Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 519
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen/Center for Fiskeri
Sagsnr.: 13-7144-000004/Dep sagsnr: 20400
Den 24. juli 2013
FVM 178
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr…../…. om foranstalt-
ninger overfor Færøerne med henblik på bevaring af bestanden af atlanto-skandisk sild
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om indførelse af sanktioner mod Færøerne vedrørende at-
lanto-skandisk sild. Sanktionerne indebærer forbud mod indførsel, herunder transit og om-
ladning af fisk og fiskeprodukter, hvori der indgår atlanto-skandisk sild og makrel fanget af
færøske fartøjer eller andre fartøjer, der fisker efter sild og makrel efter færøsk tilladelse. Det
vil ikke være tilladt for disse fartøjer eller fartøjer, der transporterer de omfattede produkter,
at anvende havne i EU. Eksport af fiskefartøjer, fiskeredskaber og forsyninger fra EU til Fæ-
røerne, som er nødvendige for at fiske atlanto-skandisk sild, vil ligeledes ikke være tilladt.
Fra regeringens side ønsker man en forhandlingsløsning, herunder en anvendelse af forligs-
mulighederne under FN’s havretskonvention. Regeringen agter på den baggrund at stemme
imod en vedtagelse af forslaget.
Baggrund
Kommissionen har den 19. juli 2013 fremlagt udkast til forslag til Kommissionens gennemfø-
relsesforordning (EU) nr…../…. om foranstaltninger overfor Færøerne med henblik på beva-
ring af bestanden af atlanto-skandisk sild.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1026/2012 af 25. oktober 2012 om visse foranstaltninger med henblik på bevarelse af fiskebe-
stande over for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, artikel 4.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for Fiskeri og Akvakultur. Afgi-
ver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, eller hvis et simpelt flertal er
imod, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan
forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for ap-
peludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen
vedtage forslaget eller indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kom-
missionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv ud-
talelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Komitéen for Fiskeri og Akvakultur den 31.
juli 2013.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Formål og indhold
Under kyststatsforhandlingerne om forvaltningen af atlanto-skandisk sild for 2013 ønskede
Færøerne en højere kvoteandel på atlanto-skandisk sild. Forhandlingerne mellem Færøerne og
de øvrige kyststater (EU, Norge, Island og Rusland) brød sammen, og i januar 2013 indgik de
øvrige kyststater en aftale uden Færøerne om fordelingen af den atlanto-skandiske sild. Færø-
erne fastsatte i marts 2013 sin egen kvote på 17 % for 2013, hvilket er en markant stigning i
forhold til deres hidtidige andel på 5,16 %. De øvrige kyststater holdt sig til deres hidtidige
andel på 12,82 % til Rusland, 61 % til Norge, 14,51 % til Island og 6,51 % til EU.
Kommissionen konkluderer, at Færøerne ikke har udvist reel forhandlingsvilje, idet Færøerne
ikke har fremsat et konkret forslag til en revideret kvotefordeling af den atlanto-skandiske
sild. På den baggrund notificerede Kommissionen den 17. maj 2013 sanktioner for atlanto-
skandisk sild over for Færøerne med hjemmel i EU’s generelle sanktionsinstrument. Færøerne
har ved deres svar på notifikationen af 17. juni 2013 og ved senere henvendelser til Kommis-
sionen anført, at de har været og fortsat er villige til forhandlinger.
Formålet med forslaget er at indføre restriktioner mod Færøerne på fisk og fiskeprodukter, der
indeholder atlanto-skandisk sild og makrel. Makrel er i forslaget udpeget som en ”tilknyttet
art”, og dermed også omfattet af sanktionerne. Sanktionerne indebærer forbud mod indførsel
til EU, inklusiv transit og omladning af fisk og fiskeprodukter, hvori der indgår atlanto-
skandisk sild og makrel fanget under færøsk myndighedskontrol.
