Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 559
Offentligt
1279625_0001.png
B
Samlenotat vedr. EU's 2014-budget
1. Resume
2. september 2013
5. kontor/ASBRI
Kommissionen har fremlagt et forslag til EU's budget for 2014. Normalt fremsættes budgetfor-
slaget i april. Forsinkelsen skal ses i lyset af at forhandlingerne mellem Rådet og Europa-
Parlamentet om den flerårige finansielle ramme for 2014 – 2020 først blev afsluttet i slutnin-
gen af juni.
EU's 2014-budget er det første årlige budget i den nye flerårige finansielle ramme for 2014 –
2020.
Kommissionens forslag til EU's 2014-budget indebærer et niveau for forpligtigelsesbevillingerne
på 142,5 mia. euro. Det foreslåede forpligtigelsesniveau svarer til 1,06 pct. af BNI. I forhold
til 2013-budgettet er der tale om et fald på 6,0 pct. svarende til 9,1 mia. euro. Faldet fra 2013
– 2014 skyldes primært en ophobning af udgifter fra hele 2007 – 2013 i periodens sidste år
(2013).
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 136,1 mia. euro. Det foreslåede be-
talingsniveau svarer til 1,01 pct. af BNI. I forhold til budgettet for 2013 er der tale om et fald
på 5,8 pct. svarende til 8,4 mia. euro.
Vedtages Kommissionens forslag uændret, vurderes det danske EU-bidrag i 2014 at blive ca.
20,8 mia. kr., svarende til et fald på 1,0 mia. kr. ift. 2013.
Idet den nye forordning, der regulerer EU's indtægter endnu ikke er ratificeret, skal budgettet
for 2014 finansieres efter reglerne i den eksisterende forordning. Det betyder, at den danske ra-
bat på 1 mia. kr. ikke træder i kraft i 2014, men først i 2015 eller 2016 med tilbagevirkende
kraft, når den nye forordning er ratificeret. Det betyder også, at en række andre medlemslandes
midlertidige rabatter udløber i 2014, og at alle nye rabatordninger først træder i kraft, når den
nye forordning er ratificeret.
2. Baggrund
Kommissionen har d. 26. juni fremlagt sit forslag til EU's budget for 2014, der
skal behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-traktaten.
Rådet fastlagde d. 18. juli sin holdning til EU's budget for 2014 i COREPER.
Rådets holdning indebærer en reduktion i Kommissionens forslag til betalingsbe-
villingerne på 1.061 mio. euro og en reduktion i forpligtigelsesbevillingerne på
241 mio. kr.,
jf. afsnit 10 om andre landes holdninger.
Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret 2013. Hvis der er
uoverensstemmelse mellem Rådet og Europa-Parlamentet, indledes herefter en
21 dage lang forligsprocedure med Kommissionen i rollen som mægler. Der stiles
mod en aftale om det endelige budget i november 2013.
Kommissionens foreløbige forslag til EU’s budget for 2014 er fastlagt inden for
rammen af aftalen om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 (MFF), som
der blev indgået aftale om blandt stats- og regeringscheferne d. 8. februar 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279625_0002.png
Side 2 af 19
Det er indgået en politisk aftale med Europa-Parlamentet om EU's flerårige fi-
nansielle ramme for 2014 – 2020, som ventes formelt godkendt i efteråret 2013.
Indtægtsforordningen for 2014-2020, der regulerer indtægtsdelen af EU's budget,
er endnu ikke fremsat og derfor heller ikke ratificeret i alle 28 medlemsstater.
Derfor finansieres EU's budget i 2014 efter reglerne i den gældende indtægtsfor-
ordning. Når den nye indtægtsforordning træder i kraft i 2015 eller 2016, vil det
ske med tilbagevirkende kraft. For finansieringen af 2014-budgettet betyder det,
at Nederlandenes, Sveriges, Østrigs og Tysklands momsrabatter udløber. Det
samme gør sig gældende for Sveriges og Nederlandenes BNI-rabatter. For Dan-
marks vedkommende betyder det, at den danske rabat på 1 mia. kr. ikke træder i
kraft i 2014, men først i 2015 eller 2016 med tilbagevirkende kraft. Endelig bety-
der den forsinkede implementering af indtægtsforordningen, at medlemsstaterne i
2014 kan beholde 25 pct. af toldopkrævningerne, selvom denne sats i den nye af-
tale er nedsat til 20 pct. Medlemsstaterne vil skulle tilbagebetale differencen, når
den nye indtægtsforordning træder i kraft. Det bemærkes, at indtægtsforordnin-
gen for den indeværende ramme for 2007-13 ligeledes først trådte i kraft et par år
efter aftalens indgåelse, og virkede med tilbagevirkende kraft.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU's 2014-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til 2014-budgettet
Mia. euro,
årets priser
2013-budget
1)
Forpligti-
gelser
Betalin-
ger
12,9
56,3
57,8
1,9
6,8
8,4
0,1
0,2
144,5
2,5
2014 budgetforslag
Forpligti-
gelser
16,3
47,6
59,2
2,1
8,2
8,6
0,0
0,5
143,0
0,5
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
3,3
-13,5
-1,1
-9,4
-12,5
2,1
-61,9
-41,4
-7,1
-78,5
Forskel i euro
Forpligti-
gelser
0,5
-7,4
-0,6
-0,2
-1,2
0,2
0,0
-0,3
-11,0
-1,9
Betalin-
ger
11,7
51,1
56,5
1,7
6,3
8,6
0,0
0,2
136,1
Betalin-
ger
-9,3
-9,3
-2,3
-11,9
-8,2
2,1
-61,9
26,9
-5,8
Betalin-
ger
-1,2
-5,3
-1,3
-0,2
-0,6
0,2
0,0
0,0
-8,4
1a. Vækstpolitikker
1b. Samhørighed
2. Landbrug
3. Sikkerhed & borger
4. Globale Europa
5. Administration
6. Kompensationer
Uden for MFF-rammen
I alt (inkl. margin)
Margin
15,7
55,0
59,9
2,4
9,3
8,4
0,1
0,8
154,0
I alt (ekskl. margin)
Pct. af BNI (ekskl.
margin)
151,6
1,15
144,5
1,10
142,5
1,06
136,1
1,01
-6,0
-5,8
-9,1
-8,4
Anm.: 1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5
Kilde: Kommissionens forslag til 2014-budgettet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279625_0003.png
Side 3 af 19
Udgiftslofterne, som er fastsat i aftalen om den flerårige finansielle ramme for
2014-2020, udgør i 2014 142,5 mia. euro i forpligtigelser og 135,9 mia. euro i be-
talinger. Herudover ligger en række såkaldte fleksibilitetsinstrumenter
1
som kan
aktiveres udover udgiftslofterne. I sit budgetforslag for 2014 har Kommissionen
foreslået, at Nødhjælpsreserven og Globaliseringsfonden aktiveres i 2014. I for-
slaget ligger forpligtigelser på 456,2 mio. euro og betalinger på 200 mio. euro ud
over MFF-rammen.
