Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 335
Offentligt
1237660_0001.png
1237660_0002.png
1237660_0003.png
1237660_0004.png
1237660_0005.png
12. april 2013MST-133-00002sanGrundnotatEU Kommissionens forslag omændring af forordningen om et europæiskmiljømærke (Blomsten), bilag IIIom opkrævning af gebyr for ansøgning oganvendelse af miljømærketKomitésagResuméKommissionen har d. 19. marts 2013 udsendt forslag om at ændre bilag III om gebyrer iEU miljømærket, Blomstens forordning. Der er frist den 22. april 2013 til at afgive skriftligstemme i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.Forslaget vurderes at være neutralt i forhold til beskyttelsesniveauet. Regeringen agterat stemme for Kommissionens forslag til en ændring af miljømærkeforordningens bilagIII. Regeringen har dog ikke taget stilling til, om den vil ændre det nuværendegebyrniveau indenfor rammerne af Kommissionens forslag.1. StatusKommissionen har den 19. marts 2013 fremsendt ovennævnte forslag. Forslaget harhjemmel i artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010 af25. november 2009 om EU-miljømærket. Beslutningsforslaget ændrer bilag III omgebyrer. Forslaget skal til skriftlig afstemning d. 22. april 2013 i Kommissionensforskriftudvalg for Blomsten.Forslaget om ændring af bilaget har hjemmel i artikel 15 i Europa-Parlamentets ogRådets forordning nr. 66/2009 af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Kommissionen kan ændre maksimumgebyrerne i bilag III under hensyntagen til behovetfor gebyrer til at dække omkostningerne ved administrationen af ordningen.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efterforskriftprocedure med kontrol beskrevet i art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, somændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006, jf. art. 16, stk. 2 imiljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag, udstederKommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol afforslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagenfor Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeretflertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådetforslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst tomåneder, kan Kommissionen udstede beslutningen.
2. Formål og indholdForslaget indebærer alene en ændring af bilag III om gebyrer og medfører ingenændringer i EU-miljømærkets miljøbeskyttelsesniveau. Ændringerne fremgår afnedenstående skema.
2
Nuværende og foreslået gebyrstruktur (maksimum gebyr)GældendeÆndringsforslagMaksimalt ansøgningsgebyr(i Euro)200-1.200200-2.000Udgør minimum 200 EuroSME’er, max.200-600200-600Mikrovirksomhed, max.200-350200-350ISO 14.001 15%Reduktion for ansøgere med EMAS eller ISO 20%ellerEMAS 30%14.001 miljøledelsessystemMin og max årligt anvendelsesgebyr(Euro) 0-1.5000-25.000*SME’er, max.0-7500-18.750*Mikrovirksomhed, max.0-3500-18.750*Ansøgere fra udviklingslande, max.-0-18.750** Anvendelsesgebyret kan – under hensyntagen til maksimumniveauet – beregnesenten som en enhedstakst (lig maksimumgebyret eller lavere) eller som en procentsats0,15 % afomsætningen af de miljømærkede produkter,der er registreret underlicensindehaverens licens.Kommissionens forslag om ændring af bilaget omhandler primært de maksimalegebyrer, der er mulige at opkræve. Medlemslandene er ikke forpligtet til at ændre denuværende gebyrniveauer, der i alle tilfælde er lavere end de foreslåede ændringer.Ændringsforslaget afspejler i høj grad den gebyrstruktur, der fandtes i EU miljømærketfra 2001-2010.En forhøjelse af maksimum for det årlige anvendelsesgebyr (til 25.000 Euro) oggenindførelse af den omsætningsbaserede gebyrsats (0,15 % af det miljømærkedeprodukts omsætning) vil have den effekt, at virksomheder med høj omsætning afmiljømærkede produkter i større omfang vil bidrage med et højere anvendelsesgebyr tilkontrol og tilsyn med EU miljømærket end virksomheder med en lille omsætning afmiljømærkede produkter.