Forslaget omfatter følgende toldkoder:
Fisk og fiskeprodukter fra sild: 0302 41, 0302 90, 0303 51, 0303 90 90, 0304 59 50, 0304 86,
0304 99 23, 0305 42, 0305 59 30, 0305 61, 0305 72, 0305 79, 1604 12, 1604 20 90
Fisk og fiskeprodukter fra makrel: 0302 44, 0303 54, 0304 49 90, 0304 89 49, 0304 99 99,
0305 49 30, 1604 15, 1604 20 50
Forslaget omfatter ikke eksport af fiskemel og fiskeolie fra Færøerne til EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1270611_0003.png
3
Sanktionerne indebærer forbud mod indførsel, herunder transit og omladning af fisk og fiske-
produkter, hvori der indgår atlanto-skandisk sild og makrel fanget af færøske fartøjer eller an-
dre fartøjer, der fisker efter sild og makrel efter færøsk tilladelse.
Det vil ikke være tilladt for færøske fartøjer eller andre fartøjer, der fisker efter sild og makrel
med færøsk tilladelse, eller for andre fartøjer, der transporterer de omfattede produkter, at an-
vende havne i EU, medmindre der er tale om force majeure eller nød i overensstemmelse med
artikel 18 i FN’s havretskonvention og i så fald alene ydelser med henblik på at afhjælpe så-
danne situationer. Eksport af fiskefartøjer, fiskeredskaber og forsyninger fra EU til Færøerne,
som er nødvendige for fiskeri efter atlanto-skandisk sild, vil heller ikke være tilladt.
Forordningen vil træde i kraft 7 dage efter offentliggørelse i EU-Tidende. Sanktionerne kan
ophæves af Kommissionen i henhold til artikel 7 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
nr. 1026/2012, når der vurderes at være truffet de nødvendige foranstaltninger fra Færøernes
side. Dette sker ligeledes i en undersøgelseskomitéprocedure.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Forslaget er en udmøntning af forordning (EU) nr. 1026/2012 om visse foranstaltninger med
henblik på bevarelse af fiskebestande over for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri.
Kommissionens gennemførelsesforordning vil være direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Konsekvenser for Færøerne
De i forslaget nævnte sanktioner vil påvirke Færøerne og den færøske økonomi. Makrel, som
har en høj værdi for Færøerne, er omfattet af sanktionerne som en ”tilknyttet art”, og konse-
kvenserne af sanktionerne bliver dermed betydelige.
Den økonomiske værdi af eksporten af sild og makrel for Færøerne er ikke helt enkel at af-
dække, idet eksporten dels går direkte til EU’s medlemsstater som forbrugslande, dels går til
medlemsstater som forarbejdnings- eller transitlande med henblik på videre eksport til resten
af verden. De økonomiske konsekvenser for Færøerne afhænger blandt andet af, i hvor høj
grad Færøerne kan substituere med andre markeder end EU-markedet, og om færøske skibe
har mulighed for at benytte alternative transithavne end EU-havne til eksport af sild og makrel
videre ud i verden. En stor del af færøsk fiskeeksport til tredjelande går således i tran-
sit/omladning via EU-havne, og en lukning af havne vil påvirke denne handelsstrøm. Baseret
på opgørelser over direkte landinger i danske havne af sild og makrel fra færøske fiskefartøjer
ser et forbud derimod ikke ud til at have væsentlig betydning, idet færøske fartøjer i 2012 kun
har landet 262 tons sild og ingen makrel i danske havne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1270611_0004.png
4
Fødevarestyrelsen har 1. juli 2011 indgået en aftale med de færøske myndigheder om at fore-
tage en særlig kontrol og attestation herfor i forbindelse med eksport af færøske fisk til Rus-
land. Den anvendes pt. ikke for sild og makrel.
Endelig afhænger konsekvenserne af, i hvilket omfang Færøerne udveksler fiskerimuligheder
efter atlanto-skandisk sild og makrel for andre arter med tredjelande.
Det har indtil videre ikke været muligt at indhente et mere konkret overblik fra Færøerne over
de økonomiske konsekvenser. Af nedenstående tabel fremgår Færøernes eksport af sild og
makrel til EU de senere år, samt den samlede eksport fra Færøerne inklusiv transit via EU’s
havne.