Kommissionen præsenterer også sit udkast til 2014-budgettet i overensstemmelse
med principperne for aktivitetsbaseret budgettering. Dette indebærer, at budget-
tet opdeles på aktivitetsområder, som går på tværs af udgiftskategorierne,
jf. bilag
1.
5.1 Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
5.1.1 Udgiftskategori 1a – Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Kategori 1a omfatter en række nøglepolitikområder i Europa 2020-strategien,
herunder bl.a. forskning, uddannelse og infrastrukturfaciliteten (CEF’en).
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtigelses-
bevillinger for 16,3 mia. euro svarende til en stigning på 0,5 mia. euro eller 3,3
pct. ift. 2013-budgettet. Forslaget indeholder betalingsbevillinger for 11,7 mia.
euro svarende til et fald på 1,2 mia. euro eller 9,3 pct. ift. 2013,
jf. tabel 2.
1
Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden og fleksibilitetsinstrumentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279625_0004.png
Side 4 af 19
Tabel 2
Kommissionens forslag til 2014-budgettet for kategori 1a – Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Mio. euro
løbende priser
2013-budget
1)
Forplig-
tigelser
Betalin-
ger
970
182
8.025
277
243
1.396
88
83
785
286
210
112
27
215
12.897
-
2014 budgetforslag
Forplig-
tigelser
2.629
130
8.827
287
244
1.418
119
118
1.966
-
161
131
-
233
16.390
126
Forskel i pct.
Forplig-
tigelser
170,4
-51,2
-13,5
5,9
-20,6
-0,8
8,6
11,8
30,1
-
-10,4
-9,5
-100,0
6,9
4,1
Betalin-
ger
105,4
-1,2
-24,4
-7,9
-2,5
-12,7
25,0
3,4
12,9
-65,0
-6,7
4,8
-29,5
8,8
-9,3
-
Forskel i euro
Forplig-
tigelser
1.657
-137
-1.380
16
-63
-12
9
13
455
-
-19
-14
-26
15
640
46
Betalin-
ger
1.992
180
6.065
255
237
1.219
110
86
886
100
196
117
19
233
11.695
-
Betalin-
ger
1.022
-2
-1.960
-22
-6
-177
22
3
101
-186
-14
5
-8
19
-1.202
-
Store Infrastrukturpro-
jekter
Nuklear sikkerhed
Horizon 2020
Euroatom
COSME
Erasmus+
Social innovation
Told, Fiscalis etc.
CEF
Genopretningspakken
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt (inkl. margin)
Margin
972
267
10.206
271
307
1.430
110
106
1.511
-
180
144
26
218
15.750
80
58,3
I alt (ekskl. margin)
15.670
12.897
16.264
11.695
3,3
-9,3
515
-1.202
Anm.: 1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5
Kilde: Kommissionens forslag til 2014-budgettet.
Den samlede stigning i forpligtigelser skyldes næsten udelukkende de tre såkaldte
store infratsrukturprojekter i udgiftskategori 1a; Galileo, ITER og Copernicus,
hvis samlede bevillinger stiger med hhv. 1,6 mia. euro i forpligtigelser og 1,0 mia.
euro i betalinger svarende til hhv. 170,4 og 105,4 pct. Stigningerne begrundes
med, at der skal allokeres tilstrækkeligt ressourcer til at garantere et tilstrækkeligt
investeringsniveau i teknologisk og strategisk vigtige sektorer for den europæiske
industri. Endvidere vil Galileo træde ind i sin driftsfase og Copernicus vil blive
udvidet til et bredere antal operationelle tjenester.
Herudover skyldes en del af den samlede stigning i udgifterne budgettets nye in-
frastrukturfacilitet (CEF), som stiger med hhv. 30,1 pct. i forpligtelser og 12,9 i
betalinger. CEF’en skal understøtte implementeringen af infrastrukturprojekter
indenfor transport, energi og telekommunikation.
Over halvdelen af bevillingerne under kategori 1a er afsat til Horizon 2020, der er
rettet mod forsknings- og innovationsprojekter. Programmet står til et fald på 1,4
mia. euro i forpligtigelser og 2,0 mia. euro i betalinger ift. 2013. Set over hele
MFF-perioden 2014-2020 er der dog en opadgående bevillingsprofil således, at
bevillingerne til forskning stiger med i alt 36 pct. fra 2014-2020.
Erasmus+ samler i budgetperioden 2014-2020 en række af de hidtidige pro-
grammer rettet mod uddannelse, jobtræning, ungdom og sport i et program.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5 af 19
Budgettet for 2014 foreslås stort set uændret ift. 2013 fsva. forpligtigelser med
1.4 mia. euro men falder 12,7 pct. til 1,2 mia. i forventede betalinger.
COSME-programmet, som har til formål, at hjælpe SMV’er blive mere dynami-
ske og internationalt konkurrencedygtige, falder med 63 mio. i forpligtigelser og 6
mio. i betalinger sammenlignet med 2013. Programmet inddrager i højere grad
end tidligere brugen af innovative finansielle instrumenter, idet der vil være stort
fokus på at forbedre SMV’ers adgang til finansiering.
Budgettet til Euroatom-programmet stiger 16 mio. euro i forpligtigelser, mens
det falder 22 mio. i betalinger. Programmet er rettet mod forskningsaktiviteter
indenfor atomenergi (fussion og fission) samt radioaktiv beskyttelse.
5.1.2 Udgiftskategori 1b – Økonomisk, social og territorial samhørighed
Kategori 1b indeholder udgifter til Den Europæiske Regionale Udviklingsfond
samt Den Europæiske Socialfond – også kaldet EU's strukturfonde eller EU's
samhørighedspolitik. Formålet med EU's samhørighedspolitik er, at styrke øko-
nomisk, social og territorial samhørighed mellem regioner og medlemsstater i
EU. I nogle mindre velstående medlemsstater udgør EU's strukturfonde en bety-
delig del af de offentlige investeringer.
Med den nye flerårige finansielle ramme for 2014 – 2020 er EU's strukturfonde
blevet målrettet EU's 2020 strategi, og skal bidrage til opfyldelse heraf. Der er
desuden sat et betydeligt fokus på resultatorientering, indført en såkaldt resultat-
reserve, der tilbageholder 7 pct. af midlerne indtil en resultatevaluering er gen-
nemført i 2019, foretaget en simplificering af regelsættet, indført såkaldt makro-
økonomisk konditionalitet, afsat flere midler til teknisk assistance, der bidrager til
at hjælpe medlemsstaterne til at opbygge den fornødne institutionelle kapacitet
m.v. Alt sammen tiltag der skal øge effekten af EU's samhørighedspolitik, så man
fremadrettet får mere ud af hver euro, der anvendes.
