Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 289
Offentligt
1230318_0001.png
1230318_0002.png
1230318_0003.png
1230318_0004.png
KemikalierJ.nr. MST-654-00054Ref. SDO
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg og MiljøudvalgKomitésagKommissionens forslag til Kommissionsforordning til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til legetøjmed henblik på tilpasning af del III i bilag II til den tekniske udvikling.1. ResuméKommissionen har fremlagt forslag om at sænke grænseværdierne for hvormeget barium, der maksimalt må afgives fra legetøj (migrationsgrænser).Migrationsgrænserne i legetøjsdirektivet er fastsat med udgangspunkt i dettolerable daglige indtag (TDI), som er det højeste indtag, man kan tolererehver dag gennem hele livet. Ny viden viser, at TDI for barium er lavere endantaget, da migrationsgrænserne for barium i direktiv 2009/48/EF blevfastsat. Formålet med Kommissionens forslag er derfor at foreslå en laveremigrationsgrænse.Forslaget skærper de regler, der træder i kraft den 20. juli 2013. De foreslå-ede migrationsgrænser for barium vil øge beskyttelsesniveauet i forhold tilde grænser, som ellers ville komme til at gælde.Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle og samfundsøkonomiskekonsekvenser, og forslaget vurderes heller ikke at medføre nævneværdigeadministrative konsekvenser for erhvervslivet.Der skal stemmes skriftligt om forslaget senest den 27. marts 2013 ikomitéen for legetøjssikkerhed.Regeringen støtter forslaget, idet det er en opstramning af migrationsgræn-serne for barium i forhold til grænserne i direktiv 2009/48/EF (det nyelegetøjsdirektiv). Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionensforslag2. BaggrundKommissionen afsendte den 14. marts 2013 forslaget vedrørende barium tilmedlemsstaterne med henblik på skriftlig afstemning senest den 27. marts2013.Forslaget er sat til afstemning efter forskriftsproceduren med kontrol(Rådets afgørelse 1999/468/EF artikel 5a) i komitéen for legetøjssikkerhed.Hvis forslaget opnår kvalificeret flertal, sender Kommissionen forslaget til
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København KTlf. 72 54 40 00 • Fax 33 32 22 28 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
legalitetskontrol hos Rådet og Europa-Parlamentet, som inden for en frist påtre måneder kan modsætte sig forslaget. Hvis dette ikke er sket ved udløbetaf fristen, vedtager Kommissionen forslaget.Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen forRådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet har frafremsendelsen to måneder til at udtale sig om forslaget, hvilket sker medkvalificeret flertal. Rådet kan her vælge at forkaste eller vedtage forslagetuden nærmere begrundelse. Modsætter Rådet sig Kommissionens forslag,betragtes det som forkastet. Hvis derimod Rådet beslutter sig for atgodkende det, forelægges det straks for Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet har i dette tilfælde fire måneder regnet fra forslagetsfremsendelse til Rådet og Parlamentet til at udtale sig om forslaget. HarEuropa-Parlamentet inden for denne frist ikke modsat sig forslaget,vedtages det af Ministerrådet.3. Formål og indholdLegetøjsdirektivet indeholder en liste over tungmetaller med fastsattemigrationsgrænser. Grænserne er sat på 10 % eller 5 % af TDI i relation tilbarnets vægt og det legetøjsmateriale, der er tale om. For barium har mansat migrationsgrænserne på 10 % af TDI.Et studie, der er offentliggjort efter fastsættelsen af migrationsgrænserne idirektiv 2009/48/EF fra det amerikanske agentur for toksiske stoffer ogsygdomsregister (ATSDR), har konkluderet, at den tidligere TDI for bariumskal nedsættes. Herudover findes der undersøgelser baseret på data framennesker, som også tidligere er blevet vurderet, men ikke blev anvendt,da det blev vurderet, at disse indeholdt fejl. Kommissionen sendte derfor enanmodning til den Videnskabelige Komité for Toksicitet, Økotoksicitet ogMiljø (CSTEE) om en udtalelse om migrationsgrænserne for