Eksport fra Færøerne af sild og makrel til EU:
Varegruppe
Tons
Tons
2010
2011
Sild
til
EU-
medlemsstater
(mængder der sendes via
EU (transit) til 3. lande er
ikke medregnet.)
26.764,7 17.876,7
Sild i alt (inklusiv transit) 72.008,2 50.913,2
Makrel
til
EU-
medlemsstater (mængder
der sendes via EU (tran-
sit) til 3. lande er ikke
medregnet.)
13.321.5 40.114,3
Makrel i alt (inklusiv
transit)
53.406,7 106.577,0
Kilde: Færøernes Statistik (Hagstovan)
Tons
2012
1000 kr.
2010
1000 kr.
2011
1000 kr.
2012
12.258,4
43.895,5
96.572,2 129.723,6 113.251,9
265.927,9 291.322,7 324.577,8
47.745,9
95.311,6
93.448,6
366.854,3 433.679,7
320.668,8 733.067,1 826.750,6
Konsekvenser for Danmark, undtagen Færøerne og Grønland
Forslagets statsfinansielle, lovgivningsmæssige og administrative konsekvenser for det offent-
lige skal vurderes nærmere. Kommissionen peger på, at man vedrørende importsanktionerne
kan benytte det allerede eksisterende system for ulovligt, ureguleret og urapporteret fiskeri
(IUU). Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væ-
sentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget har visse erhvervsmæssige konsekvenser for den danske fiskeindustri. Danske fiske-
riforarbejdningsvirksomheder importerer en mindre del sild og makrel fra Færøerne til videre-
forarbejdning i Danmark. Branchen oplyser, at det er muligt at skifte til anden råvareforsy-
ning, men med prisforhøjelser af en for nuværende ubestemmelig størrelse til følge. Den stør-
ste del af importen af makrel sker med henblik på eksport/samhandel uden forarbejdning i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1270611_0005.png
5
Danmark. Et importforbud af makrel fra Færøerne for dette erhverv vil medføre begrænsede
konsekvenser. Den danske transportsektor oplyser, at der kun transporteres en mindre volu-
men sild og makrel fra Færøerne.
Import til Danmark af sild og makrel fra Færøerne:
Varegruppe
2009
2010
2011
Vægt i ki- Værdi i kr. Vægt i ki- Værdi i kr. Vægt
i Værdi i kr.
lo
lo
kilo
.
.
.
.
98.154
897.331
Filet
Hel
salt- 8.809.384 24.070.372 16.974.288 54.401.587 5.960.955 50.635.300
vandsfisk
I alt
8.809.384 24.070.372 16.974.288 54.401.587 6.059.109 51.532.631
Kilde: NaturErhvervstyrelsen
Høring
Forslaget har været i høring i §5-udvalget (fiskeri). Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Danmarks Pelagiske Producentorganisation bemærker følgende: ”Langsigtet bæredygtig for-
valtning af fiskebestandene en hjørnesten i Dansk og Europæisk fiskeri. For medlemmerne af
Danmarks Pelagiske Producentorganisation har forventningen om og tilliden til bæredygtig fi-
skeriforvaltning været udgangspunkt og grundlag for betydelige investeringer i fiskefartøjer
og kvoter. Det samme gælder den forarbejdningsindustri som har baseret sine virksomheder
og arbejdspladser på stabile leverancer af bæredygtige råvare fra fiskeriet.
Danmark er EU's største kvoteholder af Atlantoskandiske sild og fiskeriet, udgør en meget
vigtig andel af den danske pelagiske flådes omsætningsgrundlag og de MSC certificerede sild
er et nøgleprodukt i dansk fiskeeksport.
Ifølge den videnskabelige rådgivning fra ICES (Det Internationale Havforskningsråd) må det
forventes, at bestanden af Atlantoskandiske sild er for nedadgående, idet rekrutteringen af
endnu ukendte årsager har været og fortsat er meget svag. Som en konsekvens, og med hen-
blik på at sikre et grundlag for fremtidigt bæredygtigt fiskeri, har EU, Island og Norge reduce-
ret de tilladte fangstmængder for 2013 med 26%. Færøerne har som den eneste part i fiskeriet,
uden videnskabeligt grundlag, valgt at tredoble sin kvote i strid med rådgivningen fra ICES
og i strid med den langsigtede internationale forvaltningsaftale, som indtil 2013 var grundla-
get for bæredygtig udnyttelse af Atlantoskandiske sild i hele Nordatlanten.
