Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del EU-note E 32
Offentligt
1243112_0001.png
Europaudvalget og Skatteudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
8. februar 2015
Status på jagten på skatteindtægter
Sammenfatning
Der er internationalt momentum i forhold til bekæmpelse af skatteunddra-
gelse og skattely. Sagen er højt på dagsordenen på det kommende møde i
Det Europæiske Råd og også i G20 og G8 er skat et dominerende tema.
Kommissionen har lanceret en handlingsplan, og der er bevægelse blandt
medlemsstater, der hidtil har holdt på bankhemmelighederne. Der er dog
også vanskelige forslag på bordet, hvor der langt fra er momentum. Denne
note giver et overblik over status på forskellige forslag på skatteområdet.
Baggrund
Skat er det nye sort. Både i EU, OECD, G8 og G20 tales der om bekæmpelse
af skattesvig, skattely, skatteunddragelse og skatteundgåelse
1
. Baggrunden er
bl.a.
Offshore leaks,
en meget medieomtalt skandalesag, hvor et konsortium
af undersøgende journalister (ICIJ) i Washington afslørede omfanget af inter-
1
Skattesvig er når der bevidst forelægges falske erklæringer eller dokumenter for at undgå at
betale skat, hvilket er strafbart i henhold til strafferetten. Skatteunddragelse er ulovlige arrange-
menter, hvor oplysninger skjules eller skattepligt ignoreres for at betale mindre, mens skatte-
undgåelse er lovligt - fx udnyttelse af huller i skattelovgivningen.
1/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243112_0002.png
national skatteunddragelse. Samtidig vurderer en rapport udarbejdet af en
britisk skattetænketank (Tax Research UK), at regeringerne i EU årligt mister i
omegnen af 1 billion euro som følge af skatteunddragelse – mere end de sam-
lede udgifter til sundhed i alle EU lande.
2
Udskrivning og indkrævning af skatter er nationalstaternes kompetence. Lis-
sabontraktaten indeholder kun begrænset hjemmel som fx forbud mod diskri-
minerende skatter på andre medlemsstaters varer samt hjemmel til at harmo-
nisere indirekte skatter, fx punktafgifter for at forhindre konkurrenceforvridning
i det indre marked.
3
Der kræves enstemmighed i Rådet og Parlamentets ind-
flydelse er begrænset.
I en globaliseret verden, kan medlemsstaterne imidlertid ikke selv forhindre
multinationale selskaber i at omgå skattereglerne på forskellige legale og ille-
gale måder. Det Europæiske Råd bad derfor i marts 2012 Kommissionen om
at undersøge, hvordan bekæmpelse af skatteunddragelse og skattesvig kan
styrkes – blandt andet i forhold til tredjelande. Kommissionen lancerede i de-
cember 2012 en handlingsplan samt to henstillinger.
4
Kommissionens initiativer vedr. skatteunddragelse
Henstilling om målrettet bekæmpelse af skattely
Den første henstilling handler om bekæmpelse af skattely gennem mini-
mumsstandarder i skatteforvaltningen i tredjelande. Medlemsstaterne opfor-
dres til at udpege skattely på baggrund af fælles kriterier og placere disse på
nationale sorte lister.
Desuden foreslås en ”værktøjskasse”, som skal til-
skynde tredjelande til at anvende EU’s standarder for god skattepraksis.
Henstilling om aggressiv skatteplanlægning
Den anden henstilling anviser, hvordan man kan imødegå, at virksomheder
udnytter muligheder for at omgå skattepligt. Det handler bl.a. om at styrke
2
Closing the European Tax Gap. A report for Group of the Progressive Alliance of Socialists &
Democrats in the European Parliament by Richard Murphy FCA, februar 2012
Director, Tax Research UK , Consortium of Investigative Journalism
site om Offshore Leaks.
3
Lissabontraktaten, art. 110-113 TEUF
4
KOM(2012) 722 En handlingsplan til styrkelse af bekæmpelsen af skattesvig og skatteunddra-
gelse. Samt henstillingerne med referencenumre C(2012)8805, C(2012)8806. Forud herfor går
Kommissionen meddelelse (KOM(2012) 351) om bekæmpelse af skattesvig og skatteunddragelse
fra juni 2012
2/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243112_0003.png
reglerne for bekæmpelse af misbrug i bilaterale skattetraktater, national lov-
givning og EU's selskabslovgivning, herunder at forbedre dobbeltbeskatnings-
aftaler, så disse også forhindrer
dobbelt ikke-beskatning.
