Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del EU-note E 3
Offentligt
1165273_0001.png
1165273_0002.png
1165273_0003.png
1165273_0004.png
1165273_0005.png
1165273_0006.png
1165273_0007.png
1165273_0008.png
Europaudvalget, Energiudvalget, Beskæftigelsesudvalget, Transportud-valget, Kommunaludvalget og ErhvervsudvalgetEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgenes medlemmer10. oktober 2012
Akten for det indre marked II - tolv nye initiativer til at skabe vækstKommissionen har fremlagt forslag om tolv nye nøgleinitiativer i ”Akten for det1indre marked II – sammen om fornyet vækst” , som skal styrke det indre mar-ked og bidrage til at overvinde krisen ved at skabe vækst, beskæftigelse ogtillid. De tolv nye initiativer er en opfølgning og viderebygning af Kommissio-2nens første ”Akt for det indre marked” fra april 2011 , hvor der er blevet frem-sat forslag til alle tolv områder og flere af disse ventes færdigbehandlet indenudgangen af 2012.De tolv nye nøgleinitiativer, som indeholder både lovgivningsforslag og ikke-lovgivningsforslag, fordeles på fire større områder:Udviklingen affuldt integrerede netværki det indre marked, hvorborgere og virksomheder frit skal kunne vælge udbydere af transportog energi på tværs af grænser.Fremme afborgernes og virksomhedernes mobilitetpå tværs afgrænser, hvor Kommissionen arbejder på, at alle frit skal kunne be-væge sig på tværs af grænserne uden at støde på ubegrundede re-striktioner.Støtte til dendigitale økonomii Europa, da borgere og virksomhederuhindret bør kunne handle online på tværs af grænser.
12
KOM(2012)573af 3. oktober 2012SeEU-note E22om Kommissionens første ”Akt for det indre marked” KOM(2011)206
1/8
Styrkelse afsocialt iværksætteri, samhørighed og forbrugernestillidskal sikre inklusiv vækst og åbne muligheder, som er baseret påfair og solide regler for borgere og virksomheder.
De tolv nøgleinitiativer i ”Akten for det indre marked II” vedrører følgende em-ner:1. Jernbanetransport2. Søtransport3. Luftfart4. Energi5. Borgernes mobilitet6. Adgang til finansiering7. Virksomheder8. Tjenesteydelser9. Digitalt Indre Marked10. Elektronisk fakturering ved offentlige indkøb11. Forbrugere12. Social sammenhørighed og socialt iværksætteri
Udviklingen af fuldt integrerede netværk for transport og energiFire nøgleinitiativer skal styrke effektiviteten og integrationen af bæredygtigjernbanetransport, luftfart og søfart samt el- og gasforsyningen i det indremarked.1) JernbanetransportKommissionen foreslår, at der vedtages en fjerde jernbanepakke, som blandtandet vil indeholde forslag til lovgivning om at åbne indenrigstogpassagerser-vice for togoperatører fra andre EU-lande.I flere medlemslande er det i dag ikke tilladt togoperatører fra andre medlems-lande at transportere passagerer på indenrigsstrækninger. Samtidig kan of-fentlige tjenesteydelseskontrakter tildeles uden udbud. Erfaringer fra de med-lemslande som har åbnet for udenlandske togoperatører viser imidlertid, atden øgede konkurrence inden for jernbanetransport blandt andet har betydeteffektivitetsforbedringer. En fjerde jernbanepakke vil give alle jernbaneopera-tører ret til frit at udbyde passagerbefordring i EU og ret til at afgive udbud påoffentlige tjenesteydelseskontrakter.Forslag om en fjerde jernbanepakke ventes fremsat i 4. kvartal 2012.
2/8
2) SøtransportKommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning, som sikrer at varertransporteret mellem havne i EU ikke underlægges de samme administrativeformaliteter og toldbehandling, som gælder for varer fra tredjelande.Da 40 % af varer i det indre marked transporteres via skibsfart, er målet atetablere et indre marked for søtransport. Kommissionen vil derfor fremsætteen ”Blue Belt”-pakke med både lovgivnings- og ikke-lovgivnings initiativer,som skal reducere de administrative byrder på søtransport mellem EU-landene.For at øge tiltrækningskraften ved søtransport har Kommissionen også fokuspå at øge effektiviteten og kvaliteten af havnetjenester.”Blue Belt”-pakken ventes fremsat i 2. kvartal 2013.3. LuftfartKommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning, som fremskyndergennemførelsen af det fælles europæiske luftrum. På grund af den fortsattevækst i luftfartstrafikken er de nuværende lufttrafikstyringssystemer ikke læn-gere bæredygtige, og i henhold til Kommissionen beløber omkostningerne sigtil ca. 5 mia. euro årligt ved ikke at have et fælles europæisk luftrum.Gennem en ny pakke af forslag, herunder lovgivningsmæssige tiltag skal denuværende hindringer fjernes, så et fælles europæisk luftrum kan oprettes.Dette vil ifølge Kommissionen forbedre sikkerheden, reducere transportom-kostninger for borgere og virksomheder samt sænke udledningen af drivhus-gasser.Handlingsplan for den endelige implementering af det fælles europæiske luft-rum ventes fremsat i 2. kvartal 2012.4. EnergiKommissionen foreslår, at der vedtages tiltag til at forbedre gennemførelsenog håndhævelsen af den tredje energipakke. For at opnå målsætningen om etfuldt integreret europæisk indre marked for energi i 2014 er det nødvendigt atde vedtagne regler bliver implementeret i medlemslandene.Kommissionen vil præsentere en meddelelse, som gør status over de frem-skridt, der er gjort i retning af et indre energimarked og forslå tiltag, der kansikre gennemførelsen af den tredje energipakke.