Det overlagte færøske overfiskeri af bestanden af Atlantoskandiske sild har betydelige øko-
nomiske konsekvenser for den danske og europæiske pelagiske flåde og for den tilknyttede
forarbejdningssektor. Det gælder på kort sigt, hvor flåde og virksomheder på land umiddelbart
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
påvirkes af det reducerede kvotegrundlag og den usikkerhed i markedet, som er en direkte
konsekvens af det færøske overfiskeri. På længere sigt forventes det at en vedvarende færøsk
tilsidesættelse af gældende principper for ansvarlig og bæredygtig fiskeriforvaltning af pelagi-
ske fiskebestande kan få alvorlige konsekvenser for økosystemet i Nordatlanten og for de tu-
sinder af arbejdspladser i regionen, som er tilknyttet fiskeri. Det er beklageligt, at Fødevare-
ministeriets notat ikke indeholder en analyse af de økonomiske og økologiske konsekvenser
den færøske beslutning om at overfiske sildebestanden har haft og ventes at få for økosyste-
met i Nordatlanten og for de mange arbejdspladser i Danmark, resten af EU, Norge, Island
Rusland og på sigt også internt på Færøerne.
Det skal i samme forbindelse beklages, at høringsparterne endnu ikke har haft mulighed for at
læse EU-Kommissionens forslag.
Størrelsen af bestanden af Atlantoskandiske sild nærmer sig et kritisk lavt niveau, beskyttelse
af ressourcen og tilbagevenden til ansvarlig og langsigtet bæredygtig forvaltning har derfor
højeste prioritet.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation er helt enige med EU-Kommissionen i, at det er
nødvendigt at anvende alle tilgængelige instrumenter for at forsøge at få Færøerne til igen at
anderkende internationale aftaler om bæredygtig forvaltning og videnskabelig rådgivning som
grundlaget for fastsættelse af fiskekvoter. Danmarks Pelagiske Producentorganisation deler
EU-Kommissionens opfattelse af at alle forhandlingsmuligheder er udtømte, og at Færøerne
på intet tidspunkt har udvist reelt ønske eller hensigt om at indgå i drøftelser af kvoteniveau
eller fordeling af Atlantoskandiske sild for 2013. På intet tidspunkt har man fra færøsk side
fremlagt videnskabelig dokumentation eller anden argumentation for at træde ud af den inter-
nationale forvaltningsaftale om bæredygtigt sildefiske og autonomt tredoble den færøske nati-
onale kvote.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation har igennem længere tid opfordret relevante par-
ter, inklusiv den danske regering og det færøske hjemmestyre til at vende tilbage til den lang-
sigtede aftale om bæredygtig forvaltning af Atlantoskandiske sild. Beklageligvis har man fra
færøsk side ikke udvist ønske om at udnytte bestanden af Atlantoskandiske sild bæredygtigt.
Med udgangspunkt i ovenstående støtter Danmarks Pelagiske Producentorganisation, at EU-
Kommissionen nu foreslår at bruge sanktionsinstrumentet overfor Færøerne. Vi anbefaler den
danske regering til også at støtte forsvaret for langsigtet bæredygtig fiskeriforvaltning, værne
om dansk fiskeris interesser, fastholde arbejdspladser i den danske forarbejdningsindustri og
beskytte Europæiske forbrugere imod fisk og fiskeprodukter fra uansvarligt fiskeri.
Det fremgår af Fødevareministeriets notat og EU-Kommissionens forslag i særdeleshed at der
ikke eksisterer saglige argumenter for ikke at bringe sanktionsinstrumentet i anvendelse over-
for Færøerne og at en forhandlingsløsning, som anbefalet af den danske regering, ikke er et
reelt alternativ, så længe, at Færøerne fortsætter det målrettede overfiskeri af sildebestanden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1270611_0007.png
7
og ikke på noget tidspunkt har tilkendegivet ønske om at indgå i substantielle forhandlinger
om bæredygtig forvaltning.