Medlemsstaterne
opfordres også til at vedtage en fælles anti-misbrug-regel, som tager højde for
kunstige ordninger, virksomhederne kun indfører for at opnå skattebesparelse.
→ Status for henstillingerne:
Henstillingerne skal ikke vedtages af Rådet
og Parlamentet. Der er tale om ikke-bindende retsakter vedtaget af Kommis-
sionen. Det er op til medlemsstaterne at følge Kommissionens opfordringer.
Handlingsplan om skattesvig og skatteunddragelse
Kommissionens handlingsplan indeholder 34 initiativer inden for både indirek-
te og direkte beskatning. Handlingsplanen opfordrer til hurtigere fremskridt
inden for allerede fremsatte forslag, herunder:
- de foreslåede ændringer af rentebeskatningsdirektivet
5
og ændringer
af aftaler med Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Mari-
no (det handler om udveksling af bankoplysninger, jf. nedenfor)
- to forslag om hurtig reaktionsmekanisme til bekæmpelse af momssvig
- valgfri anvendelse af ordningen med omvendt moms-betalingspligt.
Desuden opfordrer Kommissionen til hurtig implementering af det nye direktiv
om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet
6
og forbedringer af
adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning,
bl.a. en udvidelse til at omfatte
særlige (gunstige) skatteordninger for udlændinge og velhavende personer.
Den 25. februar igangsatte Kommissionen en
høring
om etableringen af et
EU-skatteregistreringsnummer,
så medlemsstaterne lettere kan identificere
alle deres skatteydere, som er involveret i aktiviteter på tværs af grænser.
Frist for svar på denne er 17. maj 2013.
Den 23. april lancerede Kommissionen som led i handlingsplanen en ek-
spertgruppe
Platform for god forvaltningspraksis på skatterådet.
Ekspertgrup-
pen skal overvåge fremskridt med de to henstillinger inden for en koordineret
EU-ramme. Den kommer til at bestå af repræsentanter fra medlemsstaternes
skattemyndigheder og repræsentanter fra NGO’er, forskere og virksomheder.
→ Status for handlingsplanen:
Nogle tiltag kan umiddelbart sættes i værk
(som fx platformen for god forvaltningspraksis), mens andre kræver enighed i
Rådet. Planen skal også ses som et bidrag til den internationale debat i G8 og
5
KOM(2008) 727: Forslag til ændring af direktiv 2003/48/EF om beskatning af indtægter fra op-
sparing i form af rentebetalinger
6
Rådets direktiv 2011/16/EU
3/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243112_0004.png
G20 (jf. nedenfor). Van Rompuy har lagt op til, at Stats- og regeringscheferne
skal drøfte flere af disse spørgsmål på deres kommende topmøde den 22. maj
2013.
7
Forud herfor går drøftelser i Rådet. På det uformelle økofinrådsmøde i
Dublin den 12.-13. april var spørgsmålet om skatteunddragelse og skattely på
dagsordenen. Der var bred støtte til et initiativ fra Storbritannien, Frankrig,
Tyskland, Italien og Spanien om at styrke det europæiske og globale samar-
bejde om informationsudveksling om skat – et initiativ der indebærer større
automatisk udveksling end rentebeskatningsdirektivet.
8
Ministrene diskuterede
også de foreslåede ændringer i rentebeskatningsdirektivet, der forpligter lan-
dene til automatisk at underrette hinandens skattemyndigheder om, hvem
deres banker har udbetalt renter til. Østrig og Luxembourg har blokeret for
vedtagelse af dette siden 2008, fordi de ønsker at fastholde princippet om
bankhemmelighed og foretrækker at opkræve kildeskat af udlændinges ind-
skud i de to landes banker. På det uformelle møde bekræftede Luxembourg
imidlertid, at landet fra 2015 vil gå over til automatisk informationsudveksling.