Som en del af ”better spending” dagsordenen har Kommissionen også for første
gang opstillet en liste over nogle af de forventede resultater af EU's samhørig-
hedspolitik. Disse udgør bl.a.:
-
-
-
-
-
4,9 mio. unge (15 – 24 år) ventes i 2018 at have draget nytte af støtten fra
socialfondens investeringer i beskæftigelse og arbejdsmobilitet. Tallet
ventes at stige til 7,2 mio. i 2023.
Ungdomsarbejdsløshedsinitiativet forventes at påvirke 3,2 mio. unge
uden arbejde eller uddannelse i regioner med en ungdomsarbejdsarbejds-
løshed på over 25 pct.
56.000 forskere ventes at have modtaget støtte i 2015 (12.600 i 2011).
200.000 SMV’er ventes at have modtaget støtte i 2015 (132.000 i 2011).
3,7 mio. MW produceret som additionel vedvarende energi i 2015 som
følge af støtten fra EU's strukturfonde (491.000 i 2011).
Budgettet til samhørighedspolitikken i 2014
Budgetforslaget til kategori 1b indeholder samlede forpligtigelser til samhørig-
hedspolitikken på 47,6 mia. euro og betalinger for 51,1 mia. euro. Det svarer til et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279625_0006.png
Side 6 af 19
fald i forpligtigelser på 7,4 mia. euro eller 13,5 pct. og et fald i betalinger på 5,3
mia. euro eller 9,3 pct.
jf. tabel 3.
EU's samhørighedspolitik udgør ca. 1/3 af hele
EU's budget.
Tabel 3
Kommissionens forslag til 2014-budgettet for kategori 1b – Økonomisk, social og territorial samhørighed
Mio. euro
løbende priser
2013-budget
1)
2014 budgetforslag
Forskel i pct.
Forskel i euro
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
gelser
gelser
gelser
gelser
Mindst udv. regioner
Transitionsregioner
Mest udv. regioner
Perifere regioner
Samhørighedsfonden
Heraf til CEF
Territorialt samarbejde
Teknisk assistance
Ungdomsarbejdsløs
Støtte til socialt udsatte
Pilotprojekter
I alt (inkl. margin)
Margin
33.648
36.070
62
23.332
4.720
7.348
209
29.862
288
7.615
13
11.111
-30,7
0,0
0,3
0,0
-28,6
0,0
-17,2
364,3
1,5
0,0
-3,4
0,0
21,0
80,8
-
-
-1,2
-9,3
-
-10.316
4.720
19
209
-3.577
983
-705
31
1.804
365
-7
-7.391
6
-6.208
226
111
13
-391
7.329
7.504
12.500
11.502
8.922
983
1.380
94
-
-
7
54.974
16
1.131
74
-
-
7
56.350
-
675
185
1.804
365
-
47.583
22
1.369
133
450
246
7
51.094
-
-51,1
97,3
-
-
-100,0
-13,4
40,0
238
60
450
246
-0
-5.256
-
I alt (ekskl. margin)
54.958
56.350
47.561
51.094
-13,5
-9,3
-7.398
-5.256
Anm.: 1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5
Kilde: Kommissionens forslag til 2014-budgettet.
Udgiftsmål
I modsætning til de fleste andre udgiftskategorier udgør den flerårige finansielle
ramme for samhørighedspolitikken udgiftsmål og ikke udgiftslofter. Derfor er
forpligtigelsesbevillingerne i budgetforslaget også identiske med udgiftsmålet for
2014, som er fastlagt i den flerårige finansielle ramme. Det er ligeledes årsagen til,
at marginen for kategori 1b typisk er tæt på nul. Der er dog i budgetforslaget for
2014 en lille margin på 22,4 mio. euro, som alene er fremkommet via reduktioner
i udgifterne til teknisk assistance, der i den nye flerårige finansielle ramme udgør
0,35 pct. af strukturfondsmidlerne (mod 0,25 pct. i 2007 – 2013).
Eneste ændring ift. aftalen om den flerårige finansielle ramme for kategori 1b er
en ”frontloading” af midlerne til ungdomsarbejdsløshedsinitiativet på i alt 3,6
mia. euro, hvilket hæver forpligtigelsesloftet for kategori 1b i 2014 med ca. 170
mio. euro. Dette har dog ingen nettoeffekt på det samlede forpligtigelsesniveau i
2014, da forpligtigelserne til andre områder
2
er reduceret for at skabe plads til
midlerne til ungdomsarbejdsløshedsinitiativet.
Forpligtigelser til transportdelen af infrastrukturfaciliteten (CEF’en) under kategori 1b, forpligtigelser til territorialt sam-
arbejde under kategori 1b samt forpligtigelser til energidelen af CEF’en under kategori 1a flyttes fra 2014 og 2015 til sene-
re år (”backloades”) for at gøre plads til forpligtigelserne til ungdomsarbejdsløshedsinitiativet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279625_0007.png
Side 7 af 19
Ungdomsarbejdsløshedsinitiativet
Ungdomsarbejdsløshedsinitiativet er målrettet unge der er uden arbejde eller ud-
dannelse, og skal forstærke den allerede betydelige strukturfondsstøtte til denne
gruppe. Støtten gives til regioner, hvis ungdomsarbejdsløshed er over 25 pct. I
den flerårige finansielle ramme for 2014 – 2020 er der afsat i alt 6 mia. euro (i
2011-priser) til formålet. Halvdelen af midlerne udmøntes via en særlig budgetlin-
je, mens den anden halvdel udmøntes gennem en målrettet indsats fra den euro-
pæiske socialfond. For at sikre at ungdomsarbejdsløshedsinitiativet udmøntes
hurtigt fremrykkes alle 6 mia. euro i forpligtigelser til de første to år i den flerårige
finansielle ramme. Derved forpligtiges i alt 3,6 mia. euro (2014-priser), svarende
til 56 pct. af de samlede midler til ungdomsarbejdsløshedsinitiativet, i 2014 – her-
af 1,8 mia. euro via den særlige budgetlinje.
Betalingsbevillinger til samhørighedspolitikken
Kommissionens foreslåede betalingsniveau på 51,1 mia. euro er ifølge Kommis-
sionen et udtryk for de forventede udbetalinger af forpligtigelser indgået i inde-
værende rammeperiode (2007 – 2013). Langt hovedparten (91,5 pct. svarende til
46,7 mia. euro) af betalingerne under samhørighedspolitikken vil således stamme
fra indeværende periode. De resterende betalinger, der relaterer sig til den nye
flerårige finansielle ramme, skyldes næsten udelukkende ungdomsarbejdsløsheds-
initiativet samt såkaldte førudbetalinger, hvor medlemsstaterne modtager 1 pct. af
den globale (2014 – 2020) nationale strukturfondskonvolut i 2014
3
.