Den danske regering har ligeledes anbefalet at der søges en løsning ved hjælp af forligsmulig-
hederne i FNs Havretskommission. Danmarks Pelagiske Producentorganisation betragter an-
befalingen som et beklageligt dansk forsøg på at forhale EU-Kommissionens bestræbelser på
at genskabe bæredygtig forvaltning af sildebestanden og dermed et indirekte forsvar at det
målrettede færøske overfiskeri. FN-systemet har aldrig hidtil været anvendt i konfliktløsning
på fiskeriområdet i Europa. Det er forventningen at en evt. forligsproces vil være så tids- og
ressourcekrævende, at sildebestanden risikerer at være udfisket førend en forligsproces kan
afsluttes såfremt Færøerne fortsætter den nuværende politik med målrettet og overlagt ned-
fiskning af pelagiske fiskearter.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation opfatter sanktionsforslaget som et beklageligt,
men nødvendigt første skridt. Det bør på sigt, om nødvendigt, udvides til også at omfatte de
afledte produkter, der stammer fra fiskeriet efter Atlantoskandiske sild: Det gælder i særdels-
hed fiskemel og fiskeolie, samt de produkter der baseres på disse. Det omfatter bl.a. opdræts-
fisk, der er opfodret med fiskemel og fiskeolie fra Atlantoskandiske sild og makrel.”
Danmarks Fiskeriforening kan fuldt ud tilslutte sig det af Danmarks Pelagiske Producentor-
ganisation udarbejdede høringssvar vedrørende sanktioner overfor Færøerne.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation understreger i et supplerende høringssvar, ”at fæ-
røske makrelfangster i referenceperioden 2010-2012 er foretaget med udgangspunkt i auto-
nome kvoter fastsat af de færøske myndigheder i strid med den langsigtede forvaltningsplan
for bæredygtigt makrelfiskeri, som indtil 2009 var aftalt imellem alle kyststater. En plan som
EU og Norge forsat anvender som udgangspunkt for fastsættelsen af ansvarlige makrelkvoter
og som for 2013 har betydet en betydelig reduktion af kvoterne – en direkte konsekvens af
færøsk og islandsk overfiskeri. Grundlaget for den Færøske makreleksport er således ikke
bæredygtigt og er fastlagt i strid med den videnskabelige rådgivning fra ICES.”
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på en bæredygtig forvaltning af fiskebestandene. Udgangspunktet for
regeringens stillingtagen i denne sag er hensynet til Rigsfællesskabet. Fra regeringens side
ønsker man en forhandlingsløsning, herunder en anvendelse af tvistbilæggelsesmulighederne
under FN’s havretskonvention. Regeringen agter på den baggrund at stemme imod en vedta-
gelse af forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side bekendt med, at en række medlemsstater, herunder Storbritannien, Ir-
land, Frankrig og Spanien, med fiskeri af atlanto-skandisk sild og makrel er meget positive
over for forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
På baggrund af indhentede oplysninger fra danske ambassader i en række medlemsstater om
sanktioner mod Færøerne vedrørende atlanto-skandisk sild og fra udtalelser på rådsmøder
(landbrug og fiskeri) forventes der at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlems-
staterne. Forslaget forventes vedtaget på trods af Danmarks modstand mod forslaget.
Af hensyn til Rigsfællesskabet besluttede Danmark i forbindelse med den endelige behand-
ling i Rådet i efteråret 2012 af forslaget om et generelt sanktionsinstrument at afstå fra at
stemme og samtidig afgive en erklæring, der understregede dels Danmarks principielle støtte
til bæredygtigt fiskeri, dels Danmarks særlige indstilling til forslaget, idet den konkrete anled-
ning til forslaget til et generelt sanktionsinstrument var uenigheden mellem EU/Norge og Fæ-
røerne/Island om makrel.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.