Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 571
Offentligt
1281152_0001.png
1281152_0002.png
1281152_0003.png
1281152_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDepartementet/NaturErhvervstyrelsenDen 13. september 2013FVM 186
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom behandling af forslag fremsat i henhold til Rådets forordning (EF)nr. 3/2008 om oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukterpå det indre marked og i tredjelande (komitésag)

Resumé

Danmark har hidtil haft en tilbageholdende holdning til EU’s salgsfremmeordning. Det erblandt andet kommet til udtryk igennem en meget restriktiv afstemningspraksis, når an-søgninger om støtte til salgsfremmetiltag behandles på komiténiveau. I de seneste år hartendensen imidlertid gået i retning af, at de forskellige salgsfremmetiltag i højere gradend tidligere har haft fokus på danske prioriteter som fødevarekvalitet, økologi, dyrevel-færd, fødevaresikkerhed, fremme af sundere ernæring, samt støtte til at vinde indpas pånye vækstmarkeder (herunder BRIK-landene). På den baggrund synes der at være basisfor en lempelse af den hidtidige danske tilgang.KOM-dokument foreligger ikkeBaggrundKommissionen fremsætter to gange om året forslag om godkendelse af ansøgninger omstøtte til salgsfremmetiltag.Forslag fremsættes med hjemmel i artikel 8 i Rådets forordning (EF) nr. 3/2008.Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i komitéen for fælles markedsordnin-ger. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissio-nen forslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtagerKommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelæggekomitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for appelud-valget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen ved-tage forslaget/indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenforen måned forelægge forslaget for appeludvalget.Danmark har generelt afgivet negativ udtalelse om de fremlagte forslag om EU-medfinansiering til salgsfremmeprogrammer – også når der har været tale om danskeprogramansøgninger.Danmark kan i særlige tilfælde afstå fra at stemme. Det gælder eksempelvis, når defremlagte programmer har haft fokus på emner, som understøtter danske prioriteter somøkologi, dyrevelfærd, miljøhensyn, sund ernæring, fødevaresikkerhed og -kvalitet.
1
En lempelse af den hidtidige danske tilgang vil indebære, at der bliver bedre mulighed formålrettet at støtte eksport af varer med de særlige egenskaber, der efterspørges på eks-portmarkederne – det inkluderer økologi, dyrevelfærd, ernæringshensyn og fødevaresik-kerhed. Samtidig vil en sådan lempelse sikre, at danske varer konkurrerer på lige fodmed andre medlemsstaters varer. Det skal endvidere nævnes, at eksportrestitutionerne iøjeblikket er nulstillet.NærhedsprincippetDe forslag, der fremsættes i henhold EU’s salgsfremmeordning, er en del af den fælleslandbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.Formål og indholdSalgsfremmeordningen giver virksomheder og erhvervsorganisationer mulighed for atsøge om EU-tilskud til oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter.Kampagnerne kan både gennemføres på det indre marked eller i tredjelande. Initiativetog gennemførelsen af programmerne varetages af de udførende organisationer.Medlemsstaterne foretager en indledende screening af virksomhedernes ansøgninger.Det er Kommissionen, der foretager den endelige godkendelse af ansøgningerne efter athave fået komitéens udtalelse.EU-tilskuddet udgør 50 % af de samlede omkostninger til kampagnen. Den ansvarligevirksomhed betaler selv mindst 20 %. Den resterende andel finansieres af medlemssta-ten. I Danmark kommer den nationale medfinansiering i reglen fra produktionsafgiftsfon-dene. Den samlede årlige EU-finansiering udgør ca. 50 mio. € om året. Hertil kommernational medfinansiering og virksomhedernes egenfinansiering.Der ydes støtte til en række forskellige typer markedsføringstiltag, blandt andet følgen-de:PR-virksomhed, salgsfremstød og reklame, særligt for at fremhæve EU-produktersfortrin med hensyn til kvalitet, fødevaresikkerhed, særlige produktionsmetoder, næ-ringsværdi, hygiejne, mærkning, dyrevelfærd og miljøhensyn.Oplysningskampagner især for beskyttede oprindelsesbetegnelser, geografiske be-tegnelser, traditionel specialitet og økologisk produktion samt andre EU kvalitetsord-ninger,Deltagelse i internationale arrangementer, messer og udstillinger, der kan fremmeEU-produkternes image over for både europæiske forbrugere og forbrugerne i tredje-lande.