Kommissionen understreger i budgetforslaget, at det foreslåede niveau for beta-
lingsbevillingerne til EU's samhørighedspolitik er beregnet på baggrund af en
forventning om, at hele Kommissionens foreslåede ændringsbudget nr. 2 for
2013 vedtages og gennemføres. Det bemærkes hertil, at der i Rådet er politisk
enighed om indtil videre kun at udmønte 7,3 mia. euro af de foreslåede 11,2 mia.
euro. Rådet har således reduceret Kommissionens foreslåede ændringsbudget nr.
2 for 2013 med 3,9 mia. euro.
Kommissionen bemærker endvidere, at såfremt det foreslåede ændringsbudget
nr. 2 for 2013 ikke gennemføres i sin helhed, vil Kommissionen muligvis i løbet
af 2014 anmode om fuld anvendelse af de fleksibilitetsinstrumenter, der findes i
den flerårige finansielle ramme for 2014 – 2020.
Fordelingen mellem regionskategorierne
Selvom midlerne til de mindst udviklede regioner
4
står til at blive reduceret med
hhv. 10,3 mia. euro i forpligtigelser (30,7 pct.) og 6,2 mia. euro i betalinger (17,2
pct.), udgør disse fortsat hovedparten af de samlede strukturfondsmidler. I 2014
udgør midlerne til de mindst udviklede regioner således 49 pct. af de samlede
forpligtigelser og 58 pct. af de samlede betalinger. Til sammenligning udgør støt-
ten til de mest udviklede regioner (der indeholder dobbelt så mange regioner og
indeholder dobbelt så mange indbyggere) kun 15,5 pct. af forpligtigelserne hhv.
Dog 1,5 pct. for medlemsstater der modtager finansiel assistance.
I den nye flerårige finansielle ramme er EU's regioner inddelt i tre kategorier: Mindst udviklede regioner, hvis BNP pr.
indbygger er mindre end 75 pct. af EU-gennemsnittet. Transitionsregioner, hvis BNP pr. indbygger er mellem 75 pct. og
90 pct. af EU-gennemsnittet og de mest udviklede regioner hvis BNP pr. indbygger er over 90 pct. af EU-gennemsnittet.
Medlemslande hvis BNP pr. indbygger er under 90 pct. af EU-gennemsnittet modtager desuden støtte fra EU's samhørig-
hedsfond. Endelig modtager medlemslandene støtte til territorialt samarbejde, der skal bidrage til tværnational og grænse-
overskridende samarbejde (f.eks. over Øresund og Femern).
3
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279625_0008.png
Side 8 af 19
14,9 pct. af betalingerne i 2014. Samtidig har et betydeligt antal regioner med den
nye flerårige finansielle ramme bevæget sig fra at tilhøre de mindst udviklede re-
gioner, til at tilhøre transitionsregionerne eller de mest udviklede regioner. Der er
således tale om en fortsat øget fokusering af samhørighedsmidlerne på EU's
mindst velstående områder.
5.1.3 Udgiftskategori 2 – Bæredygtig vækst, naturressourcer
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2014 indebærer samlede forpligtel-
sesbevillinger på 59,2 mia. euro, svarende til et fald på 637 mio. euro. Den samle-
de margen er på 55 mio. euro,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Kommissionens forslag til 2014-budgettet for kategori 2 – Bæredygtig vækst, naturressourcer
Mio. euro
løbende priser
2013-budget
1)
2014 budgetforslag
Forskel i pct.
Forskel i euro
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
gelser
gelser
gelser
gelser
Landbrugsstøtte søjle
1
2)
Heraf markedsudgifter
Heraf direkte støtte
Landdistriktsstøtte
Fiskeri
Miljø og klima
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt (inkl. margin)
Margin
43.655
2.771
40.932
14.809
987
367
-
-
16
52
61.310
1.425
43.660
2.772
40.943
13.060
788
266
-
-
22
52
57.849
-
43.778
2.496
41.241
13.991
1.017
405
-
6
-
50
59.303
55
43.777
2.496
41.240
11.655
766
263
-
3
18
50
56.533
-
0,3
-9,9
0,7
-5,5
3,1
10,3
-
0,0
-100,0
-3,8
-3,3
-96,1
0,3
-9,9
0,7
-10,8
-2,9
-1,1
-
0,0
-15,7
-3,8
-2,3
-
123
-275
309
-817
30
38
-
6
-16
-2
-2.007
-1.370
117
-275
297
-1.405
-23
-3
-
3
-3
-2
-1.316
-
I alt (ekskl. margin)
59.885
57.849
59.248
56.533
-1,1
-2,3
-637
-1.316
Anm.: 1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5
Anm.: 2) Markedsudgifter og direkte støtte summer ikke nøjagtigt til landbrugsstøtte søjle 1 pga. en residual af an-
dre udgifter til Den Europæiske Garantifond for Landbruget i størrelsesordenen 40-50 mio. euro.
Kilde: Kommissionens forslag til 2014-budgettet.
Ca. 74 pct. af bevillingerne i kategori 2 vedrører landbrugsstøtten i søjle I (mar-
kedsudgifterne, afkoblet direkte støtte m.v.), mens landdistriktsstøtte med ca. 24
pct. af de samlede bevillinger udgør den anden større udgiftspost. Landbrugsud-
gifterne i søjle I stiger med 123 mio. euro (0,3 pct.) fra 2013 til 2014 opgjort i lø-
bende priser.
Fsva. direkte støtte vurderer Kommissionens i sine budgetestimater for 2014, at
loftet alt andet lige ville blive overskredet med 1.046,9 mio. euro. Overskridelsen
skyldes primært fortsat indfasning af direkte støtte i nye medlemsstater og Kroa-
tien. Som konsekvens heraf foreslår Kommissionen at reducere niveauet for den
direkte støtte med et tilsvarende beløb ved iværksættelse af instrumentet for fi-
nansiel disciplin (degressivitet). Det betyder, at direkte støttebeløb på over 5.000
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279625_0009.png
Side 9 af 19
euro reduceres med 4,98 pct. i medlemsstater, der ikke længere er under indfas-
ning
5
.
Kommissionen foreslår afsat 424,5 mio. euro til en krisereserve for landbrugssek-
toren, der er oprettet i forbindelse med aftalen om den flerårige finansielle ramme
for 2014-2020. Reserven, der finansieres gennem den direkte landbrugsstøtte, vil
kunne bringes i anvendelse ved større kriser i EU’s landbrugs- og fødevaresektor.
Eventuelt uforbrugte midler fra reserven vil blive tilbageført til den direkte støtte.
For så vidt angår
markedsudgifterne
til landbrug, budgetterer Kommissionen med et
udgiftsfald på 275 mio. euro (-9,9 pct.). Dette afspejler primært, at der i 2013 un-
der markedsudgifter blev afsat 500 mio. euro til fødevarehjælp til særligt udsatte,
der ifm. MFF-aftalen for 2014-2020 er flyttet til kategori 1b. Der er endvidere et
fald i de formålsbestemte indtægter på 272 mio. euro fra 2013 til 2014. Korrigeres
der for disse to forhold, er der reelt en budgetreduktion på 47 mio. euro fra 2013
til 2014.
