Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 385
Offentligt
1248749_0001.png
1248749_0002.png
1248749_0003.png

Notat

08. maj 2013J.nr. 10-0214126
Notat til Folketingets Europaudvalg

Om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-48/13 -

Nordea Bank Danmark A/S mod Skatteministeriet

1. Indledning

Østre Landsret har ved kendelse af 22. januar 2013 forelagt EU-Domstolen etspørgsmål vedrørende fortolkningen af artikel 49 TEUF (tidligere artikel 43 EF)og EØS-aftalens artikel 31 om retten til fri etablering.Sagen for Østre Landsret vedrører de tidligere gældende danske regler om gen-beskatning ved koncernintern overdragelse af udenlandske faste driftssteder.Den relevante bestemmelse – ligningslovens § 33 D, stk. 5 - gjaldt indtil indfø-relsen af de nugældende regler om sambeskatning (der bygger på territorialprin-cippet og det såkaldte globalpuljeprincip), og bestemmelsen indebar, at der vedoverdragelse af udenlandske faste driftssteder til et koncernforbundet (ikke-sambeskattet) selskab skulle ske genbeskatning af hidtil fratrukne underskud,der ikke modsvaredes af senere års overskud.Genbeskatningsreglen forhindrede, at underskud først kunne fratrækkes her ilandet, hvorefter senere års indtægter i det faste driftssted efter en sådan over-dragelse fortsat blev oppebåret inden for koncernen, men ikke længere ville væ-re undergivet beskatning her i landet.Spørgsmålet er, om denne bestemmelse stred mod den frie etableringsret.

2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling

Sagen udspringer af etableringen af Nordea-koncernen, der i hovedtræk er op-stået gennem en sammenlægning af Merita Bank (Finland), Nordbanken (Sveri-ge), Unidanmark (Danmark) og Christiania Bank og Kreditkasse (Norge) i slut-ningen af 1990´erne og i starten af 2000´erne.Som følge af fusionen mellem de nordiske banker besluttede koncernen at lukkeen række af selskabernes udenlandske filialer, herunder Nordea Bank DanmarksA/S´s (dengang Unibank A/S) filialer i Helsinki, Oslo og Stockholm. Parterne erenige om, at der skete en koncernintern overdragelse, som medførte genbeskat-ning af underskud efter ligningslovens § 33 D, stk. 5, men Nordea Bank Dan-mark A/S har gjort gældende, at denne bestemmelse er i strid med EF-Traktatens artikel 43, (nu artikel 49 TEUF), om retten til fri etablering (EØS-Traktatens artikel 31 for så vidt angår Oslo-filialen).
Side 1 af 3
Nordea Bank Danmark A/S gør gældende, at de dagældende nationale genbe-skatningsregler strider mod EU-retten, fordi muligheden for at udnytte under-skuddene i de pågældende udenlandske filialer blev endeligt fortabt ved luknin-gen/overdragelsen til de koncernforbundne selskaber. Banken har herved navn-lig henvist til EU-Domstolens dom i sag C-446/03, Marks & Spencer, og dom-men i sag C-424/06, Lidl Belgium.Banken har videre gjort gældende, at reglen under alle omstændigheder er upro-portional.Skatteministeriet gør gældende, at det ikke kan udledes af EU-Domstolens prak-sis, at det er uforeneligt med retten til fri etablering at nægte fradragsret for etikke-hjemmehørende datterselskabs/filials underskud, hvis datterselska-bet/filialen (og/eller en tredjepart) har udtømt alle muligheder for selv at kunneudnytte underskuddet. EU-Domstolen anerkender medlemsstaternes ret til atsikre hensynet til den afbalancerede fordeling af beskatningskompetencen mel-lem medlemsstaterne, og denne afbalancering bringes netop i alvorlig fare i si-tuationer, hvor der er tale om grænseoverskridende aktivitet, og hvor koncern-forbundne selskaber gives mulighed for at vælge, i hvilket land der skal tageshensyn til datterselskabernes/filialernes pådragne underskud.I de sager, som Domstolen tidligere har taget stilling til, forelå ikke en situation,hvor koncernen selv kunne etablere en skattemæssig asymmetri ved, at datter-selskabets/filialens indtægtspotentiale blev bragt uden for den nationale beskat-ningskompetence, uden at det fratrukne overskud i moderselskabets hjemlandblev neutraliseret ved efterfølgende skattepligtige indtægter. Derimod var dat-terselskaberne/filialerne i de tidligere sager enten afhændet til tredjemand ellerblot lukket ned.Hensigten bag den danske genbeskatningsregel i dagældende ligningslovs §33D, stk. 5, var at opretholde en logisk symmetri i beskatningen af over- og un-derskud og at forhindre, at koncernselskaber som følge af de nationale sambe-skatnings- og genbeskatningsregler selv kunne vælge eller påvirke, hvor et sene-re overskud hidrørende fra de aktiviteter, der har resulteret i de i Danmark med-regnede underskud, skal beskattes.Ministeriet gør gældende, at disse hensyn efter Domstolens praksis er tvingendealmene hensyn, der kan begrunde restriktioner i den frie etableringsret, og atgenbeskatningsreglen ikke går videre, end hvad der er nødvendigt for at vareta-ge hensynene.Østre Landsret anmodede ved kendelse af 22. januar 2013 EU-Domstolen om atbesvare følgende præjudicielle spørgsmål:"Er artikel 49 TEUF, jf. artikel 54, (tidligere artikel 43 EF, jf. artikel48), ogEØS-aftalens artikel 31, jf. artikel 34, til hinder for, at en medlemsstat, der til-lader et i denne stat beliggende selskab løbende at fratrække underskud fra etfast driftssted beliggende i en anden medlemsstat, foretager fuld genbeskatninghos selskabet af de fra det faste driftssted hidrørende underskud (i det omfangde ikke modsvares af senere års overskud) i tilfælde af, at det faste driftsstedophører, i hvilken forbindelse en del af driftsstedets virksomhed overdrages tilet koncernforbundet selskab, der er hjemmehørende i samme stat som det faste
Side 2 af 3
driftssted, og hvor det må lægges til grund, at mulighederne for at anvende depågældende underskud er udtømt?"Der er fastsat frist for regeringens afgivelse af skriftligt indlæg i sagen til den16. maj 2013.

3. Regeringens retlige stillingtagen

Regeringen afgiver derfor indlæg i sagen, hvori der, i overensstemmelse medSkatteministeriets argumentation for Østre Landsret, argumenteres for, at dendagældende bestemmelse i ligningslovens § 33 D, stk. 5, varetager tvingendealmene hensyn – nemlig hensynene til at sikre den afbalancere fordeling af be-skatningskompetencen og forebygge skatteunddragelse – og ikke går videre, endhvad der er nødvendigt for at varetage disse hensyn.
Side 3 af 3