3/8
Handlingsplan for implementeringen og håndhævelsen af den tredje energi-pakke ventes fremsat i 4. kvartal 2012.
Fremme borgeres og virksomheders mobilitet på tværs af grænserneUnder dette område fokuserer tre nøgleinitiativer på job rekruttering på tværsaf grænserne, øget adgang til finansiering for virksomheder samt forbedring aferhvervsklimaet.5) Borgernes mobilitetKommissionen foreslår, at den europæiske hjemmeside for jobsøgning oguddannelsesmuligheder,Eures portalenudvikles til et reelt europæisk ar-bejdsformidlings og rekrutteringsværktøj.Arbejdsløsheden er høj i mange medlemslande, men i henhold til Kommissio-nen er antallet af ubesatte stillinger steget siden 2009. Det er derfor vigtigt, atarbejdskraftudbud matches med efterspørgsel. På trods af at EU har gennem-ført vigtige tiltag til at styrke borgernes mobilitet i EU, mangler der stadig for-anstaltninger for at et europæisk arbejdsmarked kan eksistere. Kommissionenvil derfor foreslå, at Eures portalen ændres til at være et værktøj for rekrutte-ring ved at matche jobtilbud med jobsøgende på tværs af medlemslandene.Muligheden for at Eures også skal omfatte lærlingepladser og praktikpladservil også bliver undersøgt.Forslaget ventes fremsat i 4. kvartal 2012.6) Adgang til finansieringKommissionen foreslår, at virksomheders mulighed for langsigtet finansieringforbedres. Finanskrisen har betydet, at mange virksomheder i EU har fåetsvært ved at skaffe adgang til finansiering, især er finansieringsforholdenevanskelige for SMV’er, nyopstartede virksomheder og i de lande hvis økono-mier er blevet hårdest ramt af krisen.Kommissionen vil i en kommende grønbog vedr. finansieringen af langsigtedeinvesteringer i EU’s økonomi vurdere konkrete politiske muligheder for atbehandle denne problemstilling. Derudover vil der blive fremsat forslag tilmulige typer af langsigtede investeringsfonde, da disse kan åbne mulighedenfor nye kilder til finansiering af langsigtede projekter og private virksomheder.
4/8
Som opfølgning på akten for det indre marked I vedr. fonde for risikovilligkapital vil Kommissionen i 2012 færdiggøre sin undersøgelse af eventuelleskattemæssige hindringer for grænseoverskridende investering af risikovilligkapital og herefter fremlægge løsningsforslag i 2013.Forslaget ventes fremsat i 2. kvartal 2013.7) VirksomhederKommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning, som moderniserer denuværende EU-regler om konkurs. I henhold til Kommissionen har Europabrug for en moderne konkurslovgivning, som hjælper grundlæggende sundevirksomheder med at overleve, opfordrer iværksættere til at tage fornuftigerisici og tillader kreditorer at låne på gunstigere vilkår. Kommissionen vil derforindføre betingelser som sikre, at nationale konkurslove og ordninger forgældsafvikling anerkendes i hele EU.Kommissionen vil endvidere komme med en meddelelse, som blandt andetser på hvordan stigmatisering forbundet med konkurs fjernes og reducerelængden af gældsafviklingsperioder. Derudover foreslås det, at standardise-rede momserklæringer indføres, så virksomheder ikke behøver udfylde for-skellige momsformularer i hvert enkelt medlemsland.Forslag om modernisering af EU’s konkursregler ventes fremsat i 4. kvartal2012.
Støtte til den digitale økonomi i EuropaMed tre nøgleinitiativer vil Kommissionen arbejde for, at alle borgere og virk-somheder får mulighed for at deltage i den digitale økonomi, samtidig med atde beskyttes mod ulovlig handel.8) TjenesteydelserKommissionen foreslår en revidering af betalingstjenestedirektivet og at dervedtages EU-lovgivning om multilaterale interbankgebyrer ved kortbetaling.Ifølge Kommissionen handler 35 % af internetbrugere ikke på nettet fordi detvivler på betalingssikkerheden. Utilstrækkelig harmonisering, ineffektiv kon-kurrence indenfor internetbetalinger og manglende incitament for tekniskstandardisering bør derfor behandles.