Senest har også Østrig den 26. april vist bevægelse og erklæret sig villig til at
diskutere løsninger, så længe Østrigs bankhemmeligheder fastholdes. Der er
hermed åbnet op for, at Rådet kan nå til enighed om et mandat for forhandlin-
ger med Schweiz og andre lande om tilsvarende ændringer af EU’s aftaler
med disse lande om automatisk udveksling af bankoplysninger.
9
Den 14. maj
skal sagen igen drøftes på økofinrådsmøde forud for topmøde-drøftelsen.
Europa-Parlamentets betænkning om skattesvig
Europa-Parlamentets kompetence på skatteområdet er begrænset. Parlamen-
tet skal fx kun høres i forbindelse med ændringer i rentebeskatningsdirektivet.
Parlamentets økonomiudvalg, ECON behandler i øjeblikket en initiativbe-
tænkning om bekæmpelse af skatteunddragelse, skattely og skattesvig.
10
Hovedelementerne i udkastet er, at Kommissionen bør udarbejde en omfat-
tende strategi baseret på konkrete lovgivningsforslag samt en fælles definition
af skattely og en europæisk sortlistning af lande, der fungerer som skattely.
Kommissionen bør også varetage forhandlinger med tredjelande på området.
Rapporten opfordrer til et obligatorisk fælles selskabsskattegrundlag (CCCBT,
jf. nedenfor) og til hurtig vedtagelse af rentebeskatningsdirektivet og det kom-
7
Videobesked af 15. april 2013 fra van Rompuy om bekæmpelse af skatteunddragelse på Det
Europæiske Råds møde den 22. maj 2013.
8
Aftalen er baseret på den amerikanske
Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA).
9
Regeringens redegørelse af 19. april 2013 fra uformelt ECOFIN den 12.-13. april 2013 samt
Agence Europe 9. april 2013, EurActive 29. april 2013.
10
Initiativbetæninkning: Draft report on Fight against Tax Fraud, Tax Evasion and Tax Havens
(2010/000(INI)
4/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243112_0005.png
mende fjerde antihvidvaskningsdirektiv. Rapporten lægger op til at introducere
et land-for-land rapporteringssystem for multinationale selskaber i alle sekto-
rer med henblik på at kontrollere, at alle
transfer pricing
regler overholdes.
→ Status for initiativbetænkningen:
Udkast til betænkning var til afstemning
i Parlamentets ECON-udvalg den 24. april
11
og forventes til debat og afstem-
ning på plenar den 21.-22. maj 2013.
Internationale ledere i kø for at bekæmpe skattely
Også i G20 og G8 er der – primært med Frankrig og USA som bannerførere –
fokus på skattely og skatteunddragelse. De to lande ønsker transparens og
automatisk udveksling af skatteoplysninger. På G20-mødet for finansministre
og centralbankchefer den 19. april blev finansministrene enige om automatisk
udveksling af bankdata og opfordrede alle til at bringe lovgivning i overens-
stemmelse med internationale standarder. På mødet præsenterede OECD’s
generalsekretær Angel Gurría en rapport om skatteunddragelse bestilt af G20.
OECD bistår G20 med at udarbejde fælles modeller for rapportering og ud-
veksling af informationer og foreslår den multilaterale konvention om gensidig
administrativ assistance som juridisk grundlag for det videre arbejde.
12
Også
under britisk formandskab i G8 er emnet højt på dagsordenen.
→ Status for arbejdet i G20 og G8:
Emnet vil være på dagsordenen på det
kommende G8-møde den 17.-18. juni i Nordirland og på G20-mødet for fi-
nansministre i juli og igen på G20-topmødet til september i Skt. Petersborg.
Andre EU-tiltag på skatteområdet
Land-for-land rapportering
Europa-Parlamentet og Rådet har forhandlet om revision af transparens- og
regnskabsdirektiverne.
13
Ændringerne indebærer bl.a. såkaldt land-for-land-
rapportering. Fremover kræves øget gennemsigtighed i regnskaber og skatte-
betalinger for børsnoterede selskaber, der udvinder naturressourcer som olie,
gas og mineraler. Fremover skal disse selskaber offentliggøre, hvor meget de
11
12
Resultat af afstemning er endnu ikke offentliggjort, men omtalt i Agence Europe 26. april 2013
I OECD regi arbejdes der med spørgsmålet i Global Forum on Transparency and Exchange of
Information for Tax Purposes. Se:
OECD’s hjemmeside om emnet
13
KOM (2011) 683 forslag til et nyt regnskabsdirektiv og KOM(2011)684 forslag til ændring af
transparensdirektivet.