Den afkoblede direkte støtte
stiger i 2014 med 103 mio. euro. Stigningen skyldes pri-
mært indfasningen af de nye medlemsstater i de direkte betalinger, der resulterer i
et øget behov på 1.033,6 mio. euro. Hertil kommer et fald i de formålsbestemte
indtægter på 433 mio. euro i 2014. I disse beløb sker en modregning på 1.363,6
mio. euro som resultat af iværksættelse af instrumentet for finansiel disciplin.
For så vidt angår
landdistriktsstøtten,
ses et fald i forpligtelsesbevillingerne på 817
mio. euro svarende til 5,5 pct. fra 2013 til 2014, således at der i alt afsættes 13.991
mio. euro i 2014. På betalingssiden forventer Kommissionen udgifter til landdi-
striktspolitikken på i alt 11.655 mio. euro, svarende til et fald på 10,8 pct. Faldet i
forpligtelser og betalinger vedr. landdistrikter er et resultat af aftalen om EU’s
flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
Med hensyn til
fiskeriområdet
- bortset fra markedsordningen for fiskeriprodukter -
øges forpligtelsesbevillingerne med 30 mio. euro, svarende til 3,1 pct., mens beta-
lingsbevillinger i 2014 stiger med 23 mio. euro, svarende til 2,9 pct.
Forpligtelsesbevillingerne til
miljø- og klimaområdet
stiger med 38 mio. euro fra
2013 til 2014 svarende til en stigning på 10,3 pct. Dette kan henføres til, at der
under LIFE-programmet oprettes et underprogram til støtte for klimatiltag. Der
afsættes 101,3 mio. euro til underprogrammet, der skal medvirke til at indfri EU’s
klimamål og indfrielsen af EU's målsætning om, at mindst 20 pct. af EU’s budget
skal gå til klimarelaterede udgifter.
Endelig bemærkes, at forpligtelsesbevillingerne til de to miljøagenturer, som fi-
nansieres under kategori 2, dvs. Det Europæiske Miljøagentur og Det Europæi-
ske Kemikalieagentur, under ét reduceres med 2 mio. euro fra 2013 til 2014.
Beregningsmetoden følger af art. 11 i Rådsforordning nr. 73/2009 samt art. 12 og 18 i Rådsforordning 1290/2005. Det
bemærkes, at Kommissionen i august 2013 har fremsat et ændringsforslag, der indebærer, at bundgrænsen for finansiel di-
sciplin nedsættes fra 5.000 euro til 2.000 euro, hvilket vil reducere tilpasningssatsen til ca. 4 pct.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279625_0010.png
Side 10 af 19
Kommissionen vil i lighed med tidligere år fremlægge et ændringsforslag til bud-
getforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer i forventninger-
ne til priserne på landbrugsprodukter og valutakurser vil blive indarbejdet.
5.1.4 Udgiftskategori 3 – Sikkerhed og borgerskab
I indeværende rammeperiode er kategori 3 opdelt i to underkategorier. Den ene
vedrører retslige og indre anliggender, og den anden vedrører primært en række
borgerskabsprogrammer. I den nye rammeperiode er de to underkategorier lagt
sammen i en enkelt kategori 3 sikkerhed og borgerskab.
Kommissionens budgetforslag for kategori 3 indebærer samlede forpligtigelses-
bevillinger for 2,2 mia. euro svarende til et fald på 0,3 mia. euro eller 9,4 pct. ift.
2013-budgettet. Forslaget indeholder betalingsbevillinger for 1,7 mia. euro sva-
rende til et fald på 0,2 mia. euro eller 11,9 pct. ift. 2013,
jf. tabel 2.
Tabel 5
Kommissionens forslag til 2014-budgettet for kategori 3 – Sikkerhed og borgerskab
Mio. euro
løbende priser
2013-budget
1)
2014 budgetforslag
Forskel i pct.
Forskel i euro
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
gelser
gelser
gelser
gelser
Asyl- og migrationsfon-
den
Intern sikkerhedsfond
IT systemer
Justits
Rettigheder og borger-
skab
Civil beskyttelse
Europa for borgerne
Fødevareprogram
Sundhed for vækst
Forbrugerprogram
Kreativt Europa
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt (inkl. margin)
Margin
495
486
46
48
75
24
30
275
56
24
190
2
141
15
459
2.449
87
315
301
50
30
59
18
31
247
56
22
176
1
129
12
448
1.894
-
403
403
19
47
55
28
23
253
59
24
179
-
160
-
487
2.179
39
146
230
11
36
55
30
28
219
45
22
185
1
165
10
487
1.668
-
-18,6
-17,0
-59,2
-1,4
-26,5
20,1
-21,9
-7,7
5,5
2,4
-5,8
-100,0
13,8
-100,0
6,1
-11,0
-55,1
-53,5
-23,6
-77,7
20,4
-6,1
62,9
-11,3
-11,7
-19,7
1,1
5,0
30,5
27,6
-17,3
8,6
-11,9
-
-92
-83
-27
-1
-20
5
-7
-21
3
1
-11
-2
19
-15
28
-270
-48
-169
-71
-39
6
-4
12
-4
-29
-11
0
9
0
36
-2
38
-226
-
I alt (ekskl. margin)
2.362
1.894
2.140
1.668
-9,4
-11,9
-223
-226
Anm.: 1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5
Kilde: Kommissionens forslag til 2014-budgettet.
Ligesom for de fleste øvrige budgetkategorier udgøres langt hovedparten af beta-
lingerne (1,3 mia. euro) programmer fra indeværende finansielle ramme. Kun 370
mio. euro i betalinger forventes at stamme fra 2014-forpligtigelserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 11 af 19
En af de største procentuelle reduktioner ift. 2013 findes under IT-systemer. Re-
duktionen skyldes særligt færre udgifter til Schengen Informationssystemet, hvis
bevillinger reduceres med ca. 75 pct.
Kommissionen foreslår en stigning i udgifterne til EU's civilbeskyttelse på hhv.
20,1 pct. i forpligtigelser og 62,9 pct. i betalinger. Formålet med EU's civilbeskyt-
telsesprogram er bl.a., at koordinere og støtte nationale indsatser til at forebygge
og reagere på naturkatastrofer.
Antallet af programmer under kategori 3 er blevet reduceret ift. indeværende fler-
årige finansielle ramme som led i en simplificering. Samtidig er fødevarepro-
grammet flyttet fra kategori 2 landbrug til kategori 3.
Det bemærkes, at en række af initiativerne inden for kategori 3 er omfattet af det
danske forbehold på området for retlige og indre anliggender. For initiativer om-
fattet af det retlige forbehold vil Danmark modtage en refusion af det danske
EU-bidrag svarende til en forholdsmæssig andel af udgifterne på ca. 2 pct.