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.4. Nærheds- og proportionalitetsprincippetKommissionen har ikke redegjort for dette. Da formålet med forslaget er at ændrealleredeudmøntetEUreguleringsbeføjelserienalleredegældendefællesskabsregulering, finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse mednærheds- og proportionalitetsprincippet.5. Gældende dansk retMiljømærkeordningen er frivillig. I Danmark er Miljømærkning Danmark (placeret hosDansk Standard) ansvarlig for opkrævning af gebyrer i EU miljømærket. I henhold til §10 i bekendtgørelse nr. 447 af 23/0/10 om det europæiske og det nordiske miljømærke(Miljømærkebekendtgørelsen) fastsættes miljømærkegebyret i Danmark indenforrammerne af EU forordningen om EU-miljømærket. Efter bekendtgørelsens § 10, stk. 2,skal forhøjelser og indførelse af gebyrer godkendes af miljøministeren, inden de kan
3
træde i kraft. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.6. Konsekvenser for DanmarkSamfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat,regioner og kommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetKommissionens forslag om ændring af bilag III om gebyrer i EUmiljømærkeforordningen har ingen konsekvenser for erhvervslivet. Det er først ved enevt. ændring af gebyret i Danmark, at det vil have konsekvenser.BeskyttelsesniveauetForslaget indebærer udelukkende en ændring i bilaget om gebyrer. Dabeskyttelsesniveauet i kriterierne således ikke berøres, vurderes forslaget at væreneutralt i forhold til beskyttelsesniveauet.7. HøringKommissionens forslag har været fremsendt til medlemmerne af DanmarksMiljømærkenævn med henblik på kommentering og opklarende spørgsmål indtil 21.marts 2013. Der er ikke indkommet spørgsmål eller kommentarer.Høringen i EU-specialudvalget har afstedkommet kommentarer fra Erhvervs- ogvækstministeriet, der ikke har bemærkninger til forslaget, og fra DI, der mener, atBlomsten bør markedsføres på lige niveau som evt. nationale/regionale mærker, men atden europæiske miljømærkeordning (og nationale/regionale mærker), skal være såbillige som mulig for virksomhederne, uden at der bliver gået på kompromis medtroværdigheden og kvaliteten af ordningerne. DI anbefaler, at reduktionen tilvirksomheder med et EMAS eller ISO 14.001 miljøledelsessystem er den samme.8. ForhandlingssituationenForslaget forventes at blive vedtaget. Ændringen af bilag III sker i henhold til fleremedlemslandes ønske om, at gebyrerne i højere grad dækker de umiddelbareomkostninger, der er for medlemslandene når en virksomhed ansøger om licens, og denløbende kontrol og tilsyn med anvendelsen af miljømærket. Det nuværendegebyrniveau, der blev indført med ændringen af miljømærkeforordningen i 2010, dækkeren mindre del af omkostningerne end det tidligere gebyrniveau.Organiseringen og de enkelte medlemslandes tilskud til miljømærkeordningen erforskellig de enkelte lande. Kommissionen har ikke udarbejdet en oversigt over en evt.sammenhæng mellem lande med højt tilskud til EU miljømærket og antallet afmiljømærkelicenser.Det har været drøftet, at det nuværende gebyrsystem ikke tager hensyn til forskelle ilønomkostningerne landene imellem, hvor der i de den nordlige del af EU er et højerelønomkostningsniveau end i den sydlige/østlige del af EU.
4
Forslaget indeholder også en ændring af reduktionen i ansøgningsgebyret forvirksomheder med et miljøledelsessystem. Reduktionen har hidtil været 20 % uagtet,hvilket miljøledelsessystem virksomheden har. Kommissionen har insisteret på en størrereduktion (30 %) til EU's miljøledelsessystem, EMAS, i forhold til miljøledelsessystemetISO 14.001, hvor reduktionen er foreslået til 15 %. Med muligheden for reduktion iansøgningsgebyret medfølger et krav om, at miljøledelsessystemet indarbejder kravenetil det miljømærkede produkt i certificeringen.9. Regeringens foreløbige holdningRegeringen agter at stemme for Kommissionens forslag til en ændring afmiljømærkeforordningens bilag III. Regeringen har dog ikke taget stilling til, om den vilændre det nuværende gebyrniveau indenfor rammerne af Kommissionens forslag.10. Tidligere forelæggelser for FolketingetForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
5