Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 506
Offentligt
1268824_0001.png
1268824_0002.png
1268824_0003.png
NOTAT
DatoJ. nr.
Notat til Folketingets Europaudvalgom dansk deltagelse i appelsagen C-303/13 P, Kommissionen modJørgen Andersen (DSB-sagen)
1. Sagens omstændighederJørgen Andersen, der ejer Gråhundbus, har siden 1981 drevet en kommercielbusrute mellem København og Ystad. Virksomheden indgav i februar 2003 enklage til Kommissionen over formodet statsstøtte til DSB i forbindelse medDSB’s jernbanedrift på ruten mellem København og Ystad, der siden 2002 harværet omfattet af en kontrakt mellem DSB og staten om offentlig trafikbetje-ning.I juni 2006 blev der indgivet endnu en klage til Kommissionen fra Branchefor-eningen Dansk Kollektiv Trafik (DKT), hvorved DKT gjorde gældende, at DSB’ssamlede kontrakter med den danske stat for 2000-2014 indebærer uforeneligstatsstøtte. Særligt gjorde DKT gældende, at DSB er blevet overkompenseret forsine forpligtelser.På baggrund af begge sager besluttede Kommissionen den 10. september 2008at åbne en formel undersøgelsesprocedure (sag C 41/08), jf. EUF-traktatensartikel 108, stk. 2, vedrørende statens betalinger til DSB, idet Kommissionenvar i tvivl om, hvorvidt betalinger kunne indebære ulovlig og uforenelig stats-støtte.Som led i den formelle undersøgelsesprocedure deltog den danske regering i enrække møder med Kommissionen og indgav supplerende oplysninger og be-mærkninger til brug for Kommissionens afgørelse i sagen.Som afslutning på undersøgelsesproceduren traf Kommissionen afgørelse isagen den 24. februar 2010. I afgørelsens artikel 1, stk. 2, erklærer Kommissio-nen under visse betingelser den statsstøtte, der er indeholdt i de fire trafikkon-trakter om offentlig trafikbetjening, der er indgået mellem DSB og Transport-ministeriet, og som dækker perioden 2000-2014, for forenelig med det indremarked i henhold til forordning 1370/2007.11
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1370/2007 af 23.10 2007 om offentlig personbe-fordring med jernbane og ad vej og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 1191/69 og (EØF)nr. 1107/70 (EUT 2007 L 315, s. 1).
2. Rettens annullation af Kommissionens afgørelseJørgen Andersen anlagde herefter den 10. marts 2011 annullationssøgsmål vedRetten mod Kommissionen med påstand om annullation af artikel 1, stk. 2, iKommissionens afgørelse (sag T-92/11).Jørgen Andersen gjorde under sagen ved Retten for det første gældende, atKommissionen begik en retlig fejl ved at konkludere, at den danske regeringikke begik en åbenbar skønsmæssig fejltagelse ved at klassificere ruten Køben-havn-Ystad som en offentlig tjeneste og ved at henføre den under ordningenmed kontrakter om offentlig trafikbetjening. Jørgen Andersen har i den forbin-delse gjort gældende, at ruten er blevet effektivt drevet af markedsaktører udenstøtte og derfor ikke bør inddrages under kontrakter om offentlig trafikbetje-ning.For det andet gjorde Jørgen Andersen gældende, at Kommissionen begik enretlig fejl ved at undlade at anordne tilbagesøgning af den ulovlige overkom-pensation til DSB i kraft af udbetaling af udbytte til dens aktionær, den danskestat. Udbetaling af udbytte fra et statsejet selskab til staten kan ikke lovligtmodregnes i en retsstridig overkompensation.Endelig gjorde Jørgen Andersen, for det tredje, gældende, at Kommissionenhar anvendt det forkerte retsgrundlag ved vurderingen af, om statsstøtten kananses for forenelig med det indre marked, idet Kommissionen fejlagtigt haranvendt forordning 1370/2007 og ikke den tidligere gældende forordning1191/69.2Kommissionen nedlagde for Retten påstand om frifindelse, og