5.1.5 Udgiftskategori 4 – Globale Europa
Kategori 4 dækker over EU’s eksterne politikker. Kategorien skal sikre, at EU
spiller en sammenhængende rolle som global aktør, herunder ved at understøtte
EU's regionale ansvar, bæredygtig udvikling og ved at sikre civil og strategisk sik-
kerhed.
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer et forpligtigelsesniveau
på 8,2 mia. euro. I forhold til 2013 svarer det til et fald på 1,2 mia. euro eller 12,5
pct. Forslaget indeholder betalingsbevillinger på 6,3 mia. euro svarende til et fald
på 560 mio. euro eller 8,2 pct. ift. 2013,
jf. tabel 6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279625_0012.png
Side 12 af 19
Tabel 6
Kommissionens forslag til 2014-budgettet for kategori 4 – Globale Europa
Mio. euro
løbende priser
2013-budget
1)
Forplig-
tigelser
Betalin-
ger
1.510
1.403
1.952
26
150
216
827
317
66
56
156
-
-
39
49
24
21
6.811
-
2014 budgetforslag
Forplig-
tigelser
1.604
2.113
2.310
113
179
315
905
315
31
76
58
20
13
43
63
Betalin-
ger
1.429
1.356
1.744
48
122
216
791
235
60
63
58
8
5
37
50
11
20
8.335
159
Forskel i pct.
Forplig-
tigelser
-16,9
-14,5
-12,6
57,5
1,3
-3,4
4,6
-20,7
-61,3
-19,3
-62,5
-
-
-7,2
-0,5
-100,0
0,0
-13,1
Betalin-
ger
-5,4
-3,4
-10,7
82,2
-18,7
-0,2
-4,4
-25,9
-9,3
12,2
-62,5
-
-
-3,8
2,7
-54,1
-2,5
-8,2
-
Forskel i euro
Forplig-
tigelser
-326
-358
-332
41
2
-11
40
-82
-48
-18
-97
20
13
-3
0
-5
0
-1.260
-95
Betalin-
ger
-81
-48
-208
22
-28
0
-36
-82
-6
7
-97
8
5
-2
1
-13
-1
-560
-
Førtiltrædelsesstøtte
Naboskabsprogram
Udviklingssamarbejde
Partnerskabsinstru-
ment
Demokrati og menne-
skerettigheder
Humanitær hjælp
Stabilitetsinstrument
Fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik
Nuklear sikkerhed
Makrofinansiel assi-
stance
EU's lånegarantier
Civilbeskyttelse
Frivillig humanitær
hjælp
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt (inkl. margin)
Margin
1.930
2.471
2.642
72
177
325
865
396
79
95
156
-
-
46
63
5
20
9.595
254
20
6.251
-
-37,2
I alt (ekskl. margin)
9.341
6.811
8.335
6.251
-12,5
-8,2
-1.166
-560
Anm.: 1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5
Kilde: Kommissionens forslag til 2014-budgettet.
Kommissionens budgetforslag indebærer en margin på 159,2 mio. til loftet fastsat
i aftalen om den flerårige finansielle ramme for 2014 – 2020.
De største poster på kategorien udgøres af Udviklingssamarbejdet, Naboskabs-
programmet og Førtiltrædelsesstøtte. Disse er 14,4 pct. lavere i forpligtigelser end
i 2013, men er samtidig blevet strømlignet og gjort mere fleksible. Med et samlet
budget på 6,0 mia. euro bibeholder programmerne en samlet andel af kategorien
på omkring 75 pct.
Partnerskabsinstrumentet er et nyoprettet instrument, der erstatter Instrumentet
vedr. industrialiserede lande. Instrumentet står til en stigning på 57,5 pct. i for-
pligtigelser og 82,2 pct. i betalinger. Det skal komplimentere andre tematiske og
geografiske finansielle instrumenter med det overordnede formål at fremme gen-
sidige interesser.
Stabilitetsinstrumentet som dækker over humanitær bistand forventes i 2014 at
stige med 4,6 pct. i forpligtigelser. Stigningen skyldes, at EU fortsat ønsker at un-
derstøtte sårbare dele af det globale samfund, som fx er berørt af natur og/eller
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279625_0013.png
Side 13 af 19
menneskeskabte katastrofer. Endvidere skal stigningen tage højde for, at det tid-
ligere har været nødvendigt at overføre midler fra Nødhjælpsreserven.
5.1.6 Udgiftskategori 5 – Administration
Kommissionens budgetforslag for 2014 indebærer et niveau for forpligtigelsesbe-
villingerne
6
på 8,6 mia. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på
2,1 pct. i forhold til 2013,
jf. tabel 7.
Hvis udgifterne forbundet med optagelsen af
Kroatien ekskluderes fra opgørelsen, er der tale om en stigning på 1,5 pct.
Tabel 7
Kommissionens forslag til 2014-budgettet for kategori 5 – Administration
Mio. euro
løbende priser
2013-budget
1)
Forpligtigelser /
Betalinger
2014 budgetforslag
Forpligtigelser /
Betalinger
1.659
1.490
169
6.936
3.349
1.794
537
355
138
131
89
10
8
525
8.721
Forskel i pct.
Forpligtigelser /
Betalinger
5,8
7,2
-5,6
1,3
0,8
2,5
0,2
0,2
-3,2
0,7
2,2
3,8
10,1
3,2
-5,0
Forskel i euro
Forpligtigelser /
Betalinger
91
101
-10
86
26
43
1
1
-5
1
2
0
1
16
-460
Pensioner og europæi-
ske skoler
Heraf pensioner
Heraf Europæiske sko-
ler
EU-institutionernes
administrative udgifter
Heraf Kommissionen
Heraf Europa-
Parlamentet
Heraf Rådet
Heraf EU-Domstolen
Heraf Revisionsretten
Heraf Det Økonomiske
og Sociale Udvalg
Heraf Regionsudvalget
Heraf Ombudsmanden
Heraf Databeskyttelse
Heraf Udenrigstjene-
sten
I alt (inkl. margin)
Margin
1.568
1.390
178
6.850
3.323
1.751
536
355
143
130
87
10
8
509
9.181
763
126
-83,5
-637
I alt (ekskl. margin)
8.418
8.595
2,1
177
Anm.: 1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5
Kilde: Kommissionens forslag til 2014-budgettet.
Kommissionen begrunder primært udgiftsstigningen med henvisning til pensi-
onsforpligtelser for de eksisterende EU-ansatte samt udgifter forbundet med ud-
videlsen af Kroatien.
Alle institutioner – med undtagelse af Rådet og Revisionsretten – har budgetteret
med, at EU Kommissionen vinder den verserende sag vedrørende lønjusteringer
for EU ansatte i 2011 (1,7 pct.) og 2012 (1,7 pct.). Det indebærer en større stig-
ning i 2014 budgetforslaget ift. 2013-budgettte, fordi 2013-budgetttet ikke inde-
holder de pågældende lønjusteringer.
