uheldigt set med danske øjne. For den danske forarbejdningssektor
er det meget vigtigt med adgang til import af fiskeriprodukter.
Et særligt punkt er toldkontingentet for rejer, hvor der ændres på en række betin-
gelser. Dybest set vil vi helst have en ordning, der minder om den eksisterende.
Rejer er også en vigtig eksportvare for Grønland til EU, og jeg kan oplyse, at der
er en fælles forståelse fra grønlandsk og dansk side om ikke at ændre den nuvæ-
rende balance i ordningen. Derfor arbejder vi for at opretholde denne balance i
forhandlingerne.
1570
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
6. Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på EU’s vegne af
fiskeripartnerskabsaftalen og protokollen om fastsættelse af de
fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og
Republikken Mauritius,
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en ny
fiskeripartnerskabsaftale og en ny protokol om fastsættelse af de
fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og
Republikken Mauritius, og
Forslag til Rådets forordning om fordeling af de fiskerimuligheder,
der er fastsat i protokollen til fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den
Europæiske Union og Republikken Mauritius
– Tidlig forelæggelse
KOM (2012) 0441, KOM (2012) 0442 og KOM (2012) 0437
Rådsmøde 3186 – bilag 1 (samlenotat side 57)
EUU alm. del (11) – bilag 222 (evalueringsrapport om EU's
fiskeripartnerskabsaftale med Mauritius af 13/1-12)
7. Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske
Unions vegne og midlertidig anvendelse af protokollen om
fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse,
der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab og Republikken Kiribati,
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af protokollen om
fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse,
der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab og Republikken Kiribati, og
Forslag til Rådets forordning om tildeling af fiskerimuligheder i
medfør af protokol om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den
finansielle modydelse, der er omhandlet i partnerskabsaftalen
mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken Kiribati
– Tidlig forelæggelse
KOM (2012) 0467, KOM (2012) 0468 og KOM (2012) 0466
Rådsmøde 3186 – bilag 1 (samlenotat side 61)
EUU alm. del (11) – bilag 558 (Fiskeripartnerskabsaftalen med
Kiribati af 25/7-12)
Europaministeren:
Jeg tager punkt 6 og 7 sammen. Kommissionen har indgået
en ny fiskeripartnerskabsaftale med en tilhørende protokol med Mauritius og for-
1571
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
nyet en protokol under fiskeripartnerskabsaftalen med Kiribati. Begge aftaler er
såkaldte tunaftaler, hvor hovedandelen af fiskeriet vedrører tun.
Fra dansk side holder vi os til den tilgang, som der var enighed om i Fødevareud-
valget tilbage i januar 2011, hvor der blandt andet blev lagt vægt på at sikre et
bæredygtigt fiskeri og menneskerettigheder. I de to konkrete fiskeripartnerskabs-
aftaler sker der en begrænsning af langlinefiskerier, hvilket vi støtter fra dansk
side, da der ofte er utilsigtede bifangster af for eksempel hajer i dette fiskeri.
Lisbeth Bech Poulsen
henviste til, at der i samlenotatet står, at to ud af tre
kommercielle tunarter sandsynligvis ikke er bæredygtige, nemlig gulfinnet og
storøjet tun. Under henvisning til europaministerens fremhævelse af bæredygtig-
hed spurgte hun, hvad man vil gøre for at undgå overfiskning af disse to arter.
Nikolaj Villumsen
spurgte, hvordan regeringen vil sikre, at det overfiskeri, der
åbenbart foregår på den gulfinnede tun, stoppes.
Hvorfor er det godt, at der indgås en fiskeriaftale med Kiribati, når to af de tre
kommercielle tunarter er truet af udryddelse?
Han tilføjede, at det er en vigtig pointe, at der ikke er blevet opbygget en bære-
dygtig forarbejdningsindustri i Kiribati, og spurgte, hvordan man vil sikre, at det
kommer til at ske fremover.
Europaministeren
sagde vedrørende Kiribati, at det konkluderes i en evalue-
ringsrapport, at fiskeriet efter bugstribet tun vurderes at være bæredygtigt, men at
der kan være visse problemer med bæredygtigheden efter gulfinnet og storøjet
tun. Fiskeriet efter tun i det vestlige og centrale Stillehav reguleres af regionale
fiskerikommissioner, hvor både EU og Kiribati er medlemmer. De har fastsat be-
skyttelsesforanstaltninger, og de to parter forpligter sig til at samarbejde om et
forsvarligt fiskeri. Evalueringsrapporten er oversendt til Europaudvalget. Fra
dansk side lægger vi vægt på, at der er en løbende dialog mellem EU og Kiribati
om de problemer, der måtte være med bæredygtigheden i fiskeriet. Kommissio-
nen oplyser, at parterne har aftalt, at man i det løbende samarbejde vil drøfte be-
hovet for forvaltningsforanstaltninger. Det er altså noget, man følger tæt fra EU's
side.
