Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 315
Offentligt
1235559_0001.png
1235559_0002.png
Notat til Folketingets Europaudvalg og Beskæftigel-sesudvalg om EU-Domstolens afsigelse af dom i sagC-443/11 Jeltes m.fl. den 11. april 2013
Styrelsen forFastholdelseog RekrutteringNjalsgade 72 CDK-2300 København ST +45 33 95 50 00E [email protected]www.sfr.dkwww.borger.dk

Indledning

J.nr. 12-79-0003/2013-3076
Udvalgene blev i december 2011 orienteret om denne sag, hvor den nederlandskeregering har forelagt EU-domstolen spørgsmål om C-1/85 Miethe-dommens ræk-kevidde efter den nye forordning 883/2004 om koordinering af de sociale sikrings-ordninger.Sagen har principiel betydning for Danmark, da rækkevidden af Miethe-dommenhar betydning for retten til danske dagpenge og den danske fortolkning af reglerne iforordning 883/2004.Danmark har efterfølgende afgivet skriftligt og mundtligt indlæg i sagen.Generaladvokaten har den 10. januar 2013 udarbejdet forslag til afgørelse. Gene-raladvokatens forslag følger i store træk den danske fortolkning af regelsættet.

Sagens indhold

Både efter den tidligere forordning 1408/71 og den nye forordning 883/2004 omsocial sikring er hovedreglen, at en ledig grænsearbejder skal omfattes af bopæls-landets regler og modtage arbejdsløshedsydelser efter reglerne i bopælslandet.Den tidligere anvendelse af Miethe-dommen gjorde det muligt for grænsearbejderemed en særlig faglig og personlig tilknytning til seneste arbejdsland at bevare den-ne tilknytning ved ledighed og dermed modtage arbejdsløshedsydelser fra senestearbejdsland.Vurderingen af den ledige grænsearbejders tilknytning til seneste arbejdsland blevforetaget fra sag til sag af Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering, og der blevbehandlet ca. 10 sager om året. Uanset det begrænsede antal sager, så har dennemulighed for fravigelse fra hovedreglen givet anledning til en ulige retsstilling, danogle ledige grænsearbejdere fik ydelser fra deres bopælsland, mens andre fikydelser fra deres seneste arbejdsland.Danmark har siden anvendelsen af den nye forordning 883/2004 fra 1. maj 2010ikke tildelt ledige grænsearbejdere den særlige Miethe-status, idet den nye forord-nings regler fortolkes således, at ledige grænsearbejdere altid vil være omfattet afbopælslandets regler, uanset hvilken tilknytning de har til seneste arbejdsland.Danmark har en principiel interesse i sagens udfald og har derfor deltaget i doms-forhandlingerne med såvel skriftligt som mundtligt indlæg til støtte for den neder-
landske regering. Selve domsforhandlingen fandt sted den 24. oktober 2012, og ge-neraladvokaten afgav den 10. januar 2013 sit forslag til afgørelse i sagen.

Generaladvokatens forslag til afgørelse og sagens betydning for Danmark

Generaladvokaten har i forslag til afgørelse af 10. januar 2013 udtalt, at Miethe-dommen ikke finder anvendelse efter forordning 883/2004, da EU-lovgiver klarthar taget stilling til, at ledige grænsearbejdere skal omfattes af bopælslandets reglerog dermed også skal have arbejdsløshedsydelser efter bopælslandets regler.Hvis dommen den 11. april 2013 falder ud som foreslået af generaladvokaten, vildet stemme overens med den fortolkning Danmark har tillagt Miethe-dommen efterikrafttræden af forordning 883/2004.Generaladvokaten har dog om overgangsbestemmelsen i forordning 883/2004 ud-talt, at ledige grænsearbejdere – der før 1. maj 2010 havde Miethe-status – kan be-vare deres status, hvis der ikke er sket ændringer i deres situation. Det påhviler denationale myndigheder at foretage denne vurdering.Såfremt Domstolen i dommen fastlægger en tilsvarende fortolkning af overgangs-bestemmelsen vil det betyde, at Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering kan for-vente at genoptage ca. 5 konkrete sager for at vurdere, om der efter 1. maj 2010 ergivet afslag på ret til arbejdsløshedsdagpenge, selv om den ledige forsat kunne ha-ve status som en ledig grænsearbejder som følge af Miethe-dommen.Generelt kan bemærkes, at et forslag til afgørelse fra generaladvokaten indeholderen udførlig analyse af- og stillingtagen til sagens faktuelle og juridiske forhold.Domstolen er imidlertid ikke forpligtet til at følge generaladvokatens forslag, nården afsiger den endelige dom.Hvis generaladvokatens forslag til afgørelse ikke tages til følge, skal Danmark ind-stille sig på at genoptage den tidligere praksis ift. anvendelse af Miethe-dommen.Det må forventes, at Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering konkret skal tagestilling til om ledige grænsearbejdere kan tillægges Miethe-status – og dermed fåret til danske dagpenge – i ca. 10 sager om året. Som nævnt fører denne praksis tilen ulige retsstilling, da nogle grænsearbejdere får ydelser fra deres bopælsland,mens andre får ydelser fra deres seneste arbejdsland.
2