Kategori 5 er karakteriseret ved, at forpligtigelsesbevillingerne i høj grad svarer til betalingsbevillingerne, idet langt stør-
steparten af udgifterne er ét-årige.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279625_0014.png
Side 14 af 19
Kommissionens forslag til den flerårige finansielle ramme for 2014 - 2020 inde-
holder et forslag om en reduktion i antal årsværk i EU-institutionerne på 5 pct.
for 2013 - 2017, der foreslås indfaset med en reduktion på 1 pct. pr. år. Kommis-
sionen har i budgetforslaget for 2014 implementeret 1 pct.-redutionen. Det frem-
går ikke, hvorvidt de andre organisationer har implementeret 1 pct.-redutionen,
idet flere af institutionerne (Rådet, EU-domstolen og Revisionsretten) dog har
implementeret generelle tiltag.
5.1.7 Elementer uden for den flerårige finansielle ramme
En række såkaldte fleksibilitetsinstrumenter er placeret uden for udgiftslofterne i
den flerårige finansielle ramme. Instrumenterne kan kun aktiveres, hvis der er
særligt behov herfor. Kommissionen har foreslået, at Nødhjælpsreserven og
Globaliseringsfonden aktiveres i 2014. Det bemærkes dog, at det er forventnin-
gen, at Solidaritetsfonden også aktiveres i løbet af 2014 i et ændringsbudget. Det
skyldes de kraftige oversvømmelser i Central- og Østeuropa i foråret 2013.
Tabel 8
Kommissionens forslag til 2014-budgettet for elementer uden for den flerårige finansielle ramme
Mio. euro
løbende priser
2013-budget
1)
Forplig-
tigelser
Betalin-
ger
80
63
15
158
2014 budgetforslag
Forplig-
tigelser
297
159
-
456
Betalin-
ger
150
50
-
200
Forskel i pct.
Forplig-
tigelser
12,5
-68,2
-100,0
-41,4
Betalin-
ger
87,5
-20,6
-100,0
26,9
Forskel i euro
Forplig-
tigelser
33
-341
-15
-323
Betalin-
ger
70
-13
-15
42
Nødhjælpsreserven
Globaliseringsfonden
Solidaritetsfonden
I alt
264
500
15
779
Anm.: 1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5
Kilde: Kommissionens forslag til 2014-budgettet.
Nødhjælpsreserven har som primært formål, at yde humanitær nødhjælp til tredje
lande som følge af begivenheder der ikke kan forudses ved budgettets fastlæggel-
se. I 2014 foreslås det, at fonden også anvendes til at håndtere migrationsstrøm-
me ved EU's eksterne grænser. Kommissionen foreslår, at hele forpligtigelseslof-
tet til nødhjælpsreserven udnyttes i 2014, og at der dermed afsættes 297 mio. euro
i forpligtigelser og 150 mio. euro i betalinger til nødhjælpsreserven. Det svarer til
en stigning på hhv. 12,5 pct. og 87,5 pct.
Globaliseringsfonden har til formål, at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt ar-
bejde og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet på grund af ændrin-
ger i det globale handelsmønster – eksempelvis når en stor virksomhed lukker el-
ler en fabrik flytter ud af EU. Ligesom for nødhjælpsreserven foreslår Kommis-
sionen, at hele forpligtigelsesloftet til Globaliseringsfonden udnyttes i 2014,
hvorved der foreslås afsat 159 mio. euro i forpligtigelser og 50 mio. euro i beta-
linger. Reduktionen ift. 2013 skyldes, at forpligtigelsesloftet for Globaliserings-
fonden er blevet reduceret med den nye flerårige finansielle ramme.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279625_0015.png
Side 15 af 19
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2014, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2014, der vil blive opført på finansloven for
2014.
8. Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af Kommissionens budgetforslag skønnes at medføre et dansk
EU-bidrag på 20,8 mia. kr. i 2014. Det svarer til et fald ift. 2013 på ca. 1,0 mia. kr.
9. Høringer
Forslaget er ikke sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådet fastlagde d. 18. juli 2013 sin holdning til EU's budget for 2014 i CORE-
PER. Kommissionen udtrykte sig skeptisk ift. Rådets holdning. I lyset af at det
ikke har været muligt at tage forhandlingsmandat i FEU pga. sommerferien, blev
der fra dansk side taget parlamentarisk forbehold. Også UK tog parlamentarisk
forbehold.
Rådets holdning til EU's 2014-budget indebærer en reduktion i Kommissionens
forslag til betalingsbevillingerne på 1.061 mio. euro og en reduktion i forpligtigel-
sesbevillingerne på 241 mio. euro,
jf. tabel 9.
Tabel 9
Rådets behandling af EU's 2014-budget
Mio. euro. Årets priser
2014 budgetforslag
Forpligtigelser
1a. Vækstpolitikker
1b. Samhørighedspolitik
2. Landbrugspolitik
3. Sikkerhed & Borgerskab
4. Globale Europa
5. Administration
6. Kompensationer
Uden for MFF-rammen
I alt
16.264
47.561
59.248
2.139
8.176
8.595
29
456
142.011
Betalinger
11.695
51.094
56.532
1.668
6.251
8.597
29
200
136.066
Rådets reduktioner
Forpligtigelser
-60
-3
-2
-5
-17
-153
-
-
-241
Betalinger
-427
-202
-113
-10
-157
-153
-
-
-1.061
Rådets holdning indebærer en margin op til lofterne i den flerårige finansielle
ramme på hhv. 769 mio. euro i forpligtigelser og 1.061 mio. euro i betalinger. Det
bemærkes, at reduktionerne i betalingsbevillingerne i budgetkategori 1a fordeler
sig med ca. en tredjedel af den samlede reduktion inden for storskala-projekterne
(Galileo, ITER mv.), mens ca. en femtedel af reduktionerne findes i afslutning af
TEN-T programmet samt endnu ca. en femtedel via forskningsmidlerne i 7.
forskningsrammeprogram/Horizon 2020.
En række budgetrestriktive medlemsstater argumenterede for, at det var nødven-
digt med en betydelig margin i betalingsbevillingerne for at sikre, at der er ma-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 16 af 19
nøvrerum til at uforudsete udgifter kan finansieres inden for betalingsloftet i
2013.
En del af disse medlemsstater har desuden arbejdet for en reduktion i forpligti-
gelsesbevillingerne for at undgå en ophobning af ikke-udbetalte udgifter, som det
var tilfældet i indeværende finansielle rammeperiode.
11. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægges afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overholdelse
af de udgiftslofter, der er fastsat i den flerårige finansielle ramme. Fra dansk side
lægges der vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til, at der kan tages højde
for uforudsete udgifter. Regeringen finder ikke, at Kommissionens forslag inde-
holder en tilstrækkelig margin til at kunne tage højde for eventuelle uforudsete
udgifter i løbet af 2014. Regeringen finder, at Rådets forhandlingsposition udgør
et fornuftigt kompromis, der sikrer tilstrækkelige marginer. Fra dansk side lægges
betydelig vægt på, at Rådets position i videst muligt omfang fastholdes.