5/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243112_0006.png
betaler i skat til hvert enkelt land, de befinder sig i.
14
Europa-Parlamentet fik i
forhandlingerne gennemført, at virksomhederne også skal opgøre deres ind-
tægter på projektbasis. Den øgede transparens skal sikre, at virksomheder og
regeringer i udviklingslande kan blive holdt ansvarlige i forhold til indtægter fra
naturressourcer. Parlamentet kom ikke igennem med krav om, at reglerne
også skulle gælde andre sektorer, fx telekom og bygning.
→ Status for transparens- og regnskabsdirektivet:
Den 9. april 2013 nåe-
de Rådet og Parlamentet til enighed om et kompromis i trilogforhandlinger-
ne.
15
Aftalen skal nu formelt godkendes i de to institutioner, idet Parlamentet
ventes at stemme om forslaget den 10. juni 2013 og Rådet forventes at
stemme med kvalificeret flertal på et kommende rådsmøde.
CCCBT – fælles selskabsskattegrundlag for betaling af selskabsskat
Kommissionen foreslog i 2011 et fælles skattegrundlag for virksomheder
(Common Consolidated Corporate Tax Base – CCCBT).
16
Forslaget, der hav-
de været meget længe undervejs, har til hensigt at gøre det lettere og billigere
for selskaber, der driver virksomhed i flere EU-lande. Det skal bl.a. ske gen-
nem et fælles regelsæt for beregning af virksomheders skattepligtige indkomst
i EU og ved at give selskaberne mulighed for at udfylde en fælles selvangivel-
se for alle deres indtægter i stedet for en selvangivelse for hvert af de lande,
de opererer i. Forslaget harmoniserer ikke skattesatserne, så EU-landene vil
fortsat kunne fastsætte deres egne selskabsskattesatser.
17
→ Status for CCCBT:
Medlemsstaterne er delte i deres holdninger til forsla-
get.
18
Da CCCBT samtidig er kompliceret, går behandling af forslaget på tek-
nisk niveau og arbejdsgruppeniveau, hvor mange uafklarede spørgsmål sø-
ges afklaret, meget langsomt. Rådet har endnu ikke taget stilling til forslaget.
FTT – Finansiel transaktionsskat
Da der ikke var enighed i Rådet om at indføre en finansiel transaktionsskat er
der indledt forstærket samarbejdet blandt elleve medlemslande. Kommissio-
14
Lignende lovgivning findes i USA, hvor kongressen i 2010 vedtog Dodd-Frank Act, der indehol-
der krav om land-for-land-rapportering for udvindingsvirksomheder, der er børsnoterede i USA.
15
Note
fra Rådets Generalsekretariat til COREPER 12. april,
16
KOM(2011) 121 Forslag om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag
17
For yderligere information om forslaget, se
EU-note af 13. april 201
18
Folketingets Skatteudvalg og Europaudvalg sendte d. 18. maj 2011 en
udtalelse
om forslaget til
Kommissionen
6/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243112_0007.png
nen har den 14. februar 2013 fremlagt et forslag,
19
som nu behandles blandt
de elleve lande.
→ Status for FTT:
Forslaget er røget ind i vanskeligheder, da Italien (et
blandt de elleve lande) kræver, at statsobligationer undtages. Chefen for den
tyske Bundesbank har advaret om konsekvenserne ved en finansiel transakti-
onsskat. Samtidig har Storbritannien (ikke blandt de elleve) rejst sagen ved
EU-Domstolen på grund af udstedelsesprincippet, der indebærer, at også
værdipapirets ”nationalitet” er afgørende for, om transaktionsskatten skal be-
tales.
20
Med venlig hilsen
Lotte Rickers Olesen (3330)
19
20
For yderligere information om forslaget, se
EU-note af 19. februar 2013
EurActive 23. april 2013, Telegraph 19. og 24 april 2013
7/7