Tendensen i programansøgningerne synes at gå i retning af, at programmerne i højeregrad fokuserer på oplysnings- og salgsfremmekampagner, der omfatter elementer somblandt andet fødevarekvalitet, fødevaresikkerhed, økologi, sundere ernæring, bæredygtigproduktion og dyrevelfærd.I øvrigt skal det bemærkes, at EU’s salgsfremmeordning i WTO-regi er klassificeret somgrøn boks. Det vil sige en ikke handelsforvridende støtte.2
Endelig skal det nævnes, at danske virksomheder pt. får støtte til et salgsfremstød forsvinekød på det kinesiske marked, et salgsfremstød for mejerivarer i samarbejde medblandt andet Frankrig, Nederlandene og Belgien, og endelig gives der støtte til Gartneri-ernes Afsætningsudvalgs kampagne for frugt og grønt. De udgiver blandet andet bladet”Sæson”, der indeholder opskrifter og lignende.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig.KonsekvenserEn ændring af afstemningspraksis i komitéen skønnes ikke at have umiddelbare statsfi-nansielle, samfundsøkonomiske, erhvervsmæssige eller administrative konsekvenser.HøringSagen har været i høring i § 2-udvalget (landbrug).Landbrug & Fødevarer er meget tilfreds med den foreslåede lempelse af dansk praksis påpromotion-området. Landbrug & Fødevarer har i flere omgange fremhævet følgendeholdninger samt argumenter for en lempelse:Landbrug & Fødevarer er stærkt bekymret for, at den hidtidige danske holdning til pro-motion-ansøgninger ikke gavner Danmarks arbejde med henblik på at få indflydelse påordningens fremtidige udformning for at sikre, at særlige danske ønsker og prioriteter i etvist omfang tilgodeses.På trods af den danske regerings holdning til EU’s promotion-ordning, har Danmark haftglæde af ordningen, især fordi den danske landbrugsproduktion er så stærkt eksportori-enteret. Af samme grund undrer det Landbrug og Fødevarer meget, at man fra officieldansk side ikke har støttet disse initiativer.Landbrug & Fødevarer bemærker, at argumenterne for etablering af promotion-ordninguden for EU var, at der skulle ske en udfasning af eksportrestitutionerne, og at man fraKommissionens og erhvervenes side ønskede at få en facilitet til rådighed som dels varWTO-medholdig og dels kunne matche de instrumenter, som konkurrenter i blandt andetUSA og Canada har til rådighed. Således betragtes EU’s promotion-ordning ikke someksportstøtte, og den type aktiviteter der gives EU-støtte til (typisk 50 % medfinansie-ring) omfatter ikke varemærker men derimod typisk informationer om EU’s produktions-metoder, dyrevelfærd, sundhed, fødevaresikkerhed, kvalitet med videre, som skal under-støtte de europæiske landmænd, virksomheder og organisationer i deres bestræbelser påat få afsat europæiske varer.Endelig påpeger Landbrug & Fødevarer, at fortolkningen af disse aktiviteter i WTO-sammenhæng er defineret som ikke-handelsforvridende støtte, og derfor ikke skal side-stilles med for eksempel eksportrestitutioner, hvor støtten gives som et kontant tilskudper kilo vare, der eksporteres. Det er således ikke en gængs fortolkning at betragte pro-motion på lige fod med for eksempel eksportrestitutioner.
3
Dansk Industri mener ligeledes, at der er god grund til at ændre den hidtidige danske til-gang til EU’s salgsfremmeordning og den restriktive afstemningspraksis. Danmark børaktivt arbejde for at få del i EU’s midler til salgsfremmeinitiativer. Ikke mindst med bag-grund i Regeringens målsætning om en markant forøgelse af dansk eksport og anbefalin-gen fra Vækstteam Fødevarer.Dansk Industri ser gerne, at der snart kommer et lovinitiativ fra Kommissionen til revisi-on af ordningen, således at det ikke kun er producentsammenslutninger, der kan søgeom tilskud, og således at forarbejdede fødevarer i højere grad kan få støtte under ord-ningen. Kommissionen har selv lagt op til disse justeringer i sin meddelelse i 2011, ogDansk Industri vil opfordre den danske regering til at presse på for, at Kommissionensnarest kommer med får et lovinitiativ på området.Regeringens foreløbige generelle holdningDet vurderes hensigtsmæssigt, at Danmark ændrer praksis for arbejdet i komitén og me-re aktivt udnytter de muligheder, der ligger i salgsfremmeordningen.Det forventes, at Kommissionen i den sidste halvdel af 2013 fremsætter forslag om enrevideret salgsfremmeordning. Indtil en ny forordning er vedtaget og trådt i kraft, børDanmark som udgangspunkt kunne stemme for de fremlagte programansøgninger, så-fremt det vurderes, at disse i vidt omfang indeholder elementer, der understøtter danskeprioriteter som oplysning om fremme af sundere ernæring, EU’s standarder for fødevare-kvalitet, fødevaresikkerhed, økologi, bæredygtig produktion samt dyrevelfærd eller fokuspå vækstmarkeder som BRIK-lande.Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vil fremover én gang årligt ved begyndel-sen af de næstfølgende kalenderår orientere Folketingets Europaudvalg om, hvilke salgs-fremmeføringstiltag, der er blevet behandlet i komitéen for de fælles markedsordninger.Endvidere skal det oplyses, hvorledes Danmark har udtalt sig om de forskellige forslag.Generelle forventninger til andre landes holdningerGenerelt er der bred opbakning til salgsfremmeordningen blandt de andre medlemssta-ter.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4