Med hensyn til Mauritius er fiskeriet efter tun og sværdfisk omfattet at IOTC –
Kommissionen for Tunfisk i Det Indiske Ocean. Det fremgår af evalueringsrappor-
ten, at fiskeriet af bugstribet og storøjet tun er bæredygtigt, men at der muligvis
foregår et overfiskeri af gulfinnet tun. Med hensyn til sværdfisk afhænger den vi-
denskabelige rådgivning af, om man antager, at der er en enkelt population, eller
om der er delpopulationer. Hvis man antager, at der er enkelt population, er råd-
givningen gunstig. Hvis man regner med, at der er tale om delpopulationer, er den
bekymrende. I henhold til IOTC's regler er der fastsat et maksimalt antal af fartø-
jer fra de enkelte lande samt tilhørende kapacitetsbegrænsninger. Endvidere har
IOTC udarbejdet en række bevaringsforanstaltninger, som medlemsstaterne skal
følge. EU vil fortsat arbejde for, at der fortsat fokuseres på bæredygtigt fiskeri.
1572
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
Nikolaj Villumsen
gentog sit spørgsmål om en bæredygtig forarbejdningsindustri
i Kiribati.
Han forstod, at hvis man antager, at der kan forekomme delpopulationer, er situa-
tionen problematisk. Det gælder især, hvis det er omkring Mauritius, delbestan-
dene er overfiskede.
Europaministeren
nævnte, at i henhold til fiskeriprotokollen fordeles de arbejds-
pladser, der er, ligeligt mellem EU og Kiribati.
NOT
Med hensyn til forarbejdningsindustrien ville Fødevareministeriet fremsende et
notat.
Man ville også i et notat kunne belyse, hvordan fiskene svømmer rundt i de
forskellige have.
1573
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
8. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 850/98 om bevarelse af fiskeressourcerne
gennem tekniske foranstaltninger til beskyttelse af unge marine
organismer og en ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1288/2009
– Tidlig forelæggelse
KOM (2012) 0298
Rådsmøde 3186 – bilag 2 (tillæg til samlenotat)
Europaministeren:
Kommissionen har fremlagt forslag om at videreføre tekniske
bestemmelser for Nordsøen mv., indtil en mere grundlæggende ændring af de
tekniske regler kan finde sted efter reformen. De tekniske regler fastlægger be-
stemmelser om blandt andet redskaber, maskestørrelser og lukkede områder.
Kort sagt er forslaget en videreførelse af eksisterende regler med mindre tilpas-
ninger. Generelt tror vi også, at det er klogest at vente med væsentlige ændringer
til den egentlige revision af forordningen, når fiskerireformen er på plads.
Der er dog et ønske fra hollandsk side om at gøre forsøgsordningen med
bomtrawl med elektrisk strøm generel. Redskabet er mere skånsomt for havbun-
den og miljøet end traditionelt bomtrawl, da fiskene skræmmes op fra havbunden
med svag elektrisk strøm.
Fra dansk side er vi åbne over for at udvide forsøget, men vi mener også, at man
er nødt til at foretage yderligere videnskabelige undersøgelser, inden man gene-
relt tillader bomtrawl med elektrisk strøm, og det er vigtigt, at vi sikrer, at de rette
kontrolforanstaltninger er på plads. Generelt er der et forbud mod elektrisk fiskeri,
og derfor er det nødvendigt, at vi har det videnskabelige grundlag i orden.
1574
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
9. Eventuelt – fiskeriaftale med Mauretanien
Lisbeth Bech Poulsen
var blevet opmærksom på, at Spanien ønskede fiskeriaf-
talen med Mauretanien taget op igen. Da det var en aftale, SF syntes var meget
fin og afbalanceret, spurgte hun, hvad regeringens stilling er til en genoptagelse.
Europaministeren
oplyste, at den hidtidige fiskeriprotokol udløb den 31/7, og
efter meget vanskelige forhandlinger nåede man til enighed om en ny fiskeripro-
tokol. Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at dette er det bedst mu-
lige forhandlingsresultat efter de vanskelige forhandlinger. Den nye aftale inde-
holder en række forbedringer i forhold til den hidtidige aftale set i relation til bære-
dygtighedshensyn. Men flere af de medlemslande, som er omfattet af aftalen, er
ikke tilfredse, idet de mener, at EU kommer til at betale for fisk, som de ikke fan-
ger. Spanien har derfor bedt om at få sagen på dagsordenen under "Eventuelt".
Den danske holdning er, at vi efter vanskelige forhandlinger har lavet en aftale
med Mauretanien, og der lægges fra dansk side ikke op til, at der skal ændres i
aftalen.
1575
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3187 (almindelige anliggender) den 24.
september 2012
Dagsordenspunkt 1 hører under Finansministeriets ressort.
De øvrige punkter hører under Udenrigsministeriets ressort.
Europaministeren forelagde dagsordenspunkterne 1-4.
Udviklingsministeren forelagde dagsordenens punkt 5.
Europaministeren:
Jeg vil i dag forelægge punkterne på rådsmødet vedrørende
almindelige anliggender, som finder sted på mandag. Alle punkterne er denne
gang til orientering.
1. EU’s flerårige finansielle ramme for perioden 2014 til 2020
– Politisk drøftelse
KOM (2011) 0500, KOM (2011) 0403, KOM (2011) 0398, KOM (2011)
0510, KOM (2011) 0511, KOM (2011) 0512, KOM (2011) 0737, KOM
(2011) 0738, KOM (2011) 0739, KOM (2011) 0740, KOM (2011) 0742,
KOM (2012) 0388
Rådsmøde 3187 – bilag 1 (samlenotat side 2)
KOM (2011) 0500 - bilag 1 (den franske regerings erklæring)
KOM (2011) 0500 - bilag 2 (henvendelse fra Europa-
Kommissionens repr. i Kbh.)
