Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 561
Offentligt
1280129_0001.png
Bilag B
Oversigt over løsningsmuligheder
12-09-2013
Persongruppe
Familiemedlemmer, der forsørges af
vandrende arbejdstagere i DK
Familiemedlemmer, der forsørges af
grænsegængere
Selvstændige erhvervsdrivende
Vandrende arbejdstagere, Vandrende arbejdstagere, Vandrende arbejdstagere,
der har arbejde i DK under der bevarer denne status der bevarer denne status i
uddannelse i udlandet
under uddannelse i
udlandet pga. omskoling
udlandet pga. kontinuitet
Danske statsborgere (som ikke er Ikke økonomisk aktive unionsborgere
omfattet af de foregående kasser) Krav om 5 års bopæl i Danmark som
betingelse for ligestilling (2 års-reglen
derfor automatisk opfyldt)
Løsningsmulighed - Bopæl inden
Bopæl i DK i 2 ud af 10 år
eller
Ansøgerens forælder har arbejdet i DK i
for EU og uddannelsesland inden
mindst 5 år**
Ansøgeren har gået i skole i en betydelig
for EU
periode i DK (Folkeskole eller
ungdomsuddannelse) (for at sikre en vis
grad af integration i Danmark)
eller
Bopæl i DK i 2 ud af 10 år
eller***
Fortsat krav om 5 års ophold
Ansøgeren har gået i skole i en betydelig periode i DK (Folkeskole eller ungdomsuddannelse) (for at sikre en vis grad af integration i Danmark)
eller
Ansøgeren har familiemedlemmer i
Danmark - udover de
familiemedlemmer, der forsørger
ansøgeren - og ansøgeren har haft nær
kontakt med disse i en betydelig periode
(for at sikre en vis grad af integration i
DK)
eller
Ansøgeren har haft betydelige
økonomiske bånd til DK i en betydelig
periode (for at sikre en vis grad af
integration i DK)
eller
Ansøgeren har haft arbejde af et vist
omfang i en betydlig periode (for at sikre
en vis grad af integration i DK)
eller
Ansøgeren har familiemedlemmer i Danmark og ansøgeren har haft nær kontakt med disse i en betydelig periode (for at sikre en vis grad af integration i DK)
eller
Ansøgeren har haft betydelige økonomiske bånd til DK i en betydelig periode (for at sikre en vis grad af integration i DK)
eller
Ansøgeren har haft arbejde af et vist omfang i en betydlig periode (for at sikre en vis grad af integration i DK)
eller
Ansøger har en betydelig tilknytning til
DK gennem opnåelse af tilknytning til
landet på baggrund af flere af de
ovenstående kriterier (dog uden særskilt
at opfylde disse) eller mindst ét af de
ovenstående kriterier (dog uden særskilt
at opfylde dette kriterium/disse
kriterier) i kombination med betydelige
danskkundskaber
Løsningsmulighed - Bopæl inden
for EU og uddannelsesland uden
for EU
Løsningsmulighed - Bopæl uden
for EU og uddannelsesland inden
for EU
Ansøger har en betydelig tilknytning til DK gennem opnåelse af tilknytning til landet på baggrund af flere af de ovenstående kriterier (dog uden særskilt at
opfylde disse) eller mindst ét af de ovenstående kriterier (dog uden særskilt at opfylde dette kriterium/disse kriterier) i kombination med betydelige
danskkundskaber
Bopæl i DK i 2 ud af 10 år
Fortsat krav om 5 års ophold
Bopæl i DK i 2 ud af 10 år*
Fortsat krav om 5 års ophold
* Det bemærkes, at det i de forenede sager C-523/11 og C-585/11, Prinz og Seeberger, blev fastslået, at TEUF artikel 20 og 21 skal fortolkes således, at de er til hinder for en medlemsstats lovgivning, hvorefter tildeling af uddannelsesstøtte til et studie i en anden medlemsstat gøres betinget af et enkeltstående krav om, at
ansøgeren skal have haft fast bopæl i giverlandet i mindst tre år inden påbegyndelsen af studiet.
EU-Domstolen fremkom med dette resultat efter at have fastslået, at de i traktaten fastsatte rettigheder med hensyn til fri bevægelighed ikke ville få fuld gennemslagskraft, såfremt en statsborger fra en medlemsstat - på grund af de hindringer, der skyldes hans ophold i en anden medlemsstat - kunne blive afskrækket fra
at udøve dem som følge af en lovgivning i hans oprindelsesstat, der stiller ham ringere, alene fordi han har udnyttet rettighederne. EU-Domstolen udtalte endvidere, at et krav om uafbrudt bopæl i tre år i giverlandet kan afskrække nationale statsborgere fra at udøve deres ret til at færdes og opholde sig frit i en anden
medlemsstat, henset til den indvirkning, som udøvelsen af denne frihed kan have på retten til uddannelsesstøtte. Imidlertid havde Prinz og dennes familie ikke ophold i en anden medlemsstat, men i et tredjeland (Tunesien), hvorfor dommens fortolkning af TEUF art. 21 efter Uddannelsesministeriets opfattelse næppe må
kunne finde anvendelse i forhold til hende. Det må lægges til grund, at ophold uden for EU ikke er omfattet af TEUF art. 21.
** Baggrunden for, at et familiemedlem, der forsørges af en grænsegænger kun har ret til eksport af SU, hvis vedkommendes forældre har arbejdet i Danmark i mindst 5 år - og således udelukkes fra at kunne opfylde de øvrige kriterier er, at den person vedkommende afleder sin ret fra, grænsegængeren, alt andet lige må
anses for at have en mindre integration i Danmark.
*** Det bemærkes, at der ikke kan stilles krav om, at en vandrende arbejdstager, der er bosat uden for Danmark skal have arbejdet i Danmark i mindst 5 år, selvom vedkommende er såkaldt grænsegænger i modsætning til situationen for familiemedlemmer, der forsørges af en grænsegænger, da der i denne situation ikke
er tale om en afledt rettighed fra et familiemedlem men en selvstændig ret.