5/8
En anden prioritet er effektive, pålidelige og økonomiske pakkeleveringstjene-ster for varer købt online, hvortil Kommissionen på baggrund af en høring viltræffe afgørelse om næste tiltag i 2013.Kommissionen gentager endvidere, at servicedirektivet skal nå dens fuldevækstpotentiale i 2015 og henviser til handlingsplanen fra juni 2012 vedr.3gennemførelsen af servicedirektivet . En afrapportering af fremskridt medimplementeringen af servicedirektivet vil blive præsenteret i Kommissionensårlige vækstundersøgelse 2013.Forslag ventes fremsat i 2. kvartal 2013.9. Digitalt Indre MarkedKommissionen foreslår, at der vedtages fælles regler som reducerer omkost-ningerne og øger effektiviteten i forbindelse med udbredelsen af høj-hastighedsbredsbånd. I henhold til Kommissionen vil en 10 % stigning i bred-båndsdækningen kunne resultere i en 1-1,5 % stigning i BNP årligt og en1,5 % fortjeneste i arbejdsproduktiviteten.Unødvendigt høje anlægsomkostninger kan udgøre op til 80 % af de totaleomkostninger, men disse vil kunne reduceres med op til en fjerdedel ved atanvende eksisterende forsyningsinfrastruktur. Kommissionen vil derfor foreslåfælles regler, som gør det muligt for operatører at opnå en omkostningsreduk-tion ved udbredelse af bredbånd.Derudover har Kommissionen planer om at tilpasse EU’s lovgivning for tele-kommunikation og ophavsret ved blandt andet at følge op på grønbogen omonline-distribution af audiovisuelle værker og afslutte revisionen af direktivetom ophavsret fra 2001.Forslag ventes fremsat i 1. kvartal 2013.10. Elektronisk fakturering ved offentlige indkøbKommissionen foreslår, at en papirløs offentlig administration, især i forbin-delse med grænseoverskridende aktiviteter, bliver en midtvejsmålsætning forEU og den elektronisk fakturering bør være den fortrukne form for fakturering iEU senest i 2020.
3
KOM(2012)261af 8. juni 2012.
6/8
Kommissionen vil derfor stille forslag om konkrete handlinger for at undgå enyderligere fragmentering af det indre marked i form af forskellige nationale e-fakturerings systemer, som fungerer på basis af forskellige nationale standar-der.Overgangen til e-fakturering ved offentlige indkøb supplerer den igangværen-de modernisering af EU’s offentlige indkøbsregler, som blev igangsat medden første akt for det indre marked i 2011.Forslag til lovgivning om elektronisk fakturering ventes fremsat i 2. kvartal2013.
Styrke socialt iværksætteri, samhørighed og forbrugernes tillidKommissionens vision er, at det indre marked bidrager til inklusiv vækst udenforskelsbehandling, fremmer økonomisk og social deltagelse og tilskynder tilterritorial samhørighed.11. ForbrugereKommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning som forbedrer pro-duktsikkerheden i EU. Selvom der allerede eksisterer et netværk som sikre atprodukterne overholder EU’s sikkerhedsregler kan sammenhængen og over-holdelsen af de eksisterende mekanismer forbedres.Kommissionen vil præsentere en pakke af både lovgivende og ikke – lovgi-vende foranstaltninger, som skal sikre at produkterne overholder sikkerheds-lovgivningen og bedre beskytter helbredet og miljøet. Derudover vil efterlevel-sesomkostningerne bliver sænket og gennem bedre koordinering af produkt-sikkerhedskontrol ved EU’s eksterne grænse vil konkurrence fra kriminelleerhvervsdrivende blive fjernet.Endvidere gentager Kommissionen sit løfte fra den første akt for det indremarked om at fremsætte en metode til beregningen af produkters miljømæs-sige belastning og hvordan denne beregning præsenteres til forbrugerne.Produktsikkerhedspakken ventes fremsat i 4. kvartal 2012.12. Social samhørighed og socialt iværksætteriFor at blive fuldt integreret i det sociale og økonomiske samfund, er det i dagnødvendigt at have adgang til en bankkonto. I henhold til Kommissionen fin-
7/8
der diskriminering dog stadig sted og borgere afvises på grund af nationaliteteller et lavt niveau af ressourcer. Derudover er der vedholdende problemervedr. klarheden om bankgebyrer, hvilket gør det svært for borgere at træffeinformerede valg og de afholder sig derfor fra at skifte bank. Kommissionenforeslår, at der vedtages EU-lovgivning som behandler disse problemstillinger.Kommissionen vil i begyndelsen af 2014 gøre status over de fremskridt der eropnået i forbindelse med handlingsplanen for styrkelsen af sociale virksom-heder i det indre marked, som blev præsenteret i Kommissionens ”Social4Business Initiative” fra oktober 2011 .Angående socialt iværksætteri, så mener Kommissionen, at det mest presse-rende emne er, at styrke tilliden i og synligheden af socialt iværksætteri. Hertilvil Kommissionen udvikle en metode til at måle de socioøkonomiske fordelesom skabes af sociale virksomheder.Forslag ventes fremsat i 4. kvartal 2012.
Med venlig hilsen
Louise Juul (3641)
4
KOM(2011)682af 25. oktober 2011.
8/8