KOM (2011) 0500 - bilag 4 (henvendelse fra Concord Danmark
af 9/11-11)
EU-note (10) - E 53 (note af 10/8-11 om EU's flerårige finansielle
ramme)
Udvalgsmødereferater:
Rådsmøde 3184 – bilag 2 (skriftlig forelæggelse af 18/7-12)
EUU alm. del (11) – bilag 569 (side 1472, behandlet i EUU 22/6-
12)
Europaministeren:
Formandskabet lægger op til, at medlemslandene på det
kommende rådsmøde drøfter en videreudviklet version af den forhandlingsboks,
som det danske formandskab fremlagde i juni måned.
Forhandlingerne begynder nu at nærme sig den afgørende fase. Den faste for-
mand for Det Europæiske Råd har således indkaldt til et ekstraordinært møde i
Det Europæiske Råd den 22.-23. november, hvor man vil gøre et forsøg på at
afslutte forhandlingerne i Rådet.
De afgørende spørgsmål, som vil skal drøfte i efteråret, vedrører det overordnede
udgiftsniveau, fordelingen af midlerne i EU’s budget på de forskellige politikområ-
der og så naturligvis finansieringen af budgettet.
1576
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
Som bekendt kræver Danmark en korrektion af det uforholdsmæssigt store dan-
ske EU-bidrag med 1 mia. kr. årligt fra 2014, hvor det nye flerårsbudget træder i
kraft.
Hertil kommer, at regeringen arbejder benhårdt sammen med en gruppe af lige-
sindede lande for at sikre et budget, der bedre afspejler de økonomiske realiteter
og de udfordringer, Europa står over for. Denne tilgang omfatter for det første, at
vi lægger vægt på, at udgifterne ikke må stige så meget, som Kommissionen fo-
reslår. For det andet mener regeringen, at vi inden for en samlet set stram ramme
skal prioritere de mest vækst- og beskæftigelsesfremmende politikker, herunder
ikke mindst forskning.
Henrik Høegh
spurgte, om regeringen kan acceptere, at man skærer i udgifterne
under kategori 1a, der handler om vækst og beskæftigelse og forskningspro-
grammer. Han ville gerne høre om regeringens øvrige prioritering – udover den
ene milliard kroner.
Nikolaj Villumsen
betegnede det som interessant, at selv om vi får en rabat på 1
mia. kr., står det danske bidrag til EU til næste år til at stige fra 19,6 mia. kr. til
20,3 mia. kr. Han spurgte, om regeringen ville gå med hertil i en tid, hvor de en-
kelte lande skal skære ned.
Pia Adelsteen
spurgte, hvor langt regeringen er villig til at gå for at få rabatten på
den ene milliard kroner, altså om vi ville nedlægge veto, idet hun gjorde opmærk-
som på, at Kommissionen i et svar til Morten Messerschmidt ikke mente, vi skulle
have denne rabat.
Europaministeren
svarede Henrik Høegh, at vi ønsker et budget, der bruger
mest muligt til at skabe vækst og jobs i Europa. På et tidspunkt, hvor der er en lav
vækst, er det meget fornuftigt. Ansvaret ligger i de enkelte lande, men der er også
en mulighed for, at man på budgettet på ca. 7.500 mia. kr. fra 2014 til 2020 kan
bruge pengene på en mere fornuftig måde. Sagt forenklet ønsker vi, at der bliver
brugt færre penge på landbrugspolitik, strukturfonde og administration i Bruxelles,
men til gengæld vil vi gerne bruge flere penge på forskning, uddannelse og grøn
teknologi og også på infrastrukturprogrammer, der kan gavne EU, fordi det samlet
set vil være med til at skabe fremtidens jobs. Det har vi brug for i en hård konkur-
rencesituation med Kina, USA og andre lande i verden. Europaministeren tilføje-
de, at han oplevede, at der var meget bred opbakning til denne holdning i Folke-
tinget. Danmark er interesseret i, at EU's budget bliver bragt ned i forhold til det,
Kommissionen foreslår. Derfor har vi i lighed med en række andre lande, bl.a.
Tyskland, arbejdet målrettet for, at budgettet bliver lavere. Den gode nyhed er, at i
det seneste udkast, der er kommet fra det cypriotiske formandskab, gør man det
klart, at man forventer, at den ramme, der skal findes for det fremtidige budget,
bliver mindre end den, Kommissionen har tilkendegivet. Der er ikke sat tal på
endnu, men der er sendt et klart signal.
Europaministeren svarede Pia Adelsteen, at regeringens holdning til rabatten til
Danmark på 1 mia. kr. årligt fra 2014 og frem er meget klar. Vi finder det helt uri-
meligt, at vi skal betale 4 kroner, hver gang lande, der minder om Danmark, kun
1577
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
betaler 3 kroner. Det er blevet sagt klart og tydeligt, at det er et krav fra Danmark,
som vi forventer bliver imødekommet.
Henrik Høegh
var ikke uenig i europaministerens prioriteringer inden for budget-
tet, hvor han bl.a. prioriterer forskning højt. Han hørte ikke europaministeren sige
noget om TEN-T-programmet, men det var vel en forglemmelse. Henrik Høegh
sagde, at når han nævnte infrastrukturen, tænkte han ikke kun på Fehmernfor-
bindelsen, men også på sådan noget som elnettet.