barium,baseret på de nye informationer fra ATSDR og de foreliggende data baseretpå undersøgelser af mennesker. CSTEE’s vurdering var, at man skullebasere migrationsgrænserne på de nye studier fra ATSDR. Kommissionenhar derfor besluttet at opdatere migrationsgrænserne i direktivet i henhold tilden seneste videnskabelige dokumentation fra ATSDR.For tørt, skørt, pulverlignende eller bøjeligt legetøjsmateriale sænkesgrænserne fra 4500 mg/kg til 1500 mg/kg.For flydende eller klæbrigt legetøjsmateriale sænkes grænsen fra 1125mg/kg til 375 mg/kgFor afskrabet legetøjsmateriale sænkes grænsen fra 56000 mg/kg til18750 mg/kg.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om, hvorvidtKommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget,eller at udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indholdeller ikke overholder subsidiaritetsprincippet eller proportionalitetsprincippet.5. Nærhedsprincippet
2
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet, idet det overordnede mål med en sænkning afgrænseværdierne for barium, der maksimalt må afgives fra legetøj(migrationsgrænser) bedst kan opnås ved harmoniserede regler i EU.6. Gældende dansk retIndtil den kemiske del af det nye legetøjsdirektiv finder anvendelse fra den20. juli 2013, gælder de migrationsgrænser, der fremgår af standardenDS/EN 71-3, jf. bekendtgørelse nr. 1116 af 12. december 2003 omsikkerhedskrav til legetøj og produkter, som på grund af deres ydrefremtræden kan forveksles med levnedsmidler (legetøjsbekendtgørelsen),bilag 3. For alle legetøjsmaterialer, bortset fra modellervoks og fingermaling,er migrationsgrænsen for barium 1000 mg/kg. For modellervoks ogfingermaling er migrationsgrænsen for barium 250 mg/kg.7. KonsekvenserLovgivningsmæssige konsekvenser:Forslaget er en Kommissionsforordning, og vil derfor være direktegældende. Forordningens migrationsgrænser for barium sænker debariumgrænser, som ellers træder i kraft med det nye legetøjsdirektiv 20.juli 2013. Det nye legetøjdirektivs migrationsgrænser for barium er fastsat ilegetøjsbekendtgørelsen, og de vil skulle ophæves for ikke at skabeforvirring om hvilke grænser, der er gældende. Ændringerne ibekendtgørelsen skal efter forslaget være gennemført senest den 20. juli2013.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser:Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser. Frem til 20. juli 2013 vil grænsen for barium være lavere fordet meste legetøj, end den vil være hvis forslaget træder i kraft den 20. juli2013. Hvis forslaget ikke træder i kraft 20. juli, vil de tilladte bariummigrationsgrænser være endnu højere, idet grænserne i det nyelegetøjsdirektiv er højre end den nu foreslåede grænse. Der vil derfor ikkevære lagre af legetøj med indhold af barium, som ikke kan sælges.Administrative konsekvenser for erhvervslivet:Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser forerhvervslivet.Beskyttelsesniveau:Forslaget har en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet sammenlignetmed de grænser, der ellers ville træde i kraft den 20. juli 2013, idet migra-tionsgrænserne for barium sænkes i forhold til de grænser, der ellers vilblive gældende efter det nye legetøjsdirektiv.8. HøringForslaget har ikke været sendt i dansk høring.Et rammenotat om forslaget har været sendt i høring fra 19. – 21. marts2013. Der er indkommet følgende bemærkninger:
3
Det Økologiske Rådstøtter forslaget.DIstøtter forslaget.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerEt flertal af medlemslandene har tilkendegivet at være positive overforforslaget.10. Regeringens holdningRegeringen ønsker overordnet at begrænse forbrugernes udsættelse forfarlige stoffer. Det er derfor regeringens holdning, at ny viden om stoffernesTDI skal afspejles i migrationsgrænserne i direktiv 2009/48/EF (det nyelegetøjsdirektiv). Da forslaget inddrager ny viden, som gennem ensænkelse af de eksisterende grænser vil højne beskyttelsesniveauet, støtterregeringen forslaget.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4