Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 511
Offentligt
1269151_0001.png
1269151_0002.png
1269151_0003.png
1269151_0004.png
NOTAT
MiljøteknologiJ.nr. mst-5200-00049Ref. kaasmDen 28. juni 2013
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets MiljøudvalgForeløbigt forslag: Kommissionens forslag til Kommissionsforordningom teknisk tilpasning af direktiv 2007/46/EF, Forordning692/2008/EF, Forordning 595/2009/EF og Forordning 582/2011/EF tilbehandling i komite for motorkøretøjer.Det vurderes, at forslaget vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauetpositivt. Regeringen forventes at kunne stemme for forslaget.
ResumeKommissionen fremsætter forslag, der indfører en række specifikationer forgodkendelse af motorer, der lever op til den nyeste euronorm VI.Nærværende forslag har til formål at sikre overholdelse af euro VI normen fortunge køretøjer med fokus på nye teknologier som dual-fuel og gasdrevnekøretøjer, som i stigende grad introduceres på det europæiske marked.Forslaget indebærer overordnet set, at der indføres partikelantalsgrænseværdifor gasmotorer og skærpede krav til overvågning af det emissionsbegrænsendesystem for gasmotorer.1. StatusForslag til Kommissionsforordning “No …/..of XX adapting to technical Directives2007/46/EC, Regulation (EC) No 692/2008, Regulation (EC) No 595/2009 andRegulation (EU) No 582/2001 er fremlagt til drøftelse for komiteen formotorkøretøjer i maj 2013.En række lande har stillet sig kritiske overfor ikrafttrædelsesdatoen, da det er forkort en indfasningsperiode for opdatering af certifikatet ved typegodkendelse. Dervar ligeledes en række mindre redaktionelle bemærkninger.Kommissionen har tilkendegivet, at de vil se på en løsning forikrafttrædelsesdatoen, hvilket vil indgå i det endelige forslag.Forslaget har hjemmel i artikel 4(3), 5(4) og 6(2) i Europa- Parlamentets og Rådetsforordning 2009/595/EF om om typegodkendelse af motorkøretøjer og motorermed hensyn til emissioner fra tunge erhvervskøretøjer (Euro VI) og om adgang tilreparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer og om ændring afforordning (EF) nr. 715/2007 og direktiv 2007/46/EF og om ophævelse af direktiv80/1269/EØF, 2005/55/EF og 2005/78/EF.1
NOTAT
Der er ligeledes hjemmel i direktiv 2007/46/EF artikel 39(7), der fastlægger attekniske foranstaltninger vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol i artikel40, stk. 2.Forslaget forventes fremsat til afstemning 17. juli 2013 i den tekniske komite formotorkøretøjer. Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen udstederKommissionen direktivet efter, at Rådet og Parlamentet har gennemført enlegalitetskontrol af forslaget.2. Formål og indholdEuronormer er betegnelsen for grænseværdier for køretøjers udledning afforurenende stoffer til luften. Normerne skærpes gradvist over tid. Euronorm VIfor tunge køretøjer blev besluttet i 2007 med en obligatorisk ikrafttrædelsesdato 1.januar 2014. Normen fastsætter udledning af forurenende stoffer til luften medpartikler, NOx, CO, HC mv. Med den nye norm ses en reduktion af HC, NOx,partikelmasse og partikel antal.Efterfølgende (692/2008/EU, 595/2009/EU og 582/2011/EU) er der etableretsupplerende krav såsom partikelantalsgrænseværdier mv. hvilket har ført til ateuro VI krav træder i kraft over tre faser (A, B og C) med forskudteikrafttrædelsesdatoer.Nærværende forslag har til formål at sikre, at de tekniske krav er på plads, nårbilfabrikanter skal have typegodkendt nye euro VI køretøjer med henblik på salgpå det europæiske marked og er tredje forslag indeholdende tekniske krav til atsikre dette.Forslagets hovedpunkter består af introduktion af en partikelantalsgrænseværdifor tunge køretøjer med gnisttænding (benzin/gas o.lign), opdatering aftypegodkendelse for køretøjer, der anvender dual-fuel teknologier (dieselkøretøjerder kan anvende gas som drivmiddel), tærskelværdi for CO for køretøjers ”OnBoard Dianostik” (OBD), der overvåger det emissionsbegrænsende udstyr samtsikring af ækvivalens med UNECE regulering (regulativ 49).Partikelantalsgrænseværdi (motorer med gnisttænding)Med henblik på at tilpasse reguleringen og den tekniske udvikling, da der istigende grad ses markedsføring af gaskøretøjer mv. på det europæiske marked,introduceres en partikelantalsgrænseværdi for gnisttændingsmotorer.Grænseværdien