Pia Adelsteen
gentog sit spørgsmål om, hvor langt regeringen vil gå for at få ra-
batten, og ville gerne vide, hvilke argumenter vi fremførte. Den tidligere finansmi-
nister, Claus Hjort Frederiksen, havde jo peget på, at budgettet kræver enstem-
mighed. Derfor spurgte hun, om regeringen vil bruge vetoretten.
Europaministeren
bekræftede over for Henrik Høegh, at infrastrukturen er en
meget væsentlig del, når det drejer sig om at fremme vækst og jobs i Europa.
Han svarede Pia Adelsteen, at det gode argument for en rabat er, at vi sammen-
lignet med andre lande betaler for meget. Det har topprioritet for Danmark at få en
rabat, og europaministeren havde en klar forventning om, at det ville blive imøde-
kommet, når vi skal lave den endelige aftale.
1578
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 18.-19. oktober 2012
– Politisk drøftelse
Rådsmøde 3187 – bilag 1 (samlenotat side 15)
Europaministeren:
På rådsmødet mandag vil der være en kort indledende drøf-
telse af mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. oktober. Jeg forventer, at top-
mødet vil blive domineret af økonomiske temaer.
Van Rompuy vil først og fremmest i opfølgning af Det Europæiske Råd den 28.-
29. juni fremlægge en rapport om sit arbejde vedrørende styrkelse af Den Øko-
nomiske og Monetære Union.
Arbejdet har fire hovedspor: En integreret finansiel ramme (”bankunion”), integre-
ret finanspolitisk ramme (”finanspolitisk union”), integreret ramme for økonomisk
politik samt styrket demokratisk legitimitet. Drøftelsen på Det Europæiske Råd vil
give input til det videre arbejde frem mod Det Europæiske Råd den 13.-14. de-
cember, hvor van Rompuy skal fremlægge en endelig rapport med mere detaljere
forslag til vejen frem.
I forbindelse med van Rompuys rapport vil Det Europæiske Råd evaluere frem-
skridtene for så vidt angår forslaget om en fælles europæisk banktilsynsmeka-
nisme og – om nødvendigt – udstikke yderligere retningslinjer. Rådet vil også se
på det bredere spørgsmål om bankunion.
Det Europæiske Råd vil ydereligere gøre status over fremskridtene i forhold til
gennemførslen af vækstpagten.
Derudover forventes forholdet til strategiske partnere at blive genstand for en
åben udveksling af synspunkter.
Endelig kan det ikke udelukkes, at der kommer en drøftelse af aktuelle udenrigs-
politiske emner.
De flerårige finansielle rammer forventes ikke behandlet på dette møde i Det Eu-
ropæiske Råd, da van Rompuy som nævnt har indkaldt til et ekstraordinært møde
i Det Europæiske Råd den 22.-23. november alene med henblik på drøftelse af
dette emne.
Afslutningsvis vil jeg nævne, at vi under frokosten på mandag ventes at drøfte
Rådets rolle i forberedelsen af møderne i Det Europæiske Råd.
Hertil kan jeg sige, at det selvsagt er regeringens holdning, at det generelle råd til
fulde skal spille sin rolle som forberedende organ i forhold til møderne i Det Euro-
pæiske Råd og som horisontal koordinator i forhold til de øvrige rådsformationer.
Det er derfor nyttigt med en drøftelse af GAC’s rolle og arbejdsmetoder med hen-
blik på sikre den bedst mulige forberedelse af bl.a. arbejdet blandt stats- og rege-
ringscheferne i Det Europæiske Råd.
Henrik Høegh
spurgte, hvor meget i den rapport fra Westerwellegruppen, som
van Rompuy havde forelagt, regeringen var enig i, og hvilke dele af den, regerin-
gen umiddelbart kunne støtte.
1579
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
Merete Riisager
havde svært ved at finde ud af, hvad en bankunion ville inde-
holde, og bad europaministeren sige et par ord om den, herunder om den ville
komme til at indeholde en form for udligningsmekanisme, således at bankerne på
tværs af landegrænserne kommer til at hæfte for hinanden.
Hun spurgte, om regeringen har ændret sin holdning til en skat på finansielle
transaktioner på EU-niveau – set i lyset af de seneste udtalelser fra regerings-
medlemmer.
Med hensyn til nye mulige indtægtskilder ville hun gerne vide, hvad regeringens
holdning var til en harmonisering af momssystemet i EU.
Nikolaj Villumsen
forstod, at Socialdemokraterne i weekenden skulle diskutere
skat på finansielle transaktioner, og nævnte, at det nye forslag, der ligger fra
Kommissionen, undgår tab af arbejdspladser, men til gengæld indbringer en
masse penge. En række lande i EU vil gå i gang med at lave denne skat meget
hurtigt. Han syntes, det var en god idé, og spurgte, om regeringen ville gå med i
det forstærkede samarbejde om en EU-skat på finansielle transaktioner.
I relation til momsen spurgte han, om resultatet vil blive, at når vi køber et æble,
er der flere af pengene, som går i EU's kasse.
I diskussionen om Europas fremtid har vores præsident, van Rompuy, spurgt re-
geringerne, om de kan lide det udkast, han er kommet med. Heri står bl.a., at EU
skal til at blande sig i skattepolitikken og i lønniveauet, idet der helt specifikt står,
at man skal facilitere løn- og prisjusteringer. Han var glad for, at Folketinget havde
afvist indgrebet i konfliktretten, men hvis EU skal til at have en fælles lønpolitik og
en fælles skattepolitik, så er der tale om et langt mere voldsomt indgreb. Derfor
spurgte han, hvad vi vil svare på præsidentens spørgsmål. Udenrigsminister
Søvndal har skrevet under på rapporten – måske med nogle modifikationer, som
vi ikke rigtigt kender indholdet af.