DSB og regerin-gen intervenerede til støtte for Kommissionen.Folketingets Europaudvalg blev orienteret om regeringens intervention i sagenved Transportministeriets notat af 15. august 2011. Endvidere blev udvalgetorienteret om sagen forud for domsafsigelsen ved Transportministeriets notataf 12. marts 2013.Ved dom af 20. marts 2013 annullerede Retten artikel 1, stk. 2, i Kommissio-nens afgørelse, idet Retten gav Jørgen Andersen medhold i det tredje anbrin-gende. Retten fandt således, at Kommissionen burde have anvendt den tidlige-re gældende forordning 1191/69 og ikke den forordning, der var gældende påafgørelsestidspunkt (forordning 1370/2007) ved vurderingen af, om statsstøt-ten til DSB var forenelig med det indre marked.Endvidere afviste Retten helt kortfattet (i præmis 58) Kommissionens, regerin-gens og DSB's subsidiære anbringende om, at Kommissionens foreneligheds-2
Side 2/2
Rådets forordning (EØF) nr. 1191/69 af 26.6.1969 om medlemsstaternes fremgangsmåde med hensyntil de med begrebet offentlig tjeneste forbundne forpligtelser inden for sektoren for transporter medjernbane, ad landeveje og sejlbare vandveje (EFT 1969 I, s. 258)
vurdering ville være den samme, hvis Kommissionen skulle anvende forord-ning 1191/69, og at den ovennævnte retlige mangel derfor ikke bør føre til an-nullation.Retten tog herefter ikke stilling til de to første anbringender, der var gjort gæl-dende af Jørgen Andersen.3. Appelsagen ved EU-DomstolenKommissionen har den 3. juni 2013 appelleret Rettens dom. Kommissionensappel støttes på et enkelt anbringende, nemlig at Retten begik en retlig fejl(overtrædelse af artikel 108, stk. 2, artikel 288 og artikel 297, stk. 1, i EUF-traktaten) ved at fastslå, at Kommissionen burde have anvendt forordning1370/2007. Kernen i Kommissionens argumentation er, at Kommissionensvurdering af, om en unotificeret statsstøtte er forenelig med det indre marked,skal anvende de EU-retsregler, der finder anvendelse på afgørelsestidspunktet,og ikke, som Retten fastslog, de retsregler, der fandt anvendelse, da statsstøttenblev tildelt.Både regeringen og DSB tilkendegav under den formelle undersøgelsesproce-dure i statsstøttesagen, at forordning 1191/69 efter deres opfattelse fandt an-vendelse i sagen. Regeringen tilkendegav dog samtidig, at den ikke havde be-mærkninger til, om forordning 1191/69 eller forordning 1370/2007 skulle an-vendes, hvilket skal ses i lyset af, at Kommissionen kort før afgørelsens vedta-gelse oplyste, at den havde til hensigt at anvende forordning 1370/2007, somden anså for at udgøre det korrekte retsgrundlag.Regeringen er fortsat ikke enig med Kommissionen i, at det korrekte retsgrund-lag for Kommissionens afgørelse er forordning 1370/2007, og regeringen øn-sker derfor ikke at støtte dette anbringende under appelsagen.Imidlertid mener regeringen, at Retten fejlagtigt har afvist Kommissionens,regeringens og DSB's subsidiære anbringende om, at anvendelsen af det forker-te retsgrundlag ikke kan føre til annullation.Hertil kommer, at Danmark har en væsentlig interesse i sagens underliggendetvist, dvs. om DSB i perioden 2000-2014har modtaget ulovlig statsstøtte, der eruforenelig med det indre marked.Regeringen har derfor besluttet at deltage i appelsagen.Under appelsagen vil regeringen støtte Kommissionens påstand om, at Rettensdom skal ophæves, men med andre anbringender. Regeringen vil således gøregældende, at Retten fejlagtigt har afvist Kommissionens, DSB's og regeringensanbringende om, at anvendelsen af et forkert retsgrundlag ikke bør medføreannullation af Kommissionens afgørelse.Fristen for regeringens afgivelse af et skrift er den 16. august 2013.
Side 3/3