er på linje med de krav, der stilles til dieseldrevne lastbiler ogbusser. Grænseværdien vil med forslaget træde i kraft fra fase B og vil væreobligatorisk fra 1. oktober 2015.Dual-fuels (kombination af diesel og gas drevne motorer)og gas drevne køretøjerDer implementeres regler for typegodkendelse af dual-fuel og gasdrevne køretøjer,således at disse kan typegodkendes som euro VI køretøjer.OBD (On Board Dianostic)– tærskelværdierOBD-systemer er vigtige for emissionsbegrænsningen, når køretøjet er i brug. OBDer et egendiagnosesystem, der er stand til at identificere, registrere og gøreopmærksom på forskellige typer forringelser eller fejl i hele køretøjets livscyklusMed forslaget introduceres tærskelværdier for egendiagnose for dual-fuel motorersåledes, at disse skal leve op til de samme regler som for dieseldrevne køretøjer.2
NOTAT
Det foreslås ligeledes at indføre en tærskelværdi for kulmonooxid (CO) forgnisttændingsmotorer og gasmotorer.Opdaterede referencer ækvivalens og til UNECE regulering (regulativ 49)Euro VI normen referere ofte til UNECE regulativer og i særdeleshed regulativ 49vedr. tekniske specifikationer, som skal sikres ved typegodkendelse og sikring afegenskaber, når køretøjet er taget i brug. UNECE reguleringen sikrer, at enbilproducent anvender de samme testmetoder til godkendelse af biler i det mesteaf verden. Der er gennemført en række ændringer af regulativ 49 af World Forumfor Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29). Forslaget indeholderopdaterede referencer samt sikring af ækvivalens mellem typegodkendelser underUNECE og EU.Der introduceres ligeledes et opdateret informations dokument og certifikat foroverensstemmelse med reglerne.3. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant for denne sag, da der er taleom udmøntning af gældende EU indre markedsregulering.4. Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenser:Hvis forslagene bliver vedtaget, vil kravene træde i kraft fra 1. januar 2014. Der ertale om en kommissionsforordning med direkte retsvirkning. Ikrafttrædelse er dogstadig til forhandling og kan evt. udsættes i det endelige forslag.Økonomiske og administrative konsekvenser:Visse motorproducenter vil få let øgede omkostninger ved indførelse af de nyekrav, men kommissionen vurderer, at disse omkostninger er minimale og opvejesaf forslagets velfærdsøkonomiske gevinster. De specifkke meromkostninger fordanske virksomheder vurderes at være yderst marginale.Forslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser forvirksomhederne.Der forventes ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for staten ogingen for regioner og kommuner.Beskyttelsesniveau:Beskyttelsesniveauet vurderes at blive påvirket positivt, da der er tale om sikring afreduktion af emissioner fra nye motorer til brug for tunge køretøjer.5. HøringForslaget har været sendt i høring i miljøspecialudvalget den 1. juli – 4. juli 2013.Der er ikke indkommet bemærkninger til høringssvar i den anledning.
6. ForhandlingssituationForslaget er drøftet i en kommissionsarbejdsgruppe i marts 2013. En række landehar forholdt sig kritisk til ikrafttrædelsesdatoen, som kan ventes at være ændret ikommissionens endelige forslag.
3
NOTAT
Industrien har presset på for at få gennemført reguleringen hurtigt således, at dehar passende tid til at indrette sig på de nye tekniske specifikationer.Danmark har arbejdet for at skærpe tærskelværdierne til OBD med henblik på atsikre bedst mulig kontrol af effektiviteten af det emissionsbegrænsendeefterbehandlingsudstyr i brug og støttet, at der indførespartikelantalsgrænseværdi.7. Dansk holdningDanmark støtter, at der fastsættes tekniske specifikationer, som tager højde forden tekniske udvikling og medfører, at nye teknologier skal leve op tilsammenlignelige emissionskrav som konventionelle tunge vejgående køretøjer(lastbiler og busser).Danmark vurderer, at de nærværende gennemførelsesforanstaltninger forbedrerbeskyttelse af miljø- og sundhed, og meromkostningen for virksomhederne erubetydelige.Ikrafttrædelsesdatoen vurderes at have mindre betydning, idet disse alternativedrivliner (gasdrevne køretøjer) ikke er så udbredte som konventionelle.8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europa UdvalgSagen er ikke tidligere forelagt for Folketingets Europa Udvalg.
4