Den fungerende formand, Pia Adelsteen,
gjorde opmærksom på, at der er to
rapporter, dels rapporten var Westerwellegruppen og dels rapporten fra van
Rompuy, og at udenrigsminister Søvndal ikke havde skrevet under på den sidst-
nævnte.
Pia Adelsteen
spurgte, hvad regeringens holdning er til banktilsynsmekanismen.
Vil den betyde, at man eventuelt vil mindske kontrollen i Danmark?
Europaministeren
gjorde opmærksom på, at Barrosos "state of the union" tale
ikke skal diskuteres på det kommende møde. Som europaministeren havde for-
stået det, havde Barroso tænkt sig inden valget til Europa-Parlamentet i 2014 at
fremlægge nogle konkrete forslag. Når de foreligger, må vi tage en diskussion af
dem.
Det er rigtigt, at den danske udenrigsminister har deltaget i en del af de møder,
der har fundet sted i Westerwellegruppen. Der er mange forskellige tanker i den
rapport, som reflekterer, at deltagerne langt fra er enige. Formålet har været at
udveksle synspunkter til gensidig inspiration. Der er et klart behov for refleksion
om Europas fremtid, da EU står i den værste krise i fællesskabets historie. Blandt
de udenrigsministre, der har mødtes, har hovedfokus været på løsning af den
1580
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
aktuelle krise, men der er også fremkommet vidtgående ideer vedrørende ØMU-
samarbejdet og den fælles forsvarspolitik. Udenrigsministeren har langtfra været
enig i alle de tanker, og Danmark har jo sine forbehold, men samtidig har vi for-
pligtet os til ikke at hindre et tættere samarbejde mellem andre medlemsstater.
Der har været fokus på EU's rolle som global spiller. Her indeholder rapporten
mange gode ideer. Bl.a. styrkelse af den fælles udenrigspolitik, sikring af sam-
menhæng i EU's eksterne politikker både i politikformulering og i den praktiske
gennemførelse, fælles optræden i internationale organisationer og at vi bliver
bedre til at anvende den fælles udenrigstjeneste. Det betyder bl.a., at man vil give
Ashton mulighed for at udnytter sin koordinatorrolle i Kommissionen fuldt ud.
På det institutionelle område har udenrigsministeren gjort det klart, at han er
uenig i en række af ideerne, f.eks. at DER's formand også bør være formand for
Kommissionen. Det har været udenrigsministerens bidrag, at Europas borgere
ikke efterspørger nye traktater, men i højere grad ønsker konkrete resultater ved-
rørende vækst, beskæftigelse og klima. Samtidig ønsker vi et EU, der fungerer
mere demokratisk og åbent. EU-debatten skal styrkes i de enkelte medlemssta-
ter. Der har været et ønske om at udbygge forbindelsen mellem Europa-
Parlamentet og de nationale parlamenter. Den danske udenrigsminister har selv-
følgelig lyttet til de forslag, der er kommet. Nogle af dem er han enig i. Andre er
han uenig i.
Med hensyn til en skat på finansielle transaktioner er det korrekt, at der er en dis-
kussion i de forskellige partier, men udgangspunktet for regeringen er, at den øn-
sker en finansiel transaktionsskat på globalt plan. Vi ser dermed også gerne en
sådan skat på europæisk plan. Men det konkrete forslag, der er kommet fra
Kommissionen, mener vi ikke er en god løsning, fordi det vil kunne medføre tab af
vækst og arbejdspladser. Derfor har vi ikke kunne tilslutte os det. Europaministe-
ren tilføjede, at regeringen ikke har nogen ideologiske problemer med, at man på
europæisk plan indfører en skat på finansielle transaktioner. Vi har bare ikke set
et konkret forslag endnu, som har kunnet finde tilslutning hos regeringen.
Fra dansk side er vi skeptiske over for indførelse af en ny momsindtægt og me-
ner, det er utilfredsstillende, at Kommissionen endnu ikke har fremlagt oplysnin-
ger om de fordelingsmæssige aspekter. Fra dansk side vil man ikke kunne accep-
tere at træffe beslutning om en sådan momsindtægt, hvis de fordelingsmæssige
konsekvenser ikke kan bestemmes med meget stor nøjagtighed. Vi kan ikke ac-
ceptere, at den nuværende momsindtægt afskaffes, uden at de fordelingsmæssi-
ge konsekvenser heraf håndteres.
Merete Riisager
forstod, at europaministeren mente, Westerwellerapporten in-
deholdt en række vidtløftige ideer, og Barroso har talt om, at EU skal være en
føderation. Hun betegnede det som et demokratisk svigt, når regeringen ikke vil
deltage i debatten om, hvor EU skal bevæge sig hen, og ikke vil tage stilling til de
ideer, der er kommet frem fra de andre udenrigsministre. Hun mente ikke, man
mere kunne anvende den fortærskede floskel, at det gælder om at sidde med ved
bordet, når regeringen ikke prioriterer at sidde med i en visionsgruppe, idet den
1581
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
ikke havde deltaget i hverken det første eller det sidste møde. Hun spurgte, hvor-
for europaministeren ikke deltog, når udenrigsministeren ikke kunne deltage.
