Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 555
Offentligt
1279050_0001.png
1279050_0002.png
1279050_0003.png
1279050_0004.png
1279050_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenKemi og Fødevarekvalitet/GUHSagsnr.: 2013-29-221-01907/Dep. sagsnr.: 22252Den 9. september 2013FVM 182
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne bifenazat,chlorpropham, esfenvalerat, fludioxonil og thiobencarb i eller på specifikke pro-dukter (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméForslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II, III og V til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for fem aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter afanimalsk oprindelse. Forslaget indebærer ændringer af maksimalgrænseværdier påbaggrund af revurderinger af stofferne bifenazat, chlorpropham, esfenvalerat, fludioxonilog thiobencarb. Revurderingerne betyder, at der både er maksimalgrænseværdier, dersættes op, og maksimalgrænseværdier, der sættes ned. Der er gennemførtrisikovurderinger for de anførte stoffer, og de ændrede maksimalgrænseværdier vurderesat være sundhedsmæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet har foretaget envurdering af eventuelle kombinationseffekter. En vedtagelse af forslaget vurderes atbetyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derfor støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésagerom fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til forordning nr.396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller påvegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-gen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sigmed henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen ved-tager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke harudtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for
2Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådetog Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 16. – 17. september 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det erderfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-pet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (forordning1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder,der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterenderestindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-værdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikkemaksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke erfastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticidikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføreseller ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for eneffektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest iafgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelsei EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
3tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer afmaksimalgrænseværdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II, III og V ændres med hensyn tilmaksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne bifenazat, chlorpropham, esfenvalerat, flu-dioxonil og thiobencarb. For disse stoffer foreslås maksimalgrænseværdierne ændret somkonsekvens af en revurdering af stofferne.Ved revurderingen sættes maksimalgrænseværdien til detektionsgrænsen, hvis der hver-ken er en relevant godkendelse i EU, en importtolerance eller en Codex Alimentarius-grænseværdi. Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektions-grænsen, overføres til bilag V.Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analyti-ske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), hvilke maksimalgrænseværdier, derforeslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimal-grænseværdien sættes op) samt hvilke maksimalgrænseværdier, der sættes ned.Grænseværdier som følge af revurdering af stofferne:For bifenazat sættes maksimalgrænseværdien ned for linser.For bifenazat sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen af kernefrugterog hele gruppen af cucurbitae – spiselig skrælFor bifenazat sættes ny maksimalgrænseværdi for hele gruppen af trænødder,basilikum og bomuldsfrø samt for fedt fra svin, kvæg, får, geder, heste, æsler,muldyr, mulæsler og andre husdyr (kaniner, kænguruer).For chlorpropham sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarertil, hvad man teknisk kan måle.For fenvalerat/esfenvalerat sættes maksimalgrænseværdien ned for hovedkål,fedt fra svin og kød, lever og nyre fra kvæg samt for lever og nyre fra får, geder,heste, æsler, muldyr, mulæsler og andre husdyr (kaniner, kænguruer).For fenvalerat/esfenvalerat sættes maksimalgrænseværdien op for æbler, pærer,abrikoser, ferskner, hele gruppen af spisedruer og druer til vinfremstilling,tomater, byg, havre, rug og hvede samt for fedt fra kvæg.For fenvalerat/esfenvalerat sættes ny maksimalgrænseværdi for auberginer,bønner med bælg, mælk og fløde fra kvægFor fludioxonil sættes maksimalgrænseværdien ned for lav blåbær, solbær og ribs,stikkelsbær, hyldebær, kiwifrugter, kartofler, tomater, peberfrugter, auberginer,hele gruppen af cucurbitae – spiselig skræl, bønner uden bælg og fennikel.For fludioxonil sættes maksimalgrænseværdien op for, ferskner, blommer,jordbær, tranebær, kepaløg, forårsløg og ærter med bælg.For fludioxonil sættes ny maksimalgrænseværdi for pistacienødder, korbær, andrestængelfrugter, mangofrugter, hvidløg, skalotteløg, broccoli, hovedkål, kinakål,brøndkarse, julesalat, ærter uden bælg, linser og hele gruppen af tørredebælgfrugter samt for kød, fedt, lever, nyre fra kvæg, får, geder og for fedt, lever,nyre fra heste, æsler, muldyr, mulæsler og andre husdyr (kaniner, kænguruer).
4For thiobencarb sættes alle maksimalgrænseværdier til detektionsgrænsen, ogstoffet overføres derfor til bilag V.
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren medkontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil væredirekte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-sekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikkevil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørendemaksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinati-onseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og dereksisterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticid-rester. Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseretmetode til at vurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det frem-går af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekterskal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet me-tode. Der arbejdes i Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), med danskdeltagelse, målrettet på at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationsef-fekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbin-delse med fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - pågrundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidresterhos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for ind-taget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund herafvurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæs-sig bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresik-kerhedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af mak-
5simalgrænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæs-sigt acceptabel.En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-niveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-ger:Biodynamisk Forbrugersammenslutning gør opmærksom på, at forslaget øger restindhol-det i nogle fødevarer og foreslår derfor at gøre alle fødevarer biodynamiske eller økologi-ske for at undgå gift i fødevarer.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsættemaksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af dedanske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at væresundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstandpå fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésagerom fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andremedlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der atvære kvalificeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.