Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 338
Offentligt
1238614_0001.png
1238614_0002.png
1238614_0003.png
1238614_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen: Kemi og FødevarekvalitetSagsnr.: 2013-29-221-01719/Depnr: 20426Den 17. april 2013FVM 138
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF om mak-simumsindhold for arsen, cadmium, bly, nitrit, flygtige sennepsolier og skadelige botani-ske urenheder (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag om revision af visse maksimumindhold for uønskede stofferi foder. Det drejer sig om grænserne for arsen, cadmium, bly, nitrit, flygtig sennepsolie ogskadelige botaniske urenheder. Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-mark og resten af EU. Regeringen kan støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremlagt forslag om ændring af Bilag I til Europa-Parlamentets og RådetsDirektiv 2002/32/EF om maksimumsindhold for arsen, cadmium, bly, nitrit, flygtige senneps-olier og skadelige botaniske urenheder.Forslaget er fremsat med hjemmel i Direktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer i foderstoffer,artikel 8, stk. 1.Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH). Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal,vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeretflertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen indenfor to måneder kanforelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for ap-pelkomitéen. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen in-denfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelæggeforslaget for appeludvalget.Afgiver appelkomitéen med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kom-missionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appelkomitéen med kvalificeret flertal en positiv
2udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appelkomitéen ikke nogen udtalelse medkvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 23. – 24. april 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdForslaget indeholder følgende:Den generelle grænseværdi for arsen i tilsætningsstoffer, der tilhører den funktionelle gruppe”sporelementer”, er 30 mg/kg. For visse stoffer, der naturligt har et højt indhold, er grænsendog 50 eller 100 mg/kg. Jern(II)karbonat foreslås føjet til gruppen med 50 mg/kg, idet det harvist sig, at også dette stof har et naturligt højt indhold af arsen. Grænseværdien for arsen i til-skudsfoder og fuldfoder ændres ikke, og den samlede mængde arsen, et dyrs foder må inde-holde, ændres således ikke.Der introduceres højere grænseværdier for arsen, cadmium og bly i visse typer tilskudsfoder.Det drejer sig om foder, der optages i dyrenes mave-tarmsystem, og som indeholder spormine-raler som for eksempel jern og kobber til langsom afgivelse over op til 6 måneder. Disse pro-dukter indeholder højere koncentrationer af arsen, cadmium og bly end almindeligt tilskuds-foder, men på grund af den langsomme optagelse i dyrets fordøjelsessystem har det ingen be-tydning for det samlede indtag. Sådanne produkter bruges for eksempel til kvæg og får, dergår på græs uden at få tilskud af mineraler på anden måde. Da produktet derfor indeholderspormineraler til lang tid, vil også de naturlige koncentrationer af arsen, cadmium og bly værehøjere end i almindeligt tilskudsfoder, der tildeles dagligt.Analysemetoden for bly ændres. Det er tidligere blevet antaget, at to forskellige analysemeto-der var lige gode, og kravet om, hvilken der skulle bruges, blev på den baggrund slettet. Dethar efterfølgende vist sig, at det ikke er korrekt, og den tidligere bestemmelse er derfor blevetgenindført for kaolinler og foder med indhold af kaolinler.Der er i dag fastsat grænseværdier for nitrit i fodermidler. Dog er produkter og biprodukter frasukkerroe- og sukkerrørsproduktion og fra stivelsesproduktionen undtaget indtil videre. Dekan indeholde relativt høje mængder nitrit, men fordi man ikke har kunnet finde en pålideliganalysemetode til at kontrollere indholdet, har disse produkter været undtaget grænseværdier.
3Denne undtagelse foreslås udvidet til biprodukter fra alkoholproduktionen, hvor samme pro-blematik gør sig gældende. Forslaget begrundes i, at der fortsat er en øvre grænse for fore-komsten af nitrit i fuldfoder, som begrænser dyrenes samlede indtag af nitrit, og Den Europæ-iske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at indholdet af nitrit i animalske pro-dukter ikke udgør et problem for menneskers sundhed.Der er i dag fastsat én grænseværdi for flygtig sennepsolie i fodermidler og en højere grænse-værdi for rapskager, fordi raps naturligt indeholder flygtig sennepsolie i højere mængder endfodermidler generelt. Den højere grænse udvides med forslaget til andre rapsprodukter, somanvendes til foder, til sennepsarter og til sæddodder, en plante som ligeledes naturligt inde-holder flygtig sennepsolie i relativt høje mængder. Baggrunden for forslaget til ændringerneer, at en række sennepsarter i dag står opført som uønskede stoffer i andre fodermidler pågrund af deres naturligt høje indhold af flygtig sennepsolie, men samtidig anvendes de somfodermidler. Dermed hænger lovgivningen ikke sammen, og det foreslås derfor at slette demsom uønskede stoffer og i stedet lade disse sennepsarter omfatte af den højere grænseværdi,som allerede er gældende for raps. Den samlede tilladte mængde i fuldfoder ændres ikke.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilaget til direktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer i foderstof-fer. Bilaget med grænseværdier er gennemført med forordning nr. 574/2011 om ændring afEuropa-Parlamentets og Rådet direktiv 2002/32/EF for så vidt angår maksimalgrænseværdier-ne for nitrit, melamin, Ambrosia spp., om overslæb af visse coccidiostatika og histomonosta-tika og om konsolidering af direktivets bilag I og II.Ændringen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre andre ændrin-ger af lovgivningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige. Forsla-get vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Fødevarestyrelsenvurderer, at en vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmarkog resten af EU.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger til for-slaget.
4Regeringens foreløbige generelle holdningForslaget består af en række tekniske tilpasninger, som vurderes ikke at have betydning forbeskyttelsesniveauet i Danmark og resten af EU.På den baggrund agter regeringen at stemme for forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.