Med hensyn til en bankunion gav europaministeren ikke mange informationer.
Merete Riisager frygtede, at der ville ske det samme som med den finanspolitiske
union. Man havde fået meget få informationer, og lige pludselig skriver vi under.
Hun regnede med, at når man drøftede en bankunion, var det fordi man vidste
noget om, hvad den skal indeholde.
Europaministeren nævnte i forhold til momssystemet, at vi skulle kende konse-
kvenserne. På den baggrund spurgte hun, om regeringen ville sørge for at få be-
lyst konsekvenserne af en finansiel transaktionsskat for det tilfælde, at regeringen
lige pludselig skulle skifte standpunkt til den.
Nikolaj Villumsen
undrede sig lidt over europaministerens svar om transaktions-
skatten, idet Kommissionen siger, at det nye forslag, der ligger, ikke kommer til at
betyde tab af arbejdspladser. Hvis Kommissionen har regnet forkert, er det vigtigt,
at vi kaster os ind i debatten. Efter det forslag, der ligger på bordet nu, risikerer vi,
at det rammer danske virksomheder, uden at vi kan få del i pengene. Enhedsli-
sten ønsker en global finansskat og en europæisk finansskat, selv om London
ikke vil være med.
Nikolaj Villumsen mente, det var vigtigt at forholde sig til Westerwelles forslag og
også til dele af Barrosos forslag, idet han ikke mente, det var for sjov, at EU's
præsident foreslår, at der skal være fælles skattepolitik og fælles lønpolitik, og når
den tyske udenrigsminister mener det samme.
Nikolaj Villumsen betegnede det som positivt, at der i europaministerens svar lå
noget, som kunne tyde på, at Danmark ville sige nej til traktatændringer. Derfor
bad han europaministeren bekræfte dette.
Pia Adelsteen
delte Merete Riisagers bekymring med hensyn til en bankunion,
nemlig at der lige pludselig var lavet en aftale. Hun spurgte, hvad vi talte om, og
ville gerne kende regeringens holdning.
Hun undrede sig over, at europaministeren ikke havde nogen holdning til Bar-
rosos tale, hvor Barroso går ind for en føderation af nationalstater, og spurgte,
hvad vi så har en europaminister for.
Europaministeren
gjorde i svaret til Merete Riisager opmærksom på, at han ikke
havde kaldt forslagene i Westerwellerapporten for vidtløftige, men sagt, at der var
tale om vidtgående ideer. Vi går ind i den debat. Regeringen som helhed er inte-
resseret i at diskutere Europas fremtid. Den danske udenrigsminister har været
inviteret, og han har deltaget i de møder, han havde mulighed for at deltage i. Fra
tysk side har man sagt, at det var en personlig invitation til udenrigsministeren, og
når udenrigsministeren ikke har kunnet deltage, har der deltaget en embedsmand
fra Udenrigsministeriet, så der har været dansk repræsentation ved alle møderne.
Med hensyn til en bankunion vil vi fra dansk side lægge vægt på at bevare en lige
konkurrence inden for det indre marked, uanset om man er med i en bankunion
eller ej. Rettigheder og pligter må følges ad, og derfor må man se på, hvilke mu-
ligheder der er for, at de ikke-eurolande, som går med, kan få indflydelse på be-
1582
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
slutningerne. Det er ikke hensigten, at vi skal svække det samlede banktilsyn. Der
er behov for et velfungerende tilsyn. Det er klart, at de lande, som i dag ikke er
med, skal have mulighed for at få indflydelse. Om de får det, vil have betydning
for den endelige danske stillingtagen. Europaministeren tilføjede, at det ikke kun
er Danmark, der har det synspunkt. Der er ingen, der har et ønske om, at en
bankunion skal komme som en tyv om natten. Når der ligger et resultat, vil der
være lejlighed til, at Folketinget forholder sig til det og tager stilling til, om det vil
være til gavn for Danmark at deltage. Vi går fra dansk side ind i sagen på en kon-
struktiv måde.
Europaministeren svarede Pia Adelsteen, at det ikke er regeringens holdning, at
vi skal have en føderation. Det mente han heller ikke, der var et flertal for i det
danske Folketing, men måske gik Dansk Folkeparti ind for det.
Merete Riisager
syntes, det var dejligt, at regeringen gerne vil diskutere Europas
fremtid i lukkede møder, og så frem til, at den også ville gøre det i offentligheden.
Hun spurgte, om hun skulle forstå europaministerens svar vedrørende bankunio-
nen sådan, at hverken europaministeren eller økonomiministeren havde deltaget i
møder om bankunionen, idet hun gik ud fra, at hvis man deltager i møder, drøfter
man noget konkret.
Nikolaj Villumsen
henviste til, at statsministeren havde sagt, at danske skatte-
ydere ikke skal hæfte for andre landes banker, og spurgte, om det stadig er gæl-
dende.
Han ville på det kraftigste opfordre regeringen til at gå med til en europæisk
transaktionsskat, idet han ikke mente, der var fremkommet nye tal, efter at Kom-
missionen havde sagt, at det nu foreliggende forslag ikke ville medføre tab af ar-
bejdspladser.
Pia Adelsteen
beroligede europaministeren med, at Dansk Folkeparti fortsat vil
bekæmpe en føderation. Hun forstod, at regeringen ikke går ind for en føderation,
men modarbejder regeringen en føderation?