Danmark vil så vidt muligt søge at friholde danske prioriteter fra reduktioner. In-
gen af de danske prioriteter befinder sig inden for de to mest udgiftskrævende ka-
tegorier.
Fra dansk side lægges der endvidere vægt på retvisende budgettering i forhold til
den store del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsformatio-
ner. Budgetteringen skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markeds-
forholdene og en kritisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende
udgifter.
Inden for ovennævnte ramme vil regeringen arbejde for følgende mere specifikke
prioriteter.
Angående
kategori 1a vækstpolitikkerne
arbejdes der fra dansk side for, at der sikres
en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete udgifter. Under hensynta-
gen til dette prioriteres forskning, energi og uddannelse højt fra dansk side.
Angående
kategori 1b samhørighedspolitik
arbejdes der for, at kategorien også bidra-
ger til en samlet reduktion i forhold til Kommissionens forslag.
Med hensyn til
kategori 2 landbrugspolitik
arbejdes der for, at der afsættes realistiske
betalingsbevillinger til landbrugspolitikken, så det undgås, at der henstår ufor-
brugte midler ved årets udgang.
For så vidt angår
kategori 3 sikkerhed og borgerskab
arbejdes der for, at der sikres et
råderum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Dan-
mark prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
kategori 4 globale EU
arbejdes der på baggrund af tidligere års erfaringer for, at
der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til uforudsete udgifter.
Danmark vil arbejde for, at EU’s udviklingsbistand prioriteres inden for rammer-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 17 af 19
ne af kategori 4. Danmark vil arbejde for, at finansieringen af Grønlandsinstru-
mentet søges fastholdt.
Med hensyn til
kategori 5 administration
vægtes en stram og budgetansvarlig linje.
Fra dansk side arbejdes der således for, at udviklingen i EU’s administrationsud-
gifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor der er et betydeligt fokus
på at reducere administrationsudgifterne. Det gælder også for de administrations-
udgifter, som er budgetteret under de øvrige udgiftskategorier, herunder især
agenturer. Der lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevin-
ster i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs
af institutionerne og strukturelle reformer. Inden for en samlet set restriktiv
ramme for administrationsudgifter vil man fra dansk side arbejde for, at der tages
højde for, at Den Fælles Udenrigstjeneste fortsat er under opbygning.
Fra dansk side lægger man vægt på, at alle institutioner som led i aftalen om den
flerårige finansielle ramme reducerer antallet af årsværk med 5 pct. fra 2013 –
2017.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 18 af 19
Bilag 1
Tabel 10 nedenfor viser Kommissionens foreløbige budgetforslag for 2014 i
henhold til princippet om aktivitetsbaseret budgettering. Den aktivitetsbaserede
budgettering baseres på forpligtelsesbevillinger samt personalemæssige ressour-
cer. Hensigten med tabellen er at sammenligne EU’s 2013-budget og Kommissi-
onens budgetforslag for 2014 fordelt på aktiviteter, dvs. politiske områder.
De politiske områder inkluderer alle forpligtelser, der vedrører mere end én ud-
giftskategori. Bl.a. indeholder alle områder ressourcer under udgiftskategori
5 ad-
ministration,
idet alle politikområder kræver administrativ kapacitet til gennemfø-
relse af konkrete aktiviteter. Derfor kan den aktivitetsbaserede budgettering for-
delt på politiske områder ikke for de enkelte politiske områder sammenlignes di-
rekte med den nedbrydning af budgettet på udgiftskategorier, som i øvrigt er an-
vendt i notatet
jf. tabel 10 nedenfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279625_0019.png
Side 19 af 19
Tabel 10 - Aktivitetsbaseret budgettering (ABB) af Kommissionens budgetforslag 2014
(Mio. euro, løbende priser)
Politiske områder
Budget 2013
Total
bevilling
556
1.155
92
12.064
58.852
1.738
448
6.940
1.812
424
1.035
106
43.793
145
2.830
265
634
1.338
742
108
5.831
1.094
917
79
193
1.030
143
12
134
1.400
397
702
218
50
764
148.041
3.527
151.568
Antal
personer
785
962
877
777
1.104
562
541
1.787
1.112
2.691
362
625
746
531
628
1.089
925
325
147
805
3.126
870
284
438
1.553
3.720
517
112
789
0
3.426
582
393
174
0
33.365
-
33.365
Forslag for 2014
Total
bevilling
233
2.580
97
13.798
58.046
2.873
407
6.146
1.683
425
1.064
111
33.164
159
2.570
236
613
1.194
724
124
4.955
1.515
992
80
200
1.014
98
12
134
1.498
399
959
202
122
456
138.880
3.588
142.468
Antal
personer
771
933
870
760
1.104
555
539
1.762
1.056
2.645
361
623
705
529
654
1.098
924
291
181
808
2.973
901
280
441
1.548
3.686
826
111
778
0
3.382
579
390
174
0
33.238
-
33.238
Forskel 2014-2013
Forskel i
bevilling i
pct.
-58,0
123,4
5,6
14,4
-1,4
65,3
-9,2
-11,4
-7,2
0,1
2,8
4,0
-24,3
9,8
-9,2
-11,0
-3,4
-10,8
-2,5
15,1
-15,0
38,4
8,2
0,2
3,3
-1,6
-31,6
1,1
0,2
7,1
0,7
36,5
-7,5
142,8
-40,3
-6,2
1,7
-6,0
Forskel i
antal
personer
-14
-29
-7
-17
0
-7
-2
-25
-56
-46
-1
-2
-41
-2
26
9
-1
-34
34
3
-153
31
-4
3
-5
-34
309
-1
-11
0
-44
-3
-3
0
0
-127
-
-127
1. Økonomiske og finansielle anliggen-
der
2. Virksomheder
3. Konkurrence
4. Beskæftigelse og sociale anliggender
5. Landbrug and landdistriktsudvikling
6. Mobilitet og transport
7. Miljø og Klima
8. Forskning
9. Informationssamfundet
10. Direkte forskning
11. Fiskeri og maritime anliggender
12. Indre marked
13. Regionalpolitik
14. Beskatning og toldunion
15. Uddannelse og kultur
16. Presse og kommunikation
17. Helbreds- og forbrugerbeskyttelse
18. Retlige og indre anliggender
19. Eksterne anliggender
20. Handel
21. Udvikling og relationer til AVS-
landene
22. Udvidelse
23. Humanitær bistand
24. Bekæmpelse af svig
25. Kommissionens politikkoordination
og juridiske rådgivning
26. Administration
27. Budget
28. Revision
29. Statistik
30. Pensioner
31. Sprogservices
32. Energi
33. Ret
34. Klima
40. Reserver
Kommissionen i alt
Andre institutioner (ekskl. pensioner)
Samlet total
Kilde: Kommissionens politiske præsentation af forslaget til 2013-budgettet.