Europaministeren
sagde til Merete Riisager, at forhandlingerne vedrørende
ØMU-en primært foregår i Økofinregi. Der har blandt andet været et uformelt mø-
de for nylig, hvor økonomi- og indenrigsministeren deltog, og Folketinget har fået
et referat. Der vil også komme formelle møder i Økofinregi, og sagen vil ligeledes
blive diskuteret af stats- og regeringscheferne. Til den tid vil der blive lejlighed til
at drøfte, hvilken position regeringen vil foreslå at Danmark indtager. Det, vi bru-
ger de fleste kræfter på lige nu, er at drøfte banktilsynet. Regeringens holdning er
uforandret, og europaministeren havde ikke noget at føje til statsministerens be-
tragtninger om bankunionen.
Europaministeren glædede sig over, at Dansk Folkeparti bakkede op om den del
af regeringens Europapolitik, som går ud på, at vi ikke går ind for en føderation.
Men vi prøver ikke at forhindre andre lande i at gå videre i samarbejdet. Det er en
del af den aftale, vi lavede med EU, da vi fik vore forbehold. Når vi ved mere kon-
kret, hvilke ønsker der måtte være, må vi fra dansk side vurdere, om der er ele-
menter i en bankunion, som vi kan have en interesse i at deltage i.
1583
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
3. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og
Rumænien (CVM)
– Rådskonklusioner
KOM (2012) 0411, KOM (2012) 0410
Rådsmøde 3187 – bilag 1 (samlenotat side 17)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (11) – bilag 438 (side 802, senest behandlet i EUU
24/2-12)
Europaministeren:
Her har Kommissionen fremlagt rapporter, der skuer tilbage
på de 5 år, der er gået siden mekanismens etablering. De to rapporter peger på
fremskridt, men også en række udeståender, hvilket betyder, at CVM-mekanis-
men endnu ikke kan afsluttes. I lyset af begivenhederne i Rumænien hen over
sommeren – forløbet op til og efter forsøget på at afsætte præsidenten – vil der
komme endnu en CVM-rapport om Rumænien inden udgangen af 2012 med fo-
kus på retsstatsprincipper, retsvæsenets uafhængighed og respekt for forfat-
ningsdomstolen. Den næste CVM-rapport for Bulgarien kommer først ved udgan-
gen af 2013 for at give landet arbejdsro.
Fra dansk side lægger vi vægt på at støtte fuldt op om Kommissionens rapporter
og evalueringsarbejde. Når vi stiller hårde krav til nuværende og potentielle kan-
didatlande på det retlige område, er det klart, at Bulgarien og Rumænien også må
fortsætte arbejdet med at leve op til benchmarks inden for mekanismen.
Jeg forventer, at vi på rådsmødet vil vedtage konklusioner, der opfordrer Bulgari-
en og Rumænien til at fortsætte indsatsen og sender klare signaler til de to lande
om, hvor der skal sættes ind.
Henrik Høegh
havde hørt, at Holland var meget imod, at Bulgarien og Rumæni-
en blev fulde medlemmer af Schengen, og spurgte, hvordan stemningen var
blandt de øvrige medlemslande.
Pia Adelsteen
havde også hørt, at Holland var imod, at Bulgarien og Rumænien
blev fulde medlemmer af Schengen, hvilket hun udtrykte sin glæde over, idet hun
samme dag havde set, at man som borger i Moldova i Rumænien kunne købe
EU-adgang for 10.000 kr. Hun spurgte, om en sådan korruption ikke gav euro-
paministeren anledning til at ændre sin holdning. Eller til at indføre flere kontrol-
poster ved den danske grænse, så vi ikke får uægte EU-borgere ind.
Europaministeren
svarede Henrik Høegh, at de fleste lande i EU havde tilken-
degivet, at de mente, Rumænien og Bulgarien er klar til at indgå i Schengensam-
arbejdet, men landene skal tage det meget alvorligt med de opgaver, de har fået
både i forhold til ulovlig indvandring og i forhold til kriminalitet og alt det, som er
fundamentet, når vi skal sikre de ydre grænser i Europa.
Han var ikke bekendt med det, som Pia Adelsteen netop havde fået ind på sin
mobil til morgen, men alle lande skal leve op til de forpligtelser, de har.
1584
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
Pia Adelsteen
bebudede, at hun ville stille et skriftligt spørgsmål vedrørende
Bulgarien og Rumænien i lyset af den artikel hun havde læst.
1585
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
4. Evaluering af det europæiske semester
– Politisk drøftelse
Rådsmøde 3187 – bilag 1 (samlenotat side 20)
Det Europæiske Råd 28-29/6-12 – bilag 9 (konklusioner fra Det
Europæiske Råd 29/6-12)
EUU alm. del (11) – bilag 520 (erklæring fra
euroområdetopmødet)
EU-note (11) – E 38 (note vedr. Det Europæiske Råd 28-29/6-
12)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (11) – bilag 599 (side 1542, senest behandlet i
EUU 6/7-12)
Europaministeren:
Formandskabet lægger endvidere op til en evaluering af det
første fulde europæiske semester, som blev gennemført med succes under
dansk formandskab. Evalueringen vil også blive gennemført i Økofinregi i løbet af
efteråret forud for næste europæiske semester, som ventes igangsat med Kom-
missionens vækstundersøgelse, der fremlægges umiddelbart inden semestret
påbegyndes. Danmark er – ligesom de øvrige lande – naturligvis åben over for en
drøftelse af eventuelle forbedringer.
Henrik Høegh
ville gerne vide, hvordan regeringen arbejdede med at efterleve
de landespecifikke anbefalinger, som blev vedtaget under dansk formandskab.
Nikolaj Villumsen
erkendte, at vi har sagt ja til en samhørighedspolitik, som bl.a.
indebærer konditionalitet, og at nogle lande kan få tilbageholdt midler fra EU. Hvis
Danmark nu ikke gennemfører den fleks- og førtidsreform, som vi har besluttet, vil
vi så kunne risikere at miste midler?
Europaministeren
sagde, at Danmark havde været enig i de landespecifikke
anbefalinger, herunder også anbefalingerne til Danmark. Det fremgår også af
regeringens økonomiske politik. Vi efterlever naturligvis de spilleregler, der er,
fordi det er god, sund fornuft i Danmark. Og vi fører en økonomisk politik, som der
står respekt om.
Nikolaj Villumsen
gentog sit spørgsmål, om Danmark kunne risikere at blive
straffet, hvis vi ikke efterlever henstillingerne fra EU om at gennemføre en førtids-
og fleksreform. Han var klar over, at regeringen har tilkendegivet, at den vil følge
henstillingerne far EU, men hans spørgsmål drejede sig om den situation, hvor vi
ikke vil følge henstillingerne.
1586
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
5. Rådets og Danmarks tiltrædelse til den nye
Fødevareassistancekonvention (Food Assistance Convention)
– Orientering
KOM (2012) 0378, KOM (2012) 0379
Rådsmøde 3187 – bilag 1 (samlenotat side 23)
Udviklingsministeren:
Jeg vil i dag forelægge dagsordenspunkt 5, som er en
tidlig orientering vedrørende Rådets og Danmarks tiltrædelse til den nye fødeva-
reassistancekonvention – Food Assistance Convention – der forventes vedtaget
endeligt i Rådet i slutningen af året, når Europa-Parlamentet har givet sit tilsagn.
Fødevareassistancekonventionen har sine rødder i fødevarebistandskonventio-
nen fra 1967. Den blev indgået med det formål at styrke mulighederne for koordi-
nation af den internationale fødevarebistand.
Fødevarebistandskonventionen blev genforhandlet i 2009. Formålet var at lave
en ny konvention, der kunne give en ny ramme for kampen mod sult i det 21. år-
hundrede. Resultatet af forhandlingerne er den foreliggende fødevareassistance-
konvention, hvis overordnede formål er at bidrage til øget fødevaresikkerhed og
opfyldelsen af fødevare- og ernæringsbehov blandt de mest sårbare grupper i
udviklingslandene.
Det skal vi forsøge at gøre gennem en effektiv og koordineret international føde-
vareassistance, som, hvor det er muligt – det er det nye – kan ske i form af f.eks.
kontanter, fødevarekuponer og simple landbrugsredskaber frem for traditionel
fødevarebistand i form af naturalier. Den traditionelle fødevarebistand har potenti-
elt en række negative følgevirkninger i form af afhængighed og skævvridning af
lokale markeder med videre. Med den nye tilgang sikres, at man kan få styrket
udviklingsperspektivet, man kan udbygge modstandskraften, samtidig med at
man klarer det kontante fødevarebehov.
Konventionen foreskriver, at den givne fødevareassistance blandt andet skal gi-
ves på en måde, der beskytter sårbare gruppers levegrundlag og som ikke påvir-
ker den lokale produktion, markeder, priser og samhandel på en negativ måde.
Konventionens parter indrapporterer årligt deres bidrag. Danmarks bidrag til fø-
devarerelateret bistand går primært gennem Verdensfødevareprogrammet – ca.
185 mio. kr. årligt – samt nationale og internationale organisationer.
Konventionen indebærer ikke nogen ændring af hverken dansk lovgivning eller
praksis. Derfor skal den ikke i Folketinget, er det vurderet.
Konventionen ventes at træde i kraft 1. januar 2013, hvis 5 parter har undertegnet
og ratificeret konventionen inden den 30. november 2012. Det tyder alt på vil lyk-
kes, så konventionen kan træde i kraft.
Pia Adelsteen
mente, konventionerne var ved at brede sig, og at der var nogle af
dem, der gav problemer. Derfor spurgte hun, om den foreliggende konvention vil
få nogen betydning i Danmark.
1587
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 18: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 21/9-12
43. Europaudvalgsmøde 21/9-12
Udviklingsminister
svarede, at vi overholder de grundlæggende retningslinjer i
konventionen, og vor fødevarebistand er afkoblet fra konkrete fødevareleverancer
og er allerede i dag åben for den fleksibilitet, der skal være, sådan at vi i stedet for
at levere konkrete fødevarer kan levere fødevarekuponer, så fattige mennesker,
der har behov for mad, kan købe den lokalt. De kan også købe landbrugsredska-
ber, så vi, samtidig med at vi afhjælper det umiddelbare behov for mad, fremmer
deres muligheder for at få en fødevareproduktion selv. Derfor vil konventionen
ikke få nogen praktisk betydning i Danmark. Men den vil lægge et pres på andre
lande, som ikke i tilsvarende grad har afbundet deres hjælp eller løsnet kravet
om, at man anvender deres egne fødevarer.
Mødet slut kl. 12.25.
Ref.: BE/sra
1588